Zycie Warszawy, czerwiec 1969 (XXVI/130-154)

1969-06-11 / nr. 138

zvciE wmm ROK XXVI NR 138 (7983) ŚRODA, 11 CZERWCA 1969 R. CENA 50 GR Słuszna sprawa narodu wietnamskiego zwycięży! 0 niezależność, wolność i pokój dla Wietnamu Apel narady partii komunistycznych i robotniczych MOSKWA (PAP). Wtorkowe posiedzenie moskiewskiej narady partii komunistycznych i robotniczych rozpoczęło się od oświadczenia sekretarza generalnego Komunistycznej Partii Chile, L. Corvalana, który przewodniczył obradom, że komisja redakcyjna zakończyła już prace nad dokumentem w sprawie Wietnamu, Dokument nosi tytuł „O niezależność, wolność i pokój dla Wietnamu! — Apel międzynarodowej narady partii komunistycznych i robotniczych”. Ł. Corvalan zakomunikował, że dokument opracowany był przez komisję przygotowawczą i przedyskutowany z towarzyszami wietnamskimi. W tym celu wyjeżdżała do Hanoi delegacja Niemieckiej Socjalistycznej Partii Jedności. Narada jednomyślnie, bez żadnych poprawek uchwaliła dokument w sprawie Wietnamu, przedstawiony przez komisję redakcyjną. Po uchwaleniu dokumentu L. Corvalan powiedział: Sam fakt jednomyślnego przyjęcia tego ważnego dokumentu na naszej naradzie ma ogromne znaczenie polityczne i stanowi wydarzenie, które będzie najgoręcej przyjęte przez wszystkich komunistów, masy pracujące całego świata, siły postępowe i antyirpperialistyczne. Fakt ten będzie z entuzjazmem przyjęty przez masy pracujące Wietnamu, które toczą bohaterską walkę przeciwko agresji amerykańskiej. Jednomyślą aprobatę dla dokumentu i Poparcie dla oświadczenia L. Corvalana uczestnicy narady wyrazili gorącą, długotrwałą owacją. Apel głosi: „Międzynarodowa narada partii komunistycznych i robotniczych śle bratniemu narodowi wietnamskiemu płomienne bojowe pozdrowienia i z całego serca gratuluje mu historycznych sukcesów w walce z agresją USA. Specjalne pozdrowienia przesyłamy awangardzie narodu wietnamskiego Partii Pracujących Wietnamu i jej Komitetowi Centralnemu, wielkiemu patriocie i internacjonaliście towarzyszowi Ho Chi Minhowl — wybitnemu działaczowi międzynarodowego ruchu komunistycznego. Partia Pracujących Wietnamu jest natchnieniem i silą kierowniczą w walce z agresją imperializmu USA. Broni ona konsekwentnie interesu narodowego i forpoczty socjalizmu w Azji południowowschodniej. Przesj-łamy gorące pozdrowienia Narodowemu Frontowi Wyzwolenia Wietnamu południowego, legalnemu przedstawicielowi ludności Wietnamu południowego, wypróbowanemu organizatorowi i przywódcy bohaterskiej walki oporu przeciwko agresji USA. Program polityczny Narodowego Frontu Wyzwolenia Wietnamu Południowego jest podstawą Jednoczenia całej ludności Wietnamu południowego w jej sprawiedliwej walce wyzwoleńczej. Międzynarodowa narada bez zastrzeżeń popiera dziesięciopunktowy program wysunięty 8 maja 1969 r. przez komitet centralny NFW WP pod tytułem „Zasady i główna treść globalnego rozwiązania problemu poludniowowietna niskiego jako wkład do przywrócenia pokoju w Wietnamie. Program ten bierze za punkt wyjścia zasady porozumień genewskich z 1954 roku w sprawie Wietnamu oraz obecną sytuację w Wietnamie. Opiera się on na politycznym programie Narodowego Frontu Wyzwolenia Wietnamu Południowego i sformułowanym w pięciu punktach stanowisku oraz odpowiada czteropunktowemu stanowisku rządu Demokratycznej Republiki Wietnamu. Proponowane rozwiązanie problemu południowowietnamskiego całkowicie odpowiada narodowym prawom ludu wietnamskiego oraz interesowi pokoju na catym świecie. Zapewnia ono ludności poludnlowowietnamskiej prawo do samookreślenia oraz trwały pokój w Wietnamie, a także odpowiada interesom innych narodów Indochin. Walka narodu wietnamskiego c wolność i niezależność wzbudza u narodów uczucie głębokiego szacunku i podziwu. Wytwalość, bohaterstwo i wiara narodu wietnamskiego w zwycięstwo są przykładem i bodźcem do walki z imperializmem, o zachowanie pokoju, o uwolnienie ludów od eksploatacji i ucisku. Broniąc swej ojczyzny, naród wietnamski spełnia jednocześnie swój międzynarodowy obowiązek i służy szlachetnej sprawie zapewnienia pokoju na całym świecie. W tej głęboko sprawiedliwej walce narodu wietnamskiego zdecydowanie i solidarnie staliśmy, stoimy i będziemy stali po jego stronie. Bohaterska walka narodu wietnamskiego z agresją USA jest jedną z niezwykle ważnych części składowych świa-towej walki socjalizmu z imperializmem, sił postępu z reakcją. Dokonując zbrojnej interwencji w Wietnamie siły imperialistyczne USA podjęły próbę rozbicia jednej z socjalistycznych forpoczt w Azji, zagrodzenia narodom Indochin drogi do pokoju, wolności i postępu oraz zadania ciosu rewolucyjnemu ruchowi narodowówyzwoleńczemu w Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej, wypróbowania, jak trwała jest solidarność krajów socjalistycznych i wszystkich sił antyimperialis tycznych. Te plany imperializmu USA są skazane na fiasko. Przy ogromnym poparciu krajów socjalizmu- przede wszystkim Zw. Radzieckiego, a także wszystkich miłujących pokój narodów świata, naród wietnamski dowiódł St. Zjednoczonym, tej najpotężniejszej sile imperializmu, że ich potęga nie jest nieograniczona. Barbarzyńskie zbrodnie Interwentów amerykańskich wobec narodu wietnamskiego, użycie biologicznych, chemicznych i innych środków masowej zagłady, które w pełnym znaczeniu tego słowa są ludobójstwem, Wywołują powszechne oburzenie na świecie. Ukazały one wszystkim narodom prawdziwą antyhumanitarną istotę imperializmu. Wszystko to doprowadziło do rosnącej politycznej i moraine.} izolacji agresora wśród najszerszych warstw nie wyłączając rządzących kół niektórych krajów kapitalistycznych. W samych St, Zjednoczonych coraz szersze kręgi ludności występują przeciwko brudnej wojnie w Wietnamie, której następstwa wstrząsają społeczeństwem amerykańskim. Bohaterska epopeja narodu wietnamskiego Jest jednym z decydujących czynników ruchu narodów przeciwko imperializmowi, ruchu który znajduje także wyraz w bojowych akcjach młodzieży i studentów. Agresor, mimo iż posługuje się gigantyczną machiną wojenną, został zmuszony do zaprzestania bez żadnych warunków bombardowania terytorium Demokratycznej Republiki Wietnamu i wyrażenia zgody na czterostronne rozmowy, w których bierze udział Narodowy Front Wyzwolenia Wietnamu Południowego, jako równouprawniony uczestnik. W Wietnamie południowym narodowowyzwoleńcze siły zbrojne nieustannie zadają ciężkie ciosy interwentom amerykańskim i ich marionetkom. Na przeważającej części terytorium ustanowiona została władza ludu. Zbankrutowany marionetkowy reżim utrzymuje sie jedynie na bagnetach imperializmu amerykańskiego. Są to don:osie sukcesy bohaterskiego naiodu wietnamskiego, światowego systemu socjalizmu, (A) DOKOŃCZENIE NA STR. 5 Na terytorium Wietnamu pid. utworzono tymczasowy rząd rewolucyjny PARYŻ (PAP). Jak podaje agencja France Presse, delegacja Narodowego Frontu Wyzwolenia Wietnamu Południowego potwierdziła wiadomość o utworzeniu „tymczasowego rewolucyjnego rządu Republiki Wietnamu Południowego“ Wiadomość ta została podana we wtorek przez „Radio- Wyżwolenie” Rzecznik delegacji NFW na konferencję paryską oświadczył, że w dniach 6—8 czerwca odbył się w Wietnamie ogólnokrajowy zjazd przedstawicieli Narodowego Frontu Wyzwolenia oraz sojuszu sil i narodowych, demokratycznych pokojowych jak również przedstawicieli innych sił ruchu oporu, na którym postanowiono utworzyć tymczasowy rewolucyjny rząd Republiki Wietnamu Południowego Rząd ten będzie kierować walką ludności południowowietnamskiej przeciwko agresji amerykańskiej i na rzecz ocalenia narodowego na obecnym etapie. Rzecznik delegacji NFW oświadczył, że w środę po południu odbędzie się w Paryżu konferencja prasowa, na której przewodniczący delegacji NFW Tran Buu Kiem poda dalsze szczegóły dotyczące utworzenia rewolucyjnego rządu w Wietnamie południowym. (P) Słonce na zachodzie deszczowo na wschodzie (B.) W dzielnicach zachodnich 1 południowo - zachodnich pogoda będzie dziś słoneczna, zachmurzenie niewielkie i umiarkowane Na pozostałym obszarze przeważnie będzie pochmurno z opadami deszczu i skłonnością do lokalnych burz. Temperatura również zróżnicowana od 14—16 st. nad morzem i na wschodzie do 17 st. w centrum i aż do 23 st. na Dolnym Śląsku, wiatry umiarkowane lub dość silne z przewagą północnozachodnich. Dziś w Warszawie początkowo spodziewamy się jeszcze pogody chmurnej i chwilami deszczowej, w ciągu dnia powinny nastąpić przejaśnienia lub rozpogodzenia. Temperatura przy zachmurzonym niebie do 16—17 st.. przy rozpogodzeniach do 20—22 st. Wiatry dość silne i umiarkowane przeważnie północno-zachodnie. Słońce wzeszło o godz. S.13. zajdzie o godz. 19.57. Imieniny obchodzą: Barnaba 1 Feliks (WICHEREK) 30 rocznica powstania czechosłowackiej grupy wojskowej List L. Svobody do mieszkańców Krakowa (P). W Krakowie, gdzie w 1939 r. sformowana została czechosłowacka grupa wojskowa, odbyły się we wtorek uroczystości upamiętniające 30 rocznicę objęcia nad nią dowództwa przez ówczesnego podpułkownika L. Svobodę — obecnego prezydenta CSRS. Głównym akcentem obchodów było uroczyste posiedzenie ZO ZBoWiD w Krakowie. Zgromadziło ono weteranów walk z hitleryzmem, b. więźniów faszystowskich obozów śmierci, a także powstańców śląskich i wielkopolskich. Przybyli żołnierze Krakowskiego Garnizonu WP, wśród nich towarzysze broni czea chosłowackich przyjaciół. Serdecznie powitano przybyłą z Pragi 8-osobową delegację Zw. Antyfaszystowskich Bojowników Czechosłowacji z sekretarzem generalnym związku J. Hus. t kiem. Członkami delegacji są m. in. uczestnicy czechosłowackiej grupy wojskowej w Krakowie. W posiedzeniu wzięli również udział charge d’affaires ambasady CSRS w Polsce VI. Kocian oraz attache wojskowy i lotniczy ambasady CSRS płk Fr’ Dvorzak. Na uroczystość przybyła delegacja ZG ZBoWiD z sekretarzem generalnym wicemin. K. Rusinkiem oraz Ludowego Wojska Polskiego z gen. dyw. W. Ziemińskim. Miejscowe władze reprezentują: sekretarz KW PZPR — Z. Kitliński oraz zastępca przew. prezydium Rady Narodowej ni. Krakowa — J. Garlicki. Prezes zarządu okręgu ZBoWiD w Krakowie Z. Grela przypomniał, że przybywający przed 3C laty do Krakowa Czesi i Słowacy byli żołnierzami, którzy nie złożyli broni. 11 czerwca 1939 r. przybył do Krakowa I.. Svoboda obejmując dowództwo nad formującą się Czechosłowacką Grupą Wojskową, która stała się zalążkiem przyszłej odrodzonej armii czechosłowackiej. Powstał komitet pomocy uchodźcom z Czechosłowacji, którego członkiem był premier J. Cyrankiewicz. Zabierając następnie głos dr VI. Henzel w gorących i serdecznych słowach podziękował mieszkańcom Krakowa za pomoc udzielaną przed 30 laty bojownikom o wolność Czechosłowacji. Przekazując z kolei członkom bratniej organizacji i całemu społeczeństwu polskiemu serdeczne pozdrowienia od (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 4 Premier J. Cyrankiewicz na audiencji u prezydenta L. Svobody Wypowiedź dla przedstawicieli prasy CSRS (Od naszego stałego korespondenta) (P) Drugiego dnia pobytu z oficjalną, przyjacielską wizytą w Czechosłowacji premiera J. Cyrankiewicza przyjął w godzinach przedpołudniowych na zamku praskim prezydent Republiki L. Svoboda. Szefowi rządu polskiego towarzyszyli minister przemysłu maszynowego J. Hrynkiewicz, wiceminister spraw zagranicznych Z. Wolniak, zastępca przewodniczącego Komitetu Współpracy Gospodarczej z Zagranicą K. Olszewski oraz ambasador Polski w Pradze W. Janiurek. Ze strony czechosłowackiej w spotkaniu udział wzięli premier O. Czernik, sekretarz stanu V. Plescot i A. Pudlak oraz ambasador CSRS w Warszawie A. Gregor, Prezydent Svoboda przeprowadził z premierem Cyrankiewiczem przyjacielską rozmowę, w której poruszono niektóre problemy międzynarodowe, a zwłaszcza problemy dalszego rozwoju współpracy między Czechosłowacją a Polską. (B) Na Zamku Kolodej podejmował obiadem premiera Cyrankiewicza i jego małżonkę premier rządu Republiki, St. Razi. Czeskiej Polski premier spotkał się tam także z dziennikarzami czechosłowackiej prasy, radia i telewizji, którym udzielił wywiadów J. Cyrankiewicz mówił z dziennikarzami o wspólnych doświadrżeniach historycznych narodów Czechosłowacji i Polski, które łączą wspólne losy w walce przeciwko imperializmowi niemieckiemu. Szczegółowo też omówił on obecną politykę rządu końskiego. W odpowiedziach na pytania dziennikarzy premier poukreśiił znaczenie apelu budapeszteńskiego dla wytworzenia warunków pokojowej współpracy w Europie, J. Cyrankiewicz mówił również o stosunkach gospoda* ..zych między Polską a Czechosłowacją. Podkreślił przy tym, że w epoce rewolucji naukowo-technicznej należy rozwijać współpracę gospodarczą na nowych zasadach — specjalizacji i kooperacji w produkcji, zarówno w stosunkach dwustronnych, jak i w ramach RWPG, Wieczorem J. Cyrankiewicz wraz z małżonką wydał w gmachu ambasady polskiej w Pradze przyjęcie na cześć premiera O. Czernika i jego małżonki. Na przyjęciu obecni byli członkowie delegacji, które prowadza rozmowy, na czele z premierem J. Cyrankiewiczem i premierem O. Czernikiem. Wśród przybyłych obecni byli: przewodniczący Zgromadzenia Federalnego A. Dubczek, przewodniczący KC Frontu Narodowego CSRS E. Erban, przewodniczący Biura KC KPCz d/s Kierowania Praca Partyjna na Ziemiach Czeskich L. Sztrougal, przewodniczący Izby Ludowej J. Smrkovsky, premier rządu Czeskiej Republiki Socjalistycznej St* Razi, przewodniczący Czeskiej Rady Narodowej Cz. Cisarz, minister spraw zagranicznych J. a Marko i inni członkowie rządu, także sekretarz stanu przy Urzędzie Prezydenta Republiki J. Pudlak. Obecni byli kierownicy placówek dyplomatycznych i inni członkowie korpusu dyplomatycznego z krajów socjalistycznych, a także wielu z krajów kapitalistycznych Wtorkowy dzień, obok tych oficjalnych spotkań i wizyt, upłynął również na intensywnej konkretnej pracy — rzeczowych rozmowach w grupach ekspertów. Przedyskutowano wiele problemów dotyczących dalszej i coraz lepszej współpracy między naszymi krajami, przede wszystkim w dziedzinie polityki i ekonomii. Warto zwrócić uwagę, iż właśnie w dniu prowadzenia rozmów przez członków naszej delegacji z czechosłowackimi przedstawicielami państwowymi ukazał się na łamach „zemedelskich Novin,ł obszerny komentarz polityczny pt. „Polska inicjatywa”. Podkreśla on znaczenie propozycji, zgłoszonej przez W. Gomułkę w sprawie zawarcia umowy między Polską a N»F o granicy na Odrze i Nysie. Autor komentarza stwierdza, że Jest to ważna, istotna część składowa przygotowań do konferencji na temat bezpieczeństwa europejskiego. Warto też przypomnieć, że szefowie obu rządów w wywiadach dla prasy uwypuklili korzyści płynące z wzajemnej współpracy gospodarczej, opartej na koordynacji planów inwestycyjnych samej produkcji, na specjalizacji i i podziale pracy. z Wizyta premiera Cyrankiewicza małżonką oraz towarzyszącymi (A) DOKOŃCZENIE NA STR. 4 (P) Prezydent L. Svoboda (pierwszy z prawej) i premier J. Cyrankiewicz podczas rozmów na Zamku Praskim. CAF — Photofax Dalsze glosy w dyskusji na naradzie w Moskwie MOSKWA (PAP). Zgodnie * ustalonym trybem pracy międzynarodowej narady partii komunistycznych i robotniczych 11 bm. odbyły się w Sali Gieorgijewskiej Wielkiego Pałacu Kremlowskiego dwa posiedzenia — poranne i popołudniowe. Najważniejszym wydarzeniem przedpołudniowego wydarzenia było jednomyślne uchwalenie przez naradę apelu w sprawie Wietnamu. Następnie narada kontynuowała dyskusję nad pierwszym punktem porządku dziennego. Glos zabierali: przewodniczący Komunistycznej Partii Austrii — F. Mulm, 1 sekretarz Bułgarskiej Partii Komunistycznej — T. Ziwkow, członek sekretariatu Komunistycznej Partii Kuby — R. Rodriguez, a także przewodniczący delegacji Komunistycznej Partii Wschodniego Pakistanu i sekretarz Irackiej Partii Komunistycznej, A. Muhammed, Na popołudniowym posiedzeniu — pierwszy przemawiał I sekretarz KC Węgierskiej socjalistycznej Partii Robotniczej 3. Kadar. Następne przemówienie wygłosił przewodniczący delegacji argentyńskiej R. Ghioldi i szwajcarskiej — J. Locchleiter. W przerwie między posiedzeniami narady odbyła się konferencja prasowa delegacji francuskiej. (P) Konferencja prasowa delegacji FPK Korespondent PAP, red. J. Ziarnik donosi z Moskwy: Pogląd delegacji Francuskiej Partii Komunistycznej na naradę i jej przebieg oraz na wiele sipraw związanych z sytuacją w międzynarodowym ruchu robotniczym i działalnością FPK przedstawił 10 bm. na konferencji prasowej członek tej delegacji — członek Biura Politycznego i sekretarz KC FPK — G. Marchais. Konferencję prowadził G. Marchais, a uczestniczył w niej również członek Biura Politycznego KC FPK — R. Guyot. Na wstępie G. Marchais złożył oświadczenie, w którym stwierdził, że delegacja FPK wyraża zadowolenie z samego faktu zwołania narady i z udziału w niej tak dużej liczby delegacji, co jest — jak powiedział — dużym osiągnięciem. Delegacja FPK przywiązuje dużą wagę do narady, uważa ją za nowy etap na drodze do umocnienia jedności ruchu komunistycznego wszystkich sił walczących przei ciwko imperializmowi. G. równo Marchais podkreślił, że zaprzygotowania do narady jak i przebieg jej obrad cechowała i cechuje atmosfera pełnej swobody, braterstwa i równości. Mówiąc o zasadniczym dokumencie narady, Marchais stwierdził, że odpowiada on celom 1 zadaniom ruchu komunistycznego na obecnym etapie, podkreślił jednocześnie z zadowoleniem, że spośród 30 partii, których przedstawiciele występowali na naradzie przytłaczająca większość zaakceptowała projekt tego dokumentu, chociaż w dyskusji reprezentowano różne punkty widzenia na niektóre sprawy. Akcentując sprawę jedności G. Marchais powiedział, że najważniejsze jest to, co łączy, co jednoczy w walce przeciw imperializmowi. Nie oznacza to, że można zamykać oczy na istniejące rozbieżności, ale największe znaczenie ma działanie, dzięki któremu powstają najlepsze warunki dla osiągnięcia jedności, dla podniesienia jej na wyższy poziom. Dodał, że każda pąr* tia komunistyczna samodzielnie realizuje swe narodowe cele i (B) DOKOŃCZENIE NA STR. i Delegacja gospodarcza CSRS przybyła do Polski (W) Na zaproszenie ministra handlu zagranicznego, 10 hm. przybyła do Polski delegacja czechosłowacka. w której skład wchodzą min. handlu zagr. CSRS J. Tabacek oraz ministrowie handlu Czeskiej RS — M. Kohoutek i Słowackiej RS — F. Barbirek, 2c także kilkunastu wyższych urzędników tych ministerstw oraz dyrektorów czechosłowackich przedsiębiorstw handlu zagranicznego i zjednoczeń przemysłowych. Na lotnisku Okęcie ministra J. Tabacka powitał min. handlu zagranicznego J. Burakiewicz. Celem wizyty min. handlu zagr. CSRS i towarzyszących mu osób jest zwiedzenie XXXVIII MTP oraz przeprowadzenie rozmów dotyczących dalszego rozwoju stosunków handlowych i współpracy gospodarczej miedzy Polska a Czechosłowacją. (PAP) Zakończenie oficjalnej wizyty ministra spraw zagranicznych Kambodży (C) Wtorek był ostatnim dniem pobytu w naszym kraju ministra spraw zagranicznych Kambodży księcia Norodoma Phurissary, który przebywał w Polsce przez 9 dni z wizytą oficjalną. W tym czasie min. Phurissara przyjęty został przez przewodniczącego Rady Państwa, marszałka Polski M. Spychalskiego i prezesa Rady Ministrów — J. Cyrankiewicza. Odbył również oficjalne rozmowy dyplomatyczne z ministrem spraw zagranicznych St. Jędrychowskim. Kambodżański gość zwiedził także nasz kraj, przebywał m. in. w Krakowie, Oświęcimiu, Poznaniu i Zakopanem. Konferencja prasowa We wtorek rano w Pałacyku Myślewickim w Warszawie odbyła się konferencja prasowa, na której minister spraw zagranicznycb Kambodży Norodom Phurissara podzielił się wrażeniami z pobytu w Polsce i odpowiadał na liczne pytania dziennikarzy prasy polskiej i korespondentów zagranicznych akredytowanych w naszym kraju. Na wstępie konferencji min. Phurissara oświadczył: „Pozwólcie mi wyrazić w imieniu delegacji kambodżańskiej nasze szczere i gorące podziękowania rzado wi polskiemu i ministrowi Jedrychowskiemu osobiście za serdeczne i gorące przyjęcie, jakie nam zgotowano. W czasie pobytu w waszym kraju mogliśmy sie wszechstronnie zapoznać z bogata kultura narodu polskiego i wspaniałymi osiągnięciami w dziele budownictwa. Stwierdziliśmy naocznie. ż€ nowa Polska jest krajem wysokc uprzemysłowionym, silnym i rozwiniętym. Ta sytuacja szczerz« cieszy naród kambodżański, który jest przyjacielem narodu polskiego. Delegacja Kambodży ma niezłomna nadzieję, że przyjazne stosunki miedzy naszymi kraja* mi. jak również nasza współpraca — rozwijać sie beda w dalszym ciągu na bazie wspólnych dążeń obu krajów do pokoju i stabilizacji na świecie**. Następnie min. Phurissara odpowiadał na pytania dziennikarzy. W czasie rozmów z najwyższymi przedstawicielami PRL powiedział minister — stwierdzi— liśmy zgodność naszych poglądów co do węzłowych problemów międzynarodowych. Nasze stanowiska sa prawie identyczne. Odpowiadając na pytania dotyczące sytuacji nolitvrznei Kam(DOKOŃCZENIE NA STR. 5) 10 lipca sesja Rady Najwyższej ZSRR MOSKWA (PAP). Jak podaje agencja TASS, w dniu 10 lipca w Moskwie rozpocznie się kolejna VI sesja Rady Najwyższej ZSRR. Poprzednia sesja Rady Najwyższej ZSRR odbyła się w grudniu 1958 r. (A) Na sfr. 4 Wywiad premiera Czernika dla prasy polskiej Delegacja urbanistów u M. Spychalskiego (C> W związku ze zbliżającym się walnym zjazdem Towarzystwa Urbanistów Polskich przewodniczący Rady Państwa marszałek Polski M. Spychalski przyjął 10 bm. delegację prezydium ZG TUP w osobach: prof. Z. Skibniewski — prezes, mgr. inż. L. Kummant i mgr. Zb. Galperyn — wiceprezesi, mgr. L. Remiesz — sekretarz, Halina Wiśniewska — skarbnik. Przedstawiciele TUP poinformowali przewodniczącego Rady Państwa o głównych problemach aktualnej działalności towarzystwa oraz o poglądach środowiska urbanistów na sprawę dalszego rozwoju zagospodarowania przestrzennego kraju, regionów I poszczególnych miejscowości, M. Spychalski w rozmowie z delegacją podkreślił, że władze przywiązują dużą wagę do działalności towarzystwa, do oddziaływania przezeń na właściwy rozwój poglądów na zagadnienia planowania przestrzennego, jak również do roli TUP w kształtowaniu opinii społeczeństwa w tym zakresie, Przewodniczący Rady Państwa wyraził także uznanie dla dotychczasowej pracy towarzystwa i przekazał mu najlepsze życzenia dalszych osiąsnięć. (PAP) M. Spychalski przyjął ambasadora E. Hachulskieao (P) Przewodniczący Rady Państwa marszałek Polski M, Spychalski przyjął 10 bm, nowo mianowanego ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego PRL w Republice Kenii E. Hachulskiego. (PAP) Aide memoire rządu ZSRR do rządu Finlandii w sprawie ogólnoeuropejskiej konferencji MOSKWA (PAP). Jak podaje agencja TASS, ambasador ZSRR w Helsinkach A. Kowalew, wręczył 9 bm. ministrowi spraw zagranicznych Finlandii, Karjalainenowi, aide-memoire rządu radzieckiego, będące odpowiedzią na aide-memoire rządu Finlandii z 5 maja br., dotyczącego spraw związanych z przygotowaniem i zorganizowaniem ogólnoeuropejskiej konferencji dla omówienia problemów bezpieczeństwa i pokoju w Europie, Rząd ZSRR z zadowoleniem stwierdza, że inicjatywa rzą-du Finlandii zgodna jest z duchem budapeszteńskiego apelu państw — członków U- kiadu Warszawskiego do wszystkich krajów Europy. Zw. Radziecki zgadza się z propozycją B'inlandii, że przygotowania do konferencji należałoby rozpocząć drogą konsultacji między poszczególnymi rządami, a na określonym etapie zorganizować spotkanie dla omówienia spraw, związanych ze zwołaniem takiej konferencji. Strona radziecka, jest zdania, że wszystkie prace przygotowawcze powinny zmierzać do stworzenia przesłanek dla pomyślnych obrad konferencji. W swym aide-memoire rząd radziecki wyraża gotowość wzięcia udziału we wspomnianym wyżej spotkaniu i w razie konieczności w omówieniu spraw, które mogą w związku z tym wynikąć. Min. spraw zagranicznych Finlandii wyraził zadowolenie ze stanowiska Zw. Radzieckiego i oświadczył, iż przekaże aide-memoire rządu ZSRR do wiadomości rządu Finlandii.(B) Wyjazdy do Izraela obywateli polskich narodowości żydowskiej wa (B) Polska Agencja Prasouzyskała informacje, których wynika, że w okresie a od 1 lipca 1967 r. do końca maja br. opuściło Polskę deklarując wyjazd na stale do Izraela 5264 obywateli polskich narodowości żydowskiej. W celu ułatwienia wyjazdów tym osobom, które nie czują się związane z Polską Ludową, lecz z państwem Izrael, odstąpiono czasowo od niektórych ogólnych zasad stosowanych przy wyjazdach emigracyjnych. PAP dowiaduje się, że te przejściowe warunki wydawania dokumentów dla osób wyrażających chęć wyjazdu na stałe do Izraela będą stosowane jeszcze do t września br. Po tym terminie władze paszportowe rozpatrywać będą takie podania zgodnie z ogólnie obo-i wiązującym trybem postępowania. (PAP)