Zori Noi, august 1970 (Anul 23, nr. 7035-7059)

1970-08-07 / nr. 7040

ZORI NOI IN PAGINA 2 Orașul de pe Dorna, pitorească stațiune și loc de popas pentru turiști, cunoaște și în acest sezon o impresionantă afluență. Parcul, cu jucăușele veverițe, podul de peste Dorna, cărările și poienele din jur sunt numai cîteva dintre punctele de atracție căutate de cei aflați în trecere sau pentru o perioadă mai lungă de timp în Vatra Dornei. Cu atît mai mult, frapează unele neplăceri pricinuite, îndeosebi, de deservirea publică. Să exemplificăm. Cofetăria „Crinul alb" își anunță clienții prin cunoscutele reclame că pot servi aici „zilnic micul dejun" (la alegere, din circa 10 produse). In una din dimineți am intrat la „Crinul alb“. — Cu ce ne puteți servi, am întrebat ? - Un ceai, o cafea... - Și altceva ? - încercați mai tîrziu.' A doua zi (30 iulie), am „încercat" iarăși. Aceeași situație. Din discuția avută cu responsabila unității, am reținut următoarele : Lămîile ne lipsesc. Am făcut comandă, dar nu ne-a adus. Cornurile încă nu ne-au sosit. Ochiuri nu servim , ne e teamă, că ouăle nu-s prea proaspete. Comentariile sînt de prisos. Dar defectuoasa aprovizionare a unităților de alimentație publică nu-și spune cuvîntuil numai la cofetăria „Crinul alb". Sortimentația redusă oferită publicului consumator se datorește tocmai acestui fapt. Elocventă e, în acest sens, lipsa preparatelor cu specific din unele unități în care te-ai aștepta să le găsești. La toate acestea se mai adaugă și modul de deservire a personalului, ce-și pune amprenta pe ceea ce, în mod obișnuit, numim ambianță. Integrarea orașului Vatra Dornei în marele circuit turistic impune organelor de comerț mai multă grijă față de acest aspect, sesizabil pentru oricine poposește aici. SICVENi an I Wm .. CENUȘIU Sîmbătă seara, lucrătorii cinematografului „Modern“, care patronează și grădina de vară a municipiului Suceava, au ținut cu orice preț să ne joace o festă, refuzînd să programeze obișnuitul spectacol în aer liber. Zeci de iubitori ai filmului s-au perindat timp de aproape o oră prin fața intrării, așteptînd să se deschidă casa de bilete. Pînă la urmă, au trebuit să renunțe și să se întoarcă acasă, cu toate că mulți dintre ei își rezervaseră pentru sfîrșitul săptăminii plăcerea de a urmări pelicula respectivă sub cerul liber. Am încercat să-l găsim pe responsabilul cinematografului „Modern". Funcționara de serviciu de aici ne-a precizat că din dispoziția responsabilului „nu se dă film la grădină pentru că și așa sala e goală". Raționamentul ni se pare neîntemeiat, din două motive : în primul rînd, pentru că afișele anunțau clar că, începînd de la orele 20,30, spectacolul poate fi urmărit la grădina de vară. In al doilea rînd, știe toată lumea că în timpul verii oricine preferă, în locul unei săli sufocante, un amfiteatru în aer liber. Așadar, „incidentul“ nu-și găsește o explicație întemeiată. Din calcule economice ? Nu, pentru că a doua seară grădina de vară a fost realmente asaltată de sute de spectatori. Vrem să menționăm aici și faptul că în decursul acestui sezon estival, sucevenii n-au putut urmări la grădina de vară în afară de filme decît cîteva spectacole de alt gen de artă. Or, vara este prin excelență anotimpul favorabil spectacolelor în aer liber. Ce au de spus în acest sens forurile competente ? Ne referim atît la întreprinderea cinematografică din Suceava cît mai ales la Comitetul pentru cultură și artă. IOANID DELEANU P.S. Ciudate sunt și reclamele pe care le prezintă lucrătorii cu filmul din municipiu și nu numai de aici. Alăturarea unor titluri pe același afiș sau panou trezește deseori ilaritate. O mai mare atenție se impune ! CONTRASTE ESTIVALE Contrapunct PERMUTĂRI DE BUTELII Cetățeanul Dumitru Zorea, din Suceava, Aleea Nucului, bloc S 2, sc. A, ap. 17, a completat o declarație pentru o butelie de aragaz, susținînd, cu mina pe inimă, că nu are alta. Fără multe vorbe, a primit repartiția. A vîndut-o și el, fără prea multă discuție, lui Viorel Mihalache, din Salcea. Aflîndu-se toată tărășenia, s-a dispus confiscarea obiectului tranzacției. După eite sintem informați de la consiliul popular municipal, asemenea tendințe de minciună și speculă se mai ivesc și la alții. Am scris-o, ca aceștia să nu se joace cu... focul I VICTIME ALE DESCĂRCĂRILOR ELECTRICE Descărcările electrice, de la ultimele averse de ploi căzute pe raza județului au avut ca efect incendierea unei case și uciderea a două persoane. A ars total gospodăria cetățeanului Constantin Prelipceanu, din Horodnicu de Sus. In timp ce se aflau la strînsul finului, soții Toader și Ra*veca Cosinschi, din comuna Breaza, s-au adăpostit sub un mesteacăn. Trăsnetul i-a surprins aici și cu toate intervențiile medicale n-a putut fi salvat decit bărbatul. Femeia Domnica Cosman, din Grănicești, a fost arsă de flacăra electrică ce a căzut pe o cale de fir. Considerăm că cei care popularizează știința la sate trebuie să insiste asupra pericolului unor astfel de fenomene. MOTO Uneori, sîmbăta și duminica, este ignorată odihna cailor putere din autovehiculele unor Întreprinderi. Cei mai. . . călăriți sînt acei care aparțin de U.E.S.S. Iacobeni. Simbăta trecută, pe la orele 24, controlul circulației a acostat autoutilitara 31 Sv. 1707, care se Întorcea de la cabana Zugreni, cu Petru Furnică, șeful sectorului Coșna, și cu un grup de prieteni al acestuia. Răspunsul la control a fost cam greoi, deoarece limbile se împleticeau sub anestezia alcoolului. A doua zi, autoturismul 1 Sv. 1166, de la aceeași întreprindere, condus de Gh. Tomoioagă, a fost găsit în timp ce transporta pe ing. Aurelian Puiu, cu familia, de la Vatra Dornei în satul Negrișoara. Pentru asemenea curse... frîiere trebuie puse pe inițiatorii abuzurilor ! |___1 Rubrică realizată de VICTOR MICU I ANUNȚ Grupul școlar construcții — Iași organizează un concurs de admitere pentru școala profesională (curs de zi și ucenicie la locul de muncă) pentru următoarele meserii: Școala profesională, curs de zi — lăcătuși construcții metalice — lăcătuși mecanici utilaje de construcții — dulgheri — zidari în construcții — mozaicuri faianțați — instalatori de ventilație și condiționarea aerului — izolatori în construcții Școala profesională — ucenicie la locul de muncă — dulgheri — zidari în construcții — instalatori de ventilație — izolatori în construcții — sudori înscrierile se fac începînd cu data de 1 august 1970, la sediul școlii din Iași, str. Bucium nr. 17, pînă la data de 2 septembrie 1970. Examenul se va ține între 3 și 10 septembrie a.c., la următoarele materii : Limba română și matematică, scris și oral Se primesc candidați din toate județele țării. Fabrica de cherestea din Putna Foto : I. MINDRESCU Modernizări de drumuri Timpul frumos din ultima perioadă a permis urgentarea lucrărilor de întreținere și de modernizare a unor drumuri naționale și turistice din județ. Astfel, ieri, se lucra intens la reparația drumului național Suceava — Cîmpulung, la kilometrul 11 și 22,5, unde, din cauza ploilor din această primăvară, șoseaua fusese ruptă pe aproape 1.000 de metri. Prin construirea variantelor ocolitoare și asfaltarea porțiunilor denivelate, accesul turiștilor spre frumoasele locuri din Țara de Sus va fi simțitor îmbunătățit. Totodată, continuă cu intensitate modernizarea drumului județean Suceava — Pașcani, drum ce urmează și asfaltat pînă la sfîrșitul a anului viitor. De remarcat, că pînă la sfîrșitul acestui an se va termina asfaltarea porțiunii Suceava — Probota, localitate de mare interes turistic mai ales datorită mănăstirii ridicată în secolul al 15-lea. Lucrările de asfaltare pe acest tronson sunt în stadiu avansat în porțiunea Suceava — Liteni — Fălticeni, unde, în afara panglicei de asfalt, au fost executate și cîteva lucrări de artă. Prin modernizarea acestui drum un nou obiectiv istoric va putea intra în circuitele O.N.T., ducînd și mai mult faima Moldovei. Pe ogoarele cooperatorilor din Drăgușeni se lucrează intens la insămințarea culturilor duble MPORTANȚI GRUPUL ȘCOLAR PROFESIONAL ȘI TEHNIC DIN SUCEAVA recrutează pentru UZINA DE UTILAJE A MINISTERULUI INDUSTRIEI MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII DIN ALBA IULIA candidați pentru școala profesională, curs de zi, în meseriile strungari și turnători — formatori. Se primesc absolvenți ai școlilor generale de 8 ani, în vîrstă de 15—18 ani. înscrierile pentru examenul de admitere, care va avea loc între 1—10 septembrie 1970, se fac începînd de la 15 și pînă la 31 august 1970. Se mai recrutează, pentru întreprinderea județeană de construcții - montaj Suceava, candidați în vederea calificării pentru meseriile de zidari și zugravi vopsitori. Informații suplimentare se pot obține de la secretariatul Grupului școlar profesional și tehnic din Suceava, strada Samoil Isopescu nr. 19, telefon 11.838. V WA IN AGRICULTURA «IN AGRICULTURA ÎN FIECARE CEAS, IN FIECARE MINUT CU TOATE FORJELE PENTRU EFECTUAREA LUCRĂRILOR LA ZI! (Urmare din pagina I) au recoltat în numai o zi 20 de hectare, cei din Dolhești 25 hectare, cei din Udești 30 hectare, iar cei din Valea Glodului și Bosanci 15 și respectiv 23 de hectare. O situație aparte am întilnit-o și la Roșcani, unde de trei zile nu s-a recoltat nici un hectar din cele 10 rămase. Ce s-a întîmplat, nu știe nimeni, dar griul așteaptă în lan și spicele se scutură, desigur, nu în voiturile batozei sau combinei.’ îmbucurător este faptul că, în unele locuri, unde condițiile n-au fost așa de prielnice, s-a terminat recoltatul în cîteva cooperative : Bilca, Grămești, Zamostea. Și totuși, dacă seceratul se apropie de sfîrșit, treieratul nu s-a efectuat nici cel puțin pe 25 la sută din suprafața recoltată. Acest fapt nu numai că împiedică realizarea suprafețelor propuse pentru a fi însămînțate în culturi duble — deoarece nu se eliberează terenul, — ci duce implicit la întîrzierea treieratului, lucrare propusă a fi terminată pînă la 15 august. S-au întîlnit cazuri cînd s-a neglijat transportul la arie sau a total fost transportată o cantitate cu mult prea mică față de posibilități. Astfel, deși cooperatorii din Manolea au terminat recoltatul, n-au reușit să transporte la arie nici 10 la sută din suprafața recoltată ; la rîndul lor, cooperatorii din Pleșești au recoltat 70 la sută din suprafață și au transportat sub 5 la sută ! Față de situația existentă, trebuie o și mai mare atenție din partea tuturor organelor, spre a se asigura recoltarea în timp a pîinii anului 70. O situație cu totul nesatisfăcătoare am întîlnit-o la culturile duble. Din cele 13.591 de hectare planificate, n-au fost realizate pînă joi decît 1.656. Insămînțarea a numai 300 de hectare într-o zi este cu mult sub posibilități, mai ales dacă ținem seama că fiecare zi întîrziată duce la diminuarea producției culturilor duble. Cooperative agricole mari care au nevoie de furaje, care au cumpărat în anul acesta sau în anii trecuți nutrețuri pentru sectoarele zootehnice, n-au reușit să însămînțeze pînă ieri nici un hectar în cultură dublă. Este cazul cooperativelor din Boroaia, Bogdănești, Rădăuți, Marginea, Baineț, Volovăț, Frătăuții Vechi și Noi, Siminicea, Arbore, Negostina, Iaslovăț, Măriței, Zamostea, Dolhasca și altele. Este cazul ca, în sfîrșit, să se pună accentul și pe realizarea în timp a suprafețelor planificate pentru culturile duble. ■ IMPORTANT! Fabrica de articole tehnice din cauciuc Brașov str. Sportul popular nr. 1 recrutează candidați (băieți) în vîrstă de pînă la 18 ani, împliniți în anul calendaristic 1970, pentru meseriile: — prelucrători cauciuc și confecționatori articole din cauciuc, elevi și ucenici salarizați (curs seral); — strungari — ucenici la locul de muncă, salarizați; — lăcătuși, curs de zi la Școala profesională din Arad; înscrierile se fac la sediul fabricii din Brașov, str Sportul popular nr. 1 (Biroul personal), pînă la data de 30.VIII 1970, pe baza actelor : — certificat de naștere în original — adeverință de promovare a clasei a VIII-a — certificat medical Concursul de admitere are loc între 1 și 10.IX.1970, constînd în probe scrise și orale la limba română și matematică. I CE ȘUȚI DESPRE... holografie ? Pini nu de mult, puteau fi citite in lucrările științifico - fantastice pasaje ce descriau statui și obiecte , prezentând proprietăți stranii , vizual erau percepute ca materialicește, verificîndu-le însă și cu celelalte simțuri te obligau la meditații ce depășeau realul. Mina se afunda în gol, obstacolul material era inexistent. Rațiunea însăși era obligată să constate că obiectul nu există, că este o iluzie , și totuși. . . „Scamatoria“ a devenit nu de mult posibilă și explicabilă prin intermediul holografiei, al fotografiei în relief. Termenul de fotografie este impropriu folosit, căci din procedeul obișnuit al acesteiagrafia n-a luat decît holoo placă impresionabilă, fixarea imaginii realizîndu-se intr-un mod cu totul diferit. O hologramă se realizează prin proiecția unui fascicol emis de laser (generator și amplificator de unde luminoase), pe o oglindă semitransparentă. De aici, razele reflectate ajung pe obiect, care nu e altul decît subiectul holografiei, și apoi pe placa fotosensibilă, iar cele care pătrund prin oglindă ajung direct pe placă, unde interferează cu primele. Pentru a obține imaginea, iradiem placa cu un fascicol de același tip, și rețeaua de interferență se va comporta ca o rețea de difracție. In spatele plăcii, după o prealabilă acomodare, observăm plutind în aer obiectul respectiv holografiat. Dacă schimbăm unghiul de privire, apar noi detalii, exact ca în cazul percepției unui obiect real, tridimensional. Aplicațiile acestei descoperiri sunt foarte mari și diverse. Așa, de pildă, este folosită de televiziune și filmul relief — color, dar mai ales în cercetarea științifică. Prin intermediul holografiei se obțin imagini tridimensionale ale diferitelor aparate și instalații, ceea ce ușurează explicarea și înțelegerea lor. Consecințe impresionante se prevăd prin folosirea acestei descoperiri în cibernetică și informatică. O hologramă poate înregistra un material informațional de o densitate foarte mare. Bunăoară, o simplă imagine poate conține o carte de 300 de pagini, și ceea ce rămîne semnificativ este faptul că se pot extrage informații cunoscînd doar un singur rînd din ea. Iată, deci, o posibilitate imensă de stocare a materialului, care, pe zi ce trece, atinge proporții incredibile. Prin intermediul holografiei se pot obține și imagini ale unor obiecte care nu există. Se lărgește astfel cîmpul de activitate al arhitecților și, poate, chiar al artiștilor plastici. Publicitatea și reclamele reprezintă o altă aplicație de necesitate cotidiană. Nu va trece mult timp și vom fi familiarizați cu frumusețile zăpezilor veșnice, cu imensele păduri tropicale, privindu-le dincolo de geam. VIRGIL PIREU ÎN ATENȚIA CELOR INTERESAȚI OFICIUL pentru construirea de locuințe proprietate personală Suceava anunță că pentru anul 1970 mai are de contractat un număr de 35 apartamente de gradul III, cu confort îmbunătățit, în blocul tip M5, din ansamblul Zamca II, Suceava. Apartamentele sunt compuse din două camere, bucătar, baie cu cadă, precum și boxă pentru alimente, la subsol. fie Avansul legal corespunzător unui salariu tarifar de pînă la 1.500 lei, inclusiv plusul de confort, este de circa 15.000 lei. De asemenea, se mai pot contracta, cu plata integrală, garaje pentru 1-2 mașini, amplasate la subsolul blocului cu 12 apartamente din strada Ana Ipătescu și la blocul 113, din ansamblul Zamca II. Relații suplimentare se pot obține la sediul oficiului, din strada Dragoș Vodă, nr. 13, sau la telefon 10501, Suceava. X