Agenda Zilei, ianuarie 2009 (Anul 14, nr. 1-25)

2009-01-15 / nr. 11

_______________ _ ______________________________________■§&%* ï'~ ^ L I ï 2 ****** *»*i** *iUi IN ACTUALITATE -15 ianuarie 2009 Testul de rezistență a Coaliției „Incidentul Oprea” este primul test de rezistență a Coaliției de guvernare. S-au țesut în jurul său o grămadă de teorii și de legende. Varianta „stas” este aceea că între președintele Băsescu și Gabriel Oprea a existat o înțelegere prealabilă care-i garanta acestuia din urmă rămânerea pe post - chiar în condițiile în care propriul său partid nu l-ar mai fi dorit. Mișcarea era menită să creeze breșa prin care alți reprezentanți ai social-democraților, cu simpatii față de doctrina democrat-liberală, să se scurgă în tabăra prezidențială și să asigure în final, posibilitatea unei guvernări unipartinice, anihilând astfel efectele unei retrageri de la guvernare a partenerului de coaliție. Teoria este frumoasă, interesantă, dar ca de obicei, realitatea este mai banală. După părerea mea nu a existat un acord între Traian Băsescu și Gabriel Oprea. Nu este exclus ca oamenii din anturajul președintelui (parțial și al său) să-i fi evocat o astfel de posibilitate sau să-l fi instrumentat în direcția necesității creării unei structuri de putere care să-l autonomizeze față de formațiunea pe care o reprezintă. Dar nu cred că cineva i-ar fi putut da garanții în sensul unei eventuale susțineri prezidențiale. Traian Băsescu nu face astfel de greșeli. Acceptă devotamentul altora, dar nu-i imunizează de nici un fel. îi folosește atâta timp cât îi sunt utili, dar nu se încarcă cu restul lor inutilizabil. Printre primii care au trecut printr-o astfel de experiență se numără Gheorghe Flutur. Fervent susținător al președintelui în tabăra liberală, el și-a folosit intensiv resursele ministeriale în crearea polului disident „Stolojan”. Atunci când Tăriceanu l-a exclus din partid, a mizat pe refuzul președintelui de a valida demiterea sa din funcția de ministru și pe oportunitățile pe care i le oferea rămânerea în structurile guvrnamentale. Băsescu însă n-a schițat nici un gest de suport. Și nu este singurul caz. Cred, de asemenea, că rolul jucat în această afacere de chestorul Virgil Ardelean a fost mult supraevaluat. „Vulpea” este departe de a fi un manipulator din umbră. Este, mai degrabă, funcționarul disciplinar și care lasă uși deschise în urma sa. Nu numirea lui Ardeleanu este motivul căderii lui Oprea, ci marea sa inabilitate în a face, cel puțin cu aparentă modestie, jocurile. Câștigător al meciului cu Vanghelie, în prima rundă, el a crezut că nimic nu-i mai stă în cale. Acceptat ca „numărul 1” în PSD prin nominalizarea sa la prima opțiune ministerială, a dorit să ia jocul pe cont propriu. Tot comportamentul lui Oprea din cele 20 de zile de ministeriat schițează portretul unui oprtunist lipsit de tact, arogant și abuziv, complet nepregătit să facă față unui asemenea rol, care implică, în primul rând, diplomație și precauție. Oprea a acționat acum ca pe vremea guvernului Năstase, când se știa de un singur stăpân. Spuneam că „incidentul Oprea” a constituit primul test de rezistență a Coaliției. Anul trecut cu bine. Asta nu înseamnă că pe mai departe drumul va fi drept și lin. PUNCTUL PE OCTAVIAN ANDRONIC „La anul avem anticipate" Reacțiile în urma prezentării Raportului de la Cotroceni vizând revizuirea Constituției nu au întârziat să apară Președintele Traian Băsescu a participat, ieri, la Cotroceni, la prezentarea Raportului Comisiei prezidențiale pentru analiza regimului politic și constituțional și chiar și-a spus părerea, printre altele, despre revizuirea Constituției. Declarațiile președintelui nu au rămas, însă, fără ecou. Puiu Hașotti, vicepreședinte al PNL, a declarat că prin raportul pe Constituție se încearcă o tentativă de revizuire a legii fundamentale și crearea unei republici ultraprezidențiale, unică în UE, și care să-i permită lui Băsescu să dizolve oricând Parlamentul. „Cred că Emil Boc și-a luat bine notițe și dacă va trece acest proiect vom avea o Constituție a lui Traian Băsescu, ceea ce nu este normal”, a apreciat Hașotti. „La anul vom avea alegeri parlamentare anticipate pentru că, evident, nu putem imagina o Constituție care să prevadă Parlament unicameral și avem două Camere, nu putem imagina o Constituție care să prevadă județe și să avem regiuni, și așa mai departe. Iar domnul președinte va genera o criză politică și va dizolva Parlamentul”, a mai spus Hașotti. Președintele UDMR, Marko Bela, a afirmat că este nevoie de modificarea Constituției, dar a remarcat că, partidele au viziuni diferite în privința acestui subiect. Liberalul Puiu Hașotti l-a atacat dur pe șeful statului CSM reacționează . Consiliul Superior al Magistraturii apreciază că modificarea Costituției ar putea eficientiza activitatea Consiliului și întări rolul de garant al independenței justiției. Președintele Traian Băsescu a declarat, ieri, că este necesară regândirea dispozițiilor constituționale privind Consiliul Superior al Magistraturii. Șeful statului a susținut că deși membrii Comisiei prezidențiale nu au avut în vedere acest aspect, consideră că este necesară regândirea dispozițiilor constituționale privind CSM, respectiv raportul și rolul Consiliului. Totodată, fostul președinte al CSM, Lidia Bărbulescu, a apreciat ideea de mărire a numărului membrilor Consiliului, ce se regăsește în Raport, sugerând că se poate apela la exemplul altor țări europene. Criticile președintelui Traian Băsescu a criticat, miercuri, la Cotroceni, după prezentarea raportului despre regimul constituțional, modul în care unele trusturi de presă tratează revizuirea Constituției, felul în care patronii acestora se raportează la români, și a ironizat, de asemenea, Asociația Pro Democrația. Băsescu a ținut să răspundă unei întrebări, „referitor la codurile de procedură”, că în opinia sa „soluția corectă este asumarea răspunderii”. „Sigur, probabil pentru Pro Democrația nu este atât de important timpul, dar ar fi interesant dacă ați putea să vă imaginați patru Coduri - probabil n-ați știut că este vorba de patru, v-ați gândit că e vorba de o jumătate de Cod, ceva câți ani ar rămâne în dezbaterea Parlamentului”, a adăugat Băsescu. Tarife în euro Tarifele pentru utilizarea podului peste Dunăre Giurgiu-Ruse vor fi stabilite în euro, nu în lei, ca până în prezent, a decis Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, care a modificat, totodată, categoriile de vehicule taxabile. Noile prevederi sunt cuprinse într-un ordin al ministrului transporturilor, Radu Berceanu. Astfel, categoriile taxabile și tarifele aferente sunt vehicule de transport de persoane cu capacitate de cel mult 8+1 locuri, inclusiv conducătorul auto (6 euro), vehicule cu masa totală de 3,5 tone (6 euro), vehicule cu masa până la 7,5 tone (12 euro), vehiculele de transport de persoane cu capacitate de 923 de locuri ( 12 euro), vehicule cu masa 7,5 tone - 12 tone (18 euro), vehicule cu masa de 12 tone și cu maxim 3 axe (25 euro), unitățile de transport de persoane cu capacitate mai mare de 23 de locuri (25 euro) și vehicule cu masa totală de peste 12 tone și cu minim 4 axe (37 euro). „Cea mai proastă decizie” Guvernul desființează compania energetică națională Președintele Blocului Național Sindical, Dumitru Costin, a declarat că hotărârea Ministerului Economiei de a desființa compania energetică națională este „cea mai proastă decizie”, pentru că astfel România nu va mai conta în piața energetică din Europa. „Această decizie este o eroare, denotă o incapacitate maximă a celor din ministere. Astfel punem capăt definitiv unei poziții serioase a României ca jucător în piața de energie a Europei”, a susținut Costin. Ministerul Economiei va elabora un proiect de ordonanță de urgență pentru anularea actului normativ prin care fostul Guvern a decis, anul trecut, înființarea companiei energetice naționale, a declarat Tudor Șerban, secretar de stat în minister. Compania energetică națională urma să cuprindă Electrica, Hidroelectrica și complexele energetice Rovinari și Turceni. Potrivit unor surse din Ministerul Economiei, niciunul dintre cele două partide aflate la guvernare, PSD și PD-L, nu susține formarea companiei energetice. Complexele energetice, între componentele companiei naționale Aspirații L-au făcut „român ZÂMBETE mm împuțit" Supus unor umilințe în Franța! Potrivit unor jurnaliști francezi, au fost primite mai multe mărturii de la persoane care au fost abuzate în mai multe cazuri. Un caz concret este cel al unui român. Pe 12 noiembrie anul trecut, un adolescent, Vasile, de 17 ani, se ducea cu trenul la mătușa sa spre Enghien-les-Bains (Val-d’Oise), împreună cu alți prieteni de-ai săi, români, în tren ei au băut jumătate de litru de votcă și au vorbit tare. Vasile a declarat că li s-a spus să „vorbească în șoaptă”. Controloriileau făcut proces-verbal pentru tulburarea liniștii publici apoi au cheamat Poliția. Potrivit publicației, polițiștii au coborât din trei mașini, Vasile a fost pus la pământ, încătușat, iar un polițist și-a pus piciorul pe spatele lui. „M-au trântit la pământ și când mi-au văzut buletinul mi-au spus că sunt copii din flori și român împuțit”. în celula comisariatului Antony (Hauts-de-Seine), polițiștii l-au lovit cu picioarele în coaste. „Ei au căutat o cască pentru a mă proteja în cazul în care m-aș fi lovit singur sau dacă m- aș fi izbit de pereți, dar casca era puțin mai mică”, a explicat acesta, precizând că polițiștii au forțat-o să-i intre pe cap. La rândul său, unul dintre polițiști r ~ depus plângere pentru ultraj. Acesta susține că Vasile l-ar fi înjurat. 'mo s ZÂMBETE mmî