Agenda Zilei, octombrie 2000 (Anul 5, nr. 233-258)

2000-10-14 / nr. 244

11 J g la 10 V S Da da* dar petrec« ■•■ptea? . makLedoyta« F VMÆl i *■Ut " F CO IL "lUfjifffe sâmbătă,! /W ~"IAN DE K"FORMAȚII ȘI DIVE" imbrie 2000 14 octo SI ENT J: 32 pagini «80TVA=3 COOlei s*'*/** ^ Bugetul nu va a afectat de despăgubirea investitorilor FN. Guvernul s-a întrunit, ieri, în ședință extraordinară, pentru a dezbate problema acordării despăgubirilor pentru deponenții la FNI. De la reuniunea ministerială au lipsit câțiva miniștri, fapt care l-a determinat pe premierul Isărescu să solicite demararea unei anchete interne. Primul-ministru a anunțat că Executivul nu va plăti din banii publici nici un leu pentru păgubiții fondului, precizând că va fi elaborat un proiect de lege privind despăgubirea prin intermediul unei bănci, urmând ca, ulterior, fondurile să fie recuperate de la cei care se fac vinovați de falimentul FNI. Premierul a precizat că singura instituție autorizată să controleze acest tip de investiții este Comisia Națională a Valorilor Mobiliare, subordonată Parlamentului. Păgubiții FNI s-au declarat, evident, nemulțumiți de decizia Guvernului. VIOREL BOTA Pagina 3 nu va la sat. Mișcările de stradă n-au umplut buzunarele păgubiților Eveniment religios de amploare ■ la Iași și Pagina 4 Important punct termic, modernizat Pagina 10 Consiliatul german se mută Consulatul Germaniei de la Timișoara se mută. Din fericire, nu într-un alt oraș, ci într-un spațiu mai generos, care să fie mai primitor pentru solicitanții de vize sau pentru cei care apelează la serviciile consulare germane. Noua adresă va fi, începând cu luna noiembrie, str. Mureș nr. 116 A, la vreo 200 de metri de linia troleibuzelor 15 și 19. Pentru cei din județele arondate Consulatului, cursele de autobuz vor face oprirea, ca și până acum, în fața sediului. „Vom avea condiții incomparabil mai bune pentru vizitatori” - ne-a asigurat consulul german Karsten Erdmann, care a descris viitoarea reprezentanță ca având un aspect de bancă: aer condiționat, încălzire, amenajări moderne, un număr mai mare de ghișee - șase obișnuite, plus două de rezervă, față de trei plus trei ca până în prezent. Mutarea va surveni înainte de „vârful” de solicitări de viză din fiecare iarnă, din preajma sărbătorilor Crăciunului. M. CERNICOVA Un nou deputat de Timiș Deputatul de Timiș al PD, Ștefan Glăvan, a fost propus pentru funcția de ambasador la Belgrad. De la nominalizare până la preluarea efectivă a postului trebuie îndeplinite unele proceduri: cea de aprobare a propunerii de către comisiile speciale ale Parlamentului și cea de avizare de către președintele României. Apoi, documentele vor ajunge pe masa președintelui iugoslav Voislav Koștunița, care va trebui să-și dea acceptul. De asemenea, mai trebuie îndeplinită procedura ca reprezentanța noastră diplomatică de la Belgrad să fie ridicată la rang de ambasadă. Oricum, primul timișorean desemnat după ’89 ca ambasador la Belgrad va trebui să își dea demisia din PD, căci diplomații nu au culoare politică. Iar locul său în Parlament va fi luat, probabil pentru vreo lună-două, de Iosif Vereb. Pe lista USD propusă în Timiș pentru Camera Deputaților în ’96, reprezentantul PSDR, Iosif Vereb, ocupa poziția a treia, după Glăvan și Aurel Miloș. L. CONDEA a Premiul Nobel pentru pace Gunnar Berge, președintele comitetului Nobel de la Oslo, cel care acordă și premiile Nobel pentru pace, a anunțat ieri câștigătorul premiului Nobel al acestei secțiuni, motivând acordarea lui președintelui sud-coreean Kim pentru politica dusă de acesta în vederea detensionării situației din peninsula Coreea și a apropierii față de Coreea de Nord. In vârstă de 74 de ani, fost disident în timpul guvernării militare de la Seul, președintele Kim Dae-jung a făcut un pas istoric în iunie acest an deplasându-se la Phenian pentru a purta convorbiri cu Kim Jong-il, liderul statului stalinist. Această întrevedere este considerată „istorică“ și deschide calea spre scoaterea Coreei de Nord din izolarea în care se află de 47 de ani. Kim Dae-jung a primit Nobelul pentru pace fiind ales dintr-un grup de 150 de candidați. Premiul, prezentat sub forma unei medalii de aur și a unei diplome, îi va fi înmânat printr-o ceremonie specială la Oslo. Politica vizată de președintele sud-coreean este menită să deschidă calea reunificării țării. Experții consideră că vor mai trece 30-40 de ani până ce „zidul“ dintre Nord și Sud va cădea. La aflarea veștii că președintele lor a primit Nobelul, sud-coreenii au sărbătorit evenimentul ieșind pe străzi la Seul și în marile orașe, unde au fost organizate și focuri de artificii, iar multe localuri au oferit prețuri cu 50% mai mici cu această ocazie. S. G. Președintele sud-coreean Kim Dae-jung Polonia nu ne impune vize Negociatorul-șef pentru aderarea Poloniei la UE, Jan Kulakowski, a declarat, ieri, la București, că Varșovia nu intenționează să introducă vize pentru cetățenii români, însă va trebui, după aderare, să se conformeze legislației în domeniu a Uniunii Europene. „Polonia nu are intenția să introducă vize pentru România și Bulgaria, dar ar trebui să procedeze în acest fel cu unele țări din fosta Uniune Sovietică“, a spus Kulakowski, după o întâlnire cu omologul său român, Aurel Ciobanu-Dordea. „Dacă putem convinge Uniunea Europeană că trebuie să adopte cel mai flexibil regim de vize posibil, o vom face“, a adăugat oficialul polonez. Conform legislației UE, noii membri trebuie să aplice regimul de vize în vigoare în spațiul Uniunii Europene. Negociatorul polonez a început, joi, o vizită la București, la invitația omologului său român, Aurel Ciobanu-Dordea. Astăzi, oficialul părăsește România. Un grup de ofițeri români a absolvit cursuri FBI Un prim grup, format din 42 de ofițeri români, din mai multe structuri militare, care a fost instruit de către ofițeri ai Biroului Federal de Investigații din Statele Unite, a absolvit, ieri, stagiul de pregătire intitulat „Tehnici și tactici de abordare a situațiilor critice. Siguranță și supraviețuire“, informează Comandamentul Național al Jandarmeriei. La ceremonia de închidere a cursului și de înmânare a certificatelor au fost prezenți generalul de divizie Anghel Andrescu, comandantul Jandarmeriei Române, șeful Serviciului de securitate din cadrul Ambasadei Statelor Unite la București, Nace Clawford, și șeful Biroului Federal de Investigații din România, Ambal Tores. Instruirea a fost susținută de ofițeri ai Biroului Federal de Investigații din Denver și ai Unității de Aplicații Practice de la Quantico.