Zori Noi, iulie-septembrie 1978 (Anul 31, nr. 8954-9031)

1978-07-22 / nr. 8972

ProUtori din toata țari!«, uniți-«ăl ndem Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean, anul XXXII Nr. 8972 j sîmbătă 22 iulie 1978 14 pagini 30 bani lîrW^.•^^V«i*VVV%r«A ÎN AGRICULTURĂ SECERIȘUL INTENS, INFLUXUL STABILIT 1 în ultimele zile, recoltarea orzului de toamnă a început și în Consiliile intercooperatiste Siret, Ilișești și Rădăuți, iar în cele din Bosanci și Intens s-a declanșat acțiunea de strîngere a orzoaicei de toamnă. Pină joi, recoltatul orzului de toamnă se realizase în proporție de 29 la sută, din care în C.A.P. pe 38 la sută și în întreprinderile agricole de stat pe 11 la sută. Controlul sistematic al umidității boabelor în lan, întrajutorarea cu combine și folosirea chibzuită a fiecărei ore bune de lucru au permis C.A.P. Drăgușeni, Dolhasca, Verești, Probota, Salcea, Reuseni, Bunești, Calafindești și Bălăceana să încheie stringerea recoltei de orz de toamnă, iar C.A.P. Udești a producției de orzoaică de pe toate cele 42 ha. avute în cultură. Teri, tovarășul inginer Nicolae Irimia, directorul S.M.A. Bosanci, ne-a transmis: „Ploile însoțite de vînt puternic ne-au îngreuiat misiunea noastră de a pune repede la adăpost recolta de orz de toamnă. Mișcarea combinelor din C.A.P. care nu cultivă orz de toamnă în celelalte ne-a permis să recoltăm, pînă joi seara, peste 70 la sută din suprafața în cultură, existînd condiții ca sîmbătă lucrarea să se încheie paralel cu intrarea în plin la secerișul orzoaicei de toamnă. Controalele efectuate arată că în săptămîna viitoare se va putea trece la recoltarea griului din soiul Dacia". Deși acțiunea de strîngere a cerealelor păioase este la început, se constată deja un decalaj între recoltat și eliberatul terenului de paie, între terenul eliberat și suprafețele însămînțate cu cea de a doua cultură. Conducerile unităților agricole, specialiștii acestora, organele comunale de partid și de stat trebuie să ia măsuri eficiente pentru strângerea la timp și fără pierderi a întregii recolte, pentru eliberarea operativă a terenului, pregătirea lui și însămințarea celei de a doua culturi. EDUARD GAFIȚANU Prin frumusețile sale naturale , ori create de mina omului, județul nostru atrage, cu deosebire in perioada de vară, numeroși vizitatori din țară și de peste hotare. ISI umărul turiștilor care au vizitat anul acesta în mod organizat meleagurile sucevene, ducind cu ei frumoase amintiri, depășește cifra de 80.000. Efectele binefăcătoare ale tranamentelor efectuate la Stațiunea balneară Vatra Dornei atrag numeroși cetățeni în frumoasa localitate de la confluența Bistriței cu Dorna. Numărul persoanelor sanatorizate anul acesta în cunoscuta stațiune se apropie de 8.01X1. IN INTIMPINAREA MARII NOASTRE SĂRBĂTORI NATIONALE I.I’.P.S. Suceava. Maistrul oțelar Mihai Ghiujan urmărește elaborarea în cele mai condițiuni a unei bune noi șarje de oțel Foto . I». VINTILĂ Colectivul de muncă al raionului 3 din sectorul 3 investiții, din cadrul Exploatării miniere Leșu Ursului, execută aproape 70 la sută din lucrările de investiții ale exploatării, ne informa inginerul geolog Dumitru Florescu, secretarul biroului organizației de partid din acest mare și complex spațiu subteran de activitate ductivă, probe realizarea lor în mod ritmic și la un nivel calitativ corespunzător depinde darea la timp în exploatare a noi orizonturi, crearea condițiilor pentru a se pune la dispoziția economiei naționale cantități tot mai mari de minereu. Cum acționează organizația de bază, prin cei peste 90 de comuniști ai săi, pentru asigura bunul mers al proaducției ? — In primul rând prin VIATA DE PARTID propriul exemplu al membrilor de partid, a precizat interlocutorul. La locurile lor de muncă, ei depun eforturi susținute pentru ași depăși zi de zi sarcinile de plan și se afirmă ca animatori consecvenți ai întrecerii pentru ritmicitatea producției. Avînd drept călăuză indicațiile date de tovarășul Nicolae Ceaușescu la plenarele C.C. al P.C.U. din martie și iulie a c. și cu alte prilejuri privind transformarea cantității într-o nouă calitate și aplicarea măsurilor de a perfecționare mecanismului economico - financiar, organizația de bază, biroul său se preocupă să aibă permanent o imagine exactă despre felul cum se îndeplinesc sarcinile de plan, pentru a interveni operativ. t. < l.v MENC (Continuare în pagina a VI-a) Comuniștii, animatori ai întrecerii pentru —Asigurarea ritmicității producției IN ACEST NUMĂR: LEGEA, CUNOSCUTA, RESPECTATĂ, APLICATĂ FOILETON In pagina 2 Harnicii mecanizatori in bătălia pentru recoltarea păioaselor Pasiunea a rodit noi pasiuni Cu trei ani în urmă, Otilia Starghiu, profesoară de limba și literatura română la Liceul utilitar „Ștefan cel Mare“ din Câmpulung Moldovenesc, luat o inițiativă: să înființeze a un cerc de pictură. Plasticiana amatoare, ce-și descoperise propriul talent la anii maturității, nu-și cunoștea elevii decât de la orele de română. Încurajată, sprijinită de organizația de partid și conducerea unității, a început investigația pentru a afla cine ardinile dori să-și încerce aptitaîn domeniul picturii. S-au prezentat, la început, peste 30. Au rămas să lucreze 15. Așa a pornit la drum cercul de artă plastică ... Pictind in tonuri calde, așa cum ii dictează inima, C. Sfarghiu a participat la mai multe expoziții de grup. Acum este prezentă pentru a doua oară, alături de discipolii săi, intr-o expoziție de pictură înscrisă între manifestările Festivalului național „Cântarea României Laurențiu Grigoraș, unul dintre cei doi elevi care expun de această dată alături de profesoara lor, a fost prezent și la prima expoziție organizată cu cercul la muzeul lemnului din oraș, precum și în numeroasele expoziții deschise in școală sau la Suceava. Mihail Căpraru, care povestește cu haz că „a început să se afirme pe tărâmul plasticii.. . scriind etichetele pe tablourile colegilor săi“, expune caricatură. Ideile ce l-au călăuzit, ca și modalitățile de a le transpune sunt ingenioase. Cei doi tineri sînt numai cîțiva dintre cei formați în cercul plastic al profesoarei O. S., și pentru al căror succes îndrumătoarea este răsplătită acum prin alese bucurii. ART. IGNATESCU CERCETARE ȘTIINȚIFICĂ • Inspectoratul județean pentru protecția plantelor se remarcă și prin activitatea de cercetare a cadrelor sale de specialitate. O preocupare de ultimă oră a inspectorului șef ing. Gh. Iacob este cercetarea în domeniul combaterii biologice a unor lxoli și dăunători ai culturilor. Pe loturi ale Stațiunii de cercetări agricole Suceava s-au obținut rezultate interesante în combaterea unor dăunători ai cartofului. In livezi ale Stațiunii de cercetare și producție pomicolă Fălticeni s-au făcut cercetări pentru combaterea biologică a viermilor de măr și prun și a moliei piersicului. • După cum ne informează ing. Radu Amariței, șeful Ocolului silvic Marginea, în această zonă forestieră există trei rezervații cu arbori de molid, de brad și larice din care se asigură semințe pentru plantații cotate ca unele dintre cele mai valoroase din lume. Remarcabilele rezultate sunt rodul activității de cercetare în genetică și ameliorare a unui colectiv de specialiști de la Stațiunea de cercetări pentru cultura molidului din Câmpulung Moldovenesc, tot aici se află frumoase culturi speciale de rășinoase, ele reprezentînd rezultatul unui studiu inițiat de dr. ing. Petru Brega, de la inspectoratul silvic al județului, care vizează extinderea arealului acestor valoroși arbori și în luncile rîului Suceava.