Agenda Magazin, ianuarie-iunie 2005 (nr. 1-26)

2005-01-15 / No. 3

Sing Sing, de la penitenciar la mmeii fondat în 1825 • 614 electrocutați • „pe râu în sus” Oficialitățile comitatului Westchester din statul New York au anunțat că au început demersurile pentru transformarea clădirii originale a faimoasei închisori Sing Sing într-un muzeu. Pentru acest lucru, autoritățile au cerut ajutorul statului pentru finanțarea viitorului muzeu, pe care vor să-l amenajeze în vechea centrală electrică a închisorii, care este legată printr-un tunel de un bloc de celule scoase din uz. Se estimează că acest muzeu ar putea atrage circa 150 000 de vizitatori pe an, datorită fascinației pe care o au oamenii pentru lucrurile morbide. Sing Sing ar putea deveni o atracție turistică la fel cum este închisoarea Alcatraz din California, complet dezafectată. Sing Sing este și în ziua de azi una din cele mai importante închisori de securitate maximă din Statele Unite. Actualmente ea găzduiește 1 745 de deținuți. Piatra de temelie a închisorii a fost pusă în urmă cu 180 de ani, lângă sătucul Sing Sing, situat la 50 de km la nord de New York, în apropierea unei cariere de piatră. Pentru a nu fi asociați în nici un fel cu teribila închisoare, sătenii au decis ulterior schimbarea denumirii localității în Ossining. Expresia „a fi trimis pe râu în sus”, echivalentă cu „a fi trimis la închisoare”, provine din expedierea condamnaților din New York la Sing Sing, pe râul Hudson. Sing Sing a fost construit de 100 de deținuți transferați de la închisoarea Auburn, sub conducerea tiranicului Elam Lynds. Lucrările au început în 1825 și au fost finalizate în 1828. în 1830, populația închisorii atingea deja 513 suflete, terorizați de Lynds. în 1837 a fost adăugată o aripă pentru deținuții femei. Copiii născuți în închisoare reprezentau o problemă serioasă, astfel încât, în 1877, deținuții femei au fost transferați în alte închisori. Prima execuție pe scaunul electric de la Sing Sing a avut loc pe 7 iulie 1891. După această dată, alți 613 bărbați și femei și-au găsit sfârșitul pe sinistrul scaun, căruia, pentru a face haz de necaz, deținuții i-au găsit diverse porecle: Groaznica Gertie, Sfârâitoarea Sally, Mama Gălbejită, Bătrânul Scânteietor, Bătrânul Fumegător. La începutul secolului XX, la Sing Sing au fost introduse o serie de reforme de către guvernatori cu vederi progresiste ca Thomas Matt Osborne și Lewis Lawes. Aceștia au desființat uniforma vărgată și legea tăcerii, au înființat o bibliotecă, un teren de baseball și au liberalizat corespondența. Cea mai celebră evadare din Sing Sing îi aparține spărgătorului de bănci Willie Sutton. Acesta a reușit să păcălească vigilența gărzilor în 1932. Faima închisorii Sing Sing se datorează în mare parte cinematografiei, care a ales zidurile masive de piatră și holurile obscure ca loc de desfășurare a unor filme celebre, cum ar fi „îngeri cu fețe murdare” din 1938, cu James Cagney în rolul principal. In 1943, blocul de celule construit în 1825 a fost dezafectat, iar gratiile de fier au fost donate pentru a susține efortul de război. în 1984, un incendiu a distrus acoperișul vechii clădiri. Fiind o clădire istorică, ea a scăpat de demolare, iar acum va fi transformată în muzeu. c.C. Deținuți celebri „Omul cu Trandafiri”, un editor al unui ziar din New York condamnat la închisoare pe viață pentru crimă, a pus bazele grădinii de trandafiri din Sing Sing și a casei pentru păsări, care din păcate s-a deteriorat după moartea sa. Albert Fish a fost un ucigaș în serie și canibal cunoscut sub numele de Maniacul Lunii și Vampirul din Brooklyn. El a ucis și mâncat cel puțin 15 persoane, în majoritatea lor copii negri, ale căror familii n-au putut face mare lucru din cauza rasismului în floare. în final, Fish a fost condamnat pentru uciderea unei fetițe albe de zece ani și executat pe scaunul electric în 1936. Soții Rosenberg, condamnați ca spioni sovietici, au fost executați în 1953. 2 Scaunul electric . Scaunul electric este invenția unui angajat al lui Edison, numit Harold P. Brown, motiv pentru care unii îi atribuie eronat lui Edison paternitatea sinistrului obiect. Invenția lui Brown se baza pe curentul alternativ: în 1886, statul New York a înființat un comitet pentru a găsi o metodă mai umană decât spânzurătoarea pentru a curma viața condamnaților la moarte. Brown și Edison au făcut numeroase demonstrații pe animale pentru a arăta eficiența scaunului electric. Din acea perioadă datează cuvântul „electrocutare”. în 1889, scaunul electric a fost adoptat de către comitet și a devenit metoda cea mai răspândită de execuție în S.U.A. și în Filipine. Declinul acestuia a început în anii ’50, o dată cu introducerea camerei de gazare. în 1982, statul Florida a adoptat injecția letală ca metodă de execuție. După acest moment, injecția letală a câștigat rapid în popularitate, iar scaunul electric a rămas ca alternativă a acestuia; în Nebraska a fost menținut ca unică modalitate de execuție doar în încercarea de a aboli pedeapsa cu moartea. reflector