Amicul Poporului, 1937 (Anul 77)

Numerele paginilor - 3

Regentul anului 1937 este Saturn. Toţi astronomii socoteau că Saturn este steaua cea mai depărtată de la Soare. Şi fiindcă ei, pe la 1781, nu ştiau de Uranus, descoperit în anul acesta, care este şi mai îndepărtat, au făcut o mică greşeală, ce li se poate ierta. Saturn este mai îndepărtat, ca Jupiter, şi şi mai îndepărtat, ca Marte, de Soare şi de Pământ. Aceste trei planete se numesc rătăcitoarele de sus, din contră Venus şi Mercur, cari sunt mai aproape de Soare şi Pământ cele de jos. Suprafaţa lui Saturn este de peste 97 ori mai mare ca a Pământului. Saturn încunjură Soarele în 29 ani 164e zile. Un an de pe Saturn este aproape aşa de lung ca 30 ani de pe Pământ. Se învârte în 10 ore 14 minute în jurul osiei sale şi are lipsă de peste 10 mii de zile pentru a face odată ocolul în jurul Soarelui. In mitologia celor vechi, Saturn este zeul timpului, patronul bătrânilor şi îngrijitorul agriculturii şi totdeauna este desemnat ca om bătrân, cu coasa în mână şi la picioare cu un căprior. Este regentul anului tot la 7 ani. Pe la începutul lui Ianuarie Saturn răsare pe la miezul nopţii, la mijlocul lui Februarie către ora 10 seara şi, prin 22 Martie, se poate vedea toată noaptea. Pe la mijlocul lui Iunie apune la miezul nopţii, pe la începutul lui August pe la ora 10 seara. Către mijlocul lui Decemvrie răsare la ora 3 dimineaţa, întunecimile de soare şi de lună din anul 1937. Timpul socotit după Europa de Est. In anul 1937 vor avea loc 2 întunecimi de soare şi 1 de lună, nevizibile în Europa centrală. I. întunecimea totală de soare, în 8 iunie. Se va putea vedea în Polynesia, Oceanul Pacific, în partea de Sud- Vest a Americei de Nord, în America centrală, pe insulele Antile şi în partea de Nord-Vest şi Vest a Americei de Sud. II. întunecimea parţială de lună, în 18 Noemvrie. Va fi întunecată o şeptime a lunei. întunecimea va fi vizibilă în partea extremă de Nord şi Nord-Vest a Europei, în Anglia, în Oceanul Arctic, în partea de Nord a Oceanului Atlantic, în America de Nord şi de Sud, în Oceanul Pacific, în Australia de Est şi în partea de Nord-Est şi centrală a Asiei. III. întunecimea inelară de soare, în 2 şi 3 Decemvrie. întunecimea se va putea vedea în partea de Est a Asiei, în Japonia, pe insulele Sunda de Est, pe Filipine, Polynesia, Oceanul Pacific şi în partea de Vest a Americei de Nord. Semnele cronologice pe anul 1937. Iul.1 Cal. Cal. Grog. Drugul soarelui .... 25 Indiciul(Nrul roman) . .5 Mâna anului...................3 Numărul de aur . . . . 19 Drugul lunii........................ 16 Epacta......................... . XVII Slova păscăliei ....A Cercul solar . . . . 14 Temelia Lunei................... . 29 Litera Duminecii . . . .C