Adevěrul, februarie 1904 (Anul 17, nr. 5208-5236)

1904-02-01 / nr. 5208

r A Duminecă 1 Februarie 1904 Abonamentele nostre Adevărul politic . . . . Un an 30 lei, 6 luni 15 lei, 3 luni 8 lei, 1 lună 3 lei Adevărul de dimineața „ „ 16 „ „ „ 8 „ „ „ 4 ........ 1.50 Abonamente combinate,, ,, 40 „ , 20 „ „ „ 104 lei (Adevĕrul politic și Adevĕrul de dimineața) Pentru Copii .... Anual 2 lei 50. Belgia... Orientului Anual 2 lei 50. Abonații Adevărului politic primesc gratuit Belgia...Orientului „ Adevărului de Dimineața primesc gratuit Pentru Copii Abonamentele combinate dau drept la amîndouă revistele gratuit. Persia englezii ar avea din nou prioritatea. §„Dar dacii Rusia o victorioasă? Poate oare Anglia privi liniștită cum Mandciuria ar deveni o provincie rusească, o Siberie sudestică solid anexată ? Poate Anglia privi liniștită ca Coreea să ajungă sub stăpînirea rusească, Japonia să devie apendincele unui teritoriu exclusiv rusesc, că în toată Asia Orientală țarul să poruncească și să poată la orice moment apăsa asupra chinezilor atit de mult încît drumul la sud spre frontiera indică să fie deschis cazacilor? Iată cestiuni grave ce s’ar pune atunci", cestiuni vitale pentru Marea Britanie, imperiul universal englez ar fi amenințat, căci mărimea și”bogăția sa sunt perdute iară india ! Iată motive cari mă fac să cred că în cele din urmă războiul acesta ruso-japonez nu se poate termina decit printr'o conflagrație generală“. Marșuri forțate japoneze Lumea e uimită de repeziciunea cu care înaintează japonezii. Citeva amănunte publicate de o revistă militară germană dau interesante lămuriri în această privință. In vara anului trecut 453 ofițerii și soldați din batalionul al doilea al regimentului 8 de infanterie au făcut într-o zi călduroasă 75 kilometri. Marșul a durat 17 ore și 10 minute, repauzurile 4 ore și 40 minute. Drumul era în genere bun pentru toate armele. Echipamentul : ranița cu mantaua înfășurată. Rezultatul a fost : bolnavi nici unul. Disciplina în marș excelentă, oamenii vioi. Aprecierea : „După întoarcerea în cazarmă oamenii ar fi fost în stare să mai facă 8 pînă la 10 kilometrii și apoi să mai dea o luptă“. Revista din care extragem aceste date este : „Internationale Nierne über die gesamten Armeen und Flotten“. CONFLICT ~\i\Gt()-i{US Cestiunea Tibetului.—Uneltirile Rusiei.— Cererile Angliei.— Un răspuns energic al Angliei.— Uneltirile rusești.— Tratativele diplomatice.— Conflictul.—Rușii în Tibet. Pe cînd lumea își frămîntă capul spre a pricepe care este situațiunea Angliei în actualul războiu, o publicațiune a guvernului englez apărută în acest moment, vine să arate că la orizont se desemnează un conflict anglo-rus, ale căruia consecințe nu se pot prevedea și ale caruia motive sunt o provincie asiatică aparținînd Chinei și de aceeași importanță vitală pentru Anglia, cum sînt Coreea și Mandciuria pentru Japonia. E vorba de Tibet. Cestiunea Tibetului In 1895 guvernul indian telegrafiază corul din Londra că autoritățile tibetane sunt absolut incapabile de a ține în frîu triburile neliniștite de la frontiera indiană și în consecință cere o procedare energică. Cinci ani au durat apoi tratativele Angliei cu Tibetul și cu guvernul chinez ca suzeran al său. Uneltirile Rusiei pe cînd însă aceste tratative nu aveau nici un rezultat, două misiuni tibetane se duseră in Octombrie 1900 și Iunie 1901 la Petersburg unde fură pornire cu onorurile ce se fac de obiceiui trimișilor politici. Faptul dădea de gîndit deși contele Lambsdorff declarase ambasadorului englez, Sir Charles Scott, că misiunile acestea „nu pot fi privite ca misiuni cu caracter politic sau diplomatic“. Pe cînd însă guvernul rusesc afirma mereu că relațiunile sale cu cel tibetan sunt inocente, atitudinea guvernului tibitan față de Anglia devenea tot mai ostilă. In 1901 o scrisoare trimisă de viceregele Indiei lni Dalai-Lama, se întoarce nedeschisă. La 13 Februarie 1902 guvernul indic recomandă măsuri imediate și dacă tibetanii opun rezistență ocuparea imediată a văiei Jiumbi. A trata cu China este inutil suzeranitatea eî asupra Tibetului existînd numai pe hîrtie, la orice acțiune rusă cu una și mai mare. Dacă Rusia ar trimete o expediție sau o misiune, Anglia ar face același lucru, in măsură mai mare“. Tratativele diplomatice La 2 Februarie Rusia a înaintat guvernului englez un memorand ținut într-un ton neobicinuit și amenințător. Guvernul englez a răspuns protestînd contra acestui ton și „contestînd că Rusia ar fi avînd oarecare drepturi de a întreba guvernul englez asupra incidentelor în relațiunile sale de vecinătate“. Guvernul rus a fost somat să declare categoric dacă are vre-un tratat secret cu China asupra Tibetului și dacă are de gînd să stabilească un agent la Lhassa. Guvernul rus a dezmințit totul adăugînd numai că „privește Tibetul ca o parte a imperiului chinezesc, a căruia integritate o interesează“. Conflictul Cu toată această declarație a guvernului rus, cel englez trimise în Tibet o expedițiune sub conducerea colonelului Younghusband. Ambasadorul rus a făcut demersuri la Londra. Intre lordul Landsdowne și ambasadorul rus a avut loc o discuție gravă. Landsdoone a declarat că atitudinea provocatoare a tibetanilor cari refuzau să trateze a determinat expedițiunea, că Rusia nu ar fi arătat atîta răbdare față de tibetani dacă ar fi fost în locul Britaniei, în sfîrșit a făcut următoarea declarație care e desigur preludiul unui conflict: „Guvernului englez i se pare mai mult decît straniu că protestul vine de la o putere care în lumea întreagă nu ezită nici odată să impieteze pe teritoriul vecinului sau cînd circumstanțele par a cere aceasta. „Dacă guvernul rus ar avea dreptul să se plîngă de Marea Britanie cu privire la măsurile luate de ea pentru a obține reparațiune de la tibetani înaintînd pe teritoriul lor, ce limba îm ar trebui să fie Marea Britanie în ce privește încălcările Rusiei în Mandciuria, în Turchestan și în Persia ? Rușii în Tibet Expediția engleză a intrat în Tibet. Pe de altă parte se anunță intrarea unei expediții ruse, de asemenea că Rusia trimite arme tibetanilor. Conflictul e deci aproape gata. Iată cea mai iminentă putință de conflagrație. Repetăm că toate cele de mai sus sunt expuse după acte diplomatice autentice publicate de guvernul englez. Dipl. Acum Anglia cerea să i se admită stabilirea unei legațiuni comerciale britanice la Lhassa, capitala Tibetului. De asemenea să se stabilească și un reprezentant consular sau diplomatec englez acolo. Guvernul indian afirmă că dacă aceste cereri nu s'ar realiza „s’ar naște în Tibet o primejdie serioasă care într’o bună zi, și poate nu prea îndepărtată, ar putea să ia proporțiuni amenințătoare. In aceste momente se răspîndise zvonul că Anglia ar avea intențiunea să trimeata o expedițiune în Tibet. La care Rusia ripostă că s’ar putea ca această expediție s'o determine „a face demersuri pentru protejarea intereselor sale în acele locuri“. Unui răspuns energic al Angliei Uneltirile rusești Pe atunci zvonul despre expediția în Tibet nu era Întemeiată. Guvernul englez a răspuns totuși celui rus că din „sursă absolut demnă de crezare a primit rapoarte arătând că Rusia a făcut acum de purând o Înțelegere pentru stabilirea unui protectoret rus asupra Tibetului și ca chiar de na făcut-o In tot cazul vroiește să stabilească agenții sau funcționarii consulari ruși la Lhassa, Anglia are interese mult mai mari in Tibet decit Rusia și In consecință va răspunde Cererile Angliei Telegrameig „Atievenului“ Serviciul de noapte Războiul turco-bulgar Constantinopol, 30 ianuarie.—Cercurile turcești declară că sunt false declarațiunile făcute de guvernul Petroff dinaintea Sobraniei, privitoare la persecuțiunile sistematicece elementul bulgar din Macedonia ar avea să le sufere din partea turcilor și la pretinsa intențiune a Turciei să silească Bulgaria ar declara războiul. Se asigură că Aiidermii Bey, comisarul otoman care a plecat era la Sofia, a primit însărcinarea de a declara guvernului bulgar că măsurile extraordinare luate de turci în contra importațiunilor din Bulgaria sunt absolut necesare atîta timp cu manoperila comitetelor macedonene nu vor lua sfîrșit. Regele Petru bolnav Belgrad, 30 ianuarie.—Regele Petru suferind puțin de reumatism trebuește să stea în casă cîteva zile. Adoptarea budgetului de războiu ungar Viena, 30 ianuarie.—Delegațiunea ungară.—Comisiunea specială a adoptat budgetul ordinar și extraordinar al ministerului de război și precum și creditul de 15 milioane coroane cerut pentru cumpărarea de noi tunuri. Particular. Împăratul Germaniei bolnav Berlin, 30 Ianuarie. — împăratul Germaniei suferă de o inflamație a vinelor. Serviciul de zi Cabinetul bulgar Sofia, 31 Ianuarie.—O. Staikoff, președintele Sobraniei, a fost numit ministru de justiție, și Genadiev, ministru de comerciai și agricultură. Particulare Boala primatului Ungariei Budapesta, 31 Ian.— Cardinalul Vaszary, primatul Ungariei, e foarte greu bolnav. Nu se crede că va putea scăpa cu viața. Sultanul și jandarmeria macedoneană 31 ianuarie . Din cenzura a anunțat Contantinopol ordin imperial, toate ziarele de aici, că le este intezis de a relata în gazete numele comandantului gandarmeriei din Macedonia Delgiorgis Pașa, a funcționarilor civili, atașați pe lîngă Hilmi Pașa precum și a tot ce se referă la reformele din Macedonia. 3 III Boala lui Vaszary Budapesta, 31 Ian.— In starea sănătăței cardinalului primar al Ungariei Vaszary se observă o îmbucurătoare ameliorare. Wilhelm II și americanii Berlin, 31 Ian.— Se comentează mult faptul că împăratul Wilhelm II a dejunat era la ambasada americană de aci. Arhiduce descătugari Viena, 31 ianuarie.—Nepotul faimosului arhiduce Ioan (Ort), con Serviciul de noapte Dărîmări de case la Port-Arthur Londra, 30 ianuarie. — Daily Expres anunță din Citu, că rușii dărîmă la Port-Arthur toate casele înalte, aceasta în așteptarea unui nou bombardament al japonezilor. Plecarea ministrului rus din Tokio Tokio, 30 ianuarie.—Baronul Hosen, ministrul Rusiei, a plecat era. I s'au făcut de către japonezi mari manifestațiuni de simpatie. Mikado i-a trimes daruri prețioase. tele Albrecht de Meran care intrase în monastirea Beuron s’a retras descălugărindu-se. Atentatorul lui Louiau nebun Paris, 31 Ianuarie.— Studentul rus, Labancare atentase la viața lui Nordi ui s’a constatat a fi nebun. Ui a și fost internat intr’o casă de sănătate. Spion austriac Viena, 31 Ianuarie.— Din Lemberg se anunță că maiorul de Landwehrului „Wieckoroski ” Petersburg, 30 Ianuarie.— Rusia a hotărit convocarea a 40.000 de rezerviști. 9000 de soldați și 22.000 de tone de material de război și așteaptă la Sebastopol ca să fie transportate în Extremul Orient. Mișcările japonezilor în Coreea Londra, 30 ianuarie. Daily Express a primit din Kobe telegrama următoare: Marșul japonezilor în Coreea de nord, la sudul fluviului Yalu, se face cu o iuțeală uimitoare. Japonezii debarcați la Gensan (la coasta de răsărit a Coreei) s'au și unit cu armata japoneză debarcată la Ping-Yang (la coasta apusană a Coreei). Neutralitatea Chinei Viena, 30 ianuarie.—Aflu din sorginte diplomatică că Germania și Statele Unite ale Americi de nord s’au înțeles spre a face imediat demersuri pentru a asigura neutralitatea Chinei, a cărei atitudine provoacă acum cea mai mare grijă. Germania și Statele Unite au și început în sensul acesta tratative diplomatice cu celelalte puteri. Lupta de la Port-Arthur Londra. 30 Ianuarie.—Telegramă din Shangai. In lupta navală din Port-Arthur, două torpiloare japoneze au pierdut 35 de oameni. Capturarea unui vapor rus Viena, 30 Ianuarie. — Japonezii au capturat vaporul comercial rus Mongolia și l-au adus în apele japoneze. Un truc al japonezilor Londra, 30 Ianuarie.—Se anunță din Ci Fu că japonezii s’au servit la intrarea în portul din Port-Arthur de semnalele rusești. Din cauza aceasta rușii n’au tras focuri asupra escadrei japoneze. Tunuri pentru japonezi Essen, 30 Ianuarie. — Cincisprezece tunuri Krupp destinate pentru Japonia au fost expediate era la Hamburg. Ele vor fi transportate via America de nord. Bombardarea unui port japonez Viena, 30 ianuarie. — Știrea că niște vapoare rusești din Wladivostok ar fi sosit deja la Hakodate , și bombardează acest port japonez nu găsește aci crezămînt, din cauză că e imposibil să fi ajuns acolo. Noua bombardare a Port-Arthurului Jomba, 30 ianuarie. —Se anunță «lin Slum gal că a reînceput bombardarea Sort- Arthurului. Trei vase de războiă rusești s-au scufundat. Clădirea băncei ruse a fost distrusă. O pretinsă înfrîngere a japonezilor Braga, 30 ianuarie. Ziare cehe anunță din Petersburg că ministrul de marină ar fi primit din Vladivostok știrea că în fața acestui port ar fi fost scufundate două vapoare mari japoneze. La legațiunea japoneză din Kiena nu se știe încă nimic despre aceasta. Asediațiunea regelui Danemarcei Londra, 30 ianuarie.Se află aci din izvor sigur că regele Christian al Danemarcei, bunicul țarului s’ar fi oferit acum două săptămîni Rusiei și Japoniei ca să intervio în conflictul lor spre a-l aplana. Rusia a acceptat această mediațiune, Japonia însă a refuzat, mulțumind pentru bunele intențiuni. Mobilizarea în Japonia Tokio, 30 Ianuarie.Mobilizarea armatei japoneze se face cu o preciziune admirabilă. Aparatul de mobilizare funcționează in tot imperiul fără nici un defect. Pe căile ferate domnește cea mai perfectă ordine la îmbarcarea trupelor. Japonezii și presa Londra, 30 ianuarie. Guvernul japonez a publicat instrucțiuni amănunțite privitoare la corespondenții ziarelor. Acestora le este permis să însoțească armata de uscat și să fie însoțiți de cîte un servitor. Corespondenții străini pot fi însoțiți și de cîte un tîlmaciu, pentru care pot obține zilnic cîte o rațiune de hrană. Situația critică a unui diplomat Petersburg, 30 Ianuarie. Ministrul de aci al Coreei se află în cea mai mare încurcătură, din cauză că nu are nici o comunicație cu guvernul său și nu poate primi știri decît prin legațiunea japoneză. Dar relațiunile sale personale atît cunistrul Japoniei cît și cu cel al Chinei sînt atît de rele, că nu comunică și nu vorbește cu nici unul din ei. Vapoare ruse prin canalul nord-est Kiel, 30 ianuarie.— Cincisprezece vapoare de războiri rusești sunt avizate că vor trece prin canalul de nord-est spre Extremul Orient. Atașații Austriei Viena, 30. Ianuarie.— Austro-Ungaria va mai trimite în Japonia, pe lîngă atașatul de marină contele Colloredo, și pe căpitanul de stat major Adalbert Dani de Gyarmata. Zvon despre luarea Port-Arthurului de japonezi . Derlin, 80 Ianuarie. — Ziarul Vossische Zeitung primește din Yokohama următoarea telegrama cu data de 11 februarie st. n., ora 1 după amiază. Știrea despre luarea Port-Arumra ui de cât e japonezi nu este confirmata iina act. Flota rusă în mare primejdie Londra, 30 ianuarie. Comandamentul general al flotei japoneze are intențiunea de a aștepta escadra rusă mediteraneană care se află in drum de la canalul Suez sppre Asia de răsărit, intre insulele Amoy și Formoza. Situațiunea flotei rusești din Mediterana este foarte primejduită. Festivități contramandate Petersburg, 30 Ianuarie.— Toate festivitatile de la Curte precum și toate balurile publice au fost suprimate. Capitularea Seului Tokio, 30 Ianuarie.—Seulul capitala Coreei, se află în mîinile japonezilor, împăratul Coreei a trecut cu desăvîrșire de partea japonezilor. Debarcarea japonezilor la Liaotung Paris, 30 Ianuarie. — încercarea japonezilor de a debarca la Liaotung a avut loc Marți, in timpul nopței. Japonezii recunosc că au avut pierderiÍ serioase. Încercarea de debarcare sa făcut fără încunoștiințarea prealabilă a amiralului Togo. Regimente japoneze distruse Petersburg, 30 Ianuarie.—La încercarea de debarcare a japonezilor la Liaotung două regimente japoneze au fost nimicite de ruși,  apoi japonez capturat Malta, 30 Ianuarie.— Un vapor japonez al liniei Nippon a fost capturat de către un crucișător rus. Anglia și Dardanelele Viena, 30 ianuarie. — „Berliner Jagblatt“ află din cercuri diplomatice că nici nu e de gîndit ca Anglia să încuviințeze cererea Rusiei de a-șî trece flota mărei negre prin Dardanele. Declarațiile unui ambasador japonez Berlin, 30 ianuarie.Ambasadorul japonez din Petersburg, care a sosit azi dimineață abea împreună cu diferiți membri ai ambasadei din Petersburg, a declarat mai multor ziariști cari l’au intervievat, că Japonia nu are nicidecum ginja de a alunga pe ruși din Mandciuria Războiul are numai de scop regularea definitivă a chestiunei manciuriene precum și stabilirea difinitivă a intereselor actuale în Mandciuria și Coreea. Lupta de la Port-Arthur Londra, 30 Ianuarie.Face multă senzație faptul că, deși Londra este centrul acțiune! de influențare a Europei în sens japonez, totuși nu s’a dat încă o comunicare oficială asupra luptei navale din jurul Portului Arthur, cu atît mai mult cu cît ambasada japoneză de aici a dat deja comunicări amănunțite cu privire la ciocnirea de la Chemulpo. Se conchide de aci că japonezii ar fi încercat perderi la Port Arthur. Intr’adevăr, o telegramă expediată din Pshiru anuța era că la primul atac înpotriva Portului Arthur trei din torpiloarele japoneze s’ar fi scufundat împreună cu tot echipajul. Manifestul Mikado-ului Viena, 30 ianuarie.—Acum o oră legațiunea japoneză de aci a primit manifestul de războiu al Mikado-ului, care manifest a fost expediat în acelaș timp tuturor reprezentanților Japoniei în Europa întrebînd pe ministrul Japoniei dacă știrea despre debarcarea a două regimente la Talien-Wan e adevărată, acesta a rîs de o asemenea știre neserioasă, căci dacă s’ar fi încercat deja sa debarce acolo, trupe japoneze, ar fi fost arestat și trimis sub escortă la Viena. Cauza ar fi faptul că el s’a dovedit a fi spion In serviciul Husiei. Serbia pentru Macedonia Belgrad, 31 ianuarie. Comisiunea budgetară a votat după o discuție mai lungă budgetul ministerului de externe. Articolul principal din acest budget este un credit de un milion trei sute de mii de lei pentru subvenționarea institutelor sîrbești din Macedonia și mai ales a școalelor, regimente ci două divizort nu două regimente ci două diviziuni. De altfel și în cazul acesta știrea ar fi ridicată, deoarece nimic nu se poate întreprinde fără știrea amiralului Togo. Știrea despre luarea Portului Arthur nu se confirmă. Ambasadorul se îndoește despre aceasta. 200 soldați morți Tokio, 30 Ianuarie.—pe vaporul Wamak au pierit 200 de soldați. Ofițerii ruși lipsind de la post Tsci-Fu, 30 Ianuarie.—In limpidatacului de torpilori al japonezilor, toți ofițerii ruși se aflau în oraș, la o reprezentație de gală la Circ. Convorbire cu ministrul Japoniei la Viena Viena, 30 ianuarie.— In convorbirea pe care “am avut’o astă-seară cu ministrul Japoniei cu privire la șansele de succes ale japonezilor, acesta și-a exprimat părerea că oricît de îmbucurătoare ar fi succesele de pînă acum ale flotei japoneze, totuși e în afară de orî ce îndoială că soarta războiului se va decide pe uscat. In tot cazul vor trece cel puțin zece zile pînă să aibă loc operațiuni mai serioase pe cîmpul de războiu. RĂZBOIUL RUSO-JAPONEZ Telegramele noastre particulare Înarmările Rusiei — Serviciul agenției — Bombardarea orașului Hakodate Londra, 30 Ianuarie.—O depeșe primită de ziarul „Standard“ din Tsien-Tsin zice că în acel oraș circulă zvonul că cinci încrucișătoare rusești sosite din Wladivostok ar fi bombardat Marți localitatea Hakodate (lesso). Debarcarea de la Liaotung Paris, 30 Ianuarie.Agenția Havas află din Kentsin că japonezii au încercat Marți să debarce trupe în istmul peninsulei Liaotung spre a ocupa probabil orașele. Liu-Ciu și Talienwan. Operațiunea militară insă ii a izbutit și două regimente japoneze can izbutise să debarce, au fost zicc se, distruse cu desăvîrșire. Dispariția flotei japoneze Tschi-Fu, 30 Ianuarie.—De Marți flota japoneză nu s'a mai văzut. Neutralitatea Chinei Roma, 30 Ianuarie.—D-l Ioldings, consilier, în absența ambasadorului Statelor Unite, a făcut erî d-lui Tittoni, ministrul afacerilor străine, o comunicare relativă la o eventuală neutralizare a Chinei în conflictul ruso-japonez. Se crede că guvernul italian ar fi în principiu favorabil propunerea Statelor Unite. Numire Petersburg, 30 ianuarie. Generalul Pflugg, șef de stat major al generalului Alexeiev a fost numit mare maestru de cartierul de stat major al campaniei din Extremul Orient. Crucișător german la Tschi-Fu Berlin, 30 ianuarie.Incrucișătorul german „Hansa“ a sosit la Tschi- Fu de unde a plecat spre Port-Arthur pentru a imbarca pe femeile și copiii supușilor germani. Serviciul de zi Lupta de la Port-Arthur Viena. 31 Ianuarie—Se telegrafiază din Tokio că se confirmă acolo pe cale oficială că în lupta de la Port-Arthur, japonezii au avut un cuirasat și o canonieră scufundate, și un crucișător avariat. Știrea că Port-Arthur s’ar găsi în puterea japonezilor nu se confirmă. Mobilizarea Rusiei Petersburg, 31 ianuuarie.— V'am comunicat era o parte din ordinul de mobilizare al armatelor rusești. Ucazul țarului cu data de 28 ianuarie publică ordinul de mobilizare a tuturor trupelor de rezervă ale armatei de uscat și de marină din circumscripțiunea militară a Siberiei a rezervelor din provinciile Witaka și Perm, din districtul militar al Kazanului și a trupelor din teritoriile limitrofe cu guvernămîntul Extremului Orient. Secretul operațiunilor Londra 31 Ianuarie. Toate operațiunile de războiu ale japonezilor pe uscat și pe mare sunt păstrate în cel mai mare secret. Bombardarea lui Hakodate Londra 31 Ianuarie.—Hakodate a fost bombardat iarăși. Cele patru crucișătoare ruse au luat largul mărei spre sud-est. Viena, 31 Ian.—La legațiunea japoneză de aci nu a sosit nici o știre despre pretinsa bombardare a lui Hakodate. Nu este însă exclusă posibilitatea ca unele crucișătoare ruse să fi eșit din marea înghețată de la Vladivostok și să fi bombardat Hakodate, acest oraș înfloritor de pe insula Jesso. încercare japoneză neizbutită Paris, 31 Ian.— Se anunță din Adever sorginte bună că japonezii au încercat era să debarce o brigadă la nord-est de Port-Arthur. încercarea aceasta a fost eispinsă. * Japonezii au avut pierderi mari. Paris, Eilamu.—Ziand „Le Temps“ a primit și el știrea, că la încercarea de debarcarea a trupelor japoneze în baia Duff la Dalny, Japonezii au suferit pierderi însemnate. In căutarea flotei japoneze Petersburg, 31 Ianuarie.— Telegrama «lin Extremul Orient anunța că cuirasatele și torguloarele ruse au fost trimise să caute flota japoneză, care a dispărut de citeva zile. Desmințire Paris 31 Ian — Banca rusă nu a fost dărâmată cu prilejul bombardăzei de la Port-Arthur. Numiri in Rusia Petersburg, 31 Ianuarie.— Șeful statului-major general al marinei, amiralul Rojdestvenski, a fost numit comandant al escadrei în Extremul- Orient, în locul amiralului Stark. Generalul Schilinsky a fost numit șef al statului-major general al armatei din Extremul-Orient. Plecare glăbită Petersburg, 31 Ianuarie.— Amiralul Skindlow a plecat în grabă la Sebastopol. < Neutralitatea Chinei Viena, 31 Ianuarie.—Agenția Havas publică nota următoare : Chestiunea neutralității și invioolabilității Chinei face mari dureri de cap diplomaților din Europa. 1. Nici unul dintr’înșii nu are încredere în cel l’alt. Din cauza aceasta toată chestiunea va rămîne baltă. Rusia nu a răspuns pînă acum la demersurile făcute în acest sens 11 Japonia însă a acceptat imediat propunerea. China face Japoniei servicii Berlin, 31 ianuarie. In contrazicere cu dragostea sa oficială pentru pace, China a comandat la Krupp, acum citeva luni, cantități colosale de munițiuni și arme. Se crede că aceste comande au fost făcute pentru Japonia și că China și-a împrumutat numai numele ei, ca să nu se știe că munițiunile și armele sunt comandate pentru Japonia. , Americanii pentru Japonia \ Londra, 31 Ianuarie.—Toată pre sa din New York și toată opinia publică din Statele Unite sunt defavorabile rușilor. . Primul cec pentru stringerea fondului de războiu al Japoniei a fost timis consulului japonez de un mare comerciant american. Părerea statului major rus Paris 31 Ianuarie." Le Temps " publică părerile statului major general rusesc asupra situațiunei militare pe cîmpul de războiu. Statul major crede că toate atacurile navale ale japonezilor nu sînt decît niște demonstrațiuni. Japonia nu se gîndește acum decît să se așeze bine în Coreea. E însă o mare greșeală că japonezii își debarcă acolo trupele, înainte de a șî fi asigurat stăpînirea absolută a mărei. Napoleon a comis aceiași greșeală în Egipt. Trecerea prin Dardanele Berlin, 31 Ianuarie. — încercarea Rusiei de a obține învoirea Englitezei pentru trecerea dotei ruse din Marea Neagră prin Dardanele nu a reușit. Cererea ei a fost respinsă. Crucea roșie rusă Petersburg, 31 ianuarie.—Municipalitățile din Moscova, Petersburg și alte orașe rusești au primit un apel al țarinei văduve de a contribui pentru răniți. S’au și adunat mai multe milioane. In palatul de iarnă și Eremitage s’au stabilit niște depozite ale Crucei roșii, unde se lucrează zi și noapte. Demonstraței le muncitori Moscova, 31 Ian.— Era un număr mare de muncitori au străbătut stradele, purtînd portretul țarului și cintind imnul național. In fața bisericilor Ingenuchian și se rugau pentru victoria Rusiei. Fierbere la Londra Londra, 31 ian.— Eri seara a fost aci o mare fierbere din cauză că ziarul Daily News anunțase că Englitera ar fi permis flotei rusești să treacă prin Dardanele. S-a publicat atunci un comunicat oficial, care asigura că știrea nu este adevărată-Liniștea a fost apoi restabilită. Atitudinea Germaniei Berlin 31 Ian. — Zvonurile că între Germania și Rusia ar exista un tratat secret, care asigură Rusiei sprijinul Germaniei în cazul unui conflict în Extremul Orient, sînt nefondate. Nu există nici o convenție de asemenea natură. Atitudinea Franței Paris 31 Ian. — S’a ținut era un consiliu de miniștri. D. Delcassé a comunicat colegilor săi declarația de neutralitate a Englitezei. IgjȘtirea aceasta a fost primită cu multă satisfacțiune, căci prin aceasta se ușurează situația Franței, care va putea să-și permită și ea neultralitatea. Pe lîngă aceasta, Franța nu mai are acum față de aliata ei nici mă‘car răspunderea morală de a interveni. Puști pentru China Anvers, 31 Ian. — Azi s’au îmbarcat 300 000 de puști cu destinația Shangai. Eventuala intervenție a Angliei Londra, 31 Ian.—Este hotărit ca în cazul cînd Japonia ar fi cu desăvîrșire bătută și ar fi în pericol de a fi distrusă, Anglia va considera de datoria sa de a striga adversarului aliatei sale: „Pînă aci!“ Vapor rul sărit In aer Petersburg, 31 Ian.— Amiralul Alexejeff anunță că un mare vapor rus de transport explozibile a sărit în aer. Sînt multe victime omenești. — Serviciul Agenției — Lupta de la Chemulpe Viena 31 Ianuarie. — Ni se confirmă știrea că Japonezii ar fi suferit o infrîngere pe mare. Legtiunea japoneză din Londra arată că în adevăr patru vapoare de răsboiă ruse, făcind parte din escadra de la Vladivostok, atarcat două vase japoneze, dar acestea nu erau vase de răsboiă, ci de comercia. Unul din aceste vase a fost scufundat, cel l alt a isbutit să fugă. Un vas japonez scufundat Viena 31 Ianuarie.— După lupta de la Chemulpo, echipagiile crucișătoarelor ruse „Vanag și Korcet“, indendiate și al transportului clapurat cu ungari, au fost uase pe bordul vaselor engleze, franceze și italiene, cari se aflau la Chemulpo. Aceste echipagii vor fi transportate, după intervenția ministrului francez, la Tetum, Dezmințire Londra 31 Ianuarie. — Lord Lansdowne a declarat astăzi ca absolut nefundate zgomotele după care Anglia ar fi predat japonezilor orașul Wel-Hei-sex pentru a le servi ca bază de operațiune. Anglia blamată Paris 31 Ianuarie — „Le Temps” afirmă că cercurile diplomatice blamează atitudinea Anbei în chestia localităței Wei-Hei-Wei. Se susține că datoriile unei stricte neutralități au fost neglijate. Siaimui și Franța Paris 31 Ianuarie. — Zgomotul a circulat astăzi în culoarele Camerei că guvernul Siamului a cerut evacuațiunea de către francezi a orașului Tehemtakmi și refuzul său de a semna tratatul de comerciu cu Franța. Victoriile japonezilor ar fi hotărîtoare în această atitudine a Siamului. Franța și războiul Paris. 31 ianuarie.După ziare, amiralitatea rusă pregătește trimiterea în Extremul Orient a unei noui diviziuni navale compusă din trei cuirasate, un torpilor și un transport. CEREALE București 91 Ianuarie. America, sărbătoare. Bursele europene sînt mai susținute pentru toate felurile de cereale, afară de ovăz, a cărei tendință este calmă. In Paris și Berlin, variațiunile prețului sînt neînsemnate spre urcare. La Budapesta griul notează din nou cu 12 heller în urcare. La Londra s’a vîndut erî porumb de Bulgaria per ianuarie cu 20 | 9 ; porumb de Odessa fluetant cu 20 | 9. In piețele noastre tendința generală este susținută. S’a vîndut în interior cîteva partizi de grîn însemnate cu lei 73 I 74 chila la gări și lei 76 77 la schelele Dunărei, după calitate. Zvonul despre prohibirea exportului în Rusia, „nu se confirmă“.________________ NAFE & DELANGRENIER - Cele mai plăcute și mai eficace dintre Pectorale in v contra : Tusei, Guturaiului ,ri și Bronșitei Paris. Și De închiriat Casa din *tra<la Smirdan SC, local de birt. Cafenea și două apartamente, cu pivniță și dependință și mică grădină în fața stradei (peste drum de Hotelul Concordia). A se adresa la proprietar, d-nul D. Polizu Micșunescu, Calea Victoriei No. 185. 856 A’l uita, însemnează a muri Viața anemicilor și a tuturor celor slabi, atârnă de alegerea unui agent feruginos. Cel mai sigur este adevăratul „ I’KK It KV VAIS“ în picături concentrate. Hotel PETERSBURG BRAILA Trecând sub o nouă direcțiune aduce la cunoștința D-lor Voiajori că făcânduse o nouă reparație astfel că s’a instalat tot confortul nou și modern. Restaurant de primul ordin — se fac abonamente lunare și zilnice — Serviciu prompt și conștiincios Prețuri moderate. •.332 ANTREPRENOR. Impotența: Boalele lumesei (secrete) și Bere De femei vindecă D-rul E. Manolescu De la Facultatea din Paris Consultațiuni: de la orele 2—5 p. m. Calea Moșilor p. 370 Corespondează cu provincie. Carul cu Bere — Proprietari Frați MIRCEA — Cel mai frumos și bine amenajat local de berărie Bere specială din fabrica ■BRAGADIHU putând rivaliza cu bereriile cele mai superioare străine, plăncări reci și mezeluri delicioase Serviciu și curățenie neîntrecuta.