Zori Noi, iunie 1972 (Anul 25, nr. 7603-7628)

1972-06-01 / nr. 7603

/ PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITI-VA I ? Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVI NR. 7603 joi 1 iunie 1972 4 PAGINI 30 BANI Vizita tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU IN unități ale industriei ALIMENTARE DIN PREAJMA CAPITALEI ■ Miercuri, în cursul dimineții, • tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, însoțit de tovarășii Emil Bodnaraș, Gheorghe Cioară și de Angelo Miculescu, ministrul agriculturii, industriei alimentare și apelor, a făcut o vizită în unități producătoare de preparate din carne și conserve de legume și fructe din perimetrul Capitalei. Acțiunea de lucru a secretarului general a debutat în noua zonă industrială — Popești- Leordeni. In anii din urmă, fabricilor existente în această parte a Bucureștiului li s-au adăugat uzina de anvelope „Danubiana", întreprinderea „Viscofil", un mare complex de sere, o modernă fabrică de mezeluri și conserve din carne. Această din urmă unitate — fabrica de mezeluri și conserve din carne — prim obiectiv al vizitei, a intrat în funcțiune, parțial, anul trecut, în august, lucrînd în prezent la o capacitate zilnică de aproape 60 de tone produse. Ea este proiectată însă pentru o producție zilnică de 86 tone, parametri ce urmează să fie atinși în a doua jumătate a anului în curs, o dată cu trecerea la două și trei schimburi de lucru. Constructorii și beneficiarii unității se preocupă ca termenul prevăzut pentru atingerea capacității proiectate să fie scurtat cu aproximativ două luni de zile. Această unitate va fi cea mai mare întreprindere de acest fel din țară. Pornindu-se de la baza de recepție a materiilor prime se urmărește întregul proces tehnologic, proces modern, mecanizat, în care mîna intervine doar în ultimele faze ale fabricației: depozitări, manipulări, ambalaj. Se informează despre modul de asigurare a materiilor prime, de organizare a producției și desfacerii către unitățile comerciale bucureștene. Fabrica realizează o gamă de peste 60 de sortimente de mezeluri, șuncă și alte preparate din carne. Specialiștilor unității li se recomandă să aibă ca obiectiv principal, o dată cu realizarea cantitativă a indicilor de plan, latura calitativă a activității de producție pentru a nu ajunge în unitățile de desfacere decît mărfuri de cea mai bună calitate. In secția de expediere a produselor finite, unde produsele sunt încărcate în mașini frigorifice pentru a fi expediate unităților comerciale de desfacere, are loc un schimb de opinii în legătură, îndeosebi, cu concepția de expediție, cu modul de transportare a produselor. Secretarul general al partidului indică conducerii ministerului de resort, organelor comerciale ale Capitalei și conducerii unității să ia măsuri mai urgente pentru organizarea transportului în containere a produselor, metodă modernă care asigură condițiile cerute de regulile de igienă, să optimizeze ritmul de aprovizionare a unităților, pe bază de comenzi individualizate de la unitate la unitate, să raționalizeze la maximum utilizarea forței de muncă. In laboratorul unității, unde se efectuează zilnic analize chimice și biochimice ale fiecărui produs destinat livrării către comerț, este subliniată, cu toată fermitatea, necesitatea respectării riguroase a criteriilor controlului calității produselor. O viziune greșită a proiectantului a condus la soluții constructive inadecvate, ceea ce determină unele observații critice, însoțite de sugestii de remediere în legătură cu iluminatul unor hale de fabricație, funcționalitatea spațiului. Ca o măsură privind întreaga zonă industrială Popești- Leordeni, secretarul general al partidului a trasat responsabililor Capitalei, beneficiarilor, sarcina de a elabora un studiu general asupra alimentării cu apă caldă și abur industrial, studiu care să definească soluții mai eficiente, mai economice în folosirea surselor de căldură trebuitoare industriei. In secția anexă de preparare a produselor din carne, lapte, legume și fructe a întreprinderii agricole de stat „30 Decembrie”, din apropierea Capitalei, cel de-al doilea punct din programul vizitei, se produc anual cca. 1.100 tone preparate din carne, se prelucrează 63.000 hl. de lapte în diferite produse, se obțin circa 25 tone conserve din legume și fructe. In fază avansată de construcție se află o fabrică nouă de conserve proiectată la capacitatea de 3.000 tone anual. Există proiecte privind și construcția unei unități noi pentru fabricarea mezelurilor. Cît privește actualele capacități de fabricație, se constată o serie de deficiențe în modul de desfășurare a procesului tehnologic, în folosirea utilajelor, în manipularea produselor, ceea ce atrage observații din partea secretarului general al partidului. Factorilor de răspundere de la Comitetul județean de partid — este de față și primul secretar al Comitetului județean Ilfov al P.C.R., tovarășul Gheorghe Necula — celor din ministerul de resort li se cere să ia de urgență măsurile cele mai hotărîte pentru remedierea neajunsurilor, pentru a face ca unitatea să se înscrie în parametrii normelor tehnologice și în normele de igienă pretinse întreprinderilor prelucrătoare de produse alimentare. La Buftea. Fabrica de conserve de legume și fructe, unitate care a sărbătorit cu doi ani în urmă un secol de existență, este în plină activitate. Muncitorii, tehnicienii și inginerii întreprinderii întîmpină călduros pe secretarul general al partidului, pe ceilalți oaspeți. Se intră direct în secțiile de producție unde se lucrează intens la fabricația de conserve de mazăre și dulcețuri de căpșuni. In zilele următoare, se va trece și la prelucrarea altor produse din noua recoltă. In explicațiile care se furnizează, este relevat faptul că unitatea și-a sporit neîncetat capacitatea de producție, ajungîndu-se în prezent la o producție anuală de 10.000 tone față de 400 tone cît se realiza în trecut. In general, sporurile de producție au fost obținute cu investiții minime, folosindu-se aceleași capacități constructive. Un accent deosebit s-a pus pe creșterea productivității muncii și folosirea procedeelor moderne de fabricație. Sunt luate măsuri pentru realizarea unei producții maxime în sezonul actual al legumelor și fructelor, aici realizîndu-se aproximativ 6.000 tone de conserve pentru consumul populației Capitalei. Se arată că, în vederea modernizării procesului de producție, în sectorul de prelucrare a legumelor și fructelor se studiază posibilitatea schimbării amplasamentului actual al acestei secții într-o construcție nouă din apropiere. în continuare, este vizitat sectorul de fabricație a pastei de tomate, compus din două linii noi de producție, ambele avînd o capacitate anuală de prelucrare a 17.000 tone roșii, din care rezultă în final 2.200 tone de pastă. In această secție erau în curs pregătiri intense de verificare a agregatelor și utilajelor pentru ca, o dată cu începerea sezonului de fabricație a pastei de tomate, unitatea să lucreze cu maximum de randament. Și aici se adresează specialiștilor recomandarea de a urmări îndeaproape nivelul calitativ al produselor, adoptarea de măsuri apte să determine, în sezonul prelucrării legumelor și fructelor din acest an, maximum de randament în folosirea utilajelor, a timpului de lucru, acestea fiind condiții de primă însemnătate în realizarea sarcinilor de plan și deci în asigurarea necesităților de consum ale populației. In încheierea programului de lucru prin unități ale Industriei alimentare, general al partidului, secretarul ceilalți conducători de partid și de stat sau cunoștință de activitatea întreprinderii de ambalaje metalice și piese de schimb pentru industria alimentară, aflată tot la Buftea, în imediata vecinătate a fabricii de conserve. întreprinderea nouă transformă anual în cutii și alte ambalaje necesare industriei alimentare mari cantități de tablă. Se produc, de asemenea, anual circa 30 tone piese de schimb pentru diferite unități industriale din această ramură de producție. în secția de fabricație a ambalajelor metalice, procesul tehnologic este organizat pe baze tehnice înaintate și asigură posibilități pentru diversificarea și modernizarea continuă a producției de ambalaje. Se vizitează cu acest prilej și secția de litografiere a tablei folosite în realizarea ambalajelor, în general cutii de diferite mărimi și forme pentru conserve. Secția este unică în țară, ea punînd la dispoziție și altor unități producătoare de ambalaje tabla imprimată în culori, cu desene și inscripții atrăgătoare și sugestive. Preocupările specialiștilor din această secție tind la realizarea unei game variate de tablă litografiată, mergînd pînă la combinații de șase culori. In dialogul pe care-l întreține cu specialiștii fabricii, secretarul general al partidului propune acestora spre studiere posibilitatea ca această unitate, cea mai mare întreprindere producătoare de ambalaj metalic pentru conserve, să se constituie în furnizorul principal de tablă litografiată în decupaje diferite pentru toate secțiile de ambalaj de pe lângă întreprinderile de conserve ; dotate cu linii de capacități adecvate cerințelor, acestea urmează să realizeze forma finală a ambalajului. Soluția prezintă, între altele, avantajele diminuării volumului transportat, ușurința manipulării etc. Intîlnirea de lucru a secretarului general al partidului cu cadre de conducere din industria prelucrătoare a legumelor și fructelor, din ministere, cu factorii cărora le incumbă răspunderea pentru bunul mers al acestei importante activități, de ale cărei rezultate este strîns condiționată aprovizionarea pieței, a fost, ca în toate împrejurările similare, generatoare de sugestii, de soluții practice imediate, fructuoase. N. POPESCU - BOGDANEȘTI MIRCEA S. IONESCU Bl ■ ACȚIUNE INTERESANTĂ Casa județeană a corpului didactic, în colaborare cu cercul pedagogic al profesorilor de geografie și cu Filiala Suceava a Societății de științe geografice, a organizat o aplicație practică în depresiunea Câmpulungului Moldovenesc și masivul Rarău. Această acțiune a constituit, pentru cei 87 de participanți, un util mijloc de a studia, pe teren, din punct de vedere geologic și geomorfologic, obiective de interes științific situate pe un interesant itinerar. Deplasarea pe teren fost precedată de cîteva comunicări științifice cu tematică adecvată prezentate de asist. univ. Ion Iosep, prof. Dragomir Paulencu, prof. Elena Palade și prof. Florentina Șuhan. Acțiune complexă prin modul său de organizare, aplicația practică s-a bucurat de unanima apreciere a participanților. PENTRU SEZONUL TURISTIC ESTIVAL Putna, loc cu adinci rezonante în istoria poporului nostru, atrage an de an mii de vizitatori din țară și de peste hotare. Dată fiind afluența tot mai mare de excursioniști și turiști, aici a fost creată o puternică bază materială destinată practicării turismului. Putna dispune astăzi de două mari complexe hoteliere cu o capacitate de cazare de 140 de locuri, de unități de alimentație publică, camping. Pentru noul sezon estival platformele de parcare a autoturismelor au fost extinse, iar arterele de circulație ce duc spre monumentele istorice din apropiere au fost reamenajate și înfrumusețate. In noul cartier „George Enescu" din Suceava, ce va avea in final 6.000 apartamente, diferite obiective social - culturale, au început să prindă contur primele blocuri de locuințe Foto : I. MÎNDRESCU A IN PAGINA 3 ÎN ACEST NUMAR: 1 IUNIE, ZIUA COPIILOR din lumea Întreagă Aprovizionarea reflectă fidel răspunderea cu care sînt întîmpinate cerințele populației in pagina 2 LOCUL EFORTURILOR CONJUGATE MEMENTO — MEMENTO AMPLIFICÎNDU-ȘI EFORTURILE DEVANSÎND TERMENELE, COLECTIVELE DE MUNCĂ SÎNT HOTĂRÎTE SA înfăptuiască mai devreme SARCINILE ACTUALULUI CINCINAL Total angrenați în atmosfera de puternic entuziasm creator, premergătoare evenimentelor de însemnătate istorică în viața partidului și poporului român — Conferința Națională a partidului și cea de-a XXV-a aniversare a republicii — oamenii muncii din întreprinderile sucevene, intensificîndu-și eforturile, au reușit să îndeplinească cu 6 zile mai devreme planul pe primele 5 luni ale anului. Pînă la sfîrșitul lunii mai, harnicele colective de muncă au înregistrat însemnate depășiri ale planului la producția globală, producția mamfă, productivitatea muncii etc. Pe fundalul trainic al acestor succese, comuniștii, toți oamenii muncii din județul nostru au început o vastă acțiune de reevaluare a posibilităților, de analiză, caracterizată printr-o înaltă răspundere patriotică, a rezervelor existente în fiecare unitate și loc de muncă, în scopul suplimentării substanțiale a angajamentelor luate în cinstea celor două evenimente amintite. Ca urmare, ei au ajuns la concluzia și și-au exprimat ferma hotărîre ca, printr-o valorificare superioară a potențialului intelectual al cadrelor, a resurselor existente, prin organizarea științifică a producției și a muncii și utilizarea deplină a mașinilor și utilajelor, prin amplificarea eforturilor și devansarea termenelor să înfăptuiască mai devreme prevederile planului pe acest an și sarcinile actualului cincinal. JADER ATELIERUL MECANIC AL FILATURII O VALOROASĂ INIȚIATIVĂ PRIVIND REDUCEREA IMPORTULUI DE UTILAJE ȘI PIELE O filatură, cum este și cea din Fălticeni, înseamnă ringuri, mașini de pieptănat sau de bobinat și multe, foarte multe tinere ale căror mîini îndemînatice reeditează la scară industrială o atît de cunoscută îndeletnicire a bunicilor noastre — torsul firelor de in și cînepă. Un atelier mecanic al acesteia împrumută ceva din discreția și utilitatea culiselor pentru o scenă teatrală. Aici se caută și se aplică metode, procedee, soluții tehnice noi pentru ca desfășurarea producției să fie impecabilă, iar mersul mașinilor — ceas. Se concep și se realizează dispozitive și mașini, se pregătesc piesele de schimb pentru ca „utilajele de bază", cum sunt denumite mașinile de tors, să nu stagneze, să dea randamente maxime. La Filatura de in și cînepă din Fălticeni, parte din utilaje sunt din import. Cu trecerea timpului, cînd s-au mai uzat, a fost nevoie ca serviciul de aprovizionare să procure piese de schimb de la aceiași furnizori. Cum asemenea treabă implică importante cheltuieli, s-a apelat la priceperea oamenilor din atelier, la spiritul lor novator. Care a fost răspunsul ? Mai întîi s-a apelat la o serie de unități cu profil metalurgic aparținînd de același minister. Fălticenenii au făcut schițe, s-au și deplasat la fața locului, au ajutat efectiv la realizarea în țară a unor repere, renunțînd la import. Astfel, incepînd cu anul trecut, utilajele de la Fălticeni lucrează, cu aceleași randamente, cu plăcuțe caldă, tole tors bandă, toleMIA TURDEANU (Continuare în pagina a IlI-a) O filatoare fruntașă, care contribuie la realizarea producțiilor suplimentare raportate in aceste zile de Filatura de in și cînepă din Fălticeni : Catrina Țipău Organizarea rațională a producției și a muncii, o acțiune cu caracter permanent, a cărei eficiență o confirmă practica Studierea aprofundată a realităților existente în perimetrul unităților economice, analiza atentă a diferitelor soluții și alegerea celei optime, capabilă să asigure perfecționarea procesului de producție, reprezintă un act de responsabilitate inginerească, cetățenească, așteptat de la fiecare cadru cu studii superioare. Pornind de la acest considerent și de la necesitatea valorificării potențialului intelectual existent în sectorul forestier, conducerea C.E.I.S. Suceava a avut inițiativa, consemnată de ziarul nostru la timpul oportun, să considere abordarea și finalizarea, pe parcursul unui an, a unui studiu de organizare a producției și a muncii ca o obligație de serviciu a fiecărui inginer sau economist, în primii doi ani, inițiativa a avut un ecou remarcabil. Numărul studiilor, cutezanța unora dintre ele, eficiența exprimată în perfecționarea proceselor de producție și în reducerea cheltuielilor materiale, valorificarea superioară a materiei prime — lemnul —, sunt mărturii grăitoare. Intr-al treilea an, lucrurile au intrat, să zicem, în obișnuință , fiecare inginer sau economist înțelege ca pe ceva firesc sarcina să fie autorul unui studiu de organizare a producției și a muncii, fără a considera incomodă repartizarea, oarecum școlărește, a unei teme. I-am amintit „momentele” de început tovarășului ing. Gheorghe Monor, directorul U.E.I.S. Gura Humorului. MARIA FLOREA (Continuare în pagina a Ill-a) DIN CRONICA ENTUZIASTEI ÎNTRECERI SOCIALISTE • ANTRENAȚI în marea întrecere socialistă care se desfășoară de la un capăt la altul al țării in întimpinarea Conferinței Naționale a partidului și a celei de a 25-a aniversări a republicii, harnicii lucrători ai U.M.T.F. Gura Humorului dau viață angajamentelor suplimentare pe care și le-au asumat. Ei sunt hotăriți să înfăptuiască mai devreme sarcinile de producție pe acest an, să contribuie la îndeplinirea cincinalului înainte de termen. Demn de menționat este faptul că în primele patru luni din acest an s-au realizat economii la prețul de cost în valoare de 293.000 lei. De asemenea, planul fizic la tone transportate a fost depășit cu 15 la sută. Numai recondiționarea piețelor vechi a adus o economie la prețul de cost de 250.726 lei. Cu importante economii se înscriu sectoarele Vatra Dornei (162.000 lei), Rădăuți (64.000 lei) și Fălticeni 159.000 lei). (De la corespondentul nostru NICOLAE GRIU) • ACȚIUNEA de autodotare, ale cărei avantaje sunt confirmate de practică, cunoaște, în unitățile economice ale județului, o continuă dezvoltare. Importante lucrări se execută în acest an în cadrul unităților aparținînd Combinatului pentru exploatarea și industrializarea lemnului Suceava. Pînă in prezent, aici s-au executat, între altele, un dispozitiv pentru fixarea feroneriei la dulapuri, o mașină pentru turnat lac, un tocător pentru deșeuri, o mașină pentru formatizat carton dublu presat care se folosește la ambalaj etc. Instalațiile și dispozitivele executate contribuie la creșterea productivității muncii, asigură obținerea unor importante economii la prețul de cost. • CU FRUMOASE realizări de interes obștesc se înscriu și locuitorii comunei Dolhești. Cîteva exemple sînt elocvente : pînă acum a fost realizat integral angajamentul de a deseca peste plan în acest an 145 ha. teren, s-au plantat 200 m. liniari gard viu, se lucrează la modernizarea a 7 km. drumuri, la amenajarea a 400 m.p. trotuare, a 1.000 m.p. spații verzi ș.a. Valoarea lucrărilor realizate prin muncă patriotică se ridică la suma de 204.000 lei, din angajamentul anual de 363.400 lei. (De la corespondentul nostru VALERIU SANDOVICI) r