Agenda Zilei, aprilie 2002 (Anul 7, nr. 76-101)

2002-04-22 / nr. 94

8 alkcnmtu zilei a MAPAMO IM D lis 22 aprilie 2002 ■ Explozii în Filipine Două deflagrații puternice au zguduit ieri orașul General Santos, din sudul arhipelagului filipinez, exploziile soldându-se cu moartea a 14 persoane și rănirea a cel puțin 50. Poliția filipineză afirmă că este vorba de două atacuri cu bombe și că au fost înfăptuite de extremiști islamici. Atacurile au fost declanșate tocmai când forțele SUA nu desfășoară exerciții în tehnici antiteroriste împreună cu armata filipineză. ■ Avalanșa Echipele de salvare trimise sâmbătă în masivul Mont Blanc în căutarea a patru schiori îngropați de o avalanșă, au reușit ieri să recupereze un cadavru. Poliția franceză și jandarmeria au anunțat că nu sunt speranțe de găsire a vreunui supraviețuitor al viiturii albe. Echipele de salvare au suspendat ieri căutările deoarece apăruse pericolul declanșării altor avalanșe. Grupul de schiori surprinși de avalanșă era format din patru turiști austrieci și un militar din Legiunea Străină. Un al cincilea schior a fost găsit în viață. Furt Autoritățile din capitala Germaniei au declanșat ieri urmărirea hoților care au pătruns în muzeul Bruecke din oraș și au furat nouă tablouri impresioniste, cotate la mai multe milioane de dolari pe piața lucrărilor de artă. Poliția a arătat că hoții au pătruns în muzeu printr-o fereastră din spatele clădirii, după ce deconectaseră alarma. Presa germană a lansat deja speculații pe seama acestei lovituri, arătând că tablourile (semnate de Erich Heckel, Emil Nolde, Max Pechstein și Ernst Ludwig Kircher) sunt atât de binecunoscute încât nu pot fi vândute pe piață. Pagini realizate de SILVIU GENESCU Foto: REUTERS ralul Acevedo revenea la Caracas, viieri noaptea, după ce Aviația venezueleană a rămas fără comandant Luis Acevedo și alți nouă ofițeri superiori au murit într-un accident de elicopter Aviația venezueleană a rămas sâmbătă fără comandant și fără cei mai importanți dintre liderii săi după ce elicopterul în care se afla generalul Luis Acevedo și nouă dintre subalternii săi de la comandamentul forțelor aeriene s-a prăbușit. Comandantul trupelor de uscat din Venezuela, generalul Luis Rincon, declarat că accidentul de țj elicopter a fost cauzat de un plafon foarte jos de nori și că nu este vorba despre vreo conspirație criminală. Geneasistase la o ceremonie la Academia Navală a Venezuelei, când elicopterul său, un Super Puma, s-a prăbușit într-o zonă muntoasă, împădurită, la nord de capitală. Accidentul de elicopter a alimentat însă o serie de noi acuzații la adresa președintelui Hugo Chavez, a divizat și mai mult armata și a accelerat zvonistica la Caracas, unde încep să circule cele mai fanteziste teorii. Un lucru este însă foarte clar: aparatul generalului Luis Acevedo nu avea nici o defecțiune tehnică, iar echipajul său era și unul de o elită. Generalul Luis Acevedo Scandând lozinci, cântând sau lovind ritmic tobele improvizate, zeci de mii de protestatari au cucerit sâmbătă străzile centrale ale Washingtonului pentru a protesta față de politica globalistă încurajată de centrele de putere, împotriva campaniei antiteroriste declanșate de SUA și, mai ales, împotriva acțiunilor militare israeliene în teritoriile ocupate. Estimările neoficiale Demonstrații de protest la Washington  făcute de șeful poliției din Washington, Charles Ramsey, arată că la marșurile de protest au luat parte între 35 000 și 50 000 de persoane. Organizatorii protestelor de sâmbătă susțin că a fost vorba de o participare de peste 70 000 de oameni. Spre deosebire de alte acțiuni de stradă în care au fost implicați opozanții globalizării, marșul de sâmbătă a decurs pașnic, coloanele de zeci de mii de oameni au participat la un miting împotriva globalizării, campaniei americane antiteroriste și acțiunilor militare israeliene în Cisiordania protestatari trecând prin fața Casei Albe și principalelor instituții ale statului, dar fără să încerce să le ia cu asalt. De altfel, prezența masivă a forțelor de poliție în zona demonstrațiilor a descurajat orice fel de acțiuni de acest fel. Ulterior, pe faimoasa Pennsylvania Avenue, diverse grupuri de protestatari s-au alăturat coloanei principale de demonstranți agitând steaguri, efigii ale unor personalități binecunoscute, scandând „Jos cu Israelul!“. Poliția a relatat că nu a fost necesară nici o intervenție și că nu au fost operate arestări. Poliția a blocat însă accesul pe străzile spre sediul FMI și Băncii Mondiale, unde demnitari din mai multe țări ale lumii sosiseră la conferința G-7 din această primăvară. Astfel de conferințe devin, automat, ținta unor proteste deosebit de violente. Protestatarii au invadat Washingtonul Argentina suspendă toate operațiunile valutare Situația este extrem de gravă Banca centrală a Argentinei încercase să transforme toate depunerile în valută ale populației în fonduri guvernamentale, dar această opțiune nu a prins și nu a entuziasmat pe nimeni, și, ca urmare a presiunilor financiare enorme, s-a decis suspendarea oricăror activități bancare referitoare la operațiunile de schimb interbancar și operațiuni cu valută. Măsura disperată este menită să pună capăt transferurilor de capital din țară. Argentina, cu o economie adusă la faliment și un sistem financiar și bancar aproape de colapsul total, se află în pragul unor explozii sociale importante. Situația este atât de gravă încât și participanții la reuniunea G-7 de la Washington și-au exprimat serioasa îngrijorare. Bin Laden fură benzină Suspectul căutat de poliția canadiană a apărut cu un Jaguar, model de lux la o stație de benzină din Port Moody, suburbie din Vancouver pentru a-ș face plinul. A achitat benzina de la pompa JZTar.«'de cedi, pe nume,e Osama bin Laden ”, a demarat foarte calm, sub privirile nedumerite ale vanzarulu . Acesta mai mult decât intrigat, a anunțat poliția. Sa conta era vorba de o carte de credit falsă, cu un număr real, furat, iar numele clientului era... Osama bin Laden. „Cred că tipul dispune de umor cu carul“, comenta purtătorul de cuvânt al poliției din Port Moody, Brian Soles. Cutremur în SUA Nu sunt victime Institutul geofizic al Statelor Unite a anunțat sâmbătă că seismul care a fost resimțit în nord-estul SUA a avut o magnitudine de 5,1 grade pe scara Richter, fiind, teoretic, destul de puternic pentru a provoca pagube importante în regiunile populate. Cutremurul, declanșat la orele 6:50 dimineața, a fost simțit la New York, Boston și Buffalo, dar și la Baltimore, în sud, și Ottawa și Toronto, în nord. Cutremurul s-a declanșat la o adâncime de 5 kilometri, avariind un pod, câteva șosele și conductele de apă din Clinton County, New York, însă nu au existat nici un fel de relatări privind pagube pe scară largă sau victime. Cel mai rapid computer din lume este construit de japonezi în supercalculatorul pe nume NEC Earth Simulator au fost investite 350 milioane de dolari Titlul de cel mai rapid supercalculator din lume a fost smuls IBM de un calculator construit în Japonia, care funcționează cu o viteză de aproape de cinci ori mai mare decât campionul produs de celebra companie americană. Recordul a fost înregistrat și certificat de Jack Dongarra, cercetător în informatică al Universității din Tennessee, cel care menține lista oficială din SUA cu cele mai rapide calculatoare din lume. Guvernul japonez a cheltuit circa 350 de milioane de dolari pentru a finanța construirea unui supercomputer. Acesta este cunoscut în cercurile inițiaților sub numele de NEC Earth Simulator. Supercalculatorul urmează să fie utilizat pentru modelarea schimbărilor climaterice, inclusiv a încălzirii globale, precum și pentru prelucrarea unor tipare ale dinamicii meteo și a cutremurelor, dezvăluie Times. Bush, în vizită la Serviciul Secret Președintele SUA a făcut o deplasare la centrul de antrenament al agenților care u asigură securitatea Președintele George W. Bush a trecut, foarte hotărât, la volanul unui jeep, a intrat în marșarier și a executat, impecabil, o manevră de scăpare dintr-o ambuscadă pe șosea, episod petrecut sub ochii îngăduitori ai Serviciului Secret. Manevra îi fusese explicată președintelui de către instructorii Serviciului Secret în timpul turului de vineri al președintelui la centrul de antrenament de la Beltsville, Maryland. Potrivit surselor de la Casa Albă, președintele a urcat la bordul unui Chevrolet Camaro 2002 și a efectuat un viraj de 180 de grade, cu circa 70 de kilometri pe oră, după care a continuat o manevră intitulată „întoarcerea în J“, de care oamenii Serviciului Secret s-ar putea să aibă nevoie când scot mașina președintelui de sub un atac direct pe șosea. „Este pentru prima dată când fac un !“, declara Bush reporterilor prezenți. El s-a plâns însă că, după o vizită de trei ore și jumătate la centrul de antrenament al Serviciului Secret, nu a văzut „mai nimic“. Bush a admis însă că Serviciul are cei mai buni intructori din lume. „Au luat un tip care nu știe cine știe ce despre șofat și l-au făcut să execute un !“, a declarat Bush, referindu-se la propria sa experiență. Bush, la centrul de instruire al Serviciului Secret