Analele Univesităţii Bucureşti - Istorie, 1987 (Anul 36)

57 LOCUL ȘI ROLUL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Român. Indisolubil legată de personalitatea tovarășului Nicolae Ceaușescu, de contribuția sa hotărîtoare ca om politic și teoretician de prim rang al luptei contemporane pentru socialism și comunism, pentru pace și progres social, bogata activitate creatoare pe tărîm ideologic a Partidului Comunist Român oferă soluții originale, izvorâte din realitățile concrete ale țării în conexiune cu tendințele evoluției lumii contemporane. Idei originale, izvorîte din analize duse pînă la esență, caracterizează concepția Partidului Comunist Român, gîndirea secretarului său general în problemele teoretice și practice ale socialismului. Ele îmbrățișează o arie larg cuprinzătoare, sunt marcate de realism și luciditate pentru că privesc în față procesele specifice pe care le traversează acum istoria mondială. De aceea au constituit și constituie o prioritate în activitatea ideologică a partidului nostru evaluarea corectă a raporturilor dintre specificul și particularul ce se întruchipează în diversitatea de structuri economice, politice și culturale, în identități etnico-naționale, în evoluții istorice diferențiate de la țară la țară, de la popor la popor — pe de o parte — și legile generale ale istoriei — pe de altă parte —, determinarea exactă a dialecticii raporturilor dintre general și particular. Concepția despre unitatea dintre orânduirea socialistă și istoria națională, viziunea asupra socialismului ca societate în care o totalitate de laturi și componente economice, politice, organizatorice, culturale, ideologice, umane se găsesc și se dezvoltă într-o indisolubilă interdependență reciprocă, prevalența calității, depășirea vechiului prin nou — iată doar cîteva din cadrele de bază ale interpretării științifice, corecte, marxiste a socialismului contemporan, concepție la care tovarășul Nicolae Ceaușescu a adus și aduce o contribuție de remarcabilă substanță. După cum este cunoscut, o dimensiune originală a gîndirii marxiste, a spiritului revoluționar este curajul exprimării adevărului. Această dimensiune a spiritului revoluționar caracterizează partidul nostru, gîndirea tovarășului Nicolae Ceaușescu. De aceea, în repetate rînduri, partidul și-a pus și a pus în fața opiniei publice problemele de fond ale construcției socialismului, avertizînd că fiecare pas înainte al societății noastre socialiste devine cu necesitate un act de discernămînt și de evaluare, un moment al creației conștiente. Și, tot de aceea, P.C.R., tovarășul Nicolae Ceaușescu au pus și pun ca problemă de importanță decisivă pentru dezvoltarea societății noastre socialiste participarea întregului popor la toate aceste acte de discernămînt și de evaluare, la toate actele creației conștiente. Democrația, în concepția profund originală și de amplă anvergură a Secretarului general al Partidului Comunist Român trebuie să fie una dintre articulațiile de rezistență ale superiorității istorice a orînduirii socialiste. Societatea socialistă se constituie ca arie de convergență, arie pe care se întîlnesc, armonizîndu-se reciproc, democrația politică și democrația economică, dezvoltarea intensă, multilaterală, modernă a forțelor de producție și o nouă calitate a vieții, libertatea socială și responsabilitatea pentru formarea conștiinței socialiste a oamenilor muncii, rezolvarea deplină a problemei naționale și solidaritatea patriotică a întregului popor, crearea avuției materiale și a patriotismului spiritual al societății, dezvoltarea multilaterală internă și participarea activă la marile cauze contemporane ale omenirii.0. Marea însemnătate a operei teoretice și practice desfășurate de Partidul Comunist Român, în frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu, se reflectă în numeroase planuri ale dinamicii societății noastre socialiste, în succesele dobîndite pe calea progresului social multilateral. Gîndirea teoretică vie, creatoare, promovată 10 10 Vezi detalii în Ion Mitran, op. cit., p. 125—143.