Zori Noi, august 1970 (Anul 23, nr. 7035-7059)

1970-08-01 / nr. 7035

I K a Proletari din toate țările, unicivul Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXIV Nr. 7035 sîmbata 1 august 1970 4 pagini 30 bani IN EXPLOATĂRILE MINIERE ■ —I ADUNĂRILE GENERALE ALE SALARIAȚILOR .............. PRODUCȚIA PRESUPUNE, III PERMANENȚII, INTERVENȚII PROMPTE, EFICIENTE Cu un am în urmă, la încheiere de semestru, în bilanțul actualei Exploatări miniere Ursului", la mulți indicatori „Leșu figurau substanțiale rămîneri în urmă. S-au petrecut, între timp, unele transformări organizatorice care au apropiat mai mult cadrele de conducere de producție, s-au întreprins acțiuni menite să asigure întărirea disciplinei, sub toate aspectele ei, s-au luat măsuri pentru mai buna pregătire și organizare a muncii. Intervențiile optime au determinat un reviriment în desfășurarea activității. Din darea de seamă prezentată în adunarea generală a reprezentanților salariaților de către inginerul Eremia Catargiu, președintele comitetului de direcție, a reieșit că, în prima jumătate a anului, la producția globală s-a înscris o depășire valorică de aproape 2,4 milioane lei, iar la producția marfă — de peste 2,7 milioane lei , productivitatea muncii sporit cu 2,1 la sută și s-au obținut economii la prețul de cost, peste sarcina planificată, care se apropie de 1,5 milioane lei. Favorabil asupra desfășurării normale a producției a influențat îmbunătățirea, în această perioadă, a raportului dintre muncitorii direct productivi și cei auxiliari ; organizarea lucrului la sectoarele IV și VI, în patru schimburi, cu efect pozitiv asupra productivității muncii ; aplicarea tehnologiei de preparare diferențială, pe bază de bioxid de sulf, a minereului rezultat de la zonele a ll-a și a lll-a ; încheierea operațiunii de reglare a fluxului tehnologic la flotația de barită etc. Acțiunile de organizare științifică a producției, orientate spre îmbunătățirea structurii organizatorice a exploatării, au condus la obținerea a peste 800.000 lei economii. In studii avansate se află și alte studii, ele vizînd îmbunătățirea metodelor de exploatare, recuperarea baritei la exaustoarele de calcinare, valorificarea elementelor utile din minereul de alimentare a flotației de barită. Spre deosebire de perioadele anterioare, comitetul de direcție a adoptat un stil de muncă corespunzător, a acordat atenție mai mare rezolvării principalelor probleme ale producției. E nevoie ca același stil de muncă să-L adopte — așa cum sublinie în cuvîntul său economistul Petru Țăranu — și conducerile secțiilor și sectoarelor unde nu se manifestă , suficient interes pentru aplicarea propunerilor, multe importante, făcute in adunările grupelor sindicale. Adunarea generală, îndeplinindu-și rolul ce i s-a conferit, a analizat cu maturitate, prisma rezultatelor obținute prin și N. GROZA (Continuare in pagina a lll-a) H PRESTIGIUL VA FI CONSOLIDAT PRIN EFURTORI CONTINUE. PRIN NOI REALIZĂRI Așa cum au făcut-o mereu în ultimii ani, minerii din bazinul Domelor s-au prezentat și la recenta adunare a reprezentanților salariaților cu un bilanț bogat. E de ajuns să reamintim că planul de producție pe semestrul a fost îndeplinit încă din ziua de 29 mai, pentru a ne face o primă impresie despre colectivul Exploatării miniere din Vatra Dornei. Cu toate că pione din primăvară le-au creat și lor unele greutăți, minerii de aici au înțeles, în acele condiții deosebite, să-și strîngă și mai mult rîndurile in jurul organizației de partid, pentru a contribui, prin fapte, la refacerea economiei afectată de calamități. Angajamentele în întrecerea socialistă au fost suplimentate de la 2,7 milioane lei, la producția globală și marfă, la 4 milioane lei , la roangan metalic, prin îmbunătățirea calității, de la 180 la 850 de tone etc. Și iată că, la încheierea primului semestru, s-a putut raporta o depășire de aproape 3,8 milioane lei la producția globală, de peste 3,8 milioane lei la producția marfă, economii la prețul de cost in valoare de 221.000 lei, ca urmare a reducerii cheltuielilor la o mie lei producție marfă cu 19,6 lei. De remarcat că 55 la sută din sporul de producție s-a realizat pe seama creșterii productivității muncii. Sunt toate acestea cifre care recomandă de la sine colectivul de mineri, pe maiștrii și inginerii exploatării dornene. Așa cum apreciau în cadrul adunării Valentin Boca, Vasilică Groza și alți vorbitori, comitetul de direcție, împreună cu organul sindical, sub conducerea organizației de partid, s-a străduit să creeze condiții tehnico - materiale necesare îndeplinirii planului și a angajamentelor. In acest scop, a fost valorificată mai eficient gîndirea colectivă, aici existînd o experiență bună în aplicarea propunerilor și sugestiilor făcute de salariați în adu- M. ȚÎNȚAR (Continuare in pagina a lll-a) Aspect din secția de țesut covoare a Cooperativei meșteșugărești „Zorile" din Fălticeni Ol 1 Fabrica de mobilă din Cîmpulung. In secția finisaj se fac ultimele retușuri la garnitura de mobilă „Bilea II" Foto : I. MINDRESCU • Combinatul siderurgic din Galați produce peste 60 de mărci de oțeluri. Numai in cursul acestui an au fost asimilate 30 de mărci cu calități fizice, mecanice și chimice deosebite. Printre noile produse, incluse în nomenclator, se remarcă mărcile „S. Naval“, care se situează la nivelul celor mai bune oțeluri folosite in construcția vaselor, „Ast“, utilizat în producția conductelor supuse laținii de temperatură vari aprinse între minus 60 cași plus 400 grade Celsius, „Cor Ten“, solicitat în industria de vagoane și export în R. P. Bulgaria, la R. P. Chineză, Franța, R.F. a Germaniei, Italia, Libia, R. P. Polonă, Spania, R. P. Ungară, U.R.S.S. și alte țări. Ministerul Transporturilor anunță că pentru perioada 1—25 august a fost stabilit următorul program de trecere a autovehiculelor, în zona Dunării, de la Giurgeni — Vadu Oii : autoturismele vor avea acces pe podul plutitor de vase zilnic, fără întrerupere, intre orele 10,00 — 20,00, iar bacurile destinate trecerii fluviului vor funcționa continuu, atit ziua cît și noaptea.  IN SIAM DE FUNCȚIUNI: PAZNICI, PE tEREN: „OAMENI DE PAIE“ Practica instanțelor judecătorești demonstrează - și aceasta, din păcăte, nu în puține cazuri - că prejudicierea avuției obștești . Incontestabil că cinstea caracterizează majoritatea membrilor societății noastre, dar mecanismul social are dreptul - și obligația, în interesul tuturora - de a se preocupa de înlăturarea oricăror manifestări ce contravin eticii socialiste. In acest sens, în primul rînd preventiv, trebuie înțeleasă organizarea pazei bunurilor proprietate este facilitată tocmai de cei cărora societatea le-a încredințat sarcina de a veghea la integritatea acesteia , de paznici. obștească, a identificării celor ce intră într-o unitate socialistă, a controlului obștesc în magazine și unități de alimentație publică, a controlului la ieșirea din întreprinderi pentru a nu se sustrage bunuri sau alte valori etc. Cum se explică, totuși, cazuri, grave de abdicare de la asemenea îndatoriri din partea unor organe de pază ? Spre exemplu, la întreprinderea „Străduința" din Suceava, muncitoarea Sofia Vizitiu, care lucra la magazia de produse finite, a reușit să sustragă, treptat, 8 perechi de sandare pentru copii de diferite mărimi și 1 pereche papuci de casă, în valoare de aproape 300 lei. Numita, în timpul cînd lua gustarea, afișînd o sinciune nelalocul ei, se ducea în spatele stivelor cu încălțăminte pentru copii, folosind această situație pentru a lua din cutii cîte o pereche de încălțări. De nenumărate ori S. V. a ieșit pe poartă fără să fie controlată, ducînd acasă bunurile pe care, după un timp, s-a obișnuit să le susla unele organizații socialiste, accesul în unitate nu constituie o dificultate. Este suficient să spui că lucrezi acolo și dacă dai unele amănunte din care rezultă cunoașterea secțiilor sau a unor oameni, ești socotit „de-al casei". In alte cazuri, referirea la un angajat al unității cu care ai, chipurile, treabă, înseamnă de asemenea, „bilet de liberă, trecere“. Se mai pune, desigur, problema ieșirii, unde, uneori, lucrurile se complică puțin. Dar, cînd vigilența funcționează în „sens unic", în atare situații, paza nu-și mai îndeplinește efectiv prima și cea mai importantă - funcție, prevenirea, ci îi rămîne doar să acționeze (dacă reușește) pentru a descoperi și înlătura consecințele sustragerilor, care s-au și produs în fapt. Astfel,Aurel Apetroaie, din Adîncata, s-a introdus în incinta I.I.L. „Străduința", sub pretext că vrea să discute cu un anume Gagiu, despre cumpăra MIHAI ARDELEANU vicepreședintele Tribunalului județean Suceava (Continuare in pagina a ll-a) Cîna controlul la poartă se face pe apucate tragă fără grijă. Abia după ea s-a observat că unele cutii erau goale, fiind sesizate organele de stat și efectuîndu-i-se o percheziție domiciliară, i s-a găsit încălțămintea sustrasă, fiind trimisă în judecată și condamnată la 7 luni închisoare. Savel Stan, muncitor la Combinatul de celuloză și hîrtie din Suceava, seara, după ieșirea din schimb, a sustras o cantitate de spirt industrial, pe care a scos-o pe poartă, la plecare. Abia după ce,a ieșit din unitate, fiind controlat pe stradă de organele de miliție, i s-a găsit alcoolul furat, fiind trimis în judecată și condamnat pentru faptul comis. Se pune în mod legitim întrebarea : unde au fost și cum și-au îndeplinit cele mai elementare sarcini de serviciu — pentru care sunt instruite și răspund în mod direct — organele de pază respective, cum își justifică existența ? Vigilența cu sens unic (sau, intră cine vrea și iese cine poate) Celei de-a 16-a Conferințe internaționale împotriva bombelor atomice și cu hidrogen — Gensuikyo In numele poporului român și al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, am deosebita plăcere să adresez un cald salut participanților la cea de-a 16-a Conferință internaționala împotriva bombelor atomice și cu hidrogen. Activitățile desfășurate de „Consiliul japonez împotriva bombelor atomice și cu hidrogen" - Gensuikyo — constituie un însemnat aport la lupta popoarelor împotriva planurilor agresive ale imperialismului și a politicii sale de dominație, pentru înfăptuirea dezarmării și în primul rînd a dezarmării nucleare, pentru asigurarea unui climat de pace, colaborare și securitate internațională. Este convingerea noastră fermă că a sosit timpul să se acționeze în modul cel mai hotărit pentru a pune capăt cursei înarmărilor, să se întreprindă măsuri practice in domeniul dezarmării generale și în primul rînd pentru distrugerea armelor de nimicire în masă, astfel incit fiecare popor să aibă certitudinea securității sale.Dind expresie sentimentelor care animă întregul nostru popor, România, alături de forțele progresiste și democratice de pretutindeni, își va aduce și în viitor contribuția la această cauză nobilă. Ea va milita în continuare pentru zădărnicirea politicii de război promovată de cercurile imperialiste, pentru încetarea agresiunii imperialismului american împotriva popoarelor din Indochina, pentru stingerea focarelor de tensiune și conflict existente în diferite regiuni ale lumii, pentru unirea în această luptă a tuturor forțelor antiimperialiste. Arez succes deplin lucrărilor Conferinței dumneavoastră ș i folosesc acest prilej pentru a reafirma atașamentul poporului român față de idealurile progresului social, democrației, independenței naționale, păcii și înțelegerii intre popoare. NICOLAE CEAUȘESCU Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România VALORIFICĂRI DIN SECTORUL SILVIC : In pădurile județului nostru, campania de recoltare a fructelor de pădure se desfășoară într-un ritm intens. In numai cîteva zile, sute de muncitori (numărul lor fiind în continuă creștere) au cules și predat unităților de prelucrare : 87 tone de smeură, 5 tone de afine negre și 20 tone de gălbiori. Serviciul care se ocupă cu această activitate din cadrul inspectoratului silvic, ne-a făcut cunoscut că au fost realizate prevederile planului de recoltare a fragilor — 11 tone, cireșelor amare — 29 tone și a vișinelor — 26 tone. • Recent, au fost transportate, cu mașini frigorifice, în Elveția, Austria, Republica Federală a Germaniei, 18 tone de gălbiori, urmînd ca pe măsură ce campania se intensifică să fie expediate și alte importante cantități de fructe de pădure. O bună parte din aceste produse sunt livrate industriei noastre de prelucrare, din care au început să se fabrice dulcețuri, gemuri, siropuri. IN AGRICULTURA D IN AGRICULTURĂ Dominantele secerișul și grabnică a terenurilor campaniei eliberarea Secerișul griului - lucrarea cea mai importantă din campania de vară, a devenit o realitate pregnantă în aproape toate unitățile agricole din județul nostru. Rodajul și tatonările firești oricărui inceput fiind de pe acum depășite, este imperios necesar ca zilele și orele să fie folosite pe toată durata lor. Combinele, presele și celelalte mașini necesare în campanie trebuie să-și aducă întregul lor aport. De asemenea, toată forța și priceperea organizatorică a specialiștilor, a consiliilor de conducere și brigadierilor se impune să fie subordonate imperativelor acestor zile de luptă pentru asigurarea pânii. Constatările de pe teren ne-au convins că țăranii cooperatori, mecanizatorii s-au angajat cu toate forțele in această mare bătălie, fiind ferm hotâriți să adune cit mai repede rodul ogoarelor. Ritmul zilnic de recoltare, care depășește 3.000 hectare, argumentează cele afirmate de noi. In neconcordanță cu posibilitățile existente se desfășoară, însă, treierișul. Astfel, în timp ce aseară se recoltase, pe total județ, 38,5 la sută, la treier se înregistrase o realizare de numai 7,5 la sută, sută, un decalaj care denotă că este loc pentru mai bine în organizarea muncilor din actuala campanie. In cele ce urmează relatăm aspecte de campanie din cîteva unități agricole. ZVORIȘTEA * Se seceră ultimele zeci de hectare * S-a inceput treieratul staționar • Pentru combine, lanurile cele mai curate . Recolta de grîu din această unitate se anunță bună. Controlînd zi de zi lanurile, specialistul unității și ceilalți cooperatori din conducerea cooperativei au declanșat la timp campania de recoltare a celor 448 hectare cu grîu. Așa se face că, aseară, recolta de pe mai bine de 350 ha. era în brazde și clăi. Ieri, în aria „La Temelie" s-a început și treierișul griului. Cooperatorii din brigada VI-a, condusă de Andrei Moscanliuc, cît și cei din brigada a VlI-a se apropiaseră de sfirșit cu recoltatul. Și forțele mecanice acționau din plin. Toate cele 7 combine lucrau în lanurile de la „Livada nouă", unde se află și lotul semincer de griu. Apoi, se vor deplasa la „Stîncuța". Pentru combine s-au oprit cele mai curate ramuri. Este o acțiune bine chibzuită. In alte unități, acest lucru nu se are în vedere și, ca rezultat, combinele se defectează des, aducînd prejudicii ritmului de recoltare. La Zvoriștea, în zilele ce urmează, întreaga atenție trebuie îndreptată spre transportul recoltei la cele 5 arii fixate. Toate cele 38 de atelaje, mașini și remorci trebuie să acționeze numai la această lucrare. Astfel, se va elibera terenul mai devreme, putîndu-se executa alături de vară și însămînța culturi duble. ȘERBĂNEȘTI • Recoltatul culturilor se face diferențiat, în funcție de starea lor : Decalaje între brigăzi. Datorită unei ploi torențiale, urmată de grindină, producția de pe majoritatea lanurilor de griu a fost afectată. Existînd posibilitatea scuturării boabelor mai mult decit de obicei, specialistul unității, împreună cu consiliul de conducere și brigadierii, au hotărit să preîntîmpine pierderile prin recoltarea celor mai multe suprafețe cu secera și combinele. Primii care au acționat în acest sens au fost cooperatorii din brigada I, condusă de Grigore Măzăreanu, și cei din brigăzile a IV-a și a lll-a. In schimb, unii cooperatori din brigada a Vl-a, din satul Poiana, neînțelegind justețea hotărîrîi iucte, dorind să execute o lucrare cu randament mai mare, dar cu pierderi, au opinat ca griul să fie cosit. Bineînțeles, acest lucru nu a fost acceptat. De altfel, in urma vizitei făcute în lanurile cu culturi prășitoare, s-au putut observa diferențe destul de mari în ce privește calitatea întreținerii acestora, față de alte lori- GH. ZAHARESCU (Continuare in pagina a ll-a) r Diminuarea consumurilor specifice Diminuarea consumurilor specifice de v materie primă reprezintă, la Filatura de in și cînepă din Fălticeni, unul dintre principalele obiective. Măsurile întreprinse în acest scop au permis ca, de la începutul anului pînă acum, să se economisească 20.000 kg. fibră. Cumunității îi revin, în anii viitori, sarcini deosebit de mobilizatoare pe această linie, în preocuparea cadrelor tehnice se află aplicarea unor tehnologii noi, folosirea pe scară largă a înlocuitorilor (fibre poliesterice), perfecționarea pregătirii profesionale a cadrelor. T.A.P.L. Suceava a deschis o nouă unitate de alimentație publică. Este vorba de berăria din Suceava situată pe str. Karl Marx (lîngă stația de parcare). De asemenea, sunt prevăzute modernizări și reamenajări de localuri în orașele Fălticeni și Vatra Dornei. LINIE COMUNĂ PENTRU BRUXELLES Premierii scandinavi s-au pus de acord să se întrunească la 6 august, în Norvegia, pentru a se consulta asupra tratativelor cu Piața comună. Cu acest prilej, urmează să fie stabilită poziția țărilor nord - europene la tratativele care încep în luna septembrie, în legătură cu candidatura Danemarcei și Norvegiei la C.E.E. Locul desfășurării consultărilor a fost ales nu întâmplător în Norvegia. Premierul norvegian Borten are nevoie de realitatea danezilor la tratativele cu C.E.E., deoarece Norvegia a pus acestei organizații condiții mai grele decât Danemarca și nu dorește să apară în această rundă ca singurul factor de frmare. Dacă, la Luxemburg, Danemarca s-a declarat de acord cu aderarea ei la C.E.E. în baza acordurilor de la Roma, eventual fără o perioadă de tranziție, reprezentantul Norvegiei a pretins reglementări speciale privind agricultura și piscicultura. Borten nu și-a ascuns nemulțumirea în legătură cu faptul că, la stabilirea prevederilor privind reglementarea pieței de pește a C.E.E., care a intervenit imediat după începerea tratativelor de la Luxemburg, Norvegia nu a fost invitată, în ciuda „FRANKFURTER ALLGEMEINE" (Continuare în pagina a lll-a)