Zycie Warszawy, kwiecień 1974 (XXXI/78-102)

1974-04-23 / nr. 96

ZYCIE WARSZAWY NR 96 (9488) © 1 ZŁ WTOREK, 23 KWIETNIA 1974 R. Istnieje od 1944 roku Ocena realizacji zadań Narodowego Planu Społeczno-Gospodarczego w I kwartale br. Posiedzenie Rady Ministrów P) Jak informuje rzecznik prasowy rządu — 22 bm. odbyło się posiedzenie Rady Ministrów. Uczestniczyli w nim wojewodowie i prezydenci miast. Na posiedzeniu oceniono przebieg realizacji zadań Narodowego Planu Społeczno-Gospodarczego w I kwartale br. Uzyskane w tym okresie wyniki wskazują na utrzymywanie sie wysokiej dynamiki rozwoju gosnodarki. W stosunku do 1 kwartału ub. roku produkcja przemysłowa wzrosła o 12.E proc., a produkcja w budownictwie — o 20,7 proc. Poziom sprzedaży detalicznej towarów zwiększył sie o 14,7 proc. Nadal wysokie jest tempo inwestowania; nakłady inwestycyjna w I kwartale były wyższe o ponad 26 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 1973 r Jeśli chodzi o handel zagraniczny, to wartość eksportu wzrosła o 23,7 proc., a importu o 41,5 proc. W I kwartale br. przeciętne płace realne były wyższe o 6,9 proc. w porównaniu z okresem styczeń—marzec 1973 r. Poważnie wzrosły przychody ludności wiejskiej, uzyskane ze sprzedaży produktów rolnych. W większości gałęzi gospodarki nastąpiło zwolnienie dynamiki zatrudnienia, co świadczy o bardziej racjonalnym gospodarowaniu zasobami pracy ludzkiej. Cennym zjawiskiem iest zmniejszenie absencji i poprawa w wykorzystaniu czasu prac/,’ w przemyśle Rada Ministrów^ opierając się na ocenach i afare)u/Haeh przedstawionych przez/Komisie Planowania Ministerstwo Finansów. Ministerstwa Pracy. Płac i Spraw Socjalnych oraz Główny Urząd Statystyczny stwierdziła. że wysokiej dynamice rozwoju towarzyszyło jednak w I kwartale zwiększenie skal: napięć, zwłaszcza na odcinku handlu zagranicznego, rynku oraz przewozu ładunków. Biorąc to pod uwagę podkreślono konieczność wzmożenia dyscypliny dalszego w realizacji planu, aby zwiększyć w ten sposób efektywność operatywnego sterowania procesami ekonomicznymi. Odnosi sie to do wszystkich płaszczyzn działalności społeczno-gospodarczej. W przemyśle 1 w budownictwie należy wzmocnić dotychczasowa działalność i podjąć nowe kroki dla poprawy rytmiczności wykonywania zadań planowych i dodatkowych. Obowiązkiem resortów, zjednoczeń i przedsiębiorstw iest wzmożenie kontroli nad dyscyplina i przebiegiem realizacji planu oraz energiczne usuwanie występujących trudności. W I kwartale br. w ośmiu podstawowych resortach przemysłowych. 64 przedsiębiorstwa tzn. 2-krotnie więcej niż przed rokiem, nie wykonały operatywnych planów sprzedaży wyrobów własnych produkcji i usług. co spowodowało niedobór przekraczający X mld złotych. W niektórych przypadkach zaważyły na tvm przvczvnv obiektywne. Najczęściej jednak zjawisko to ma swoje źródła w niedostatecznym przygotowaniu procesu produkcyjnego, w opóźnionym osiąganiu projektowych zdolności wytwórczych oraz w niezadowalającej jakości niektórych towarów. Ministrowie, wojewodowie prezydenci miast powinni pod iąć działania, aby wspomniane przedsiębiorstwa nadrobiły powstałe zaległości oraz zapewniły warunki do pełnej i terminowej realizacji swoich zadań planowych. W całej gospodarce konieczne jest zwrócenie bacznej awagi na te czynniki, które maja wpływ na wzrost wydaj ności. W I kwartale br., tempo wzrostu wydajności pracy, aczkolwiek znaczne, było jednak niższe w stosunku do powiększonych zadań planu w tej mierze. Należy również wzmór dyscyplinę w realizacji założonych wskaźników ekonomicznych, a w szczególności podjąć przedsięwzięcia mające na celu niwelowanie występujących odchyleń od proporcji przyletyc.h w planie. Dotyczy to głównie wydatków z funduszu płac oraz opłacania wzrostu wydajności praov. Rada Ministrów podkreśliła ogrorr.na wagę spraw związanych z poprawa zaopatrzenia oraz gospodarką materiałową. Naczelnym zadaniem wszystkich organizacji gospodarczych mus: być wzmożona troska o optymalne. maksymalnie oszczędne wykorzystywanie pozostających w ich dyspozycji surowców, paliw. materiałów i półproduktów, Skala postępu uzyskanego w tej dziedzinie -warunkuje 's przemożnym stopniu utrzymanie wysokiej dynamiki rozwojowej. Wskazuje to na zasadnicza znaczenie prawidłowego stero wania na bieżąco, procesem zaopatrzeniowym i kooperacyjnym, a także na konieczność operatywnej analizy struktury zapasów. W doskonaleniu gospodarki materiałowej więcej inicjatywy i energii powinny przejawić środowiska techniczne, pracownicy zaplecza w przemyśle i budownictwie oraz racjonalizatorzy, a także służby zao(A) DOKOŃCZENIE NA STR. 5 Sucho i chłodno * Rady dla dzialkowiezów Trudna rolnicza wiosna Informacja własna (P) Opady deszczu, które przeszły nad całym krajem w niedziele i poniedziałek — jak wynika z informacji Min. Rolnictwa — niewiele poprawiły sytuację na polach. W centrum kraiu spadło 0.2 mm deszczu, na Pogórzu — do 8 mm. Zwilżyło to jedynie powierzchnie gleby Tak wiec ciągle rolnicy czekają na deszcz. Z powodu braku wilgoci najbardziej ucierpią użytki zielone, nie ucierpiały natomiast zboża. Jeżeli w najbliższym czasie przyjdą obfite deszcze, sytuacja może znacznie sie poprawić. Wskutek przymrozków najbardziej ucierpiał jęczmień. Niektóre pola są wymarzniete. niemniej jeszcze za wcześnie na zaorywanie, bowiem system korzeniowy roślin i stożki wzrostu nie są uszkodzone. Próby laboratoryjne wykazują, że po dostarczeniu roślinie odpowiedniej ilości wody. wegetacja przebiega normalnie. Ocena pól 'powinna być jednak dokonywana indywidualnie, dlatego też bardzo istotna sprawą jest odciążenie całej gminnej służby rolnej (liczy już ona ponad 14 tys. osób) od prac biurowych i skierowanie agronomów do pracy bezpośrednio wśród rolników Tak iak w ubiegłych tygodniach, głównym problemem dla rolników jest woda, mimo wielokrotnych nawoływań okazuje się. że w wielu przypadkach zniszczone urządzenia me. lioraevine nie sa wyremontowane, a zastawki na rowach — otwarte. Wprawdzie rowami płynie już niewiele wody. niemniej każda iei ilość jest obecnie cenna. Dość dramatycznie przedstawia sie sytuacia w sadach. Jak poinformował na konferencji prasowei w Ministerstwie Rol-nictwa prof, dr Szczepan Pieniążek. przymrozki zniszczyły nawet 70 proc. kwiatów wiśni, czereśni i grusz. Drzewa te daia iednek tylko ok. 15 proc. ogólnej ilości ow oców, zatem obecne straty nie sa leszcze alarmujace. Znacznie więcej troski należy poświecić jabłoniom, które decydują o zaopatrzeniu w owoce. W obecnej sytuacji trzeba przede wszystkim chronić kwiaty jabłoni przed szkodnikami. Przezimowały one bardzo dobrze i w najbliższym czasie można oczekiwać ich ataku. Najgroźniejsze sa zwójki, które zjadają paki kwiatów. Sadownicy potrafią z tymi szkodnikami walczyć przy pomocy środków chemicznych. Posiadaczom ogródków działkowych i przydomowych można doradzić, żeby walczyli ze szkodnikami mechanicznie, obcinając zaatakowane przez szkodniki gałązki, niszcząc opłaty larw itp. Tam. gdzie jeszcze tego nie zrobiono, należy spalić zeszłoroczne opadłe liście, ponieważ przezimował na nich parch jabłoniowy. Obecnie zaczyna sie również okres mączniaka, który atakuje liście, sa one wtedy mniejsze i pomarszczone. W przypadku zauważenia tej choroby należy obciąć zaatakowane gałązki. (Ib) Amerykański „Boeing-707” ze 108 pasażerami rozbił się nad Indonezją NOWY JORK (PAP). Rzecznik amerykańskich linii lotniczych PAN American oświadczył w poniedziałek, że samolot pasażerski „Boeing-707” należący do tych linii ze 106 osobami na pokładzie rozbił się w górzystym terenie indonezyjskiej wyspy Bali. (W) Czworaczki na Lubelszczyźnie (P) W nocy z 21 na 22 bm. w szpitalu rejonowym w Bełżycach urodziły się czworaczkidwie dziewczynki i dwóch chłopców. Matką jest Anne Kot z miejscowości Niedrzwica Kościelna. W poniedziałek jedna z dziewczynek zmarła. (PAP) Z „Żydem” przez Trasą Ł (P) Mimo niesprzyjającej pogody kilkuset warszawiaków wzięło udział we wspólnej z ,,. Życiem” wycieczce po praskim odcinku ” .-asy Łazienkowskiej. Towarzyszyli nam Inżynierowie z Dyrekcji Budowy Trasy I.. udzicł.jąc informacji o nowoczesnej arterii szybkiego ruchu, która zostanie przekazana do użytku 22 lipca. Oto na bulwarze praskim uczestnicy wycieczki zgromadzili się wokół radiowozu z głośnikami, przez które przewodnicy opowiadali o budowie Trasy Ł. r°t. Zdzisław Kwilecki Na str. 10 — ,,Z „Życiem” przez Trasę Łazienkowską. B Przemówienie ministra spraw zagranicznych PRL Stefana Olszowskiego na specjalnej sesji ONZ na str. 4 193,3 mld złotych wkładów pieniężnych w PKO (P) Stan wkładów pieniężnych w PKO na rachunkach oszczędnościowych oraz cych i rozliczeniowych bieżąosiągnął w dniu 31 marca 1974 r. 193 miliardy 301 milionów złotych. W marcu 1974 r. wkłady pieniężne wzrosły o 4 mld 328 min złotych. Tytułem odsetek i premii posiadacze wkładów oszczędnościowych w I kwartale br. uzyskali 1 miliard 738 milionów złotych. W ciągu 3 miesięcy br. PKO udzieliła ludności 1 miliard 932 miliony złotych kredytów na zakup artykułów przemysłowych i usług; 505 milionów złotych kredytów na indywidualne budownictwo mieszkaniowe i remonty oraz 244 miliony złotych kredytów gotówkowych. Stan zadłużenia ludności w PKO z tytułu otrzymanych kredytów wynosił na koniec I kwartału 1974 r. 25 mld 998 min zł. (PAP) 200-tysięczna tegoroczna tona zboża z ZSRR przeładowana w Dorohusku (P) 22 bm. w godzinach porannych kolejarze „Suchego portu” w Dorohusku kóło Chełma Lubelskiego przyjęli 200-tysięczną w bieżącym roku i 50- -tysięczną w tym miesiącu tonę radzieckiego zboża, wysłanego do Polski przez tę stację przeładunkową. Każdy kolejowy transport radzieckiego zboża jest bezzwłocznie przeładowywany na polskie wagony lub samochody. Uroczystości w 104 rocznicę urodzin W. I. Lenina (P) 22 bm. — w 104 rocznicę urodzin Włodzimierza Lenina — na terenie całego kraju odbyły się liczne uroczystości. Uwypukliły one nierozerwalność współczesnej Polski z socjalizmem, naszą więź z ideami i dziełem Lenina. W sojuszu z ojczyzną Lenina Polska znalazła trwałe gwarancje swej niepodległości, bezpieczeństwa, wszechstronnego rozwoju. Myśl tę akcentują obchody 29 rocznicy podpisania polsko-radzieckiego układu przyjaźni, współpracy i pomoo cy wzajemnej, które w dalszym ciągu odbywają się w Polsce. Uroczyście obchodziło rocznicę leninowską społeczeństwo ziemi krakowskiej, gdzie wódz Rewolucji Październikowej żył i działał w latach 1912 — 1914. Główne uroczystości odbyły się w Nowej Hucie, gdzie od 20 łat pracuje największy polski kombinat metalurgiczny noszący imię Lenina. Pod pomnikiem wielkiego komunisty delegacje władz i społeczeństwa Krakowa złożyły 22 bm. wieńce i kwiaty. W godzinach popołudniowych przed pomnikiem Lenina odbyło się wielkie zgromadzenie członków partii ziemi krakowskiej — z udziałem delegacji organizacji partyjnych ze wszystkich powiatów i wielkich zakładów pracy. W czasie zgromadzenia 50 przodujących młodych robotników, inżynierów, rolników, żołnierzy i studentów otrzymało legitymacje kandydackie i członkowskie PZPR. Życzenia z tej okazji przekazał im I sekretarz KW PZPR Józef Klasa, W warszawskim Muzeum Lenina otwarta została wystawa malarstwa pt. „Lenin a Polska”. (O wystawie informujemy na str. 61 Tradycyjnie już z okazji rocznicy leninowskiej uczniowie grójeckiej szkoły im. Nadieżdy Krupskiej spotkali się z uczniami warszawskiej szkoły, w której uczą się dzieci pracowników radzieckich placówek dyplomatycznych i handlowych. Również w Łodzi z okazji rocznic odbyły się liczne spotkania i imprezy. W czasie uroczystej wieczornicy w Teatrze im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, w której uczestniczy! I sekretarz KW PZPR — Zdzisław Kurowski, podkreślono rozwijającą się współpracę miast i terenów przygranicznych. (PAP) (P) 22 bm. w Nowej Hucie pod pomnikiem W. Lenina odbyła się manifestacja ludności połączona z wręczeniem legitymacji partyjnych grupie 100 młodych członków i kandydatów PZPR. Oto moment wręczania legitymacji. CAF ~ sochor (teiefoto) Początek-za cztery lata * FM absolwenci w 1983 r. * Kadry i programy nauczenia * Potalii i puce Przygotowania do reformy edukacji Obsługa własna (P) Trwają intensywne przygotowania do reformy systemu edukacji narodowej. 8 marca br. Biuro Polityczne KC PZPR i Prezydium Rządu zaaprobowało projekt reformy; młodzież polska będzie zdobywała wykształcenie w powszechnej 10-letniej szkole średniej. Nad kolejnymi etapami reformy, które doprowadzą do upowszechnienia średniego wykształcenia, obradowali 22 bm. w siedzibie Sejmu kuratorzy okręgów szkolnych, wojewodowie i naczelnicy powiatów. Nauki i Oświaty KC PZPR Romuald Jezierski, prezes ZNP Bolesław Grześ, przedstawiciele stronnictw politycznych i organizacji społecznych. Minister Jerzy Kuberski zaprezentował podstawowe zadania, jakie wynikają z założeń reformy dla administracji państwowei i organizacji społeczno-politycznych. Określił aktualny stan przygotowań do reformy i program prac związanych z wprowadzaniem nowego svstemu kształcenia. Realizacja rozpocznie się za cztery lata. pierwsi zaś absolwenci powszechnej szkoły średniej opuszczą ją w 1983 r. Sprawą niezwykle ważną jest odpowiednie przygotowanie kadry pedagogicznej do nowych zadań dydaktycznych i wychowawczych. System doskonalenia nauczycieli pracujących zapewni w ciągu najbliższych ośmiu lat naszemu szkolnictwu pedagogów legitymujących się dyplomami uniwersyteckimi. Powstanie 5.5 tys. nowvii szkół dziesięcioletnich (w tvm ok. 2 tys na wsi). Od sprawności organizacyjnej administracji terenowych zależeć bedzie ich prawidłowe rozmieszczenie W każdvm powiecie znaidzie sie orzvna'mniei iedna szkoła o specializacii kierunkowei dla absolwentów dziesięciolatki ora.z dobrze wyposażony zespół szkól zawodowych Powstaną też szkoły zawodowe o specjalnościach masowych oraz szkolv kształcące dla ośrodków przemysłowych. związane z nimi bazą warsztatowa, dysponujące internatami. Do 1978 r. zostana ustalone 'reści kształcenia i wychowania dla poszczególnych poziomów nauczania. W tvm roku także zakończa sie badania eksperymentalne nad nowymi podręcznikami. metodami środkami i pomocami nauczania dydaktycznymi. Pracami nad reforma — powiedział mówca — kierować bedzie komisia powołana przy Ministerstwie Oświaty i Wycho- W’ania. Jei odpowiedniki utworzone zostaną w województwach W obradach wzięli udział: Jerzy Kuberski, minister oświaty i wychowania, wiceministrowie tego resortu, wiceprezes Rady Ministrów Józei Tejchma, kierownik Wydziału i powiatach, a zakres prac obeimie m. in. kwestie przygotowania bazy lokalowej i wyposażenia szkół, opracowanie programów inwestycyjnych, określenie liczby potrzebnych nauczycieli. W realizacji prac związanych z reforma będą brali udział nie tylko nauczyciele i władze oświatowe; ważna rola w two(B) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Udana operacja przyszycia ręki w Tomaszowie Lubelskim (P) Dużym sukcesem lekarzy szpitala w Tomaszowie Lubelskim jest przeprowadzona tu operacja przyszycia odciętej ręki. Pacjent — Michał Dżugaj zoz stał przywieziony do szpitala pobliskiej wsi Jeziorna, z ręką odciętą powyżej iokcia przez piłę tarczową. Zespół pod kierownictwem chirurga, dr Władysława Madeja przeprowadził trudną, trwającą ponad 3 godziny operację złożenia kości i przyszycia odciętej kończyny. W tydzień po operacji chory odzyskał w odciętej ręce czucie i mógł poruszać palcami, a obecnie — po miesiącu porusza także dłonią. (PAP) Przelotne deszcze (P) Nad Europą wschodnią i Skandynawią zalegają płytkie układy niskiego ciśnienia. Pozostałe obszary kontynentu pokrywa wyż z centrum nad Anglią. Pogodę w Polsce kształtować dziś będzie słaba zatoka niżowa. W związku z tym spodziewane jest zachmurzenie umiarkowane, okresami duże z możliwością opadów deszczu. Temperatura maksymalna w ciągu dnia od 8 st.C. w dzielnicach wschodnich do 11 w centrum i 15 st.C. na południowym zachodzie. Wiatry umiarkowane, chwilami porywiste z kierunków północno-zachodnich. tyk W Warszawie dyżurny synopprzewiduje zachmurzenie umiarkowane, w ciągu dnia wzrastające, aż do wystąpienia przelotnych opadów deszczu. Temperatura maksymalna ok. 11 st. C. Wiatry umiarkowane, północno-zachodnie. Imieniny obchodzą: Jerzy Wojciech. (1. 1.) .Panorama Trzydziestolecia’ Otwarcie wystawy „Gdańsk - Leningrad” (W) „Gdańsk — Leningrad zawsze razem“ — to tytuł interesującej wystawy fotogramów, ukazującej braterską przyjaźń dwóch miast nadbałtyckich. Ekspozycja otwarta została 22 bm. w Domu Kultury Radzieckiej w Warszawie w ramach gdańskiej „Panoramy Trzydziestolecia”. W poszczególnych rozdziałach ukazano wielostronne związki łączące od lat Gdańsk i Leningrad. w Wieczorem' odbył się koncert, którym wystąpili artyści Opery i Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. (PAP) Kraj Rad składa hołd Wodzowi Rewolucji MOSKWA (PAP). W Kremlowskim Pałacu Zjazdów odbyła się w poniedziałek uroczysta akademia poświęcona 104 rocznicy urodzin W. I. Lenina. Na sali zasiedli weterani partii komunistycznej, Rewolucji przodujący Październikowej, robotnicy i chłopi, uczeni, działacze kultury, żołnierze Armii Radzieckiej. W prezydium — Leonid Breżniew, Aleksiej Kosygin, Nikołaj Podgórny i inni przywódcy KPZR i państwa radzieckiego. Zastępca członka Biura Politycznego, sekretarz KC KPZR Boris Ponomariow wygłosił referat okolicznościowy. (P) (TEKST REFERATU NA STR. 5) L. Breżniew przyjął E. Kennedyego MOSKWA (PAP) Sekretarz generalny KC KPZR, Leonid Breżniew przyiai w poniedziałek na Kremlu znanego działacza demokratyczne' oartii USA. senatora Edwarda Kennedy'ego. W czasie rozmowy poruszono wiele problemów radzieckoamerykańskich stosunków, omówiono też zagadnienia międzynarodowe. Leonid Breżniew podkreślił, iż Związek Radziecki gotów iest nadal rozszerzać i pogłębiać stosunki ze Stanami Zjednoczonymi na zasadach równości, wzajemnej korzyści i niemieszania się w wewnętrzne sprawy druciei strony. Edward Kennedy również opowiedział się za dalszym rozwojem pokoiowych stosunków i współpracy miedzy obu kraiami. (P) Dalsze demonstracje w Etiopii PARYŻ, LONDYN (PAP). W Etiopii nadal odbywają się demonstracje. Po sobotniej wielkiej demonstracji muzułmanów etiopskich, w poniedziałek na ulicach Addis Abeby demonstrowali . chrześcijanie koptyjscy. .Korespondent agencji AFP informuje, że po ulicach miasta maszerują grupy, na czele których często znajdują się księża koptyjscy z transparentami „Etiopia ziemią chrześcijańska”. Niektóre grupy udały się pod pałac patriarchy Kościoła koptyjskiego, Teowoflosa. krytykowanego w ostatnich miesiącach przez hierarchię, kościelną niższych szczebli. Sobotnie demonstracje ludności muzułmańskie! i poniedziałkowe chrześcijan koptyjskich wprowadziły w pełną napięcia sytuację nowy czynnik - religijny. Na prowincji trwają demonstracje i strajki. Równocześnie AFP informuje, iż w poniedziałek w Addis Abebie zmobilizowano poważne siły policyjne. (P) Gwałtowny pożar biurowca vis-a-vis siedziby ONZ w N. Jorku NOWY JORK (PAP) W poniedziałek rano z nieznanych przyczyn nastąpiła potężna eksplozja w 30-piętrowym biurowcu znajdującym się naprzeciwko siedziby ONZ w Nowym Jorku. Pożar wywołany eksplozją szalał przez kilka godzin mimo wysiłków straży pożarnej Jak dotychczas, nie znana jest liczba ofiar. Szczuk' budynku zatarasowały kilka sąsiednich ulic, powodując gigantyczne korki samochodowe. Budynek należał do jednej z firm naftowych. (P) IWEiHHffir jakie i jakie M? nasze pieniądze ? Rozmowa z dyrektorem Skarbca Emisyjnego NBP (P) Dyrektor Skarbca Emisyjnego NBP — Czesław Kamiński poinformował dziennikarza PAP, że niedawno wprowadzona moneta 20- złotowa zapoczątkowała porządkowanie całego „ciągu” monet w Polsce. — Czym to jest spowodowane? — Mamy na uwadze — powiedział dyr. Kamiński — postulaty obywateli dotyczące stosowania zarówno lepszych stopów, jak i zmniejszenia wielkości monet — tak, aby nie obciążały one nadmiernie portmonetek i kieszeni. Przewidujemy zatem zastosowanie trzech podstawowych stopów monetarnych: miedzioniklu, brązu i aluminium. Chcę podkreślić, że wygląd monet bitych z tych stopów X będzie wyraźnie zróżnicowany. tak — z uszlachetnionego miedzioniklu bite będą monety 20-złotowe o średnicy 29 mm (obecna wielkość), a następnie zmniejszone w stosunku do dzisiejszych wymiarów monety 10-złotowe o średnicy 25 mm (obecnie mała 10-zlotówka ma średnicę 28 mm. a duża 31 mm). Różnica więc między moneta 20-złotową a 10-złotowa (4 mm) będzie bardzo widoczna. Dodam, że zmnieiszenie monet 10-złotowych, wykonywanych z lepszego stopu, pozwoli na obniżenie ich ciężaru o 1/3 w stosunku do monet będących w obiegu Drugą nową grupę będą stanowiły monety 2-złotowe (średnica 20 mm) i 5-złotowe (23 mm) — ze stopu brązalowego. Będą się one różniły od pozostałych rodzajów monet nie tylko rozmiarami, ale również kolorem metalu. Jednocześnie ich odporność na ścieranie lub uszkodzenie wydatnie się zwiększy w porównaniu z monetami aluminiowymi. Z tego ostatniego stopu wyrabiane będą nadal jedynie monety 1-złotowe i o niższej wartości. — Kiedy można oczekiwać tych zmian? — Zgodnie z naszymi przewidywaniami. zmniejszona moneta 10-złotowa powinna być wprowadzona do obiegu w końcu br. lub na ooczatku przyszłego roku. Natomiast no. we monety 2-złotowe i 5-złotowe — ze stopu brązalowego — ukazałyby sie w 1975 roku. Po wprowadzeniu nowych rodzajów monet, stopniowo będą wyrofvwane stare monety, jednak przez pewien czas nieuniknione jest naturalnie równoczesne ich kursowanie — Może kilka słów o banknotach. Czy nie nazbyt szybko uleaa-ri zużyciu? (C) DOKOŃCZENIE NA STR. i