Amfiteatru, 1989 (Anul 23, nr. 1-12)

1989-01-01 / nr. 1

Destine 1 Mai 1939 Măreaţă zi Scrisă-n calendarul României noi cu litere strălucitoare Cînd s-au întîlnit doi tineri cu destine de eroi ai clasei muncitoare Cînd în viitoarea inimilor ridicate pentru dreptate luciri diamantine s-au arătat : două conştiinţe neînfricate pe care nimic nu le-a putut infringe chiar dacă ar fi fost să plătească hotărîrea cu viaţa cu vărsare de sînge Măreaţă zi, îmi place ecoul să-ţi ascult să disting două inimi tinere bătînd unite-n tumult 2- pinttedru LA SARBATOAREA MARELUI EROU Aleasă cinstire Aleasă-i sărbătoarea cînd cîntă toată ţara Acelui ce din luptă făcut-a un destin ! în ianuar s-arată deplină primăvara. Cerul recunoştinţei înalte şi senin ! Garoafe în ghirlande se-nalţă — vii cuvinte, Recunoştinţa noastră împurpurată-n steag, Spre fiul României, iubit şi bun părinte, Studenţii ţării astăzi îndreaptă gîndul drag Vie recunoştinţă, omagiu de lumină în ceas de sărbătoare pentr-un întreg popor: „Să fie viaţa lungă, de fericire plină în ţara ce se-ndreaptă spre mîndru viitor!“ Călin GRIGORESCU Un sentiment înalt Neobosit Eroul, în patria străbună, Vizionar prin secoli şi ctitor luminat, Un cintec nou şi amplu în inimi azi răsună Cind lumea îl serbează pe marele bărbat Izvoare de tărie revarsă-se în fluvii, Mişcînd hidrocentrale clădite în bazalt, Cu flori adevărate ca marile efluvii împodobim cu toţii un sentiment înalt O zi de sărbătoare deplină, românească, în care tot poporul vibrează cu iubire, Ani mulţi cu sănătate şi bucurii, trăiască, Ducînd spre culme ţara mereu spre fericire! Luminiţa PANAIT Sculptură de Horia Flămindu prefigurînd în lupta revoluţionară Zorii comunismului în scumpa noastră ţară ! Angele SASU Privelişti din patrie Asemeni fluviului ce-şi adună apele din rîuri, din pîrîuri, din izvoare, doresc să-mi adun toate sentimentele intr-unui singur, într-o urare fierbinte, precum cuptorul plinii noastre precum soarele mîngîind alese privelişti din patrie Asemeni copacilor ce-şi cresc, sevele-n trunchiuri demne asemeni zăpezilor strălucitoare din piscuri aş vrea să fie urarea mea Asemeni bătăilor inimii de tînăr trăind în hotarele iubirii de glie Dan ANGHEL Pe cel mai iubit dintre oameni, El, una cu soarta ţării fiind Intr-un prezent al destinului, Virtute şi dragoste a dovedit în fapte fără seamăn. Poporul român, stăpîn deplin Peste poporul verbelor sale-n istorie, Poporul român c horă sub tricolor împrejurul eroului drag, Trăieşte, iubeşte, munceşte, sărbătoreşte, Demn de marea lui glorie, Pe luptătorul viteaz, în toate clipele Desfăşurate sub steag. Ileana CERNAT în formă de inimă Cu toate cuvintele vreau, cu toate sentimentele rînduite în versuri de granit cu puterea vîrstei mele, cu toate literele păcii vreau să-i adresez iubitului Conducător celui ce face mai vie Istoria şi ne-o apropie mai mult de suflete cu toate cuvintele ca nişte triluri cu vrednicia acestui popor transmisă din secoli cu vigoarea pădurilor noastre cu toate cuvintele limbii române să-i urăm iubitului Conducător Ani mulţi şi fericire neîntreruptă la cîrma acestei ţări în formă de inimă ! Ana TALFOŞ Eugen Palade - Tinereţe revoluţionară Ani mulţi şi fericire 4 4 Să facem, prieteni, un legămînt curat Cu vorbele, cu gîndul şi cu fapta Că vom urma mereu, neîncetat Gîndirea lui măreaţă, înţeleaptă Să adunăm prinos de mulţumire La sărbătoarea marelui Erou Să îţi urăm ani mulţi şi fericire Şi să-l urmăm în lupta pentru nou ! Mircea SURU Bucurie supremă La noi, verbul bucuriei supreme — a fi, Miezul dulce al fiinţei în verbul sublim — a naşte, înfloritor în candoare, copilul înseamnă deplin a iubi, Gloria, în schimb, verbele luptei cunoaşte. Poporul român, mereu, în istorie, De cînd numele-şi ştie — Aripă dulce de taină, de cintec, De zbor, Verbele graiului său legîndu-şi De sfînta glie, Căreia veşnic îi este Paşnic apărător. Fiecare român, în matca lui de cuvinte din care, cu dor, Arar se desprinde, Murind dacă-ntoarecere n-are, El şi-a trăit prin al verbelor Geamăn popor. Dragostea, naşterea, viaţa Sub al gloriei soare. Să înţelegem acum încă, şi încă, şi încă o dată, Corul de verbe — geniul lor tutelar, Lîngă răbdare şi cuminţenie Nici o pată nu se aşază Pe inima dată de noi în dar. Şi încă o dată să umplem O cupă din florile anotimpului Ziua şi verbul serbează acum Urare Oglindă infinită e patria română Ea vede pînă-n zare istorii de demult, Poporul azi destinul îşi ţine strîns în mînă Şi-a lui cîntare-n suflet o am şi o ascult Vorbeşte despre vremuri de luptă îndirjită Cînd proletariatul revendica dreptatea Şi-a fostsă vină ziua visată şi dorită Cînd steagul roş al luptei strălumină cetatea Şi-n fruntea celor vajnici a mers viteaz un tînăr Şi în a lui privire ardeau luceferi mari Acum la sărbătoarea-i să-i adresăm urate Fii dragi ai ţării mele, revoluţionari ! Liliana GHICULESCU Vocabularul iubirii Lumini feerice cuprind acum crestele munţilor întîia lună din an întîiul gînd al unei naţiuni sînt cuvinte din nepreţuitul vocabular al iubirii în care rostind patrie ne gîndim la el rostind părinte ne gîndim la el cuvinte întipărite în aur cuvinte stemă cuvinte drapel cînd spunem viaţă nouă ne gîndim la el cuvinte stemă, aprinse, cuvinte drapel Ionel ŞERSAN Vasile Pop Negreşteanu — Vizită de lucru