Zori Noi, august 1971 (Anul 24, nr. 7345-7370)

1971-08-05 / nr. 7348

7 7 PROLETARI DIN TOATE TARILE. MIH-VAI Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean 4 pagini 30 bani Anul XXV nr. 7348 joi 5 august 1971 SA FOLOSIM TOATE FORȚELE PENTRU GRABNICA ÎNCHEIERE A RECOLTATULUI ȘI TREIERATULUI! După cum am mai semnalat, în zona sudică a județului, secerișul este avansat, unele cooperative agricole raportînd chiar încheierea lucrărilor de strîngere a recoltei. Și în bazinul Rădăuților, unde, datorită condițiilor specifice de climă și sol, campania de vară începe ceva mai tîrziu, marea bătălie care se dă pe ogoare cunoaște zilele acestea un ritm intens. La Gălănești, bunăoară, ca urmare a unei ample participări a membrilor cooperatori, într-o săptămînă s-a reușit ca, din cele 350 ha. cultivate cu grîu - secară, 200 ha, să fie recoltate. „Prima dată am cosit și adunat grîul căzut, prevenind astfel pierderile — ne spunea inginerul Petru Săveanu. Acum avem tarlale mai bune și putem înregistra o viteză zilnică de 30 ha." Marți, spre exemplu, cîmpul era, literalmente, împînzit cu oameni. Cei mai mulți cosași lucrau în brigăzile a Vila Voitinel, sub îndrumarea brigadierului Silvestru Tironeac, și I, condusă de Gheorghe Bujdei. Discutînd cu președintele cooperativei, Gheorghe Iurescu, acesta a ținut să ne informeze că, zilnic, peste 30 elevi din sat își ajută părinții la strîngerea recoltei, cei mai activi fiind Hurjui Ion a lui Vasile și Crăsneanu C. Ion. Paralel cu activitatea țăranilor cooperatori, în două tarlale vecine „Voloca" (16 ha.) și „Cuciureanu" (9 ha.) acționau, grupate, cele 5 combine care deservesc unitatea. Aici munca este organizată în flux continuu — două prese balotau paiele, apoi, acestea, încărcate în două autocamioane, urmau drumul parcului de furaje din incinta unității. Dar, contrar hărniciei și responsabilității cu care acționează majoritatea cooperatorilor din Gălănești la strîngerea recoltei, mai sînt unii, printre care amintim pe Ion Capstrîmb a lui Silvestru, Gheorghe Andruhovici, Vasile Huțan, Ștefan I. Sfichi, care absentează nemotivat din cîmp, cu toate că prezența lor aici este o îndatorire statutară, ce derivă din însăși calitatea de membru cooperator. Considerăm că împotriva unor astfel de atitudini se impune luarea măsurilor disciplinare prevăzute în statutul C.A.P. O bună mobilizare la muncă am întîlnit și pe ogoarele cooperatorilor din Frătăuții Vechi. Aici, datorită faptului că pe 215 ha. din cele 248 ha. cultivate cu grîu secară plantele sunt căzute, recoltatul mecanic se efectuează în mică măsură. Acesta a constituit și raționamentul transferării combinelor pentru 4 zile la unitatea vecină — cooperativa agricolă Măneuți, care face parte din același consiliu intercooperatist. Marți, peste 260 bărbați și femei din cele 4 brigăzi au lucrat intens la cosit, legat snopii, clădit clăile. „Sunt mulțumit de felul cum oamenii au înțeles imperativul acestor zile, ne relata inginerul Vasile Blanar. Avem o participare bună și sper ca sâptămîna aceasta să terminăm secerișul pe întreaga suprafață planificată, după care vom trece cu toate forțele la treierat". La Măneuți, ne-am oprit pe tarlaua „Ivan” (4,5 ha.), unde, în prezența inginerului Basarab Costache și a șefului secției de mecanizare, Gavril Ionesi, lucrau 3 combine. Datorită faptului că aici grîul a ajuns mai devreme la maturitate, și, deci, campania a început cu cîteva zile mai repede decît în unitățile vecine, 70 la sută din, suprafața planificată a fost deja recoltată. Menționăm însă că deși aspectul cantitativ al lucrărilor este mulțumitor, calitatea lasă de dorit, în sensul că pe anumite porțiuni rămîn spice nerecoltate ceea ce înseamnă pierderi din producție. O defectuoasă folosire mașinilor agricole am întîlnit a pelanurile cooperativei agricole Horodnic de Jos. La aria nr. 1, organizată în tarlaua „Bahnă", deși o remorcă și 10 atelaje transportaseră suficient grîu pentru a se putea începe treieratul, cele două batoze nu funcționau. „Nu putem începe lucrul pentru că nu avem oameni și nici pichetul contra incendiilor nu este amenajat" — ne-a explicat mecanizatorul Toader Popescu. Iată cum, din cauza slabei organizări a muncii, s-a pierdut o zi în care puteau fi treierate cîteva tone de grîu. Dar nici combinele nu erau folosite din plin. Bunăoară, mecanizatorul Gheorghe Buziuc începuse lucrul pe la prînz, iar la orele 17.00 făcea un lung. . . popas. In fața unei asemenea situații, consiliul de conducere al cooperativei, împreună cu comitetul comunal de partid, trebuie să ia cele mai urgente măsuri, astfel încît toate mașinile agricole să acționeze la întreaga lor capacitate, pe toată durata zilei de lucru. Numai așa se va reuși ca producția să se înmagazineze în termenul prevăzut prin planul operativ de lucru. I. BĂNCESCU » actualitate : Recoltarea inului pentru fuior • O necesitate : smulgerea tulpinilor la maturizarea tehnică și tarea cit mai atentă, pe calități, a acestora • Stivuirea întregii producții, pe calități, la marginea tarlalelor, cerință majoră Cu deosebire în acest an, și în județul nostru, pe baza programului aprobat de comitetul județean de partid, unitățile agricole de stat și cooperatiste au acordat o atenție deosebită culturii inului pentru fuior. Ca atare, au fost însămînțate în condiții bune și foarte bune 5.191 ha., cu 200 ha. mai mult decît se planificase în cooperativele agricole de producție, acordîndu-se, totodată, un plus de atenție fertilizării și întreținerii lanurilor prin plivit și, mai ales, prin erbicidarea a 2.000 de hectare. Este de la sine înțeles că rezultatele au fost cele așteptate. Culturile, în marea lor majoritate, se află bine dezvoltate, cu o densitate normală și cu o producție care va avantaja mult unitățile producătoare. Timpul călduros, din ultimele zile, a grăbit mult coacerea inului pentru fuior. Cunoscînd că acțiunea de recoltare a inului este hotărîtoare asupra calității fibrelor, deci și a veniturilor care se realizează de pe fiecare hectar, factorii de răs(Continuare in pagina a ll-a) sor- La C.A.P. Ilișești, defecțiunile la combine sunt atît de frecvente, încît cooperatorii au prilejuri destule pentru a face haz... de necaz Numărîndu-se între mecanicii buni de la U.M.T.F. Gura Humorului, Dumitru Zîmbreanu a fost recomandat, pentru fotografiere, de propriile lui fapte DISPENSAR NOU LA ȘCHEIA Ieri, la Șcheia, s-a inaugurat noul dispensar uman, construit prin contribuția voluntară bănească a cetățenilor din sat. Dispensarul, a cărui valoare se ridică la peste 230.000 lei, dispune de cabinete de consultații pentru adulți și copii, cabinet stomatologic, precum și de aparatura și instalațiile necesare bunei lui funcționări. Faptul s-a înscris ca eveniment de mare importanță în viața comunei deoarece e rezultatul spiritului gospodăresc și constituie un justificat motiv de mîndrie pentru localnici, care, prin munca patriotică efectuată, au realizat și o economie de 154.000 lei. MANIFESTĂRI DEDICATE FILMULUI ROMANESC Incepind de astăzi și piia duminică, 8 august curent, în orașul Cîmpulung se desfășoară un program de acțiuni culturale, inițiat de întreprinderea cinematografică județeană, pe tema „Filmul românesc, important mijloc de educare a oamenilor muncii în spiritul patriotismului socialist". Sunt prevăzute manifestări pe marginea diferitelor producții ale studiourilor noastre cinematografice, cu scopul de a pune mai pregnant în lumină conținutul lor de idei, de a facilita înțelegerea mesajului lor educativ. O întîlnire cu veterani ai războiului antifascist, intitulată „Memoria vie și memoria peliculei", urmată de documentarele „Evocări" și „De la străbuni la strănepoți" (5 august), un colocviu „Munca, datorie de onoare a tuturor cetățenilor țării", care va preceda spectacolul cu filmul de „Răsună valea" (6 august), cinematecă o masă rotundă pe tema „Valențele educative ale filmului românesc" și un concurs „cine știe, cîștigă" despre „Eroi ai luptei pentru independența și fericirea patriei în filmul românesc", susținut de un program de filme documentare social - politice (ambele pe (De la RADU FRANCIUC) 7 august), precum și un matineu cinematografic pentru tineret, alcătuit din cîteva titluri reprezentative : „Adolescență", „Fascinații", „Stimată d-ră V“, și „Vîrsta opțiunilor" (8 august). iată principalele puncte ale acestui program. CURSURI PENTRU CREȘTEREA CALIFICĂRII PROFESIONALE Pregătirea continuă, ridicarea nivelului de cunoștințe profesionale constituie, cum e și firesc, o preocupare de seamă și la I.G.D. Suceava. In acest an, 73 de salariați urmează cursurile de calificare gradul doi în meseriile lăcătuși, mecanici auto, instalatori. Organizate sub îndrumarea unor cadre de specialitate din întreprindere, aceste cursuri vin în întimpinarea solicitărilor tot mai exigente ale beneficiarilor — populație, întreprinderi și instituții din sectorul de stat și cooperatist. In același scop, periodic, în fața muncitorilor zidari, zugravi, mecanici puncte termice s-au făcut diferite expuneri pe teme de strictă profesionalizare. Vizita de lucru a tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU în stațiunile din zona Mangalia Nord în după-amiaza zilei de miercuri, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu soția sa, Elena Ceaușescu, a făcut o vizită de lucru în stațiunile turistice din zona Mangalia Nord. Cu acest prilej, a fost analizat stadiul înfăptuirii planurilor privind amenajarea litoralului Mării Negre în perimetrul Saturn — Venus — Jupiter — Neptun, corespunzător soluțiilor adoptate anul trecut, cînd secretarul general al partidului, împreună cu arhitecții și urbaniștii cărora li s-a încredințat sarcina realizării acestui grandios ansamblu de construcții, au studiat la fața locului variantele cele mai indicate din punct de vedere estetic, funcțional și economic ce urmau să fie puse în practică; în această vizită, secretarul general al partidului a fost însoțit de tovarășii Maxim Berghianu, Leonte Răutu, Vasile Vilcu, Miron Constantinescu, Vasile Patilineț, Ion Stănescu, precum și de Ion Cosma, ministrul turismului, de reprezentanți ai organelor județene și municipale de partid și de stat, de specialiști care au colaborat la înfăptuirea mărețelor obiective turistice de pe litoralul Mării Negre. .Vizita a început din extrema sudică a zonei, respectiv din stațiunea turistică. Saturn, unde, în ultimul an, după vizita secretarului general al partidului, s-a înfăptuit un mare volum de construcții. Această stațiune dispune în prezent de hoteluri moderne, cu o capacitate de aproximativ 11.200 de locuri. Ritmul construcțiilor în această stațiune a fost intensificat îndeosebi în ultimul an, cînd, intr-un timp record, de aproximativ opt luni, au fost date în folosință hoteluri cu o capacitate de 4.650 de locuri. Oaspeții fac mai întîi un popas la hotelul „Diana", impunător edificiu cu 14 nivele, realizat din beton, sticlă și aluminiu, dat în folosință în actualul sezon. Un mare număr de turiști aplaudă îndelung pe secretarul general al partidului, pe ceilalți oaspeți, le oferă buchete de flori. Se urcă la al 14-lea etaj al hotelului. In fața privirilor se deschide o vastă și feerică perspectivă. Se vede nu numai „Saturn" ; privirea cuprinde toate celelalte stele din constelația Mangalia Nord, se vede orașul Mangalia, întinerit și el, se profilează în depărtare conturul Eforiei Sud și Eforiei Nord. Nu este necesară nici o explicație pentru a înțelege că turismul a devenit în România, pe litoralul Mării Negre mai ales, o ramură în plină dezvoltare a economiei naționale. An de an, frumusețile patriei noastre, ca și cunoscuta ospitalitate a poporului român, atrag un tot mai mare număr de turiști de peste hotare. Mangalia, Eforie, Mamaia, Mangalia Nord, cu cele patru stațiuni ale sale din Nord, au devenit de mult puncte de atracție de rezonanță europeană. Preocuparea arhitecților, proiectanților, edililor și constructorilor pentru valorificarea rațională a tuturor frumuseților naturale ale litoralului, pentru integrarea lor armonioasă în circuitul de valori al întregii economii constituie o remarcabilă realitate, subliniată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, de ceilalți conducători de partid și de stat. In ceea ce privește dezvoltarea în continuare a stațiunii „Saturn", gazdele informează că, în partea de nord a acesteia, sunt pregătite planurile pentru crearea unui nou complex hotelier de 1.850 de locuri, care va fi dat în folosință în cursul acestui plan cincinal. Se vor amenaja două piscine, se va construi un hotel cu bază de tratament pentru iarnă și vară, proiect favorizat de existența în zonă a unor importante surse de ape mezotermale sulfuroase. Este făcută recomandarea ca Mangalia propriu - zisă să fie unită prin construcții moderne cu stațiunea „Saturn", în felul acesta urmînd să dispară aspectul actualei periferii a acestui oraș. Acțiunea trebuie să decurgă dintr-un plan unic de sistematizare, care să integreze într-un tot Mangalia. Saturn, viitoarele obiective economice ce se vor implanta în zonă. Pentru înfăptuirea programului de construcții în actualul, cincinal, sunt asigurate toate condițiile, recomandările și indicațiile primite din partea secretarului general al partidului cu prilejul vizitelor anterioare pe litoral constituind îndreptarul deosebit de valoros în alegerea soluțiilor optime, care să îmbine judicios necesitățile funcționale și estetice cu cele economice. Secretarul general recomandă proiectanților și arhitecților ca, încă din prima fază de elaborare a proiectelor, să gîndească mai mult, să dea dovadă de mai multă imaginație, de mai mult spirit creator. Este aici în curs de înfăptuire o operă vastă și de durată. Improvizațiile, soluțiile insuficient studiate se cer excluse de la bun început. La coborîre se vizitează restaurantul hotelului. Aspectul general impresionează plăcut. Mobilierul este confecționat cu mult gust. Cu acest prilej, se subliniază că fiecare construcție hotelieră, restaurantul ce-i aparține sînt dotate cu mobilier deosebit atît din punct de vedere al execuției, cît și al coloritului. In bucătăria localului, secretarul general al partidului apreciază faptul că zilnic sînt asigurate trei feluri de meniuri: la alegere, pentru turiști, că mesele sînt consistente și bine preparate de personal calificat, potrivit gusturilor variate ale celor aflați la odihnă. Tot la Saturn, se vizitează hotelul Siret, de categoria a doua de confort, unde se constată condiții bune de locuit și odihnă. Și la acest hotel, restaurantul - cantină și secțiile aferente fac o impresie bună. Meniurile pregătite pentru turiști, personalului curățenia, ținuta denotă grijă și bună gospodărire. In cadrul discuțiilor care au loc, specialiștilor li se dă indicația ca noile obiective turistice să fie amplasate în imediata vecinătate a mării, să se valorifice la maximum suprafața plajelor, să se asigure amenajarea cu destinații utilitare, iar arterele de comunicație să fie amplasate în afara pînzei de nisip. Să ținem seama de faptul, subliniază secretarul general, că plaja constituie un patrimoniu deosebit de valoros și se cere valorificat la maximum, înainte de a părăsi stațiunea Saturn, oaspeții vizitează marele complex de magazine din centrul stațiunii. La acea oră de după - amiază, toate unitățile complexului erau pline de cumpărători; unitățile sunt (Continuare In pagina a ll-a) Pregătirea unei noi șarje de oțel la Uzina de utilaje și piese de schimb din Suceava Foto. I. MÎNDRESCU te Propunerile de măsuri inițiate tovarășul Nicolae Ceaușescu. și adoptate de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., pentru îmbunătățirea activității politico-ideologice și educarea marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii,, vizează și dezvoltarea educației fizice și a sportului. Educația fizică și sportul dispun de multiple forme și mijloace care se cer valorificate pentru a contribui, mai mult ca pînă acum, atît la realizarea bunei stări spirituale și fizice, cît și la formarea și afirmarea personalității constructorilor socialismului. In cadrul acțiunilor patriotice organizate, în acest an, în toate orașele și comunele județului se înscriu la loc de frunte amenajările pentru noi baze sportive și întreținerea celor existente. Pînă în prezent, s-au amenajat ori sunt în curs de amenajare 157 baze sportive simple, locuri de agrement, locuri de joacă pentru copii. Merită evidențiată preocuparea organelor locale care și-au propus în acest an să realizeze mult mai mult pe linia asigurării bazei materiale necesare atragerii unui număr mai mare de oameni ai muncii la practicarea diferitelor discipline sportive. Printre obiectivele mai importante menționez baza sportivă și de agrement din orașul Rădăuți, situată în „Grădina de tir", care va dispune, în final, de ștrand, terenuri de practicare a voleiului, handbalului etc. Rezultate importante au fost obținute în orașul Fălticeni, unde se lucrează la baza de agrement de la „Dumbrava minunată", compusă din bazin de înot, terenuri de volei, handbal, tenis de cîmp. Se lucrează, de asemenea, la terenul de volei al filaturii de in și cînepă, iar la U.E.S.S. din aceeași localitate e pe terminate o modernă popicărie, care va da posibilitate să se organizeze întreceri la această ramură sportivă. Rezultate bune s-au obținut și la Cîmpulung, unde se apropie de faza finală baza de agrement de la ștrand. Aici, în afară de terenul de volei și locuri de joacă pentru copii, s-a amenajat și un teren pentru practicarea tenisului de cîmp. La Vatra Dornei a fost terminată baza sportivă a asociației sportive „Lactoza", lucrîndu-se, în prezent, la amenajarea unui nou teren de fotbal la locul numit Runc, unde tinerii din oraș sînt mobilizați la muncă patriotică. In municipiul reședință de practicarea extinsă județ se lucrează la amenajarea bazei sportive din lunca Sucevei care, în final, va dispune de terenuri de fotbal, handbal, volei, tenis, de cîmp, o popicărie și altele. Sucevenii vor avea posibilitatea ca în lunca Sucevei să poată practica diferite sporturi, acest loc transformîndu-se într-o adevărată bază de agrement. Sînt, de asemenea, în curs de amenajare baza sportivă a institutului pedagogic, a liceului economic, a grupului școlar pentru industrializarea lemnului, complexul sportiv „Voința", complexul sportiv al pionierilor. Pe platoul din apropierea Cetății au fost amenajate, în cadrul „Satului de vacanță", un teren de volei, două popicării, un teren de minifotbal și unul de handbal. Notăm și contribuția complexului de celuloză și hîrtie, care a amenajat două popicării, U.R.A. și I.M.S. care, de asemenea, au confecționat diferite materiale necesare desfășurării activității sportive a copiilor. O susținută preocupare din partea organizațiilor U.T.C., sindicale, a asociațiilor sportive există și în celelalte orașe, precum și în unele comune, unde acestea mobilizează tineretul să participe la amenajarea bazelor sportive. Pe aceas EUGEN CABULCA președintele C.J.E.F.S. Suceava (Continuare în pagina a ll-a) Baza materială pentru sportului poate fi • Gîndindu-se încăde pe acum la noul sezon rece, specialiștii Fabricii de blănuri „1 Mai" din Oradea au completat gama sortimentelor cu aproape 80 modele noi, din care amintim haina din velur cu motive naționale, haina din velur în combinație cu blană, haina de blană, în culori pastel, haina de velur sau blană. Noile modele sînt destinate atît pieței interne cît și exportului. • Unitățile agricole cooperatiste au terminat însămînțarea culturilor succesive de legume. Pentru a se obține producțiile legumele au planificate, fost însămînțate, îndeosebi, în unitățile specializate, pe terenuri amenajate pentru irigat.