Agenda Zilei, martie 1999 (Anul 4, nr. 49-75)

1999-03-01 / nr. 49

l"I*"3 1 Martie - Ziua de Mărțișor 1 Martie este zi de sărbătoare, dată la care românii se bucură de venirea primăverii și când își oferă unul altuia mărțișoare. Obiceiul își are originea în vechile practici romane, legate de aniversarea anului nou, deoarece, până în 153 Î.Hr., anul începea la 1 martie, în vechime, mărțișorul era un simbol al dragostei. Șnurul, împletit inițial din fire de lână albă și neagră, simbolizează zilele mai bune sau mai rele din viața fiecăruia, alternanța iarnă-vară, lumină-întuneric sau frig-căldură. La șnur, în trecut, se prindeau monede de aur ori argint, adevărate talismane care le aduceau oamenilor noroc și îi fereau de duhurile rele. Cine poartă mărțișorul va fi ferit  DE INFORMAȚII ȘI DIVERTISMENT _________________luni, 1 martie 1999 ?gif ^ de boli, va fi frumos și curat, va fi vesel tot anul și se va îmbogăți. Mărțișorul se poartă în piept, la mână sau la gât până în 9 martie sau până când înfloresc prunii, cireșii ori măceșii. Mai de mult mărțișorul era oferit de părinți copiilor, de fete, băieților și de juni fecioarelor. în prezent, doar femeile mai primesc mărțișoare... Cataramă s-a lipit de Măgureanu Viorel Cataramă a devenit ieri noul președinte al partidului lui Virgil Măgureanu, PNR. Măgureanu își păstrează funcția de secretar general al partidului, iar fostul președinte, Mihai Berea, a devenit prim-vicepreședinte al formațiunii politice. După alegerea sa, Viorel Cataramă a declarat că principalul obiectiv al partidului său este câștigarea alegerilor din anul 2000, PNR dorind să fie alternativă politică atât la PDSR, cât și la CDR. Alte obiective dezvăluite de Cataramă sunt păstrarea Ardealului în România și eliminarea decalajului economic dintre România și Ungaria, înscrierea lui Viorel Cataramă în PNR i-a descumpănit pe unii lideri liberali, președintele PNL, Mircea Ionescu Quintus, fiind de-a dreptul consternat de opțiunea politică „de centru“ a fostUI AlUUCral. Pagina 3 Viorel Cataramă este noul președinte al Partidului Național Român Papa va vizita doar Bucureștiul Patriarhul Teoctist a afirmat, vineri, că vizita Papei Ioan Paul al 1I-lea va dura probabil trei zile, între 7 și 9 mai și se va limita doar la București. Biserica Ortodoxă a invocat „sănătatea fragilă“ a Papei pentru a explica faptul că acesta nu va vizita și Transilvania, unde se află majoritatea catolicilor din România. Surse apropiate patriarhului au declarat că a avut loc, deja, o primă întâlnire cu un reprezentant al Vaticanului, Roberto Tucci, fiind elaborat programul vizitei Papei Ioan Paul al II-lea într-o țară majoritar ortodoxă. Sârbii sunt pregătiți de război Viceprim-ministrul sârb, Vojislav Seselj, a avertizat, sâmbătă, în cursul unei întâlniri a partidului său (SRS, ultranaționalist), care a avut loc la Zemun, în apropiere de Belgrad, statele vecine Serbiei - România, Ungaria, Bulgaria. Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei (FYROM), Albania, Bosnia-Herțegovina și Croația afirmând că acestea se vor afla „în război cu poporul sârb dacă vor permite ca Serbia să fie atacată de pe teritoriul lor“. în cadrul aceluiași discurs, Seselj a amenințat cu dispariția FYROM de pe hartă în cazul în care teritoriul acesteia va fi utilizat pentru atacarea Serbiei. O forță de 2 000 de militari, bazată în special pe militari ai statelor membre NATO, se află deja în FYROM, contingent care urmează să se ridice la 6 000 de militari până la sfârșitul săptămânii viitoare. Benzina, mai scumpă în această noapte, se va modifica prețul litrului de benzină. Surse din cadrul Societății Naționale de Petrol ne-au declarat că în urma majorării, prețul litrului de benzină Premium va fi de 8 000 lei. Mol și Shell au majorat cu câteva sute de lei prețul la carburanți, încă de vinerea trecută. Astfel, un litru de benzină Premium a ajuns 5 750 lei, benzină fără plumb - 5 650 lei, motorina - 4 250 lei (la unele stații private). La Shell, benzina Premium plus se vindea ieri cu 5 800 lei/, fără plumb plus - 5 950 lei, motorina - 4 150 lei. La Competrol, prețurile erau ceva mai mici: benzina Premium - 5 200 lei, fără plumb - 5 100 lei, motorina - 3 750 lei. astăzi, Supliment Spad Premierul ar fi putut să moară Primul-ministru Radu Vasile a avut noroc. Comisia de investigare a incidentului petrecut joia trecută, când aeronava ATR 42 în care se afla primul-ministru a întrerupt decolarea pe aeroportul din Bacău, a confirmat ieri ceea ce se bănuia din prima zi: avionul se putea ciocni cu cele două aeronave Hercules, care executau un zbor la joasă înălțime. Ieri, mașina primului-ministru a evitat în ultima secundă coliziunea cu un alt autoturism, pe autostrada București - Pitești. Prețul aurului a crescut Săptămâna trecută, piața metalelor prețioase, în speță aurul, a înregistrat anumite oscilații. Astfel, prețul de achiziție practicat de Banca Națională a României pentru un gram de aur de 24 h a crescut în primele cinci zile ale săptămânii cu 2824 lei, în același interval, cotația B.N.R. (pentru un gram de aur de 24 k) a înregistrat o creștere cu 2 621 lei. La casele de amanet, însă, oscilația a fost de 1 500 lei/gram de aur de 24 k. Potrivit unor surse din B.N.R., sucursala Timiș, cantitatea de aur achiziționată (respectiv monede) este în scădere. O motivație ar fi faptul că timișenii nu prea mai dețin monede de aur. G. GLIGOR IO 15 3 37 28 *°«00. 436 din 49 WESTBANK TIMIȘOARA (Piața Mărăști) Str. Doinei nr. 19-21 Telefon/Fax. 192652 Acordă dobânzi atractive la depozitele în lei persoanelor fizice la 30 zile - 55% la 90 zile - 53%