Apărarea Patriei, ianuarie 1952 (Anul 8, nr. 17-26)

1952-01-22 / nr. 17

2 APĂRAREA PATRIEI Nr. 17 (1701) A 28-a comemorare a morții lui Vladimir Ilici Lenin Raportul prezentat de P. N. Pospelov la ședința solemnă de doliu de la Mosco MOSCOVA, 21 (Agerpres). — TASS transmite Raportul prezentat de Piotr Pospelov, directorul Institutului Marx-Engels- Lenin, la ședința solemnă de doliu închinată comemorării a 28 ani de la moartea lui Vladimir Ilici Lenin . Au trecut 28 de ani din ziua tristă când nie-a părăsit Vladimir Ilici Lenin, cel mai mare geniu al omenirii, conducătorul iubit, părintele și Învățătorul oamenilor muncii din întreaga lume, învățătura nemuritoare a lui Lenin, desvoltată de marele continuator al operei sale,tovarășul Stalin, stăpânește astăzi mintea și inima omenirii muncitoare, arată omenirii calea eliberării din lanțurile capitalismului, calea înoirii lumii pe baza socialismului. Leninismul — marxismul epocii imperialismului și a revoluțiilor proletare —dovedește cu fiecare an tot mai mult măreața și atot biruitoarea sa forță,drept busolă și far sigur pentru toți servește constructorii socialismului și comunismului, pentru toți luptătorii împotriva imperialismului, împotriva robiei capitaliste. La prima aniversare a morții lui V. I.Lenin, tovarășul Stalin scria: „ Lenin și Stalin au luptat ani de-a rândul împotriva oportuniștilor, pentru crearea unui partid marxist revoluționar de tip nou, care să se deosebească principial de vechile partide reformiste ale Internaționalei a II-a, au luptat pentru crearea unui partid capabil să ducă proletariatul la cucerirea puterii, capabil să înfăptuiască înoirea lumii pe baza socialismului. Zilele trecute, la 18 ianuarie 1952, s-au împlinit 40 de ani de la unul din cele mai importante evenimente din viața partidului nostru, conferința de la Praga, din 1912, care a isgonit din partidul clasei muncitoare pe trădătorii menșevici și a consacrat existența de sine stătătoare a Partidului Bolșevic, pus bazele partidului marxist revoluționara de tip nou — partidul leninismului. Când a isbucnit primul război mondial, partidele reformiste ale Internaționalei a II-a, descompuse din punct de vedere politic de leaderii oportuniști — agenți ai burgheziei în mișcarea muncitorească — au trădat cauza solidarității internaționale a muncitorilor și au început să sprijine războiul imperialist sub lozincile mincinoase ale „apărării patriei“, în realitate însă în numele intereselor egoiste și tâlhărești ale imperialiștilor. . Numai Partidul Bolșevic, partidul marxist revoluționar de tip nou, a salvat steagul solidarității internaționale a muncitorilor, s-a ridicat împotriva războiului imperialist, pentru răsturnarea guvernelor imperialiste, pentru o ieșire revoluționară din războiul imperialist. In anii războiului, partidul lui Lenin- Stalin s-a înarmat ideologicește cu învățătura leninistă despre războaiele drepte și nedrepte, despre căile de luptă împotriva războiului imperialist. Partidul s-a înarmat cu geniala învățătură leninistă despre posibilitatea victoriei socialismului la început în câteva țări capitaliste, sau chiar într'una singură. Intr'unul din momentele cele mai grele din istoria partidului nostru, după zilele din iulie 1917, când guvernul imperialist al lui Cherenschi deslănțuise împotriva partidului o crâncenă prigoană, Lenin, ascunzându-se în ilegalitate, scria despre Partidul Bolșevic cuvintele inspirate: „Avem încredere în el, în el vedem înțelepciunea, onoarea și conștiința epocii noastre“. In epoca imperialismului, când miliardarii și milionarii, cuprinși de demență politică și de sete canibalică de supraprofituri de război, au condamnat popoarele la războaie imperialiste, la nenorociri și suferințe de nedescris, Lenin vedea în Partidul Comunist înțelepciunea epocii noastre. Lenin vedea în Partidul Comunist marea forță care poate arăta popoarelor cum să lupte pentru a pune capăt războaielor imperialiste, marea forță care poate însufleți popoarele in această luptă. In epoca imperialismului, când capitalismul muribund și intrat în putrefacție săvârșește cele mai mârșave și bestiale crime pentru a menține puterea tot mai șubredă a sclavagiștilor capitaliști, când înseși noțiunile de onoare și conștiință sunt declarate de imperialiști o „himeră“ inutilă, Lenin a văzut în Partidul Comunist conștiința incoruptibilă a epocii noastre, marea forță care salvează viața, onoarea și libertatea popoarelor. , In 1917, Lenin și Stalin au văzut că lanțul imperialismului poate fi mai curând rupt în Rusia. De aceea, conducătorii revoluției, Lenin și Stalin, au condus cu încredere partidul și clasa muncitoare la victoria revoluției socialiste sub lozinca „Toată puterea — Sovietelor !“ Partidul Bolșevic a știut să demaște în fața poporului partidele moșierești și capitaliste (sutele negre, cadeții), partidele mic burgheze, conciliatoare (socialiștii-revoluționari, menșevicii și ceilalți), care au devenit apărători ai capitaliștilor și moșierilor, la chei ai imperialiștilor. Partidul lui Lenin-Stalin a cucerit încrederea majorității poporului și a venit la putere pentrucă a acționat în fapt ca singurul partid antimoșieresc, anticapitalist, singurul partid în măsură să pună capăt războiului imperialist, dominației capitaliștilor și moșierilor, sa asigure o adevărată putere populară. „Noi, Partidul Bolșevic, am reușit să convingem Rusia. Am reușit să o cucerim din mâinile celor bogați pentru cei săraci, din mâinile exploatatorilor pentru cei ce muncesc“ — scria Lenin la începutul anului 1918. In cuvântarea sa istorică din 26 octombrie 1917, care cfprinnîn expunerea de motive la decretul asupra păcii, Lenin a precizat în mod genial în ce rezidă forța invincibilă a tânărului stat proletar, în conștiința maselor. Lenin a arătat în ce constă deosebirea principială dintre ideia noastră despre forță și concepția burgheză despre forță. „In concepția burgheză, spunea Lenin, forța există atunci când masele merg „Păstrați amintirea lui Ilici, iubiți-i și studiați-i pe Ilici, învățătorul și conducătorul nostru. Luptați împotriva dușmanului dinăuntru și din afară și sdrobiți-i, așa cum ne învață aici. Creați o viață nouă, un fel nou de viață, o cultură nouă, așa cum ne învață Ilici. Nu ocoliți niciodată munca măruntă, căci din munca măruntă se clădește tot ce e măreț — iată una din importantele porunci ale lui Ilici“. Oamenii sovietici, conduși de marele partid al lui Lenin-Stalin, au obținut victoriile de importanță istorică mondială ale socialismului, deoarece au luptat împotriva dușmanului dinăuntru și din afară și l-au sdrobit, au creat o viață nouă, așa cum ne-a învățat Ilici, urmând poruncile nemuritoare ale lui Lenin. Chezășia invincibilității Partidului Comunist și a poporului sovietic constă în faptul că urmează în toate poruncile lui Lenin, că în întreaga lor activitate sunt călăuzite de îndrumările înțelepte ale marelui continuator al operei lui Lenin — tovarășul Stalin, orbește la măcel, supunându-se ordinelor guvernelor imperialiste. Burghezia recunoaște că un stat este puternic, numai atunci când el este în stare, ca, folosind întreaga putere a aparatului guvernamental, să arunce masele acolo unde vor guvernanții burghezi. Alta este ideia noastră despre forță. In concepția noastră, un stat este puternic prin conștiința maselor. El este puternic atunci când masele știu totul, pot să judece despre toate și fac totul în mod conștient“. Întreaga istorie a Statului Sovetic, creat de geniul lui Lenin, arată că el este puternic prin conștiința maselor, care apără patria lor socialistă cu cea mai mare dârzenie. „Acum suntem defensiști, dela 25 octombrie 1917, dar această zi, suntem pentru apărarea patriei. Deoarece am dovedit în fapt ruperea noastră de imperialism a arătat Lenin. Războiul civil, care ne-a fost impus de clasele sdrobite de revoluție ale moșierilor capitaliștilor și de statele imperialiste, care au și început intervenția armată împotriva țării noastre, s-a încheiat prin victoria poporului sovietic. Planurile imperialiștilor americanoanglo-francezi și ale celorlalți imperialiști, planurile hooverilor și urgharzilor, care visau la împărțirea și subjugarea Rusiei, au suferit un eșec. Poporul sovietic a izgonit de pe teritoriul său pe ocupanții străini, care au pricinuit poporului nostru suferințe grele, ce nu pot fi date uitării, și mari pagube materiale. Republica Sovietică a repurtat victoria asupra hoardelor intervenționiștilor și alb-gardiștilor pentru că nucleul conducător al spatelui frontului și al frontului Armatei era Partidul lui Lenin-Stalin, puternic Roșii prin unitatea și coeziunea sa, neîntrecut prin priceperea sa de a organiza mase de milioane. „Dacă Rusia a rezistat presiunii imperialismului mondial — spunea tovarășul Stalin în 1921 — dacă a repurtat o serie de succese serioase pe fronturile externe, dacă în decurs de doi, trei ani s-a desvoltat devenind o forță care zguduie temeliile imperialismului mondial, ea datorează aceasta, între altele, Partidului Comunist, strâns unit, călit în lupte și făurit din oțel dur, care nu a căutat niciodată să aibă un număr cât mai mare de membri, socotind că grija sa principală trebue să fie îmbunătățirea calitativă a compoziției sale“. Statul Sovietic a dat dovadă, încă din primii ani ai existenței sale, de o uriașă forță moral-politică, de trăinicie și stabilitate, deși, din punct de vedere tehnico-economic, țara noastră era pe atunci încă înapoiată și slabă în comparație cu statele capitaliste mai puternice. Făcând bilanțul drumului parcurs de partid și de Statul Sovietic, Lenin spunea la cel de al XI-lea Congres al partidului : ....Și ceea ce a fost cucerit de Revoluția Rusă, — nu mai poate fi luat înapoi. Nicio putere din lume nu poate lua înapoi aceste cuceriri, după cum nicio putere din lume nu poate lua înapoi ceea ce a creat Statul Sovietic. Este o victorie istorică de importanță mondială“. In ultima sa cuvântare rostită la plenara Sovietului din Moscova, Lenin spunea cu cea mai adâncă convingere că „socialismul nu mai este acum o chestiune de viitor îndepărtat“, că partidul nostru va ști să ducă poporul la victoria socialismului. Sub conducerea lui Lenin și Stalin, partidul a realizat cu succes în politica sa o cotitură atât de radicală ca trecerea de la politica „comunismului de război“ la noua politică economică, la politica folosirii relațiilor de schimb, menită să întărească alianța dintre muncitori și țărani, să elimine elementele capitaliste și să asigure construirea fundamentului economiei socialiste. S-au adeverit prezicerile lui Lenin, au fost îndeplinite poruncile lui cu privire la construirea societății socialiste. Sub conducerea înțeleaptă a tovarășului Stalin, Partidul Comunist a apărat poruncile lui Lenin împotriva tuturor atacurilor dușmanilor leninismului, a știut să însuflețească poporul sovietic cu țelurile mărețe ale construirii societății socialiste în țara noastră, a sdrobit pe toți dușmanii socialismului, încercările lor de a zădărnici opera de industrializare socialistă și de colectivizare a agriculturii, a adus țara noastră la victoria socialismului. Pe baza orânduirii sovietice și a uriașului avânt muncă al maselor populare, țara noastră Î11 a lichidat, într-o perioadă istorică extrem de scurtă, în anii cincinalelor staliniste, înapoierea sa tehnică, economică și culturală și s-a transformat, dintr'o țară agrară înapoiată, într'o mare putere socialistă, industrial-colhoznică. Potențialul tehnico-economic al Țării Socialismului, care a crescut imens, îmbinat cu forța moral-politică invincibilă a poporului sovietic, au permis nu numai să se țină piept atacului mișelesc al Germaniei hitleriste, care dispunea de tehnica și economia întregii Europe ocupate, ci și să fie sdrobită G Germania fascistă și Japonia imperialistă și să fie eliberate popoarele Europei de sub jugul fascist. Se poate spune cu toată tăria că numai Statul Sovietic, puternic prin conștiința maselor și prin unitatea moralpolitică a poporului, numai patrioții sovietici conduși de Partidul lui Lenin-Stalin au putut să reziste încercărilor nemaiauzit de grele din prima perioadă a războiului și să repurteze victoria deplină asupra dușmanului de moarte al omenirii — fascismul german. Victoria de importanță istorică mondială, repurtată de Uniunea Sovietică asupra Germaniei fasciste și Japoniei imperialiste, a dat posibilitate popoarelor dintr'o serie de țări din Europa și Asia să-și ia soarta în propriile lor mâini, a înlesnit victoria regimului de democrație populară într-o serie de țări din Europa Centrală și de Sud-Est, a înlesnit victoria marii revoluții populare din China. S-a schimbat radical întreaga șinoi trăiri în marea epocă stalinistă a desăvârșirii construirii societății socialiste și a trecerii treptate spre comunism. „De la capitalism — scrie Lenin în articolul său „Sarcinile proletariatului în revoluția noastră“ — omenirea poate trece direct numai la socialism, adică la stăpânirea în comun a mijloacelor de producție și la repartiția produselor după munca fiecăruia. Partidul nostru privește și mai departe: în mod inevitabil, socialismul trebue să se transforme treptat in comunism, pe al cărui steag e scris: „Fiecare după capacitatea sa, fiecăruia după trebuințele sale“. Lenin a arătat că pentru trecerea la comunism întreaga economie a țării trebue să fie trecută pe baza tehnică cea mai înaintată. „Comunismul este Puterea Sovietică plus electrificarea întregii țări“ — a arătat Lenin în repetate rânduri. Lenin a spus: „In comparație cu productivitatea muncii din societatea capitalistă, comunismul înseamnă o productivitate superioară a muncii depuse de muncitorii liberi, conștienți, uniți, care folosesc o tehnică înaintata“. Lenin a arătat că pentru trecerea treptată la comunism sunt necesare următoarele condiții fundamentale: a) Obținerea unei productivități superioare a muncii pe baza tehnicii noi superioare, în industrie și agricultură, pe baza creșterii necontenite a forțelor de producție; b) Educarea unei conștiințe comuniste. Educarea unui om nou, pentru care mumca să devină „prima necesitate vitală“. Tovarășul Stalin a desvoltat mai departe teoria leninistă a posibilității construirii socialismului într-o singură țară și a ajuns la geniala concluzie teoretică că construirea comunismului în țara noastră este posibilă și în cazul când încercuirea capitalistă ar continua să existe. Această concluzie a dat partidului și poporului sovietic măreața perspectivă a luptei pentru victoria comunismului. Cu un uriaș avânt creator, întreg poporul sovietic construește marile construcții staliniste ale comunismului, puternicele centrale hidroelectrice, giganticele canale de irigației. Marile construcții ale comunismului, împreună cu planul de transformare a naturii, care este realizat cu succes, constitue una din cele mai importante verigi în crearea bazei tehnico-materiale a comunismului. In țara noastră vor apare noi izvoare de sporire a bogăției obștești, a bunurilor necesare traiului, a belșugului de produse alimentare și de îmbrăcăminte. Dependența agriculturii de capriciile naturii se va reduce considerabil, constructorii comunismului își vor subordona din ce în ce mai mult natura. Se împlinește cunoscuta prezicere a lui Engels că, devenind stăpânii existenței lor sociale, oamenii „vor deveni, ca urmare a acestui fapt, stăpânii naturii“. In epoca construirii comunismului crește tot mai mult înzestrarea industriei, a agriculturii, a transporturilor și a construcțiilor, cu o tehnică nouă, superioară, care permite mecanizarea proceselor de producție care necesită un mare volum de muncă, ușurarea muncii și asigurarea creșterii necontenite a productivității muncii, luație internațională. S-a format puternicul lagăr al păcii, socialismului, democrației. S-a schimbat raportul de forțe între sistemul capitalist și sistemul socialist, a progresat opera de înoire a lumii pe baza democrației și socialismului. Poporul sovietic și întreaga omenire progresistă vor fi totdeauna recunoscătoare marelui inspirator și organizator al tuturor victoriilor noastre, tovarășul Stalin, al cărui geniu politic, organizatoric și strategic, a salvat viitorul omenirii ! In întreaga sa activitate de transformare revoluționară a societății, partidul marxist de tip nou se călăuzește după legile de desvoltare a societății, pe care și le însușește în mod științific, după măreața știință a marxism-leninismului. In aceasta constă uriașa superioritate a partidului nostru și a partidelor comuniste și muncitorești frățești față de toate partidele burgheze și față de partidele mic-burgheze conciliatoare. „Numai partidul nostru încotro să îndrumeze lucrurile și se duce înainte cu succes — arată tovarășul Stalin. Cărui fapt îi datorește partidul nostru această superioritate a sa ? Faptului că este un partid marxist, un partid leninist, faptului că se călăuzește în activitatea sa de învățătura lui Marx, Engels și Lenin. Nu încape îndoială că atâta timp cât vom rămâne credincioși acestei învățături, atâta timp cât vom ști să mânuim această busolă, vom avea succese ia muica noastră“ — ne învață tovarășul Stalin, întreg mersul istoriei a confirmat și confirmă cuvintele lui Lenin că bolșevismul a arătat calea justă pentru salvarea de ororile războiului și imperialismului. Partidele comuniste frățești, care înfăptuesc opera de înoire a lumii pe baza socialismului, se călăuzesc după măreața experiență istorică și după mărețul exemplu istoric al partidului lui Lenin-Stalin. In orânduirea burgheză, folosirea mașinilor este limitată de interesele egoiste ale capitalistului, care folosește mașina numai atunci când aceasta îi promite o sporire a profiturilor. In socialism, îndeosebi în epoca transformării treptate a socialismului în comunism, crește tot mai mult rolul mașinilor și al tehnicii noi. Se adeverește prezicerea lui Marx că „într'o societate comunistă mașina ar avea cu totul altă posibilitate de acțiune decât în societatea burgheză". Capacitatea de a mânui cele mai complexe mecanisme, de a stăpâni cele mai înaintate metode de muncă, lupta pentru un înalt nivel tehnic în producție, priceperea de a aplica în producție știința și cunoștințele tehnice, inițiativa creatoare, grija accelerarea ritmului producției, paralel pentru cu îmbunătățirea calității producției, lupta pentru economie de materii prime, energie electrică, combustibil și materiale — constitue trăsăturile caracteristice ale întrecerii socialiste în etapa actuală. Constructorii comunismului nu uită nicio clipă și îndeplinesc una din principalele porițnci ale lui Lenin, indicată de tovarășul Stalin de „a nu ocoli niciodată munca măruntă, căci din munca măruntă se clădește tot ce e măreț". Minutele și secundele economisite, kilogramele de materii prime și materiale economisite, totalizate la scara uriașă a întreprinderilor noastre și a țării noastre se transformă în mărimi considerabile, în sute de mii și milioane. Educația comunistă a oamenilor muncii este sarcina cea mai importantă în lupta pentru construirea societății comuniste. Munca conștiincioasă a fiecărui om sovietic, potrivit capacității sale, este una din cele mai importante condiții pentru trecerea treptată la societatea comunistă, orn care, pentru fiecare membru al societății, munca va deveni prima necesitate vitală în care, pe baza conștiinței ridicate și a abundenței depline de bunuri necesare traiului, se va putea trece treptat la repartiția după trebuințe. Desvoltarea și întărirea necontenită a proprietății obștești socialiste, lupta împotriva rămășițelor capitalismului, constitue o condiție neapărată a înaintării cu succes a poporului sovietic spre comunism. Partidul Comunist și Statul Sovietic educă pe oamenii sovietici în spiritul unei atitudini pline de grijă față de proprietatea obștească socialistă, luptă neobosit împotriva lipsei de spirit gospodăresc, împotriva risipei, împotriva atitudinii neglijente și condamnabile față de proprietatea obștească, împotriva diferitelor tendințe contrarii intereselor statului Sub conducerea partidului lui Lenin- Stalin, poporul sovietic construește cu succes societatea comunistă. Un pas important pe calea creării bazei tehnico-materiale a comunismului a fost îndeplinirea înainte de termen a primului plan cincinal de după război, fapt care are o uriașă importanță internațională. Realizările popoarelor Uniunii Sovietice care au îndeplinit cu succes planul cincinal de după război, care au repurtat în 195) o serie de noi victorii remarcabile pe frontul construirii comunismului, nu numai că au sporit tăria forțelor păcii și democrației în întreaga lume, dar au și deschis în fața popoarelor tuturor țărilor perspectivele unui viitor luminos. Astăzi putem spune că comunismul nu mai este o problemă de viitor îndepărtat, că el crește și va continua să crească din măreața muncă creatoare a oamenilor sovietici, din noile succese ale științei și tehnicii In Ianuarie 1918, când lua naștere și se întărea tânăra Republică Sovietică, Lenin a spus la cel de al treilea Congres al Sovietelor din întreaga Rusie, că mișcarea popoarelor spre socialism, mișcare care a început și în avangarda căreia pășește clasa muncitoare rusă, este invincibilă. „Republica noastră socialistă a Sovietelor — arăta Lenin — va sta ferm, ca o făclie a socialismului internațional și ca un exemplu pentru toate masele muncitoare. Acolo — încăerări, război, vărsare de sânge, milioane de victime, exploatarea capitalistă, aici — o adevărată politică de pace, și o Republică Socialistă a Sovietelor". Niciodată nu a fost atât de evident marele contrast dintre cele două lumi — lumea capitalismului muribund și intrat în putrefacție, care împinge omenirea în prăpastia unor noi războaie de exterminare, și lumea socialismului, care și-a dovedit invincibila forță vitală, care duce o consecventă politică leninist-stalinistă de pace și care constitue unica speranță a omenirii în lagărul capitalismului — cursa turbată a înarmărilor, risipa nebunească a forțelor de producție, îndemnurile canibalice la un nou război, propovăduirea bestialei „legi a junglei“, a „politicii de forța" imperialiste, propovăduirea jafului, a morții și a distrugerii. In lagărul capitalismului — înăsprirea fără precedent a exploatării capitaliste, a asupririi naționale, ațâțarea urii de rasă și a urii naționale, reînvierea fascismului, înrăutățirea continuă a situației oamenilor muncii ca urmare a politicii cursei înarmărilor, a creșterii prețurilor și inflației. Până și în presa burgheză americană încep să se audă glasuri care condamnă sistemul nebunesc, nerușinat și neomenos al transformării războiului într'un „business“, într’o întreprindere profitabilă, într’un mijloc de îmbogățire deșănțată și de menținere artificială a economiei capitaliste intrate în putrefacție. Ziarul provincial american NEWS a publicat recent scrisoarea generalului american în retragere Holdridge, care a dat în vileag mincinoasa propagandă a presei americane, declarând: „Războiul Constitue business-ul Americii. „Concernul asasinatelor“ a devenit principala noastră întreprindere, în care investim anual 100 miliarde dolari. Dacă am pierde pe neașteptate această sursă de profituri, economia noastră s’ar prăbuși într'o singură zi". In lagărul socialismului și democrației o adevărată politică de pace și lupta pentru pace, inexistența unor oameni și grupuri interesate în război, creșterea impetuoasă a forțelor de producție, politica egalității în drepturi și a prieteniei între popoare, marile construcții care transformă natura, patosul muncii pașnice, constructive creatoare. In lagărul socialismului — ridicarea continuă a nivelului material și cultural al oamenilor muncii, progresul continuu pe baza într’ajutorării frățești a tuturor țărilor și a tuturor popoarelor care fac parte din lagărul socialismului și democrației. Marea superioritate a căii socialiste de desvoltare este confirmată acum nu numai de experiența istorică a Uniunii Sovietice, ci și de experiența țărilor de democrație populară. In 1922, Lenin spunea că guvernele capitaliste apreciau războiul imperialist „din punctul de vedere a ceea ce ei văd sub nasul lor", ele neînțelegând la ce consecințe duc contradicțiile și calamitățile războiului. „Noi, comuniștii, — a arătat Lenin, — spuneam că apreciem războiul mai profund și mai just, că contradicțiile și calamitățile lui acționează infinit mai larg decât cred statele capitaliste și, privind de la o parte țările burgheze învingătoare, noi spuneam, își vor aminti ele, nu odată, de prezicerile noastre și de aprecierea dată de noi războiului și consecințelor lui". In 1926, când burghezia internațională începuse deja să pregătească al doilea război mondial, tovarășul Stalin a prezis și a avertizat că o a doua încercare de reîmpărțire a lumii „va costa capitalismul mondial mult mai scump decât prima”. Istoria a confirmat geniala previziune tovarășului Stalin. Dacă in urma primului război mondial și a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, din sistemul capitalist s'au desprins circa 140 milioane oameni — o șesime a globului pământesc — și s-a deslănțuit criza generală a capitalismului, în urma celui de al doilea război mondial și a victoriei socialismului asupra fascismului, numărul oamenilor desprinși din sistemul capitalist sa ridicat la mai mult de 800 milioane; s'a format marele lagăr al păcii, socialismului și democrației. A luat naștere mișcarea partizanilor păcii, o mișcare puternică, fără precedent în istorie, organizată, care cuprinde toate popoarele și toate țările și care împiedică pe imperialiști să prindă popoarele în mreaja minciunii și să le atragă într'un război. „Pacea va fi menținută și consolidată, — ne învață tovarășul Stalin, — dacă popoarele vor lua în propriile lor mâini cauza menținerii păcii și o vor apăra până la capăt". ■ Cuvintele înțelepte ale tovarășului Stalin au însuflețit popoarele la o luptă și mai activă pentru menținerea păcii. Cele 600 milioane semnături pe Apelul pentru încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri exprimă voința unanimă de pace a popoarelor și constitue un serios avertisment dat ațâțătorilor la război. Ca urmare a celui de al doilea război mondial, criza generală a capitalismului a intrat într'o nouă etapă și, fără îndoială, se va agrava și se va adânci din ce în ce mai mult. Cresc contradicțiile în lagărul imperialiștilor. Deosebit de mult s-a agravat în actuala perioadă criza întregului sistem colonial al imperialismului. Sutele de milioane de oameni ai popoarelor Asiei, care formează manoastre, din creșterea necontenită a productivității muncii și din ridicarea nivelului material și cultural al oamenilor sovietici. Dacă sistemul socialist a și dovedit superioritatea sa incontestabilă față de sistemul capitalist, cu atât mai vizibilă și mai evidentă, în comparație cu orânduirea capitalistă, este superioritatea societății comuniste, care se desvoltă treptat din socialism,joritatea populației globului, s'au ridicat și se ridică la o viață și luptă politică activă. Trezirea popoarelor Asiei este o dovadă a triumfului marxismului creator, a triumfului teoriei leninist-staliniste, a Revoluției Socialiste „Revoluția Socialistă, ne-a învățat Lenin nu va fi numai și mai ales o luptă a proletarilor revoluționari din fiecare țară împotriva burgheziei proprii, — nu, ea va fi o luptă a coloniilor și țărilor subjugate de imperialism a tuturor țărilor dependente, împotriva imperialismului internațional“. In țările Asiei se desfășoară o gigantică revoluție antifeudală și antiimperialistă, care răstoarnă planurile și socotelile căpeteniilor imperialiste americano-engleze. Până și unii reprezentanți ai cercurilor cârmuitoare americane sunt nevoiți să recunoască faptul că imperialismul din zilele noastre nu poate să pună din nou sub jugul exploatării imperialiste popoarele trezite ale Asiei, că nicio forță nu mai poate opri aceste popoare. „Cine seamănă vânt, culege furtună". In decurs de secole, puterile capitaliste coloniale au semănat nemulțumire în rândurile popoarelor Asiei prin politica lor de jaf și asuprire. Astăzi, ele culeg vijelie și ziaristul englez R. Payne a publicat furtună recent la New York cartea ",Furtună roșie deasupra Asiei". In această carte, el recunoaște falimentul politicii coloniale a puterilor imperialiste și, în primul rând, a Satelor Unite, el recunoaște că nu mai poate fi înăbușită prin forță puternica mișcare de eliberare națională a popoarelor Asiei. „Trebue să ne dăm seama de toată profunzimea schimbărilor care s'au petrecut în Asia în ultimii cinci ani; pare-se că au trecut secole întregi de furtuni revoluționare..." — scrie Payne. „In prezent, conchide melancolic acest ziarist burghez, este absurd sa nutrești speranța că torentul va putea fi stăvilit, sau că armatele vor putea să întoarcă înapoi". Lenin vorbea despre o accelerare rară precedent a ritmului desvoltării istorice universale, datorită faptului că sutele de milioane de oameni aparținând popoarelor în trecut înapoiate și oprimate, care constitue marea majoritate a populației globului, încep să parte activă la procesul istoric. Pe acest teiamei, Lenin spunea că „victoria definitivă a socialismului este absolut și pe deplin asigurată' Imperialismul internațional mai poate aduce popoarelor suferințe și nenorociri imense, dar nu mai poate întoarce roata isteriei înapoi. Dacă imperialiștii americano-englezi vor cuteza să deslănțue un al treilea război mondial, acest război va costa capitalismul mondial și mai scump decât cele două războaie anterioare și el poate numai să grăbească pieirea capitalismului mondial. Poporul sovietic construește cu încredere societatea comunistă, deoarece clocotitoarea sa activitate creatoare este puternic luminată de lumina învățăturii nemuritoare a leninismului. Mărețele idei ale lui Lenin-Stali însuflețesc pe oamenii sovietici la acte de eroism în muncă, îi însuflețesc și îi chiamă la luptă și la noi victorii, întăresc încrederea în triumful definitiv al comunismului. Genialele opere ale lui V. I. Lenin și I. V. Stalin se bucură în țara noastră și în întreaga lume de o răspândire din ce în ce mai largă. Din ele, sute de milioane de oameni învață să trăiască, să muncească și să învingă. La Congresul al XIV-lea al partidului, tovarășul Stalin a spus: „Cadrele noastre, și cele tinere și cele vechi, cresc din punct de vedere ideologic. Spre fericirea noastră, am reușit să publicăm câteva ediții ale operelor lui Lenin... Acest fapt este una din principalele garanții că partidul nostru nu se va bate dela calea leninismului". In baza unei hotărîri a Comitetului Central al partidului nostru și sub conducerea lui, la începutul anului trecut s'a terminat publicarea celei de a patra ediții a operelor lui V. I. Lenin. Această ediție, formată din 35 volume care au apărut în limba rusă într'un tiraj de o jumătate de milion de exemplare, se traduce în limbile popoarelor țării noastre și constitue un izvor de neprețuit de educare ideologică și de călire politică a cadrelor noastre, un nesecat tezaur al ideilor atotbiruitoare ale leninismului. In același timp, operele lui I. V. Stalin — stegarul păcii și fericirii popoarelor, genialul continuator al operei lui V. I. Lenin, — apar în tiraje mari în limba rusă și în limbile celorlalte popoare ale țării noastre. Tirajul total al opertelor lui Marx, Engels, Lenin și Stalin, editate în țara noastră în anii puterii sovietice, este de 889 milioane exemplare. Ideile leninismului constitue baza educării oamenilor sovietici în spiritul comunismului, al dragostei nețărmurite față de patria lor, față de partidul lui Lenin-Stalin, care conduce poporul nostru spre triumful comunismului. De Operele lui V. I. Lenin și I. V. Stalin bucură de o largă răspândire în țările de democrație populară din Europa și în Republica Populară Chineză. Operele lui V. I. Lenin și I. V. Stalin, sunt tipărite de editurile progresiste din toate țările. Ele sunt tipărite în 117 limbi. Mărețele idei ale lui Lenin și Stalin ajung până la oamenii muncii din cele mai indepărtate colțuri ale globului pământesc. Niciun fel de obstacole și interdicții nu pot împiedica marșul triumfal al ideilor înaintate ale vremurilor noastre, al ideilor leninismului în întreaga lume. Trăiască leninismul — steagul atotbiruitor al eliberării omenirii ! Trăiască marele partid al lui Lenin-Stalin, — înțelepciunea, onoarea și conștiința epocii noastre ! Trăiască invincibilul popor sovietic ! Sub steagul lui Lenin, sub conducerea lui Stalin — înainte spre noi victorii ale comunismului ! Partidul marxist de tip nou—mare forță transformatoare a societății Partidul lui Lenin-Stalin duce poporul sovietic spre comunism Socialismul și democrația sunt de neînvins Une: f$£$£ S|S|§§stffiffst ^ III |f||1 ’ IF UUvh [UNK] “h.: “va jÉÂÎÇ ? " ."-"St w mhJB P. N. POSPELOV