Agenda Zilei, ianuarie 1998 (Anul 3, nr. 1-25)

1998-01-15 / nr. 11

____ _ _____ _ _________________ V 2 « _ «»«*#/## nițe i POLITICV EXTERN A 15 ianuarie 1998 Atmosferă tensionata Incidentele din orașul polonez Slupsk, declanșate duminică seara după moartea violentă a unui băiat de 13 ani, ucis în bătaie de poliție, au continuat și ieri, atmosfera fiind incendiată și de faptul că ieri au avut loc funeraliile copilului. Faptul că la înmormântare a fost prezentă și soția premierului Poloniei, Ludgarda Buzek, nu a calmat spiritele. Ciocnirile, deosebit de violente, au demarat ieri după înmormântarea lui Przemyslaw Czaja. Peste 1 000 de tineri sosiți din toată Polonia au atacat forțele de poliție cu pietre și sticle. Rezultatele autopsiei făcute copilului, deși fuseseră promise pentru ieri, au întârziat să fie date publicității. Accidentul de la pasajul Alma Cotidianul german Bild l-a citat ieri pe Wolf Ullrich spunând că au existat întârzieri nepermise din partea autorităților medicale franceze în noaptea de 31 august 1997, data funestă a accidentului prințesei Diana. Criminalistul german a declarat că medicii de la spitalul de urgență din Paris erau preocupați de stabilirea „identității și statutului social“ al victimelor în loc să acorde primele măsuri de asistență. Cu toții erau preocupați să stabilească exact identitatea victimelor întrebându-se când este cazul să fie anunțată ambasada Marii Britanii din Paris. Autoritățile franceze au negat acuzațiile lui Ullrich afirmând că au stabilit identitatea victimelor după decesul lor. Criminalistul german a cerut procuraturii franceze să se autosesizeze. Interceptări legale Comisia legislativă a parlamentului german a recomandat teritorului legislativ să aprobe proiectul de lege care prevede autorizarea ascultării convorbirilor telefonice și introducerea de microfoane la domiciliile delincvenților în cazul când poliția solicită astfel de supraveghere. Proiectul de lege a stârnit mari controverse în Germania, unde astfel de practici sunt asociate cu Gestapoul și sinistra securitate est - germană, STASI. Insă comisia legislativă a aprobat o versiune de compromis. Saddam a blocat inspecțiile la timp Principalul inspector ONU din Irak, Scott Ritter, a confirmat că echipele sale erau în căutarea dovezilor privind experiențele irakiene pe oameni Descris ieri de ministrul britanic al apărării, George Robertson, drept „o amenințare serioasă pentru pacea internațională“, Saddam Hussein a pus capăt la timp, în stilul brutal cunoscut, ignorând cu o detașare dementă orice consecințe, activității inspectorilor ONU din această țară. Pretextele se cunosc, însă interdicția irakiană vine la tanc, fiindcă echipa condusă de americanul Scott Ritter era cât pe ce să obțină luni documente secrete care ar fi atestat multele experiențe, făcute în laboratoarele de arme de distrugere în masă, pe cobai umani. Nu este deci de mirare că și ieri inspectorii ONU au fost împiedicați să-și desfășoare activitatea la Bagdad. Una din echipele ONU căuta documentele respective într-un birou al serviciilor secrete irakiene, găsind orice altceva dar nu activitățile de testare a agenților patogeni în perioada 1994 - 1995. Potrivit liderului echipei de inspectori ONU, Scott Ritter (acuzat de spionaj la Bagdad), în vara lui 1995, între iunie și august, un mare număr de deținuți politici au fost scoși din beciurile securității irakiene și expediați spre o destinație secretă, un complex de testare a armelor chimice și bacteoriologice. Inspectorii ONU vor părăsi, probabil, Irakul, lăsând deschise orice alternative de pedepsire a Irakului. Intuind ceea ce se pregătește la Washington, ministrul rus de externe, Evgheni Primakov, a contactat-o telefonic pe Madeleine Albright, pentru a-i spune că Moscova se „opune hotărât“ folosirii forței împotriva Irakului. Tariq Aziz, ministrul irakian de externe Piedici în calea procesului de pace în Orientul Mijlociu Israelul a anunțat că va menține sub controlul său cea mai mare parte a Cisiordaniei Cabinetul israelian a votat ieri în favoarea unei rezoluții care prevede că majoritatea teritoriului Cisiordaniei va rămâne sub controlul statului evreu, indiferent cât de mult vor solicita palestinienii în schimbul unui tratat de pace. Astfel, la mai puțin de o săptămână până la întâlnirea de la Casa Albă dintre președintele Clinton și Benjamin Netanyahu, urmată de întrevederea Clinton - Arafat, Israelul își înăsprește tonul și adoptă decizii care afectează drastic procesul de pace în regiune. Primul care a reacționat a fost liderul OEP, Yasser Arafat, care a declarat că va cere Statelor Unite să forțeze Israelul să anuleze această încrâncenare privind teritoriul aflat sub zodia negocierilor dintre cele două părți. Washingtonul ceruse Israelului „retrageri semnificative și credibile“ din Cisiordania, așa că ideea lui Netanyahu s-ar putea să nu „cadă“ bine la Casa Albă. Arafat l-a acuzat pe premierul israelian că sabotează procesul de pace, întrebat ce așteaptă de la întâlnirea din 22 ianuarie, de la Washington, Arafat a răspuns: „Ferească Dumnezeu ca acest proces de pace să eșueze. Atunci orice opțiune este posibilă“. Nou masacru în Algeria? A fost refuzată vizita comisiei Uniunii Europene pentru discutarea problemelor de securitate Declarația ritoasă a autorităților algeriene, potrivit căreia vizita celor trei reprezentanți ai UE la Alger, ce urma să aibă loc ieri „este o vizită la nivel scăzut și nu are nici un sens“, a provocat consternare. Oficialitățile din statele celor 15 și-au exprimat dezamăgirea că eforturile europene de a lua pulsul crizei algeriene chiar de la fața locului sunt tratate astfel. „Regretăm foarte mult faptul că algerienii nu sunt dispuși să primească delegația noastră de oficialități de înalt nivel“, a declarat ministrul britanic de externe, Robin Cook. Marea Britanie deține președinția UE pentru următoarele șase luni și a anunțat pregătirea unei conferințe la nivel de miniștri de externe, în 26 ianuarie, dedicată discutării acestei chestiuni. în același timp, unele relatări din Algeria făceau cunoscut că în noaptea de marți spre miercuri ar fi avut loc un nou masacru, la 100 de kilometri sud-est de capitală, soldat cu mai mulți morți, printre care și islamiști răpuși în urma ripostei forțelor de securitate. Acestea ar fi ucis 10 dintre rebeli. Ahmed Attaf, ministrul algerian de externe Zăpada a ucis 1 500 de tibetani Alte câteva mii de persoane au orbit temporar Peste 1 500 de persoane și-au pierdut viața, prin îngheț, alte circa 6 000 s-au îmbolnăvit, iar peste 90 000 de vite au pierit în urma ninsorilor abundente care s-au înregistrat în Tibet și regiunea Qinghai, din vestul Chinei, relatează agenția Xinhua. Maladiile cele mai frecvente sunt orbirea temporară, diareea puternică și răcelile, din cauza zăpezii. Este cea mai grea iarnă din ultimii zece ani. Din septembrie ninge continuu. A fost mobilizată armata. Se estimează că pentru acoperirea pagubelor materiale provocate de aceste ninsori, ar putea fi necesari patru sau cinci ani. Totodată, s-a precizat că guvernul de la Beijing a alocat peste 22 milioane yuani (2,6 milioane dolari) pentru ajutorarea populației din Tibet, care a suferit un adevărat „dezastru al zăpezii“, menționează agenția China Nouă. Jucători la Loto pe Internet au fost escrocați Falsa loterie a colectat 20 de milioane de yeni Imaginația escrocilor nu are termen de comparație decât în naivitatea păcăliților. Pentru „tunuri“ se folosește chiar și Internetul. Două societăți nipone au reușit să strângă 20 de milioane de yeni - echivalentul a 150 000 S - organizând o falsă loterie pe Internet, relatează AFP. Cele două firme ofereau pe situl lor de pe Internet bilete de loterie la prețul de 2 500 de yeni, promițând premii de la un milion la 5 miliarde de yeni. Jucătorii au primit bilete sub formă de cărți poștale. Dar nici unul din numerele așa-zis câștigătoare, difuzate duminică, nu corespundea vreunei cărți poștale aflate la participanți. Marți, situl de pe Internet a dispărut. Cecenia este deja un stat independent „Rusia trebuie să-și dea seama ca noi ne-um obțun^ndM’ne^at^ instaurarea tentativă de reconsiderare a acestei stat aestic cecen> Șami] Basaev, întitutor — — consideră Cecenia drept un subiect al Adciații Ru_ Pagină realizată de SILVIU GENESCU Catastrofe aeriene în Cehia și Afganistan Un avion ceh L - 410 s-a prăbușit lângă Brno, iar un Antonov afgan, la frontiera cu Pakistanul Autoritățile cehe au intrat în alertă în noaptea de marți spre miercuri, când un avion de tip L - 410, care avea capacitatea de 20 de locuri, a dispărut de pe ecranele radar în apropiere de Brno, al doilea oraș ceh ca mărime după Praga. Ieri, echipele de salvare pornite în căutarea avionului și echipajului au descoperit epava acestuia, prăbușită pe terenul unei ferme. Cele două persoane de la bord și-au pierdut viața. Aparatul decolase de la Gomel, Belarus, urmând să aterizeze la Kunovice, lângă Brno. Era o cursă charter. Pilotul a mai apucat să transmită un semnal de alarmă cu 20 de secunde înainte de prăbușire. O altă catastrofa aeriană a avut loc în aceeași noapte la mii de kilometri distanță, la frontiera dintre Pakistan și Afganistan, unde s-a prăbușit un Antonov al liniilor aeriene afgane cu 51 de persoane la bord. Avionul decolase de la Khandahar, Pakistan, îndreptându-se spre Herat, unde nu a putut ateriza din cauza condițiilor meteo foarte grele. Piloții au încercat să aducă aparatul înapoi la Khandahar, survolând în cerc regiunea timp de 45 de minute, dar au rămas fără combustibil Echipele de salvare nu au putut face altceva decât să recupereze trupurile celor 45 de pasageri și ale celor șase membri ai echipajului. Polițiști cehi scoțând din epava avionului L-410 trupurile piloților