Adevěrul, octombrie 1910 (Anul 23, nr. 7567-7596)

1910-10-14 / nr. 7580

Joi 15 Oct o ibre 1910 PRIMĂRIA COMUNEI BUCUREȘTI Emisiunea de 10.000 acțiuni de cite 200 iei ALE Uveletăți comunale pentru construirea de locuințe ieftine în București Condițiuni de subscriere Legile «luni 10 Februarie și 11 Maiu 1910, cari fac parte integrantă din aceste statute — aprobate prin înaltul decret regal No. 2340 din 14 Iulie 1910 și publicate în Monitorul Oficial No. 131 din 22 August 1910, autoriza constituirea unei societăți pe acțiuni, sub denumirea de „Societatea Comunală pentru construirea de locuințe eftine în București“, intre Comuna București, care va participa cu 40 la sută din capital și intre persoanele cari vor adera la statute, subscriind ceilalți 60 la sută. Capitalul societ este de 2.000.000 lei împărțit în 10.000 acțiuni de cîte 200 lei fiecare. Din această sumă, Comuna București subscrie suma de 800.000 lei, grâu 4000 acțiuni, iar restul de I.SOOjOO0 lei sau 6000 acțiuni revin particularilor, cărora li se vor atribui la repartiția subscrierii publice ce se deschide. Durata societății este de 50 ani. Societatea va exercita chiar după îndeplinirea termenului de 50 ani toate drepturile conferite prin legea ei specială întru cit privește dessăvîrșirea operațiunilor începute în cursul celor 50 de ani și pînă la definitiva achitare a plăței obligațiunilor emise și a efectuării tuturor încasărilor, procentelor, creanțelor chirografire, prilegiate sau hipotecare. Subscrierea va avea loc în ziua de Vineri, 15 Octombrie 1910 de la orele 10 a. m. pînă la orele 3 p. m. in București, la Primăria Capitalei și la Banca Națională a Romîniei. m. orașele reședințe de judet, la sucursalele și agențiile Bănceii Naționale a Romîniei. Subscriitorii vor depune, odată prin declarația de subscriere o garanție în numerar de 30 la sută sau 60 lei de acțiuine, liberîndu-li-se în schimb o recipisă. Repartiția se va face în termenul cel mai scurt posibil și se va înnunta prin Monitorul Oficial. Subscrierile pentru cinci acte îni sau mai puțin, nu vor fi rapuse la reduceri. In caz cînd subscrierile ireductibile vor conduși suma de 1.200.000 lei, atribuirea acțiunilor se va face din !a mg«re la sorti. După repartiție, dacă numerarul vărsat drept garanție a subscrierii, se depăși 30 la sută din Buma atribuită, prisosul va fi restituit imediat. Subscriitorii, cărora li se vor fi atribuit acțiuni, vor primi certificate, consta tirul numărul și valoarea acțiunilor subscrise și numărul lor de ordine. Acțiunile vor fi nominative sau la purtător. Se va da preferință acțiunilor nominative, cînd capitalul subscris depășește suma cerută. Restul capitalului subscris va fi vărsat în una sau mai uruiterate la termenele și după modalitățile determinate de ..consiliul de administrație prin încunoștiințarea ce va publica în Monitorul Oficial și în alte ziare. In caz cînd subscriitorii nu vor efectua la timp vărsămintele, sol,cietatea Comunală pentru construirea de locuințe eftine în București, conf. art. 8 din statute și a dispozițiunilor art. 84 și 110 din cod. com., va fi în drept a percepe dobînda legală (6 la sută) pe an din ziua fixată pentru facerea vărsămintelor pînă la achitarea lor, fără ca subscriitorii să fie scutit! și de daune interes, dacă ele s’ar cuveni, iar dacă subscriitorii vor rămîne în întirziere cu plata, după ultimul termen fixat pentru facerea vănsămintelor, Societatea Comunală pentru construirea de locuințe eftine în București, osebit de acțiunea ei contra Subscriitorilor și contra cesionarilor pentru plată, poate vinde acțiunile pe prețul curent, în riscul și contul acționarului, după cincisprezece zile de la publicarea unei somrațiuni în Monitorul Oficial și în Foaia anunciurilor judiciare a orașului București, unde Societatea și-a stabilit sediul. Cînd vînzarea nu se va putea face din lipsă de cumpărători, Societatea va putea că declare acțiunea ajunsă la scadență și să rețină vărsămintele făcute, în contul ei, sau să exercite contra subscriitorului și cesionarilor drepturile ce derivă din obligațiunile ce și-au luat. Acțiunile definitive vor fi liberate de Societatea Comunală pentru construirea de locuințe eftine, după complecatrea tuturor vărsămintelor, în schimbul certificatului provizoriu. Epoca preschimbării și va aduce la cunoștința acționarilor prin publicațiuni. Formularele de subscriere se vor găsi la casele unde se TOT’ mese subscripțiuni cu 5 zile înainte de ziua fixată pentru subscriere. Primarul Comunei București ION PROGQPIE DUMITRESCU Curierul spectacolelor — Miercuri 13 Octombrie — Teatrul national. — Se va juca s Modelul, piesă la 4 acte de «- Batal» Teatrul Modern. — Compania dramatică Davila iva jucas Gaby. ro»«cheie în 3 act». Teatrul Boulevard (Eforie). — Astăzi și în fiecare seară mari reprezentațiuni de cinematograf date de Teatrul Opcer Jiuni și Vintri proareui! TEATRUL DE VARIETĂȚI „IMPERIAL"4 strada Cîmpineanu 16, în fiecare seară reprezentații pentru familii. Program nou aranjat cu artiști și artiste de primul rang pentru începerea seziunii de iarnă ; Marian, Castelan, excelentul duet francez; Sylvia, romancieră franceză; Les Monti, duet italian de voce; SeroUi Duo, musical virtuos; Mlle Nyska, gemenză franceză, și ceilalți artiști angajanți, de la 15 octombrie. Iulian, cunoscutul creator al scenelor de mahala. Duminicile și sărbătorile matine Ü de la ? р. m. Sala Apolo. — In fiecare seară reprezentă țiuni orare cu prețuri populare. CASINO DE PARIS, strada Regală. Teatru de varietăți. Complect renovat și mărit. Astă-seară la orele 9 debutul noului program angajat pentru prima oară în Romînia: Elly Meers, Triag Szacsy, Kammina Grube, Betty Dane, La Paquena, La Laure, excentrique francaise, Lillian Rhena, Emma Donnolly, renumitul duet d'Argent Comegna, celebra cîntăreață spaniolă Carmen da Santos. Intrarea generală lel 1, loc rezervat lel 2, Circul Sidoli.— Jardin de Paris. Teatru de varietăți. Aerodromul Cerkez & Co. Kitila.— In fiecare zi expoziție de aeroplane: Farman, Wright, Santos Dumont, către seară exerciții executate de d. Molia pe biplane Farman și Wright. Intrarea 3 lei. Kitila este deservit de 40 trenuri zilnic. Pentru abonați noștri s-nnt abonați sunt rugați ca odată cu cererile d-lor de reinoire a abonamenteler sau schimbarea adresei, să ne trimeată banda de adresă sub care primesc ziarul, sau să ne arate numerile ce sunt tipărite pe acea bandă. CASA DE SCHIMBUL FUELS București, Strada LIPSCANI No. 1 Noul Palat Dacia Cursul pe ziua de 13 Stembrie Câmp I Vină 4* IHtIb âH5!. 1988 EMt 9090] 91125 4»/J . ,1905a. b| 9990 9125 4#^J!țintă internă 91 — 9150 4«/i!l&Hs. ta ®. SMmjfl 8850 89 — 5 °/J , M. si emnDRait 101 — 10150 4V3 . . . . 9340 {psb.cr. F»»e.ro*are 100 251 10060 f>/ . . . 8850 89 1% . „ orb. Bn. 99 25! 99 50 ■PL . . , Iași 95 75 9625 ffiu Bonuri Rurale ÎOO — 100 35 ve. ü. Națională 1960 — 4980 — „ , Agricolă 532 — 535 — Sc. Boc. 134— 140 — _ * tesla im. 1030-1040 —I . . hlMa 1150-1160-3<țr. val. anetr. 104 50 105 50 Viărci germane 12350 124 — Banc. franceze 100— 100 50 reeliene 991—[ 100 — . mbl. chiriir| 265| —| 269 — proprietar sau constructor ,are are intenția de a clădi de primS ca să-mi construiască un aparanent după cerințele mele. I*Iăsesc 9000—6000 Lei chirie. Oferte cu indicația stradei sub X. J. 15. la Administrația ziarului. ir. 1 JIRSSCfi De la Facultatea din Paris fost elev al profesorului founder Boalele de Piele și Sifilis BOALELE PASULUI Calea Victoriei 120 (Ilișă Hi. Iii) TELEFOX 2» 11 MODB Ultimele Noutăți din străinătate se vînd cu prețuri foarte reduse la „SABIMA« Str. Lipscani 72 (El. I, lingă PAPAGAL) Prefacerea unei pălării 4 lei —in provincie contra ramburs |AT- MARE DEPOSIT -S*# De cele mai renumite PARFUNERII Franceze, engleze și germane — Mai ieftin ca oriunde — Engros in En detail L. Schrammscant So. 57 M MOLCU & ;ațiunilor genito- 1ilu' Brâncovenesc n Streinatate I -Str. Bionisie, 90— 1 Pentru Suferinzi Nu purtați alt bandaj herniar de cit ■ Bandagele Bariere cari sunt întregi, elastice, fără resort metalic, deci ușoare de purtat. — CEREȚI PROSPECTE — Se găsește de vînzare numai la I Compuor General de Dpfică 2 Calea Victoriei 104. București P Laboratorul Dr.Robin 5 Strada I. C. Brătianu — 5 ANALIZE S&age [reacț. Wassermann pentru sifilis]. Urine și orice alte analize medicale, alimentare, industriale, chimici și bacteriologice. Cant Specialist în: Bomboane Purgative din suc de fructe Ușor de luat de copii ,și adulți. Efect sigur. Excelente contra: Constipației, Leneviei Intestinale, Hemoroizilor Conșestiuiei, Migrenei si vânzare te toate farmaciile. Depozit penoral PHARMAKON - IAȘI Strada loan Creangra No. 91 Case de închiriat și de vânzare. Administrația CĂMINULUI PROPRIU oferă Onor. Public cu chirie și de vînzare case de locuit și ateliere de la 3—b camere, cu dependințele, lor, precum și locuri virane cu străzi pavate, canalizate, apă, gaze potrivite pentru locuințe, fabrici și ateliere, etc. Atît casele cît și locurile virane se vînd cu prețuri avantaj ffioase și cu înlesniri de plată. Doritorii se vor auresti: SPLAIUL MAIOR GIURLSCUA No 3—Telefon 371. . . . . „ Locuințele se pot vedea în toate zilele de lucru, iar Duminica și CEL MMIOR AntiblenoragiG [Veritabil sumar lo cutii originale cu 50 și 32 capsule -Aprobat de toate autoritățile medicale— De plosare la Dragnerii și farmacii Telefon 13/69 Panamaua din Cernăuți CERNĂUȚI. 12 Octombrie. — Afacerea „provizioanelor“ continuă să preocupe opinia publică. Se țin încontinuu adunări în cari se tin discursuri înflăcărate în contra majorității consiliului comunal, și în moțiuni se cere imediata demisionare a întregului consiliu pentru a se face astfel posibilă numirea unui comisar al guvernului în fruntea administrațiunei comunale, lucru care va avea ca consecință nouă alegeri. După ultima deciziune a germanilor și evreilor cari nu vor să renunțe la mandatele lor, ideia, dizolvarea consiliului — care ar fi provocată numai în urma demisiunei unui mare număr de consilieri, — pare a 4cum irealizabilă. — Coresp. --- Mișcarea de la Lucrările publice pe zimța 3/ 16 Octombrie s'a făcut următoarea mișcare-D. Tcanici Filip s’a numit controlor principal la c. f. r. D. Gheorghiu Pantelimon N., s’a reprimit în serviciu în postul ,de impiegat de birou la c. f. r. P. inginer ordinar el. III Rad civic Al. S., se recheamă în activitate și se numește subșef de secție la lucrările nouă din c. f. r. D. inginer șef cl. II Băltoarai Corneiliu, actual șef de secție la c. f. r. se înaitează inspector de mișcare al c. f. r. D. Bucescu Ion se reprimiaște în serviciu în postul de controlor la c. f. r. Marele incendiu din Cernăuți CERNĂUȚI, 12 Octombrie. Cea mai mare moară din Cern năuti, Schlussmann, este de 3 zile în flăcări. Enorma clădire a fost cu desăvirșire prefăcută în cenușe. Nepuțîndu-și, localizații, cendiul, pompierii au luat măsurî pentru ca cel puțin casele din prejur să nu fie cuprinse de flăcările cari se întindeau pînă peste acoperișurile acestora. In moară se aflau depozitate cîteva sute de vagoane cu producte, care urmau să fie măcinate. Moara este asigurații pentru suma de 5 milioane de coroane. Situația pieței Brăila pe ziua de 12125 Octombrie 1910 Gr.$. Scăderile consecutive o înregistrează bursele mondiale sunt motivate prim estimații cate recepte asupra recoltei din Rusia și Australia. Totuși sunt păreri că ultimele plecari au fost așa 4? prielnice recoltei din Argentina, sale au fost decît parțiale astfel că lipsind una din cauzele principale care justifică aceste scăderi, ele sunt atribuite unor manevre de bursă din partea hanssiștilor. La noi notațiunile străine au rămas fără nici o influență, calitățile curate și grele sunt căutate ca și înnainte cu prețuri neschimbate, iar cele secăroase au rămas fără căutare. Secară.— Ca și la griu, calități grele și curate sunt căutate, iar cele ușoare sau cu cotrpuri străine neglijate. Orz. — Ca căutare bună pentru calități albe și curate, atît din străinătate cît și pentru fabricile de stutuit din localitate. Orzoaica susținută. Ovăz. — Neschimbat calm. Cinquant în. — Sosirile de calități uscate fiind mici, prețurile se cu toate că sunt peste paritatea celor străine. Porumb. — Neschimbat cu o plasare bună însă numai pentru calități uscate. Fasole. — In străinătate mai ferm, a făcut acii un adaus considerabil grație că sîntem la sfirșitul fantei și că sosirile nu acoperă cantiățile necesare pentru acoperirea angajamentelor pe luna curentă. Statistica alegătorilor pentru dieta Bucovinei Se știe că noua lege electorală pentru dieta Bucovinei ,are ca bază cadastrul național. S’au și întocmit de pe acum listele pentru viitoarele alegeri, din cari extragem numărul alegătorilor aparținînd fiecărei națiuni: Romînii au în toată țara. 66.569 alegători pentru dietă, rutenii 64.673, germanii 39.492, polonii 9.680. Cifra alegătorilor ruteni este o dovadă mai mult de pericolul slavizarea Bucovinei. Romînii, popor băștinaș, au numai un plus de 2.000 alegători, față de ruteni,cari deși sînt imigrați din Polonia, dispun de pe acum de o popuulațiune așa de covârșitoare. TEATRU MODERN COMP. DRAMATIt A DAVLILâ' Astă seară și in toate serile pănă Joi 14 Qot, ne va juca GABI Comedie în 5 acte de Georges Thurner In jurul statuei lui Eug. Stătescu — O mișcare de protestare Cine a instalat statua.—Protestările avocaților.— Statua se va muta > ------------------------- Se side ca pentru 21 Noembrie s’a fixat inaugurarea statuei lui Eugeniu Stătescu instalată în mijlocul palatului de justiție. Statuei acesteia s’a dat proporțiunile unui monument. E instalată în mijlocul palatului justiției. Cu alte cuvinte ’oul cel mai de onoare în sanctuarul justiției a fost rezervat lui Stătescu. In ce condițiuni a fost instalat acest monument, nu se știe. A cerut sau nu ministrul justiției avizul magistraților sau al baroului, nu se știe. Nu e obligat ministrul justiției la asemenea... formalități, dar se cuvenea să facă o anchetă și ar fi aflat că foarte mulți magistrați și juriști consideră cu desăvârșire deplasată... plasarea monumentului Stătescu chiar în aula palatului justiției. Nu se contestă în lumea judiciară că răposatul Stătescu a fost un jurist de merit, un advocat remarcabil, precum nu se contestă în cercurile politice că fostul ministru de justiție al liberalilor s'a ilustrat, în cariera sa politică prin temperamentul, talentul său, și mai ales prin pasiunea care a pus-o în luptele politice și prin actele sale de partid cari se manifestau nu numai în acțiunea sa politică, ci și în modul cum a condus departamentul justiției. Se contestă însă că Eugeniu Stătescu ar fi fost cel mai mare jurisconsult al tarei sau cel mai mare advocat pledant. In literatura juridică Stătescu nici nu poate fi citat. Ca advocat a pledat foarte puțin și se înfățișa de obicei în procese mai mult sau mai puțin dubioase, în procese în care alți advocați studiau și lui Stătescu era rezervat să spună cîteva cuvinte pentru a convinge pe anumiți judecători. Câteodată, mai ales în ultimii săi ani de advocatura, Stătescu nici nu mai pleda, el era adus ca să-l vadă judecătorii, intra cu paltonul în sala de ședințe și cumorga sa cunoscută urmărea cîteva minute dezbaterile și apoi se retrăgea, o deplasare care costa pe client cu ar costa pe un miliardar american o operațiune gravă la un doctor celebru. Acesta a fost Stătescu ca advocat. Nu se vorbește rău de morți, dar cînd se sfidează opinia publică și se lovește în memoria atâtor mari jurisconsulți și străluciți avocați, cînd se alege locul cel mai de onoare în sanctuarul justiției, pentru un om care cel mult merita din partea partidului său un bust la clubul liberal, iar nu un monument la intrarea în palatul justiției, cînd acest monument are pare că aerul să spună magistraturei: „Așa justiție înțelegem, cum am avut sub Stătescu“. Gând vedem că partidul răposatului fost mte’st’u de justiție profită de ocazia că e la putere pentru a da locul de onoare din palatul de justiție lui Stătescu, cînd el se cuvine altora, firește că nu se mai poate tăcea, ar fi chiar o lașitate de gîndire dacă nu s’ar spune că e o cutezanță neiertată înălțarea acestui monument. Monumentul așteaptă însă să fie inaugurat. Liberalii s’au grăbit să-l înalțe cit mai repede ca nu cumva să se instaleze în mijlocul palatului justiției vreo figură străină partidului liberal. In altă țară s’ar fi protestat la timp. La noi se protestează după ce faptul e îndeplinit și se amenință acum cu mutarea statuei de către un alt guvern. La palatul justiției e acum o vie discuție asupra statuei lui Stătescu. Unul din cei mai străluciți advocați ai baroului, un temperament foarte blajin, care cunoaște perfect viața de advocat a lui Stătescu, simțind mișcarea de protestare ce se manifestă în cercurile juridice și în lumea politică, discutînd la palatul justiției, cu cîțiva fruntași liberali din barou, admiratori ai lui Stătescu, i-a întrebat : — Ați fi crezut voi vreodată că Stătescu va fi așezat aci? Teroristul magistraturei slăvit astfel, iar Vasile Boerescu, Costaforu, Bozianu și alții, ignorați, dați uitărea! Acestora li se cuvenea aci statue. Lui Degea, cea mai mare personalitate juridică de la noi, se cuvenea locul care-i ocupă azi monumentul lui Stătescu. „Și dacă e vorba să ridicăm în aula palatului justiției statue advocaților, apoi să slăvim pe acei advocați cari au pledat mai mult cauzele de interes public, și în fruntea acestora se află un Petre Grădișteanu, un Fleva, a fost și Pallade, mai sunt doi-trei dintre noi. Pe aceștia să-i onorăm: „O statue lui Stătescu, în chiar interiorul palatului justiției, ar obliga pe viitorul ministru al justiției, ca o reparațiune pentru sfidarea opiniei publice, să scoată această statue și s’o dăruiască vreuneia din instituțiile liberale din care făcea parte Stătescu, sau vreuneia din instituțiile statului despoiată de avere în urma pledoariilor lui Stătescu contra intereselor statului, drept amintire!“ Pentru întîia oară se aud protestări așa de vehemente, rostite în gura mare de foarte mulți, deși nu se discută de o statue pentru un om în viață, ci pentru unul din cei dispăruți. Nechibzuința, exagerata proporțiune ce s’a dat statuei, alegerea deplasată a locului pentru înălțarea monumentului, abuzul de putere al guvernului care a înfipt statua aceasta în interiorul palatului justiției, a stîrnit această legitimă indignare Un notar abuziv PLOEȘTI, 13 Octombrie. — Am comunicat în diferite rînduri, că notarul comunei Tirgușoru-noă anume I. Pușcașu,a săvîrșit numeroase abuzurî și ilegalități, cari au exasperat pe săteni. Aceștia revoltați peste măsură, s’au plâns la prefectură. In fruntea lor era d. N. Iconomu, consilier județean. Deoarece notarul abuziv era susținut de administratorul plășel, țăranii din Tărgșoru nou, abia au reușit să obțină mutarea lui în altă comună. De altfel, în mai puțin de trei luni de zile, acest notar a fost mutat pe rînd în comunele: Strejnicu, Dărmănești, Haimanale, Mărgineni iar acum în comuna Tîrgșoru vechi. Se impune ca d. prefect C. D. Anghei, care poate că pînă în prezent nu știe despre scandalul cu acest notar, să ia măsurile necesare, pentru a scăpa pe săteni de un om ca notarul 1. Pușcacu. D. Eug Stătescu ECOURI A JEANNE rac BUCUREȘTI 38—CALEA VICTORIEI—38 PALATUL NIPON Ona Marie Louise Bannhauer ARE ONOARE DE A INFORMA DISTINSA HA CLIENTITLA CA A SOSIT COLECȚIUNEA COMPLECTA I TutuboîT NOUTĂȚILOR de IARNA Modele de la cele mai mari case din Paris Im ROCHII, MANTILE, BLANURI ------ PĂLĂRII ----- Procesul d-lui lorga Erî, Marti urma sa se judece de Curtea cu jurați de Ilfov, procesul de calomnie prin presa intentat de d. Iorga, contra d-lui Radu Văleanu și a d-lui Gr. Petrescu, primul pentru că a publicat în „Adevărul“ că a avut de suferit de pe urma agresiunii și a scandalului provocat de d. Iorga în reședința șefului naționalismului, Vălenii de Munte, iar secundul pentru că era director al ziarului „Ordinea“, pe vremea cînd apăruse în el o corespondență relativă la acelaș scandal al d-lui Iorga. Lipsind o parte din jurați, procesul s’a amînat pentru a treia oară. El se va judeca în sesiunea viitoare. D. Iorga a venit, ca de obicei, însoțit de un mare număr de amici politici aî d-sale, mai toți elevi de liceu. D. AL Djuvara la Viena — întrevederea cu Áérenítial “ Precum am anunțat încă de acum cîteva zile, d. Al. Djuvara, ministrul nostru de externe, a avut ori o întrevedere cu contele de Aehrenthal, ministrul de externe al Austriei, întrevederea aceasta a durat o jumătate de oră. Asupra acestei întrevederi iată ce ne telegrafiază corespondentul nostru din Viena: Ministrul de externe al Romîniei a sosit cu automobilul în fața clădirei Steckei Sin MISEnfle 1 a fost întîmpinat în mod cordial da către ministrul de externe al imperiului. Vizita n‘a avut un caracter oficial. N’a fost decît urmarea dorinței d-lui Din vara cu ocazia trecerei sale prin Viena de a face o vizită contelui Aehrenthal, cu care e In strînse relation de prietenie Încă de pe timpul cînd acesta din urmă era ministru al Austro-Ungariei la București. La orele 3 lum., întrevederea — Care este exclus să nu fi fost rezervată și preocupărilor de ordin politic — s’a terminat, d. Al. Djuvara despărțindu-se în modul cel mai cordial de contele Aehrenthal și inapoindu-se la betelul Bristol. Ni se mai anunță din Viena că astăzi d. Al. Djuvara va fi primit în audiență privată de împăratul Frantz Iosef, căruia îi va înmîma o scrisoare autografă din partea regelui Carol. C. Al. Djuvara Contele Aerenthal Informațiuni Se anunță din Iași că "Statuia lui M. Kogălniceanu nu va mai fi așezată în fața Universitatea, cum, fusese vorba, ci în piață nouă de lângă administrația financiară, unde urma să se așeze statuia lui Vodă Cuza. In fața Universității v a fi așezată statuia lui Vasile Conta. Cabinetul grec prezidat de Venizelos a întîmpinat oarecari dificultăți din partea partamenitului. Pentru a pune capăt, acestei situații au fost două soluții: să se retragă Venizelos sau să se dizolve Camera. Prima soluție, la care se oprise Venizelos, n'a fost găsită cea mai bună, și atunci regele a semnat un decret pentru dizolvarea parlamentului. Alegerile sînt fixate pentru 28 Noembrie. Noua Cameră revizionistă se va întruni la 8 Iaunarie 1911. Bursierii primiți la școala normală Costache Negri Ministerul instrucției publice, examinînd lucrările, a admis următorii elevi ca bursieri în școala normală Costache Negri. In cl. I. — Gerghie, Ion, Iorga Anghei, Gheorghiu Constantin, ,Pajureanu Andrei, Serie Nicolae, Brapoveanu Iordache, Căzu Nicolae, Avramescu Nicolae, Viîrgolica Aristide, Petre Nicolae, Vasile Sandu, Ioniță Ion, Jipa Lazăr, Nanu Gheorghe, Enăchescu Gheorghe, Ionescu N. Dumitru, Bărdeanu Anghel, Costani Nicolae, T. Dumitru, Constantinescu, Pimen, Voinescu I. Gheorghiu, Cursaru ,Gh. G.,Popescu A. Const., Nori ocea Sandu, Ionescu Nicolae, Mitulescu Ioan, M. Marin, Neagu Gheorghe, Teodorescu T., Bedleag Dumitru, Bogoiu Ion, C. Teodor, Diaconu Gavril, Jugărescu Ion, Petrescu Nicolae, Popescu Ion, Postolescu Gheorghe, ndulescu Nicolae, Teodor Gristache, Slutea G. Constantin, Ciobanu Ion, Dinu Gheorghe, Topor Gheorghe, Vasile Niță și Timpu M. Cl. II. — Au fost trecuți ca bursieri următorii solvenți: Dragu G. Marin, Popescu I. Gheorghe, Rădulescu M. Ion, Slănnceanu Dumitru, Vasiliian Traian și Tuțonie M. Ioan. Cl. III.— Solventul Comănescu Nicolae a fost trecut bursier. Cl. IV. — Solventul Crăciunescu Constantin și nouri candidați : Radu Gheorghe, Popescu C. Constantin și Procea P. Victor. Cărți și Reviste A apărut: Dicționar enciclopedic român cu gravuri și hărți în text, redactat de o comisiune de specialiști sub direcțiunea d-lui Romulus Sesșanuj. Exercițiul ilegal al medicinei de dr. N. Botescu. Raport de expertiză pentru verificarea gestiunilor d-lor C. I. Lupașcu și Alexandru Priboianu foști preșeședinți administratori ai „Societățea Peleșul și Vârful cu Dor“ a micilor funcționari ai statului din București pe timpul dela 11 Octombrie 1902 pînă la 25 Aprilie 1910. UE A apărat No. 9 din revista literară „Convorbiri critice" cu un bogat și interesant sumar. ADEVERUL Deschiderea parlamentului francez INTERPELĂRILE IN CHESTIA GREVEI Paris, 12 Octombrie.— Sesiunea parlamentului a fost deschisă după amiază. La Cameră un numeros public venise să asiste la interpelările în chestia grevei căilor ferate. De la începutul ședinței socialiștii huiduesc Pe prefectul de poliție Lépine care stă lingă intrare. Altă deputați protestează. Tumultul este de nedescris. Față de violența crescîndă a strigătelor, din partea socialiștilor, președintele Brisson suspendă ședința. Ședința este apoi redeschisă in mare liniște. După cererea d-lui Briand toate interpelările asupra grevei sînt contopite și se iau îndată în discuție. Deputatul radical socialist Cuny socotește că revendicările cheferiștilor erau justificate. Dolly, socialist unificat, reproșează foarte violent d-lui Briand, de a fi jucat un rol odios făcând să se aresteze amploiații căilor ferate, după ce altă dată predicase greva generală și comisese ticăloșii. (Protestări din partea ne- socialiștilor). D. Briand rectifică măsurile luate față de mișcarea insurectionistă. Guvernul are probe și mărturisiri semnate. D. Briand s'a aflat în fața unei organiări sistematice de sabotaged, ale cărui fire guvernul crede că le are. S'au întrebuințat mijloace legale. „Eu sînt, zice ministrul, acela care am fost de partea libertății, atunci cînd socialiștii abdicaseră în sclavie și în tiranie“ Guvernul a studiat, mijlocele de a pune tara la adăpostul unor asemenea atentate fară a compromite libertățile esențiale ale sindicatelor, (îndelungate aplauze pe mai toate băncile, afară de extrema stingă)". Urmarea pe rouî. Din’ecluza exilentei de materie, urmarea sezonului nostru, „Taina gemenilor“, nu are loc în numărul de față. Direcțiunea sonatelor de artilerie, geniu și marină, iuted hotărîrea de a ridica în manejul școalei un bust regretatului profesor în arta călăriei, maior Mahala Ioan, adresează un călduros apel foștilor elevi al școalei de a contribui cu suma minimă de 4 lei, pentru acoperirea cheltuelilor. S’a dat rezultatul coneresului de la școala de poduri și șosele. Din 59 de candidați au reușit 23. .Cel dinții reușit, în ordinea clasificației este elevul Mihail Manele,seu, absolvent al liceului din Iași. Duminică a avut loc căsătoria d-lui Ion. Manolescul, artist în compania dramatică Davilla, cu d-ra Puica Manele, nepoata d-nei Mane Giurgea. Duminecă, 17 Octombrie a. i., orele 1 a. m., se deschhide grădina de copii No. 1 a societăței ortodoxe naționale a femeilor române, din calea Dorobanților No. 171 bis, prin sfințirea apei, oficiată de mitropolitul primat Athanasie, președintele de onoare al acestei societăți. Direcția c. f. r., a acordat o reducere de 50 la sută pentru toate trenurile regulate de persoane și accelerate (afară de trenurile 5 și 6 de Berlin), pentru călătoria la București-Nord, Filaret și Obor, în zilele de Sîmbătă 16 Octombrie, pînă Marți 19 Octombrie în vederea zborului lui Vlaicu la Hipodrom. D. inginer ordinar cl. T Nicolae Nicollescu, sub-șeful serviciului tehnie de la Dolj, a fost suspendat din funcție pe termen de 3 luni pentru că s’a făcut vinovat de neglijentă gravă în serviciu și a dat probe de nepricepere administrativă pe timpul cît a fost detașat la ministerul de domenii și însărcinat cu construirea locuințelor veteranilor din Dobrogea. D-nil N. Rafael și Al. Petrescu i se numesc impiegați auxiliari cl. II, în serviciul exteroir general al finanțelor în locul d-lor P. C. Pascu și C. S. Gheorghiade, demisionați. Un automobil BERLET 12 HP., a fost cumpărat da la garajul LEONIDA de către d. Petre Gîndea, comuna Babici, jud. Romanați. La 9 Octombrie, a avut loc la Conservator un examen de admitere la clasa de declamație. Dintre toți candidații au fost admise în anul I, d-șoarele Ldlia Sutianiei și Emilia Ionelli. Marele pianist Rosenthal — acest Titan printre pianiști — va da la Ateneu un singur concert, în seara de Marți 30 Noembrie, pentru care biletele s’au pus în vînzare la agenția teatrală Jean Feder. Se aduce la cunoștința generală că în ziua de 17 Octombrie, ora 10 a. m. se va ține concurs în localul școalei militare de infanterie pentru ocuparea, catedrei de limba slavă (bulgară sau rusă) prevăzută in budgetul școalei. > GRATUIT Oferim, tuturor abonaților ziarului „DIMINEAȚA“ următoarele premii, de mare valoare : ** căror tragere se va face în curînd în public, de reprezentantul Camerei de Comerț din București Casa din Brăila Str. Mihai Bravu, 356 Liberă de orice sarcină O frumoasă garnitură mobilă de bamba veritabilă, în stil japonez BELA Mapele Magazin de Mobile de Trestie LITTMAN & Comp., Strada Lipscani, 3 Un Gramofon mare, perfecționat montat pe un piedestal de palisandru, ornat cu cristale colorate având brațul acustic mișcător, diafragmă pneumatică de concert și mecanism de precisiune împreună cu 6 cîntece naționale, cumpărat de la Marele Magazin de Muzica JEAN FEDER, București — Calea Victoriei, No. 56 — Una Vioară de concert — model „STRADIVARIUS“ montajon abanos, cu arcujul ei — Un Clarinet fin de abanos cu clapele de nivel U^A HARMOMICA DE MIASMA fin lustruită, cu 10 clape duble, cu burduful triplu de pânză impermeabilă, cu colțurile îmbrăcate în metal, împreună cu 20 note naționale. Toate acestea cumpărate de la Magazinul General de Muzică EA „HARPA“ — Strada Colțel, No. 5— 50 Abonamente la „Adevărul“ Costul abonamentului. Pe un an lei 20, cu dreptul la 28 cupoane de participare , pe 6 luni lei 11, cu dreptul la 11 cupoane, pe 3 luni lei 6, cu dreptul la 4 cupoane. CITIȚI FACLA No. 31 Prețul 15 bani.