Agenda Zilei, ianuarie 2007 (Anul 12, nr. 1-25)

2007-01-15 / nr. 11

H2] ei/«/ IM ACTUALITATE 15 ianuarie 2007 PUNCTUL PE OCTAVIAN ANDRONIC Autoritatea Națională Tăriceană Până de curând credeam că nivelul de iresponsabilitate și de amatorism care s-a manifestat în perioada Guvernului Ciorbea nu va putea fi egalat. Se întâmplaseră pe atunci lucruri care te făceau să te crucești și să te întrebi în ce fel de țară trăim și cine sunt cei care au ajuns să ne conducă și pe care noi înșine am făcut greșeala să-i alegem. Cooperativa electorală care a fost Convenția Democratică a promovat în prima linie reprezentanții necalificați și nepregătiți a trei centre de putere: țărăniștii, liberalii și democrații. După trecerea dificilului examen al algoritmului pentru ocuparea principalelor funcții, a venit rândul verificării modului în care întregul mecanism putea să funcționeze. A reieșit un Executiv pe măsura șefului său, lăsâu, nehotărât, împiedicat în propriile decizii. Premierul Ciorbea avea de condus un guvern format din alte trei - dacă nu chiar patru guverne, fiecare cu șefii și cu disciplinarea sa proprie. Vor rămâne în anale ședințele de guvern din acea vreme, care începeau dimineața devreme și se terminau noaptea târziu, pe parcursul cărora miniștrii veneau și plecau de câte trei-patru ori rezolvându-și diferite probleme, nu numai personale, în timp ce dl Ciorbea rămânea neclintit pe locul său, rezistând eroic pe baricada nehotărârilor de guvern. Sechele ale acestui stil de lucru s-au răsfrânt și asupra următorului premier, Radu Vasile, a cărui relație contondentă cu Cotrocenii se reflecta asupra modului de lucru cu reprezentanții acestui curent: de pildă, ministrul Sârbu îl sfida direct, părăsind ședințele de guvern în toiul dezbaterilor! Sârbu măcar dădea pe acolo. Monica Macovei nici nu mai catadicsește să facă asta. Ea își trimite de la bun început un reprezentant de rangul doi sau trei, cum s-a întâmplat la ședința de guvern de săptămâna trecută, întrebată de ziariști de ce n-a participat, a răspuns cu candoare: păi, premierul nu m-a invitat! Adică Tăriceanu nu numai că nu i-a trimis o invitație cu floricele în care să-și exprime fericirea de a o avea alături, la Palatul Victoria, pe ministre a sa cu ale justiției, dar nici măcar un telefon nu i-a dat, ca să-i spună: Rodica, ce faci mâine pe la 10? Nu vii să bem o cafea la Palat? Că premierul Tăriceanu are probleme mari într-un guvern pe care nu-l mai controlează nici măcar în partea care-i revine din Alianță e tot mai evident. După episodul Flutur, avem acest prelungit episod Macovei, în care disputele au depășit cadrul intern și se tranșează în presa internațională căreia doamna Macovei, incapabilă să-și promoveze altfel politica, îl pârăște pe șeful său că n-ar mai avea chef să lupte cu corupția. In orice altă țară normală o asemenea declarație ar fi trebuit să fie însoțită de o demisie, de onoare, dacă nu de o demitere. Tăriceanu ține însă prea mult la scaunul său pentru a și-l risca printr-o poziție hotărâtă, preferând să navigheze în zigzag pe apele tulburi ale unei Coaliții căreia i se vede urzeala țară, decât să-și afirme demnitatea de premier. Primul-ministru a fost confirmat în funcția de lider PNL Parlamentarii de Timiș Adrian Cioroianu și Cristian Bușoi sunt în conducerea partidului Călin Popescu Tăriceanu a fost confirmat oficial în funcția de președinte al PNL, el obținând 1 194 de voturi din 1 305 exprimate. Congresul PNL i-a ales în cele două zile de lucrări și pe cei 30 de membri ai Biroului Politic, respectiv șapte vicepreședinți la centru, opt vicepreședinți pentru regiunile de dezvoltare, dublați de opt membri simpli, precum și șapte membri pe domenii de activitate. Vicepreședinții de la centru sunt: Crin Antonescu - pe domeniul politic, Teodor Meleșcanu - responsabil cu relațiile internaționale, Norica Nicolai - relații cu societatea civilă, Adrian Cioroianu - afaceri europene, Teodor Atanasiu - politici economice, Victor Paul Dobre - relații instituționale, Ludovic Orban - comunicare și relații publice. Vicepreședinți pentru regiuni de dezvoltare au fost aleși: Varujan Vosganian - regiunea Nord-Est, Puiu Hașotti - regiunea Sud-Est, Adrian Mitițescu - regiunea Sud, Mihai Voicu - regiunea Sud - Vest, Dan Radu Rușanu - regiunea Vest, Cornel Popa - regiunea Nord-Vest, Eugen Nicolăescu - regiunea Centru, Marian Petrache - regiunea București - Ilfov. Aceștia vor fi dublați de: Romeo Stavarache - regiunea Nord-Est, Nini Săpunaru - regiunea Sud-Est, Adrian Semcu - regiunea Sud, Emilian Frâncu - regiunea Sud-Vest, Cristian Bușoi - regiunea Vest, Marius Nicoară - regiunea Nord-Vest, Aristotel Căncescu - regiunea Centru, Cristina Pocora - regiunea București - Ilfov. Lupta cea mare s-a dat între Ludovic Orban și Bogdan Olteanu, dar și între Adrian Cioroianu și Mihai Răzvan Ungureanu. Liberalii și-au ales, la sfârșitul săptămânii trecute, conducerea partidului Băsescu, impresionat de fosta închisoare Președintele a fost și la Mănăstirea Rohia Traian Băsescu a vizitat, ieri, fosta închisoare comunistă de la Sighet, astăzi Muzeul Memorialul victimelor comunismului și al rezistenței. El s-a arătat foarte impresionat de tot ce a văzut în muzeu, a vizitat fiecare încăpere, fiind pentru prima oară aici. Președintele a semnat în cartea de onoare a muzeului, el declarând că vizitarea închisorii i-a întărit convingerea că decizia privind înființarea comisiei pentru analiza crimelor comunismului a fost corectă. Un ziarist local i-a înmânat președintelui, la finalul vizitei acestuia în fosta închisoare de la Sighet, un CD despre care a afirmat că ar conține „probe juridice” în baza cărora șeful statului poate demite Cabinetul Tăriceanu. Băsescu a luat CD-ul și a afirmat că-l va înainta Parlamentului. Președintele a vizitat, sâmbătă, împreună cu soția sa, mănăstirea Rohia, din județul Maramureș. Traian Băsescu și omologul său ucrainean Viktor Iușcenko vor participa, astăzi, la Sighetu Marmației, la deschiderea punctului de frontieră Sighet-Solotvino și la inaugurarea podului istoric peste Tisa, Traian Băsescu a semnat în cartea de onoare a muzeului Premierul va fi sfătuit să ceară expertiză grafologică Tot mai multe voci cer publicarea bilețelului invocat de Elena Udrea Povestea „bilețelului roz”, trimis de premierul Călin Popescu Tăriceanu președintelui Traian Băsescu pentru a-l proteja pe omul de afaceri Dinu Patriciu, este neverosimilă, a declarat Varujan Vosganian, purtătorul de cuvânt al PNL. Marius Oprea, consilierul personal al premierului Tăriceanu, a declarat că îl va sfătui pe acesta să ceară expertiză grafologică dacă biletul invocat de Elena Udrea va apărea, calificând acest caz drept o diversiune a serviciilor secrete, cu acordul șefului statului. Codrin Ștefănescu, secretarul general adjunct al PC, a declarat că are informații potrivit cărora premierului Tăriceanu i se pregătește un dosar, care ar putea fi legat și de subiectul biletului pierdut, invocat de Udrea. Mircea Geoană, președintele PSD, a declarat că președintele Băsescu are obligația de a da publicității neîntârziat scrisoarea pe care i-ar fi trimis-o premierul, potrivit declarațiilor Elenei Udrea. Geoană a mai declarat că, prin retrimiterea către Parlament a Legii referendumului, Băsescu încearcă să se transforme într-un agent electoral al PD. Geoană a anunțat, totodată, că liderii partidului au căzut de acord asupra înființării a 15 departamente de specialitate, gândite ca ministere ale unei structuri guvernamentale alternative. A cerut vot de încredere Trei liberali aflați în poziții-cheie în stat - Mihai Răzvan Ungureanu, ministrul de externe, Bogdan Olteanu, președintele Camerei Deputaților, și Radu Stroe, secretarul general al Guvernului, dar care nu au obținut funcții politice la Congresul Partidului Național Liberal, au cerut un vot de încredere din partea partidului. Varujan Vosganian, purtătorul de cuvânt al PNL, i-a asigurat pe cei trei că au în continuare susținerea partidului pentru funcțiile pe care le ocupă în stat. Mai mult, Radu Stroe a declarat că trebuie să ia în considerare ipoteza demisiei din Guvern având în vedere că la Congresul PNL el nu a primit „girul politic al partidului”. Cap de listă la europarlamentare Mircea Geoană, președintele PSD, a declarat, la Brașov, că deputatul Vasile Pușcaș ar putea ocupa prima poziție pe lista partidului pentru alegerile europarlamentare. Geoană a precizat că o decizie finală în ceea ce privește prima poziție de pe lista pentru alegerile europarlamentare nu a fost luată încă de conducerea PSD. Liderii Partidului Social Democrat au stabilit, la Bran, ca fiecare organizație județeană a partidului să propună câte un candidat pentru lista alegerilor europarlamentare, selecția finală urmând să se facă de către o comisie centrală a partidului. PSD a stabilit, de asemenea, și criteriile de selecție a candidaților pentru alegerile europarlamentare. Prima intabulare gratis? Prima intabulare și taxele de succesiune pentru terenuri ar putea fi suportate de la bugetul de stat, Ministerul Agriculturii urmând să elaboreze un proiect legislativ în acest sens, a declarat Dan Motreanu, ministrul agriculturii. El a adăugat că, în ședința de Guvern din această săptămână, Ministerul Justiției a prezentat o evaluare a propunerii formulate de Ministerul Agriculturii, însă premierul „nu a fost prea mulțumit”. El a precizat că retrocedările sunt o prioritate în acest început de mandat. Motreanu a mai adăugat că terenurile aflate în administrarea Agenției pentru Domeniile Statului și revendicate de proprietari vor fi transferate în administrarea primăriilor. Pagube estimate Viscolul de la începutul anului a creat Electrica Galați pagube estimate la 15 milioane de lei, problemele urmând a fi remediate total abia în următoarele două luni, a declarat Iulian Aramă, directorul societății. Vântul care a bătut în rafale cu peste 80 km/h în data de 3 ianuarie a lăsat fără electricitate jumătatea nordică a județului Galați, 157 de localități rămânând în întuneric după ce 467 de stâlpi de înaltă și medie tensiune au fost doborâți de viscol și chiciură. Au fost afectate atunci 24 de linii electrice aeriene, 938 de posturi de transformare și trei stații de transformare de 20 și 110 kV de la Cudalbi, Tg. Bujor și Berești. Suspendat din funcție , Dorin Lazăr Maior a fost suspendat din funcția de președinte executiv al Blocului Național al Revoluționarilor, au anunțat reprezentanții BNR. Potrivit lui George Costin, vicepreședintele Blocului Național al Revoluționarilor, orice ocupant al unei funcții de conducere care este cercetat se suspendă pe perioada anchetei. Revoluționarii brașoveni au mai anunțat că, pe perioada suspendării, atribuțiile președintelui BNR vor fi preluate de vicepreședintele asociației, George Costin. Fostul deputat Dorin Lazăr Maior a fost arestat preventiv în 28 decembrie, după ce fusese reținut, împeună cu un complice, Ovidiu Titian, și este cercetat pentru șantaj. Kuneva e mulțumită . Meglena Kuneva, comisarul european bulgar, a mulțumit autorităților de la București pentru decizia acestora de a renunța la taxele de tranzit impuse la traversarea podului peste Dunăre, care face legătura între România și Bulgaria. Deși a amenințat personal partea română cu o acțiune în justiție, în cazul în care Bucureștiul nu va renunța la taxe, Kuneva a trimis o scrisoare președintelui și premierului României, în care se mulțumește pentru decizia de a abroga legea referitoare la taxele de tranzit de la Giurgiu. Aceasta este una dintre primele consecințe naturale ale aderării celor două țări la UE, a declarat Kuneva. Pagină realizată de LILIANA IEDL