Zycie Warszawy, marzec 1974 (XXXI/51-77)

1974-03-29 / nr. 75

N ZYCIE WARSZAWY NR 75 (9467) @ 1 ZŁ PIĄTEK, 29 MARCA 1974 R. Istnieje od 1944 roku Program społeczno-gospodarczego rozwoju Warszawy w latach 1976 - 80 Wystąpienie premiera Piotra Jaroszewicza na spotkaniu ze stołecznym aktywem partyjnym (P) W Komitecie Warszawskim PZPR odbyło się 28 bm, spotkanie aktywu partyjnego, społecznego, gospodarczego, poświęcone omówieniu podjętej przez Biuro Polityczne na ostatnim jego posiedzeniu — doniosłej uchwały o rozwoju Warszawy w latach 1976—1980, W spotkaniu brali udział członkowie Egzekutywy KW PZPR, posłowie na Sejm, członkowie instancji partyjnej i Prezydium St. RN, działacze FJN i gospodarczy, ludzie nauki i kultury. Programowe założenia przyszłei warszawskiej pieeiolstki oraz wynikające z nich konsekwencje dla pracy partyjnej i codziennego działania wszystkich ogniw gospodarki i administracji, przedstawił członek Biura Politycznego KC PZPR, prezes Rady Ministrów — Piotr Jaroszewicz Przyszły plan pięcioletni będzie dla Warszawy etapem realizacji perspektywicznego programu sieeaiseeeo 1st 2000. Program ten jest dobra podstawa do tego. aby perspektywa Warszawy nakreślona została z wyobraźnia ł rozmachem, aby mocniej uwzględniony został jej stołeczny charakter, W dyskusji wypowiadali się przedstawiciele wszystkich niemal środowisk zawodowych i społecznych miasta, podkreślając. że wiz.ia przyszłego rozwoju stolicy — to wynik dążenia partii i państwa do przekształcenia Warszawy w potężny ośrodek przemysłowy, kulturalny i naukowy. Takie ambicje Warszawa miała zawsze i manifestowała ie wysoka aktywnością produkcyjna i społeczną. W ub. r. krai otrzymał ze stolicy ponadplanowe wyroby wartości 4,6 mld zł. Dotychczas podiete zobowiązania dla uczczenia 30-lecia PRL mają wartość 2,6 mld zł. Nie iest to jednakże ostatnie słowo ludzi pracy stolicy. Czynnikiem mobilizującym do lepszego i wydajniejszego działania, do wielu inicjatyw społecznych — jest to wszystko, co w ostatnich latach dokonuje śie na warszawskich placach budowy i za murami fabryk. Warszawa budowana iest i przekształcana nie tylko z myślą o ludziach lej najbliższych, to iest — o mieszkańcach miasta. Celem nadrzędnym jest dostosowanie gospodarki, życia społecznego i kultury w Warszawie do współczesnych i przyszłych potrzeb całego kraju. Warszawiacy z niezmierną satvsfakeia orzvimowali plany (P) W czasie spotkania. CAF — Langda Nicolae Ceausescu prezydentem Słuiroinii BUKARESZT (PAP). 28 bm. sekretarz generalny Rumuńskiej Partii Komunistycznej Nicolae Ceausescu, wybrany został iednomyślnie przez Wielkie Zgromadzenie Narodowe prezydentem Socialistycznei Republiki Rumunii. Sesja zgromadzenia, dwunasta w bieżącej kadencji, rozpoczęła sie 28 bm. w godzinach porannych. Po głosowaniu nad poprawką do konstytucji, wiceprzewodniczący Radv Państwa, Emil Bodnaras. w imieniu KC RPK j Krąjowei Rady Frontu Jedności Socialistycznei przedstawił wniosek w sprawie wybrania N. Ceausescu prezydentem Rumunii Wniosek został przyjęty iednomyślnie. Po złożeniu przez Nicolas Ceausescu przysięgi wygłosił on przemówienie, w którym podziękował za zaufanie i zapewnił, że wszystkie swe siły poświeci sprawie socjalizmu i komunizmu oraz wszechstronnemu rozwojowi Rumunii. (P) arada w KC PZPR Jakościowe zmiany na rynku wymagają lepszego działania handlu wewnptrznego tralnym PZPR. Obradom przewodniczył . członek Biura Politycznego, sekretarz KC PZPR Jan Szydlak. Obecni byli: wicepremier Kazimierz Olszewski, kierownik Wydziału Ekonomicznego KC PZPR — Zbigniew Madej, min. handlu wewnętrznego i usług —■ Edward Sznajder. W naradzie uczestniczyli kierownicy wydziałów ekonomicznych komitetów wojewódzkich partii, wicewojewodowie, dyrektorzy central handlowych i departamentów MHWiU, oraz wojewódzkich przedsiębiorstw handlowych. Zarówno w referacie min. Edwarda Sznajdra, jak i w dyskusji zwracano uwagę przede wszystkim na te zjawiska, które są symptomem jakościowych zmian na naszym rynku. W tym kontekście, jednym z najważniejszych obecnie zadań handlu i przemysłu jest odpowiednie kształtowanie podaży towarów dostosowanej do nowych, coraz bardziej zróżnicowanych potrzeb społeczeństwa, a wynikających ze wzrostu jego przychodów pieniężnych. Sprostanie tym zadaniom i dalsze podniesienie roli handlu wewnętrznego — podkreślano — wymaga zasadniczych zmian jakościowych w jego działalności. Zmiany te winny dotyczyć przede wszystkim wyraźnego polepszenia współdziałania przedsiębiorstw handlowych i nroomyślowych w zakresie wydatnego wzbogacenia asortymentu towarów oraz podwyższania ich jakości i nowoczesności. Szybki wzrost stopy życiowej ludności pociąga za sobą kol nieczność zdecydowanego podniesienia kultury handlu. Jest to bardzo ważne zadanie dla każdego przedsiębiorstwa handlowego i sklepu, a przede wszystkim dla sprzedawców bezpośrednio obsługujących konsumentów. Ważną rolę powinno tu odegrać upowszechnianie dobrych doświadczeń i wzorów wysokiej kultury handlowej przodujących obecnie placówek handlowych i ludzi dobrej ro-Hntv W dyskusji podkreślano wzrost roli handlu wewnętrznego jako czynnika dynamizującego rozwój gospodarki narodowej. Wskazywano, iż wiąże się duże nadzieje z regulacja płac w handlu, która sprzyjać będzie pozytywnym zmianom w jakości pracy wszystkich placówek handlowych. Na zakończenie narady zabrał glos Jan Szydlak, który ustosunkował się do dyskusji i nakreśli! główne zadania związane z doskonaleniem działalności handlu wewnętrznego. (PAP) (P) Węzłowe problemy handlu wewnętrznego w bieżącym roku były 28 bm. tematem narady w Komitecie Cen- leMec; i keńco śMeIit® w sporne „wampira” ze Śląska (W) Na konferencji prasowej 28 bm. w Komendzie Wojewódzkiej MO w Katowicach poinformowano o wynikach dobiegającego końca śledztwa w sprawie serii morderstw kobiet na tle seksualnym w latach 1964—70, dokonanych głównie na terenie Zagłębia Dąbrowskiego. Podejrzanym o zamordowanie 15 kobiet i usiłowanie 6 dalszych zbrodni jest Zdzisław Marchwicki, urodzony w 1927 r Z. Marchwicki posługiwał się pejczem wykonanym ze skręccnej stalowej liny, obszytej skórą. Napadał ofiary znienacka. z reguły w miejscach odosobnionych. Wszystkie morderstwa miały tło seksualne. O =kali trudności, jakie napotykała MO w swym działaniu mającym na celu ujęcie „■wampira”, najlepiej mówi to. że operowa* on na obszarzQ 50f <B) DOKOŃCZENIE NA STR 4 ?rz€fnó¥il@ifii P. Jaroszewicza sftr. 2 i 3 rozwoju i modernizacji innych miast kraju, jak Łodzi. Wrocławia. Szczecina. Gdańska. Stołeczna nauka, przemysł, kultura — stawiała sobie poważne zadania w dziedzinie szerokiego (DOKOŃCZENIE NA STR. 3) H. Jabłoński przyjął ambasadora Meksyku (P) Przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński przyjął 28 bm. na audiencji pożegnalnej ambasadora Stanów Zjednoczonych Meksyku dr Rodolfo Navarrete. (PAP) Posiedzenie Indy Wojskowej Układu Warszawskiego BUDAPESZT (PAP). W dniach 26—28 bm. w Budapeszcie pod przewodnictwem naczelnego do. wódcy Zjednoczonych Sił Zbrojnych, marszałka Zw. Radzieckiego Iwana Jakubowskiego odbyło sie kolejne posiedzenie Rady Wojskowej Zjednoczonych Sil Zbrojnych państw-stron Układu Warszawskiego W czasie posieSzenia rozpatrzone zostały zagadnienia bieżącej działalności Zjednoczonych Sił Zbrojnych i przyjęte uzgodnione rekomendacje. Praca Rady Wojskowej przebiegała w rzeczowej i przyjaznej atmosferze, w duchu ścisłego współdziałania i wzajemnego zrozumienia wszystkich jej uczestników. (P) Polityka odprężenia i poprawy stosunków między ZSRR i USA jest pomyślnie realizowana i przynosi konkretne rezultaty Komunikat o pobycie Kissingera w Moskwie MOSKWA (PAP). Agencja TASS ogłosiła komunikat 0 pobycie w Moskwie w dniach od 24 do 28 marca br. sekretarza stanu USA, doradcy prezydenta Nixona d/s bezpieczeństwa Henry Kissingera oraz o jego rozmowach z sekretarzem generalnym KC KPZR, Leonidem Breżniewem 1 członkiem Biura Politycznego KC KPZR, ministrem spraw zagranicznych ZSRR, Andriejem Gromyką. Dokonano wymiany poglądów na szeroki krąg problemów interesujących obie strony w związku z przygotowywaną wizytą prezydenta USA, Richarda ■ Nixona w ZSRR — stwierdza komunikat. Strony z zadowoleniem stwierdziły. że prowadzona przez oba kraie polityka odprężenia i radykalna nonrawa stosunków miedzy nimi iest nadal pomyślnie realizowana i przynosi konkretne rezultaty. W sposób dobitny ujawniło sie wyjątkowe znaczenie fundamentalnych decyzji powziętych podczas dwóch poprzednich radzieękoamerykańskich spotkań na najwyższym szczeblu, a przede wszystkim dokumentu o podstawach stosunków wzajemnych miedzy ZSRR a USA. porozumienia o zapobieganiu wolnie iadrowei i porozumień o ograniczeniu zbrojeń strategicznych. Strony sa w pełni zdecydowane kontynuować — opierając sie na ścisłym przestrzeganiu powziętych zobowiązań — nakreśloną politykę w dążeniu do nadania nieodwracalnego charakteru procesowi poprawy stosunków radzieeko-amerykańskich. W toku rozmów wiele uwagi poświecono sprawie dalszego ograniczenia zbrojeń strategicznych. Strony sa zgodne co do tego. że mimo iż problem jest skomplikowany, istnieją możliwości powzięcia decyzii możliwych do przyjęcia przez USA i ZSRR. Zamierzaia one kontynuować energiczne wysiłki w kierunku znalezienia takich rozwiązań. Rozpatrzono także pewne inne problemy wiążące sie z dziedzina ograniczenia zbrojeń i rozbrojenia Stwierdzaiac. że stosunki dwustronne rozwiiaia sie pomyślnie w wielu kierunkach, które zostały wytyczone w podpisanych przez ZSRR i USA porozumieniach, strony zamierzała także nadal rozwijać wzajemne korzystne kontakty i rzeczowa współprace w różnych dziedzinach, w tym również w dziedzinie handlowo-gospodarczei i naukowo-technicznej — na zasadzie długookresowej. Przy omawianiu problemów międzynarodowych szczególną uwagę Doświecono stanowi rze-czy w zakresie pokojowego uregulowania sytuacji na Bliskim Wschodzie. Uzgodniono. że uwzględniając szczególna role obu stron na genewskiej konferencji pokojowej d/s Bliskiego Wschodu podejmą one wysiłki w kierunku przyczyniania sie do rozwiązania zasadniczych problemów dotyczących uregulowania sytuacji na Bliskim Wschodzie. Rozpatrywano także sprawy bezpieczeństwa i współpracy na kontynencie euroneiskim. a przede wszystkim przebieg prac konferencji bezpieczeństwa i współpracy w Europie i stan rokowań w sprawie redukcii sił (A) DOKOŃCZENIE NA STR. 6 (P) Minister spraw zagranicznych ZSRR, Andriej Gromyko i sekretarz stanu USA, Henry Kissinger na lotnisku moskiewskim, przed odlotem amerykańskiego gościa. caf — ap Arabski „szczyt” przełożony na wrzesień Pojedynki ogniowe na Wzgórzach Goian KAIR, ALGIER (PAP). Ministrowie spraw zagranicznych państw Ligi Arabskiej postano-wili w czwartek na propozycję Egiptu przełożyć kolejną konferencję przywódców świata arabskiego 2 kwietnia na wrzesień. Decyzja ta zapadła w Tunisie w ostatnim dniu sesji Rady Ministerialnej Ligi Arabskiej. Jak wynika z doniesie! agencyjnych, Syria nalegała ns zwołanie szczytu arabskiego u terminie wcześniejszym, abj uzyskać od przywódców państw arabskich poparcia dla swegc stanowiska w kwestii warurików rozdzielenia wojsk na W zgórzach Goian. Rozmowy pośrednie między Syrią Izraelem na ten temat mają a rozpocząć się wkrótce w Waszyngtonie. Ministrowie arabscy postanowili w związku z tym, że jeśli Syria uzna, iż sytuacja wojskowa wymaga zwołania szczytu w trybie pilnym, będzie mogła to uczynić w każdym terminie. Egipski min. spraw zagranicznych Ismail Fahmi oświadczy i w Tunifeie, że Egipt i Syria, stale koordynują swą politykę we wszystkich dziedzinach i dodał, iż między obu krajami nie ma żadnych nieporozumień. Przed opuszczeniem Tunisu Fahmi spotkał się z syryjskim min. spraw zagranicznych A. H. Chaddamem. . Jak donosi agencja MENA. Chaddam oświadczył dziennikarzom, że jego kraj weźmie udział w obradach genewskiej konferencji pokojowej w sprawie Bliskiego Wschodu dopiero, gdy w sytuacji pojawią się jakieś nowe elementy zapewniające możliwość osiągnięcia całkowitej ewakuacji wojsk izraelskich ze wszystkich terytoriów arabskich okupowanych po czerwcu 1967 roku i uznania narodowych praw Arabów palestyńskich. Chaddam stwierdził, że Syria nie uzależnia rozmów pośrednich z Izraelem na temat rozdzielenia Wojsk od jakichkolwiek warunków wstępnych, ale podkreślił, że jego kraj zgodzi się zawrzeć porozumienie o rozdzieleniu wojsk dopiero, gdy Izrael zobowiąże się ewakuować swe wojska ze wszystkich okupowanych terytoriów. arabskich (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 6 Z ANGLII DO POLSKI "hwinwĄ i Ryszardem Kositornym ' ZYCIÄ dyrektorem GAŁ Travel (A) Sądząc z nadesłanych zgłoszeń a także opłaconych już wyjazdów ruch turystyczny z Wysp Brytyjskich do Polski pobije w nsdcłiodzcj.cym sezonie dotychczasowe rekordy. Jednocześnie obserwujemy dość symptomatyczne zjawisko. Wielu rodaków po latach pobytu na obczyźnie sprzedaje tam swoje domki, by resztę życia spędzić w kraju ojczystym. Na ten temat rozmawiamy z Ryszardem Kositornym dyrektorem GAL-Travel organizacji, która ostatnio zdobyła pozycję znaczącą w organizacji tego coraz bardziej masowego ruchu do Polski — No wstępie prośba c krótką prezentacje. W czyrr. dotychczas specjalizowało się przedsiębiorstwo GAL-TraveV? — Jesteśmy jednym z oddziałów Gdynia America Shipping Lines Ltd. przedsiębiorstwa, które założone zostało w Londynie w 1941 r. dla zarządzania polską flotą handlową, po przedostaniu się naszych statków w czasie wojny do portów W. Brytanii. GAL od założenia rozwija swą działalność w obsłudze polskiej floty handlowej, jest udziałowcem wielu przedsiębiorstw za granicą m. in, wspólnikiem „Polsuardias” w Las Palmas na Wyspach Kanaryjskich i „Poliberia” w Madrycie oraz posiada oddział w Grecji. Jesteśmy przedsiębiorstwem prawa angielskiego o kapitale polskim, a GAL-Travel specjalizuje się w szczególności w organizacji kolejowych przewozów pasażerskich z Polski i do Polski, ostatnio także na szerszą skalę wyjazdów drogą lotniczą i autobusową. Jednakże zakres naszego działania jest bardzo szeroki poczynając od usług paszportowo-wizowych przekazywania do kraju rent i emerytur, rezerwacji biletów pasażerskich na polskie statk. i promy. Jako przedstawicielstwo Banku PKO przekazujemy pieniądze i paczki, pośredniczymy w sprzedaży samochodów i mieszkań. Rzecz jasna nie mogę wymienić tutaj całe; listy, zwłaszcza że ostatnie powstają nowe potrzeby. — Czy obserwowane j ui od dłuższego czasu trudność, gospodarcze w W. Brytani-, nie wpływają hamująco na ruch turystyczny do Polski' — Być może to co powiem będzie dość zaskakujące, ale nigdy dotąd nie obserwowaliśmy takiego wzmożenia ruchu. Wpływa na to szereg różnych (A) DOKOŃCZENIE NA STR. / Bunt trwa R ozłam w siłach zbrojnych Etiopii LONDYN (PAP) Agencja Reutera donosi, że sytuacja w Etiopii jest cbraz bardziej napięta. Wewnątrz sił zbrojnych nastąpił rozłam. Odmienne stanowiska zajmują umiarkowane elementy IV dywizji stacjonującej w rejonie Addis Abeby i radykalne kola wojskowe II dywizji wojsk lądowych w Asmarze. Oddziały wojska 1 policji w Asmarze, występujące pod nazwą „siły zbrojne północy”, sprawują całkowitą kontrolę nad miastem, będącym centrum prowincji Erytrea. Żądają one dymisji obecnego rządu i przeprowadzenia reform politycznych i społeczno-gospodarczych. Natomiast jednostki stacjonujące w rejonie Addis Abeby są przeciwne szybkiej dymisji nowego rządu, uważając, że należy mu dać nieco czasu na przeprowadzenie reform. KAIR (PAP). Kancelaria premiera Etiopii kategorycznie zdementowała w czwartek głosy niektórych agencji prasowych, jakoby premier Makkonnen złożył dymisję na ręce cesarza Haile Selassie-Oświadczenie w tej sprawie opublikowane w Addis Abebie stwierdza, że premier pracuje obecnie nad rozwiązaniem problemów bezpieczeństwa i spokoju w Etiopii, czyniąc wszystko co w jego mocy dla stworzenia zdrowej atmosfery. Prestiż za 165 min funtów? Rosng kontrowersje wokół „Concorde” LONDYN (PAP). Mimo ogromnych kosztów produkcji, nadal prowadzone są próby z naddźwiękowym odrzutowcem „Concorde”, choć przyszłość tego samolotu wciąż pozostaje pod znakiem zapytania Sprawa francusko-brytyjskiej maszyny będzie tematem rozmów ministrów handlu i przemysłu W. Brytanii, Anthony Wedgwood-Benna z jego francuskim kolega, Aymarem Achille-Fouldem. W brytyjskim budżecie, ogłoszonym 26 bm., stwierdza się jasno, że W. Brytania nie zainwestuje nowych sum w „Concorde” po ukończeniu obecnego etapu produkcji i badań. Niektórzy fachowcy uważają jednak, że wycofanie się z programu „Concorde” kosztowałoby W. Brytanię prawie tyle samo, co jego kontynuowanie w obecnych, ograniczonych rozmiarach. Koszt wycofania się z programu oceniany jest na 80 min funtów szterlingów. Na sumę tę składają sio odszkodowania za zerwanie kontraktów z brytyjskimi spółkami przemysłowymi oraz zasiłki dla pozbawionego pracy personelu, którego liczbę szacuje się na 21 tysięcy osób. Kontynuowanie programu budowy 16 maszyn będzie natomiast kosztować skarb brytyjski 245 min funtów szterlingów. Zwolennicy „Concorde” utrzymują, że różnica 165 min funtów, wynikająca z odjęcia ewentualnych strat wycofania (C) DOKOŃCZENIE NA STR. 6 (.4) 3 czerwca ubiegłego roku nastąpiła uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę szpitala-pomnika Centrum Zdrowia Dziecka w Międzylesiu koło Warszawy. Prace’budowlane rozpoczęto przed dziesięcioma miesiącami. Cały obiektt składający się z 11-piętrowego gmachu głównego i ośmiu trzypiętrowych pawilonów usytuowanych na 17 ha zalesionego terenu zostanie oddany do użytku w 1978 r. Obecnie gotowe są już niemal wszystkie fundamenty, gdyż wznoszenie całego kompleksu: budynków . odbywa się równocześnie. Fot. Zbigniew Furman Dziś 12 stron Ciepło i słonecznie (P) Na mapach pogody aktualna sytuacja przedstawia sit następująco: Europę południową i zachodnią obejmują płytkie układy niżowe. Pozostałe obszary kontynentu pokrywa wyż baryczny. Polska będzie dziś nadal na skraju tego wyżu Dyżurny synoptyk Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej przewiduje, iż dziś w Polsce zachmurzenie będzie male. Temperatura maksymalna około 10 st. na północnym wschodzie, 14 st. w centrum i ok. 18 st. na południowym zachodzie. Wiatry słabe i umiarkowane, wschodnie. nie W Warszawie — zachmurzeniewielkie. Temperatura maksymalna 15 st. Wiatry słabe. wschodnie. Imieniny obchodzą: Eustachy i Wiktoryn. (wyr)