Agenda Zilei, ianuarie 2004 (Anul 9, nr. 1-25)

2004-01-15 / nr. 11

mm r JWI ^JI COTIDIAN DE INFORMAȚII ȘI DIVERSI^O^V ^ Xv^jyy v Mwrl V 24 pagini Programe TV ^ JEP^ joi, 15 ianuarie 2004 * 5505+495tva=Goodet Supliment Condiții mai bune Pagina 4 Viitorul aeroporturilor românești, pus la cale la Timișoara Consiliul director al Asociației Aeroporturilor din România, organizație patronală și profesională, s-a întrunit la Timișoara pentru a discuta mai multe aspecte importante referitoare nu doar la activitatea din 2004, ci și pentru o perspectivă mai îndelungată. La întrunire au participat directori ai aeroporturilor Timișoara, Băneasa, Cluj-Napoca, Oradea și Baia Mare, precum și reprezentanți ai Federației Sindicatelor Aeroportuare din România. După cum ne-a declarat David Ciceo, directorul Aeroportului Internațional Cluj-Napoca și președinte al Asociației Aeroporturilor, întrunirea a prilejuit în primul rând schimburi de experiență extrem de utile. Printre subiectele abordate s-a numărat începerea pregătirii pentru liberalizarea traficului aerian, care va interveni după integrarea României în Uniunea Europeană. Liberalizarea va presupune o desfășurare a traficului aerian internațional fără să fie necesare acorduri la nivelul ministerelor de externe. Statutul curselor externe va fi oarecum similar cu cel al zborurilor interne, nefiind necesară prezentarea pașaportului la îmbarcare. Dacă pentru pasageri se vor simplifica lucrurile, nu același lucru e valabil pentru aeroporturile autohtone, care vor trebui să facă față unor fluxuri mai mari și să respecte în același timp cerințele UE în materie de transporturi. Aceasta va presupune optimizarea infrastructurilor, sporirea siguranței și pregătirea temeinică a personalului, care va trebui să îndeplinească cerințe sporite. Reprezentanții aeroporturilor s-au pus de acord, la Timișoara, asupra începerii pregătirilor încă din acest an pentru momentul liberalizării transporturilor aeriene. TUDOR M. LENGHER Conducătorii Asociației Aeroporturilor au decis începerea pregătirilor pentru liberalizarea transporturilor aeriene Forțele de ordine au invadat strada „De multă vreme n-am făcut o astfel de acțiune“, ne spunea, aseară, comisarul șef Dorel Cojan, înainte ca cei aproape 200 de polițiști, jandarmi, gardieni publici, care umpluseră până la refuz curtea Secției 1 de pe bd. Republicii, să apuce să se împrăștie pe străzi, în piețe și parcuri. Cojan i-a dăscălit pe participanții la acțiune până a răgușit: „Avem nevoie de ordine, liniște, să se simtă că ați trecut. Aveți portretele urmăriților. Nu treceți nepăsători!“. Un apel către marea de uniforme: „Discutați cu cetățenii. Să fiți ca buretele, să absorbiți fiecare informație despre infracțiunile cu violență, mai ales despre cazul Ino Ardelean“. Deși ni s-a explicat că acțiunea este planificată de ceva vreme, constatăm că ea vine după bilanțul de la București al MAI la care s-a pus în termeni mult mai duri decât până acum întărirea siguranței cetățeanului, prin prezența mai activă a forțelor de ordine în stradă. Ieri, primarul Gheorghe Ciuhandu a avut o întâlnire cu reprezentanții forțelor de ordine. S-a stabilit demararea unor acțiuni susținute, începând de la razii și terminând cu demolarea unor construcții improvizate. In domeniul instituțiilor cu ordinea publică, problemele nu-s puține: efective, spații. De pildă, s-a anunțat transferul Secției 2 de Poliție de pe strada Cluj în clădirea căminului Azur, căci imobilul în care funcționează acum subunitatea este revendicat. L. CONDEA, C. TENCHE I La razia de aseară au participat numeroși polițiști, jandarmi, gardieni publici Asteroidul... Mihai Eminescu Un crater cu diametrul de 29 km, situat pe Lună, poartă numele marelui om de știință Spiru Haret, primul român care a obținut doctoratul în astronomie la Paris (1878). Poeta și romanciera Elena Văcărescu, prima româncă ambasadoare a României, a dat numele unui crater cu diametrul de 32 km, situat pe Venus. Nu mai puțin de zece asteroizi din spațiu sunt botezați cu nume ale unor mari oameni de cultură români, printre care George Enescu, Mihai Eminescu (de la a cărui naștere se împlinesc, astăzi, 154 de ani), Constantin Brâncuși, Nicolae Donici. Nume românești în cel mai poartă și o cometă, cea descoperită de profesorul de matematică din Târgu-Jiu, Victor Daimaca, în 1943. Aceste informații sunt postate pe siteul oficial al Institutului Astronomic al Academiei Române. De curând, a fost inaugurat linkul Venus 2004, dedicat tranzitului Planetei Venus prin fața discului solar (8 iunie 2003), care a fost un eveniment unic. LUCIAN SAVA Ministerul Transporturilor a dat undă verde autostrăzii Președintele Consiliului Județean Timiș, Dan Ioan Șipoș, a primit ieri confirmarea că realizarea tronsonului autostrăzii Nădlac-Arad are undă verde, o dată ce Departamentul Parteneriat Public Privat al Administrației Naționale a Drumurilor din cadrul Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Locuinței și-a dat acordul pentru oferta depusă de firma italiană ABM Corporated de a finanța o parte din viitoarea autostradă care va lega Timișul de coridorul patru pan-european. Liderul CJT a însoțit, la începutul săptămânii, delegația italiană la minister, în ideea identificării surselor de finanțare a tronsoanelor de autostradă pentru care Banca Europeană de Investiții nu asigură fonduri, respectiv porțiunile Nădlac-Arad și Timișoara-Deva, a căror realizare necesită aproximativ 500 de milioane de euro. Pentru tronsonul Timișoara-Arad, BEI va aloca aproximativ 200 de milioane de euro. Firma italiană este extrem de interesată de colaborarea cu statul român, îndeosebi cu administrația Timișului și intenționează să realizeze tronsonul Nădlac-Arad cu toate serviciile conexe - logistică, comerț, comunicații, în acest moment se lucrează la deschiderea procedurilor de negociere între minister și ABM Corporated pentru stabilirea condițiilor de realizare a lucrării și a modului de gestionare după finalizare. C. BOGDAN Președintele CJT, Dan Ioan Șipoș, a primit confirmarea