Zycie Warszawy, sierpień 1971 (XXVIII/183-208)

1971-08-05 / nr. 186

ZYCIE WARSZAWY ROK XXVIII NR 186 (8648) CZWARTEK, 5 SIERPNIA 1971 R. CENA 1 ZŁ Ł Gierek - wśród cmmorskicii marynarzy Przywódcy bratnich partii obserwowali ćwiczenia floty wojennej MOSKWA (PAP). Agencja -TASS informuje: L. Breżniew, N. Podgorńy, P. Szelest, K. Katuszew i B. Ponomariow przebywali w środę w gościnie u marynarzy czarnomorskiej floty wojennej. Towarzyszyli im przywódcy bratnich partii komunistycznych i robotniczych E. Gierek, J. Cedenbal, E. Honecker, Q. Husak i T. Żiwkow, przebywający w Związku Radzieckim na wypoczynku. Goście odwiedzili okręty wojenne, zapoznali się z życiem, warunkami bytowymi i szkoleniem marynarzy oraz z nowoczesnym wyposażeniem i uzbrojeniem radzieckiej floty wojennej, broniącej pokoju i bezpieczeństwa narodów Związku Radzieckiego i krajów wspólnoty socjalistycznej. Podczas przejażdżki po morzu na pokładzie krążownika „Leningrad” goście obserwowali strzelanie, odpalanie raPrasa i światowa opinia publiczna w dalszym ciągu żywo interesują się ostatnim spotkaniem na Krymie przy. wódców bratnich partii komunistycznych i robotniczych. Podkreśla się, iż byłe ono wyrazem dalszego umacniania jedności i zespolenia wspólnoty socjalistycznej. PARYŻ, BONN, BERLIN, PRA GA (PAP). Paryski dziennik „Humanite” w komentarzu pt „Szczyt” krymski poświęcony by; wielkim problemom międzynarodowym” — pisze, że spotkanie przywódców siedmiu krajów socjalistycznych na Krymie pozwoliło na wymianę poglądów, które posłuży lepszej koordynacji działalności tych krajów w oblicze problemów dnia dzisiejszego. Dziennik stwierdza, że „szczyt krymski” potępił terror w Sudanie, jak również podkreślił aktualność uchwał międzynarodowej narady partii komunistycznych i robotniczych z 1989 r. dla sprawy jedności ruchu robotniczego kiet oraz inne ćwiczenia bojowe; w trakcie których marynarze wykazali mistrzowskie opanowanie nowoczesnej techniki wojennej. Gości przyjmowali minister obrony ZSRR, marszałek A. Greczko, dowódca marynarki wojennej, admirał S. Gorszkow i inni. Spotkanie z marynarzami, oficerami i admirałami upłynęło w atmosferze serdeczności i gorącej przyjaźni. (P na świecie. Dziennik podkreśla, iż uczestnicy spotkania na Krymie szeroko omawiali problemy związane z bezpieczeństwem europejskim, poparli całkowicie siedmiopunktowe propozycje TRRRWP oraz dyskutowali na temat sytuacji na Bliskim Wschodzie, przypominając stanowisko krajów socjalistycznych w tej kwestii. „Humanite” przytacza następnie fragment komunikatu, podkreślający szczególną wagę walki o umocnienie jedności i współpracy państw wspólnoty socjalistyczne; oraz międzynarodowego ruchu komunistycznego i robotniczego Dziennik „Neues Deutschland**, organ SED, pisze, iż przyjacielskie spotkanie przywódców bratnich krajów socjalistycznych na Kry’ mie było świadectwem ścisłej i wszechstronnej współpracy, której podstawę stanowią zasady marksizmu-leninizmu i internacjo= nalizmu proletariackiego. Dziennik podkreśla, iż spotkanie na Krymie wykazało, że kraje so= cjalistyczne zdecydowane są wykorzystań ogromną silę, jaką jest wspólnota socjalistyczna, dla pro= wadzenia aktywnej polityki poko* Również praski dziennik „Rude Pravo“ podkreśla, ten aspekt spotkania krymskiego. Dziennik pisze, iż sprawą jedności i zespolenia wspólnoty socjalistycznej i międzynarodowego ruchu robotniczego oraz wszystkich sił antyimperialistycznych była głównym tematem spotkania i jest to zrozumiałe, ponieważ wszystkie inne poruszane na nim zagadnienia są ściśle związane z jednością sił socjalizmu i pokoju. Krymskie spotkanie — stwierdza. dziennik —■ należy oceniać jako dalszy krok na drodze do jedności działania partii komunistycznych krajów socjalistycznych we wszystkich ważniejszych problemach naszych czasów. O wielkim znaczeniu spotkania na Krymie pisze również mongolski dziennik .,U- nen”. Spotkanie to — stwierdza dziennik — było „dobitnym świadectwem jedności i zespolenia”. (P) Również pozostałe dzienniki francuskie zamieściły informacje na temat spotkania przywódców siedmiu krajów socjalistycznych (DOKOŃCZENIE NA STR. 2) Światowe echa „krymskiego szczytu" Amerykańscy atomiści w ZSRR MOSKWA (PAP). W środę przybyła do Moskwy delegacja Komisji Energii Atomowej USA. która odwiedzi atomowe ośrodki naukowo - badawcze ZSRR, Na czele delegacji stoi laureat Nagrody Nobla dr Glenn Seata org. Dziesięciu amerykańskich naukowców składa rewizytę, bowiem w kwietniu br. w USA przebywała delegacja Państwowego Komitetu ZSRR do spraw Wykorzystania Energii Atomowej. Naukowcy radzieccy i amerykańscy spotykają się w ramach porozumienia o współpracy w dziedzinie pokojowego wykorzystania energii atomowej. Po raz pierwszy delegacja Komisji E- nergii Atomowej USA złożyła wizytę w ZSRR przed ośmiu laty. Naukowcy amerykańscy spędzą w ZSRR dwa tygodnie. Odwiedzą oni instytuty badawcze Akademii Nauk i Komitetu do spraw Wykorzystania Energii Atomowej, (P) Nowa ankieta „Życia” Pierwszy krok w pracy (P) W rocznicę Święta Odrodzenia ogłosiliśmy nową ankietę pt. ' PIERWSZY KROK W PRACY Zwróciliśmy się do Was wszystkich, Czytelnicy i Czytelniczki, bez względu na wykształcenie i zawód, abyście zechcieli nam napisać o pierwszych dniach, miesiącach, pierwszej w życiu pracy. Naszą nową ankietę zaadresowaliśmy przede wszystkim do ludzi młodych, co nie oznacza, że nie mogą w niej wziąć udziału inni Czytelnicy, którzy pragnęliby się wypowiedzieć na temat FIERWSZEGO KROKU W PRACY • Czy Pan (i) — ma poczucie społecznej przydatności wykonywanej przez siebie pracy? Czy zamierza Pan(i) zostać w swoim zawodzie, czy też ma inne piany życiowe? Jakie i dlaczego? ę Jak wyobraża sobie Pan (i) zadanda i cele pracy zawodowej odniesieniu do siebie, zakładu pracy, kraju? £ Jak ocenia Pan(i) informację na temat zarobków, środowiska uzyskaną przed podjęciem pracy? f) Jak ocenia Pan (i) pomoc udzielaną w początkowym okresu pracy przez zwierzchnika, współkolegów, organizację związkową i organizacje młodzieżowe? , . . . ' # Jak ocenia Pan(i) dotychczasowy przebieg pracy, jej zgodność z przygotowaniem zawodowym? $ co przeszkadza Panu(i) w osiągnięciu pełnego zadowolenia z pracy? Prosimy przekazać nam refleksje na ten temat. Oczekujemy, jak zwykle, szczerych, konkretnych, rzeczowych i zwięzłych wypowiedzi. Zapewniamy pełną anonimowość. Wypowiedzi mogą być podpisane inicjałami, pseudonimem lub godłem (prosimy jednak o podawanie imienia i nazwiska — wyłącznie do wiadomości redakcji). Prosimy również o podawanie zawodu, wieku, wykształcenia i określenia rodzaju zakładu pracy (fabryka, pracownia naukowa, ministerstwo, zjednoczenie, szkoła, szpital). Apelujemy też o czytelne rękopisy, względnie maszynopisy. Najciekawsze wypowiedzi będziemy publikować, najlepsze _ otrzymają nagrody i wyróżnienia. Termin nadsyłania wypowiedzi do 31 października 1971 r Wypowiedzi z zaznaczeniem na kopercie „PIERWSZY KROK W PRACY” prosimy przesyłać do „Życia Warszawy”, Warszawa, ul. Marszałkowska 3/5. Dyrektor banku w Monachium - zakładnikiam bandytów BONN (PAP). Uzbrojeni bandyci, którzy zażądali od personelu jednego z banków w Monachium oktypu w wysokości od 2—3 min marek, zabarykadowali się w biurze banku z trzema zakładnikami Jednym z nich jest dyrektor banku Początkowo zatrzymali oni 13 zakładników — w tym klientów, lecz następnie zwolnili dziesięciu zakładników Po raz siódmy w Helsinkach Radziecko-amerykańskle rozmowy w sprawie SALI HELSINKI (PAP), We wtorek, w ambasadzie radzieckiej w Helsinkach odbyło się siódme spotkanie w ramach 5 run. dy radziecko-amerykańskich rozmów w sprawie ograniczenia zbrojeń strategicznych (SALT), Jak wiadomo rozmowy , te toczą się przy drzwiach zamkniętych. Według opinii obserwatorów ostatnie spotkanie przebiegało w poważnej roboczej atmosferze i dyskutowano podczas niego problemy ograniczenia systemów pocisków antyrakietowych i broni defensywnych. Następne spotkanie delegacji radzieckiej i amerykańskiej odbędzie się w najbliższy piątek w siedzibie ambasady amerykańskiej w Helsinkach. (A) Korzystny kontrakt „IWetalexporirT (P) 4 bm. „Metalexport” podpisał kontrakt z radziecką centralą handlu zagranicznego „Stänkoimport” na dostawę do ZSRR w 1972 r. pras automatycznych ze zdalnym napędem, produkowanych przez kombinat „Ponar-Plaso”. Wartość kontraktu 1,2 min z3 dew. Istnieje możliwość rozszerzenia go na lata następne. (PAP) Wieś sumiennie realizuje program hedewlany Już w IV kwartale - znacznie więcej mięsa Wyniki czerwcowego spisu pogłowia zwierząt (P) Jak informuje GUS w czerwcu br. pogłowie bydła w całym rolnictwie wynosiło 11,1 min szt. i wzrosło o 2,1 proc. w porównaniu ze stanem z czerwca roku ubiegłego. Na podany wzrost pogłowia wpłynęło zwiększenie się liczebności młodego bydła o 273 tys. szt., tj. o 5,7 proc. przy równoczesnym spadku liczby krów o 39,9 tys. szt., tj. o 0,7 proc. Wzrost pogłowia bydła wystąpił we wszystkich grupach użytkowników gospodarstw rolnych, przy czym w Państwowych Gospodarstwach Rolnych wyniósł on 7,7 proc., a w spółdzielniach produkcyjnych 9,6 proc. Pogłowie krów zwiększyło się w Państwowych Gospodarstwach Rolnych — o 1,3 proc. Liczba młodego bydła w indywidualnych gospodarstwach .rolnych wzrosła o 4 proc., w Państwowych Gospodarstwach Rolnych o 11,2 proc., w spółdzielniach produkcyjnych o 15,8 proc. Pogłowie trzody chlewnej w całym rolnictwie wynosiło 15 241,5 tys. sztuk i wzrosło w porównaniu ze stanem z czerwca 1970 r. o 1795,3 tys. sztuk, tj. o 13,4 proc. osiągając najwyższy poziom, jaki zanotowano dotychczas w Polsce. Liczba macior w wieku powyżej 6 miesięcy zwiększyła się o 16,9 proc. Pogłowie trzody chlewnej w czerwcu br. w porównaniu z czerwcem 1970 r. wzrosło u wszystkich użytkowników gospodarstw rolnych: w gospodarstwach indywidualnych — o 13.0 proc., w gospodarstwach państwowych — o 21,9 proc., w spółdzielniach produkcyjnych — o 28,9 proc. Stan pogłowia .trzody chlewnej zwiększył się we wszystkich województwach, przy czym najwyższe wskaźniki wzrostu (powyżej 20 proc.) zanotowano w województwach: gdańskim, opolskim i wrocławskim a najniższe w województwach: białostockim, bydgoskim, rzeszowskim, warszawskim i zielonogórskim, Liczebność pogłowia owiec w czerwcu 1971 r. była o 0,6 proc. niższa niż w analogicznym okresie roku poprzednie.go. Spadek miał miejsce w indywidualnych gospodarstwach rolnych, W pozostałych sektorach zanotowano wzrost pogłowia owiec. Pogłowie koni w czerwcu 1971 r. wyniosło 2501,3 tys. sztuk i było o 3,2 proc. niższe niż w czerwcu 1970 r. W realizowanym obecnie programie rozwoju naszego kraju główny wysiłek całej gospodarki narodowej — pisze komentator PAP — koncentruje się na przyspieszeniu wzrostu stopy życiowej ludzi pracy. Przy wysokim udziale żywności w strukturze spożycia oznacza to konieczność dynamicznego zwiększenia produkcji rolniczej, bez czego nie jest. możliwe urzeczywistnienie tego celu, Podniesienie poziomu życia ludzi pracy, zaspokojenie potrzeb konsumpcyjnych społeczeństwa, poprawa bilansu płatniczego kraju uzależnione są ściśle od tempa wzrostu produkcji rolniczej, jej rozmiarów Struktury. Szczegółowa analiza potrzeb rynku wewnętrznego i możliwości eksportu produktów pochodzenia rolniczego wskazują na potrzebę zwiększenia w tym S-leciu globalnej produkcji rolnej o 18—20,i proc., w tym produkcji zwierzęcej 0 19—20 proc., podczas gdy w minionym 5-leciu produkcja globalna rolnictwa wzrosła tylko o 9,2 proc., w tym zwierzęca o 7,8 proc. Przewidywany wzrost dochodóu 1 stopy życiowej ludności powodować będzie przede wszystkim rosnący popyt na produkty pochodzenia zwierzęcego. Stąd niezbędne jest takie przyspieszenie tempa wzrostu produkcji zwierzęcej, aby w 1975 r. można było zapewnić spożycie mięsa i jego przetworów na poziomie 61—S3 kg (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) W dwie godziny usunięto dworzec (P) 4 bm, we Włocławku w clą» gu zaledwie dwóch godzin wysadzono w powietrze olbrzymi budynek tamtejszego starego dworca oraz sprzątnięto gruz. Tej niezwykłej „operacji**, której przyglądało się tysiące mieszkańców Włocławka, dokonali pracownicy „Hydrobudowy IP* 2 Krakowa, Zbudowany przed 106 laty, •więc krótko po powstaniu stycz3 niowym, stary dwór zee we Włocławku był jednym z najmniej funkcjonalnych tego typu obiektów w kraju. Na skutek masywnych murów’, jego normalna rozbiórka byłaby zbyt kosztowna i dlatego do jego likwidacji użyto materiałów wybuchowych. Po zburzeniu przystąpi się do wznoszenia nowego dworca, w którego bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się już nowo zbudowany dworzec autobusowy, W nim też odbywać sie będzie obsługa podróżnych PKP do czasu zbudowania nowego dworca kolejowego. (PAP) Gwałtowne burze * Oberwanie chmury i grad w Częstochowie * Ochłodzenie o kilka stopni * Ziemia łaknie deszczu * Klaska pożarów Grom w upały-kiedy w Warszawie? (B) Okres upałów nareszcie się kończy! 4 bm. od zachodu kraju zaczęła nasuwać się zatoka niskiego ciśnienia z frontem chłodnym. Na froncie wystąpiły dziesiątki burz, które miejscami przybrały niezwykłe gwałtowny charakter. Strefa burzowa w godzinach popołudniowych 4 bm, rozciągała się od Gdańska przez Płock do Częstochowy i Katowic. Po burzach temperatura szybko opadała do 23—25 st., podczas gdy przed burzami notowano 33 st. w cieniu w Ostrołęce, 31 w Warszawie, a po 29 i 30 st. w dziesiątkach miejscowości całego kraju. Niezwykle gwałtowny przebieg miała burza, która przeszła w środę w godzinach południowych nad Częstochową i północnymi powiatami woj, katowickiego. Przez 2 godziny waliły pioruny, nad centrum Częstochowy nastąpiło oberwanie chmury i główne ulice śródmieścia Spadł znalazły się pod wodą. grad wielkości włoskich orzechów. Na kilka godzin została całkowicie sparaliżowana komunikacja tramwajowa. Autobusy i samochody jeździły z zapalonymi reflektorami. Meldują o zalaniu dziesiątków piwnic i niżej położonych pomieszczeń a także mieszkań. Do akcji skierowano oddziały strażackie, które wypompowują wodę z piwnic. W wielu Innych miejscowościach kraju, zanotowano w godzinach popołudniowych i wieczornych równie silne burze frontalne z gwałtownymi wyładowaniami atmosferycznymi i wielkimi ulewami. (CEN) Również nad Łodzią i woj. łódzkim przeszła po południu silna burza. Opady deszczu poprzedziła wichura, w pow. Sieradz, w Konstantynowie wiatr powywracał drzewa. Od wyładowań atmosferycznych wybuchło ponad 10 pożarów. W Łodzi na kilkadziesiąt minut przerwany został dopływ prądu, co unieruchomiło tramwaje. Gwałtowna burza, która przeszła nad woj. bydgoskim, szczególnie dała się we znaki w pow. Golub-Dobrzyń, gdzie na skutek wyładowań atmosferycznych powstało 10 pożarów. Poza ulewnym deszczem spadł też grad wielkości grochu. Nad województwem krakowskim przeszła gwałtowna burza połączona z ulewą. W wyniku wyładowań atmosferycznych wybuchło 12 pożarów, (PAP) Ogniowy alarm Tak alarmującej sytuacji pożarowej kroniki naszego kraju nie notowały od wielu lat. Tylko w ciągu ostatnich 10 dni zarejestrowano prawie 1500 pożarów. Codziennie, przeciętnie co 11 minut płonie dam, zabudowania. wiejskie, obiekty przemysłowe, zmagazynowane zboże i maszyny rolnicze, no i przede wszystkim lasy. Nie bagatelizując bynajmniej ludzkiej bezmyślności i niedbalstwa — jako bardzo częstej przyczyny pożarów — należy jednak podkreślić, że głównym powodem tej tragicznej sytuacji jest susza panująca od wielu dni niemal na całym obszarze Polski. Wydatny wzrost liczby pożarów nastąpił Już poczynając od 24 lipca br. — po 4 dniach braku opadów deszczu i przy temperaturach dochodzących do 30 i więcej stopni. W ostatniej dekadzie lipca liczba pożarów. podwoiła się w stosunku do poprzednich« Podobnie jest, w sierpniu. Zwiększa się zagrożenie pożarowe przede wszystkim w lasach iglastych. Odwodnione gleby, wyschnięta trawa sprzyja powstaniu i szybkiemu rozprzestrzenianiu się ognia. Potwierdza to sytuacja w najbardziej obecnie zagrożonych województwach, gdzie od kilkunastu i więcej dni nie spadła kropla deszczu. W woj. warszawskim w ostatnich 1C dniach zanotowano 144 pożary, w kieleckim — 132, lubelskim — 127. poznańskim — 126 i w bydgoskim — 108 pożarów. Liczba pożarów w lasach wzrosła 3-krotnie, a ń PGR-ach ponad 2-krotnie, Niedobrze jest na wsi: w woj. lubelskim płonęło np. ostatnio codziennie blisko 30 budynków wiejskich. (PAP) Żołnierza w akcii Jak zwykle w trudnych sytuacjach — również obecnie wobec zagrożenia pożarowego żołnierze wspólnie z jednostkami straży pożarnych spieszą na ratunek, gdy płomienie niszczą ' lasy i dobytek, ofiarnie walczą z żywiołem. Tak np. żołnierze Mazowieckiej Jednostki Wojsk Obrony Wewnętrznej w 120-osobowej grupie po= spieszyli z pomocą strażakom w akcji gaszenia pożaru lasu koło miejscowości Malinówka w pow. gaTWOlińskim. Inna 72=osobowa grupa żołnierzy warszawskiego OW walczyła w tym samym dniu z pożarem 12 hektarów lasu koło Michałówki, w rejonie Parcze-W gaszeniu wielu pożarów - także w wielu orzvDadkach la sów — uczestniczyli w ostatnich dniach żołnierze jednostek Pomorskiego OW. Dzięki ich dzielnej postawie szybko zlikwidowano m. in. pożary lasów w okolicach Panoiwa na północ od Szczecina, pod miejscowością Brzezie oraz w rejonie wsi Trzcinice pod Inowrocławiem. (PAF) Pierwsze deszcze Deszcze przyszły w samą poręj bowiem długotrwały okres upałów spowodował już wiele strat w rolnictwie. Obserwuje się na polach wysypywanie się ziarna z kłosów, uniemożliwione są podorywki i orki, a także siewy poplonów ścierniskowych. W wielu rejonach Polski obumierają liście na ziemniakach. Zakład Prognoz Agrometeorologicznych PIHM informuje, że miejscami buraki 1 ziemniaki znacznie się pogorszyły, zwłaszcza w południowowschodnich rejonach. Zły także jest stan pastwisk i łąk, W wielu okolicach pastwiska wyschły do tego stopnia, że rolnicy zmuszeni byli przerwać wypas bydła. Tak więc mimo trwających żniw- deszcze są nadal oczekiwane z wielką niecierpliwością przez rolni-V W Warszawie w ciągu dnia dzisiejszego spodziewane jest za* chmurzenie niewielkie i umiarko* wane. Możliwy przelotny deszcz lub burza, Temperatura obniży się do ok, 25 st. Wiatry słabe, południowo-zachodnie. Słońce wzeszło o godz. 4 01, zajdzie o godz. 19.20. Imieniny obchodzi Maria. (WICHEREK) i. (P) W związku z.upałami pociągi rozwijają na szlakach znacznie ograniczoną szybkość z uwagi na tzw. wyboczenin szyn. Do walki z tym zjawiskiem przystąpiła służba drogowa PKP. Wprowadzono całodobowe obserwacje torów, zwłaszcza w godzinach najwyższej temperatury. Powołano grupy szybkiej naprawy i zapobiegania odkształcaniom szyn. CAF-Rosiak 10 bm. —spotkanie „czterech" Spekulacje na temat porozumienia w sprawie Berlina Zachodniego BERLIN ZACHODNI (PAP). Prasa zachodnioberlińska, powołująca się na „miarodajne informacje” uzyskane w Bonn, podała w środę na „czołowych miejscach, że najbliższe, 27 z rzędu spotkanie ambasadorów 4 mocarstw, zwołane na 10 bm., ma przynieść „ostateczne” porozumienie w sprawie Berlina Zachodniego. Według tych informacji, spotkanie to — w odróżnieniu od po-przednich — ma trwać kilka dni i zakończy się jeszcze w bieżą" cym miesiącu podpisaniem czteromocarstwowego porozumienia. Prasa zachodnioberlińska do kilku poważnych, nie rozwiązanych jeszcze problemów, zalicza m. In. sprawę reprezentacji Berlina Zachodniego za granicą, zakres „obecności Zachodnim federalnej’* w Berlinie oraz problem utworzenia konsulatu generalnego ZSRR w Berlinie Zachodnim, W niektórych kołach zachodnioniemleckich nie podziela się tego optymizmu i zapatruje dość sceptycznie na możliwość szybkiego porozumienia, którego datę przesuwa się ewentualnie na początek przyszłego roku. W kołach tych wyraża się pogląd, że nadmiernie optymistyczne prognozy rozpowszechniane są celowo przez aparat propagandowy koalicji rządowej, któremu zależy na podkreślaniu sukcesów politycznych Bonn. Znacznie większą powściągliwość wykazuje sam kanclerz Brandt, bawiący na urlopie w Afryce, który w zasadniczo optymistycznej wypowiedzi złożonej przed kilkoma, dniami odraczał nieco termin rozwiązania spornych problemów, od czego zależy podpisanie porozumienia w sprawie Berlina Zachodniego. (P) Tornado nad Paryżem (P) 3 bm. nad Paryżem przeszło tornado, które spowoctowa. ło mnóstwo zniszczeń na przedmieściach. Silna wichura zwaliła na terenie budowy olbrzymi dźwig zabijając operatora \ raniąc jednego z robotników, CAF-Uniiaz Specjalny satelita pozostał na orbicie Księżyca Załoga statku „Apollo-15” rozpoczęła lot na Ziemię NOWY JORK (PAP). środę o godz. 22.20 czasu warW szawskiego trzej amerykańscy astronauci rozpoczęli drogę powrotną ku Ziemi. Na krótko .przed uruchomieniem silników kabiny „Apollo-15” i wejściem na trajektorię prowadzącą ku Ziemi dokonano niewielkiej poprawki orbity, a następnie od statku kosmicznego oderwał się niewielki sztuczny satelita, który będzie obiegał Księżyc i przesyłał co najmniej przez rok dane na Ziemię. Środowe eksperymenty naukowe prowadzone przez, astronautów, obejmowały m. iw. obserwacje rejonu wielkiego krateru księżycowego Arystarch, który został określony przez astronautę Scotta jako „najbardziej wulkaniczny obszar, jaki Widział na Księi”. Wszystkie urządzenia pojazdu pracowały normalnie, jak również wszystkie instrumenty naukowe pozostawione na księży-cu. Jednak w środę wieczorem w wyniku zakłócenia pracy kamery telewizyjnej, zamontowanej na elektrycznym samochodzie, który pozostał na powierzchni Księżyca, w 12 minut po włączeniu obraz zniknął z ekranów telewizyjnych w ośrodku Houston. Ośrodek kontroli oświadczył, ii nastąpiła przerwa w dopływie energii elektrycznej z akumulatorów samochodu księżycowego. Inżynierowie obawiają się, że z powodu tej awarii nie będzie można za pomocą tej kamery obserwować zaćmienie Słońca przez Ziemię, które nastąpi w niatek. Amerykańscy naukowcy wyrażają wielkie zadowolenie z wyników obecnej misji księżycowej „Fragmenty łamigłówki zaczynają układać się w całość” — oświadczył jeden z naukowców NASA, dr Gast. W tej chwili na Księżycu pracuje już kilka amerykańskich stacji naukowych, pozostawianych kolejno przez wyprawy nr 12. 14 i 15. Sejsmometry trzeci stacji rejestrując upadki meteory, tów pozwolą określić jak wielt tego rodzaju odłamków znajduj« się w przestrzeni okołoziemskiej. Termometry zainstalowane przej astronautów dostarczyły juf pierwszych wskazań dotyczących temperatury pod powierzchni« Księżyca. Magnetometry, być może, dostarcza danych, które pozwolą rozwiązać zagadkę tajemniczych skupisk ciężkiej materii pod powierzchnią Księżyca. Obserwacje prowadzone z orbity przyczynią się Jo zlokalizowania obszarów szczególnie obfitych w różne pożyteczne metale. Wspomniany już dr Gast oświadczył, ii wiele hipotez dotyczących Księżyca zostało potwierdzonych przez badania załogi „Apollo-15”. Informacje dostarczone przez nich potwierdzają teorię wg której Księżyc powstał bardzo szybko oraz inną, która głosiła, że Księżyc jest zimny wewnątrz, a cieplejszy w zewnętrznych warstwach, tzn. odwrotnie niż większość planet. Udowodniono także, że Księżyc ma inny skład chemiczny niż Ziemia, w związku z czym mało prawdopodobna jest teoria, ii po. wstał on w wyniku oderwania Sie od niej. (W) Pożar rafinerii i dwóch tankowców na Sycylii RZYM (PAP). W rafinerü ,,Rasiom” oraz na dwóch tankowcach zakotwiczonych w porcie Augusta na Sycylii wybuch pożar. Do szpitala w Syrakuzach przewieziono 10 poparzonych marynarzy tankowców. W momencie gdy doszło do katastrofy w porcie znajdowało się 20 okrętów, które natychmiast zostały wyprowadzone na pełne morze. (P) Dyplomaci pakistańscy proszę o azyl w USA WASZYNGTON (PAP*. W środę 15 funkcjonariuszy ambasady Pakistanu w Waszyngtonie i misj' pakistańskiej przy ONZ, pochodzących ze wschodnej części Pakistanu, opuściło swe stanowiska. Znajduje się wśród nich siedmiu czołowych dyplomatów m, m. drugi co do rangi członek ambasady, Kąjim i stały przedstawiciel przy ONZ o takim samym nazwisku.. Na specjalnej konferencji prasowej protestowali oni przeciwko postawie centralnego rządu pakistańskiego wobec rodakow ze wschodniej części kra- Dziś 12 stron W numerze: Jycie j Nowoczesność” Cena numeru 1 z!