Adevěrul, octombrie 1888 (Anul 1, nr. 41-66)

1888-10-26 / nr. 62

t tru buna instrucţiune şi dezvoltarea vitejei armate bulgare, ne au pricinuit o mare satisfacţie. Sacrificiile ce poporul face şi va face pentru menţinerea armatei, sunt nişte dovezi manifeste de încrederea şi de speranţa ce avem într’însa, iar reprezintaţia naţională e convinsă că sunt înalta direcţiune a Alteţei Voastre Regale, Bulgaria va avea întotdeauna armata sa instruită şi disciplinată, demnă şi gata să răspunză misiunii sale. Reprezintaţia naţională neignorând de loc trebuinţa indispensabilă şi însemnătatea unei bune organizaţii interioare a Statului, va studia cu o îngrijire particulară şi atenţiune toate proiectele de lege şi propunerile pe care guvernul le va prezintă Adunării şi va face tot ce-i va dicta datoriile şi interesele patriei. Trăiască Alteţa Sa Regală Ferdinand I, principe al Bulgariei. De pretutindenea Germania „Gazeta Naţională" anunţă că împăratul a terminat planul de reorganizare a marinei ; corniţele de Monts ar rămânea in capul ministerului batalionul de infanterie de marină ar fi transformat în regiment. Serbia Prima şedinţă a comisiunii pentru Constituţiune s’a deschis la 11 ore de Regele care a rostit un mare discurs, după care el a întrebat dacă comisiunea se va pronunţa pentru revizuirea Constituţiei actuale sau pentru crearea unei noi Constituţii. In urmă sub-comitetul a fost ales. El se compune din 3 membri din fiecare partid, adică 9 membri. Regele sau vicepreşedintele Comisiunii vor prezida subcomitetul. Egipt Se depeşează din Suakim că, în noaptea de marţi spre mercur, săptămâna ce a trecut, rebelii au ars Zambana (fortul provizoriu) din prejurul fortului de Apă, vrând să pună mâna pe acel fort. Ei aufost siliţi a se retrage dinaintea tirului vaselor şi al forturilor, după ce au tras 12 obuze dintre cari 5 au ajuns la fort. 2 soldaţi au fost răniţi. O depeşă din Cairo zice, că generalul Grenfell pleacă la Suakim cu un escadron de cavalerie, o companie de infanterie,artilerie călăreaţă şi 4 tunuri Krupp. Statele Unite Astăzi marţi trebue să se efectueze în Statele Unite din America de Nord, alegerea unui preşedinte de republică. Stau faţă în faţă din partea democraţilor actualul preşedinte Grover Cleveland şi Thurman, din partea republicană Harrison şi Morton. Candidaţii democraţi au mai multă şansă, însă în New-York, New Jersey, Connecticut şi Indiana partidele îşi ţin ■ cumpăna din cauză că mulţi democraţi cu influenţă au părăsit partidul lor Afară de aceste 2 partide se prezintă şi partidul naţional al prohibiţiuneî care susţine pe candidatul ei general Clinton ,B. Fieke la prezidenţie. Partidul prohibiţiuneî lucrează contra producţiuneî alcoolurilor. In 1881 el a dat 10,305 voturi, în 1887 a dat 151,062voturi. Ştiri mărunte | ______ 1). D. M. Melic, reluându-şî funcţiunea de inspector general al şcoalelor, d. Ştefan C. Mihăilescu, este însărcinat cu gerarea lucrărilor secretariatului general, de pe lângă ministerul cultelor şi instrucţiune publice. # * Cu începere de la 3 Noemvrie, oficiul poştal din Hîrlau, va putea primi şi achita mandate poştale interne.* * * Direcţia generală a telegrafelor şi poştelor, va acorda tuturor oficiilor mici facultatea de a face serviciul de mesagerie, mandate, în interiorul ţarei. * * * Este, mai mult ca sigur că în sînul consiliului inspectorilor generali ai armatei se va propune şi chiar obţine anularea examenului căpitanilor la gradul de maior. * * Primul ministru a avut ori după ameazi o audiență particulară la Rege. # * * D. General Arion, inspector general al artileriei, va termina tocmai mâine inspecția sa la regimentele de artileria din capitală. ADATÉKUL Informaţiuni Se pare că ruptura între conservatori şi junimişti poate fi clasată între faptele îndeplinite, înaintea cărora oamenii politici se înclină de obiceiu.* D. M. Cogălniceanu, a făcut el la amiază o vizită din Dimitrie Brătianu. * * * Direcţia căilor ferate, a afişat astăzi noul orariu al mersului trenurilor.* * * In săptămâna aceasta se va forma lista guvernamentală a candidaţilor pentru consiliul judeţian de Ilfov. JtC * at După cum aflăm, deputaţii şi senatorii liberali, vor avea o întrunire, în preziua deschiderea corpurilor legiuitoare. * * Consiliul a respins cererea comercianţilor de căciuli şi cizme, de a avea încă o voiă de 2 luni să stea în gherete. Aceasta a produs o vie nemulţumire între aceşti negustori cari asistau.. * # # D. G. Vernescu va opta pentru colegiul de deputat din Turnu-Măgurele, declarându-se vacant cel din capitală. * * * In şedinţade ori a consiliului comunal, după o vie discuţie, acesta a autorizat pe primar de a soma pe legaţiunea rusa, ca să se conformeze regulamentului clădirilor cu construcţia care se face în curtea legaţiuneî. * * * Primul preşedinte al curţii de casaţie trebue să convoace chiar săptămâna aceasta secţiile unite ale acestei curţi, spre a le lua avizul asupra cursului care trebue dat afacere fostului general Angelescu de care curtea a fost sesizată. * * Căpitanul Coandă, prin artilerie care este ataşatul militar pe lângă legaţiunea română din Viena, şi care se află în capitală, va fi rechemat în ţară. * # * După ce Miticus—astfel numeşte D. Carp pe autorul „Spionului prusian“ — s’a arătat atât de slugarnic faţă cu P. S. S. Episcopul Melhisedec încât i-a servit de chelner aducându-i cafeaua de la restaurantul gărei la vagon; văzând că slugărnicia lui nu l-a făcut nici deputat nici senator, el a mai scris o nouă diatribă la adresa P. S. S. Episcopului Romanului, prin Democraţia, în care aruncă asupra veneratului episcop, balele sale veninoase, ca şi cum P. S. S. ar fi cauza căderea reptilei, şi a învingere! conservatorilor. Primarul capitalei fiind în bănuială asupra unui şef de biurou, d. Tacoman, a denunţat faptul parchetului. Judecătorul de instrucţie Costovicî şi procuorul Sletescu luând în examinare estiunea a.estui impiegat, s’ar fi găsit elapidată o sumă de 5000 lei din taxa de 2 la sută din vânzarea vitelor în obor Frauda constă în a trece în matca registrului sume inferioare celor ce se percepea fi Naturalismul la teatru. — La un teatru american din New-York se studiază acuma o mare melodramă, a cărei una din scenele principale este jefuirea unei valizi. Dar, directorul teatrului căutând tot lucruri no uiţi care să facă sgomot, n’a găsit altceva mai bun de făcut de cât să însărcineze cu representarea acestei scene pe doi tâlhari adeveraţi, cari şi-au făcut o meserie din spargerea valizelor şi cari au fost eliberaţi nu de mult din închisoarea de la Sing-Sing, unde au suferit mai multe condamnări. Cei doi „artişti“ vor trebui să aducă cu ei un arsenal întreg de instrumente tâlharilor şi vor trebui să strice valiza cu desăvîrşire. De aci rezultă că, la fiecare reprezentaţie va trebui o altă valiză, dar cheltuelile vor fi scoase din reclama făcută fabricantului. In sfirşit, ceva şi mai nostim este, că întreprinzătorul director, având în noul sei „artişti“ încrederea pe care o merită, şi-a asigurat la îndemână o escuadă de poliţişti, ca să păzească casa şi veniturile teatrului, printre acte.* * # Fapte Diverse O doamnă agăţată de un fanar. — Un frumos spectacol a fost săptămâna trecută la Champs- Elisée (Paris). Ca la o sută de inşi şedea ei aproape derondpoint, grupaţi în jurul unui fanar. Sus pe fanar, agăţată se afla o femee tânără foarte elegant îmbrăcată. Un tânăr, de asemenea elegant, se afla în mijlocul curioşilor şi se ruga de ea ca să se dea jos. La urma urmei, veniră duci poliţişti şi numai atunci se hotărî să se scoboare şi zise: „Ve rog domnilor, duceţi-me la post, asemenea şi pe domnul, şi cu degetul arătă pe tânărul care îi făcuse rugămintea să se scoboare. Dusă la post, declară următoarele : — Me numesc Angela M . . . artistă dramatică; acuma cinoi ani, omul acesta care se numește Gustav M . . . ., pe vremea aceia figurant la un teatru, era amantul meu. M’am încredințat că era un proxenet și l’am trimis să se plimbe. Mai pe urmă am aflat că finese arestat și condamnat la mai multe luni închisoare pentru escrocherie. Mai odinioară l’am întâlnit într’o cafenea la Champs-Elisée. A venit la mine, m’a atras, declarând că voia să reia traiul comun. La refuzul meu, el me pălmui. Neavând pe nimeni care să me apere, m’am agățat de un fanar, știind că lumea are să se grămădească și că am să fiu scăpată. Gustav M. a fost recunoscut ca un hoț care devastează prin cartierul de l’Etoile. A fos arestat. Ultime informatiuni * In urma rupturei declarate între conservatori şi junimişti D. Vernescu este ameninţat de a perde zestrea sa în forma primarului capitalei. Acestuia priindu-i alipirea de guvern, crede de cuviinţă de a părăsi pe şeful său. Cu atâta mai bine. Ne-ar părea rău dacă D. Pakes ar răsgândi. De mult se zice, că actualul primar e un colectivist pripăşit printre conservatori. * * Ni se dă ca sigură ştirea că D. colonel Jilgiu, prefectul poliţiei capitalei şi-a dat azi demisiunea. Faţă cu ruptura declarată, această ştire nu poate surprinde pe nimenea, find știut că D. colonel Algiu este un conservator convins.* * D. G. Gr. Cantacuzino ar fi declarat că primește a intra într’un minister junimist numai în cazul când conservatorii ar da sprijinul lor junimiștilor. îtc * Ni se comunică următoarele : Guvernul nevrând să vie direct cu o lege contra socialiştilor, 2 deputaţi din Moldova, au luat însărcinarea, de a cere guvernului, în primele zile ale Camerei chiar, luarea de măsuri energice în contra socialiştilor. * * * D. N. Blaramberg a declarat, că în cameră se va vedea dacă atitudinea sa în alegeri a fost atitudinea unui adevărat liberal sau nu.# * * Ministerul de rezbel, a luat o nouă măsură ca ofiţerii inferiori de artilerie, cari n’au trecut prin şcoala specială de artilerie şi geniu, să fie trimişi în serviciul pompierilor.* * * La poarta Mitropoliei săpându-se pământul pentru facerea pavagiului, la o adâncime ca de 20 centimetri s’au găsit oase de oameni. #■ * O nouă sesiune a curții cu jurați în capitală nu va fi decât cea ordinară la 1 Decemvrie. Această sesiune ordinară va fi însă prelungită spre a se putea termina toate procesele. # * Se zice că d. G. M. Ghica, ministrul României la Petersburg, care actualmente se află bolnav la Viena se va retrage din diplomaţie, pentru cauză de sănătate. ?1. * * A apărut în Brăila o broşură intitulată : Gestiuni economice privitoare la exploataţiunea telegrafelor, poştelor şi căilor ferate de d. Constantin G. Cotescu. * * * Comisiunea de apel care va avea să se pronunţe asupra contestaţiilor ce se vor face de proprietarii nemulţumiţi la formarea recensământului contribuţiilor, se va compune din d-nii Naumescu, Sava Vasiliu şi l’aladi, consilieri comunali. * * * Celebrul proces dintre d. Gr. Heliad cu primăria de Galaţi, de la care cere însemnate sume pentru lucrările cheiurilor, se va judeca poimâine joi la curtea din Iași. Acest proces a fost de 3 ori deja la casaţie. * #Din cauza sărbătorii de mâine ziarul nostru va apare joi la amează. ULTIME DEPEŞI Paris, 6 Noemvrie.—Generalul Boulanger a făgăduit că va asista cu întregul comitet naţional la banchetul republican ce se va da la 2 Decemvrie la Nevers. Madrid, 6 Noemvrie. — Cortezii vor fi convocaţi la 30 Noemvrie. Londra, 6 Noerrvrie. — Parlamentul englez se întruneşte azi. Se crede că restul sesiunii va fi consacrat nurrţai cesţiunilor budgetare. CURSUL BUCURESCI CASA IDE SCHIMB TOMA TACIU Strada Lipscani No. 4 (în noul palat „Dacia-România.") 5% Rentă amortisabilă. . . . 94.75 95.50 5°/o Rentă română perpetuă . . 93.— 94.— 6°/o Oblig. de Stat...................... 98.50 99.25 0% n Căii. Fer. Rom. Reg. —.— —.— 5°/o r. Municipale vechi . . 83.50 84.25 10 lei „ Casei Pens. 300 lei . 230. — 235.— 5°/0 Scrisuri func. Rur. ... 96.75 97.50 7% n „ „ ... . 106.75 107.50 5"/o v n Urbane . . 92.75 93.50 6°„ íj ................................. 99.— 100.— 1°/o „ „ . . . 105.— 106.— 5°/0 „ „ „ de Iași . 82.50 83.25 Impr. cu prime Bucur. 20 lei . 45.— 50.— Losuri Crucea Roşie Italiane . . 28.— 32.— Acţ. Băncei Naţ. a Rom. 500 lei —.— —.— „ Soc. Rom. de Constr. 500 „ —.— —.— „ „ do asig. Dac.-Rom. 200 „ —.— —.— „ „ „ „ Naţionala 200 „ —.— —.— 5% Municipale noui...................... —.— —.— DIVERSE Aur contra Argint...................... 1.75 2.25 „ „ Bilete de Bancă . . 1.75 2.25 Florin valută Aust.......................... 2.06 2.09 Mărci Germane ...... 1.23 1.25 Bancnote Francese......................100.— 101.— Ruble de hârtie........................... 260.— 270.— De vînzare 2500 vedre vin nou, 50 care fân şi 25 pogoane zavoru şi pădure. Informaţii strada Polonă 20. 97.p3. BOALELE SIFILITICE § n.ep"U.tinţa, "bărbătească. Vindecă după cele mai noul metode radical, fără durere şi împedicare, după o esperienţă !) de 19 ani. Specialist în boalele lumeşti Dr. THOR Str. Emigratul No. 3, Intrarea din Calea 5. Victoriei prin Str. Sf. Voivozi (Tramvay). dj Consultaţii de la 8 dim. ţ pânâ la 6 seara. ^ Loc separat de aşteptare pentru fiecare. 'Â Medic şi Chirurg 3 di*. WESTFRIED Tratează boale Syphilitice, precum şi maladii de ochi şi urechi după un sistem cu totul nou. Consultaţiunî de la 2—4 p. m., Str. Lipscani No. 21, stagiul I. Avis călătorilor 67 S’a pus în circulaţie pe toate liniile căilor ferate române Perine în închiriere cum există în Franţa şi Italia. închirierea unei perine, clasa I şi II de dormit este un leu, şi pe perină de şezut pentru clasa III 50 bani pentru o singură călătorie directă. Pernele se închiriază în gările principale de agenţi speciali. ANTREPRIZA. O damă germană doreşte a se angagia ca instructoare la unul sau 2 copii. Informaţii la administraţia acestui ziar. Solide şi eftine E* Centaur,“ strada Carol I No. 10. Oricine va avea trebuinţă de orice fel de încălţăminte, să binevoiască a visita acest magasin spre a se convinge de cele sus zise. 77.2 vison. Public Atelierul de tâmplărie şi mobile S. Emanuel, situat în str. Lutherană, se va muta de la Sft. Dumitru 1888 în Strada Romană 32. 4—27inșomate impermeabile pentru învelit producte și vagoane de transport, prima calitate, la d. M. LITTMAN, strada Lipscani 10. 10—27.