Agenda Zilei, iulie 1998 (Anul 3, nr. 152-178)

1998-07-27 / nr. 174

Æ/ , + "&r-æ "i / / Supliment al cotidianului "Agenda zilei". Nu se comercializează separat. Astăzi, Turul Franței va ataca Alpii Ieri s-a consemnat o evadare de peste opt minute Etapa a 13-a a Turului ciclist al Franței nu a fost una cu ghinion pentru participanții la întrecere, cei 196 de kilometri dintre localitățile Frontignan-la- Peyrade și Carpentras fiind parcurși fără mari incidente. La kilometrul 20 s-a consemnat o primă evadare a unui grup de 17 rutieri, fără pretenții, care mai târziu au rămas doar șapte. Plutonul forțează doar cât să nu fie amenințată poziția tricoului galben, Jan Ullrich, foarte bine sprijinit până acum de colegii de la Telekom. La kilometrul 80, consemnăm o nouă regrupare în frunte, fără rezultate importante. Abia la kilometrul 152 s-a întâmplat ceva mai important, când un pluton de șase alergători avea un avans de peste patru minute de pluton. Cu 25 kilometri înaintea finișului, francezul Luc Leblanc încearcă o evadare, pe un punct de cățărare, însă, biciuit din urmă de coechipierii lui Ullrich, cedează destul de repede, după ce acumulase un avans de jumătate de minut. în față, plutonul de șase nu mai are probleme, iar victoria de etapă revine la fotografie italianului de la Mapei, Daniele Nardello. Pe locurile următoare, în același timp cu învingătorul, Vicente Garcia Acosta (Banesto) și Andrea Tafi (Mapei). La general, Jan Ullrich și-a păstrat același avans de un minut și 11 secunde față de americanul Bobby Julich (Cofidis), revelația actualei ediții. La trei minute și o secundă, pândește francezul Laurent Jalabert. Etapa a 14-a, desfășurată ieri, a ajuns la Grenoble după 186,5 kilometri. Cu un finiș la fotografie, a câștigat australianul Stuart O’Grady. Dar marele învins al etapei a fost italianul Giusseppe Calcaterra, care a condus ultimii 42 de kilometri ai cursei, în același timp cu învingătorul, patru ore, 30 minute, 53 secunde, au ajuns alți patru alergători: Orlando Rodrigues (Portugalia), Leon Van Bon (Olanda), Peter Meinert-Nielsen (Danemarca) și Laurent Desciens (Franța). Pentru Stuart O’Grady a fost cea de-a doua izbândă într-o etapă a actualei ediții. A fost o etapă mai deosebită, prin faptul că învingătorul a avut cel mai mare avans față de plutonul urmăritor. Au fost nu mai puțin de zece minute, la opt minute și jumătate intercalându-se doi alergători fără pretenții. Etapa de astăzi, pe distanța de 204 kilometri, va marca escaladarea Alpilor. Cea mai așteptată evoluție a zilei este cea a italianului Marco Pantani. Un as al cățărărilor, Pantani a câștigat și etapa a 11-a, din Pirinei, după ce, cu o zi în urmă, fusese al doilea. Astăzi, el poate amenința tricoul galben, pe care Ullrich îl păstrează fără însă a străluci. El este însă ajutat de o echipă experimentală, Telekom, care reușește să dejoace de fiecare dată evadările favoriților la victoria finală; în schimb, alergătorul de la Mercatone Uno se bazează mai mult pe forțele proprii, iar astăzi, cu siguranță, va încerca să profite de ele. Interesantă este lupta pentru acumularea de puncte între cele două clasamente „secundare“. Germanul Erik Zabel conduce în cel al sprinterilor, în timp ce italianul Rodolfo Massi este lider la cățărători. DORIN AGA Finiș „la fotografie“, în etapa a 14-a gun Australianul Stuart O'Grady, învingătorul etapei a 14-a Cicliștii ridică tonul: „Nu suntem criminali!“ Care vor fi urmările scandalului Festina? Scandalul dopajului în Turul Franței 1998 este departe de a se fi încheiat, chiar dacă Vicenque, liderul echipei Festina, a fost pus vineri în libertate. După cum se știe, proporțiile pe care le-a luat acest scandal în mass-media i-a neliniștit pe rutieri, care au hotărât să protesteze față de acest fapt, plecând cu o întârziere de două ore în etapa a 12-a. Directorul cursei, Jean- Marie Leblanc, declara vineri: „Turul Franței trebuie să continue. Avem o mare obligație față de spectatori, care ne-au întâmpinat cu drag de-a lungul întregului traseu. După ce Turul se va încheia, vom căuta soluții, remedii, pentru ca problema dopajului să fie eradicată“. Greu de crezut că acest flagel al sportului modern va fi pur și simplu eradicat. Rămâne de văzut în ce constau „soluțiile“ și „remediile“, însă cert este că lupta antidoping este una de uzură, iar cei care întrevăd un succes total în această privință trebuie că sunt mai mult decât naivi. Scandalul Festina continuă să-și deruleze episoadele, în paralel cu etapele din Marea Buclă și, probabil, va mai continua și după ce aceasta se va fi încheiat. Astfel, vineri, din surse care au dorit să-și păstreze anonimatul, s-a aflat că trei componenți ai team-ului Festina, Laurent Brochard, Christophe Moreau și Armin Meier, au recunoscut că s-au s-a dopat, s-a gândit să pună capăt carierei, dar apoi... s-a răzgândit. O altă echipă aflată din același motiv în vizorul organelor judiciare este TVM, însă o ultimă declarație a directorului Turului Franței precizează că „atâta timp cât nu organele judiciare s-au decis să intervină în investigarea acestor cazuri, ceea ce reprezintă un element inedit în bogata istorie a Turului Franței, care în acest an a ajuns la a 85-a ediție, în același timp, mereu aflată în goană după senzațiadepat. Ceea ce face ca scandalul să capete cote nebănuite. Mai mult, sâmbătă, un alt component al echipei Festina, Alex Zuelle, a declarat la un post de televiziune elvețian că există elemente noi, nu ne punem problema să sancționăm componenții acestei echipe“. Fără îndoială, scandalul dopajului a căpătat greutate în momentul în care poliția și nai, presa a jucat, la rândul ei, un rol deosebit de important. Televiziunea franceză a mers până la a scotoci în tomberoanele de gunoi de la hotelurile în care au fost cazate echipele, ca apoi să anunțe cu surle și trâmbițe că a descoperit flacoane cu substanțe anabotizante care, în cele din urmă, s-au dovedit a fi... resturi de glucoză, în acest context, reacția cicliștilor pare de înțeles. Nici conducătorii echipelor nu s-au dat în lături de la a lua poziție. Sugestivă este declarația lui Vincent Lavenu, directorul echipei Casino: „Scandalul transfuziilor cu sânge infestat a omorât multă lume în Franța, dar iată că cei aflați după gratii sunt cicliștii“. Aluzie evidentă la scandalul care a zguduit Hexagonul nu cu multă vreme în urmă, un scandal la care anchetatorii nu s-au dovedit la fel de zeloși ca acum, într-un caz de doping. „Nu suntem criminali“, spune Lavert, și trebuie să recunoaștem că rostește un mare adevăr. • Este practic imposibil să spunem cu certitudine care va fi deznodământul acestui scandal. Cert este însă că dopingul a intrat într-o nouă „eră“, al cărei rezultat va fi sporirea remarcabilă a „vigilenței“ celor puși să vegheze la corectitudinea întrecerilor sportive. Cel puțin EUGEN COCEA Jean-Marie Leblanc, directorul Turului Franței, spune că „Marea Buclă“ trebuie continuată indiferent de proporțiile scandalului