Zori Noi, iulie-septembrie 1985 (Anul 38, nr. 11123-11199)

1985-09-15 / nr. 11187

al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean Anul XL Nr 11187 J duminică 15 septemire^Se 1 pa> 50 bani Roadele toamnei, pe mâinile vrednice ale bunilor gospodari îndemnurile însuflețitoare ale tovarășului Nicolae Ceaușescu adresate de la înalta tribună a forumului consiliilor populare, cerințele exprimate în Hotărîrea - apel a recentei plenare a Consiliului Național al Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Gospodăririi Apelor au un puter- ■ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK]....—..... me ecou și în I PAD rîndurile coo- U.M.r. peratorilor, me- —------------------canizatorilor și specialiștilor din agricultura județului nostru, care, în aceste zile, sub conducerea organelor și organizațiilor de partid, și-au intensificat eforturile pentru punerea la adăpost în cel mai scurt timp, fără pierderi a roadelor toamnei, punînd, în același timp, temelii trainice producției anului viitor. O asemenea atmosferă de muncă responsabilă am întîlnit, vineri, pe tarlale ale C.A.P. Rădăuți, unitate în care, urmare a vredniciei oamenilor, lucrările de sezon sunt într-un stadiu avansat de execuție. „Capul de afiș“ al campaniei îl deține recoltatul cartofului, efectuat, pînă în seara respectivei zile, pe 90 ha. din cele 130 ha. cultivate. In cîmp. _____________ in tarlaua --------------------- „Plopi“, mecani-DĂN VITIzatorii Ioan Băn,UHU l deliță, Dumitru —— Axane și Mihai Hulubaș, dădeau zor cu recoltatul ultimelor hectare. Inginerul șef al cooperativei, tovarășul Mircea Ionescu, ne spune : „Mobilizați de înflăcăratele chemări ale secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, oamenii muncesc cu dăruire, conștienți pe ȘTEFAN URSACIN (Continuare în pagina a Il-a) Ü BOüTI Ca .X •"R f.A U’ Cu prilejul vizitei de lucru „în județul Iași, TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU, „ împreună cu TOVARAȘA ELENA CEAUȘESCU, a participat la deschiderea anului de învățămînt 1985-1986 »M. Emik Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, a participat, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu, la festivitățile care au avut loc, sîmbătă, 14 septembrie, la Iași, cu prilejul deschiderii noului an de învățămînt 1985—1986. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, tovarășa Elena Ceaușescu, s-au îndreptat într-o mașină deschisă spre Institutul politehnic din Iași. Pe întregul traseu, mii de tineri și tinere, studenți și elevi au aplaudat și ovaționat îndelung, dînd expresie mîndriei de a trăi în această perioadă de luminoase înfăptuiri, satisfacției pentru minunatele condiții de viață și învățătură de care beneficiază, pentru posibilitățile largi de afirmare a tinerei generații ca importantă forță în procesul de dezvoltare rapidă și multilaterală a României socialiste, în această zi de început de an școlar și universitar, sărbătoare scumpă și tradițională pentru întregul popor, cadrele didactice, milioanele de elevi și studenți ai țării și-au îndreptat gîndul plin de recunoștință spre conducătorul iubit al partidului și statului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, pentru preocuparea statornică manifestată față de dezvoltarea și modernizarea continuă a învățămîntului, față de pregătirea temeinică pentru viață și muncă a tineretului patriei, pentru rolul important conferit școlii în societate, în nobila operă de formare multilaterală a omului nou, în activitatea generală de edificare a socialismului și comunismului în România. Slujitorii școlii, întregul tineret studios se mîndresc cu faptul că, în perioada deschisă de Congresul al IX-lea al partidului, perioada unor adînci prefaceri înnoitoare și a unor grandioase înfăptuiri în toate domeniile de activitate, intrată în istorie și în conștiința națiunii cu numele marelui ei ctitor — „Epoca Nicolae Ceaușescu“ —, s-a scris și în domeniul învățămîntului cel mai de seamă capitol al istoriei sale. Călăuzită de concepția umanistă asupra învățămîntului a secretarului general al partidului, președintele Republicii, tovarășul Nicolae Ceaușescu, bucurîndu-se, totodată, de îndrumarea și sprijinul nemijlocit, permanent al tovarășei Elena Ceaușescu, eminent om politic, om de știință de reputație internațională, școala românească a înregistrat o intensă dezvoltare reflectând spiritul dinamic, cutezător și înnoitor al acestor ani luminoși. Astfel, învățămîntul preșcolar a devenit, prin organizare, cuprindere și conținut. (Continuare în pagina a III-a) CENTRUL DE LIBRĂRII SUCEAVA A realizat platul cincinal La 10 septembrie a.c., Centrul de librării Suceava și-a realizat sarcinile globale și cele la desfacerea totală de carte pe întregul cincinal, succes încununînd eforturile rodnice și susținute ale acestui harnic colectiv. Se estimează ca pînă la sfirșitul anului sporurile totale la desfacere să depășească 20 milioane lei. Rezultat al unei intense și eficiente munci politice cu cartea, al continuei creșteri și modernizări a bazei materiale în ultimii ani, izbînda librarilor suceveni se înscrie ca grăitoare expresie a răspunderii cu care aceștia s-au angajat în îndeplinirea exemplară a îndatoririlor ce le revin. în laboratorul mobil al Centrului urban de distribuție a energiei electrice din Suceava, maistrul Gh. Cerlincă de veghe pentru depistarea eventualelor defecte ale liniilor subterane METALUL, LITERA DE FOC în fiecare toamnă, o dată cu arama tremurînd prin mesteceni, o dată cu bronzul urcînd pe obcini dinspre apele natale, ne limpezim cu migală cuvintele, sărbătorind fierberea metalului, sărbătorind mîinile care rostuiesc îndemînatice acest superb și unic „ritual“. Pentru că și aici, în acest unic colț de țară, metalul își schimbă calitatea, se implică în prezentele noastre victorii, devine temelie viitoarelor noastre victorii. La Suceava, sub zidurile bătrînei cetăți voievodale, ori pe plaiurile Putnei, mîini harnice, mîini măiestre îmblînzesc, stăpînesc și statornicesc neprețuita bogăție a munților și, pentru că și aici, cub aspra mîngîiere a palmelor, metalul devine literă de foc, cu care își scriu istoria generațila. Este în toate o încercare titanică, este în toate o reușită aproape legendară, cum legendare sînt toate reușitele întru creație. Și din fierberea metalului, cu siguranță din fierberea metalului, urcă pe chipurile și-n inima noastră, metalurgiști sau ne-metalurgiști, lumină lină și omenească lumină, ca o liniște și ca o împăcare după împlinirea rostului de fiecare zi. De parcă ar fi în noi o arșiță și o ardere pe care numai mâinile acelea dogorite de incandescența metalului o mai pot răcori. Pentru că există tn noi nebănuite resurse de admirație pentru toate faptele care, o dată cu faptele noastre, vorbesc despre noi — generațiile acestui timp - lumină, timp pe care cintecele și dorurile și împlinirile îl numesc cu o unică și îndreptățită mîndrie „Epoca Ceaușescu“. ION DRAGUȘANUL ÎN ÎNTREAGA ACTIVITATE DIN NOUL AN DE ÎNVĂȚĂMÎNT Deplină responsabilitate pentru formarea în spirit revoluționar a tinerei generații Trăim cu toții în acest miez de septembrie — fie că suntem slujitori ai școlii sau învățăcei de diferite vîrste, fie că suntem părinți împărtășind emoțiile tinerelor noastre vlăstare — înfrigurarea plăcută ce înconjură întotdeauna deschiderea noului an școlar. Important pentru toată lumea, deci, momentul se constituie și ca o sărbătoare a unui nou început de drum, dar și ca un prilej de adîncă reflecție la ceea ce vrem și trebuie să fie — pentru toți, dar mai ales pentru tineretul studios și dascălii săi — perioada de muncă și învățătură care urmează. O frumoasă și generoasă tradiție consemnează, pe prima filă a calendarului noului an de învățămînt, prezența în mijlocul elevilor, studenților și cadrelor didactice a tovarășului Nicolae Ceaușescu, a tovarășei Elena Ceaușescu, a altor conducători ai partidului și statului nostru. Ca de fiecare dată, ideile și orientările cuprinse în cuvîntul rostit cu acest prilej de secretarul general al partidului ne jalonează și în acest an un amplu și complex politică și program de acțiune educațională, menit să ridice pe noi trepte de calitate întregul demers de formare revoluționar - patriotică și profesională a viitorilor cetățeni, să proiecteze școala tot mai hotărît între mijloacele majore ale dezvoltării social - economice și cultural - științifice a țării. Implicat cu toate resorturile sale în înfăptuirea exemplară a politicii partidului în domeniul edificării omului nou — și, prin aceasta, în impresionantul angrenaj al devenirii socialiste și comuniste a patriei — învățămîntul din județul nostru se prezintă la acest nou început de drum cu realizări ce-i garantează un start optim, în deplin consens cu înnoirile petrecute în întregul învățămînt românesc, prin grija permanentă a organelor de partid și de stat, școala suceveană a cunoscut profunde mutații, atît sub aspectul structurii cit și al conținutului, definindu-se în prezent ca o instituție temeinic așezată pe temelii revoluționare. în cele 1010 unități de învățămînt — majoritatea școli de 10 ani, licee industriale și școli profesionale — sînt cuprinși peste 168.000 de elevi și preșcolari, pentru care s-au asigurat 3.675 săli de casă, cabinete și laboratoare, 325 biblioteci, 75 săli de gimnastică, apoi locuri în internate și cantine pe măsura solicitărilor etc. Preluate de unitățile economice, atelierele școlare și personalul lor tehnic urmează. să-și mai intens experiența valorifice dită pînă acum, într-un dob încontext nou, în scopul amplificării educației prin și pentru muncă a tineretului, al întăririi colaborării învățămîntului cu Prof. GHEORGHE GAFENCU inspector general al Inspectoratului școlar județean Suceava (Continuare in pagina a III-a)