Apărarea Patriei, decembrie 1952 (Anul 8, nr. 285-311)

1952-12-01 / nr. 285

Sv. ___________________________________________ APARAREA PATRIEI ItTnr 1 Decet fibric 1052 N F. 28,5'1969^ Alături de întregul popor muncitor, militarii au votat pentru întărirea capacității de apărare a patriei noastre libere și independente Cu privirile îndreptate spre același viitor însorit 30 Noembrie. Mijește de ziuă. Crainicul posturilor noastre de radio anunță la microfon : „Atențiune. Dăm ora exactă. Când va bate gongul, va fi ora 6”. Mii și mii de aparate de radio, zeci și zeci de mii de megafoane repetă bătaia gongului, ducând până în cele mai îndepărtate cătune vestea cea mare: este ora când ușile secțiilor de votare se deschid larg și oamenii muncii vin să-și dea votul lor păcii, libertății și prosperității patriei noastre: „Trăiască Republica Populară Română !”.. Cuvintele acestea, rostite cu căldură de către crainic, au electrizat inimile. Cuvintele acestea conțin urarea fierbinte a fiecărui constructor al socialismului din țara noastră, de a vedea Republica Populară Română tot mai înfloritoare, tot mai puternică iar cetățenii ei tot mai fericiți. „Sdrobiîc, cătușe în urmă rămân: „In frunte-i mereu muncitorul...”. Imnul patriei, imnul vieții noastre noi! Cuvintele lui îmbărbătează, ne dau noi energii în lupta și munca pentru făurirea viitorului nostru socialist. Poporul nostru muncitor, care s’a eliberat pentru totdeauna din lanțurile robiei capitaliste, a devenit un popor liber, într’o patrie liberă. Nu-i putere în lume care să poată stăvili avântul cu care el muncește pentru făurirea societății socialiste. Stăpân pe destinele sale, condus cu fermitate de partid, ajutat de marele popor frate din Răsărit, poporul nostru muncitor își dovedește astăzi uriașa lui putere creatoare, săvârșește fapte eroice, repurtează victorii care vor rămâne de-a pururi vii în istoria patriei noastre. 30 Noembrie, zi istorică, zi de înălțătoare sărbătoare. Oamenii muncii își dau votul lor candidaților Frontului Democrației Populare — candidații vieții noi. La secțiile de votare vin milioanele de harnici constructori ai socialismului, exprimându-și încă odată prin votul lor dragostea fierbinte pe care o nutresc față de regimul nostru democrat-popular, încrederea lor nemărginită în partid și în conducătorul nostru iubit, tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej, hotărîrea lor de a continua cu și mai mult avânt grandioasa operă de făurire a vieții noi în frumoasa și bogata noastră patrie. Rând pe rând, pe tot cuprinsul țării, votează cu dragoste constructorii socialismului, împreună cu ei, militarii Armatei noastre Populare, apărătorii fericirii și muncii creatoare a poporului muncitor, își dau votul din toată inima, cu tot patriotismul lor înflăcărat, pentru viața pe care învață să o apere cu vrednicie, pentru partid, care îi îndrumă în munca de formare a lor ca bravi luptători, pentru poporul muncitor, care nu precupețește niciun sacrificiu spre a întări neîncetat forța chemată să-i apere libertatea și suveranitatea. La ora 6 dimineața, în fața secțiilor de votare din unități s’au adunat să voteze militarii Forțelor Armate ale R. P. R., vlăstare iubite ale poporului nostru muncitor. Soldații, sergenții și ofițerii, îmbrăcați în haine de sărbătoare, s’au prins în sârbe și hore, exprimându-și prin jocurile lor pline de vioiciune bucuria pentru toate biruințele repurtate dela eliberarea țării noastre de sub jugul fascist de către nebiruitele și legendarele oști staliniste, bucuria de a-și exercita drepturile de cetățeni liberi ai unei țări libere. Infanteriștii, vânătorii de munte și pionierii, marinarii și aviatorii, cavaleriștii și transmisioniștii, militarii de toate armele, români, unguri, sârbi, germani, tătari, au trăit în dimineața zilei de 30 Noembrie momente de neuitat. In mintea lor va rămâne veșnic vie clipa când au introdus în urnă buletinele cu votul lor, vot dat candidaților F.D.P. In același timp cu ei, la mii și mii de secții de votare, votează minerii, petroliștii, colectiviștii, oamenii de știință și de artă, stahanoviștii și fruntașii în producție, bravii constructori ai socialismuli Ce poate simboliza oare mai bine legătura strânsă dintre armată și popor, decât aceste voturi date cu aceleași simțăminte și aceluiași nobil țel? Armata noastră, armată a poporului, participă activ la viața statului nostru, își spune cuvântul puternic pentru apărarea vieții noi, stă cu vigilență de strajă patriei noastre dragi. La 30 Noembrie, în unități au votat soldații, sergenții și ofițerii, gând în gând cu întreg poporul, animați de aceleași năzuinți, cu privirile îndreptate spre același viitor însorit : societatea socialistă! Votează infanteriștii Câtă veselie în curtea cazărmii ! Megafoanele instalate în copaci transmit melodii populare românești și sovietice. Ici s’a încins o horă , colo, infanteriștii s’au strâns roată în jurul unui agitator. De-a lungul aleilor sunt înșirate panouri pe care stau acrise cuvinte ca acestea : „Soldatul fruntaș Pădureanu Petre a depus multă străduință pentru popularizarea candidatului nostru și pentru cunoașterea mărețelor realizări ale patriei noastre iubite”; „Locotenentul Șerban Gheorghe a fost mereu în mijlocul ostașilor și le-a vorbit despre însemnătatea istorică a zilei de 30 Noembrie și despre perspectivele mărețe ale statului nostru democrat-popular”. „Caporalul Petolea Petre, împreună cu militarii de sub comanda sa, cinstesc ziua alegerilor cu succese însemnate în pregătirea lor ca infanteriști destoinici“. La secția de votare din unitate domnește un mare entuziasm. Așteptându-și rândul la vot, soldații, sergenții și ofițerii se felicită reciproc cu prilejul acestei înălțătoare sărbători a poporului nostru muncitor. Drapelele roșii și tricolore, așezate pe fațadele pavilioanelor, tablourile cu chipurile dragi ale conducătorilor țării noastre, împodobite cu ghirlande de flori, curtea curată ca un pahar, dimineața însorită, chiuiturile ostașilor înfrățiți în hore, toate acestea îți umplu inima de emoție. Cu fața luminată de bucurie, locotenentul Olteanu Constantin s-a prezentat în fața comisiei de votare. Atât militarii pe care-i comandă, cât și comandanții săi apropiați, îl cunosc îndeaproape și-l prețuesc pe locotenentul Olteanu. E unul dintre cei mai bine pregătiți ofițeri din unitate. Intrând în Forțele Armate ale R. P. R., el a continuat să muncească cu aceeași sârguință de care a dat dovadă și la vechiul său loc de muncă. „Dându-mi votul candidatului F. D. P. — a spus ofițerul Olteanu Constantin — votez în primul rând pentru apărarea păcii. Nu vreau ca în țara noastră să mai fie orfani, femei văduve, case distruse, lacrimi și jale. Tata e invalid de război. Vreau ca viața lui să fie ferită de noi primejdii. Instruindu-mi subunitatea, gândul mi-e mereu la patria mea, pe care, dacă ar îndrăzni imperialiștii s s’o atace, o voi apăra cu dârzenie și pricepere până la ultima picătură de sânge. Votez pentru libertatea cucerită, pentru bunăstare“. In fața urnei se prezintă, în pași vioi, sergentul Dumitrașcu Florea. Tunarii pe care îi comandă sunt cunoscuți în toată armata. Ei au ieșit primii la concursul de tragere cu tunul pe armată. După sergentul Dumitrașcu Florea votează caporalul Cristacher Iosif, membru de partid, distins cu insigna de „infanterist de frunte“. II urmeaza soldatul fruntaș Creangă Nicolae, pe pieptul căruia strălucește insigna „Transmisionist de frunte”.—„Astăzi— a declarat acest ostaș destoinic — este o zi mare nu numai din viața poporului, ci și din viața mea. Sunt mândru și fericit că pot vota liber, că am și eu dreptul să-mi spun cuvântul hotărît pentru tot ce poate fi mai frumos pe lume : societatea socialistă. Sunt bucuros că mă pot prezenta la vot cu această insignă pe piept, cu succese în pregătirea mea. Sunt conștient că prin votul meu contribui la înflorirea Republicii noastre Populare”. Cu aceleași sentimente a intrat să voteze și caporalul Sibiu Ioan, un harnic comandant de grupă. Insigna „infanterist de frunte” i-a fost acordată ca semn al prețuirii meritelor sale deosebite în pregătirea soldaților pe care îi comandă. Intr’una din zile, luând cuvântul la punctul de agitație al unității, el a spus : „Multe dintre visurile mele și ale părinților mei s'au împlinit. Ei sunt azi colectiviști. Săvârșinul — comunaimea natală — cunoaște din plin binefacerile regimului nostru democrat-popular. La noi au fost construite dispensare, cămine culturale, școli, parcuri de odihnă, s’a întemeiat o gospodărie agricolă colectivă, mai multe cooperative și încă atâtea altele. Muncitorii cu care am lucrat împreună la I.P.E.I.S. au astăzi un trai din ce în ce mai bun, îmi dau votul Frontului Democrației Populare, cu siguranța că realizărilor de până acum li se vor adauga noi și strălucite succese pe calea construirii socialismului“. La secția de votare din această unitate de infanterie se perindă, pe rând, cu aceleași sclipiri vesele în ochi, militari de prin toate subunitățile. Votează grupa caporalului But Petru, grupă fruntașă. Sunt nedespărțiți soldații acestei grupe, împreună muncesc, împreună își petrec timpul liber, împreună pășesc spre succese în pregătirea lor, împreună au venit și acum la vot, își iubesc mult comandantul. Intre ei s’a legat o trainică legătură sufletească. Il respectă și-l prețuesc pe comandant, pentru exigența lui, pentru grija ce le-o poartă, pentru dragostea și perseverența cu care îi ajută în formarea lor ca buni luptători. Votând, chipurile lor parcă-ți spun : „Votăm pentru patria noastră dragă, pentru fericirea poporului“. Afară, în curtea cazărmii, ostașii care au votat își schimbă între ei impresiile, se înlănțuesc în horă, arătându-și prin strigături veselia și dragostea de viață : Foaie verde măr reiat, Pentru țară am votat. Să trăim în fericire. Intr’o trainică ’nfrățire Și alte strigături se adaugă acesteia, transformându-se într’o manifestare caldă a bucuriei lor de oameni liberi. Secția de votare din Academia Militaro-Politică „Gheorghe Gheorghiu-Dej“, cu chipul luminat de bucurie, votează locotenentul maior Furman Berthvold. Recunoștința pentru partid In curtea unei unități de artilerie, o horă mare, veselă. Doi militari, in mijlocul ei, întind cu foc acordeoanele, mar să le rupă. Hora se mărește mereu, pe măsură ce militarii ies de la vot. Printre acordurile muzicii răsună o strigătură. La început, se aude o singură voce. Apoi, strigătura o repetă încă unul și încă unul, până când toți militarii din horă strigă în tactul muzicii : Foaie verde măr rotat, Din inimă am votat Pentru Republica noastră, Mândră floare ca să crească Artileriștii au votat din toată inima pentru Frontul Democrației Populare. Au votat pentru ca Republica noastră să crească mândră ca o floare, să fie tot mai puternică și mai temută de dușmani. Pentru asta a votat și ofițerul Popescu Ilie, și sergentul Ciceu Sabin, și soldatul Gherca Anton. Pentru asta au votat toți artileriștii din unitate. Gherca Anton a fost stahanovist. Faptele petrecute în uzina din Moldova unde a lucrat i-au demonstrat că atunci când partidul hotărăște ceva, această hotărîre, oricât de îndrăzneață, devine realitate. Gherca Anton nu se îndoește că așa cum partidul a înălțat în locul unor ateliere vechi, o fabrică nouă, fabrica în care a lucrat el, tot așa va înălța și de acum în colo, noi fabrici, noi uzine, noi orașe. Caporalul Munteanu Leonida a fost în viața civilă membru în gospodăria agricolă colectivă din comuna Bobâlna, regiunea Cluj. Era unul dintre colectiviștii de frunte. Muncea cu tragere de inimă, in campania de recoltare de acum doi ani a făcut în opt zile 32 de zile muncă. Pentru asta și pentru alte succese a primit „Medalia Muncii”. Când a plecat în armata a făgăduit tovarășilor săi din colectivă că și în armată să fie tot în frunte. Și s’a ținut de cuvânt. Alături de „Medalia Muncii“, pe pieptul lui strălucește acum insigna de „Artilerist A. A. de frunte”. „Am votat pentru înfrățirea ogoarelor, pentru viitorul colectivelor care cresc mândre și pentru viitorul celor care vor mai crește de acum înainte. Pentru ca țăranii muncitori, fie ei români sau de altă naționalitate, să izbândească în lupta contra chiaburilor. Pentru asta am votat cu Frontul Democrației Populare“ — a spus caporalul Munteanu Leonida. Stânga. Pe pieptul caporalului Munteanu Leonida strălucește „Medalia Muncii“, răsplată a străduinței depusă în colectivă, și insigna „Artilerist de frunte“, pe care le poartă cu mândre. El a votat din toată inima pentru Frontul Democrației Populare. Dreapta : „Pentru fericirea poporului, pentru viitorul nostru luminos“, sunt gândurile cu care s’a prezentat în fața unei artilerii în Gherea Anton, fost stahanovist la o fabrică din Moldova. Vot întărit prin fapte în unitatea „N“, în ziua alegerilor, încă înainte de ora 6, șirul de alegători militari, ofițeri, sergenți, elevi și soldați, din fața secției de votare se prelungise până afară, în curtea cazărmii Azi, ei s’au sculat foarte devreme și s’au îndreptat grăbiți spre secția de votare, nerăbdători să-și dea votul candidatului F.D.P. — „Eu mi-am luat angajamentul să votez printre primii din unitatea noastră -spune, elevul Apostol Toader. Și m’am hotărît să întăresc prin fapte votul meu, să învăț tot mai bine, să fac cinste unității, să devin ofițer de frunte al Armatei noastre Populare”. Printre primii a votat și elevul Apostol Toader. El a cerut comandantului permisiunea să-și exprime la stația de radioamplificare sentimentele sale față de mărețul eveniment: „îmi aduc aminte cu groază de suferințele îndurate sub regimul burghezo-moșieresc. Părinților niciodată nu le ajungeau banii să astâmpere foamea celor zece guri. Sărăcia și foamea domneau în casa noastră Azi, părinții mei sunt fericiți că au scăpat de boieri. Ei își privesc cu mândrie pe cei doi feciori care sunt în armată. Când am fost în concediu, părinților nu le venea să creadă că eu sunt elev al unei școli militare și că în curând voi fi ofițer al Armatei Populare. Pentru viața fericită a părinților mei, pentru viața fericită a întregului popor muncitor, eu am dat votul meu candidatului F. D. P.“. De asemenea sentimente au fost pătrunși și ceilalți alegători militari din unitatea noastră. — „Eu am votat Frontul Democrației Populare — a spus locotenentul major Oborocea Cornel — pentru ca, sub cerul patriei noastre să se înalțe mai multe coșuri de fabrici, să scânteeze mai multe becuri electrice, pentru ca pe ogoarele patriei să are mai multe tractoare. Minunată va fi ziua aceea când voi călători cu vaporul dela București la Turnu-Severin, unde am lucrat ca strungar. Ca profesor militar, în această zi măreață îmi iau angajamentul să pregătesc cât mai temeinic noi cadre militare”. Pe rând, în fața urnei s’au prezentat elevi fruntași la învățătură cum sunt îadeș Ion, Crainic Iulian, ofițerii Podrariu, Horia Paraschiv și alții. Ei și-au dat votul lor Frontului Democrației Populare plini de încredere în viitorul luminos al patriei. Ei își întăresc votul prin fapte. Elevii Crainic Iulian și Iudeș Ion sunt primii la învățătură. „Din toată inima, pentru candidații F. D. P. — candidații vieții noi”. Votează bravii apărători ai cerului igsolit ai patriei noastre libere. Pentru pace, pentru socialism 30 Noembrie, Cazarma a îmbrăcat haină de sărbătoare. Peste tot, lozinci mobilizatoare care îndeamnă pe alegători să dea votultor candidaților F.D.P., celor mai buni fii ai poporului nostru muncitor, înainte de ora 6, soldații, sergenții și ofițerii se îndreaptă spre secția de votare, frumos pavoazată cu steaguri roșii și tricolore. Bucuria tuturor este mare. Militarii se mird în hore, iar echipa artistică prezintă în jurul secției de votare programe de cântece și dansuri populare. Pe fețele tuturor se citește încrederea și dragostea cu care au venit să-și dea votul pentru întărirea regimului nostru de democrație populară, pentru întărirea și desvotarea scumpei noastre patrii, Republica Populară Română. Militarii scandează lozinci. Răsună cazarma de uralele adresate tovarășului Stalin, eliberatorul patriei noastre de sub jugul fascist, conducătorilor partidului și guvernului. La stația de radio amplificare se aude imnul republicii noastre dragi, după care, tovarășul Dorobanțu Gheorghe, președintele comisiei de votare, anunță începerea votării Militarii își strâng mâinile, se felicită cu ocazia acestui mare eveniment pe care îl trăiește întregul nostru popor muncitor. Primul care votează este ofițerul Busuioc Nicolae. Ieșind dela vot, el spune : „Am votat pentru fericirea poporului nostru, pentru pace și socialism. Am dat votul candidatului Frontului Democrației Populare”. Urmează, rând pe rând, grupuri de alegători militari care se prezintă cu încredere în fața urnei, conștienți că votul lor este pentru înflorirea patriei, pentru întărirea Armatei noastre Populare. Pentru F.D.P. a votat și elevul Panait Ștefan, ieri muncitor la uzinele „Timpuri noi”, mâine ofițer al Forțelor Armate ale RPR., apărător al patriei noastre. Pentru desvoltarea gospodăriei colective din satul lui și pentru fericirea țărănimii muncitoare a votat și fruntaș Teodorescu Vasile, fiu de soldatul țăran colectivist din comuna Cireașov, regiunea Pitești. „Eu mi-am dat votul aici, candidatului F.D.P., — a declarat el. — iar părinții mei votează acasă cu aceeași încredere tot pentru Frontul Democrației Populare, a cărui victorie în alegeri chezășuește viitorul nostru luminos” Ieșind dein secția de votare, militarii discută despre realizările obținute de ei în cinstea zilei de 30 Noembrie. In cinstea alegerilor s’au evidențiat, prin rezultatele obținute în pregătirea de luptă și pregătirea politică, militarii Negrea Marin, Constantin Aurel, Zărnescu Gheorghe și alții. Prezența în mijlocul militarilor a candidatului F.DP. a constituit un nou prilej de manifestare a dragostei față de partid și față de iubitul nostru conducător, tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej. In câteva ore, militarii unității noastre au terminat votarea. Votul lor a însemnat un nou angajament față de partid și guvern, de a și ridica maestria militară, de a respecta cu stricteță jurământul militar, de a veghea neclintit la pacea, libertatea și securitatea poporului muncitor. Mândria ostașilor cetățeni (De la trimisul nostru). Zorii zilei de 30 Noembrie au găsit cazarma unității „N“ în mândre haine de sărbătoare. Peste tot fâlfâiau zecile de drapele și flamuri, peste tot se puteau vedea ghirlande de brad, afișe, lozinci și tablouri, care exprimau bucuria cu care militarii s’au pregătit să întâmpine măreața sărbătoare a alegerilor de deputați pentru Marea Adunare Națională. La orele șase fix, secția de votare s'a deschis și primii militari au ajuns în fața urnelor în timp ce tovarășii lor de afară au început să joace și să chiue, să cânte și să se bucure pentru mărețul eveniment pe care-l trăiesc. Iată-l pe caporalul Buharu Mihai, cel mai bun instructor din unitate. El a votat printre primii. „Am votat pentru înflorirea patriei, pentru fericirea și bunăstarea celor ce muncesc, pentru construirea socialismului”, a spus el. „Cum să nu te bucuri și cum să nu fii mândru când știi că astăzi nu mai votezi pentru moșieri și capitaliști, când știi că votezi pentru cei mai buni fii ai poporului, pentru cei ce slujesc poporului, pentru candidații F. D. P.“ Spunând aceste cuvinte, caporalul Grigore Mitrache a pășit cu încredere în fața urnei dând votul său candidatului Frontului Democrației Populare. Pe ușa secției de votare intră apoi ofițerul Zeiceanu Petre, ofițer care face cinste unității, exemplu de corectitudine în îndeplinirea misiunilor ce le are. După el intră întreaga sa subunitate, ostași unul și unul, pe care-i învață să-și apere patria împotriva oricăror dușmani. Printre alegătorii militari, care și-au spus cuvântul în această zi, votând candidatul F. D. P., se numără și soldatul Andrei Marin, colectivist din comuna Slobozia-Mândra, raionul Teleorman. E un tânăr care de mic copil a slugărit pe la chiaburi și care nu a știut până în zilele vieții noi ce înseamnă bunul trai, ce înseamnă bucuria. Abia în colectivă a început să simtă că trăiește și că duce o viață nouă, mai bună. Pentru această viață, pentru colectiva sa dragă, pentru viitorul său și al părinților sai, el, soldatul Cetățean, a declarat că votează din tot sufletul Frontul Democrației lare, că votează pentru acei care Popul-au scăpat, de robie, pentru acei care i-au făcut viața din ce în ce mai bună și mai luminoasă. Sergentul major Andrei Gheorghe a așteptat plin de încredere ziua măreață a alegerilor, zi pe care el a întâmpinat-o cu succese deosebite în pregătirea sa de luptă și politică. Pe pieptul său strălucește astăzi insigna de artilerist de frunte, răsplată a muncii sale. Când s’a dus în fața comisiei electorale a secției de votare, sergentul Andrei Gheorghe a declarat : „Votând astăzi pentru Frontul Democrației Populare, mă leg în același timp să obțin succese și mai mari la instrucție, să fac din subunitatea mea o subunitate fruntașă, capabilă oricând să lovească în dușmanii care ar încerca să se atingă de fericirea poporului, pentru care votăm noi astăzi”. Votul apărătorilor granițelor maritime ale țării încă nu se risipise întunericul nopții de pe întinderea nesfârșită a mării, când marinarii Flotei noastre Militare au început să se îndrepte spre secțiile de votare. Pe fețele matrozilor, carlnicilor și ofițerilor veniți să-și exercite cu bucurie drepturile lor de cetățeni liberi, se citește un deosebit entuziasm. Ei au venit să voteze, împreună, după cum împreună sunt și în zilele de instrucție, când își perfecționează necontenit măiestria de apărători dârzi ai hotarelor maritime ale patriei dragi. Este ora 6. Președintele comisiei invită marinarii să voteze. Primul care introduce votul în urnă este ofițerul I. Ionescu. El își amintește cu tristețe despre anii copilăriei lui nefericite, când a trebuit să plece de acasă la vârsta de 12 ani pentru a căută de lucru. Pentru ca vremurile de exploatare burghezo-moșierească să nu se mai întoarcă niciodată, el și-a dat cu încredere votul Frontului Democrației Populare. La masa comisiei electorale vin rând pe rând matrozi, cartnici, ofițeri. Auzi mereu pronunțându-se nume ca: Bănică Ion, Babi Geza, Miazi An, Căldăraru Alexandru, români, tătari, maghiari, înfrățiți în lupta și munca pe care o desfășoară zi de zi pentru a-și perfecționa măiestria militară. Iată-1 introducând votul în urnă, pe cartnicul major Codrea Victor: Pe pieptul bruzei albastre îi strălucește în bătaia primelor raze de soare, insigna de „Marinar de frunte". Insigna de marinar de frunte sclipește și pe pieptul cartnicului major Albu Grigore. In adunarea generală a organizației utermiste el și-a luat angajamentul ca în cinstea zilei de 30 Noembrie să obțină cele mai bune rezultate la pregătirea de luptă și pregătirea politică. Și-a îndeplinit angajamentul. E mândru de insigna pe care o poartă. După ce au votat, marinarii s’au prins în iureșul unei hore. Armonica, nedespărțitul prieten al marinarului, cântă da zor și chiamă la joc. Au intrat în horă cartonicul Gheorghe Alexandru și matrozul Ionescu Petre, ofițerul Baciu Nicolae și mulți alții. Bucuria marinarilor era fără margini. Ea exprima mulțumirea lor că au votat pentru înflorirea patriei, pentru fericirea poporului muncitor. Caporalul But Petre, infanterist, s’a prezentat în fața urnei împreună cu ostașii din grpM sa, grup fruntașă, la pregătirea militară. ✓