Agenda Zilei, noiembrie 2008 (Anul 13, nr. 258-282)

2008-11-26 / nr. 279

JH. _ ___ _______________ 20^<*nd« zilei IIM ACTUALITATE 26 noiembrie 2008 Recuperează alte două brățări dacice Obiectele vor fi examinate pentru autentificare Adrian Iorgulescu, ministrul culturii și cultelor, a declarat, ieri, la Alba Iulia, că statul român va recupera până la sfârșitul anului încă două brățări dacice, acestea urmând să fie examinate pentru autentificare de către specialiștii Ministerului Culturii. Ministrul a adăugat că cele două brățări se află în Germania, fiind aduse acolo din alte țări europene. Adrian Iorgulescu a spus că există și o a treia brățară, în Statele Unite ale Americii, și că autoritățile române fac eforturi să o aducă și pe aceea. „Poliția și procuratura ne-au solicitat să nu dăm mai multe amănunte”, a spus Adrian Iorgulescu. Ministerul Culturii continuă acțiunea de recuperare a unor brățări dacice Cea mai plicticoasă campanie... Mai sunt doar câteva zile în care candidații ar putea să mai facă câte ceva pentru ca cei cu drept de vot să se urnească, duminică, de acasă, și să pună în urne buletinul cu ștampila pe numele lor. Dintre toate rundele electorale de până acum, aceasta este cea mai simplă: alegătorul nu se va încurca între mai multe buletine. Va avea la dispoziție o listă cu nume de reprezentanți de partide și va trebui să pună ștampila pe unul dintre aceștia. Ce va prevela omul sau partidul e greu de spus. La precedentele alegeri important era partidul. Lista cu nume conta doar în măsura în care în fruntea ei se afla o „locomotivă” cu grad de notorietate ridicat. La primele alegeri, din 1990, lumea a ales, dar, între Iliescu, Câmpeanu și Rațiu. Restul n-a contat. Ce-a ieșit, a fost bonusul fiecăruia dintre ei. In 1992 balanța a înclinat de la oameni spre partide. Bătălia a fost mult mai strânsă și FDSN-ul de atunci, de puțină vreme separat de FSN-ul originar, a avut un avans pe care i l-a conferit tot Iliescu: în 1996 a intervenit competiția dintre blocurile politice, cel de stânga, având la comandă același FDSN rebotezat PDSR și cel de dreapta, format cu caznă, mai mult la presiunile existente între diversele formațiuni desprinse din partidele istorice și având ca vector un PNȚCD împins în față de prestigiul personal al unui Coposu care n-a mai apucat să trăiască succesul. Prestația lamentabilă la guvernare a acestui bloc a netezit drumul spre revenirea la putere a stângii. Alegerile din 2000 au însemnat, pentru alegători, desprinderea de un anumit reflex dreaptastânga, prin sancționarea, mai drastică, decât ar fi meritat-o, a fostului pilon al dreptei - PNȚCD-ul, scos fără menajamente din Parlament și din viața politică în general. în 2004, în ciuda unei guvernări performante, PSD-ul a pierdut pe mâna aroganței liderilor săi și a ostentației cu care și-a făcut simțită prezența în fruntea „bucatelor”. Deși opoziția era, cu mai puțin de un an înaintea alegerilor, nesemnificativă, formula Alianței DA a făcut miracole, sfidând aritmetica; în toate aceste campanii, propaganda de partid a jucat rolul principal. S-au cheltuit sume astronomice - neregăsite în evidențele contabile ale partidelor - pentru a crea stereotipuri cu valoare practică, în 2008 lucrurile s-au schimbat total. Propaganda generalistă a fost, practic, inexistentă. Rolul televiziunii, în special, și al presei în general, a fost nesemnificativ. Centrul de greutate al campaniei s-a mutat în colegii, unde fiecare a fost pentru sine. Apartenența partinică a contat în cazul debutanților. „Veteranii” politicii și-au putut permite să se pună ei înșiși în fruntea campaniei. Susținerea partidelor a fost mai degrabă una formală. Ce va ieși din toată tevatura asta? Cât de „altfel” va fi Parlamentul rezultat din uninominal? Cât de mari sunt meritele sau slăbiciunile acestui tip de vot? Greu de spus până săptămâna viitoare. Oricum, experimentul era necesar pentru a înțelege că nu există metode perfecte. Și nici oameni perfecți. Cu atât mai puțin politicienii... PUNCTUL PE Octavian ANDRONIC Sunt sau nu bani destui pentru pensii? Premierul spune „da”, președintele spune că „da" Președintele Traian Băsescu a declarat că fondul de pensii este în prezent „prăbușit”, precizând că acest fond nu are bani pentru acoperirea majorărilor pornite în 2007 și consolidate în 2008 și că în 2009 trebuie aduse din bugetul de stat circa 1,3 miliarde euro pentru pensii. Mariana Câmpeanu, ministrul muncii, a avut o discuție cu premierul Călin Popescu Tăriceanu, după ședința de guvern, în care l-a informat pe șeful Executivului că fondul de pensii actual permite plata acestora și că există fonduri disponibile pentru achitarea pensiilor. Mai mult, premierul a asigurat, ieri, pensionarii că nu există nicio problemă pentru a asigura achitarea pensiilor și că Executivul dispune de sumele necesare plăților. în același timp, președintele de onoare al PSD, Ion Iliescu, a declarat că prin afirmațiile pe care Traian Băsescu le-a făcut despre pensii, acesta „nu înțelege mare lucru” din esența și cauzele crizei economice și „a băgat lumea în sperieți” în momentul când a spus că „fondul de pensii este prăbușit”. Iliescu a mai spus că Traian Băsescu a fost „ambiguu” și a făcut confuzii în ceea ce privește termenul de „recesiune economică”. Pensionarii au parte de informații contradictorii Taubman a fost decorat Ambasadorul Statelor Unite ale Americii își încheie mandatul în România Președintele Traian Băsescu l-a decorat, ieri, pe ambasadorul SUA la București, Nicholas Taubman, cu Ordinul Național Steaua României în grad de Mare Cruce mulțumindu-i acestuia pentru „atenta și onesta” observare a realității românești. Potrivit decretului semnat de șeful statului, decorația a fost conferită, la propunerea ministrului de externe, în semn de apreciere pentru contribuția remarcabilă în reformarea instituțiilor publice românești și pentru întreaga activitate pusă de Nicholas Taubman în slujba dezvoltării relațiilor românoamericane. Șeful statului a apreciat că implicarea ambasadorului american în procesele de reformă din România „a fost binevenită”. Nicholas Taubman, aflat la încheierea mandatului său de ambasador al SUA la București, va părăsi România săptămâna viitoare, potrivit unui comunicat de presă remis, ieri, de Ambasada Statelor Unite ale Americii. Unde-i criza? 1. A i 0 U Mina Petrila la control Ortacii au reluat lucrul după accidentul ce a avut loc săptămâna trecută Verificări complexe ale tuturor lucrărilor miniere din subteranul exploatării Petrila vor fi făcute de o comisie de experți în domeniul minier, iar finalizarea lucrărilor suplimentare de izolare este estimată pentru astăzi, au anunțat, ieri, oficialii Companiei Naționale a Huilei din Petroșani. Potrivit unui comunicat al Companiei Naționale a Huilei Petroșani, în urma parcurgerii etapelor din programul elaborat de comisia tehnică în cazul exploziilor din 15 noiembrie de la Petrila au fost făcute acțiuni de izolare a zonei afectate și pentru restabilirea stării generale de securitate a minei. Minerii de la Exploatarea Minieră Petrila nu au început activitatea în subteran, după ce oficialii companiei au decis să suplimenteze măsurile de protecție în mină. Două explozii au avut loc, sâmbătă, 15 noiembrie, în mina Petrila; în urma deflagrațiilor, 13 mineri și salvatori au murit, iar alți 14 au fost răniți. Au tăiat livada ZÂMBETE fÎMFÎRE primarului . Primarul din comuna Mischii (Dolj), Gheorghe Popa, a cărui livadă de pomi fructiferi a fost tăiată în noaptea de duminică spre luni, susține că oferă recompensă celor care pot da informații legate de cei care au produs paguba de peste 200 000 lei. Edilul-șef din Mischii susține că a ales să ofere această recompensă pentru a-i ajuta pe polițiști să finalizeze mai repede cercetările în cazul celor care au ales să se răzbune pe pomii din livada sa. Gheorghe Popa spune că recompensa este de 1 000 de lei. „Domne, cei care au tăiat livada sunt în stare de mai multe, sunt în stare să bage cuțitul în om. Au venit cu mașinile pe deal și au râs”, a declarat primarul. Gheorghe Popa, a declarat, luni seară, că i-au fost tăiați peste 400 de pomi fructiferi. Primarul din Mischii consideră că tăierea pomilor fructiferi ar avea legătură cu alegerile parlamentare, el dând o dispoziție în urma căreia au fost amendate partide politice. „Am o bănuială dar nu vreau să spun mai multe. Poliția face cercetări. Eu cred că are legătură cu această campanie electorală. Am dat o dispoziție prin care am interzis amplasarea de afișe pe stâlpii de telefon sau de înaltă tensiune. Li s-a spus unorra să-și dea jos afișele. Nu au vrut și au fost amendați”, a spus primarul comunei Mischii Gheorghe Popa. ZÂMBETE ZÎMFIRE 1WÖV 3