Apărarea Patriei, octombrie 1952 (Anul 8, nr. 233-259)

1952-10-14 / nr. 244

BIBLIOTECA centrală UNIVERSITARĂ I I EMINESCU“ IASI ——Pentru patria noastră, Republica Populară Română ! Congresul al XIX-lea al P. C. (b) al U. R. S. S. 4J| JSBTH n JTM și 11 « « | JLJÂ JKÈR EbsÉbLi N 1ijl ~ Raportul teu. M. Z. Saburov, președintele Comitetului de Stat al Planificării al U. R. S. S. — V Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. „ „ încheierea Congresului partizanilor păcii din țările Asiei Conferințe raionale pentru alegerea comitetelor de luptă I.■ . I și zona Pacificului (pag. 4-a) pentru pace (pag. 4-a) ANUL VIII Nr. 244 (1928) Marți 14 Octombrie 1952 4 PAGINI — 20 BANI . L. N^| JAHT| J& fffe BH^ Jji JKI Hl^ IHA Ü Ï^Bj Directivele Congresului al XIX-lea al partidului cu privire m mJpBm 11% fr SHS SHN | film BH' & JHS la cel de al 5'lea plan cincinal de dezvoltare a U.R.S.S. pe anii 1951 — 1955 (pag. 2 și 3) mu ................................................. ■ n—hi m ii.— — n;iM W’VTCJ .mMimw nuuhu,’ «,'ji xi n wiin'jiMi«n, HPU.W »HL II*. Vf yPTIBraVJ.W.r.1 ?r îf WilfrvjiwtiSSWfcÄV-ÄW'W k,llMn^'UbUllU<w*.><MUMtivj»4s4.UL}YXEY^S3!2fn.WS!ttaBttl9B.4i fî’SKBNWffWRiKWHKW® Să intensificăm munca de pregătire a bazei materiale a instrucției și educației pe timp de iarnă Una din particularitățile războiului modern constă în faptul că acțiunile lui se desfășoară cu intensitate pe orice timp, atât vara cât și iarna. Pentru a putea duce cu succes acțiunile de luptă pe timp de iarnă, militarii Forțelor noastre Armate trebue să cunoască temeinic particularitățile acestor acțiuni, să fie bine antrenați, să învingă cu ușurință intemperii ca gerul, viscolul, zăpezile, etc. Iată de ce este neapărat necesar ca în timpul iernii activitatea de instrucție și educație, să se desfășoare fără întrerupere, în condițiile specifice acestui anotimp. Poporul nostru muncitor, condus de partid, pune la dispoziția armatei sale baza materială necesară instruirii și educării efectivelor ei. Comandanții și locțiitorii lor politici, ținând cont de cerințele muncii de instrucție și de educație ce se va desfășura în timpul iernii, au datoria să verifice toate materialele de care dispun în acest scop, să completeze materialele care le lipsesc, arătând o deosebită grijă, pentru cazarea, hrana, îmbrăcămintea militarilor din subordine, pentru materialele necesare instrucției la câmp și în cazarmă în condițiunile iernii. Asigurarea unei bune baze materiale a muncii de instrucție și de educație pe timp de iarnă va crea militarilor posibilitatea să obțină noi succese în pregătirea lor de luptă și politică, să se oferească din punct de vedere fizic și moral, să devină apărători de nădejde și pricepuți ai patriei noastre. Numeroși comandanți și locțiitori politici din Forțele noastre Armate au apreciat în mod just importanța deosebită ce o prezintă munca de pregătire de luptă și pregătire politică pe timp de iarnă. De aceea, ei au luat măsuri din timp pentru ca această muncă sa se desfășoare fără întrerupere și în condițiuni cât mai bune încă din timpul verii, mulți comandanți au început activitatea pentru repararea cazărmilor, amenajarea încăperilor de tot felul, asigurarea echipamentului călduros, confecționarea și procurarea de materiale de instrucție și educație, etc. In unitatea ,,N“, comandantul, împreună cu ajutoarele sale, au făcut o analiză amănunțită a stării în care se află cazarma, magaziile, grajdurile, remizele pentru conservarea și adăpostirea armamentului, a mașinilor și a tehnicii de luptă, precum și a stării tuturor celorlalte materiale necesare instrucției și educației. Fiind documentat asupra situației, comandantul a întocmit un plan în care a prevăzut lucrările ce urmau să se execute, urgența lor și mijloacele materiale și umane necesare pentru executarea acestora. Pentru a asigura în cât mai bune condițiuni executarea lor, comandantul s-a interesat îndeaproape de mersul lucrărilor. El a atras atenția și a dat ordin ofițerului Craiovic Cornel, rămas la permanentă, să execute sarcinile la timp, să folosească din plin și rațional personalul militar rămas în cazarmă. Activitatea pentru asigurarea bazei materiale a instrucției și educației pe timpul iernii a constituit o preocupare de seamă nu numai a comandanților și a locțiitorilor politici, ci și a organizațiilor de partid și organizațiilor utemiste din unitățile Forțelor noastre Armate. In numeroase unități, birourile organizațiilor de partid și ale organizațiilor utemiste, în ședințe și adunări au analizat greutățile și lipsurile existente în iarna trecută în munca politică de partid pentru sprijinirea activității de instrucție și educație a militarilor. Aceste lipsuri s-au datorat faptului că comuniștii și utemiștii n’au sprijinit în suficientă măsură munca comandanților pentru asigurarea din vremea bazei materiale, a instrucției și educației pe timpul ieșirii. Pe baza acestei analize, s-a trecut la activitate practică în vederea preîntâmpinării unor asemenea lipsuri pe viitor. Astfel, s'au trasat sarcini concrete comuniștilor și atemiștilor să sprijine pe comandant în executarea tuturor lucrărilor de reparare, amenajare, completare de materiale de pregătire de luptă și politică, să mobilizeze pe militari pentru ca lucrările planificate să poată fi executate întocmai și la timp. Că rezultat al muncii depuse de comandanți și de locțiitorii lor politici, sprijiniți de comuniști și de atemiști, în multe unități lucrările pentru asigurarea bazei materiale a instrucției și educației sunt în prezent suficient de avansate. Cu astfel de realizări se prezintă, de exemplu, unitatea din care face parte ofițerul Arhire Ion. In această unitate s’au verificat și reparat materialele de instrucția focului (ținte, panouri, aparate pentru controlul liniei de ochire, etc.), de instrucția tactică pe timp de iarnă (schiuri, rachete, halate, sănii și altele). In același timp s’au luat măsuri pentru asigurarea condițiilor de trai și de cazare ale militarilor, precum și pentru buna desfășurare a instrucției în sălile de specialitate și a muncii de educație politico-ideologice. Folosind just resursele interne — materialele și mâna de lucru aflate în cazarmă — ofițerii Arhire și Zamfirescu au pus la punct dormitoarele, sălile de mese, sălile de specialitate, magazine, grajdul, spălătoarele, etc. Deși în majoritatea unităților Forțelor noastre Armate lucrările pentru asigurarea condițiilor materiale necesare instrucției și educației pe timp de iarnă sunt avansate și pe alocuri aproape terminate, totuși mai sunt unele unități unde aceste lucrări au rămas în urmă. Dat fiind faptul că timpul rămas la dispoziție este scurt, trebuesc grăbite lucrările de pregătire în vederea iernii. Comandanții și locțiitorii lor politici trebue să folosească intens și cu chibzuință timpul și mijloacele, pentru ca iarna să-i găsească pe deplin pregătiți. Neterminarea la timp a pregătirilor poate face ca, la începutul iernii, o bună parte din efectivul unității să fie sustras de la instrucție și folosit în munca de gospodărie, ceea ce este cu totul nepermis. Trebue curmată practica dăunătoare ce a existat în anii trecuți, când, din cauză că unii comandanți și locțiitori politici n’au asigurat toate materialele de instrucție, ca mijloace de marcarea focului, de semnalizare, observare, de transmisiuni și asigurare genistică, au fost puși în situația ca la câmpul de instrucție să recurgă la imaginația subordonaților sau să simplifice instrucția. O grijă deosebită trebue acordată dotării subunităților cu material demonstrativ, armament secționat, planșe, miniaturi, precum și cu material didactic necesar. In aceeași măsură trebue asigurat necesarul de unsori, uleiuri și alte materiale pentru buna funcționare a armamentului și mașinilor pe timp de iarnă. Pregătirea bazei materiale a instrucției și educației pe timp de iarnă trebue să se îmbine cu pregătirile pentru asigurarea celor mai bune condițiuni de cazare, echipare și hrănire a militarilor. In unitatea din care face parte ofițerul Zaharia Mihai, deși s-au luat măsuri pentru pregătirea materialelor de instrucția, mai sunt încă lipsuri în ceea ce privește repararea cazărmii și a conductelor de apă. Problema asigurării materiale a condițiilor de trai trebue privită cu toată seriozitatea de către comandantul acestei unități și locțiitorul său politic. Ei trebue să urgenteze lucrările de reparare a cazărmii și instalației de apă, pentru a asigura bune condiții de cazare și igienă militarilor unității. In situația când unele unități au de executat lucrări strict necesare care nu pot fi efectuate numai cu resursele interne, comandanții trebue să urgenteze rezolvarea rapoartelor prin care au cerut materialele respective de la eșalonul superior. Accelerarea ritmului de pregătirea terminarea lucrărilor la timp sunt deteriminate de executarea unui control riguros din partea comandanților. Cu ocazia controlului, comandanții, care au planificat urgența lucrărilor și au asigurat baza materială necesară executării lor au datoria să verifice dacă ele se desfășoară conform planului și dacă materialele se folosesc rațional. In același timp ei trebue să stimuleze pe acei subordonați care au lucrat bine și să ia măsuri energice împotriva celor care fac risipă de material sau dau dovadă de nepăsare față de problema atât de importantă a pregătirilor în vederea iernii. Comandanții au datoria să asigure desfășurarea fără întrerupere a instrucției în teren, pe toată durata iernii. De aceea, trebue să se revizuiască și, unde este necesar, să se completeze îmbrăcămintea călduroasă ca : mânuși, ciorapi, flanele, căciuli, etc., pentru ca ostașii în timpul instrucției de iarnă să-și poată duce munca în bune condițiuni, să nu degere, să nu sufere la frig. Deosebit de importante sunt sarcinile ce revin comandanților și lucrătorilor politici din unități și subunități și în asigurarea bazei materiale a muncii de educație. Iarna trecută, în unele unități, din cauza lipsei de pregătire materială muncii de educație, militarii din unitățile a respective nu au avut la dispoziție cărți suficiente și nici locuri corespunzătoare pentru predarea studiului și seminarizarea lecțiilor, în activitate. Au fost de asemeni lipsuri de club și în activitatea sportivă. Astfel, unele cluburi au fost doar improvizate, fără a fi dotate cu materialele necesare. Toate aceste deficiențe s-au răsfrânt asupra educației și instrucției militarilor din acele subunități și unități. Sprijinind munca comandanților și locțiitorilor lor politici, organizațiile de partid și organizațiile atemiste au sarcina de a duce o muncă de lămurire susținută cu acei care execută lucrările de pregătire pentru iarnă, educându-i pe aceștia în spiritul răspunderii personale față de sarcinile încredințate, în spiritul grijii față de om și față de bunurile armatei. Sub îndrumarea comandanților și a locțiitorilor politici, organele de partid și cele atemiste, folosind din plin mijloacele de agitație, gazetele de armă și de perete, au datoria să popularizeze experiența acelora care au lucrat mai precum și metodele lor de muncă bine. La cluburi, și se organizeze ținerea de referate, în care ofițerii cu mai multă experiență și care au dat rezultate bune în pregătirea bazei materiale necesare instrucției pe timp de iarnă, să arate tinerilor ofițeri cum lucrează ei și ce măsuri trebuesc luate pentru buna desfășurare a muncii. In fruntea întregii activități trebue să se situeze membrii de partid și utemiștii. Sprijinind activitatea comandanților locțiitorilor lor politici, comuniștii și uteșivniștii, prin munca politică și exemplul personal de fiecare clipă, să mobilizeze masele de militari în executarea la timp și în bune condițiuni a lucrărilor necesare desfășurării cu succes a instrucției și educației pe timp de iarnă. MOSCOVA, 12publicii Populare Democrate (Agerpres). — TASS transmite: Telegrama adresată de Kim Ir Sen, Președintele Cabinetului de Miniștri al Re- Coreene, lui I. V. Stalin, Președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. Președintelui Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. Iosif Vissarionovici Scumpe tovarășe Stalin ! In ziua celei de a patra aniversări a stabilirii relațiilor diplomatice între Republica Populară Democrată Coreeană și Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste, permiteți-mi ca, în numele Guvernului Republicii Populare Democrate Coreene și al întregului popor coreean, să vă transmit Dumneavoastră, scumpe Iosif Vissarionovici, eliberatorul și cel mai bun prieten al poporului coreean, și prin Dumneavoastră a Guvernului U.R.S.S. și întregului popor sovietic, sentimente fierbinți de recunoștință și mulțumire. Astăzi s-au împlinit patru ani de la recunoașterea Guvernului Republicii Populare Democrate Coreene de către Guvernul Uniunii Sovietice, ale cărei Forțe Armate au eliberat poporul coreean de sub jugul imperialiștilor japonezi, dând astfel poporului coreean posibilitatea să-și creeze un stat independent și democrat. In tot acest răstimp Uniunea Sovietică a acordat în mod continuu un ajutor dezinteresat și un sprijin prietenesc Republicii Populare Democrate Coreene. 10 Octombrie 1952 PHENIAN Relațiile de prietenie dintre statele noastre se întăresc și mai mult în condițiile luptei aprige dusă de poporul coreean împotriva intervenționiștilor americani, pentru libertatea și independența Patriei sale. Scumpe Iosif Vissarionovici, poporul coreean își exprimă hotărîrea de a desvolta și întări și pe viitor prin toate mijloacele relațiile de prietenie dintre popoarele noastre. Poporul coreean este profund conștient de întreaga însemnătate a întăririi prieteniei coreeano-sovietice și înțelege că numai cu ajutorul frățesc și dezinteresat al marii Uniuni Sovietice este posibilă existența pașnică și independentă și înflorirea Republicii Populare Democrate Coreene. Trăiască prietenia veșnică de nesdruncinat dintre Republica Populară Democrată Coreeană și Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste! Slavă marii Uniuni Sovietice, bastionul de neclintit al păcii, democrației și socialismului în lumea întreagă ! Președintele Cabinetului de Miniștri al Republicii Populare Democrate Coreene KIMIR SEN MOSCOVAK REMLIK MOSCOVA, 12 (Agerpres). — FASS transmite telegrama lui I. V. Stalin către Kim Ir Sen[ Președintelui Cabinetului de Miniștri al Republicii Populare Democrate Coreene tovarășul KIM IR SEN Vă rog, tovarășa Președinte, să primiți mulțumirile Guvernului Sovietic și ale mele personal pentru felicitările și urările Dumneavoastră prietenești cu prilejul celei de a patra aniversări a stabilirii relațiilor diplomatice între Republica Populară J H EN 1AN Democrată Coreeană și Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste. Urez poporului coreean, care își apără curajos drepturile sale naționale, succese în lupta sa eroică pentru libertatea și independența patriei sale. I STALIN Congresul al XIX-lea al Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice Ședința din dimineața zilei de 11 Octombrie - TASS MOSCOVA, 12 (Agerpres), transmite . Ședința de dimineață s’a deschis sub președinția lui J. Șalahmetov. Continuă discuțiile la raportul lui N. S. Hrușciov asupra „Modificărilor în Statutul P. C. (b) U.R.S.S.”. Primul ia cuvântul K. P. Jukova’ (regiunea Voroniej). Necesitatea modificărilor aduse Statutului partidului, a subliniat Jukov, este dictată chiar de viață. Aceste modificări au drept scop întărirea continuă a rolului conducător al partidului. In cadrul adunărilor de partid, al conferințelor de partid raionale, orășenești și regională, au participat la discutarea proiectului Statutului aproximativ 20.000 de comuniști. Aprobând călduros proiectul Statutului, ei au făcut observații și au prezentat propuneri care dovedesc marea lor grijă pentru întărirea unității și coeziunii rândurilor partidului, pentru ridicarea rolului de avangardă al comuniștilor în construcția socialistă. Jukov a vorbit despre activitatea organizației regionale de partid. El a arătat că in ciuda uriașelor pagube pricinuite regiunii de cotropitorii germano-fasciști, nivelul producției industriale și agricole a depășit considerabil pe cel dinainte de război. In încheiere, vorbitorul a subliniat strânsa unitate a organizației de partid Voronej și devotamentul ei nemărginit față de măreața cauză a lui Lenin-Stalin. G. A. Borkov (Saratov) a vorbit despre uriașul și incontestabilul prestigiu al partidului în rândurile poporului. Masele largi ale oamenilor muncii au o încredere profundă în cauza partidului, ca în propria lor cauză scumpă și urmează partidul, pe conducătorul și învățătorul lor, tovarășul Stalin. Comuniștii din organizația de partid Saratov, a declarat vorbitorul, aprobă în unanimitate proiectul Statutului modificat al partidului. In adunările lor ei au subliniat că acest document de partid determină principalele sarcini ale partidului, îndatoririle și drepturile comuniștilor și că el este pătruns de grija stalinistă pentru dezvoltarea criticii și autocriticii bolșevice, pentru respectarea unității de neclintit a partidului. Borkov a citat o serie de observații și completări la proiectul de Statut, prezentate de comuniști. Noul Statut al partidului, care oglindește gândurile și năzuințele maselor largi ale membrilor de partid, a spus el, va servi cauza construcției comuniste. Comunismul este ziua noastră de mâine și nu există forță în lume care să poată ține în loc înaintarea victorioasă a poporului sovietic pe calea spre triumful definitiv al comunismului. Se dă apoi cuvântul lui F. F. Kuznețov (Moscova). El a arătat că Statutul modificat generalizează experiența extrem de bogată a construcției de partid, acumulată de la Congresul al XVIII-lea, dezvoltă și concretizează principiile organizatorice fundamentale ale partidului, aplicându-le la noile sarcini ale construcției comuniste. Larga discutare a P. C. (b) al U.R.S.S. materialelor C. C. al pentru Congresul al XIX-lea în cadrul organizațiilor de partid din armată, a spus Kuznețov, a ridicat la un nivel și mai înalt inițiativa creatoare și activitatea maselor de partid, a ajutat ca lipsurile din munca de partid să fie văzute mai bine și să fie înlăturate. Discutând proiectul comuniștii din armată au subliniat în mod deosebit uriașa importanță vitală a prevederilor Statutului modificat privitoare la problemele muncii ideologice și la însușirea bazelor marxism-leninismului. Vorbitorul a amintit cuvintele tovarășului Stalin că dacă Armata Sovietică va avea adevărate cadre călite, în număr îndestulător, ea va fi de neînvins. In proiectul Statutului modificat al partidului se subliniază creșterea răspunderii membrilor de partid pentru îndeplinirea îndatoririlor lor de partid. In condițiile armatei aceasta înseamnă că fiecare comunist trebue să fie fruntaș în pregătirea de luptă și politică, exemplu de înaltă disciplină militară. Kuznețov a subliniat marea însemnătate sarcinii formulate în Statul de a întări a apărarea activă a patriei împotriva acțiunilor agresive ale dușmanilor ei. Ln încheierea cuvântării sale, Kuznețov a asigurat Congresul că lucrătorii politici și organizațiile de partid din Armata Sovietică vor munci neobosit pentru educarea comuniștilor în strictă conformitate cu noul Statut al partidului. P. F. Ceptakov (regiunea Sahalin) a spus că datorită ajutorului și atenției partidului, guvernului și tovarășului Stalin personal, comuniștii și toți oamenii muncii din regiunea Sahalin au desfășurat o muncă intensă în vederea lichidării urmărilor stăpânirii tâlhărești a ocupanților japonezi. Intr’un timp scurt au fost refăcute întreprinderile și au fost reconstruite și utilate cu tehnică înaintată minele carbonifere, în trecut înapoiate, exploatările piscicole și fabricile de hârtie. Orașele și centrele raionale se dezvoltă și sunt amenajate. Vorbitorul a subliniat apoi uriașa însemnătate a modificărilor introduse în Statut, in lupta pentru îndeplinirea mărețelor sarcini ale construirii comunismului crește nemăsurat de mult rolul îndrumător și conducător al partidului, rolul fiecărui comunist. Noul Statut sporește cu mult capacitatea de luptă a partidului. In munca organizației din Sahalin, a declarat Ceptakov, există lipsuri. Comuniștii din regiune vor face totul pentru a le înlătura cât mai grabnic și vor face față cu succes sarcinilor care le revin, împreună cu întreg poporul sovietic, ci își vor ridica și mai mult vigilența, vor întări și mai mult apărarea țării, vor face totul pentru ca nici agresorii americani, nici cei japonezi, nici alți dușmani ai patriei noastre să nu poată tulbura munca pașnică a oamenilor sovietici care construiesc comunismul. S. A. Vagapov (R. A. S. S. Bașkiră) a vorbit la începutul cuvântării sale despre înțeleaptă politică leninist-stalinistă a partidului în problema națională, politică datorită căreia toate națiunile din Uniunea Sovietică s-au transformat în națiuni socialiste înaintate. El a ilustrat aceasta prin exemplul R A. S. S. Bașkire, care s’a transformat într’o puternică regiune industrială a țării cu o agricultură socialistă puternică. . Vorbind despre noul Statut modificat al partidului, Vagapov a subliniat că acesta ridică și mai sus rolul organizațiilor de partid și al fiecărui membru de partid. Documentele istorice ale C. C. al P. Ci (b) al U. R. S. S. XIX-lea au dat naștere pentru Congresul al în republică unui nou și puternic avânt al activității politice (Continuare in pag. 3-a) Luna prieteniei româno-sovietice Manifestări artistice și culturale Sub auspiciile Comitetului Național pentru Sărbătorirea Lunii Prieteniei Româno- Sovietice, a avut loc Sâmbătă seara în sala Dalles, concertul unui grup de soliști instrumentiști din Moscova și Leningrad. Marele număr de oameni ai muncii care au participat la concert au făcut o caldă manifestare de simpatie artiștilor sovietici, care au împărtășit încă o dată iubitorilor de muzică din țara noastră, din nesecatele comori ale artei interpretative sovietice. * •* Sub auspiciile Comitetului Național pentru Sărbătorirea Lunii Prieteniei Româno-Sovietice. Duminică seara a avut loc la Casa Prieteniei Româno-Sovietice din Calea Victorei nr. 42, un concert de muzică sovietică și românească prezentat de orchestra simfonică Ciprian Porumbescu și de ansamblu coral al Sfatului Popular al Capitalei. Concertul a fost viu aplaudat de un mare număr de auditori. Un mare număr de oameni de știință și cultură, ingineri, profesori, muncitori fruntași, studenți, au luat parte cu viu interes la conferința ținută Luni după amiază, sub auspiciile Comitetului Național pentru Sărbătorirea Lunii Prieteniei Româno-Sovietice, de către prof. dr. V. A. Korda, membru corespondent al Academiei de Științe a U.R.S.S., membru al delegației sovietice, despre „Planul stalinist al marilor construcții hidrotehnice și al transformării naturii”. Conferința lui V. A. Korda, care a fost însoțită de proiecțiuni, a cules aplauze îndelungate, prilejuind manifestații călduroase pentru știința sovietică, știința cea mai înaintată din lume și ovații pentru prietenia româno-sovietică Comitetul Național pentru Sărbătorirea Lunii Prieteniei Româno-Sovietice, anunță conferința tov. Ion Niculi, vicepreședinte al Prezidiului Marii Adunări Naționale, cu subiectul : „Deputatul sovietic, fiu devotat al poporului“. Conferința va avea loc Marți 14 Octombrie, ora 18, în sala Casei Prieteniei Româno- Sovietice din Calea Victoriei nr. 42. Vizite ale delegației sovietice Luni dimineața, acad. B. D. Grekov, directorul Institutului de Istorie a Academiei de Științe a U.R.S.S., V. A. Korda, membru corespondent al Academiei de Științe a U.R.S.S., P. U. Brovca, scriitor, președintele Uniunii Scriitorilor din R.S.S. Bielorusă, membri ai delegației sovietice care participă la manifestările din cadrul Lunii Prieteniei Româno-Sovietice, au vizitat Muzeul Româno- Rus. Oaspeții au fost întâmpinați de reprezentanți ai direcției Muzeului, care i-au însoțit, dându-le lămuririle necesare. Documentele istorice, fotomontajele, machetele care ilustrează prietenia de veacuri dintre poporul român și poporul rus, au fost urmărite cu deosebit interes de către solii marii Uniuni Sovietice. Luni dimineața, Iulia Mihailovna Soloviova, șeful secției munca culturală de masă din Comitetul Central al Sindicatului muncitorilor industriei metalurgice din U.R.S.S., membră a delegației sovietice care participă la manifestările din cadrul Lunii Prieteniei Româno-Sovietice, a vizitat creșa și căminul uzinelor „Dinamo” din Capitală. Oaspetele sovietic a fost întâmpinat de tov. Gheorghe Dăscălescu, directorul uzinei, de reprezentanți ai organizației de partid și ai organizațiilor de masă. Vizitând creșa și căminul uzinelor „Dinamo“, Iulia Mihailovna Soloviova a putut cunoaște condițiile în care sunt crescuți astăzi în patria noastră copiii oamenilor muncii. In discuțiile purtate, delegata sovietică a împărtășit din neprețuita experiență sovietică. (Agerpres). Oamenii muncii din patria noastră se pregătesc pentru alegeri fn raionul „23 August" Importantul eveniment al algerilor de deputați în Marea Adunare Națională, care va avea loc la 30 Noembrie, a însuflețit poporul nostru muncitor. Listele circumscripțiilor electorale — afișate pe străzile Capitalei, și lozincile care cheamă oamenii muzicii să-și facă datoria patriotică înscriindu-se la timp în listele electorale, au atras grupuri de cetățeni care discutau cu aprindere. Fiecare cetățean urmărea cu interes circumscripția din care face parte. Duminecă, punctele de agitație din Capitală au dus o muncă susținută de lămurire a cetățenilor care veneau și ridicau anumite probleme. O muncă intensă au dus cercurile F.D.P. din raionul „23 August“. Numai într'o singură zi, a fost desbătut raportul tovarășului Gh. Gherghiu-Dej asupra proiectului de Constituție în cercurile de agitație din 12 străzi. La discuții au participat 110 cetățeni. Cetățenii care au luat cuvântul au arătat marile drepturi și libertăți de care se bucură azi oamenii muncii din patria noastră, avântul lor în muncă, hotărîrea lor de a obține noi succese. Printre agitatorii de frunte din raion află comuniștii Bădescu Vasile, Budeanu Rase dian de la uzinele „23 August“ și Diaconescu Teodor de la uzinele „Republica“. La cercurile F. D. P. unde sunt responsabili, aceștia au arătat cetățenilor cine se bucură azi în regimul nostru de dreptul de a vota. Ei au arătat cetățenilor că foștii exploatatori, dușmani înrăiți ai regimului nostru de democrație populară care au jefuit poporul muncitor, nu au acest drept. „Astăzi poporul muncitor, care și-a luat soarta în propriile sale mâini , a spus agitatorul Diaconescu Teodor, își făurește viață nouă, fără burghezie și împotriva burgheziei. Deputații pe care îi vom alege sunt din mijlocul nostru ; ei vor lupta să ne facă viața mai fericită, mai îmbelșugată“. Printre cercurile cu activitate intensă sunt cele din străzile Claudiu, Calist și Șoseaua Mihai Bravu, conduse de comuniștii de la uzinele „23 August“ și „Republica“ Pe șantierele Canalului Dunare-Marea Neagră CONSTANȚA, (de la corespondentul său). — Sub îndrumarea organizațiilor nede partid, cei peste 1100 agitatori de pe șantierele canalului Dunăre-Marea Neagră au desbătut pe larg cu constructorii, raportul tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej asupra proiectului de Constituție. Acest important document a fost desbătut în 800 grupe sindicale și 470 cercuri F.D.P., au participat mii și mii de muncitori, ingineri, tehnicieni și funcționari de pe șantierele Canalului. Învățând din experiența căpătată în campania pentru desbaterea proiectului de Constituție, agitatorii au trecut la popularizarea largă a legii electorale. Până în prezent, legea electorală a fost discutată și desbătută capitol cu capitol în 59 grupe sindicale și 39 cercuri F. D. P. Pe toate șantierele Canalului această acțiune continuă cu tot mai multă intensitate.