Zori Noi, ianuarie 1970 (Anul 23, nr. 6858-6881)

1970-01-04 / nr. 6858

Proletari din toate țările, unicivul organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean Anul XXIV Nr. 6858 | duminică 4 ianuarie 1970 | 4 pagini 30 bani Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune ----CU PRILEJUL ANULUI NOU — Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Socialiste România. Peste cîteva minute încheiem un nou an, bogat în evenimente, fapte și împliniri ale poporului român în construirea socialismului. Evenimentul cel mai remarcabil al acestui an, cu profunde consecințe asupra viitorului patriei noastre, a fost Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român, care a elaborat programul de perspectivă al dezvoltării țării, de întărire continuă a bazei tehnico-materiale a noii orînduiri, de perfecționare a relațiilor de producție și a întregii organizări sociale — în vederea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Anul 1969 a fost, totodată, anul împlinirii unui sfert de veac de la eliberarea țării, care a prilejuit trecerea în revistă a transformărilor radicale petrecute în structura societății românești, în modul de viață al poporului, în existenta națiunii noastre socialiste ; el a marcat jubileul perioadei în care poporul român, liber și stăpîn pe destinele sale, a înălțat luminosul edificiu al socialismului. In acest an, munca entuziastă, minunata capacitate de creație a clasei noastre muncitoare, a țărănimii și intelectualității și-au găsit întruchiparea in noi realizări pe tărîmul producției de bunuri materiale și spirituale, nn îndeplinirea cu succes a prevederilor planului de stat, în creșterea avuției naționale. Partidul și guvernul au desfășurat o intensă activitate pentru îmbunătățirea organizării economiei și sporirea eficienței acesteia, pentru valorificarea tot mai largă a marilor resurse ale orînduirii noastre socialiste. S-au înălțat, pe întreg cuprinsul țârii, noi fabrici și uzine, școli și așezăminte de sănătate, lăcașuri de cultură și locuințe. Pe baza succeselor obținute în dezvoltarea economiei, s-au putut asigura noi măsuri pentru creșterea nivelului de trai al poporului, între care un loc important l-a ocupat majorarea salariilor la principalele categorii de salariați. Pentru toate aceste succese de seamă, pentru munca eroică consacrată progresului patriei socialiste, vă adresez, dragi compatrioți, cele mai calde felicitări. Ne îndreptăm acum cu toții privirile spre anul 1970. In fața noastră stă datoria de a pune în valoare la un nivel și mai înalt potențialul material și uman al societății, de a munci și mai intens pentru a duce mai departe opera de construcție socialistă—în interesul creșterii bunăstării poporului, al înfloririi multilaterale a patriei. Mersul nostru înainte pe drumul progresului și civilizației cere eforturi mari din partea fiecărui cetățean. Este însă mai presus de orice îndoială că eroica noastră clasă muncitoare, țărănimea cooperatistă, intelectualitatea, toți oamenii muncii fără deosebire de naționalitate, animați de un profund patriotism, de devotament nețărmurit pentru cauza socialismului, vor cuceri noi victorii în măreața operă pe care o întreprind sub conducerea partidului, vor îndeplini și depăși planul pe 1970 — ultimul an al cincinalului — creînd astfel condițiile pentru transpunerea în viață a programului trasat de Congresul al X-lea. In primele rînduri ale acestei clocotitoare activități, acolo unde este mai greu, unde se cere mai mult efort și mai multă răspundere, se vor afla, desigur, puternicul nostru activ de partid și de stat, cei aproape două milioane de comuniști din patria noastră. Stimați tovarăși. In acest an, partidul și statul nostru au desfășurat o intensă activitate internațională, aducîndu-și contribuția la efortul general pentru destindere și pace, sporit și mai mult numărul prietenilor României socialiste pe toate meridianele globului, prestigiul ei pe arena mondială. In viața internațională a continuat să se dezvolte cursul pozitiv, spre înțelegere și colaborare , realitatea a confirmat încă o dată justețea politicii externe a țării noastre îndreptată spre crearea unui climat de încredere și cooperare între popoare. In pofida încercărilor cercurilor imperialiste de a opri procesul progresist al evoluției societății contemporane, popoarele își afirma tot mai imperios voința de a se dezvolta libere și stăpîne pe soarta lor, de a trăi în pace și ințelegere, pe baza deplinei egalități în drepturi, opinia publică înaintată se ridică tot mai hotărît împotriva politicii de forță și dominație, a dictatului și a agresiunii. Pe continentul nostru s-a accentuat curentul favorabil înfăptuirii securității europene ; masele populare, numeroși oameni politici — inclusiv cercuri guvernante — se pronunță pentru o consfătuire consacrată realizării acestui deziderat major al popoarelor europene, de o însemnătate deosebită pentru înfâptuirea păcii generale. Desigur, în lumea actuală mai există încă puncte de încordare ca, de pildă, războiul din Vietnam și conflictul din Orientul Apropiat. Aceasta impune fiecărei țări — mari sau mici — datoria de a milita neobosit pentru stingerea tuturor focarelor de război, pentru instaurarea păcii pe toate continentele. Ca țară socialistă, România va continua să pună în centrul politicii sale externe raporturile multilaterale cu celelalte state socialiste, va acționa consecvent pentru unitatea sistemului socialist, a mișcării comuniste și muncitorești mondiale, a tuturor forțelor antiimperialiste. Țara noastră va continua, totodată, să-și amplifice legăturile cu toate statele, fără deosebire de orînduire social-politică, sporindu-și participarea la schimbul internațional de valori, la dezvoltarea colaborării și cooperării mondiale, pe baza principiilor suveranității și independenței naționale, egalității depline în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, a respectului față de dreptul fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta. Avem toate temeiurile să pășim cu încredere și optimism în noul an. Poporului român îi sunt deschise mărețe perspective de muncă și creație, de progres și prosperitate. Ne exprimăm, de asemenea, convingerea că forțele progresului de pretutindeni, uriașul front antiimperialist mondial vor dobîndi noi victorii în lupta grandioasă pentru realizarea aspirațiilor înaintate ale omenirii, pentru împlinirea idealurilor de bunăstare și pace ale popoarelor. Desfășurarea evenimentelor creează premise ca anul 1970 să marcheze noi înfăptuiri pe calea destinderii, a securității în Europa și în lume. In aceste clipe solemne ale tradiționalei sărbători de Anul Nou, urez, din toată inima, in numele conducerii partidului și statului, al meu personal, tuturor cetățenilor patriei noastre —muncitori, țărani, oameni de știință și cultură, femei și bărbați, tineri și vîrstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități — viață lungă, sănătate și fericire, împlinirea dorințelor, cu mai multe satisfacții personale, mari succese în munca închinată înfloririi patriei, făuririi mărețului ei viitor comunist! La mulți ani, tovarăși și prieteni! Uriașele retorte au clocotit la înalta temperatură a entuziasmului In noaptea cînd orele se succed în afara ritmului obișnuit, pe platforma industrială a municipiului Suceava fluxul activității productive neîntrerupte a continuat la Combinatul de celuloză și hîrtie. In sala cantinei, salariații cu familiile lor au petrecut noaptea revelionului în colectiv, după o tradiție pe care au împămîntenit-o de-a lungul anilor; în incinta spațiului tehnologic, dincolo de porțile cetății industriale, colegii lor au fost prezenți la datorie, edificînd în economia județului primele valori materiale ale anului 1970. Pe maistrul Constantin Havriș, dispecer coordonator al întregii activități a schimbului de noapte l-am găsit după ce se reîntorcea din turul de verificare a secțiilor. E un om în vîrstă, anii i-au argintat din plin tîmplele, a văzut multe în viață și a acumulat acea înțelepciune, în care vorba bună, domoală, cu reverberații către tot ce are omul mai prețios in sine, înseamnă cheia ce desferecă orice inimă a semenului cu care lucrezi. — Maistre Harris, ce să notăm, mai întîi, în carnetul de reporter ? — Prezența sută la sută în toate posturile și. . . ochii !. . . — ? ! Ce fel de ochi ? Fiți mai explicit. . . — Păi, nu-i ochiul oglinda minții, a inimii ? Eu am citit în ochii oamenilor mei (am reținut căldura cu care pronunța cuvîntul „mei“ n.r.). Au venit în noaptea asta cu un Reportaj spor de voință. Totul să iasă mîndru, gospodărește, fluxul să fie flux, fără nici o întrerupere. — Era ora 23. Inimă fierbinte centrala electrotermică funcționa din plin, pompînd aburii calzi spre arterele complexului tehnologic. Căldura se răspîndea în oraș, radiind darnic bucuria prezentă în casele cetățenilor, în locurile unde ei se despărțeau de ultimele minute ale anului. Dispecerul Ștefan Locovei, turbinistul Constantin Vicol, mecanicul de cazane Eugen Manghiuc, electricianul Dumitru Mustață erau hotărîți să-și respecte cuvîntul dat, în ajunul Anului Nou. La ora 23,45, bătrînul maistru își îmbogățise carnetul cu noi date. In ciuda faptului că nu erau sosite vagoane cu material lemnos, șeful atelierului de tocătorie Mihai Negrea s-a sfătuit rapid cu șeful de echipă Petru Cornea și Nicolai Mateuță, alimentator de siloz. Cu un spor de hărnicie, au asigurat continuitatea fierberilor. O „șarjă“ în plus , în loc de 12, 13 fierberi. Cifra cea mai neghinionistă posibilă Ora O a sosit cu noi succese. Din cauza unei defecțiuni ce se ivise pe parcursul schimbului II, mașina III de hîrtie ar fi putut sta. Maistrul Pavel Mîrț a arătat acele ceasornicului : „E posibil să ne prindă Anul Nou așa ?". . . „Imposibil“, au strigat muncitorii. Dumitru Filip, Mircea Popovici, Vasile Vatamaniuc și mulți alți colegi de-ai lor și-au suflecat mînicele. Aerul era fierbinte, dar și trupurile ardeau de nerăbdarea voinței de afirmare. Au sclipit privirile oamenilor în ton cu VICTOR MICU (Continuare în pagina a IlI-a) In noaptea Anului Nou, cetățile din lunca Sucevei și-au întregit măreția cu noi produse realizate in contul acestui ultim an al cincinalului 1 Revelion 1070 Sub semnul împlinirilor și al luminilor viitorului Revelion 1970 (INt PAG. II — III) notes I O fc.STIERII suceveni ce .«Aflau valori noi linei» dintre cele mai mari bogății a județului, au înscris, anull trecut, în activitatea lor, rezultate de seamă. La producția globală s-a consemnat o depășire de 50 milioane lei, iar la producția marfă vîndută și încasată de 35 milioane lei. Intre altele, s-au dat peste plan 10.000 m.c. bușteni de rasamase, 6.000 m.c. bușteni de fag, 6.000 m.c. lemn pentru celuloză, 300 tone plăci fibrole lrmoase, 200 m.c. placaj, 6.500 m.p. ușiferestre. Autorii acestor succese . Este contribuția tuturor forestierilor, atât a celor de la Dorna, cât și a celor de la Rădăuți, ori de la Fălticeni, a colectivelor de la unitățile de industrializare. Rezultatele efortului întregului colectiv. AN DE AN, pentru dezvoltarea economico - socială a municipiului Suceava au fost alocate însemnate fonduri de investiții. Au apărut obiective industriale puternice, moderne, care sporesc substanțial potențialul economic al orașului. Printre ultimele, amintim întreprinderea pentru piese de schimb și fabrica de tricotaje „Zimbrul“. în execuție se află dezvoltarea întreprinderii mecanice Suceava, care, în scurt timp, va deveni o adevărată uzină, constructoare de mașini - unelte. Calculele arată că, în 1970, producția industrială a municipiului Suceava va ajunge la 2,7 miliarde lei, cu un spor de 18 la sută față de realizările lui 1969. neles ÎN PAGINA EXTERNA Știri din țările socialiste Amploarea unor mișcări greviste Discursul președintelui Nasser Praful lunar stimulează creșterea plantelor terestre Wmm întregim dă pe înfăptuiri cincinni LU De cîteva ore, am intrat în cea de-a patra zi a anului 1970. In memorie ne stăruie încă momentul acela solemn, cînd bătăile grave ale ceasornicului au marcat clipa emoționantă a schimbării ștafetei dintre ani. Aflîndu-ne sub puternica impresie produsă de însuflețitoarele cuvinte pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu le-a rostit, cu prilejul Anului Nou, la posturile de radio și televiziune, aproape că nu sesizăm scurgerea vremii și accelerarea cadenței spre ziua de mîine. Acesta e semnul că urcușul pe treptele anului 1970 a început cu bine încă din prima secundă a lunii ianuarie, încrederea și optimismul cu care poporul nostru a pășit în anul 1970 au o sursă unanim recunoscută : victoriile remarcabile obținute, sub conducerea înțeleaptă a partidului, în edificarea societății socialiste, consecvența și fermitatea cu care s-a dat și se dă viață obiectivelor stabilite de Congresul al IX-i lea. Realizările din ultimii 4 ani, sunt atît de mult prețuite, incit, pe bună dreptate, pot fi asemănate cu o adevărată salbă de perle a actualului cincinal. Anul de care ne-am despărțit a fost însă cel mai bogat în eveniimente, fapte și împliniri. Așa cum aprecia secretarul general al partidului la plenara C.C. al P.C.R din 10-13 decembrie 1969, economia noastră socialistă a cunoscut și în acest an o evoluție dinamică, s-a dezvoltat în ritmuri susținute, asigurînd creșterea venitului național, creînd noi posibilități pentru ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii de la orașe și sate. Toate succesele obținute în dezvoltarea economică a patriei sînt rodul muncii însuflețite, pline de abnegație a clasei muncitoare, țărănimii și intelectualității, care înfăptuiesc neabătut politica marxist - leninistă a partidului de modernizare continuă a forțelor de producție, sporire a avuției naționale, de asigurare a progresului multilateral al societății noastre socialiste. Anul 1970, fiind ultimul an al cincinalului, va fi caracterizat printr-o activitate și mai intensă. Realizările sale vor reprezenta nu numai o substanțială și hotărîtoare contribuție la transformarea într-o vie realitate a directivelor Congresului al IX-lea al partidului, ci și o trainică rampă de lansare spre noi și însemnate victorii în făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate. După cum s-a subliniat la recenta plenară C.C. al P.C.R., prin îndepliniarea prevederilor planului pe 1970 i se asigură baza materială pentru viitorul cincinal, pentru înfăptuirea obiectivelor cuprinse în vastul program adoptat de congresul al X-lea al partidului. Aceasta presupune un plus de inițiativă și efort din partea tuturor colectivelor de muncă. Cu cit fiecare om al muncii va depune mai mult interes pentru continua autodepășire, cu atît salba de perle a actualului cincinal va fi mai mare și mai strălucitoare. Modul in care trebuie acționat pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan pe 1970 este expus pe larg, cu deosebită claritate și forță de convingere, prin ampla cuvîntare pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu a rostit-o la încheierea lucrărilor plenarei C. C. al P.C.R. din 10—13 decembrie 1969. Străbătute de la un capăt la altul de spiritul înaltei exigențe și responsabilități promovat de Congresul al X-lea al partidului, hotărîrile plenarei Comitetului Central și indicațiile date de secretarul general al partidului sunt o adevărată călăuză pentru întreaga activitate ce urmează să se desfășoare în acest an. Organelor și organizațiilor de partid, cadrelor de conducere ale unităților industriale și agricole, tuturor factorilor de răspundere le revine acum datoria de a și le însuși temeinic și de a organiza pînă în cele mai mici amănunte aplicarea lor. Potrivit legii pentru adoptarea planului de stat al economiei naționale, în anul 1970 (Continuare in pagina a III-a) Premii pentru mineri In fiecare an, minerii care dovedesc hărnicie și consecvență, sînt stimulați prin acordarea de premii. Minerilor Coroeni li s-a acordat pentru anul care s-a încheiat, suma de 500.000 lei. Vasile Morara, șef de brigadă la Arșița, avînd o vechime în meseria de miner de 22 de ani, a primit un premiu de 2.600 de lei. Aceleași sume le-au primit și Filip Busuioc, care are o vechime de 21 de ani în mină, și maistrul electromecanic Dumitru Duțu, avînd același „stagiu“. Importante recompense au primit Nicolae Petriuc, care are o vechime ca miner de 18 ani, de 5 ani încoace fiind maistru, Ion Chiabura și alții.