Agenda Zilei, ianuarie 1997 (Anul 2, nr. 1-24)

1997-01-15 / nr. 10

2 zilei INFORMAȚII EXTERNE 15 ianuarie 1997 iAOsr&est. Sute de muncitori greviști ai uzinelor Hyundai din Coreea de Sud s-au adunat în halele uzinei din Ulsan. Liderii sindicali au cerut muncitorilor din întreaga țară să declare grevă pentru a forța guvernul să renunța la Legea muncii. Echipele de salvare egiptene recuperează autobuzul prăbușit ieri în Nil. Cel puțin 24 de persoane au fost ucise și alte 32 rănite, majoritatea fiind turiști străini. Fostul general comandant al Armatei a 14-a, Aleksander Lebed, a sosit ieri la Frankfurt pe Main, unde debutează vizita sa de cinci zile în Germania. El este însoțit de soția sa, Inna, și va avea întrevederi cu oameni de afaceri germani și politicieni din parlamentul de la Bonn. Paul Atita, avocat din Benin, apărătorul celor trei bărbați hutu acuzați de genocid în Ruanda. Cei trei, printre care se numără și cel mai important suspect de genocid, Frodauld Karamira (centru) sunt acuzați de masacrarea ruandezilor tutsi și de crime împotriva umanității. După ce acceptaseră luni să discute cu opoziția modalitățile de organizare a alegerilor anticipate cerute de demonstrațiile de pe străzile Sofiei și altor orașe din Bulgaria, socialiștii aflați la guvernare au întors ieri foaia. Socialiștii au respins orice posibilitate de compromis și părăsirea puterii prin scrutin. Decizia arogantă anunțată de partidul socialist indică o neînțelegere totală a contextului social și politic din Bulgaria. La presiunile exercitate chiar din interior și de către comunitatea internațională, guvernul proaspătului premier Dobrev rămâne neclintit. Președintele demisionar al Bul gariei, Jelio Jelev, un spri jinitor al cererilor opoziției, a declarat: „Bulgaria este prima țară post-comunistă care a eșuat în tranziția spre Și totuși, socialiștii bulgari riscă totul pe o singură carte... economia de piață și este pe cale să eșueze și în drumul ei spre democrație“. Socialiștii au propus opoziției formarea unui nou guvern (dominat tot de ei) și alcătuirea unui program de guvernare de 500 de zile. Ei nu bagă de seamă că populația Bulgariei nu-i mai dorește la putere nici măcar o zi. La rândul său, opoziția cere socialiștilor să sancționeze în parlament „declarația de salvare“ formulată vinerea trecută și insistă asupra organizării de alegeri anticipate. Președintele ales al Bulgariei, Petăr Stoianov, a cărui „confirmare“ pe funcție va avea loc duminică, a acceptat să se întâlnească cu liderii socialiști, dar medierea va fi imposibilă, întrucât ambele părți au adoptat poziții aflate pe o evidentă traiectorie de coliziune. Război diplomatic Pe lângă faptul că relațiile dintre Kiev și Moscova sunt la fel ca iarna rusească, înghețate în urma disputei asupra retrocedării către Rusia a portului Sevastopol (ba chiar a întregii Crimei), la orizontul diplomatic al acestor două țări se profilează un posibil război diplomatic. Scânteia care aprinde noul conflict este publicarea unui document care atestă că Serghei Krîlov, vice-ministrul de externe de la Kremlin, i-a propus președintelui Elțîn un plan de răsturnare de la putere a președintelui ucrainean Leonid Kucima, un adevărat spin în calea politicii rusești rezervată „străinătății apropiate“. Planul lui Krîlov propunea celor două camere ale parlamentului rus să-l discrediteze pe președintele ucrainean până se va ajunge la înlăturarea sa de la putere. Krîlov a negat că ar fi scris așa ceva, declarând că documentul (și fotografia însoțitoare) sunt falsuri, iar publicarea lor într-un ziar din Kiev este „propagandă în stilul lui Goebbels“. Bonn-ul refuză retrocedarea de proprietăți Guvernul de centru-dreapta de la Bonn a făcut ieri o surpriză deosebit de neplăcută germanilor care au avut terenuri în Germania de Est și au fost expropriați de sovietici fără a le fi fost plătit nici măcar un pfenniu simbolic. Guvernul cancelarului Kohl a precizat printr-un comunicat că nici nu poate fi vorba să-și încalce promisiunea făcută în 1990, la unificarea celor două Germanii, prin care garanta că nu va fi revizuită reforma funciară din 1945- 1949. Foștii proprietari, de la modești posesori ai unei palme de pământ și până la marii acționari ai concernului IG Farben, pus complet în serviciile naziștilor, au cerut timp de ani de zile să le fie înapoiate agoniselile din fosta RDG, însă Curtea Supremă a Germaniei unite nu le-a sprijinit demersul. Vizate sunt cele 3,3 milioane de hectare de pământ, o treime din terenul arabil al fostei RDG, foste domenii ale aristrocrației prusace, împărțite țărănimii de către sovietici și incluse apoi în cunoscutele cooperative agricole de producție din Est. Documente bancare secrete scăpate de... tocat Scandalul care domină sistemul bancar elvețian a fost amplificat ieri de revelațiile indignate făcute de reprezentanții celei mai importante bănci elvețiene, Union Bank of Switzerland (UBS), potrivit cărora un angajat al băncii, intrigat de conținutul unor documente secrete date la tocat pentru a fi „neutralizate“, le-a subtilizat și predat evreilor elvețieni. URS era la curent cu decizia guvernului elvețian prin care se interzice distrugerea documentelor secrete din timpul războiului, dar și-a văzut mai departe de treabă, violând prevederile legale. Conducerea băncii a negat însă că documentele în cauză ar fi în legătură cu conturile vicitimelor holocaustului. Organizațiile evreiești susțin că în seifurile elvețiene sunt încă îngropate miliarde de dolari din aceste conturi, sume pe care bănci ca UBS refuză să le recunoască existența. Miloșevici cedează pas cu pas... După mega-marșul prilejuit de sărbătorirea luni a Anului Nou sârbesc, când s-au adunat pe străzile Belgradului mai bine de 300 000 de protestatari, regimul Miloșevici a mai făcut ieri două concesii opoziției: recunoașterea victoriei Zajedno la Niș și în Belgrad. Liderii mișcării de opoziție au declarat că nu pot crede în promisiunile regimului. Ezitările lui Miloșevici denotă confuzia profundă în care se găsește regimul și divizarea socialiștilor în două tabere: dogmaticii și reformiștii. Aceștia din urmă par să fi câștigat bătălia, deoarece Miloșevici preferă să meargă pe mâna lor, cedând, pas cu pas, ce s-a furat prin marea miniciună oficială de după 17 noiembrie 1996. Pe de altă parte, semnalele primite de la diverse instituții ale statului (armata, de exemplu) îi indică lui Miloșevici că segmente tot mai mari din societate s-au raliat cererilor demonstranțior. Vederi sumbre din viitor... Institutul Regal de politică externă din Londra, a publicat ieri trei „cărți poștale “ ale viitorului, de fapt, trei scenarii de futurologie care descriu un viitor extrem de sumbru al societății umane hiperindustrializate. Potrivit acestor scenarii, lumea industrială a anului 2015 va fi „o cursă de șobolani, în care numai șobolanii vor supraviețui“. Cele trei scenarii, nu neapărat și previziuni de Cassandre educate, sunt intitulate .„Mai repede, mai repede“ - lumea evoluează tot mai rapid, până ce societatea va scăpa totul de sub control, „Revoluția postindustrială“ prevede un viitor ceva mai acceptabil, dar recunoaște că prea multe inovații vor duce tot la prăpăd, iar cel de-al treilea, „Vecini neciopliți“, prevede catastrofa finală prin instabilitate socială, care va scufunda mândra lume industrială într-un ocean de schimbări scăpate de sub control. LIMA - Câteva rafale de automat trase în aer de rebelii MRTA din incinta reședinței ambasadorului japonez la Lima au tensionat ieri, pentru câteva ore, atmosfera în capitala peruană. Rebelii marxiști, care dețin de 28 de zile 74 de ostatici, au declarat că sunt interesați de noi negocieri cu guvernul. Criza ostaticilor nu pare să fie aproape de rezolvare. WASHINgTON - Președintele SUA, Bill Clinton, va cere Congresului să aprobe plata a 1 miliard de dolari datorați de SUA Națiunilor Unite. Noul secretar general al pe scurt ONU, Kofi Anan, a cerut țărilor care au datorii față de organizația mondială să și le plătească, ONU fiind confruntată cu o acută criză de fonduri. BOSTON - Echipele speciale de intervenție au reușit ieri să recupereze autobuzul care a căzut în râul Charles, de lângă Boston, la 12 ore după producerea accidentului. Scafandrii au găsit cadavrul șoferului, care era salariat al companiei de transporturi de 10 ani, după 45 de minute de căutări. La bordul autobuzului nu se afla nici un pasager, vehiculul fiind pregătit pentru a fi parcat în depou. BON - Cancelarul german, Helmut Kohl, se va deplasa la Praga în data de 21 ianuarie pentru a lua parte la ceremonia semnării acordului de reconciliere ceho-german. Republica Cehă și Germania au reușit, după ani de tratative și negocieri delicate, să cadă de acord asupra unui text comun, semnat de ambele părți, prin care se exprimă regretul pentru invadarea brutală a Cehiei în 1938 și expulzarea studenților germani din Cehia după 1945.