Agenda Zilei, octombrie 2008 (Anul 13, nr. 231-257)

2008-10-14 / nr. 242

Cât suportă spațiul verde? Zona înverzită din jurul blocurilor și de lângă stradă este locul în care timișorenii preferă să-și depună gunoaiele, că sunt ele electrocasnice sau menajere, să-și parcheze mașinile sau să facă o cărare, chiar dacă trotuarul spre stradă e la câțiva pași de intrarea în bloc. Strada Circumvalațiunii este unul din locurile unde, din cauza lucrărilor la trotuar, spațiul verde a devenit potecă și loc de depozitare a dalelor de piatră ce urmează a fi puse pe partea pietonală. Nici utilajele cu care se lucrează nu sunt lăsate la voia întâmplării, iarba fiind cel mai bun loc de parcare. întrebați de ce depozitează toate materialele pe spațiul verde, muncitorii au spus că nu e loc în altă parte pentru că la trotuar se lucrează, iar șoseaua nu o pot bloca. O situație asemănătoare poate fi întâlnită în zona Bucovina. Pe unele din străzile de aici, parcarea mașinilor și a gunoiului pe spațiul verde este la ordinea zilei. Pentru ce să mai cheltuie oamenii bani făcând intrare în garaj când își pot lăsa mașina direct în fața gardului, în mijlocul ierbii crescute? Cei care taie iarba nu ajung acolo, să curețe zona. Alții preferă să arunce la capătul străzii gunoaiele pe care le-au adunat în urma curățeniei de toamnă. „Oamenii aceștia ar trebui amendați“, a declarat Vasile Ciupă, directorul Direcției de Mediu a Primăriei Timișoara. „Amenzile cresc de la 250 de lei până la 5 000 de lei“, a continuat acesta. Numai că polițiștii comunitari nu sunt de găsit în zonele cu pricina. MIODRAG M. HOJDA Spațiul verde e afectat de șantiere, gunoaie și multă, multă nepăsare / /, / ' 5 / g / j ! ....... COTIDIAN DE INFORMAȚII ȘI DIVERTISMENT ANUL XIII "'WTO g NR. 242 (3 669) marți ^ Fondat de Zoltan Kovacs 14 octombrie 2008 16 pagini Renovarea Bastionului, prea lentă Aprobări speciale pentru a intra pe șantierul de la Bastion! De asta a avut nevoie președintele Consiliului Județean Timiș, Constantin Ostaficiuc, pentru a le putea arăta jurnaliștilor cum merg treburile la reabilitarea Bastionului Theresia. A fost necesar ca vizita să fie aprobată de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Locuinței, care a contractat lucrarea. „Deocamdată, în jur de 20 la sută din lucrări sunt realizate. Nu sunt mulțumit cu acest ritm, dar au existat condiții obiective care au dus la nerealizarea acestuia, în sensul că se lucrează la un monument istoric și pot să intervină în fiecare zi necunoscute. De exemplu, la Corpul A s-a pus la un moment dat problema de a interveni la infrastructura de rezistență. S-a făcut o expertiză, care a încetinit puțin ritmul lucrării și a determinat că nu e necesară această intervenție”, a precizat Ostaficiuc. Valoarea proiectului de reabilitare a fortificației Cetății Timișoarei este de aproximativ zece milioane de euro. Din această sumă, cinci milioane provin din fonduri Phare, 1,6 milioane de euro de la Guvernul României, iar restul sumei, 3,06 milioane de euro, reprezintă contribuția Consiliului Județean și a celui Local. D. LUPULESCU în „fortăreață” se intră doar cu aprobări speciale Pagina 4 Pensii de la 9 lei la 14 726 de lei! Diferențe enorme la pensiile pe care le încasează timișenii: peste o mie de ori între ceea ce revine unora și altora. Cea mai mică pensie din Timiș este de nouă lei. Cea care o primește e o femeie de la sat, de peste 80 de ani. Primește doar atât „pentru că banii vin din pensia suplimentară. Ea nu a realizat niciun stagiu de muncă, a cotizat la stat un procent foarte mic“, precizează Viorel Popa, purtătorul de cuvânt al Casei Județene de Pensii Timiș, într-o situație asemănătoare ei sunt alte 200 de persoane care primesc de la stat sume cuprinse între 12 și 14 lei. Pensia cea mai mică pe care o primește un timișean care și-a făcut minimul stagiului de muncă este de 42 de lei, iar cel care a ieșit la pensia după 30 de ani în care a realizat complet stagiul de muncă este de 298 de lei. în partea cealaltă a balanței se află o persoană care primește o remunerație de la stat de 6 272 de lei pentru munca depusă de-a lungul anilor. Un fost magistrat primește nu mai puțin de 14 726 de lei lunar de la Casa de Pensii. Din această sumă, cei mai mulți bani provin din pensia de serviciu, peste 12 000 de lei. Puține categorii de contribuabili intră în această zonă: magistrați, parlamentari, aviatori. MIODRAG M. HOJDA Printre elevi se poartă frizurile de vedete Dacă unii băieți poartă plete, codițe mici, chiar și șuvițe, multe dintre fete preferă părul tuns în stil bob, mai scurt la spate și lung în față, „ca și Rihanna”. Părul vopsit și machiajul ,,în tendințe” se poartă la fete încă din gimnaziu, în liceu „sunt frecvente schimbările bruște la culoarea părului sau la tunsoare, frezele copiate de la vedete, hainele și încălțămintea de firmă și uu kitsch-uri de la bazar”, a spus Oana, o elevă în clasa a XI-a , de la Liceul Nikolaus Lenau. Acestea sunt câteva dintre lucrurile la modă printre elevii timișoreni. „Se poartă mult tenișii converși și accesoriile colorate, iar fetele cu bani au telefoanele Lo Shine, cu oglindă, în clasa paralelă cu a mea aproape toate au așa ceva. Unii băieți umblă după ceasuri scumpe, gen Armani”, a completat Oana. Tunsorile și frezele mai ciudate reprezintă, câteodată, un motiv de dispută între elevi și profesori. „Mai avem probleme cu aceștia. Acum ne-au pus să ne tundem un pic. Cu Creste sau cu țepi ne mai lasă, dar nu cu freze aiurea. Unii băieți își bagă și șuvițe, alții încă mai poartă cercei în ureche”, a spus Mihai, elev în clasa a Vl-a , la Colegiul Național de Artă Ion Vidu. CORINA FORNADE Câteodată, moda este un motiv de dispută între elevi și profesori kt!) 1 » 111 ! r 11 kTTiTiTm Kill 1 if 111F* 1 if » El if^^aqina 5 Casa Studenților evacuează Centrul Cultural Gong Centrul Cultural Gong a fost evacuat din Casa Studenților, instituție care se află la rândul ei în pericol de evacuare. „Cred că cei care conduc acum Casa Studenților nu văd pădurea de copaci. Noi am încercat să promovăm orice gen muzical, dar în ultima vreme am avut parte numai de piedici din partea dânșilor, încercăm să găsim un alt spațiu, deocamdată suntem mobili“, ne-a declarat Emil Kindlein, directorul A.T.C Deocamdată, care gestionează Centrul Cultural Gong. Ultima acțiune din actualul spațiu, un vernisaj de expoziție foto și un concert acustic, va avea loc chiar în această seară. De cealaltă parte, directorul Casei de Cultură a Studenților, Sorin Popescu, susține că neînțelegerile se datorează nerespectării unor clauze. „E drept, am crescut tarifele pentru utilizatorii spațiilor din incintă, și nu ne-a convenit faptul că se consumau băuturi alcoolice și că nu se respectau orele de desfășurare a evenimentelor. Nu ne permitem ca imaginea noastră să fie asociată cu asemenea acțiuni“, a declarat el. Conform unor surse, problemele ivite între cele două părți au intervenit în momentul în care cei de la Gong au început să găzduiască o serie de concerte de muzică underground (hardcore și punk). Indiferent de partea cui este adevărul în această ecuație, din păcate, unul din puținele locuri din urbe care găzduia evenimente culturale din spațiul așa-numitului underground a ajuns pe drumuri. Nu ne rămâne decât să sperăm că Gong-ul își va găsi în scurt timp un nou sediu. Z. VARGA Casa Studenților, aflată și ea în pericol de eliberare, a evacuat din sediul său Gong-ul