Apărarea Patriei, iunie 1954 (Anul 10, nr. 126-150)

1954-06-11 / nr. 135

1 I 1’ . .. I A Pentru patria noastra, Republica Populara Romîna ! tIMRAREA PATRIA T ANUL X Nr. 135 (2440) Vineri 11 iunie 1954 j 4 PAGINI — 20 BANI ^ Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. Lucraril e celui de al xI Iea Cong res —----- ---------- ~ I . „„ științifică (pag. 2-a) < iov. Stelian Moraru (pag. 3-a) Sa îmbunătățim continuu activitatea de control și îndrumare a subordonaților Controlul pregătirii și desfășurării instrucției, verificarea îndeplinirii hotărîrilor luate, a ordinelor și dispozițiunilor date de comandanți și șefi, îndrumarea și ajutorarea concretă și sistematică a subordonaților, constituie o verigă principală a conducerii trupelor. Prin controlul executat zilnic, comandanții, ofițerii din statele majore și lucrătorii politici se conving personal de mersul întregii activități practice de instruire și educare a militarilor. Ei au posibilitatea să constate cu precizie felul cum sînt îndeplinite sarcinile din planul pregătirii de luptă și politice, să verifice eficacitatea metodelor folosite de instructorii și educatorii nemijlociți ai ofițerilor, sergenților și soldaților. Prin verificare, îndrumare și ajutor practic, șefii reușesc să descopere personal lipsurile, să scoată la iveală cauzele care le generează, găsesc căile corespunzătoare pentru înlăturarea acestor lipsuri. Nu rareori, prin controluri executate, cu competență și profunzime de către șefi și superiori s-au descoperit și, după ce s-au analizat, s-au generalizat metode noi care aduc foloase reale procesului de instruire și educare a militărilor. De asemenea, prin controluri s-au înlăturat deficiențe care împiedicau buna desfășurare a activității ofițerilor, s-au dat îndrumări practice care au contribuit la educarea ofițerilor tineri, la lărgirea orizontului lor politic și militar. Mai Înainte, în unitatea din care face parte ofițerul Cozmei Ilie, de pildă, unii ofițeri din statul major nu cunoșteau concret cum să-și organizeze munca pentru a veni în ajutorul comandanților. Cu toate că mergeau deseori în subunități și controlau activitatea acestora, ofițerii din statul major nu reușeau să seziseze adevărata stare de lucruri, să dea un ajutor eficace celor controlați. Acest lucru se întîmpla pentru că ofițerii respectivi controlau activitatea subunităților „în general“. Analizînd starea de lucruri, comandantul unității a constatat că lipsa principală în această chestiune pornea chiar de sus, de la șeful de stat major al unității, care întocmea planul de control și ajutor. Acesta, deși cunoștea realizările și lipsurile mai însemnate din subunități, nu reușea să aleagă obiective precise pe care să le includă în planul de control, nu îndruma suficient muncă ofițerilor din statul major astfel încît deficiențele să fie lichidate, iar experiența bună să fie generalizată. In planul de control se prevedea doar că ofițerul „X“ va controla zilnic subunitatea„Y“, fără a se specifica concret ce problemă va urmări ofițerul, cînd trebuie să raporteze faptele constatate și măsurile ce le-a luat sau le propune pentru îmbunătățirea muncii. După o serie de îndrumări date de către comandantul unității, șeful de stat major și-a îmbunătățit mult munca. In prezent, planul de control și ajutor al unității este axat pe probleme precise. Ofițerii din statul major, știind din timp ce sarcinile revin, se pregătesc temeinic în problemele pe care le urmăresc. Ca atare, ei desfășoară un control competent și astfel aduc o contribuție însemnată la îmbunătățirea muncii comandanților din subordine. Controlul bine organizat și executat sistematic, sub formă de îndrumare și ajutor practic, duce, în majoritatea cazurilor, la schimbarea radicală a stării de lucruri în unitatea sau subunitatea controlată. Dar pentru aceasta trebuie să se țină seama de o serie de condiții. In primul rînd, cei care execută un control trebuie să fie perfect pregătiți și documentați asupra problemelor pe care le urmăresc, să cunoască în prealabil condițiile specifice în care-și desfășoară activitatea subunitățile pe care le controlează. Sînt cazuri, însă, cînd unii ofițeri nu îndeplinesc întotdeauna această cerință atunci cînd execută controluri. Un asemenea caz s-a petrecut cu un ofițer care a controlat subunitatea din care face parte ofițerul Mazarachev. Acesta nu s-a interesat din timp ce program execută subunitatea și ca urmare el nu s-a putut documenta temeinic asupra temelor din program. Din această cauză, în ziua controlului acest ofițer a dat doar cîteva îndrumări generale, nu a putut să ajute, așa cum ar fi fost de dorit, pe cei care i-a controlat. Ofițerii care se pregătesc în vederea executării controlurilor nu se intereseze de rezultatele obligația să obținute în trecut de către subunitățile în care merg, de concluziile trase și de sarcinile ce au fost puse în fața subunităților respective de către șefii sau superiorii care le-au controlat ultima oară. Această documentare practică este foarte necesară, deoarece fiecare control trebuie să urmărească și felul cum au progresat subunitățile de la ultimul control, dacă subunitățile au luat măsurile cuvenite pentru îndreptarea deficiențelor constatate în trecut, dacă toți comandanții de subunități și locțiitorii lor politici au ținut seamă și au aplicat în practică îndrumările ce li s-au dat cu ocazia controlurilor precedente. Procedîndu-se în acest fel se realizează pe de o parte o continuitate a activității de control, iar pe de altă parte, comandanții și locțiitorii lor politici sunt educați să aplice cu rigurozitate în practică toate îndrumările primite din partea celor care îi controlează. O altă condiție importantă a controlului eficace este ca ofițerii care execută controlul să dea dovadă de o înaltă principialitate. Comandanții și locțiitorii lor politici trebuie să remarce la șefii și superiorii care îi controlează grijă deosebită pentru întreaga viață și muncă ce se desfășoară în subunități, atitudine intransigentă față de lipsuri și față de cei care săvîrșesc greșeli, atitudine plină de atenție față de inițiativele juste și față de succesele obținute. Din acest caz, comandanții și locțiitorii lor politici nu numai că așteaptă cu bucurie să fie controlați, dar ei înșiși cer ca șefii și superiorii să-i viziteze, să le analizeze activitatea, cer sfaturi și îndrumări în problemele mai grele pentru a nu greși în activitatea lor. Ofițerul Grigoriu Emil nu a ținut seamă de aceste cerințe, cu ocazia unui control executat într-o subunitate. El a căutat să „vîneze“ cît mai multe greșeli, trecând în fugă peste viața și munca subunității. Ofițerul Grigoriu nu a analizat condițiile și posibilitățile existente în subunitate și de aceea nu a putut arăta care siunt cauzele lipsurilor semnalate, nu a putut da nici o îndrumare practică celor pe care i-a controlat. Atitudinea lipsită de principialitate de care a dat dovadă ofițerul Grigoriu cu ocazia controlului ce l-a executat este condamnabilă. Desigur că șeful său nu a putut fi informat obiectiv asupra situației, nu și-a putut forma o imagine reală asupra stadiului pregătirii de luptă din subunitatea controlată. Cu ocazia controlurilor, pe lîngă toate celelalte, șefii trebuie sa scoata la lumină experiența pozitivă, să o analizeze și să o generalizeze. In această privință, un însemnat aport trebuie să-l aducă ofițerii din statele majore, ofițerii organelor politice, precum și toți acei care execută controluri. Aceștia au obligația să încurajeze și să ajute cu sfaturi și îndrumări tehnice de specialitate pe ofițerii care manifestă spirit de inițiativă, care se străduiesc să îmbunătățească procedeele de instrucție prin folosirea unei aparaturi mai practice sau prin organizarea mai bună a procesului de muncă. Procedeele și metodele bune de munca trebuie popularizate prin contactul personal cu comandanții din unități sau cu ocazia diferitelor adunări ale ofițerilor și prin intermediul presei militare. Controlul pregătirii și desfășurării instrucției să devină un puternic mijloc de mobilizare a maselor de militari spre însușirea măiestriei militare, pentru întărirea ordinei și disciplinei, un mijloc de ridicare continuă a autorității și pregătirii comandanților de toate gradele. Controlul trebuie să constituie unul din cele mai puternice mijloace de ajutorare a comandanților și lucrătorilor politici de toate gradele, astfel încît aceștia să-și poată îndeplini cu cinste misiunea lor, să transpună în viață în cele mai bune condiții Ordinul Ministrului Forțelor Armate ale R. P. R. Delegația Partidului Muncitoresc Romîn la cel de al X-lea Congres al Partidului Comunist din Cehoslovacia In ziua de 10 iunie a plecat la Praga delegația Partidului Muncitoresc Romîn la cel de al X-lea Congres al Partidului Comunist din Cehoslovacia, care-și deschide lucrările la 11 iunie. . Din delegație fac parte tovarășii Gh. Apostol, prim secretar al Comitetului Central al P.M.R., și N. Goldbergher, șeful secției organelor conducătoare de partid, sindicale și de U.T.M. a C.C. al P.M.R. (Agerpres). Locuințe pentru muncitorii ceferiști Pentru îmbunătățirea condițiilor de locuit ale muncitorilor ceferiști și ale familiilor lor se construiesc în fiecare an noi locuințe. In numeroase orașe, în apropierea stațiilor de cale ferată, atelierelor sau depourilor, s-au construit și se construiesc blocuri și cartiere de locuit. Muncitorii ceferiști au astăzi la dispoziție 2.048 clădiri cu 6.310 apartamente în cartierele de locuințe și 7.256 clădiri cu 9.080 apartamente, în locuințele de serviciu din apropierea stațiilor, și unităților CFR. In ultimii 3 ani, din fondurile de investiții, din cele ale Consiliului Central al Sindicatelor și din fondurile directoriale s-au pus la dispoziție sumele necesare pentru construirea a 1.083 apartamente, din care 862 au fost date în folosință. Numai în anul trecut, muncitorii ceferiști au primit 351 apartamente noi. In anul acesta, pe lîngă terminarea celor 221 apartamente care sînt în construcție, din fondurile Ministerului Căilor Ferate se vor începe lucrările pentru construirea altor 228 apartamente. Muncitorii ceferiști sînt sprijiniți de asemenea de către stat să-și construiască locuințe proprii. Din cele 714 locuințe individuale intrate în construcție în ultimul timp, 260 au fost date în folosință, iar celelalte 454 vor fi terminate pînă la începutul lunii viitoare. Tot cu ajutorul crenstelor, numeroși alți ceferiști vor începe în curînd să-și construiască locuințe proprii. Pentru muncitorii ceferiști au fost construite de asemenea în ultimii ani și numeroase alte clădiri cu scopuri social-culturale ca spitale, sanatorii și policlinici, cantine, creșe și cluburi. Numai în anul trecut au fost date în folosință 175 cluburi și colțuri roșii, 200 cantine și 82 baze sportive. PAGINA CULTURALA: Cîntec marinăresc (pag. 2-a) Cîteva probleme în legătură cu cenaclul literar al scriitorilor din armată (pag. 2-a) Mihnea Gheorghiu : Charles Dickens un mare romancier realist (pag. 2-a) In cinstea celui de al X-lea Congres al Partidului Comunist din Cehoslovacia (pag. 3-a) H. D Sterian — Industrializarea socialistă în slujba ridicării bunei stări a poporului muncitor (pag. 3-a) IN LEGĂTURA CU PROBLEMA INDOCHINEZA: Declarația ministrului Afacerilor Externe al R. P. Chineze Ciu En-lai, la conferința de la Geneva la 9 iunie 1954 (pag. 4-a) La bursa din New York acțiunile continuă să scadă (pag. 4-a) Noi zboruri deasupra Indiei efectuate de avioane străine (pag. 4-a) Condamnarea unui grup de complotiști în R. D. Germană (pag. 4-a) In numărul de azi : însemnări din unități despre munca al Sindicatelor sovietice — Cuvîntarea Prin orașele și satele patriei După șase ani La uzinele metalurgice „Matyas Rakosi“ Cu ani în urmă, pe malul sting al Dîmboviței, in locul unde sînt astăzi uzinele metalurgice „Matyas Rakosi“, se găseau clădirile întunecate ale fabricii stăpînite de exploatatorul belgian Lemaître și de alții ca el. In halele vechi, cu ziduri înnegrite și acoperișuri stricate, lucrau în cele mai grele condiții, cite 12—14 ore pe zi, cîteva sute de muncitori. Vechea fabrică în care producția se rezuma la grilaje pentru cimitire, roabe, reparații de locomotive și cazane, a fost transformată într-o puternică uzină producătoare de utilaj modern ca motoare, pompe, compresoare și altele. Hala mare a cazangeriei a fost complet reconstruită și dezvoltată și s-au efectuat lucrări pentru a fi adaptată unui mare atelier de strungărie. De asemenea, a fost construită o hală nouă, modernă, pentru turnătorie. In locul utilajului vecin au fost instalate noi strunguri, freze, raboteze, mașini speciale de mare productivitate, în mare parte sosite din Uniunea Sovietică. Cîștigul mediu al muncitorilor crește din an în an. Grija față de muncitori este oglindită și de numeroasele îmbunătățiri cu caracter social-cultural. Muncitorii primesc haine de protecție și asistență medicală gratuită în caz de boală. In fabrică există acum un dispensar unde lucrează patru medici și personalul medical ajutător , au fost instalate patru băi moderne, vestiare, a luat ființă o cantină. Muncitorii își petrec o mare parte din timpul lor liber la clubul întreprinderii, unde există săli de gimnastică, de box, de șah, de tenis de masă și o bibliotecă cu peste 16.000 de volume. Au luat ființă în cadrul întreprinderii orchestre, echipe de dansuri și de cor. Pentru copiii muncitorilor a fost înființat un cămin de zi. Uzinele „Matyas Rakosi“ din Capitală ocupă azi un loc deosebit de important în ansamblul economiei noastre naționale. Cu ajutorul utilajului modern, muncitorii acestei uzine sporesc necontenit producția și productivitatea muncii. In cursul anului trecut, de pildă, muncitorii uzinelor „Matyas Rakosi“ au produs cu 275 la sută mai multe motoare, pompe, compresoare, față de anul 1949. La fabrica de confecții „Gh. Gheorghiu-Dej“ Pe platoul Cotroceniilor, în locul fostelor ateliere APACA se înalță azi cea mai mare întreprindere de confecții din țară — fabrica „Gheorghe Gheorghiu-Dej“, înființată în anii puterii populare, fabricare clădiri spațioase pentru sectoarele de confecții, clădiri pentru atelierele auxiliare, cantină modernă pentru muncitori, policlinică, bloc social. In fabrică nu mai întîlnești mașini care să fie puse în mișcare cu pedala, toate sînt acționate electric, iar călcatul materialului nu se mai face sub dogoarea cărbunilor, ci cu fiare electrice. înzestrarea fabricii cu mașini moderne și mecanizarea a numeroase operații care în trecut se făceau manual, cu : prinderea pînzei pe piepții de stofă, cusutul nasturilor, însăilatul canturilor etc. au făcut să crească simțitor capacitatea de producție. Anul trecut, de pildă, fabrica a produs cu 14,45 la sută mai multe confecții decît in anul 1952, iar productivitatea muncii a sporit cu 19,84 la sută. Colectivul fabricii a pus la dispoziția oamenilor muncii, peste prevederile planului anual, 35.393 ragoane, 125.438 articole de confecții pentru femei, 30.827 confecții pentru copii, etc. Odată cu dezvoltarea fabricii a crescut bunăstarea muncitorilor. Ca urmare a realizărilor ce le obțin și a măsurilor luate de partid și guvern pentru îmbunătățirea sistemului de salarizare, salariul mediu al muncitorilor a crescut continuu. Cîștigul mediu de fiecare muncitor a crescut în luna aprilie 1954, față de luna decembrie 1953, cu 18 la sută. Se dezvoltă apicultura în cadrul gospodăriilor colective înființarea stupinelor în gospodăriile agricole colective aduce o contribuție însemnata la creșterea venitului obștesc al gospodăriei prin cantitățile mari de miere și ceară ce se obțin, precum și prin sporirea recoltelor, ca urmare a polenizării artificiale cu ajutorul albinelor. In întreaga țară, din numărul total al gospodăriilor agricole colective, aproximativ 30 la sută au stupine. In regiunea Oradea, din cele 27 gospodării agricole, colective cu stupine, 12 au între 20—50 de stupi, în regiunea Ploești, din 35 gospodării agricole colective cu stupine, 30 au între 20—50 stupi și 4 între 50—100 stupi. Gospodăria agricolă colectivă „Brazdă Nouă“, din comuna Apoldul de Sus, regiunea Hunedoara, este fruntașă pe țară în producția de miere. in vara anului 1952, această gospodărie a avut 40 de familii de albine de la care s-au obținut 1864 kg. miere, ceea ce revine în medie la 40,5 kg. miere de familie de albine. Datorită îngrijirii atente practicării stupizitului pastoral în munți, deși la o familie de albine s-a obținut o producție de 166 kg. miere brută, iar de la 6 familii s-au obținut: producții între 102—166 kg. miere de fiecare familie. (Agerpres) Cu pescarii, în Delta Dunării Peste Delta Dunării bate un vînt călduț de vară. Vîrfurile înalte ale stufului se incovoaie în adierea lui. Lunecînd ușor pe întinsul apei cu bărcile lor mari, pescarii de la secția „Mili 23“, raionul Tulcea, care își duc viața in acest colț minunat al țării noastre, muncesc cu spoi la vînatul peștelui sau pe mal la pregătirea și întreținerea sculelor. In două zile din luna trecută, ei au vînat și adus la cherhana, peste plan, 5.824 kg. pește. In luna mai, pescarii acestei secții au predat peste plan 37.000 kg. pește. Totodată, ei au reușit printr-o bună întreținere să prelungească durata de folosire a 2.000 de vintire. Acum, pescarii secției „Mila 23” și-au terminat pregătirile pentru pescuitul de vară. Brigăzile de pescuit au fost reorganizate, bărcile au fost cătrănite și trase la umbră, sculele pentru prinsul scrumbiilor sînt gata pentru a fi puse la lucru. Pentru bunul mers al pescuitului de vară, conducerea secției a organizat de curînd o consfătuire de producție unde pescarii au analizat felul în care s-au desfășurat lucrările de pregătire a campaniei și și-au luat noi angajamente în muncă. Preparatorii secției au chemat la întrecere pe cei de la secțiile Matița și Gorgova, avînd ca obiectiv buna ambalare a peștelui, folosirea de noi metode de congelare și altele. Ajutorul prețios al comandantului Subunitatea se pregătea pentru o aplicație tactică cu tancurile. După ce, împreună cu comandantul, stabilise sarcinile precise ce-i reveneau in organizarea și desfășurarea aplicației, locotenentul major Moisescu trecu la îndeplinirea misiunii lui de locțiitor politic. In primul rînd își îndreptă atenția asupra organizației U.T.M. Organiză o scurta adunare, in cadrul căreia expuse utemiștilor sarcinile ce le revin in pregătirea și desfășurarea aplicației. — In primul rînd dumneavoastră aveți datoria — spunea locțiitorul politic utemiștilor — să mobilizați și să ajutați masa de militari să studieze temeinic materialul bibliografic indicat de comandant pentru aplicația pe care o executăm. Cea mai bună metodă pe care o puteți folosi în îndeplinirea acestei sarcini este exemplul personal, Dumneavoastră trebuie să fiți primii care să vă însușiți temeinic prevederile regulamentelor, sa discutați cum trebuie aplicate în practică și ce sarcini atrag pentru militari diferite prescripțiuni regulamentare. In continuarea expunerii sale, locțiitorul politic a arătat și celelalte sarcini ce revin utemiștilor, le-a dat indicații asupra felului cum trebuie să lucreze și să se comporte. In pregătirea aplicației, locțiitorul politic a făcut și un instructaj amănunțit colegiului de redacție al gazetei de perete și agitatorilor subunității. La gazeta de perete au început să apară articole care tratau aspecte ale pregătirii aplicației, scrisori despre experiența din aplicațiile trecute ale militarilor și altele. Imbinînd cu succes munca politică cu pregătirea de luptă, locțiitorul politic a îndeplinit punct cu punct planul de asigurare politică pe care și-l făcuse împreună cu comandantul. Ca urmare, subunitatea a reușit să obțină un calificativ bun în aplicație. Locotenentul major Moisescu se preocupă întotdeauna și îndeaproape de munca utemiștilor, se conduce zi de zi activitatea, și străduiește să le ridice simțul răspunderii personale pentru munca și faptele lor. Membrii biroului organizației U.T.M. au în jocțiitorul politic un adevărat conducător, un îndrumător neobosit, lucru care îi ajută să facă din organizația lor un sprijin prețios al comandantului. In mod permanent și cu multă atenție se ocupă locotenentul major Moisescu de problema întăririi disciplinei și ordinei în subunitate. El apreciază că pentru a putea obține succese cît mai mari in această direcție trebuie să cunoască temeinic pe fiecare subordonat, aptitudinile oamenilor, frămîmțările lor, să cunoască în amănunt munca lor. Pentru aceasta, el desfășoară o muncă activă, de la om la om. In fiecare zi stă de vorbă cu subordonații, ii ajută pentru a nu greși, le dă sfaturi în îndeplinirea sarcinilor pe care le-au primit. Un merit deosebit al locotenentului major Moisescu este munca sîrguincioasă pe care o desfășoară in direcția ridicării nivelului politic și cultural al subordonaților. Permanent conduce și controlează felul cum se întocmesc lecțiile și informațiile politice, cum sunt predate și în ce măsură și le însușesc militarii. Cu răbdare și tact ajută pe soldați și sergenți la studiul individual, discută cu ei despre politica partidului și guvernului, despre problemele internaționale, căutînd să lămurească fiecare eveniment nou, cît mai temeinic. La club, locțiitorul al comandantului organizează activități politic variate și atractive, referate, recenzii, discuții în jurul filmelor vizionate, discuții pe teme științifice, istorice, etc., in scopul de a ajuta pe subordonați să-și dezvolte cît mai mult orizontul cultural. Alături de grija ce o are pentru pregătirea multilaterală a subordonaților, locotenentul major Moisescu se preocupă cu mult simț de răspundere de pregătirea proprie, de studiul său individual. Fără a neglija problema aprofundării sistematice a cunoștințelor de pregătire politico-ideologică, el își îmbogățește zi de zi pregătirea militară tanchistică, participă cu regularitate la toate lecțiile pe care le predă comandantul, la convocări, la aplicații, la tragerile cu armamentul infanteriei și armamentul de pe tanc, etc. In zilele de parc se află permanent printre mecanicii conductori, se străduiește să pătrundă cît mai actine in tainele specialității de tanchist. — Sînt convins — spune locțiitorul politic — că numai cînd voi avea în aceeași măsură și cunoștințe militare, și cunoștințe politice voi reuși să obțin cele mai bune rezultate în mumea mea. Acest lucru mă va ajuta să fiu un prețios ajutor al comandantului, să devin un ofițer bine pregătit, așa cum se cuvine sa fie un ofițer al Armatei Populare. Locotenentul major Moisescu, care este ajutat îndeaproape de tovarășii lui cu mai multă experiență, și în primul rînd de comandant, primește cu multă, bucurie "acest ajutor. Din școală, din regulamente și cărți, locțiitorul politic a acumulat bogate cunoștințe pe care acum se străduiește să le pună în practică. Dar munca zilnică ridică noi și noi probleme, lucruri necunoscute, cu care un tînăr ofițer se descurcă mai greu. Tocmai aici prinde foarte bine ajutorul tovarășilor cu experiență, cu o practică mai îndelungată.. „Dacă știi să folosești din plin acest ajutor, dacă tu însuți te straftuiești să muncești cinstit,să te pregătești temeinic, munca va “merge bine' și rezultatele 'vor ’răsplăti străduința și eforturile, depuse“. Așa gindește și muncește locotenentul major Moisescu Gheorghe. El cinstește înaltul titlu de comunist, de ofițer al Armatei noastre Populare. V. KÖKÖSSY ▼ Concediu plăcut pentru cei ce muncesc Convorbire cu pv. Soveja Nicolae, șeful Direcției caselor de odihnă și sanatorii balneare, din C. C. S. ÎNTREBARE: Ce pregătiri s-au făcut în stațiuni pentru noul sezon ? RĂSPUNS : In anii puterii populare, casele de odihnă și sanatoriile balneare au devenit bunuri ale întregului popor, ele fiind pusa la dispoziția celor ce muncesc. Anul trecut, circa 440.000 oameni ai muncii și-au petrecut concediul de odihna in stațiunile balneo-climatice. Anul acesta, numărul celor trimiși la odihnă va trece de 500.000. Măsurile luate pentru organizarea odihnei oamenilor muncii, pentru continua îmbunătățire a condițiilor de cazare, hrană, asistență medicală și pentru o bună activitate culturală în stațiuni, oglindesc grija permanentă pe care partidul și guvernul o poartă ridicării continue a nivelului de trai al poporului muncitor. Pentru sezonul de vară al anului 1954, stațiunile de odihnă au fost pregătite încă din lunile aprilie și mai, făcîndu-se amenajări speciale și completări ale inventarului și utilajului. Astfel, pe litoral, erau terminate la sfîrșitul lunii mai lucrările la Eforie, iar în prezent se continuă cu avînt lucrările de amenajare a fostei vile I.C.E.F., unde vor fi primiți la 25 iunie circa 250 pionieri. In stațiunile de la munte, cum sunt: Borsec, Lacul Roșu, Tușnad, Predeal, Sinaia și altele ■— stațiuni care au și deschis sezonul de vară — s-au făcut reparații capitale la cantine, s-au amenajat cluburi, săli de spectacole etc. Așa, de exemplu, la Lacul Roșu și Predeal s-au amenajat noi cantine cu o capacitate de peste 500 locuri fiecare. La Lacul Roșu se construiește în prezent un club cu sală de spectacole, o baie centrală și o spălătorie mecanică, iar cu sprijinul Ministerului Energiei Electrice și Industriei Electrotehnice se va termina pînă la sfîrșitul lunii iunie electrificarea stațiunii. La Sinaia sînt aproape terminate lucrările de amenajare a Casei de Cultură (fostul cazinou), iar în parcul stațiunii se construiește un teatru de vară. Importante lucrări s-au făcut la stațiunea din Lipova. Aci, s-au renovat, complet vila „23 August“ și s-au pus la punct instalațiile de apă și cele sanitare. In interiorul stațiunii s-a amenajat o frumoasă expoziție cu aspecte din viața oamenilor sovietici. De asemenea, s-a amenajat parcul stațiunii, precum și bazinul de înot. La Govora, Călimănești, Tușnad și Sovata, pregătirile pentru sezonul de vară au fost de asemenea terminate la timp. Grija și dragostea cu care sînt primiți oamenii muncii în stațiuni exprimă atenția care se poartă ca ei să se bucure din plin de perioada concediului de odihnă. ÎNTREBARE : Ce activități cultural-artistice se vor desfășura în stațiuni ? RĂSPUNS . In colaborare cu Ministerul Culturii se va organiza în stațiunile Sinaia, Bușteni, Predeal, CăMa început sezonul odihnei de vară a oamenilor muncii. In frumoasele stațiuni balneo-climatice ale patriei au sosit mii de oameni ai muncii pentru a-și petrece concediul de odihnă pe anul 1954. La Predeal și la Tușnad, la Sinaia și la Lacul Roșu, pe țărmul însorit al mării, pretutindeni, oamenii muncii sînt înconjurați cu grijă deosebită. In aceste frumoase locuri oamenii muncii au azi asigurate toate condițiile pentru a-și reîmprospăta forțele și a-și reface sănătatea. Pentru a cunoaște mai bine felul în care este organizată odihna de vară a oamenilor muncii, un redactor al ziarului nostru s-a adresat tovarășului Nicolae Soveja, șeful Direcției caselor de odihnă și sanatorii balneare. Publicăm răspunsurile primite: mănești, Eforie, Vasile Roaită, Olănești, Vatra Dornei, Harculane și Slănic Moldova, expoziții de artă plastică și artă populară. Consiliul Central al Sindicatelor și Ministerul Culturii au întocmit un plan calendaristic pentru întregul sezon de vară privind turneele pe care le vor întreprinde teatrere în stațiuni. Unele colective teatrale, ca de pildă Ansamblul Teatrului de Operă și Balet al R.F.R., Teatrul de Operetă și Filarmonica din București, brigăzile artistice ale C.C.S. și M.A.I. și altele, au și început să facă deplasări în stațiuni. De asemenea, zece teatre de stat din provincie vor da un număr de 31 spectacole. S-au luat măsuri ca bibliotecile cluburilor din stațiuni să fie aprovizionate cu cele mai noi lucrări de literatură, știință și tehnică, precum și pentru organizarea cu regularitate de „festivaluri ale filmului“. In acest scop, C C.S. a înzestrat stațiunile cu 12 noi aparate de proiecție cinematografică. ÎNTREBARE : Cum va fi organizată vacanța pionierilor și școlarilor ? RĂSPUNS : Pentru odihna copiilor vor fi organizate colonii pentru copiii preșcolari, preventorii permanente pentru copiii debili, tabere de vară pentru pionieri și școlari, precum și tabere de iarnă pentru pionieri. Dacă în anul 1951 au fost trimiși la odihnă 28.700 copii in 19 tabere organizate de C.C.S., în anul 1954 numărul lor va crește la peste 60.000. In acest an, 36.500 pionieri și școlari vor fi cuprinși în 138 tabere regionale organizate de întreprinderi și instituții, precum și în taberele centrale organizate de sindicatele pe ramură de producție. De asemenea, 15.000 de copii ,se vor odihni în taberele centrale ale CC.S. S-au luat din timp măsuri pentru amenajarea localurilor de tabere, s-au procurat materialele necesare bunei lor funcționări, precum și materiale, pentru cercurile în care copiii își vor completa și adînci cunoștințele căpătate în școală. De pe acum, taberele de la Hîrșa, Timișul de Jos, Borsec și altele sînt gata pregătite pentru a primi în cele mai bune condițiuni copiii oamenilor muncii. ÎNTREBARE : Ce măsuri au fost luate în vederea asigurării asistenței medicale în stațiunile balneo-climatice ? RĂSPUNS: Pentru sanatorizarea în bune condițiuni a bolnavilor care vin în stațiunile Borsec, Sovata, Govora și Călimănești, s-a făcut schimb de vile cu Ministerul Sănătății, C.F.R. și cu alte instituții, ceea ce a dus la ușurarea tratamentului balnear, vilele sanatoriale fiind grupate în preajma pavilioanelor de băi. In stațiunile de mai sus, ca și la Eforie, Vasile Roaită, Tușnad, Amara și Lipova, s-au stabilit profilurile sanatoriilor pe grupe de boli. In acest fel se asigură aplicarea unui tratament mai calificat. Sanatoriile au fost prevăzute cu cabinete medicale pentru consultații și tratament, care au fost dotate cu utilajul necesar și cu aparate de electrofizioterapie. In stațiunile Tușnad, Amara și Lipova s-a completat aparatura existentă cu băi de lumină, băi cvadricelulare, aparate de raze ultrascurte etc., iar la Tușnad și Borsec s-au trimis aparate de electrocardiografie. Mergîndu-se pe linia realizării conducerii medicale unice în stațiunile balneare, au fost unificate policlinicile C.C.S. cu cele ale Ministerului Sănătății în stațiunile Borsec, Sovata, Govora și Călimănești, creîndu-se astfel unități puternice care vor deservi în mai bune condițiuni oamenii muncii. In toate stațiunile balneare și de odihnă au fost completate cadrele medicale. O parte din cadrele medicale ale sanatoriilor C.C.S. au urmat în perioada de iarnă și în primăvară cursuri de specializare și au fost instruite pentru aplicarea noii metodologii elaborată de Institutul de Balneologie. Pentru ca activitatea medicală în sanatoriile de specialiate să aibă un conținut cît mai științific s-a obținut sprijinul unor institute de specialitate. Așa, de exemplu, la sanatoriile de endocrinologie de la Păltiniș și Borsec activează cadre calificate de la Institutul de Endocrinologie, iar la sanatoriul de cardiologie de la Borsec au fost detașate cadre de la ASCAR, îndrumate de Consiliul Central al Sindicatelor, organele sindicale vor depune toate eforturile pentru a asigura oamenilor muncii condiții tot mai bune pentru a se odihni și a prinde noi puteri după un an de muncă rodnică.