Agenda Zilei, ianuarie 2002 (Anul 7, nr. 1-25)

2002-01-15 / nr. 11

l Êui Scandal în Complexul III I .r.u (j ,i ).c'i.'t cazul BRS influențează negocierile de aderare la UE Cazul Băncii Române de Scont a trecut de granițele țării noastre, iar imaginea României are de suferit de pe urma „spectacolului” generat de scoaterea la iveală a unora dintre afacerile lui Sorin Ovidiu Vântu. Negociatorul-șef al României, Vasile Pușcaș, a declarat, ieri, că problemele BRS ar putea afecta negocierile de aderare ale României la Uniunea Europeană. Pușcaș a arătat, ieri, că România ar putea avea probleme în negocierea capitolelor „Libera circulație a serviciilor”, „Uniunea economică și monetară” și „Prevederi bugetare”. Negociatorulșef al României a precizat că situația BRS a fost „cu siguranță” înregistrată de Comisia Europeană și va fi evaluată de experții Comisiei Europene. VIOREL BOTA Pagina 2 Pușcaș spune că România poate avea probleme Transferul prestigioasei colecții Corneliu Baba Horia Ciocârlie, prefectul de Timiș, a avut ieri ,pe agenda de lucru o întrevedere cu Maria Albani, împuternicita familiei celebrului pictor român Corneliu Baba, pentru transferul prestigioasei colecții către Muzeul Banatului din Timișoara. La sfârșitul lunii aprilie a anului trecut, soția artistului, Constanța Baba, și-a exprimat dorința de a oferi Muzeului de Artă din Timișoara colecția și arhiva pe care le posedă. „Ar fi o împlinire dorită de creatorul lor, care a purtat cu el toată viața nostalgia duioasă a locurilor de unde a plecat“, îi scria Constanța Baba directorului Muzeului Banatului, Florin Drașovean. Autoritățile locale au fost onorate de această ofertă și, cum colecția va fi adăpostită și pusă în valoare în aripa Mercy a Palatului baroc, au fost făcute o serie de demersuri pentru finalizarea lucrărilor. Prefectul de Timiș, Horia Ciocârlie, împreună cu Ion Marin Almăjan, director al Direcției pentru Cultură, Culte și Patrimoniu Cultural Național din Timiș, au solicitat fonduri de la Ministerul Culturii. Inițial, suma totală necesară finalizării lucrărilor era de zece miliarde de lei, ministrul culturii onorându-și promisiunea de a aloca 2,8 miliarde. A mai pus umărul și CJT și s-a ajuns la patru miliarde de lei, administrația județeană finanțând și instalarea sistemelor de securizare împotriva incendiilor și a hoților. Prefectul Horia Ciocârlie a declarat ieri că se așteaptă ca în acest an să fie finalizată aripa Mercy a Palatului baroc, programată să găzduiască celebra colecție. LĂCRĂMIOARA CONDEA Lucrarea „Peisaj tonitzian“ face parte din colecție Stoc limitat de pașapoarte La jumătatea lunii februarie se așteaptă și în județul Timiș noile tipuri de pașapoarte. Până la introducerea acestora, în sistem se vor rezolva doar cererile urgente. Astfel, persoanele care trebuie să plece din țară pe baza unor contracte de muncă, pentru tratamente medicale, șoferii de pe cursele internaționale sau alte cazuri speciale sunt singurele care pot beneficia în acest timp de eliberarea pașapoartelor. Ceilalți doritori sunt nevoiți să aștepte până în februarie. „Dosarul care va trebui depus pentru noile tipuri va conține formulare diferite de cele de până acum, de aceea e bine ca oamenii să înțeleagă și să nu se grăbească inutil să-și obțină un pașaport“, a declarat șeful Biroului de Pașapoarte Timiș, căpitan inginer Ionel Cojocariu. Pașapoartele existente pot fi folosite până la expirarea termenului de valabilitate. Până la intrarea în vigoare a noilor tipuri, se mai pot prelungi pe încă o perioadă de 5 ani cele actuale. în stocul Biroului de Pașapoarte Timiș se mai găsesc aproximativ 100 de bucăți, iar cererile sunt în medie de 100-120 pe zi. ADRI^A NICA Românii se află pe locul doi în lume la cereri de azil Ne-am obișnuit deja ca România să figureze pe primele locuri în diferite topuri internaționale. Din păcate, în general, suntem primii în clasamente care reflectă nereguli sau probleme existente în societate. Potrivit unei statistici a înaltului Comisariat pentru Refugiați (UNHCR), publicată pe site-ul oficial al acestui organism. România se situează pe locul doi, după țările fostei Iugoslavii, în ceea ce privește numărul de cetățeni ai săi care au solicitat azil în țările dezvoltate după 1989. Peste 400 000 de români au solicitat azil, în perioada 1990-1999, în țările Uniunii Europene, Statele Unite, Canada și alte peste 30 de țări industrializate. Destinația preferată a fost Uniunea Europeană. Astfel, peste 390 000 de români au cerut azil în țările UE, în timp ce restul au ales SUA, Canada sau alte țări. Numărul cetățenilor români care au depus asemenea cereri a scăzut simțitor în ultimii ani. Dacă anul de vârf a fost 1990, imediat următor revoluției, când au solicitat azil în țările UE 60 000 de români, în 1999 cifra a fost de 8 000. y. BOTA Corupții din CJT sunt vânați Sesizat de existența unor conflicte de interese în care sunt implicați funcționari ai aparatului pe care îl conduce, președintele Consiliului Județean Timiș, Ioan Șipoș, a dispus o serie de verificări. Concluziile vor fi prezentate în această săptămână, iar prima măsură îndreptată împotriva celor vinovați va însemna destituirea din funcții. Președintele CJT a subliniat că își asumă riscul de a-i îndepărta inclusiv pe cei asupra cărora doar planează suspiciunea de corupție, pentru a nu putea fi acuzat că-i ține în brațe pe cei bănuiți de incorectitudine. Verificările par să incrimineze doi șefi de servicii din CJT, care ar fi speculat pozițiile pentru a derula fonduri ale CJT prin firmele proprii, dar președintele Șipoș a amânat nominalizarea lor până săptămâna viitoare. A subliniat însă că este decis să demită orice funcționar suspectat de corupție. c. bogdan Pagina 4 Miliarde de lei pentru Timiș Ministerul Finanțelor Publice a comunicat Consiliului Județean Timiș, că poate repartiza Consiliului Local Timișoara suma de 114,534 miliarde de lei, destinată proiectului de modernizare a infrastructurii la rețeaua de transport cu tramvaiul. Suma va fi inclusă de Consiliul municipal în bugetul pe anul în curs. Tot prin dispoziția președintelui CJT, Ioan Șipoș, și Consiliul Local Lugoj va fi beneficiarul unei sume considerabile. Ministerul Finanțelor Publice a comunicat decizia conform căreia localitatea Lugoj va fi beneficiara sumei de 4,2 miliarde de lei pentru susținerea infrastructurii din sistemul energetic. Președintele Șipoș este optimist și în privința fondurilor destinate îmbunătățirii infrastructurii de drumuri din județ, având în vedere discuțiile cu ministrul Miron Mitrea, care a promis o suplimentare a sumei de 65 de miliarde de lei, vehiculată și dată ca certă după vizita ministrului la Timișoara. CAMELIA BOGDAN Rio Bank Timișoara București Constanța Craiova Căluți Iași Piatra Neamț Ploiești Tel: 056-24-2.205 Bush a leșinat, a căzut și s-a rănit Pagina 9 Gipsul nu face nici o discriminare Pagina 10