Zori Noi, mai 1971 (Anul 24, nr. 7266-7291)

1971-05-04 / nr. 7268

PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITIVA I Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXV Nr. 7268 marți 4 mai 1971 4 pagini 30 bani Pregătind o importantă premieră industrială Două activități paralele, înrudite doar prin termenul care le denumește, dar diferite prin specificul lor, se desfășoară, de mai multe luni de zile, la întreprinderea mecanică din Suceava. Constructorii — zidari, betoniști, instalatori — au ridicat, în continuarea celei vechi, o hală spațioasă, la care fac, acum, ultimele retușuri și racorduri. Ceilalți constructori, care făuresc mașinile - unelte, — strungari, frezori, sudori, montori — și-au continuat, în aceste condiții, activitatea, alăturînd tipurilor de utilaje produse pînă acum, un altul, de complexitate mai mare — mașina de găurit, au, ca prim obiectiv, pe agenda de lucru, asimilarea unor utilaje noi. Se desfășoară, așadar, aici, pe două planuri, o adevărată ofensivă pentru ridicarea producției la nivele superioare, atît sub raport cantitativ, cît și calitativ. Succesele, în această acțiune unită, reprezintă un puternic imbold, punctul de plecare spre noi realizări. George Prepeliuc, inginerul șef al întreprinderii, un animator al modernizării, ne vorbește, cu satisfacție, despre înfăptuirea unui mobilizator angajament, luat în cinstea gloriosului semicentenar al partidului . ^ — S-au efectuat cu succes v probele tehnologice la noua capacitate de 1.000 tone mașiniunelte, care reprezintă aproape o treime din capacitatea finală a întreprinderii. O dată cu aceasta, au intrat parțial în funcțiune atelierele de prelucrări mecanice, de montaj, de sculerie, de forjă și atelierul mecanicului șef... In hala principală au loc mari transformări. Procesul tehnologic, desfășurat pînă acum într-un spațiu restrîns, include noi perimetre. Practic, toate utilajele își schimbă locul, înaintează către montaj, după un riguros plan, în amănunt dezbătut de către cadrele tehnice. S-au studiat variante noi, celor adoptate li s-au adus completări. Montajul, situat la rangul de secție, și-a mutat activitatea în corpul nou al halei. Secția uzinaj a fost completată cu noi tipuri de utilaje, unele poposind pentru prima dată în unitate : freze speciale, mașina de honuit, mașina de rectificat. Intr-un loc mai ferit, adăpostită cu grijă, așteaptă momentul intrării în funcțiune o mașină specială, de găurit pe coordonate, dirijată automat de la pupitrul de comandă. Reglarea se face prin intermediul unor mici ecrane, amintind pe cele ale televizoarelor, orice eroare fiind exclusă. Este nevoie, însă, pentru a o deservi, de oameni cu o bună pregătire profesională. Funcționarea mașinii la parametri optimi impune crearea unor condiții deosebite, ne spunea ing. G. Prepeliuc. In acest scop, amenajăm o încăpere specială, pe care o vom înzestra cu aparatură pentru menținerea unei temperaturi constante. Mașina o vom încredința unui băiat tînăr, un bun frezor... Sculeria joacă un rol important într-o unitate constructoare de mașini - unelte. Tocmai de aceea, i se acordă o deosebită atenție. Ei i s-a destinat un spațiu corespunzător. Sînt îndrumați să lucreze aici muncitori cu o bună pregătire profesională. Au fost deja executate cîteva sute de dispozitive și verificatoare pentru mașina de găurit. Altele sînt în lucru. In vecinătatea sculeriei se amenajează o ascuțitorie. Este o măsură care va contribui la o mai deplină utilizare a mașinilor - unelte din dotare, ele nemaistaționînd minute în șir pînă ce strungarul își va pregăti cuțitele necesare. Se va inaugura o activitate nouă — tratamentele termice. Paralel cu această intensă muncă, de modernizare a întreprinderii, se fac eforturi mari pentru ca sarcinile de plan, cu mult sporite față de anul trecut, să se realizeze ritmic, la toate sortimentele. Se ivesc, la unele repere, și rămîneri în urmă. Ele ar putea fi motivate de condițiile deosebite în care se lucrează. Dar asemenea motivări nu servesc la nimic, și colectivul trebuie să ia măsuri ca sarcinile să fie realizate integral. Am reținut faptul că se manifestă grijă pentru formarea tinerilor muncitori, pentru a-i determina să-și cunoască atribuțiile ce le revin și să le îndeplinească exemplar. O altă clădire, din vecinătatea halei principale, și-a lepădat schelele, înfățișîndu-se privirilor suplă, amintind o apropiată premieră, completînd fericit peisajul industrial. Aici își vor stabili „sediul",nu peste multă vreme, secții cu un important rol în desfășurarea producției : sudura electrică și autogenă, debitarea, o stație de compresoare, un post de transformare și altele. N. GROZA La Fabrica de p.a.l. Fălticeni lucrările au intrat într-o etapă decisivă. Montarea utilajelor de transport pneumatic la stația de filtre r EFORTUL COLECTIV niiiiitiiniiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiminniimniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii1 Istoria arată că, de cincizeci de ani, Partidul Comunist Român ne-a învățat și ne învață să înțelegem, să stabilim, științific, perspectiva, să împlinim tot mai bine coordonatele viitorului. Scriam, de aceea, că la recenta mare demonstrație a oamenilor muncii, coloanele, toate, și-au purtat viitorul pe brațe. Certitudinile noastre au fost, sunt ! și vor fi posibile sub conducerea clarvăzătoare a partidului comunist, marele Stegar, Arhitect și Constructor. încărcătura ideatică a programelor stabilite de partid este minunată prin concretețea ei, prin calea spre împlinire , munca, energia întregului popor, potentele întregii națiuni. Ideea muncii colective, de la cel mai restrîns grup social pînă la dimensiunile națiunii - iată splendidul poet l al epocii noastre, sub semnul definitoriu al libertății. Aflindu-ne in plin cincinal al calității, in plin deceniu al informaticii, înțelegem imperativul fiecărei zile, al fiecărui minut , munca avîntatâ a fiecăruia, în contextul creativitâții la scară națională. Efortul colectiv și individual, cu care suntem datori țării, exclude pălăvrăgeala, ședința maia. Intr-adevăr - amintind dictonul - dacă toată vremea vorbești de hărnicie și demnitate, cînd mai ai timp să fii harnic și demn ? Presa publică, în continuare, numeroase telegrame, prin care oamenii muncii își exprimă recunoștința pentru grija ce le-o poartă conducerea de partid și de stat, raportind, totodată, Comitetului Central, tovarășului Nicolae Ceaușescu personal, noi succese repurtate pe frontul vast al activității constructive a întregului nostru popor - omagiu din inimă Semicentenarului. Lj FLORIN BRATU j 1 l Fe magistralele luminii Foto : D. VINTILA Succese ale geologilor Alăturîndu-se eforturilor intregului nostru popor, lucrătorii întreprinderii de explorări și prospecțiuni geologice din Cîmpulung și-au intensificat activitatea raportând, preajma apropiatei sărbători de la 8 Mai, importante reaîalizări peste plan, depășirea angajamentelor asumate la începutul anului. Geologii cîmpulungeni își propuseseră să execute, peste prevederi, 50 m. lucrări verticale și 500 m. galerii și lucrări de foraj cu sondere. Pînă acum angajamentul anual a fost depășit cu peste sută la sută la lucrări verticale și ciirca 300 m, la lucrările de foraj cu sondere. Pe plan economic, succesele amintite se răsfrîng în depășirea beneficiilor cu mai bine de 100.000 lei. _. L Cadru optim pentru fructificarea energiilor creatoare ale națiunii VICTOR diaconu doctor in științe filozofice ---1 Expresie a grijii permanente pe care partidul o acordă țărănimii cooperatiste Sintem hotăriți să răspundem prin fapte Fiind una dintre măsurile pe care partidul nostru le ia în mod sistematic pentru creșterea nivelului de trai al oamenilor muncii, recenta Hotărîre a Comitetului Executiv al C. C. al P.C.R. și legile adoptate sesiunea zilele trecute de Marii Adunări Naționale au mers în inima fiecărui, membru cooperator a familiilor lor, date fiind importantele înlesniri ce se prevăd în folosul nostru. Și în cooperativa agricolă Stroești au stîrnit un viu ecou prevederile Hotărîrii și pot spune că toți oamenii o privesc și înțeleg nu numai prin prisma intereselor personale, ci și ca pe o măsură de mare importanță socială, care ne dă avînt în munca pentru întărirea economicoorganizatorică a unității din care facem parte, pentru sporirea eficienței economice a activității în agricultură. Ca femeie, împreună cu alte tovarășe din echipa pe care o conduc, m-am bucurat de prevederile fiecărui paragraf cuprins în Hotărîre. In mod deosebit reținem prevederile conform cărora femeilor care participă la muncă li se vor acorda concedii plătite pentru sarcină și MARIA BODNARI membră a C.A.P. Stroești (Continuare în pagina a II-a) Alături de cei 126 țărani cooperatori care lucrează în ferma vegetală Moara, am trăit, zilele acestea, sentimente de profundă bucurie și mîndrie, luînd cunoștință de măsurile adoptate recent de conducerea superioară partidului, privind îmbuanătățirea condițiilor de viață ale membrilor cooperatori. Ne-au suscitat un deosebit interes prevederile Vom participa la sporirea în cooperativa noastră de producție, dată fiind situarea ei în imediata apropiere a orașului Rădăuți, s-a resimțit, în anii din urmă, mai ales în perioadele de vîrf ale campaniilor agricole, lipsa forței de muncă. Din acest an, însă, datorită măsurilor întreprinse de conducerea partidui care se referă la posibilitatea de a efectua tratamente în stațiunile balneo - climaterice — cu achitarea costului biletului în proporție de 70 la sută de către casa de pensii a membrilor cooperatori —, gratuitatea spitalizării LAZAR MARMELIUC ajutor șef de fermă vegetală la C.A.P. Moara (Continuare in pagina a ll-a) și mai activ producției lui și statului nostru privind organizarea, planificarea și conducerea agriculturii, stabilirea unor noi forme de cointeresare materială a țăranilor cooperatori, situația s-a schimbat. Ca urmare a unei participări mai intense la muncă, lucrările agricole de primăvară s-au efectuat în perioada optimă, ele fiind calitativ superioare anilor trecuți. Plantatul celor 420 ha. cu cartofi, bunăoară, cultură care asigură în unitatea noastră peste 50 la sută din venituri, s-a efectuat doar în trei zile, bineînțeles cu respectarea întregii tehnologii stabilite de organele de specialitate. In prezent, în cadrul echipelor, întreaga suprafață arabilă ocupată cu plante prășitoare este împărțită pe brațe de muncă, trecîndu-se, efectiv, la între GHEORGHE COCA membru al cooperativei agricole de producție Volovăț (Continuare in pagina a II-a) Cu sentimente de profundă bucurie IN ACEST NUMĂR: OPINIA CETĂȚEANULUI SPORT — SPORT CONTRAPUNCT MEMENTO • MEMENTO În pag. 2 MANIFESTĂRI PESTE HOTARE CONSACRATE ANIVERSĂRII SEMICENTENARULUI P.C.R. în pag. 4 întregul nostru popor, angajat cu toate forțele în opera de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate, aniversează, la 8 mai, împlinirea unei jumătăți de secol de la crearea Partidului Comunist Român — detașamentul de avangardă al muncitorimii române în marea bătălie pentru transformarea revoluționară a societății, factorul dinamizator al României contemporane. Pe tot parcursul acestor 50 de ani, partidul nostru comunist a dovedit nu numai că înțelege just ceea ce este esențial în succesiunea istorică, în țesătura complicată și contradictorie a proceselor și evenimentelor sociale, dar și că este apt să facă opțiuni istorice definitive, să conceapă o politică științific fundamentată și pe temen lung, să acționeze neabătut pentru înfăptuirea ei pas cu pas, să convingă de necesitatea acesteia cele mai largi mase populare și să creeze largi condiții pentru fructificarea energiei creatoare a întregii națiuni într-o operă constructivă de proporții necunoscute în istoria României. Pînă la constituirea Partidului Comunist Român și declanșarea luptei sale revoluționare, națiunea română nu a cunoscut un asemenea partid politic care să fie apt să preia și să ridice pe o treaptă superioară tradițiile progresiste ale luptei pentru eliberarea națională și socială, deplin responsabil de actele și opțiunile sale în fața conștiinței națiunii și a judecății istoriei. Orice analiză justă și, deci, orice judecată obiectivă nu poate să nu aprecieze uriașul efort de creativitate și marea dăruire care au fost necesare pentru ca, numai într-un singur sfert de secol, un popor, o țară întreagă să fie scoase dintr-o situație internă și externă a cărei evoluție pusese, la un moment dat, în primejdie însăși existența României ca stat național independent și unitar. Ca să schimbi, într-un singur pătrar de veac, sensul și ritmul dezvoltării sociale, politice și culturale, să introduci în contemporaneitate cadența vie a industrializării, urbanizării, învățămîntului și culturii de masă, științei ,în slujba omului, cadru nou, creînd un optim, pentru valorificarea tuturor potentelor creatoare ale națiunii și insuflîndu-i acesteia un nou nivel de aspirații, acela unui popor liber și stăpîn deal finitiv pe soarta sa, a fost nevoie de multă inteligență, energie, perseverență, clarviziune și perspicacitate politică. Toate aceste atribute au fost confirmate din plin de activitatea practică a Partidului Comunist Român. Poporul român a înfăptuit cu succes societatea nouă, socialistă. Sub conducerea înțeleptului nostru partid comunist, clasa muncitoare, în alianță cu țărănimea, cu intelectualitatea și celelalte pături sociale, a obținut în dezvoltarea patriei victorii remarcabi(Continuare in pagina a luaj in paginile glorioase ale istoriei Partidului Comunist Român, la loc de cinste se înscrie activitatea internaționalistă desfășurată în cei 50 de ani de existență. Continuînd lupta pentru eliberare socială și națională a poporului și tradițiile mișcării muncitorești și socialiste, Partidul Comunist Român, trup din trupul clasei muncitoare, s-a situat întotdeauna în fruntea luptei pentru apărarea intereselor damentale finale poporului, ale patriei, afirmîndu-se ca parte integrantă și activă a marii armate comuniste, democratice și progresiste internaționale. Numeroase sunt manifestările de înalt spirit de solidaritate ale poporului român cu lupta altor popoare pentru dreptate și progres social. Intre acestea se înscriu solidaritatea elementelor democratice și progresiste din România cu revoluția franceză de la 1848, participarea a sute de români pe baricadele Comunei din Paris (1871). Manifestările de solidaritate au căpătat un conținut nou în condițiile apariției și dezvoltării mișcării muncitorești și socialiste din România. Mișcarea muncitorească și socialistă din țara noastră a participat activ la activitatea Internaționalelor I și a II-a și la fondarea Internaționalei a III-a, condusă de Lenin. Urmărind cu viu interes și simpatie luptele muncitorești din alte țări, socialiștii români au organizat numeroase adunări de protest și alte acțiuni de solidaritate cu revoluția rusă din 1905, au scos o publicație intitulată sugestiv „Jos despotismul“, au sprijinit luptătorii revoluționari de pe crucișătorul „Potemkin" care au debarcat în portul Constanța. Actul istoric de o deosebită semnificație în istoria universală — Marea Revoluție Socialistă din Octombrie — a fost salutat cu deosebită satisfacție și bucurie de întreaga muncitorime, de toate forțele democratice din patria noastră. Alături de saluturile de solidaritate, de manifestațiile și demonstrațiile ce au avut loc în țară, la loc de cinste se înscrie participarea nemijlocită, cu arma în mină, a mii de ostași români pentru apărarea tînărului stat sovietic împotriva contrarevoluției interne și a intervenției străine. Muncitorimea română a sprijinit cu multă ardoare forțele democratice, revoluția proletară din Ungaria, din primăvara anului 1919, batalionul constituit din români în cadrul regimentului internațional înscriind un episod de neuitat. Preluînd și ridicînd pe o treaptă superioară tradițiile de solidaritate ale poporului român, ale mișcării muncitorești și socialiste. Partidul Comunist Român, de-a lungul istoriei sale semicentenare, a dezvoltat activ legături internaționaliste cu partidele frățești din celelalte țări, și-a manifestat solidaritatea cu clasa muncitoare internațională, cu forțele progresiste de pretutindeni. In epoca interbelică, tradi(Continuare în pagina a lll-a) PARTIDUL COMUNIST ROMÂN - DETAȘAMENT ACTIV AL MIȘCĂRII COMUNISTE ȘI MUNCITOREȘTI Internaționale VICENȚIU PIUCA doctor în istorie Bi B >1 IN PREAJMA ANIVERSARII GLORIOSULUI SEMICENTENAR Realizări de seamă in îndeplinirea și depășirea angajamentelor • La unitatea pentru mecanizări și transporturi forestiere Gura Humorului, planul de prestații, pe primele 4 luni ale anului, a fost depășit, valoric, cu 3,7 milioane lei. Componentele acestui rezultat final, consemnînd încheierea unei etape, includ preocupări susținute, eforturi deosebite, depuse pentru a întîmpina gloriosul semicentenar al partidului cu satisfacția datoriei împlinite. La indicatorii specifici, de unitate transportoare, s-au obținut, de asemenea, mari depășiri : la tone transportate — 29 la sută, iar la tone kilometri — 20 la sută. N-a fost pierdut din vedere, de către conducătorii auto ai unității, un alt principal obiectiv — eficiența economică. Utilizarea cu grijă și incapacitatea autotrenurilor, gospodărirea atentă a carburanților, remedierea promptă a defecțiunilor și alte măsuri au diminuat cheltuielile la prețul de cost cu aproape 2,4 milioane lei. • Tinerii, din județul nostru raportează cu mîndrie că angajamentele luate în cinstea zilei de 8 Mai în domeniul muncii patriotice au fost realizate cu succes. Un capitol important al acțiunilor întreprinse îl reprezintă activitatea desfășurată în silvicultură. In acest sector, au fost împădurite cu sprijinul tineretului 185 ha. de teren, s-au plantat 5.500 plopi în aliniamente, 5.000 pomi ornamentali. Totodată, a fost pregătită pentru irigat o suprafață de 50 ha., s-au efectuat lucrări de întreținere a pășunilor naturale pe o întindere de 6.500 ha. Demn de evidențiat este și faptul că tinerii din județul nostru au fost prezenți, în majoritate, la operațiile de înfrumusețare a orașelor și satelor, la amenajarea de baze sportive și de agrement. Echivalentul valoric al eforturilor depuse însumează economii de 2,350 milioane lei.