Agenda Zilei, decembrie 2008 (Anul 13, nr. 283-307)

2008-12-08 / nr. 289

2 zilei ZIM ACTUALITATE 3 decembrie 2008 Tupeul „obraznic” al unei guvernări semiclandestine Este greu de imaginat un tupeu mai... obraznic decât cel al băieților ăstora care-și sfârșesc acum o guvernare ce va rămâne în istorie dacă nu prin altceva, măcar prin renunțarea la orice control al risipei și al dezmățului financiar operat cu banul public, în ultima ședință de guvern premierul Tăriceanu - cel care nici usturoi demagogic n-a mâncat și nici nu-i miroase gura , lipsă de bun simț - atrage atenția miniștrilor că trebuie să-și reducă cheltuielile și să facă economii! După ce patru ani s-a practicat un veritabil jaf bugetar, în care ministerele, agențiile și administrația locală s-au întrecut în a-și da lefuri astronomice, în a se dota cu limuzine de ultim „strigăt”, de a călători peste hotare mai mult fără treabă decât cu, acum a venit momentul cumpărării! Se vor tăia, în consecință, pixurile și agendele de Anul Nou și nu se va mai lăsa protocolul la discreția instituțiilor. Este metoda clasică de a îngrășa porcul încrederii în ajunul Ignatului. Guvernul ăsta încearcă să mai păcălească o dată lumea pozând în icoană a cumpătării și a grijii pentru binele public. Asta, după ce în cei patru ani de guvernare „ilegală” - vorba celui mai bun prieten al lor - au ignorat orice măsură de decență, dând liber la întrecerea capitalistă dintre profitorii sistemului. Mai mult, același Tăriceanu, care nu concepe ca într-o viitoare guvernare să asiste cum se calcă în picioare nobilele idealuri ale liberalismului, trasează sarcini de mare răspundere pentru ca România să iasă cu bine dintr-o criză venită peste noi, așa, pe nepusă masă. Pentru că Executivul dorește să lase impresia că tot ce-a făcut până acum e bine, că datorită înțeleptei sale conduceri economia a duduit până a dat în clocot și România s-a înălțat pe cele mai înalte culmi de dezvoltare, când realitatea este cu totul alta. Și anume, că dacă vom asista la efecte grave ale crizei, acestea se vor datora mai ales faptului că acest guvern nu a reușit să facă mai nimic pentru a stimula producția reală, pentru a stimula agricultura și pentru a oferi șanse de supraviețuire armatei muribunde de IMM-uri, infanteria oricărei economii. în loc de așa ceva, guvernanții au asistat senins la expansiunea speculațiilor imobiliare și a tuturor acelor sectoare care nu lasă în urma lor nimic. Iar cea mai mare nerealizare o constituie incapacitatea cronică de a impulsiona infrastructura: un guvern care n-a reușit să dea decât vreo 20 de kilometri de autostradă înseamnă că este incapabil, ori că dimensiunile corupției au blocat orice măsură. Există o regulă de bun simț care spune că atunci când este evident că n-ai dreptate, că nu mai poți păcăli pe nimeni, e bine să taci și să te dai la o parte. Ei bine, se pare că e ultimul lucru la care se gândește această mână de guvernanți semiclandestini care nu se sfiește să ne dea cu tifla până-n ultimul ceas. PUNCTUL PE OCTAVIAN 1 ANDRONIC Negocieri-maraton cu rezultat nedecis Principalele formațiuni politice care au intrat în Parlament nu se înțeleg asupra numelui premierului Liderii PD-L și PNL s-au întâlnit sâmbătă, la sediul liberalilor, în încercarea de a contura o majoritate parlamentară, necesară formării noului guvern. Președintele PNL Călin Popescu Tăriceanu a declarat, după întâlnirea cu liderii PD-L, că „pentru o primă discuție lucrurile nu au mers foarte lin” și a insistat asupra dorinței liberalilor ca postul de prim-ministru al viitorului guvern să revină PNL. Tăriceanu a afirmat că, înainte de a ajunge la o înțelegere cu PD-L, liberalii și democrat-liberalii trebuie să convină și asupra unor chestiuni de ordin politic, anunțând că a rămas că liderii PNL se vor mai întâlni cu cei ai PD-L. La finalul declarației, Tăriceanu a apreciat că liberalii au lucruri care să-i apropie de democrat-liberali, „într-o măsură destul de importantă”. Președintele PD-L Emil Boc a anunțat, după întâlnirea cu liderii liberali, că nu s-a putut ajunge la un acord în privința atribuirii funcției de prim-ministru, PNL revendicând-o în continuare, iar PD-L considerând că această poziție i se cuvine „moral”. El a susținut că PD-L nu poate renunța la funcția de premier, dar că, în discuțiile cu PNL, nu s-au avansat nume de eventuali șefi ai viitorului guvern. A doua rundă Liderii PSD și PD-L s-au întâlnit, ieri la Palatul Parlamentului, în biroul lui Ilie Sârbu, președintele Senatului, în încercarea de a contura o majoritate parlamentară necesară formării noului guvern. Președintele PSD Mircea Geoană a declarat ieri, după discuțiile cu PNL, că într-o eventuală guvernare cu liberalii, poziția de primministru va trebui să revină obligatoriu formațiunii cu cele mai multe mandate parlamentare. Geoană a mai adăugat că cele două părți au discutat și pașii instituționali și constituționali ce trebuie întreprinși în eventualitatea unei guvernări PSD-PNL. Potrivit președintelui PNL Călin Popescu Tăriceanu este posibilă compatibilizarea programelor celor două partide, însă cota unică de impozitare este „nediscutabilă”. Liberalii au discutat cu social-democrații și despre schimbarea Legii electorale, PNL menționând că trebuie păstrat votul proporțional. Coordonatorul politic al campaniei electorale a PNL, Bogdan Olteanu, este de părere că între PNL și PSD există o lipsă serioasă de încredere, menționând că PSD nu este unit și poate fi ușor de jucat politic. Olteanu a tras concluzia că liberalii au vorbit și cu PD-L, și cu PSD același lucru și că delegația PNL a ieșit foarte mulțumită de la negocierile cu PSD. Intră în joc și UDMR Președintele UDMR Marko Béla a declarat că grupurile parlamentare ale Uniunii susțin fără echivoc continuarea negocierilor vizând formarea unei coaliții guvernamentale, susținând o colaborare cu PD-L. O delegație a UDMR și una din partea Partidului Democrat-Liberal se vor întâlni astăzi dimineața, la ora 10, la sediul UDMR din strada Avram Iancu. Marko Bela a adăugat că întâlnirea va avea ca obiect discuții asupra formării unei eventuale coaliții de guvernare, dar și principii directoare ale programului, pentru a vedea în ce măsură există compatibilitate între obiectivele celor două formațiuni. Marko Béla a apreciat că discuția se va axa doar asupra unor principii generale; în același timp, UDMR nu exclude și o colaborare cu partidul condus de Mircea Geoană. A doua rundă de negocieri s-a dus la Palatul Parlamentului între PD-L și PSD Slujba de sfințire a catedralei din Arad a fost oficiată de PF Daniel A fost sfințită catedrala ortodoxă din Arad La slujbă au fost prezenți aproximativ 5 000 de credincioși Peste 5 000 de credincioși au fost prezenți la slujba de sfințire a noii catedrale ortodoxe din Arad, oficiată de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, câteva persoane fiind luate cu ambulanțe după ce au leșinat. în noua catedrală episcopală, care poartă hramul Sfânta Treime și Sfânta Liturghie, au fost aduse părticele din cinstitele moaște ale Sfântului Ioan Gură de Aur, primite în dar din partea Bisericii Romano- Catolice și așezate într-o raclă din argint confecționată la Monetăria Statului. Piatra de temelie a noii catedrale episcopale, situată în cea mai aglomerată intersecție din centrul municipiului Arad, a fost pusă de Preasfințitul Părinte doctor Timotei Seviciu, Episcopul Aradului, la 24 noiembrie 1991. Lăcașul a fost construit în mare parte din donațiile a numeroși credincioși din țară și străinătate, la care s-au adăugat fonduri alocate de la bugetul de stat și de la cel local, dar și numeroase sponsorizări. Fără business class Guvernul va limita cursele aeriene de tip business class pentru demnitari, va elimina unele sporuri salariale și ia în calcul acordarea primelor de Sărbători doar pentru funcționarii considerați „merituoși”, pentru a reduce costurile bugetare, au declarat, ieri, surse oficiale. Măsurile sunt incluse într-un document elaborat de consilierul premierului, Dan Iliescu, și discutat în ședința Guvernului, urmând să fie introduse prin hotărâre de guvern, cu câteva zile înainte de finalul mandatului. Documentul elaborat de către Executiv mai conține măsuri pe termen scurt, mediu și lung pentru reducerea cheltuielilor la nivelul administrației centrale. A murit Niculescu Mizil Paul Niculescu Mizil a încetat din viață, în noaptea de vineri spre sâmbătă, în urma unor afecțiuni cardiace, în luna august, Mizil a suferit o intervenție chirurgicală într-o clinică din străinătate, ulterior fiind internat într-un spital din București, până luna trecută, când familia a decis să-l mute într-un spitalcămin, unde a decedat. Paul Niculescu Mizil s-a născut în 25 noiembrie 1923 și a fost ministru de finanțe al României în perioada comunistă, în 1945, a devenit membru a PCR. A fost rectorul Școlii Superioare de Partid „Ștefan Gheorghiu” și director adjunct al Institutului de istorie a PCR (1955). El va fi înmormântat mâine la Cemica. Trimiși în judecată Direcția Națională Anticorupție a trimis în judecată cele 28 de persoane acuzate de fraudarea examenelor pentru obținerea permisului de conducere la Serviciul Public Comunitar Regim Permise și înmatriculări Vehicule din Argeș. Dintre cei 28 de acuzați, zece sunt polițiști. Aceștia vor fi judecați în stare de arest preventiv. Direcția Generală Anticorupție informează că peste 3 000 de persoane și-au schimbat domiciliul pe raza județului Argeș, în perioada 1 ianuarie 2006-iunie 2008 și au obținut permise de conducere. "Pentru a-i descoperi pe cei care au obținut acte frauduloase au fost folosiți inclusiv investigatori sub acoperire. Continuă căutările Salvamontiștii din Bușteni continuau, ieri, să caute trupurile celor doi turiști din București, dispăruți în urmă cu două săptămâni, pe Valea Caraiman, din Munții Bucegi. Potrivit lui George Cotinghiu, de la Salvamont Bușteni, în cursul acestei săptămâni, salvamontiștii din Bușteni, ajutați de colegii de la Sinaia și din Dâmbovița, au continuat căutările pe Valea Caraiman săpând sub zăpadă, însă fără niciun rezultat. Cotinghiu a mai spus că, sâmbătă, salvatorii montani au găsit în Masivul Bucegi un tânăr care plecase singur în căutarea celor doi dispăruți, bărbatul fiind neechipat corespunzător pentru drumeții pe munte pe timp de iarnă. Proces amânat Procesul Rodicăi Stănoiu în care a contestat decizia de colaborator al Securității emisă de CNSAS este încă la Curtea de Apel București, care stabilise în urmă cu două luni că nu este competentă a soluționa dosarul. între timp legea s-a schimbat în sensul că tot Curtea trebuie să ia o decizie. După ce Curtea de Apel București a decis în 6 octombrie, în conformitate cu prevederile în vigoare atunci că nu este competentă de a soluționa dosarul, competența revenindu-i Tribunalului Capitalei, judecătorii Curții nu și-au redactat încă soluția, deși legea prevede pentru motivarea unei sentințe o perioadă de o lună. Decorat post-mortem Președintele României, Traian Băsescu, a semnat, sâmbătă dimineață, decretul prin care Constantin Ticu Dumitrescu a fost decorat post-mortem cu Ordinul Național „Steaua României în grad de Cavaler”. Ordinul a fost transmis familiei îndoliate, împreună cu o coroană funerară din partea Președinției României. Constantin Ticu Dumitrescu a fost înmormântat, ieri după-amiază, în cimitirul din satul prahovean Fânari, cu onoruri militare, alături de părinții săi, Stelian și Florica, în prezența a aproximativ 400 de persoane. Zeci de coroane au fost trimise la înmormântare. Pagină realizată de LILIANA IEIH