Agenda, aprilie-iunie 2010 (Anul 21, nr. 14-26)

2010-04-03 / nr. 14

Paște fericit, cu lumină și pace în suflet! »6 pagini ; TIRAJ: 40 000 ex. 2,5 lei A învierea Jertfa dragostei lui Dumnezeu Prin cuvintele Mântuitorului: „Așa a iubit Dumnezeu lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut l-a dat (Ioan 3, 16), ni se dezvăluie taina cea mare a patimilor și învierii, pe care le prăznuim toți cu atâta credință și evlavie. Intr-adevăr, la temelia venirii Domnului în lume, a Jertfei de pe Cruce și a învierii, stă dragostea cea nemărginită a lui Dumnezeu față de noi oamenii. Căci numai dragostea este izvorul dăruirii de sine, al jertfei depline, până la jertfa vieții, pentru binele și mântuirea semenilor, așa cum ni s-a arătat în chip desăvârșit în viața Mântuitorului iar jertfa din dragoste zămislește viața, o viață înnoită și îmbogățită. Așa că miezul credinței noastre s-ar putea cuprinde în această dragoste jertfelnică și dătătoare de viață. De altfel, dragostea jertfelnică stă în inima vieții omenești Să ne plecăm deci gândul cu evlavie peste taina aceasta a vieții descoperită nouă în Iisus Hristos, în moartea și învierea Sa In preajma patimilor Sale, Iisus a zis către Apostoli: „Mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca viața lui să și-o pună pentru prietenii săi“ (Ioan 15, 13). El însă și-a pus viața nu numai pentru Apostoli, ci pentru toată lumea, pentru toți oamenii, care au viețuit dintru începutul neamului omenesc, viețuiesc și vor viețui pe fața pământului. Deci s-a jertfit din dragoste nețărmurită și dezinteresată nu numai pentru cei apropiați Lui, ci pentru toți, fără nicio deosebire. Aceasta arată măreția dragostei Lui, care e cu adevărat dragoste dumnezeiască , dragoste dumnezeiască pentru că în ea e dragostea lui Dumnezeu-Tatăl către noi oamenii Dumnezeu, Tatăl Fiului celui veșnic și Tatăl nostru al tuturora, vrând să ne izbăvească de robia păcatului, ne-a iubit așa de mult încât pe singurul Său Fiu L-a trimis în lume, ca prin jertfa acestuia să dobândim viața veșnică , dragoste dumnezeiască pentru că Dumnezeu-Fiul, din dragoste faț de Tatăl și față de noi, a primit să ia „chip de rob“ și s-a făcut ascultător „până la moarte de Cruce“ (Filipeni 2, 7-8). Așadar, Tatăl a binevoit, Fiul a plinit, dăruindu-și viața Lui pentru mântuirea lumii preot HORIA ȚÂRU Limitarea parcării la două ore în centrul Timișoarei nu intră în vigoare Regulamentul telpark rămâne neschimbat Proiectul nu a trecut în CLT Cel mai controversat proiect de hotărâre care a ajuns marți pe masa consilierilor locali timișoreni a fost, fără îndoială, cel privind modificarea Regulamentului Telpark. Intenția Executivului Primăriei și a ADP, societate care administrează sistemul de parcare cu plată Telpark, de a prelungi perioada de taxare a fost aspru criticată de o parte dintre aleșii locali. Dl Ciprian Jichici, liderul grupului consilierilor liberali din cadrul Consiliului Local, a spus: ,Aș dori să le propun domnilor de la ADP să creeze parcări înainte de a veni cu astfel de propuneri”. Șoferii vor fi taxați de luni până vineri tot între orele 8 și 17, și nu de la 8 la 19, așa cum prevedea noul regulament. De asemenea, o altă prevedere care viza taxarea sâmbăta, de la 8 la 13 și o staționare limitată la două ore în preajma piețelor agroalimentare nu va intra în vigoare. Dl Valentin Moldovan, de la PNȚCD, a solicitat în mod expres ca în jurul piețelor autoturismele să poată parca maximum două ore, însă inițiativa sa nu a avut succes. Nu va fi aplicată nici staționarea de cel mult două ore pe 22 de străzi din centrul Timișoarei. Primarul Gheorghe Ciuhandu s-a arătat nemulțumit de reacția consilierilor: „Știu că sunt probleme cu parcările în Timișoara și unele sunt îndreptățite, dar noi am propus 19 puncte în acest proiect, care trebuia, după părerea mea, analizate cu răspundere. Sinele puteau fi aprobate, altele puteau fi respinse. Spre surpriza mea, nici nu s-au mai obosit să le analizeze, deși unele erau de bun-simț, cum ar fi reglementarea staționării în zona piețelor”. D. LUPULESCU Dragi cititori. De la înființarea sa în urmă cu 20 de ani, redacția Agenda a avut o strategie clară privind prețul de difuzare al publicației. Ne-am străduit întotdeauna să îl menținem cât mai jos, tocmai pentru a da posibilitatea unui număr cât mai mare de cititori de a cumpăra Agenda și de a se informa pe larg din paginile săptămânalului. Și am reușit acest lucru, ca dovadă că ultima majorare de preț am aplicat-o în 5 mai 2007, când de la 1,50 lei am trecut la 2 lei. Dar criza economică și financiară care ne-a marcat pe toți, precum și majorările de tarife la utilitățile și serviciile de care avem nevoie pentru editarea, tipărirea și difuzarea săptămânalului ne obligă să creștem prețul. Așa se face că, începând cu acest număr, Agenda costă 2,50 lei. Dar totodată cu acest număr veți putea observa că am făcut unele modificări în ceea ce privește aspectul grafic al fasciculelor Agenda magazin și Agenda TV am folosit o hârtie de calitate superioară și o grafică modernă, care permite un mai mare joc de culori. Nu în ultimul rând, acest număr este însoțit de Suplimentul special de Paște, pe care l-am anunțat de săptămâna trecută. Chiar și în noile condiții, săptămânalul Agenda rămâne, raportat la numărul de pagini pe care îl oferă, publicația cu cel mai mic preț de difuzare de pe piața regională. oi consulate onorifice la Timișoara . Oamenii de afaceri cehi și cei peruani sunt interesați să investească în vestul țării Două noi consulate onorifice se vor deschide la Timișoara, cel mai probabil chiar în acest an. Este vorba despre consulatele Republicii Cehe și Republicii Peru. Ambasadorii acestor țări s-au aflat la Timișoara, în 29 martie. Dl Mircea Băcală, prefectul județului Timiș, și dl Adam Crăciunescu, vicepreședintele CJT, au avut, la Prefectură, o întâlnire cu Excelența Sa dl Petr Dokladal, ambasadorul Cehiei în România. La întâlnire a participat și dl Ștefan Moțoc, candidat pentru postul de consul onorific. Prefectul Mircea Băcală a făcut o prezentare a județului, precizând că, la ora actuală, în Timiș funcționează 16 societăți comerciale mixte româno-cehe și 12 societăți comerciale cu capital integral ceh. E.S. dl Petr Dokladal a afirmat că în Timiș comunitatea cehă numără 300-500 de persoane, iar oamenii de afaceri cehi sunt interesați să investească în județ în infrastructură, energie, agricultură și procesarea produselor agroalimentare. Delegația cehă a mai avut o întâlnire și cu președintele CCIAT, dl Georgică Cornu. O altă delegație a fost cea a Republicii Peru, condusă de E.S. Prof. Dr. Ernesto Pinto Bazarco Bittler, ambasadorul acestei țări în România, înaltul oaspete a avut întâlniri cu dl Gheorghe Ciuhandu, primarul Timișoarei, cu prefectul Mircea Băcală și cu liderul CJT, dl Constantin Ostaficiuc. „Ambasadorul Republicii Peru a venit la Timișoara cu două propuneri. Prima este aceea de înființare a unui Consulat onorific la Timișoara, eveniment ce ar putea să aibă loc în 28 iulie, iar a doua propunere este înființarea unei Case latino-americane, un fel de Centru Cultural reprezentativ pentru cultura hispanică. De asemenea, am înțeles că au propus Primăriei Timișoara ca o stradă din oraș să se numească Peru. Am mai discutat despre posibilitatea găzduirii la Muzeul Banatului sau la Muzeul de Artă a unei expoziții de artă peruană”, a declarat dl Ostaficiuc, în prezent, în Timișoara trăiesc 35 de peruani, majoritatea desfășurând activități economice. LILIANA SEDU Aprilie aduce schimbări în sănătate . Prețul medicamentelor crește, iar programările sunt obligatorii Medicamente mai scumpe, programare la medic cu o zi înainte, incertitudini în ceea ce privește copiata, iar contractul cadru nu aduce vești bune. Așa a început luna aprilie în sistemul sanitar. Astfel, medicamentele se scumpesc cu aproximativ 6,5%. Ministrul sănătății, dl Cseke Attila, a anunțat că majorarea este o consecință a actualizării prețurilor cu rata de schimb leu-euro. Se va lua în calcul un curs de 4,25 lei pentru un euro, față de un curs de 4 lei cât era în prezent. Programarea va fi obligatorie pentru toți cei care apelează la medici. Cabinetele medicale au obligația să afișeze la loc vizibil numărul de telefon la care se pot face programări. încă se așteaptă precizări despre sistemul de copiată din sănătate, cert este însă că acesta nu va fi aplicat de la 1 aprilie. Dacă proiectul care prevede introducerea coplății va trece de Parlament, pacienții vor plăti 5 lei când vor merge la medicul de familie, 10 lei la medicul specialist, 1 leu pentru o analiză de laborator și între 100 și 200 de lei pentru RMN. în această lună, furnizorii de servicii medicale, de medicamente și dispozitive medicale care se află în relație contractuală cu CJAS vor încheia acte adiționale la contractele din 2009, chiar dacă noul contract cadru a fost aprobat. Conform noului act, se modifică modalitatea de finanțare a medicilor de familie. Dacă până în prezent proporția alocată per capita era de 90%, iar pentru servicii 10%, începând din acest an medicii de familie vor primi din fondul asistenței medicale primare 70% per capita și 30% per servicii. Tot ca o noutate, anul acesta, specialiștii CNAS au gândit un nou sistem de compensare a medicamentelor în funcție de clasa terapeutică. Acesta va intra în vigoare de la 1 iulie 2010. Ca răspuns la noile modificări, medicii de familie au anunțat, joi, că nu mai prescriu rețete compensate și gratuite. Aceștia spun că vor consulta bolnavii, dar vor prescrie numai rețete simple de medicamente, pe care bolnavii trebuie să dea bani. SANDA LUPEAN încep lucrările pe Bd. Brâncoveanu pagina 4 Program de Paște la instituții și magazine pagina 7 De astăzi, un nou concurs! Detalii în Agenda magazin