Zori Noi, iulie 1971 (Anul 24, nr. 7318-7344)

1971-07-01 / nr. 7318

PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITI-VA I Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean ■ —- ‘ _____________ ................................................................................................................................................................................................................................. ................ Anul XXV nr. 1318 joi 1 iulie 1971 4 pagini 30 bani PENTRU CAUZA UNITATII TĂRIOR SOCIALISTE, A FORȚELOR ANTIIMPERIALISTE OAMENII MUNCII ?! EXPRIMĂ DEPLINA ADEZIUNE, SPRIJIĂ CU ÎNSUFLEȚIRE POLITICA PARIDULUI ȘI STATULUI NOSTRU Telegrame adesate Comitetului Central al Partiului Comunist Român, tovarăș lui Nicolae Ceaușescu în aceste zile, alături întregul popor, oamenii muncii din fețul nostru, ca un singur om, își îndreaf întreaga lor recunoștință către conducea partidului, către delegația de partid guvernamentală care a făcut recenza vii oficială de prietenie în țările socialiste Asia, către conducătorul iubit și sat al partidului și statului, tovatd Nicolae Ceaușescu. Sentimentele lor de puțină recunoștință pentru modul în care mmbrii delegației și-au îndeplinit misita de soli ai poporului român, de total probare și adeziune la strălucita acut politică în slujba intereselor naționale a României, ale cauzei socialismului și il reies puternic în evidență din telesele trimise de către organele și organiile de partid, organizații de masă și>tești, colective de oameni ai muncii (diferite domenii de activitate. Semnatarii telegramei apreciază că vizita delegației noastre s-impus atenției publice internaționale o inițiativă constructivă, desfășurată și semnul înaltei responsabilități față de valurile socialiste, pentru întărirea elenă a colaborării și prieteniei frățești toate țările socialiste, cu toate parti, comuniste și muncitorești, pentru refacerea unității statelor socialiste și a mișcării comuniste mondiale. Ei subliniază, de asemenea, faptul că delegația noastră, acționînd în spiritul liniei directoare stabilită de Congresul al X-Iea al P.C.R., militînd cu consecvență, hotărîre și fermitate pentru promovarea principiilor marxism - leninismului și ale internaționalismului proletar, a demonstrat elocvent modul cum concepe partidul și statul nostru, întregul popor, dezvoltarea relațiilor de colaborare cu diferite partide și state frățești, întîlnirile, convorbirile, comunicatele date publicității constituind o nouă dovadă a fermității cu care țara noastră militează pentru dreptul inalienabil al fiecărui partid comunist de a-și elabora de sine stătător propria linie politică, dreptul fiecărui popor de a-și alege singur, potrivit propriei lui voințe, calea de dezvoltare social - politică pe care să o urmeze. Exprimîndu-și profundul atașament la politica partidului, oamenii muncii din județul nostru se angajează că vor face tot ceea ce depinde de ei pentru afirmarea tot mai mult pe plan internațional a politicii științifice, realiste a P.C.R., pentru întărirea și înflorirea țării. în telegrama adresată cirile socialiste din Asia a con Comitetul județean Suceava astituit o manifestare a înaltei U.T.C. se arată, printre alte rincipialități marxiste- lenale : „Vizita delegației partiniste de care este pătrunsă dului și statului nostru în la politica externă a Republicii Socialiste România, o strălucită reafirmare a internaționalismului ei consecvent. a mo (Continuare in pagina a lll-a) CU ȘASE LUNI MAI DEVREME Fabrica e spirt din Rădăuți A ATINS PARABAII PROIECTAT în coloanele bilanziere a cincinalului trecut, period cu o mare bogăție de reazări, la capitolul modernizi și dezvoltări de întreprinde figurează și Fabrica de spichere și amidon din Rădăi Ne-au fost alocate de căstat, în scopul amintit, pei 33,3 milioane lei. Efectuarea lucrărilor devestiții în condițiile continurii fluxului tehnologic la ceiași parametri din perada cînd atenția ne era cccentrată numai asupra pducției, a solicitat colectivu nostru un plus de efort. Pe o parte urmăream realiza planului de producție la tele cantitative și înscrise în prevederi, calitat iar de altă parte ne interesam ritmul lucrărilor de investi de stadiul montării utilajul nou, străduindu-ne, totoda să ne achităm de obligați ce ne reveneau, prin contră în calitate de beneficiari. La 1 octombrie 1970, sec a IIa spirt a intrat în fuziune. Fiind dotată cu util de înaltă tehnicitate, eagură o productivitate a micii mult superioară, cu corela ca aici să lucreze cam cu o bună pregătire profesnală. Cunoscînd acest lui am școlarizat, încă din timpul cînd lucrările de investiții erau în toi, un număr de 57 muncitori. Cursurile au funcționat fără ca „elevii" să fie scoși din producție și au pus un accent deosebit asupra orelor de practică, urmărindu-se, în principal, cunoaște TRIBUNA EXPERIENȚEI POZITIVE cea temeinică a componentelor și principiilor de funcționare a noului utilaj. 1 dintre orele de practică Multe s-au desfășurat pe șantier, acolo unde se montau mașinile, aunde se materializau prevederile proiectului de execuție.Acest sistem de ucenicie pe irviu, alături de specialiști, al avea să ne fie ulterior, după acum ne-am dat seama, de un real folos. La pornirea secției, cunoscînd deja bine utililajul pe care urmau să-l mîșnuiască, muncitorii n-au mai consumat un timp anume pentru acomodare. în plus, în posturile cheie ale secției am angajat muncitori fruntași și tehnicieni de specialitate de la secția veche, dar care au participat efectiv la lucrările de montaj. Participarea salariaților fabricii la lucrările de investiții a avut și un alt avantaj, de asemenea, foarte important t înlăturarea deficiențelor de montaj încă în perioada probelor tehnologice. De reținut că atît muncitorii productivi, cît și cei de deservire, salariați ai fabricii noastre, au participat efectiv la remedierea defecțiunilor. Acest lucru s-a soldat cu dublu efect favorabil nouă, beneficiarilor , pe de o parte, oamenii au învățat practic să prevină și să înlăture anumite defecțiuni și dereglări, iar pe de alta, atunci cînd s-a dat startul, utilajul a funcționat fără întrerupere, apropiind cu mult data atingerii parametrilor tehnologici proiectați. Amplasarea actuală a utilajelor nu este cea prevăzută V. NASAUDEANU directorul Fabricii de spirt, bere și amidon din Rădăuți (Continuare în pagina a lll-a) I.R.U.M. Vatra Dornei. La tabloul de comandă al mașinii pentru producerea oxigenului tehnic Vizita președintelui Consiliului de Stat al României, NICOLAE CEAUȘESCU, în Finlanda întilnire cu membri ai Parlamentului finlandez La începutul celei de-a doua zile a vizitei sale în Finlanda, președintele Consiliului de Stat al României, Nicolae Ceaușescu, s-a întîlnit cu președintele Parlamentului, Rafael Paasio, și cu alți membri ai forului legislativ suprem finlandez.împreună cu șeful statului român se aflau tovarășii Janos Fazekas, Corneliu Mănescu, Ioan Avram și ambasadorul României în Finlanda, Mircea Bălănescu. In cursul vizitei la Parlament, președintele Nicolae Ceaușescu a fost însoțit de Vaino Leskinen, ministrul afacerilor externe, Olavi J. Mattija, ministrul comerțului exterior, Olavi Salonen, ministrul industriei, Kaarlo Makela, ambasadorul Finlandei în România, de ministrul plenipotențiar Heikki Hannikainen, șeful protocolului, și de general-maior Ermei Kanninen. La intrarea în Parlament, președintele Nicolae Ceaușescu a fost întîmpinat cordial de președintele Parlamentului, Rafael Paasso, liderul Partidului Social-Democrat, de primvicepreședintele Johannes Virolainen și de alți înalți reprezentanți ai forului legislativ suprem. Oaspeților români le-au fost prezentați președinții comisiilor Parlamentului. Exprimîndu-și satisfacția pentru această vizită, Rafael Paasso a adresat președintelui Nicolae Ceaușescu, celorlalți oaspeți o caldă urare de bun venit. Sunt convins — a spus el — că vizita dumneavoastră va prilejui un schimb de opinii asupra multor probleme, în interesul națiunilor noastre, al tuturor popoarelor. în continuare, Rafael Paasso a prezentat activitatea și structura Parlamentului, subliniind rolul și importantele sale atribuții în viața politică a țării. Răspunzînd, tovarășul Nicolae Ceaușescu a spus : Aș dori să mulțumesc domnului președinte al Parlamentului pentru salutul ce mi-a fost adresat, îmi exprimă satisfacția pentru faptul că, în cadrul vizitei pe care o facem în Finlanda, putem să cunoaștem unele aspecte reprezentative din activitatea Parlamentului finlandez. De asemenea, îmi exprim satisfacția că între Parlamentul finlandez și Marea Adunare Națională a României există relații bune și, după cum știm, domnul președinte al(Continuare in pagina a IV-a) Convorbiri oficiale între președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, și președintele Republicii Finlanda, Urho Kekkonen In dimineața zilei de 30 iunie, la Palatul prezidențial din Helsinki au avut loc convorbiri oficiale între președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, și președintele Republicii Finlanda, Urho Kekkonen. Din partea română, la convorbiri au participat : Janos Fazekas, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, loan Avram, ministrul industriei construcțiilor de mașini, Mircea Bălănescu, ambasadorul Republicii Socialiste România la Helsinki, Constantin Mitea, consilier, Cornel Vladu, director în Ministerul Afacerilor Externe. Din partea finlandeză, au participat : Ahti Karjalainen, primul ministru, Vaino Leskinen, ministrul afacerilor externe, Richard Totterman, secretar de stat în MAE, Risto Hyvarinen, șeful Direcției politice din MAE, Pentti Uusivirta, șeful Direcției comerțului exterior din MAE, Kaarlo Veikko Makela, ambasadorul Finlandei la București. In cursul convorbirilor, a fost subliniată evoluția pozitivă pe care o cunosc relațiile multilaterale româno-finlandeze, a fost relevată dorința ambelor părți de a dezvolta aceste relații. De asemenea, s-a făcut un schimb de păreri în legătură cu unele aspecte ale vieții internaționale actuale. Convorbirile s-au desfășuat într-o atmosferă caldă, prietenească, de stimă și înțelegere reciprocă. SĂRBĂTORIREA „ZILEI ÎNVĂȚĂTORULUI" Ieri, cu prilejul „Zilei învățătorului", au avut loc adunări festive în centrele din județ unde, cu o zi înainte, s-au desfășurat consfătuirile cadrelor didactice. La festivități au luat parte membri ai biroului comitetului județean de partid, ai comitetului executiv ai consiliului popular județean, reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat. Cu această ocazie au fost trecute în revistă succesele obținute, pînă în prezent, în învățămîntul din țara noastră — între care se înscriu și realizările din județul Suceava — evidențiindu-se cele mai importante obiective ale activității de viitor a oamenilor școlii, sarcinile menite să asigure transpunerea în viață a prevederilor partidului privind dezvoltarea învățămîntului de toate gradele. De asemenea, au fost felicitați cei 41 profesori, învățători și educatoare, distinși cu ordine și medalii, cu gradații de merit, cu titlurile de emerit și evidențiat. Totodată, s-a comunicat că, pentru activitate sîrguincioasă și bune rezultate obținute în procesul instructiv - educativ, unui număr de peste 4.600 cadre didactice li s-au conferit premii. Luînd cuvîntul în cadrul adunării festive din municipiul Suceava, tovarășul Ștefan Panaitiu, secretar al comitetului județean de partid, a transmis cadrelor didactice prezente, precum și tuturor cadrelor didactice din județ, din partea biroului comitetului județean de partid, a comitetului executiv al consiliului popular județean, călduroase felicitări și mulțumiri pentru munca plină de abnegație desfășurată în cursul anului școlar încheiat, care a făcut ca elevii din școlile județului să obțină succese apreciabile la învățătură, cît și la diversele confruntări de nivel național. Vorbitorul a arătat că vastul proces de reciclare profesională a celor mai largi categorii de oameni ai muncii, prevăzut pentru următorii cheamă cadrele didactice ani, la noi eforturi, întrucît — alături de obligația de a crește oameni capabili să țină pasul cu revoluția tehnică - științifică mondială — școlii noastre îi revine un rol important în transpunerea în viață a ideii de educație permanentă. La încheierea adunării de la Suceava, participanții au aprobat textul unei telegrame adresată Comitetului Central al P.C.R., tovarășului Nicolae Ceaușescu. TELEGRAMA Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu Cadrele didactice din școlile județului Suceava, reunite cu prilejul consfătuirilor anuale și al sărbătoririi „Zilei învățătorului", însuflețite de calde sentimente de dragoste și recunoștință, de o profundă stimă față de conducerea noastră de partid și de stat, ne exprimăm deplina adeziune și întregul devotament față de politica marxist - leninistă principială și clarvăzătoare a partidului și statului nostru, expresie a năzuințelor și idealurilor națiunii noastre socialiste. Am urmărit cu deosebită atenție desfășurarea vizitei delegației de partid și guvernamentale condusă de dumneavoastră în țările socialiste prietene din Asia, trăim momente de fierbinte mîndrie patriotică și adevărată înălțare spirituală, alături de întregul nostru popor, pentru prestigiul de care se bucură patria noastră în lumea contemporană, prestigiu la ale cărui temelii dumneavoastră ați pus cu dăruire și abnegație comunistă toată puterea și capacitatea de eminent conducător de partid și de stat, de fiu credincios al patriei. Vă rugăm, scumpe tovarășe Nicolae Ceaușescu, să primiți expresia dorinței noastre fierbinți, a hotărîrii de a ne consacra eforturile și toată puterea de muncă educării tinerei generații de constructori ai socialismului și comunismului în spiritul dragostei de muncă, al înaltei răspunderi față de îndatoririle sociale, al devotamentului nemărginit față de patria socialistă și partidul comunist. Asigurăm Comitetul Central al partidului, pe dumneavoastră, tovarășe secretar general, că urmîndu-vă neabătut sfaturile, însușindu-ne cu înaltă răspundere socială sarcinile Congresului al X-lea al Partidului Comunist Român, vom cinsti cum se cuvine nobila noastră misiune de educatori ai tinerei generații, dînd patriei oameni care să facă totul pentru ridicarea României socialiste pe cele mai înalte culmi ale progresului și civilizației. CADRELE DIDACTICE DIN JUDEȚUL SUCEAVA LUCRĂRI DE EXTINDERE Au început lucrările de dezvoltare și extindere a activității Fabricii de tricotaje „Zimbrul“ din Suceava. Este vorba de trei noi capacități de producție — prevăzute a fi puse în funcțiune eșalonat pînă la sfîrșitul anului 1972 — în cadrul cărora se vor obține încă 9 milioane bucăți tricotaje și 200 tone tricot tehnic pe an. In acest scop se construiește un nou corp industrial pentru secția de bobinat, urmînd ca o mare parte din utilajele aferente să se monteze și în actualele spații de producție, printr-o mai rațională folosire a suprafețelor productive și neproductive existente. Totodată, pentru prelucrarea celor 200 tone tricot industrial ce se vor realiza aici se prevede construirea unei noi secții de confecții - tricotaje. Ca urmare, prin punerea în funcțiune a noilor capacități de producție, moderna unitate suceveană va produce anual circa 31 milioane bucăți tricotaje. O GAMA VARIATA DE PRODUSE Lărgirea gamei de sortimente, pentru o mai deplină satisfacere a cerințelor beneficiarilor, constituie una dintre preocupările de seamă ale colectivului de muncă al întreprinderii de industrie locală „Rarăul“ din Cîmpulung. In ultima vreme, aici s-au introdus, în producția de serie, rafturi, vitrine, mese pentru săli de lectură, cărucioare pentru transportat cărți, alte tipuri de mobilier, solicitate de unitățile comerciale din județ și din alte localități ale țării. Secția metalurgică a întreprinderii, care a cunoscut în ultimul timp o mare dezvoltare, execută chioșcuri metalice pentru desfacerea legumelor, chioșcuri multifuncționale. De puțină vreme unitatea cîmpulungeană produce un nou tip de autobuz cu anexe. Concomitent cu preocuparea pentru lărgirea gamei de sortimente, colectivul întreprinderii obține rezultate bune în realizarea sarcinilor de plan, evidențele indicînd o depășire cu 14 la sută a cifrelor stabilite pe perioada care a trecut de la începutul anului. ART. IGNATESCU corespondent ACȚIUNI GOSPODĂREȘTI Răspunzînd la chemarea Consiliului comunal al Frontului Unității Socialiste, cetățenii din Dornești participă cu însuflețire la acțiunile de bună gospodărire și înfrumusețare. In ultimul timp ei au extras 25 m.c. piatră de carieră pentru construirea unui nou local de școală în satul Iaz, iar din albia rîului Suceava o cantitate de 470 m.c. piatră brută pentru pavarea trotuarelor. S-au efectuat, de asemenea, lucrări de amenajare a parcului comunal. INIȚIATIVA La Școala generală nr. 1 din Fălticeni, colectivul cadrelor didactice, comitetul de părinți și elevii au luat inițiativa asfaltării curții interioare și amenajării unei baze sportive. Pentru lucrările mai grele au fost folosite mașini, remorci și alte diverse utilaje. Fapt este că lucrarea, evaluată la 100.000 lei, s-a realizat în exclusivitate cu contribuția inițiatorilor ei, fără să se fi solicitat fonduri bugetare. ȘT. CONSTANTINESCU corespondent VVNAiWWVWW