Agenda, ianuarie-martie 1995 (Anul 6, nr. 1-12)

1995-03-04 / nr. 9

Pagina 2 ______ QE_ TOATE PENTRU TOTi___ _ mg€9M*€%tB magazin i— !------------------ ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------1--------------------------------------------------------------------------------- -— ȚIGARA FĂRĂ FUM 9 Ca o replică la acerba luptă împotriva fumatului a apărut un nou produs al firmei Reynolds: țigara ce nu produce fum. Eclipse este numele noii țigarete cu totul speciale: flacăra ce în mod normal trebuie să aprindă tutunul țigării întâlnește o minusculă barieră, o bentiță de mangal înfășurată în fibră de sticlă. Aceasta are proprietatea de a izola tutunul, împiedicându-l să se aprindă. Arde doar bucățica de cărbune, care produce numai o dâră de fum. După afrmațiile producătorilor acestei țigarete, cantitatea de catran ce dăunează aparatului respirator se reduce, rămânând doar 10% din componentele cancerigene. Tutunul din Eclipse este tratat cu glicerină, care evaporându-se datorită aerului cald, ajută la trecerea aromei prin filtru. Suntem în fața unei revoluții în lumea fumătorilor și a celor ce sunt obligați să îi suporte?„Eclipse pare să fie o țigară mult mai puțin nocivă decât celelalte țigări din comerț. Dacă într-adevăr catranul se reduce substanțial, riscul de a face bronșite cronice sau tumori pulmonare evident scade. Vom fi siguri însă când vor fi cunoscute rezultatele analizelor efectuate de cercetătorii independenți, nu de cei legați de casa producătoare, comentează profesorul Giuseppe Petrigni, specialist în boli pulmonare. Reynolds nu intenționează să lanseze Eclipse ca pe o țigară sănătoasă, ci, prin publicitate, informează asupra importantei sale caracteristici: țigara nu arde! Contează pe entuziasmul pe care îl va suscita asupra nefumătorilor („victime“ ale fumatului pasiv) și a fumătorilor înrăiți. Eclipse se va vinde în SUA în acest an. D.M. O EROARE A NATURII Timp de 19 ani, Tuta Finch a fost bărbat Apariția acestei femei fascinează: un corp perfect, picioare lungi, păr blond, față atrăgătoare. Acum, viața Tutei Finch este, într-adevăr, însorită și fericită. Dar biografia ei? S-a născut în 1955 în Norfolk, Marea Britanie, și a fost botezat Barry. Deci, prin naștere a fost de sex bărbătesc. Acum, cunoscuta actriță își dezvăluie trecutul: „Din câte îmi amintesc, când am fost copil, nu m-am simțit bine în propriul corp“; întotdeauna s-a jucat cu păpuși și s-a îmbrăcat ca o fetiță. La 14 ani și-a dat seama că nu mai poate continua viața astfel, iar la vârsta de 18 ani a fost consultată de specialiști, la Londra. Diagnosticul: în codul genetic al lui Barry, numărul cromozomilor sexului femeiesc depășea pe al celor de sex bărbătesc. La 19 ani Barry s-a supus unor intervenții chirurgicale - sâni cu pungi de silicon, mărul lui Adam a fost micșorat - în urma cărora a devenit ceea ce a dorit o femeie. In schimbul a 6 000 DM, nefericitul Barry a devenit fericita Tuia. Un alt moment important în viața ei a fost acela când a semnat contractul cu „Bluebell Girls“ din Paris - prin acest contract a demonstrat întregii lumi că este femeie, și încă una reușită, întregii lumi, dar nu și birocraților, care au refuzat să-i modifice certificatul de naștere. Aceasta s-a întâmplat doar în urma intervenției sale la comisia juridică a Parlamentului European. Astăzi, Tuia Finch este fotomodel, actriță, scriitoare și soție fericită. h.D. PERICOLUL GALBEN Populația Chinei a atins îngrijorătoarea cifră de 1 200 000 000 de locuitori, în 13 februarie, Consiliul de Stat a ratificat noi măsuri de planning familial pentru următorii cinci ani. Obiectivul prevede ca în 1995 să nu fie depășită cifra de 1 230 000 000. Indicele de natalitate a ajuns de la 2,5 la sută în deceniul 1970- 1980, la 1 la sută în prezent. Pentru a ajunge aici, China a fost nevoită să aplice un plan draconic de reducere a natalității, impunând cuplurilor nașterea unui singur copil. Se nasc totuși anual 21 de milioane de copii, unul la mai puțin de două secunde, având repercusiuni considerabile asupra resurselor, mediului, șomajului. în zonele rurale, ce reprezintă 80 la sută din teritoriul Chinei, natalitatea crește în mod primejdios, reușind să se sustragă controlului prin permanenta migrare dintr-un ținut în altul. în acest context, nivelul de cultură se menține la cote scăzute, creând teren propice dezvoltării sectelor, care, asemeni celor occidentale, prin ritualurile lor macabre, împing populația la sinucideri colective. CJL CURIOZITĂȚI ■ * în Imperiul Roman, anul, care până la reforma calendarului inițiată de Iulius Cezar era format din 10 luni, începea cu prima zi a lunii martie, considerată ziua de naștere a zeului Marte, tatăl fraților Romulus și Remus, întemeietorii Romei. Numele lunii derivă deci de la al acestui zeu, Marte, în ierarhia divinităților antice, urma imediat după Jupiter, iar numele lui însemna „lumină“, „strălucire“, „fast“, în urma faptului că romanii își reluau, o dată cu încălzirea vremii, campaniile de război, ziua consacrată Zeului Primăverii s-a transformat în preamărirea războiului. Treptat, pașnicul Marte s-a transformat din „Zeul Primăverii“ în „Zeul Războiului“. în cadrul procesiunilor religioase închinate sărbătoririi primăverii se scoteau la lumină armele, scuturile și steagurile, care iarna erau păstrate în temple. Cu prilejul acestor ceremonii, se ofereau ofrande zeului Marte. Printre sărbătorile religioase, Ver sacrum (Sfânta Primăvară) ocupă un loc aparte. în prima zi a lunii se reaprindea focul vetrelor din case și din piețele publice, unde se cocea pâine, distribuită apoi soldaților, celor mai fideli adepți ai zeului Marte. Pâinea oferită războinicilor se chema „panis Martialis“ sau „Martis-panis“. Lingviștii susțin că de aici provine numele deliciosului marți pan. _______________LS. r record" "de" longevitate In ziua de 21 februarie 1995, franțuzoaica Jeanne Calment a împlinit 120 de ani, fiind cea mai în vârstă locuitoare a planetei. Jeanne Calment trăiește în localitatea Arles și nu mai are nici rudă, fiica și nepoata sa murind în urmă cu ani de zile. Longevitatea acestei femei este pusă de către specialiști pe seama eredității, având în vedere faptul că mama sa a murit la 90 de ani, iar tatăl ei la 96 ani. Din ,cconfesiunile bătrânei reiese că secretul vieții sale îl constituie râsul. Acesta face parte din programul ei zilnic, mai mult chiar, ea afirmă că este convinsă că va muri cu zâmbetul pe buze. Un alt secret în ceea ce privește conservarea tenului său îl constituie faptul că singura „ cremă “ utilizată de ea de-a lungul vieții a fost uleiul de măsline. La vârsta de 85 de ani, doamna Calment și-a oferit casa unei familii contra întreținerii ei pe viață. Cei ce au luat-o în îngrijire probabil că nu s-au gândit că va mai trăi atât de mult sau... cine știe? Cu ocazia aniversării sale, la 120 de ani, locuitorii din Arles s-au pregătit să o sărbătorească așa cum se cuvine, aproape fiecare făcându-i câte un cadou. M.S. i ■ ■ an UN COLȚ AUSTRALIAN LA PARIS Primul bar în totalitate australian din Europa s-a inaugurat la Paris, pe strada St. d' Oz oferă o amplă listă de specialități australiene: se disting preparatele din carne și Jacques, în arondismentui V și se numește „Cafe d’ Oz“. Oz este locul de origine al celebrului vrăjitor, dar este și diminutivul cu care australienii își numesc cu tandrețe pământul țării lor. în interiorul localului se află un poster original, din anul 1836, apoi un crocodil încremenit și un cântăreț din didjeridu, un instrument prin care aborigenii reproduc foșnetul vântului și fâșâitul animalelor sălbatice prin desișuri. Cafe dulciuri, berea Forster's, ajunsă un simbol național, ce se consumă, în localuri uriașe, cocteiluri și altele. Cafe d'Or nu este doar un simplu bar. El constituie și locul de întâlniri culturale, de organizare a unor expoziții, concerte, proiecții de filme și chiar al unor sărbătoriri nostalgice. Toate acestea pentru a apropia cât mai mult magicul continent australian de bătrâna Europă. D.M. ÎNTRE DOUA SCAUNE Născut la Tel-Aviv, în anul 1951, Ron Arad trăiește la Londra din 1973. Este designer și arhitect, el fiind realizatorul interiorului Operei din Tel-Aviv. La „Salonul de mobilă“,de la Paris, din acest an, a fost desemnat creatorul anului. în anii '80 a lucrat artă aplicată în studioul său din „One Off“ în Covent Garden, pentru ca în anii '90 să se profileze pe design industrial. Lucrează pentru firme de renume internațional, cum ar fi Morosa, Kartell, Driade, Rosenthal, Alessi, Knoll, Vitra, Swatch și altele. „Filosofia“ creațiilor sale are la bază următoarele idei: inventează și experimentează, surprinde și cucerește. Scaunele sale „Schizzo“, prin aspectul și dubla lor funcționalitate, i-au adus titlul de creator al anului 1995. Scaunele vor fi în curând realizate în serie și puse în vânzare în lumea întreagă. Cele două scaune din imagine pot fi folosite împreună și separat, se pliază, rezistă la toate condițiile atmosferice, pot fi reglate ca înclinare și sunt realizate în șase culori M.S.