Zycie Warszawy, październik 1971 (XXVIII/235-260)

1971-10-27 / nr. 257

zycie mmm ROK XXVIII NR 257 (8718) ŚRODA, 27 PAŹDZIERNIKA 1971 R. CENA 50 GR Siedem ustaw rolnych ♦ Ustawa karna skarbowa oraz zmiany w ustawie o paszportach ♦ M. Jagielski przewodniczącym Komisji Planowania ♦ Zmiany w składzie Rady Ministrów Aprobata Sejmu dla polityki gospodarczej rządu Przemówienie premiera P. Jaroszewicza ♦ Odpowiedzi na interpelacje (B) 26 bm. w godzinach popołudniowych zakończyło się 16 posiedzenie plenarne Sejmu PRL. Na obradach obecni byli członkowie Rady Państwa z przewodniczącym Rady — Józefem Cyrankiewiczem i prezes Rady Ministrów, Piotr Jaroszewicz z członkami gabinetu. Po zakończeniu rozpoczętej w dniu poprzednim dyskusji nad kompleksem 7 ustaw dotyczących rolnictwa, Sejm uchwalił te ustawy; mają orte duże znaczenie dla intensyfikacji działalności produkcyjnej na wsi. Sejm uchwalił również dwie inne ustawy. Jedną z nich jest ustawa karna skarbowa, która wiąże się z rozległą dziedziną dyscypliny podatkowej, dewizowej i celnej. Druga — to zmiana w ustawie o paszportach, upraszczająca procedurę przy przyjazdach na pobyt czasowy do kraju obywateli polskich, legitymujących się paszportem konsularnym. Odbyło się również pierwsze czytanie rządowych projektów ustaw: o ustroju sądów wojskowych oraz o wykonywaniu i organizacji rzemiosła. Informacje rządu o realizacji uchwały w sprawie zmiany NPG na br. oraz ustawy o zmianach w tegorocznym budżecie państwa, przedstawił posłom premier P. Jaroszewicz. Uchwala podjęta w związku z tą informacją przez Sejm stwierdza, że realizacja zmienionego planu umożliwiła poprawę sytuacji materialnej ludności — równolegle z odpowiednim wzrostem potencjału gospodarczego kraju. Sejm zaapelował do wszystkich ludzi pracy o aktywne poparcie polityki gospodarczej rządu. P. Jaroszewicz zaproponował powołanie wicepremiera M. Jagielskiego na stanowisko przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów. Poinformował on również Sejm o zamierzonych nominacjach na kierownicze stanowiska w Komisji Planowania. Celem tych zmian będzie wzmocnienie tego ważnego organu, w związku ze zwiększeniem jego roli w określaniu głównych kierunków rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. Premier P. Jaroszewicz przedłożył następnie Sejmowi wnioski o odwołanie ze stanowisk min. przemysłu chemicznego — E. Zawady, min. sprawiedliwości --- St. Walczaka, min. kultury i sztuki — L. Motyki. Zaproponował on w konsekwencji J. Olszewskiego na stanowisko min. przemysłu chemicznego i prof. W. Berutowicza — na stanowisko min. sprawiedliwości. P. Jaroszewicz scharakteryzował w skrócie sylwetki osób zaproponowanych na zwalniające się stanowiska. Premier zapowiedział też przedstawienie kandydatury na stanowisko ministra kultury i sztuki w najbliższym czasie, powierzając do tej pory kierownictwo tego resortu jednemu z wiceministrów. Sejm podjął uchwały w sprawie zmian w składzie Rady Ministrów, zgodnie z propozycjami premiera. Powołany na stanowisko przewodniczącego Komisji Planowania M. Jagielski sprawować będzie tę funkcję z zachowaniem dotychczasowego stanowiska wicepremiera i przedstawiciela PRI. w RWPG. Izba dokonała, na wniosek premiera, zmian w składzie Rady Ministrów. Tradycyjnie już — na zakończenie posiedzenia — Izba poinformowana została o interpelacjach poselskich i odpowiedziach na nie, Jako pierwszy w dyskusji zabrał glos pós. B. Juzków (bezp). Podkreślił on znaczenie projektu ustawy o ochronie użytków rolnych i leśnych oraz rekultywacji gruntów, jako istotnego czynnika wzrostu produkcji rolnej i poprawy zaopatrzenia rynku w artyly spożywcze. Mówca przytoczył szereg konkretnych przykładów z woj. koszalińskiego o niewłaściwym i szkodliwym przeznaczaniu obszarów ziemi rolnej na cele pozarolnicze. Z - wystąpieniem tym korespondował głos Z. Filipowicza (bezp. ChSS). Mówca rówiiież podkreślił znaczenie kompleksu przedstawięnych projektów, ustaw dla aktywizacji produkcji rolnej. Poseł omówił też niektóre problemy opieki socjalnej i zdrowotnej na ■wsi, zwłaszcza kobiet wiejskich oraz problemy związane z przygotowaniem młodzieżowych kadr do zawodu rolnika. Następnie zabrał głos pos. Z. Pawlik (PZPR). Omówił on niektóre «spekty uregulowania własności gospodarstw “rolnych. Stwierdził on. że wiele tysięcy robotników zatrudnionych w zakładach pracy mieszka obecnie ,na wsi w budynkach wchodzących w skład gospodarstw rolnych. Nie pracują oni na roli i po wprowadzeniu w życie ustawy wielu z nich może być zmuszanych do opuszczania domów. Problem ten powinien być rozwiązany m.in, na drodze precyzyjnych rozporządzeń wykonawczych. Ostatni w poselskiej debacie nad sprawami wsi i rolnictwa przemawiał pos. E. Mazurkiewicz (PZPR). Charakteryzując przedłożone Izbie projekty ustaw mówca podkreślił, że rozwiązują one w spo sób kompleksowy szereg Istotnych problemów rolnictwa, a icli wprowadzenie w życie usunie- zjawiska hamujące dotychczas dal szy wzrost produkcji rolnej. Poseł przypomniał niektóre decyzje nowego kierownictwa , partyjnego i państwowego, dotyczące rozwoju rolnictwa, przyjęte z pełna aprobatą przez rolników i ogól społeczeństwa. Obecnie rozważane ustawy są konsekwencją tyci dyskusji. Po dyskusji, w której zabierało głos 16 posłów, Sejm uchwalił 7, ustaw, które stwarzają podstawy prawne dc kompleksowego rozwiązania wielu pilnych problemów wsi i rolnictwa. Z kolei Sejm wysłuchał sprawozdania, sejmowych komisji planu gospodarczego, budżetu i finansów oraz wymiaru sprawiedliwości o rządowym projekcie ustawy karno-skarbowej przedstawionego, przez pos. St. Tomaszewskiego (PZPR). Projekt ustawy dotyczy rozległej dziedziny odnoszącej się do dyscypliny podatkowej, dewizowej i celnej.. Generalnie,, — w nowej ustawie zrealizowano w maksymalnym stopniu obowiązującą w całym prawie karnym zasadę „rozwarstwienia'' poszczególnych kategorii sprawców i zróżnicowania środków represji. W br. zaszły — i zachodzą — istotne zmiany w przepisach podatkowych, rozszerzono zakres ulg inwestycyjnych, zwiększono limit wymienialnych środków płatniczych przy wyjazdach do krajów socjalistycznych, poważnie obniżono stawki celne na różne towary. Zapoczątkowany został w tych dziedzinach proces zmian, które — zdaniem komisji sejmowych — należy kontynuować. Tak np. uproszczeń i większej stabilizacji wymaga procedura wymiaru i poboru podatków opłat od rzemiosła usługowego — i co powinno zachęcać cło rozszerzania działalności uślugó^cj Pósęł poinformował, że podjęte zostały praće nad zastąpieniem dla niektórych grup rzemieślników podatku obrotowego i dochodowego — opłatą skarbową, rozszerzeniem stosowania ryczałtu umownego, zlikwidowaniem w podatku dochodowym tzw. „dochodów cząstkowych“ itd. Komisje zamierzają utrzymać kontrolę poselską nad przebiegiem tych prac. Pos. Z. FILIPOWICZ (bezp. CHSS) zwrócił się pod adresem ministra finansów z pytaniami dotyczącymi niektórych problemów wiążących się z wykonywaniem ustawy- karnej skarbowej, m.in. spospbu ustalania wartości przedmiotu nielegalnej transakcji dewizowej. Min. J. TRENDOTA zobowiązał się przekazać odpowiedź na pytania. Pp ich rozpatrzeniu pos. K. LUBIEŃSKI (bezp. „Znak”) postulował, by rząd przedstawił w przyszłości Sejmowi problemy związane z polityką dewizową i celną, stanowiące istotny element polityki gospodarczej państwa. Sejm uchwalił ustawę karno-skarbową, przy 4 głosach wstrzymujących się. Kolejny rządowy projekt ustawy, przedstawiony w imieniu Sejmowej Komisji Spraw Wewnętrznych przez pos. H. Sulskiego (ZSL), dotyczył nowelizacji ustawy o nasznortach. Zgodnie z nowelizacją min. spraw wewnętrznych, w porozumieniu z min. spraw zagranicznych, może upoważnić podległe mu organy do udzielania na granicy klauzul na pobyt czasowy w PRL (lub na przejazd przez jej terytorium) posiadaczom tzw. paszportów konsularnych książeczkowych, lub zwolnić ich od obowiązku uzyskiwania klauzul. ty Przypomnijmy, że takie paszporotrzymują obywatele polscy stale zamieszkali za granicą. Sejm jednomyślnie uchwalił ustawę. W kolejnym punkcie porządku dziennego wtorkowych o(DOKONCZENIE NA STR. 4) Wspólnym wysiłkiem stwórzmy warunki dalszego rozwoju Polski Ludowej Uchwała Sejmu (B) Sejm PRL przyjmuje do wiadomości przedstawioną przez prezesa Rady Ministrów informację rządu o wykonaniu uchwały Sejmu z dnia 19 marca 1971 r. w sprawie zmiany Narodowego Planu Gospodarczego na rok 1971 oraz ustawy z dnia 19 marca 1971 r. o zmianach w budżecie państwa na rok 1971. Sejm PRL stwierdza, że rząd —■ zgodnie z uchwalą Sejmu — dokonał niezbędnych zmian w Narodowym Planie Gospodarczym na 1971 r. Realizacja zmienionego planu umożliwiła osiągnięcie poprawy sytuacji materialnej ludności równolegle z odpowiednim wzrostem potencjału gospodarczego kraju. Sejm PRL stwierdza takje, żc osiągnięty został podstawowy cel ustawy o zmianach w budżecie państwa — tj. zapewnienie środków na pokrycie wydatków’ związanych z podniesieniem poziomu życia ludzi pracy, a w szczególności na poprawę położenia materialnego rodzin najniżej uposażonych i wielodzietnych. Sejm PRL podkreśla wielostronną działalność rządu, która zapewniła utrzymanie równowagi rynkow’ej oraz finansowej państwa dzięki pomyślnym wynikom produkcyjnym w przemyśle i rolnictwie oraz handlu zagranicznym. Sejm PRL podkreśla aktywny udział robotników, chłopów i inteligencji pracującej w realizacji programu zadań gospodarczych w roku bieżącym. Sejm PRL wyraża przekonanie, iż rząd podejmować będzie dalsze działania mające na celu umocnienie podstaw polityki ekonomicznej wytyczonej na VIII plenum KC PZPR, pełną realizację zadań nakreślonych w Narodowym Planie Gospodarczym i ustawie budżetowej na rok 1971 oraz tworzenie właściwych warunków dla dalszego rozwoju gospodarki narodowej w latach następnych. Sejm PRL zwraca się do wszystkich ludzi pracy — robotników, chłopów, inżynierów, techników, uczonych i twórców’ kultury: do działaczy społecznych — działaczy samorządu robotniczego i chłopskiego oraz działaczy rad narodowych, do pracującej młodzieży — o aktywne poparcie polityki gospodarczej rządu. W obliczu zbliżającego się VI Zjazdu PZPR Sejm wyraża przekonanie, że poprzez .zwiększony wysiłek produkcyjny, lepszą organizację pracy, szerszą i śmielszą inicjatywę w zakresie słusznych zmian i ulepszeń w gospodarce ftarodowęj — stworzymy razem, wspólnym wysiłkiem całego narodu, wszelkie niezbędne warunki do dalszego, pomyślnego rozwoju gospodarczego 1 kulturalnego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. (PAP) Rzecznik łrancuski: uzgodniono wspólne stanowisko wobec kwestii bezpieczeństwa europejskiego Drogie spotkanie Ireźniew-Pofiidoo PARYŻ (PAP). We wtorek wieczorem zakończyło się w Pałacu Elizejskim w Paryżu drugie spotkanie w cztery oczy między sekretarzem generalnym KC KPZR, L. Breżniewem 1 pre. zydentem Francji, G. Pompidou. Rozmowa trwała ok. czterech godzin. Rozmowa obu mężów stanu rozpoczęła się kilka minut przed godziną 16, a zakończyła o godz. 20.10. Łącznie drugie spotkanie Breżniew— Pompidou trwało 4 godz. i 25 minut, a więc 2 godziny dłużej niż przewidywał program. W związku z tym anulowano przewidziane na wtorek wieczór przyjęcie. Na zakończenie pierwszej fazy rozmów obie strony' opublikowały następujący wspólny ■ komunikat: 25 i 26 października odbyły się długie rozmowy G. Pompidou — prezydenta Francji z I.. Breżniewem — sekretarzem generalnym KPZR. Dotyczyły one szerokiego wachlarza problemów interesujących obie strony.W ciągu tych dwóch dni dokonano wzajemnej wymiany poglądów’. L. Breżniew poinformował prezydenta Francji o sytuacji wewnętrznej ZSRR i jego rozwoju ekonomicznym oraz celach jego polityki zagranicznej. Ze swej strony prezydent Francji G. Pompidou poinformował L. Breżniewa o rozwoju Francji i pewnych aspektach jej polityki zagranicznej. Stwierdzono, że dla postępu krajów wielkie znaczenie ma ich współpraca ekonomiczna, naukowa. techniczna i kulturalna. Rozpatrzono środki zmierzające do pogłębienia i rozwoju tej współpracy. W dziedzinie wzajemnych stosunków przedyskutowano zasady ich dalszego rozwoju. Jeśli chodzi o politykę zagraniczną, obaj mężowie stanu mówili o skutkach protokołu podpisanego w 1970 r., dotyczącego konsultacji politycznych, o sprawach europejskich i niektórych kw’estiach bezpieczeństwa europejskiego. W kwestiach tych wyłonił się wspólny punkt widzenia odzwierciedlający interesy narodu francuskiego i narodu radzieckiego. Rozmowy przebiegały atmosferze szczerości, wzajemw nego zrozumienia, serdeczności i w duchu przyjaźni. Spotkania dotyczące powyższych zagadnień, jak również innycl: problemów polityki zagranicznej i współpracy gospodarczej, będą kontynuowane. Oficjalny rzecznik Pałacu Elizejskiego oświadczył, że w toku ok. czterogodzinnej (B) DOKOŃCZENIE NA STR.! 66 dni przed terminem Nowa wytwórnia kwasu siarkowego w „Policach” (P) 26 bm. w Zakładach Chemicznych „Police'' rozpalono siarkę na jednym z dwu ciągów produkcyjnych nowej wytwórni kwasu siarkowego. Rozruch technologiczny nowe wytwórni został przyspieszony c 66 dni w stosunku do terminu wyznaczonego uchwałą rządu rozpoczął się o 25 dni wcześniej i niż przewidywały zobowiązania podjęte dla uczczenia VI Zjazdu PZPR przez załogi 14 przedsiębiorstw budujących kombinat policki. W szybkim tempie realizowana jest również druga część zobowiązania — zakończenie budów? do 4 grudnia br. następnej linii produkcyjnej w tej samej wytwórni kwasu siarkowego. Wcześniejsze uruchomieni«» nowej wytwórni umożliwi dodatkową produkcję zarówno dla potrzeb kraju, jak i na eksport. (PAP) W ciągu 8 miesięcy! W grudniu przekazanie nowego mostu w Małkini (P) Dobiega końca realizacja jednej z ważniejszych inwestycji komunikacyjnych we wschodnie części woj. warszawskiego — odbudowa zniszczonego w czasie wojny mostu kolejowo-drogowegfl na Bugu w Małkini. Mimo trudnych wTarunków pra= cy spowodowanych m. in. konie« cznością usuwania zwalonych szczątków dawnego mostu oraz długotrwałym wiosennym przy borem Bugu — roboty przebiegają sprawnie i w szybkim tempie. Dobra nywanie organizacja pracy, wykodokumentacji bezpośrednio na placu budowy, ofiarność załóg —« pozwoliły na znaczne skrócenie cyklu inwestycyjnego Dzięki zobowiązaniom przedzjażdowTym budowniczych most ma być przekazany w początkach grudnia br. co oznaczałoby skrócenie czasu budowy z 23 do .8 mięsięcy. do Odbudowany niost przyczyni się usprawnienia ruchu między Małkinią a Siedlcami (na szlaku Ostrołęka — Siedlce) — eliminując daleki objazd i skracając czas jazdjr Dociągów średnio o ok. 25 min. Skrócone zostanie także ponad 40 km połączenie drogowe c między Małkinią a Treblinka. (PAP) 0. Pompidou spotka się z W. Brandtem PARYŻ (PAP). Według kól dobrze poinformowanych, prezydent Francji. G. Pompidou, w odpowiedzi na propozycję Brandta, wyraził gotowość spotkania się z kanclerzem NRF w grudniu. Brandt zaproponował spotkanie prezydentowi Francji v. celu omówienia rozbieżność między obu krajami, zwłaszcza w dziedzinie polityki walutowej. (P' Dymisja premiera Tunezji PARYŻ (PAP). Agencja AFF we wtorkowych doniesieniach 2 Tunisu podała po południu, iż premier Tunisu H. Nuira złożył na ręce prezydenta H. Burgiby rezygnację gabinetu rządowego. Dymisja H. Nuiry jest rezultatem kryzysu, jaki nastąpił w łonie kierownictwa jedynej partii tunezyjskiej po ostatnim kongresie, na którym podjęto decyzje w sprawie liberalizacji życia politycznego w Tunezji. Burgiba poprosił dotychczasowego premiera o kierowanie gabinetem do czasu powołania nowego rządu. (W) Zmarł Bolesław Rumiński (W) Komitet Centralny Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Rada Państwa i Rada Ministrów Polskiej Rzeczypospolitej Ludow’ej z głębokim żalem zawiadamiają, że 26 bm, w godzinach wieczornych zmarł po długiej i ciężkiej chorobie tow, BOLESŁAW RUMIŃSKI, wybitny działacz polskiego ruchu rewolucyjnego, zasłużony działacz państwowy, zastępca przewodniczącego Rady Państwa PRL, członek Komitetu Centralnego PZPR. Chińska Republika Ludowa członkiem ONZ Tajwan wykiuczony ♦ Doniosła rezolucja Bezprecedensowa klęska dyplomacji USA NOWY JORK (PAP). Zgromadzenie Ogólne NZ uchwalił« 76 glosami przeciwko 35 i przy 17 wstrzymujących się rezolucję przyznającą Chińskiej Republice Ludowej jej słuszne, prawa w Organizacji Narodów Zjednoczonych i wykluczającą z tej organizacji Tajwan. Rezolucja ta wyraża stanowisko ZSRR, Polski i innych krajów’ socjalistycznych. Za przez 23 rezolucją tą, zgłoszoną państwa, glosow’aly kraje socjalistyczne, wiele krajów Afryki, Azji i Ameryki Łacińskiej oraz Europy zachodniej — w tym Austria, W. Brytania, Dania, Finlandia, Francja, Irlandia, Norwegia i Szwecja. Przeciwko rezolucji wypowiedziały- się m. in. Australia, Nowa Zelandia, Stany Zjednoczone. Filipiny, Arabia Saudyjska i RPA. Wśród wstrzymujących się od głosowania nad rezolucja grupy 23 kraj ów znalazły się Argentyna. Jordania, Grecja, Hiszpania i Syjam. W głosowaniu nie wzięły udziału: Oman, Tajwan i Wyspy Malediwv Pół godziny .po decyzji Zgro. madzenia Ogólnego sekretarz generalny ONZ, U Thant wysiał depeszę do ministra spraw zagranicznych Chińskiej ‘ Republiki Ludowej, informując go oficjalnie o przyjęciu ChRL w poczet członków. ONZ. U Thant zaprosił jednocześnie przedstawicieli rządu GhRL.d.0 Nowego Jorku, celem reprezentowania swego kraju w ONZ Poniedziałkowa debata;nad kwestią reprezentacji . Chin w ONZ rozpoczęła się od serii wniosków proceduralnych i merytorycznych, które zmierzalv do obrony pozycji Tajwanu , na forum -Ó.N-Z, pierwszym projektem takiej rezoZ lucji wystąpił przedstawiciel Arabii Saudyjskiej, a w kilka godzin później kolejno trzy wnioski przedstawiła delegacja Tunezji. Zasadnicza treść tych projektów sprowadzała się do zachowania miejsca Tajwanu w ONZ oraz odroczenia do następnej sesji sprawy reprezentacji ChRL. ; W końcowych wystąpieniach podsumowujących argumenty oraz precyzujących stosunek-, poszczególnych państw wobec reprezentacji Chin, przedstawiciel Albanii ostrzegł Zgromadzenie Ogólne, iż rząd ChRL nie weźmie udziału w pracach ONZ, jeżeli w organizacji tej. pozostanie przedstawiciel Tajwanu. Na zakończenie dyskusji głos zabrał przedstawiciel USA, ambasador G. Bush. Wypowiedział się on co prawda za reprezentacją ChRL w ONZ, ale jednocześnie uwarunkował wykluczenie Tajwanu z tej organizacji od przyjęcia rezolucji proceduralnej wymagającej 2y.3 głosów Zgromadzenia Ogólnego. Przed przystąpieniem do głosowania nad projektem rezolucji amerykańskiej Arabia Saudyjska i Filipiny poparte przez przedstawiciela USA usiłowały przełożyć głosowanie do wtorku. Jak pisze agencja Reutera przesunięcie głosowania dałoby delegacji amerykańskiej, Departamentowi Stanu wg Waszyngtonie i ambasadom. USA za granicą więcej czasu na zmobilizowanie poszczególnych krajów dó poparcia propozycji amerykańskiej. Projekt rezolucji amerykańskiej został odrzucony zwykłą. większością 59 głosów. Za (A) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Sprawy kraju, miasta, regionu Konferencje dzielnicowe w stolicy — zakończone Za 40 dni VI Zjazd PZPR (P) Do VI Zjazdu PZPR pozostało 40 dni. Za sobą mamy już niemal wszystkie zakładowe konferencje partyjne, upoważnione do bezpośredniego wyboru delegatów na Zjazd. Mandaty te posiada już 307 członków partii uznanych przez swoje środowisko za ludzi dobrej roboty, godnych tego wielkiego zaszczytu. Mamy już też za sobą ponad 2/3 powiatowych, miejskich dzielnicowych konferencji partyji nych. Całkowicie zakończyły sic ońe -w pięciu województwach — łódzkim, katowickim, opolskim, poznańskim ’ i warszawskim. W wielu innych — konferencje te znajdują się w fazie końcowej. Wejherowo (w woj. gdańskim), Biała Podlaska, Biłgoraj, Lublin i Włodawa (na Lubelszczyźnie), Krakowska dzielnica „Kleparz”, Jaworzno (w woj. krakowskim) oraz Choszczna (w woj. szczecińskim) — oto miejscowości, w których 26 bm. odbywały się obrady przedzjazdowych partyjnych konferencji powiatowych, miejskich i dzielnicowych. Na Mokotowie i Ochocie (INFORMACJA WŁASNĄ) CP) Ostatnie dwie dzielnicowe konferencje przedzjazdowe odbyły się we wtorek w Warszawie na Mokotowie i Ochorip W mokotowskich obradach wzięli udział: sekretarz KW PZPR J. Kuberski, zastępca kierownika Wydz. Nauki i Oświaty KC J. Szewczyk, wiceminister spraw wewnętrznych H. Słabczyk i wiceprzewodniczący Prezydium St. RN E. Dobija. ła Mokotowska konferencja wybra62 delegatów na warszawską konferencję PZPR. Są wśród nich: J. Kuberski, Jadwiga Rulicka, nauczycielka, członek egzekutywy KW PZPR; I sekretarz KD — E. Pulkówski; wiceprzewodniczący St.RN E. Dobija, S. Różewicz — reżyser filmowy. Na Ochocie w zebraniu uczestniczyli: sekretarz KW PZPR A. Kowalik i kierownik Wydz. Nauki i Oświaty KW St. Bielecki. Wśród 29 delegatów na konfe rencję warszawską wybrani zostali A. Kowalik oraz S. Nowak. I na tych dwu ostatnich konferencjach panował taki sam klimat ożywionej, przepojonej troską dyskusji, troską o dzień jutrzejszy kraju i mi-pst-a Wskazywano na to, co jest złe, co hamuje rozwój naszego życia, ale głównie koncentrowano uwagę na tym, co należy rozwinąć, aby jutro było lepsze. Mokotów jest znany ze swoich zielonych terenów, z których otrzymujemy warzywa na nasz stół. I nad dalszym rozwojem tej bazy się zastanawiano. Ale głównym punktem było budownictwo i przemysł. Mokotów to przyszły poligon, gdzie będą stawiane osiedla — z fabryki domów. To przyszłość Warszawy cierpiącej jeszcze na brak mieszkań. Od rzetelnej pracy projektantów i budowlanych zależy pomyślna realizacja tego planu. ły W dyskusji na Ochocie wybijasię sprawy postaw ludzkich, zaangażowania osobistego, życie codzienne stwarza okazje do osobistych konfrontacji, wymaga inicjatywy, podejmowania własnych decyzji bez oglądania się na odgórne zalecenia. Jak pokonywać bariery braku aktywności, jak działać, żeby codzienna praca każdego człowieka przynosiła krajowi jak największe korzyści — oto jeden z elementów szerokiej dyskusji w tej dzielnicy. OBSZERNIEJSZE SPRAWOZDANIA Z OBVDWU KONFERENCJI ZAMIESZCZAMY NA STR. 8 Druga tura rozmów Polska — NRF KOLONIA (PAP). We wtorek odbyła się druga tura rozmów między podsekretarzem stanu w MSZ PRL A. Willmannem a sekretarzem stanu w MSZ NRF P. Frankiem i dyrektorem! ministerialnym B. Von Stadenem. W rozmowach uczestniczyli: szef przedstawicielstwa handlowego PSL w Kolonii w. Piątkowski oraz szef przedstawicielstwa handlowego NRF’ w Warszawie amb. E. Emmel, a także grupy ekspertów. Tematem rozmów były. problemy stosunków dwustronnych, w tym m. in. sprawa weryfikacji nauczania o Polsce w szkołach zaciiodnioniemieckicli, sprawa wrogiej, wymierzonej przeciwko Polsce działalności radia „Wolna Europa” i kól rewizjonistycznych. W rozmowach poświęcono wiele uwagi problematyce rozwoju stosunków gospodarczych w czasie trwania obecnie obowiązującej umowy gospodarczej, jak i po jej wygaśnięciu oraz stworzenia podstaw dla kooperacji przemysłowej. Ze strony polskiej podkreślono. że rozwój stosunków gospodarczych stanowi jedną z zasadniczych przesłanek dla przyszłej / normalizacji stosunków po ratyfikacji układu podpisanego w Warszawie w dniu, 7 grudnia 1970 r. między PRL a NRF, (W) Dziś 10 stron Nadal chłodno (W) Prognozy PIHM przewidują, że 27 bm. Polska nadal będzi< się znajdować na skraju rozległe go wyżu z ośrodkiem nad Morzem Północnym. Zapowiada to -ża chmurzenie umiarkowane, okresami, głównie na wschodzie, przejściowo duże z możliwością prze lotnych opadów deszczu lub śniegu. Nad ranem lokalne mgły. TF Warszawie zachmurzenie będzie na ogół umiarkowane. Temperatura minimalna ok. minus ł st., maksymalna ok. 9 st. Wiatry umiarkowane z kierunków północnych. Słońce wzeszło o godz. S.21, zajdzie o godz. 16.1S. Imieniny obchodzą: Sabina i Wincenty. (Sł)