Amfiteatru, 1988 (Anul 22, nr. 1-12)

1988-01-01 / nr. 1

Vibrant omagiu tovarăşului Nicolae Ceauşescu! înaltă cinstire (Urmare din pag. 1) Erou între eroii neamului, revoluţionar neintricat, conducător cutezător, ilustră personalitate a lumii contemporane, ale cărei virtuţi de geniu, puse în slujba celor mai nobile aspiraţii ale poporului român sunt magistral întruchipate în măreţele realizări obţinute în perioada ultimelor două decenii, înscrisă pentru totdeauna cu litere de aur în hronicul devenirii patriei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a imprimat un amplu spirit novator, revoluţionar, de înaltă clarviziune ştiinţifică şi adine realism în toate domeniile vieţii politice, economico-sociale şi spirituale, aplicînd creator adevărurile generale ale materialismului dialectic şi istoric la realităţile societăţii româneşti. Sub impulsul regenerator al gîndirii ştiinţifice şi al impresionantei activităţi revoluţionare ale secretarului general al partidului, în acord deplin cu mutaţiile produse în toate sectoarele vieţii economico-sociale, au cunoscut prefaceri înnoitoare statutul şi locul tinerei generaţii în societate, în ansamblul operei, de o anvergură fără precedent, de dezvoltare accelerată, multilaterală, armonioasă a întregii societăţi româneşti. In acest amplu efort naţional, organizaţia revoluţionară a studenţilor, care a avut privilegiul ca, încă de la înfiinţarea sa, să beneficieze de grija şi atenţia deosebită ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, părintele iubit al tuturor tinerilor României socialiste, şi-a înscris, ca raţiune de a fi a existenţei sale, urmarea fermă, neabătută a politicii partidului, hotărîrea de a transforma exemplul permanent al secretarului general al P.C.Fl., într-un imperativ absolut al angajării revoluţionare a fiecărui student pe frontul înfăptuirii Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. Pornind de la acest strălucit model de luptă şi viaţă revoluţionară, racordindu-se la necesităţile obiective de dezvoltare modernă a ţării, în deplin acord cu mutaţiile structurale produse după Congresul al IX-lea in toate domeniile de activitate economico-socială, învăţămîntul, ştiinţa şi cultura au dobîndit, în strategia construcţiei socialiste a României, o însemnătate deosebită, dovedindu-se, prin înţeleaptă politică a partidului, elemente pivot ale progresului social, factori de seamă ai înfăptuirii obiectivelor de dezvoltare generală a societăţii. Şcoala românească a beneficiat de investiţii uriaşe, care au determinat realizarea unei puternice baze materiale a invăţămintului şi au deschis tinerilor cele mai largi posibilităţi de formare şi afirmare în toate domeniile de activitate, creînd, totodată, condiţiile optime pentru accesul nelimitat la valorile cele mai înalte ale civilizaţiei umane, la patrimoniul ştiinţei şi culturii româneşti şi universale. Aceasta reprezintă deopotrivă şi o înaltă investiţie morală, de profundă încredere, în capacitatea tinerei generaţii universitare, a întregului nostru tineret, de a se pregăti neabătut la nivelul exigenţelor sporite impuse de actuala revoluţie ştiinţifico-tehnică, de însuşi dinamismul economiei noastre, pentru a putea contribui plenar la înfăptuirea marilor obiective ale prezentului şi viitorului. De aceea, studenţimea patriei îşi exprimă, încă o dată, cu prilejul aniversării zilei de naştere şi a celor peste 23 de ani de activitate revoluţionară ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, cele mai calde sentimente de gratitudine şi recunoştinţă pentru condiţiile deosebite de muncă şi viaţă create prin grija partidului şi statului, prin eforturile întregii societăţi, pentru marile posibilităţi de afirmare în toate domeniile de activitate, de care beneficiază astăzi tînăra generaţie universitară a României socialiste. Beneficiind de sprijinul şi îndrumarea nemijlocite sale tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, preşedintele Consiliului Naţional al Ştiinţei şi învăţămîntului, eminentă personalitate a vieţii politice şi ştiinţifice din patria noastră, învăţămîntului superior, cercetării ştiinţifice li s-a conferit un statut politic şi social de o amploare fără precedent, suportul moral de a se înscrie în circuitul mondial de valori spirituale, într-un mod ce onorează pe un Plan superior bogatele tradiţii ale învăţămintului şi ştiinţei româneşti. In acest spirit. Uniunea Asociaţiilor Studenţilor Comunişti din România nu precupeţeşte nici un efort în direcţia dezvoltării în rîndul tinerei generaţii de pe băncile amfiteatrelor, a spiritului de iniţiativă novatoare, a interesului pentru autodepăşirea profesională, precum şi a conştiinţei faptului că exigenţele prezentului şi viitorului fundamentează cu claritate necesitatea formării unor specialişti bine pregătiţi in toate domeniile de activitate, a căror competenţă profesională trebuie să fie asociată cu un larg orizont de cultură şi cunoaştere, în măsură să ofere criterii ferme de orientare intr-o lume a valorilor spirituale aflate într-o continuă evoluţie. Iată de ce, atunci tind Programul Partidului Comunist Român, orientările formulate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului se referă cu clarviziune la asigurarea accesului larg la cultură şi ştiinţă, la democratizarea profundă a actului cultural şi formarea unor specialişti cu un larg orizont de cunoaştere, şcolii superioare, asociaţiilor studenţilor comunişti le este trasată o răspundere de cea mai mare însemnătate pentru educarea multilaterală a tinerei generaţii universitare. La acest moment aniversar, se poate afirma cu deplin temei că nu există pentru tineretul universitar al ţării o îndatorire mai de preţ decât aceea de a învăţa, munci, crea şi cerceta, de a acţiona întotdeauna, în orice împrejurare, în deplină concordanţă cu învăţămintele preţioase adresate cu stăruinţă, profundă dragoste şi generozitate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al P.C.R., sarcinile încredinţate de partid, de Conferinţa Naţională reprezentind pentru studenţimea comunistă un simbol suprem şi mereu viu al nemărginitei abnegaţii faţă de cauza clasei muncitoare, a întregului nostru popor, garanţia împlinirii totale in timpul istoric al patriei, ce poartă pecetea inconfundabilă a geniului creator, a gîndirii şi acţiunii revoluţionare ale minunatului său ctitor, înscriindu-se în conştiinţa neamului sub numele de Epoca Nicolae Ceauşescu. Un ceas solemn de sărbătoare, tînăra generaţie universitară a ţării, animată de cele mai trainice şi adinei sentimente de admiraţie şi fierbinte recunoştinţă pentru exemplul luminos ce o călăuzeşte, îşi asumă angajamentul hotărît, matur şi responsabil de a se implica direct, cu neprecupeţită ardoare, la tensiunea înaltă a spiritului revoluţionar, în vasta şi eroica activitate consacrată dezvoltării generale a patriei, înaintării sale ferme spre culmile luminoase ale socialismului și comunismului. Cristian NICULESCU Secretar al Consiliului U.A.S.GR. Erou intre eroii neamului (Urmare din pag. 1) dentilor, a celor ce vor fi schimbul de mîine al artelor româneşti, creatorii anului 2000. Orientarea statornică spre adevăratul izvor al tinereţii spirituale pe care îl reprezintă arta populară, spre acele teme demne de a fi reprezentate în limbajul figurativ care ne este specific, alese din trecutul de luptă pentru independenţă statală şi libertate socială, ca şi din prezentul construcţiei socialiste, „Ciitarea Omului“ ce edifică un viitor luminos pe pămîntul de la Dunăre şi Carpaţi, sînt tot atîtea comandamente ale întregului învăţămînt superior artistic în anii de după Congresul al IX-lea. Pentru strălucitul strateg al Partidului nostru, arta izvorîtă din popor şi creată pentru popor reprezintă una dintre comorile spirituale cele mai de preţ, iar tovarăşul Nicolae Ceauşescu a repetat cu numeroase prilejuri acest adevăr incontestabil, la întâlniri cu creatori şi oameni de cultură, de la tribuna unor majore evenimente ale vieţii noastre de partid şi de stat. Angajată prin mijloacele ei proprii învastul proces constructiv din patria noastră, şcoala noastră de artă îşi vădeşte caracterul militant, umanist şi patriotic în strînsă legătură cu viaţa şi munca poporului.Cadrele didactice, studenţii Institutului, desfăşurînd o muncă realizată în spiritul exigenţei şi calităţii, o muncă care să reflecte un înalt profesionalism, sunt alături de toţi cei care dau viaţă marilor obiective pe care epoca deschisă de cel de-al IX-lea Congres al partidului le-a pus în faţa naţiunii noastre în vederea înaintării sale rapide pe drumul progresului, al socialismului. Relaţia învăţămint-cercetare-producţie a căpătat o dimensiune nouă, marcînd o perioadă de înflorire a şcolii româneşti, a cărei misiune este formarea unor specialişti de înaltă calificare şi competenţă, cu vast orizont cultural, în măsură să facă faţă problemelor complexe pe care le ridică astăzi atit dezvoltarea culturii în ţara noastră cit şi dezvoltarea bunurilor de larg consum şi vastă utilitate capabile să se impună deopotrivă prin calităţile lor funcţionale şi prin aspectul lor estetic. Evaluînd cu luciditate şi simţ de răspundere, ceea ce am realizat pînă în prezent, faţă de ceea ce urmează să realizăm în perspectivă, conştienţi fiind de marea răspundere pe care o avem in întreaga activitate de învăţâmânt şi creaţie, putem constata că este necesar să intensificăm şi mai mult activitatea de pregătire profesională şi politică a studenţilor noştri, a noastră, a tuturor slujitorilor artei plastice româneşti, pentru a reda şi mai intens, cu mai multă pregnanţă artistică frumuseţile şi armoniile peisajului românesc, portretele contemporanilor noştri, făuritorii tuturor valorilor acestui timp. Nevoia de frumos, ca un corolar firesc al nevoii de mai bine, de mai trainic, face parte integrantă din programul de propăşire a ţârii noastre şi reprezintă o sarcină de onoare a noastră, a tuturor , primită de la conducătorul partidului şi statului Iată de ce, ca un omagiu adus eminentului fiu al poporului român, cadrele didactice, pictorii, sculptorii, artiştii noştri decoratori au evocat şi evocă, cu mijloace adecvate, cu respect şi recunoştinţă, in operele lor, efigia celui dinţii preşedinte al României socialiste, transfigurind în imagini plastice de mare frumuseţe această autentică şi metaforică emblemă a întregii noastre deveniri prezente şi viitoare. La mulţi ani! Ecaterina TEODORESCU Rectorul Institutului de arte plastice „Nicolae Grigorescu" Bucureşti Vie recunoştinţă (Urmare din pag. I) totodată dinamic promovate de partid învăţămintul artistic şi-a consolidat nobila vocaţie educativ-patriotică ; cuvîntul operă şi-a putut asimila astfel cel mai frumos şi cuprinzător înţeles. Adică opera formatoare de cele mai înalte convingeri socialiste, revoluţionare, deschizînd perspectivele optimiste asupra vieţii şi lumii, nutrind afecţiune şi respect pentru făuritorii patrimoniului material şi spiritual al ţării. Mă simt îndemnat pentru a-mi exemplifica spusele să reamintesc că la Iaşi, oraşul în care trăiesc, fiinţează în afara Conservatorului unde ne desfăşurăm activitatea, Universitatea „Al. I. Cuza“, Institutul Politehnic, Institutul de Medicină, Institutul Agronomic, asociaţii ale scriitorilor, muzicienilor, artiştilor plastici, o Filarmonică, o Operă,două teatre, o Editură şi două reviste, numeroase muzee. Că există spaţii optime ce găzduiesc bogate manifestări cultural-artistice, că Festivalul naţional „Cântarea României“ a declanşat în rîndul creatorilor o emulaţie fertilă. Festivalul are între alte consecinţe rodnice şi pe aceea de a fi stimulat talentul şi inspiraţia creatorilor de toate disciplinele artistice. Graţie acestor stări de efervescenţă creatoare, trăim o splendidă renaştere spirituală românească. Iată de ce creatorii de artă, cei ce servesc cultura au permanent datoria de a răspunde cu entuziasm şi înaltă răspundere comandamentelor momentului pe care îl trăim. Vom pune tot talentul pentru toată puterea de muncă pentru îndeplinirea marilor obiective pe care partidul le-a trasat în vederea înfloririi continue a patriei şi a creşterii bunăstării generale, de a crea opere inspirate din viaţa luminoasă a constructorilor socialismului, din efortul lor exemplar prin care prind viaţă minunatele edificii ale Românei de azi şi de miine, orientîndu-ne, profesori şi studenţi, către izvoarele mereu vii şi limpezi ale simţirii populare, către tezaurul gîndirii şi spiritualităţii poporului nostru. Dorim ca opera noastră să servească modelării unui om nou, cu înaltă conştiinţă patriotică şi revoluţionară. Dorim să dăm expresie în forme, sunete şi culori, de certă originalitate, ataşamentului nostim faţă de ţelurile socialismului şi năzuinţele naţionale, să accentuăm mesajul militant al artei, să traducem in faptă, prin mijloacele care ne stau la îndemină, specifice domeniului nostru de activitate, importantele, hotărîri adoptate de Congresul al XIII-lea şi Conferinţa Naţională ale Partidului Comunist Român. Ne exprimăm gratitudinea pentru condiţia demnă la care am fost ridicaţi, pentru fericirea de a trăi intr-o societate a libertăţii, a afirmării impetuoase a creaţiei. Este un prilej fericit de a aduce şi tovarăşei Elena Ceauşescu, care simbolizează pentru noi şi întregul popor forţa creaţiei ştiinţifice româneşti, unanim recunoscută în lume, un fierbinte omagiu. Model luminos de savant cetăţean, om complex, multilateral, îi sunt proprii grija dezvoltării ştiinţei şi artei ca parte integrantă a culturii naţionale. Condiţiile de dezvoltare a artei din patria noastră constituie un îndemn la o sporită responsabilitate care a crescut potrivit exigenţelor estetice pe care le impun în egală măsură nivelul din ce in ce mai ridicat al gustului şi Înalta apreciere a artei noastre peste hotare. Trăim in obştea noastră, România socialistă, intr-o tară condusă de partidul clasei muncitoare, ţară care şi-a câştigat independenţa şi libertatea. Suntem mîndri de această conducere, ne simţim indisolubil legaţi de trecutul nostru progresist şi de prezentul de pe platforma căruia partidul ne conduce spre viitor. Artiştii noştri au înalta menire de a crea imaginile apte să reflecte continuitatea noastră istorică. Pentru condiţia superioară creată, artiştii ţării poartă o vie recunoştinţă tovarăşului Nicolae Ceauşescu, ctitor şi arhitect al României noi, al unei culturi şi arte valoroase, străbătute de nobilele precepte ale umanismului socialist, personalitate fără egal a istoriei noastre contemporane. Cu acest minunat prilej, asociindu-mă tuturor fiilor patriei, adresez tovarăşului Nicolae Ceauşescu, omul care întruchipează cele mai înalte virtuţi ale poporului, ani mulţi de viaţă, sănătate, energie în măreaţa operă de făurire a socialismului şi comunismului, angajindu-ne solemn să susţinem cu toată vrednicia flintelor noastre şi să-i conferim procesului înnoitor al ţării o trăinicie seculară, oglindindu-l în lucrările noastre viitoare. Calda şi curata noastră recunoştinţă pentru omul care a urmărit cu părintească grijă strădaniile noastre artistice. Dan HATMANU Rectorul Conservatorului „George Enescu" la zi amfiteatrum 3