Zori Noi, septembrie 1971 (Anul 24, nr. 7371-7396)

1971-09-19 / nr. 7387

PROLETARI DIN TOATE MARILE. UNITIVA ! Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVI nr. 7387 | duminică 19 septembrie 1971 | 4 pagini 30 bani Vizita tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU în județul Caraș - Severin în cursul zilei de sîmbătă, 18 septembrie, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Manea Mănescu, Ilie Verdeț și Maxim Berghianu, a continuat vizita de lucru în județul Caraș - Severin. De la reședința județului se pleacă la primele ore ale dimineții. Cetățenii Reșiței, care pe tot parcursul vizitei de vineri au înconjurat cu multă căldură și dragoste pe conducătorul partidului și statului, au dat din nou străzilor „Cetății de foc“ imaginea specifică marilor sărbători, prin entuziastele și strălucitoarele manifestări populare, în aplauzele și uralele mulțimii, coloana de mașini străbate centrul orașului, îndreptîndu-se spre Caransebeș. Vizita secretarului general în municipiul Reșița, prilejuită și de împlinirea a 200 de ani de activitate industrială neîntreruptă pe aceste meleaguri, dialogul fructuos cu activiști de partid și de stat, cu cadre de conducere din economia județului, cu muncitori, ingineri și tehnicieni din întreprinderile municipiului, indicațiile date, reprezintă un puternic factor mobilizator pentru activitatea viitoare a pentru dezvoltarea continuă, multilaterală a județului reșițenilor, Caraș - Severin. . Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Dragi tovarăși. Doresc în primul rînd să vă adresez dumneavoastră, întregului colectiv al Uzinelor „Oțelul Roșu", tuturor oamenilor muncii din orașul Oțelul Roșu un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a guvernului patriei noastre socialiste. (Aplauze îndelungate). Mitingul de astăzi este consacrat unui eveniment important din viața uzinei dumneavoastră — împlinirea a 175 de ani de cînd a început să se producă metal pe aceste meleaguri. Doresc să menționez că în acești ani uzina a cunoscut o dezvoltare continuă — și mai cu seamă în anii construcției socialiste, cînd producția ei s-a mărit de citeva ori. De aceea, doresc să vă felicit atît cu prilejul aniversării a 175 de ani de existentă a uzinei, cît și pentru rezultatele bune pe care le-ați obținut în anii construcției socialismului. (Aplauze puternice, prelungite). De fapt, uzina dumneavoastră produce astăzi aproape tot atît oțel cît se producea înainte de război în întreaga noastră țară. Desigur, aceasta arată cît de slab dezvoltată era, în trecut, siderurgia în România, dar, totodată, pune în evidență progresele mari pe care uzina dumneavoastră le-a cunoscut în acești ani. Probabil că pînă în 1975, uzina va ajunge să producă chiar mai mult oțel decît se realiza în România înaintea celui de-al doilea război mondial. Aceasta arată ce mari perspective de dezvoltare are în continuare uzina dumneavoastră. (Vii aplauze). Cunoașteți preocuparea partidului nostru privind dezvoltarea siderurgiei, faptul că acordăm o mare atenție creșterii rapide a producției de metal și în special sporirii substanțiale a producției oțelurilor speciale, prelucrării superioare a acestora. In cadrul acestui program, uzinei „Otelul Roșu" îi revin sarcini importante. Pe baza măsurilor suplimentare care se elaborează pentru dezvoltarea producției de otel și asigurarea economiei noastre naționale cu profile cît mai corespunzătoare necesităților, uzina dumneavoastră urmează să cunoască în următorii ani o dezvoltare mai rapidă decît se avea inițial în vedere. Va trebui, fără îndoială, să se acorde o atenție mai mare modernizării mai accelerate, a producției, inclusiv a oțelăriei și, o dată cu creșterea și diversificarea producției, să se îmbunătățească și condițiile de muncă ale celor ce lucrează aici. implauze puternice, îndelungate. Cunoscînd rezultatele bune obținute de colectivul uzinei atît în cursul cincinalului care a trecut, cât și în primele opt luni ale noului cincinal — faptul că planul de producție a fost realizat în această perioadă în proporție de 103 la sută — am deplina convingere că și sarcinile sporite ce revin colectivului dumneavoastră vor fi realizate cu succes. De aceea, doresc să vă felicit pentru rezultatele bune obținute atît în cincinalul trecut, cît și în primele opt luni ale acestui an — și să vă urez succese și mai mari în viitor. (Aplauze îndelungate). Așa cum s-a spus aici, o dată cu dezvoltarea uzinei, în anii socialismului s-au îmbunătățit continuu condițiile de viață ale oamenilor muncii din întreprindere și din oraș. Vechea comună — sau mai bine zis, vechiul sat — a devenit astăzi un oraș cu peste zece mii de locuitori. S-au ridicat aici o serie de obiective social - culturale — și, fără îndoială, că și în cursul acestui cincinal va continua să se dezvolte atît construcția de locuințe, cît și de instituții și așezăminte de interes social și cultural — ceea ce va contribui la îmbunătățirea condițiilor de viață ale oamenilor muncii. (Aplauze puternice). Toate acestea fac parte din programul general elaborat de Congresul al X-lea al partidului nostru pentru dezvoltarea într-un ritm rapid a industrializării socialiste a țării, care să permită apropierea României de țările avansate din punct de vedere economic, să asigure ridicarea patriei noastre la un nivel economico - social tot mai înalt, condiții tot mai bune de viață întregului popor. Acestea sunt, de fapt, înseși obiectivele făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, care asigură bunăstarea și fericirea tuturor celor ce muncesc. (Aplauze puternice, îndelungate). Fără îndoială, realizarea obiectivelor trasate de Congresul al X-lea al partidului cere eforturi serioase din partea întregului popor, și, în primul rînd, cere o activitate intensă din partea clasei noastre muncitoare, care, de altfel, a răspuns întotdeauna cu cinste chemării partidului și deține rolul principal în întreaga operă de făurire a socialismului în România. (Aplauze puternice), în activitatea noastră au existat, desigur, și unele lipsuri, s-au săvîrșit și greșeli. Mai avem încă multe lucruri de îmbunătățit, inclusiv în uzina dumneavoastră, unde trebuie perfecționată activitatea atît pe tărîmul investițiilor, al gospodăririi eficiente a mijloacelor pe care le aveți la îndemînă, cît și în ce privește utilizarea mai bună a capacității oamenilor muncii. Aveți aici un colectiv cu bune tradiții, cu o calificare înaltă și considerăm că aportul lui la dezvoltarea economiei naționale trebuie să fie pe măsura experienței și capacității sale. De aceea comitetului de partid și comitetului oamenilor muncii pentru conducerea activității economice și sociale a întreprinderii le revine sarcina de a lua toate măsurile pentru a uni eforturile întregului colectiv în vederea îndeplinirii în cele mai bune condiții a însemnatelor prevederi din actualul cincinal. Am ferma convingere că vor fi realizate în întregime toate aceste sarcini. (Aplauze îndelungate). Cunoașteți preocupările partidului și guvernului țării noastre privind perfecționarea tuturor laturilor vieții sociale, măsurile adoptate de Comitetul Executiv în luna iulie a acestui an pentru îmbunătățirea activității politico - educative. Toate aceste măsuri sunt chemate să contribuie la ridicarea conștiinței socialiste a poporului nostru, să asigure ca, o dată cu dezvoltarea economiei, să crească și nivelul politic și de cultură, de cunoștințe științifice al întregului popor, ca fiecare noastre membru al societății socialiste să poată participa în mod activ, în deplină cunoștință, la conducerea societății, a tuturor domeniilor de activitate. în felul acesta dezvoltarea patriei noastre va fi realmente rodul activității conștiente a întregului popor care, stăpîn pe destinele sale, își făurește viitorul așa cum îl dorește. (Aplauze îndelungate, puternice). Cunoașteți, de asemenea, activitatea internațională a partidului și guvernului patriei noastre. Știți că întotdeauna partidul nostru a considerat că între sarcinile naționale și cele internaționale, există o strînsă unitate dialectică. Preocupîndu-se permanent de dezvoltarea cu succes a societății noastre socialiste — care constituie sarcina sa fundamentală— partidul nostru comunist răspunde, totodată, și îndatoririlor sale internaționale. Trebuie să dezvoltăm colaborarea cu țările socialiste, cu partidele comuniste, cu toate forțele antiimperialiste, să contribuim la creșterea influenței și prestigiului socialismului în lurpe, la asigurarea păcii și colaborării între popoare.Vii aplauze). De altfel, uzina dumneavoastră are nu numai o experiență îndelungată în producerea metalului, ci și o veche și bogată istorie de luptă revoluționară. încă în 1848 s-a constituit aici Asociația de întrajutorare a muncitorilor, iar cu 20 de ani mai tîrziu, în 1868 s-a afiliat Asociației generale a muncitorilor, care avea legături cu Internaționala T. Aveți deci tradiții nu numai în producerea metalului, ci și tradiții revoluționare, de luptă împotriva asupririi capitaliste, imperialiste, pentru dreptate socială și națională, pentru o viață mai bună. (Aplauze puternice). Nu aș putea, de asemenea, să nu menționez că în 1918 muncitorii de la „Oțelul Roșu" s-au pronunțat pentru unirea cu România, pentru formarea statului nostru național unitar. (Aplauze puternice, îndelungate). Știm că în anii ilegalității „Oțelul Roșu" a constituit întotdeauna un puternic centru (Continuate în pagina a ll-a) . . . Caransebeș, în aceeași atmosferă entuziastă, plină de căldură, conducătorii de partid și de stat străbat arterele principale ale orașului. Aproape întreaga populație a venit în întîmpinarea tovarășului Nicolae Ceaușescu. Prin aplauze și urale, oamenii muncii își exprimă nețărmurita bucurie de a avea în mijlocul lor pe conducătorul partidului și statului, dragostea și recunoștința față de conducerea partidului și statului, pentru grija ce le-o poartă. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți oaspeți sunt invitați să viziteze noua uzină în care procesul de producție se desfășoară concomitent cucrările de construcții lași montaj. La intrare se află o imensă pancartă pe care este înscrisă urarea „Bine ați venit în mijlocul nostru, iubiți conducători de partid și de stat". Muncitori și muncitoare înconjoară pe oaspeți și le oferă buchete mari de flori. Sunt de față ministrul industriei construcțiilor de mașini, Ioan Avram, primul secretar al Comitetului orășenesc Caransebeș al P.C.R., Nicolae Magda, și colectivul de conducere al uzinei. Vizita în întreprindere începe cu o prezentare profilului unității și a standiului de construcții. Prin intermediul unor grafice și machete, directorul uzinei, ing. Vasile Uscat, arată că, în final, întreprinderea va produce anual 66.000 tone construcții metalice pentru hale industriale pentru alte nevoi ale econinomiei naționale, precum și diferite ansamble sudate pentru construcția de mașini. în prezent, uzina este intrată parțial în funcțiune pentru o capacitate anuală de 20.000 de tone. Se vizitează prima hală de producție intrată în funcțiune. Ea ocupă o suprafață de aproximativ 45.000 m.p. pe care sunt amplasate utilaje moderne, purtînd în marea lor majoritate marca unor uzine constructoare de mașini din țară. Tovarășul Nicolae Ceaușescu discută cu muncitorii asupra unor probleme legate de procesul de producție, de condițiile de muncă și de viață, se interesează de stadiul îndeplinirii primelor sarcini de plan și recomandă constructorilor de mașini să aibă tot timpul în atenția lor folosirea rațională mașinilor cu care lucreaază, a suprafețelor destinate procesului tehnologic, în vederea sporirii productivității muncii și a producției de construcții metalicene . Aveți posibilități, spotovarășul Nicolae Ceaușescu, să depășiți producțiile planificate, în legătură cu viitoarele construcții care vor întregi uzina în următoarele etape de dezvoltare din actualul plan cincinal — alte 5 hale de producție, o fabrică de oxigen cu o capacitate de 250 metri cubi pe oră, o centrală termică — oaspeții sunt informați că lucrările se desfășoară din plin, corespunzător graficului de producție la zi. Apreciind succesele de pînă acum, secretarul general recomandă constructorilor să găsească cele mai bune soluții pentru scurtarea termenelor de intrare în funcțiune a tuturor obiectivelor industriale prevăzute pentru această uzină, să se îngrijească din timp de continuarea lucrărilor în același ritm și pe timpul iernii, să folosească pe scară largă prefabricatele, care asigură o productivitate mare în construcții. în încheierea vizitei, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat sunt înconjurați din nou de muncitorii, tehnicienii inginerii uzinei. Secretarul geineral al partidului le mulțumește pentru primirea călduroasă făcută, le urează noi succese în muncă, multă sănătate și fericire. Sosind în comuna Obreja, oaspeții sînt întîmpinați la intrare de tineri călăreți ce poartă cu mîndrie pe piepturi panglica tricoloră. Fete și flăcăi în costume naționale înconjoară— ca un adevărat brîu viu — pe secretarul general al partidului. Primarul comunei, Todor Drăgan, adresează cuvinte de bun venit. Urg bătrîn țăran cooperator, Ton Țîțan, oferă, după datina străbună, pîine și sare, întreaga suflare a comunei, precum și țăranii cooperatori din satele din preajmă își exprimă, prin puternice urale și ovații, sentimentele de profundă recunoștință și dragoste față de partid și conducătorul său, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Adresîndu-se secretarului general, președintele cooperativei, ing. Petru Sava, înfățișează dezvoltarea unității, preocupările și perspectivele marii lor gospodării. C.A.P. Obreja are un profil complex — agricol, zootehnic și pomicol. Obrejenii vorbesc cu satisfacție și despre dezvoltarea comunei lor, unde 95 la sută din case sunt noi , unde s-au construit în ultimii ani 4 școli, 4 cămine, două complexe comerciale. Țăranii cooperatori își iau un călduros rămas bun de la oaspeți, ovaționînd, aplaudînd, rostind cu dragoste numele secretarului general al partidului. în dar, sînt oferite frumoase ștergare și costume naționale, cusute în fir, în motive specifice folclorului bănățean. Tovarășul Nicolae Ceaușescu urează locuitorilor comunei multă sănătate, fericire, succese tot mai mari, în vechiul centru muncitoresc Oțelul Roșu, al cărui trecut, prezent și viitor s-au legat și se leagă organic de existența uzinei ce-i poartă numele, oamenii muncii români, germani, maghiari și de alte naționalități, care lucrează aici, înfrățiți în muncă și în idealuri, primesc cu o deosebită căldură și bucurie pe secretarul general al partidului, venit în mijlocul lor pentru a sărbători împreună împlinirea a 175 de ani de existență a metalurgiei pe aceste meleaguri. La intrarea în Uzina „Oțelul (Continuare în pagina a iI-a) 2 2 IN ACEST NUMĂR, în dezBatere, PROGRAMUL DE MASURI PRIVIND ÎMBUNĂTĂȚIREA MUNCII IDEO LOGICE Șl POLITICO-EDUCATIVE j ÎN PAGINA 3 î y y IN PAGINA 3 MEMENTO m MEMENTO rz $ V z f x Kvxxx\vvvvxxxxxvxx\\vxxx\vxxxvxx\xxxxvsxxxx\xxxxxxxxxxxvxxxxx\\x\xx>xvsxvvvvvv>xvvvvvoâ La dispoziția populației, o gamă largă de bunuri de consum Scrisoarea adresată de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU oamenilor muncii, organelor și organizațiilor de partid, sindicale și ale U.T.C., conducerilor întreprinderilor socialiste de stat și unităților cooperatiste, ministerelor și organizațiilor economice din domeniul producției și desfacerii bunurilor de larg consum, a declanșat un puternic ecou și în rîndul oamenilor muncii din județul nostru. Lucrătorii din unitățile care produc și desfac bunuri de larg consum și-au exprimat, și cu acest prilej, recunoștința față de conducerea superioară a partidului, față de secretarul său general, pentru grija deosebită pe care o manifestă pentru ridicarea continuă a nivelului de trai al populației. Analizînd cu spirit de răspundere sarcinile reieșite din acest prețios document, oamenii muncii din domeniul producției și desfacerii bunurilor de larg consum, al prestărilor de servicii și-au amplificat hotărîrea de a-și spori eforturile pentru dezvoltarea și perfecționarea producției, pentru asigurarea pieței cu mărfuri cît mai diverse și mai bune, aducîndu-și astfel contribuția — cu răspundere și elan creator — la transpunerea în viață a politicii partidului nostru de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate. In cele ce urmează, consemnăm opiniile unor factori de răspundere din domeniul producției bunurilor de consum și al deservirii populației din județul nostru. Produse în cantități sporite, de calitate superioară Mobilizați de sarcinile cuprinse în Scrisoarea adresată de tovarășul Nicolae Ceaușescu lucrătorilor din domeniul producției și desfacerii bunurilor de larg consum, comuniștii, toți muncitorii de la întreprinderea de industrializare a laptelui din Cîmpulung își exprimă hotărîrea fermă, de a răspunde acestei însuflețitoare chemări cu noi realizări. ‘ Avem în vedere, între altele, dezvoltarea și perfecționarea producției existente, nu numai sub raport calitativ,ci și cantitativ, lărgind gama de sortimente, destinate consumului, străduindu-ne să ne situăm la nivelul cerințelor actuale și de perspectivă ale societății noastre. Astfel, peste sortimentajul prevăzut prin Ing. IOAN POPA directorul întreprinderii de industrializare a laptelui Cîmpulung (Continuare in pagina a . Il-a) II Zi de zi, eforturi susținute pentru executarea lucrărilor agricole I Volumul mare al lucrărilor l 1 agricole ce se impun a fi executate în aceste zile, complexitatea lor, solicită din partea tuturor specialiștilor, a lucrătorilor din agricultură I eforturi susținute. J In Scrisoarea tovarășului Nicolae Ceaușescu adresată organizațiilor de partid a / oamenilor muncii din agricultură, se subliniază necesittatea folosirii tuturor mijloacelor de transport și a mijloacelor mecanice, mobilizarea întregii forțe de muncă pentru recoltarea, transportul și depozitarea produselor agricole de toamnă, într-un termen scurt și fără pierderi. Din ultimele date centralizate la direcția ■ generală 1 județeană a agriculturii, rezultă că s-a recoltat unul fuior aproape în totalitate, 16,6 la sută din cartofi, în curînd urmînd să înceapă și tăiatul porumbului. Din cauza ploilor din ultima vreme s-au înregistrat însă rămîneri în urmă. La cultura cartofului, de pildă, plantă cu pondere economică în județ, mai sunt de recoltat aproximativ 19.000 hectare, la porumb siloz încă 68 la sută din suprafață, împunîndu-se totodată terminarea grabnică a treierișului la ovăz, fasole și trifoi. Dacă la toate acestea se adaugă și urgența însămînțării griului de toamnă, pentru care arăturile sînt executate pe numai 41,3 la sută din suprafața necesară, se desprinde cerința majoră ca toate operațiunile să se facă sub semnul celei mai înalte exigențe, pe baza organizării exemplare a muncii la toate nivelele. 1 Iată de ce, pentru a face față acestei, situații complexe, organizațiile de partid, conducerile unităților, direcția generală agricolă, uniunea județeană a C.A.P. trebuie să acorde maximă atenție mobilizării tuturor forței lor umane și mecanice, atît în zilele de lucru cît și-n cele de sărbători, pentru folosirea i integrală a timpului de muncă, creșterea responsabilității fiecărui mecanizator, cooperator sau inginer agronom, pentru efectuarea în cele mai bune condiții a tuturor lucrărilor de sezon. Jț