Agenda Zilei, mai 2003 (Anul 8, nr. 100-125)

2003-05-10 / nr. 107

Blue-j eans-ii au 150 d6 Sini în ciuda faptului că s-a născut (în anul 1828) la Buttenheim, în Germania. Levi Strauss, evreu emigrant din Bavaria, a reușit mai bine ca oricine să-și împlinească visul american, blue-jeanșii inventați de el ajungând să fie un simbol al lumii noi și piesa vestimentară cea mai îndrăgită din întreaga lume. în acest an se împlinesc 150 de ani de când acesta, fiind în căutarea unui material și a unui model de panta■’ ai de lucru pentru căutătorii de aur din Vestul îndepărtat, a realizat prima pereche din jeans-ii care l-au făcut celebru, aceștia atingând o popularitate rară egal. Se pare, însă, că marea poveste a jeanș-ilor a început în secolul al XVI-lea în Franța, unde s-a fabricat pentru prima dată materialul, pânza de Nîmes devenită mai apoi denim. Este vorba de un material din bumbac preferat de marinarii din Genova (de unde și numele de jean), cuvântul suferind o deformare din genovese în genois. Denimul este o pânză de Nîmes la care se utilizau fire albastru indigo și crem și care a servit la confecționarea pantalonilor marinarilor și docherilor din portul amintit. Materialul se pare că a fost uitat timp de câteva secole, pentru Inovația lui Levi Strauss din secolul al XIX-lea a făcut ca pantalonii din denim să devină cea mai purtată piesă din lume din toate timpurile ca mai apoi să revină în forță... Iată care sunt cele mai importante etape din istoria blue-jeans-ilor, în anul 1853, Levi Strauss caută un material rezistent pe care să-l folosească la realizarea primilor pantaloni de lucru pentru căutătorii de aur. Odată găsit, își înființează propria fabrică și permanent își îmbunătățește metodele de lucru. Dacă inițial a ales foaia de cort, în 1860 pantalonii cu cinci buzunare cunosc o îmbunătățire, prin folosirea pânzei de Nîmes, mult mai solidă, de culoare albastră, și astfel jeans-ii devin blue-jeans. în 1873, Jacob Davis, un croitor modest, îi propune folosirea capselor de cupru, care să întărească buzunarele. Cei doi se asociază și își brevetează modelul care este folosit și astăzi. în același an se inventează modelul Levi’s 501, care are desenat pe buzunare dublul arc, simbolizând zborul vulturului de pe stânci, realizat din ață de culoare portocalie. Tot în 1873, pe dosul pantalonilor este plasată prima etichetă, moment istoric în vestimentație. Marca Levi’s s-a născut și a cucerit rapid lumea: între anii 1920 și 1950, blue-jeans-ii debarcă în Europa, la început fiind purtați de bărbați și mai apoi și de femei. între cele două războaie mondiale, doamnele îi purtau în timpul lucrului, la echitație sau la plimbările în aer liber, pentru ca după cel de al doilea război mondial să intre definitiv în garderoba femeilor. Tot în timpul celui de al doilea război mondial, soldații americani aflați în străinătate purtau pantaloni și jachete Levi’s, internaționalizând astfel aceste piese. La sfârșitul anilor ’40 apar și jeans-ii de culoare neagră. în aceeași perioadă, marca Blue Bell lansează o linie de veșminte numite Jeannes, destinată femeilor: pantalonii cu fermoar lateral, talia e mai căzută și piesele urmează linia piciorului. Anii ’60-’70 fac din bluejeansi o adevărată uniformă a unei generații dornice de libertate și independență. Curentul hippie avea să-și pună amprenta și pe aceste piese, care apar în sute de modele, unele adevărate „opere de artă“, personalizate după gustul fiecăruia. Marcată de in incredibilul succes, compania Levi’s Strauss lansează chiar un concurs de jeansi cât mai inediți în 1974. Cu această ocazie apar modelele de jeansi prespălați, reveniți în modă în anii ’90. Anii ’80 ai secolului trecut aduc o nouă inovație, firele lucra, care le conferă un confort sporit. Este momentul când blue-jeans-ii ajung pe podiumurile de modă, tot mai multe nume mari ale modei fiind seduse de utilitatea acestora și dându-le aspecte care de care mai inedite. Starurile de la Hollywood au contribuit enorm la creșterea popularității blue-jeans-ilor: Henri Fonda și-a asociat imaginea cu salopeta, James Dean purta blue-jeans și tricou alb, la fel ca Marlon Brando sau Marilyn Monroe, în timp ce Elvis Presley i-a recomandat tuturor fanilor săi. în anul 1980 avea să se producă și momentul unei controverse: actrița Brooke Shields, care făcea reclamă la bluejeans ii Calvin Klein, a declarat în publicitatea pentru care a fost aleasă că nu poartă nimic pe sub acești pantaloni... într-o Americă încă puritană, momentul a stârnit un adevărat scandal, având în vedere că aceasta nu era decât o puștoaică de 15 ani care, însă, a încasat... 500 000 de dolari pentru campania publicitară. Iată și câteva curiozități: prima pereche de jeans Levi’s a fost făcută din pânză maro, nu avea buzunare în față și nici suport de curea; faimoșii 501 își trag numele de la numărul aflat pe lotul de pânză din care au fost făcuți pantalonii; prima pereche de blue-jeans Levi’s a costat 1,46 de dolari și a fost vândută unui miner californian; în timpul celui de al doilea război mondial, salopetele 501 erau un veșmânt de primă necesitate și lucrătorii care le purtau erau singurii autorizați să le aibă. Anul 2003 este anul blue-jeans-ilor, compania Levi’s Strauss marcându-l în întreaga lume prin lansarea de noi modele, reeditarea celor vechi și serate dedicate exclusiv prezentărilor de modă. Marele creator francez de modă Yves Saint-Laurent, care s-a retras anul trecut din croitoria de lux, avea să declare că singurul lucru de care îi pare rău este că nu a inventat el blue-jeans!"... Pagină realizată de MONICA SĂMÂNȚĂ Blue-jeans din colecția casei britanice Voyage Top-modelul de culoare Alek Weir într-o prezentare Armani la Milano Naomi Campbell într-un ansamblu Dolcer Gabbana Ansamblu din colecția Enrico Coveri Colecția stilistului britanic Paul Smith