Apărarea Patriei, ianuarie 1960 (Anul 16, nr. 1-25)

1960-01-03 / nr. 1

U C ■ .ȘI I — *ö*1Ä Ä:;*i^^ :My>^.frin.| .... f Pentru patria noastră, Republica Populară Romînâ ! #ANURAREA PATRIEI 1]F Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XVI Nr. 1 (4153) Duminică 3 ianuarie 1960 4 PAGINI 20 BANI CUVÎNTAREA TOVARĂȘULUI ION GHEORGHE MAURER ROSTITĂ LA POSTURILE DE RADIO ȘI TELEVIZIUNE CU PRILEJUL ANULUI NOU Cu prilejul Anului Nou, tovarășul Ion Gheorghe Maurer, Președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Române, a rostit in noaptea de 31 decembrie 1959 la posturile noastre de radio și televiziune următoarea cuvintare : Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Populare Romine ! Ne aflăm la sfârșitul unui an de muncă rodnică, de realizări remarcabile în dezvoltarea economică și social culturală a patriei noastre. In acest an, pe întinsul țării au intrat in funcțiune noi întreprinderi, s-au deschis noi șantiere, au fost construite noi clădiri de locuit. A sporit avuția națională, prin creșterea însemnată a producției industriale și agricole. Noi creații îmbogățesc patrimoniul culturii noastre socialiste. Poporul muncitor a trecut în revistă cu prilejul celei de-a XV-a aniversări a eliberării patriei bogatele sale înfăptuiri, exprimate în avîntul economiei și culturii, în mersul ascendent al țării noastre pe calea socialismului. Ca urmare a măsurilor luate de partid și guvern a crescut nivelul de trai al populației. Toate acestea sînt rezultatul muncii entuziaste și pline de eroism desfășurate de clasa muncitoare, de țărănimea muncitoare și intelectualitate, rodul politicii promovate de Partidul Muncitoresc Român. Poporul nostru are toate temeiurile să se mîndrească cu realizările sale, să pășească în noul an cu încredere în forțele sale creatoare, cu hotărîrea de a dezvolta succesele obținute. Perspectivele anului 1960 însuflețesc la noi înfăptuiri. Prin hărnicia și inițiativa creatoare a maselor muncitoare, se vor realiza noi progrese pe tărîm economic, social și cultural. Oamenii muncii trec pragul noului an strîns uniți în jurul forței lor conducătoare, încercatul nostru Partid Muncitoresc Romin, întărind necontenit alianța muncitorească țărănească și frăția între poporul român și minoritățile naționale. Anul de care ne despărțim a fost bogat în victorii însemnate ale sistemului socialist mondial. Tot mai puternică a devenit unitatea lagărului socialist, s-a dezvoltat colaborarea frățească și întrajutorarea tovărășească între popoarele țărilor socialiste. Uniunea Sovietică, pășind în etapa construcției desfășurate a comunismului, înfăptuiește în ritm rapid mărețul plan septenal de dezvoltare a țării. Succesele istorice ale Uniunii Sovietice și ale celorlalte țări socialiste pun și mai mult în evidență superioritatea socialismului față de capitalism. In front unit, țările socialiste pășesc înainte spre noi victorii, în folosul popoarelor lor și al progresului mondial. In 1959, ideile păcii și colaborării între popoare s-au impus tot mai mult pe arena internațională. In relațiile internaționale se observă un început bun de destindere a încordării. Propunerea guvernului sovietic de a se înfăptui dezarmarea generală și totală a cîștigat adeziunea largă a popoarelor. Nu peste mult timp va avea loc un eveniment de mare însemnătate — întîlnirea conducătorilor Uniunii Sovietice, Statelor Unite ale Americii, Angliei și Franței, de la care popoarele așteaptă noi rezultate pozitive în dezvoltarea colaborării internaționale și consolidării păcii. Exprimăm speranța că prin eforturile tuturor forțelor iubitoare de pace, procesul destinderii va continua, problemele internaționale litigioase vor căpăta o rezolvare pașnică, năzuințele de pace ale omenirii vor fi îndeplinite. Alături de celelalte țări socialiste, Republica Populară Romînă va milita și în viitor pentru triumful păcii și colaborării între toate țările lumii, indiferent de orînduirea lor socială. In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romin, al guvernului Republicii Populare Romîne, al Prezidiului Marii Adunări Naționale, felicit călduros muncitorii, țăranii muncitori, intelectualii, femeile și tineretul țării noastre, pe toți cei ce muncesc, și le urez noi succese în construirea socialismului, fericire și sănătate în familie, sporia muncă în toate domeniile de activitate, spre înflorirea scumpei noastre patrii. La mulți ani, tovarăși și prieteni IN NUMĂRUL DE AZI Căpitan Gh. Bogdan : Spre noi succese în pregătirea ofițerilor (pag. 2-a) Pavel Nicoară : Adevărul despre calendar (pag. 2—3) DE LA CONFERINȚELE U.T.M. PE UNITĂȚI : Căpitan I. Birău : Munca și comportarea sergenților utemiști în centrul preocupărilor organizațiilor U.T.M. (pag. 3-a) N. S. Hrușciov va vizita Indonezia în februarie 1960 (pag. 4-a) Acord asupra datei și locului conferinței la nivel înalt Est-Vest (pag. 4-a) SARA SOCOLA ROȘIE, 1 IANUARIE, ORA 1,45 Primul tren cu mărfuri sovietice din anul 1960 IAȘI. 2 (Agerpres). — 1 ianuarie 1960, ora 1,48 noaptea La această oră a intrat în gara Socola Roșie prin punctul de frontieră Ungheni primul tren sovietic din anul acesta. Garnitura avînd peste 40 de vagoane conținea produse și mărfuri livrate țării noastre de către țara vecină și prietenă în baza acordurilor comerciale încheiate între cele două țări : cocs pentru furnalele Hunedoarei, rezervoare și pompe de mare capacitate pentru Combinatul chimic Borzești, motoare electrice pentru Combinatul de îngrășăminte azotoase de la Roznov, îngrășăminte chimice, cocs siderurgic și altele. Chiar în aceiași zi în gara Socola au fost alcătuite trenuri care au transportat la destinație mărfurile și produsele sovietice sosite din Uniunea Sovietică în cursul nopții. In AA 30 de tone de oțel date pesta plan în prima zi a noului an TIMIȘOARA. 2 (Agerpres). — In timp ce mii de reșițeni petreceau revelionul la casa de cultură, sus pe Semenic ori la Crivaia, alte mii de oțelari și jurnaliști din schimbul de noapte se îndreptau spre porțile uzinei cu hotărirea de a porni în noul an cu realizări deosebite. La ora 24, topitorii de la furnalul nr. 1 au elaborat prima șarjă din noul an. In schimbul de noapte la cele două furnale s-au elaborat 6 șarje de fontă. La uzinele Oțelul Roșu oțelarii din schimbul de noapte au sărbătorit intrarea în noul an pe platoul din fața cuptoarelor unde focul nu se stinge niciodată. De fapt, oțelarii uzinelor au pășit pragul noului an mai demult, căci până in seara de revelion au dat peste plan 15.100 tone de oțel. La orele 24, tovarășii Ion Cozmuță, secretarul comitetului de partid, Maiorovici Frederik, directorul uzinelor, și ing Takacs Otto, șeful oțelăriei, au felicitat pe harnicii oțelari cu prilejul Anului Nou. Prima șarjă din acest an au dat-o oțelarii de la cuptorul nr. 3. Cele 30 de tone de oțel date peste plan în prima zi a noului an de oțelarii de la cuptorul nr. 4 sînt mărturie că anul acesta oțelarii de aici vor contribui în și mai mare măsură la sporirea producției de oțel a tării. în întreaga fără revelionul a fost sărbătorit intr-o atmosferă plină de entuziasm Bucurîndu-se de roadele muncii anului care s-a încheiat și animați de dorința arzătoare de a da viață hotărîrilor Plenarei C.C. al P.M.R. din decembrie 1959, oamenii muncii și militarii Forțelor Armate ale R.P.R. au sărbătorit cu mult entuziasm Revelionul și Pomul de iarnă ln numeroase întreprinderi și instituții la cluburi, case de cultură, case are ofițerilor și cluburi de garnizoană, cluburi ostășești, muncitori, ingineri, tehnicieni, funcționari, studenți militari cu familiile lor, au întîmpinat Anul Nou laolaltă. Recunoscători pentru condițiile noi de muncă și de viață create, ei și-au exprimat și cu acest prilej dragostea și atașamentul profund față de partid și guvern, cari îi conduc pe drumul luminos al socialismului. Formațiile artistice de amatori ale întreprinderilor, precum și c- nai cunoscuți artiști profesioniști, invitați să ii treacă revelionul lr mijlocul colectiv doi u, Trmmeni ai muncii, au prezentat programe bogate și variate. La locurile de muncă cu activitate permanentă, harnicii muncitori au înscris în bilanțul lui 1 ianuarie 1960 primele cantități de produse. La Casa Centrală a Armatei o parte dintre ofițerii garnizoanei București, împreună cu familiile lor, au petrecut Revelionul la Casa Centrală a Armatei. Marea sală a restaurantului militar era frumos ornamentată cu ghirlande de brad, globuri multicolore, balonașe. De o parte și de alta a sălii erau instalați doi impunători pomi de iarnă. S-au întîlnit aici ofițeri de la diferite unități din garnizoană, comandanți de unități și subunități, lucrători din direcțiile centrale ale M.F.A., angajați civili. Anul Nou a fost întîmpinat cu veselie și încredere în viitor. Programul artistic a fost asigurat de V. Tomazian, Iacobina Vlad, Elena și Ionel Lăzărescu, Traian Moraru, Mircea Diaconescu. Sărbătoarea revelionului a mai avut loc și la sala de serbări, la sala „25 Octombrie“ și în salonul bizantin. Maior M. CIUPERCEANU împodobită sărbătorește frumoasa sală a Cantinei Atelierelor C.F.R. „Grivița Roșie“ din Capitală a găzduit revelionul harnicilor ceferiști. (Foto : AGERPRES). 2000 de tineri muncitori au petrecut la tradiționalul carnaval de la Palatul Republicii ! Ultima noapte a anului 1959 ! Palatul Republicii, feeric luminat și împodobit sărbătorește, freamătă de veselie, cin tec și voie bună. Pe porțile sale, larg deschise, intră tinerețea. Peste 2000 de tineri muncitori fruntași in producție din întreprinderile bucureștene, tineri intelectuali merituoși, studenți români și străini și elevi fruntași la învățătură, tineri militari ai Armatei noastre Populare au venit să petreacă la tradiționalul lor carnaval organizat de Comitetul orășenesc U.T.M. București, cu sprijinul C.C. al. U.T.M. In cadrul unui decor de basm popular, oaspeții sînt primiți cu mare cinste de Făt-Frumos și Ileana Cosinzeana împreună cu suita lor. Din balcoanele palatului, unde au apărut trimbițașii, se aud semnale prelungi care anunță începerea carnavalului. In sălile monumentale unde altădată benchetuiau regele și clica lui, petrec acum fii ai oamenilor muncii. La programul bogat și variat al carnavalului și-au dat concursul artiști de frunte ai Teatrului de Operetă și de Estradă, artiști ai Circului de Stat, orchestre de dans și tarafuri populare, formații de artiști amatori. Aproape de miezul nopții un grup de flăcăi voinici, purtînd frumoase costume naționale, au interpretat tradiționalul plugușor. De la marea sărbătoare n-a lipsit nici Moș Gerilă care a împărțit oaspeților cadouri, răvașe, daruri-surpriză. Cu prilejul noului an, tov. Virgil Trofin, prim-secretar al C.C. al U.T.M., a felicitat călduros pe tineri urîndu-le sănătate, fericire și succese tot mai mari și mai frumoase în muncă BUN VENIT— 1960! In sala spațioasă, luminată feeric, in care tradiționalul pom de iarnă aruncă în juru-i luciri de curcubeu, s-a așternut o liniște adîncă. Se aud doar tic-tacurile ritmice și uniforme ale metronomului care ne apropie secundă cu secundă de noul an. Este miezul nopții ! Luminile s-au stins. S-au reaprins din nou. Din piepturile a 400 de constructori de tractoare de la uzinele „Ernst Thälmann“ din Orașul Stalin, care sărbătoresc împreună Revelionul, au izbucnit urale. Bine ai venit. 1960 ! Din mîinile acestor muncitori, tehnicieni și ingineri au pornit in anul trecut spre ogoarele patriei cu 2.000 de tractoare mai mult decît prevedea planul. Hotăririle partidului și guvernului au fost și pentru ei imbold spre noi înfăptuiri. Colectivul uzinei a raportat partidului o economie de peste 2.300 tone metale și de peste 20 milioane lei. Tovarășul Niculescu Stelian este maistru la sectorul șasiuri. Un an de zile a muncit cu sîrg și conștiinciozitate, eforturile sale fiind încununate de succese frumoase. Acum toastează pentru tovarășii de muncă. Oamenii l-au ascultat și aplaudat cu bucurie... S-a toastat și pentru tovarășii Vizitiu Ion, șef de atelier la sectorul reparații, Petrea Dumitru, strungar, Gavrilescu Ion, rectificator. S-au rostit toasturi și pentru ceilalți fruntași „...de care — cum a spus tovarășul director Oniga Emil — uzina nu duce lipsă“. Bun venit, 1960 ! In zilele tale pe porțile uzinei vor ieși pînă la viitorul revelion alte 15.(MM), de tractoare. Colectivul uzinei s-a angajat să reducă prețul lor de cost cu 7 la sută față de 1959, să realizeze economii totale planificate de 67.030.000 lei, să depună toată priceperea, dragostea și dîrzenia pentru realizarea tuturor sarcinilor ce le revin. In noaptea de revelion constructorii de tractoare romînești s-au avîntat vijelioși în iureșul dansului Mîine, cu aceeași pasiune și dăruire entuziastă, ei se vor avînta in iureșul muncii pentru ca să dea țării alte 15.000 de tractoare. Bun venit, 1960 ! Muncitorii uzinei de tractoare, ca și toți muncitorii țării noastre, te-au așteptat ca pe un tovarăș bun și drag. c. cucu PRINTRE AVIATORI (Prin telefon). Vălul nopții se lăsase de mult peste orășelul aviatorilor, dar forfota și pregătirile nu se mai terminau. Pînă la urmă însă și acestea au luat sfîrșit, iar familiile de ofițeri, subofițeri și angajați civili s-au îndreptat cu pași grăbiți spre clubul de garnizoană, unde și-au propus să petreacă revelionul, ...Pretutindeni în sală domină o animație tovărășească, dovadă legăturii strînse ce există între faamiliile de militari din garnizoana noastră Orele 24. Pentru un minut, lumina s-a stins. Cînd se aprinde din nou, toți își urează „La mulți ani !“. Comandanții și șefii prezențior își felicită subordonații. Despărțirea de anul 1659 se face cu cintec și veselie , cel nou, anul 1960, pe care toți îl doresc și mai bun, și mai bogat, e întîmpinat cu urale Muzica și dansul, nelipsita periniță și tradiționalele răvașe de revelion au întreținut buna dispoziție și veselie pînă în zorii primei zile a noului an. Atenția deosebită acordată organizării revelionului, surprizele pregătite în acest sens, au asigurat petrecerea în mod plăcut a nopții dintre anul vechi și cel nou. Pentru munca organizatorică reușită merită toată lauda căpitanii Mandatul Nicolae și Melinte Stelian. Locotenent major COSTACHE C. Cu carnetul de reporter în garnizoana Cluj (Prin telefon). Mai rămîneau citeva ore ale anului 1959 și eu eram gata de plecare. Deodată sună telefonul. Ridic receptorul. Voci cunoscute. Sînt centralistele noastre de la M.F.A. Ele ne-au servit întotdeauna prompt și conștiincios. Prospețimea unei informații în ziar, de multe ori a depins de ele. Vă caută Bucureștiul Alo, aici redacția „Apărarea Patriei". Pentru poimîine dimineață să ne transmiteți o informație despre revelion. Nu mare. O filă și jumătate, două. Am notat în carnet și apoi ne-am urat reciproc „La mulți ani ? O informație despre revelion la Cluj, ce să scriu despre acest tradițional eveniment !? Veselie și voie bună. Cîntece, dansuri, urări de anul nou și cîteva răvașe. Altceva, ce mai poate fi ? Și totuși, sînt multe de spus Să vedem deci unde și-au organizat ofițerii, subofițerii și familiile lor revelionul. De aceea pornesc colindul, mai întîi cu telefonul , desigur, tot prin centrală. Dați-mi, vă rog unitatea. — Aici, ofițerul de serviciu pe unitate Unde fac ai dumneavoastră revelionul — La sala căminului cultural „Nicolae Bălcescu". Am organizat un revelion să rămână de pomină — adaugă el entuziasmat , îmi notez în carnet și cer alt indicativ. De data aceasta îmi răspunde o veche cunoștință, locotenentul major Ciubotura. A fost evidențiat mai zilele trecute prin ziarul nostru : conducător de grupă de lecții politice dintre cei mai buni. Anul Nou îl face în cazarmă, în serviciul de zi pe unitate. O datorie de onoare și o mîndrie, in același timp. — Artileriștii unde își petrec revelionul ? — îl întreb. — La sala Palatului culturii din localitate. Mai afla, din alte locuri, noi informații. Recapitulez pe scurt : Căminul ,,Nicolae Bălcescu“, Palatul culturii, popota garnizoanei, Casa ofițerilor. Să trec pe la toți, în 1959, e cu neputință, li planific deci o parte pentru 1960. Și acum, să-i vizităm. La Casa ofițerilor s-a petrecut o noapte de revelion plăcută. Comandantul regiunii a 111-a Militare, generalul-maior Țircă Sterian, le-a urat tuturor „La mulți ani !" A urmat apoi programul dat de o echipă artistică de profesie-Maior M. MANTA (Continuare în pag. 2-a) TELEGRAME Tovarășului NIKITA SERGHEEVICI HRUȘCIOV Prim Secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Președinte al Consiliului de Miniștri al Uniunii Sovietice Tovarășului KLIMENT EFREMOVICI VOROȘILOV Președinte al Prezidiului Sovietului Suprem al Uniunii Sovietice MOSCOVA Dragi tovarăși. Cu prilejul Anului Nou, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romin, Consiliul de Miniștri al Republicii Populare Romine, Prezidiul Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romine și întregul nostru popor, vă trimit dv. și prin dv. gloriosului popor sovietic cele mai calde și sincere felicitări. Uriașele realizări în construirea comunismului, obținute prin munca plină de abnegație a poporului frate sovietic, sub conducerea înțeleaptă a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, succesele epocale ale științei și tehnicii sovietice care dau viață celor mai îndrăznețe visuri ale omenirii, însuflețesc poporul nostru, ca și popoarele tuturor țărilor socialiste, la dobîndirea de noi victorii în construcția socialistă, stîrnesc respectul și admirația întregii lumi. Lupta perseverentă a Uniunii Sovietice și alături de ea a celorlalte țări socialiste, pentru coexistență pașnică între toate statele, valoroasele inițiative ale guvernului sovietic în vederea destinderii internaționale, deschid perspectiva unor noi victorii ale cauzei păcii și prieteniei între popoare. Poporul român își va aduce și pe viitor întreaga sa contribuție la întărirea prieteniei de nezdruncinat dintre poporul român și popoarele Uniunii Sovietice, la întărirea forțelor păcii și a unității lagărului socialist în frunte cu Uniunea Sovietică. Urăm din toată inima marelui popor sovietic noi victorii în construirea comunismului, în lupta pentru pace în întreaga lume. La mulți ani, dragi tovarăși ! GH. GHEORGHIU-DEJ Frim-Secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român CHIVU STOICĂ Președinte al Consiliului de Miniștri al R.P.R. ION GHEORGHE MAURER Președinte al Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Române Tovarășului GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim Secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romin Tovarășului CHIVU STOICA Președintele Consiliului de Miniștri al R. P. Romine Tovarășului ION GHEORGHE MAURER Președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P. Romine Dragi tovarăși. Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Prezidiul Sovietului, Suprem al Uniunii Sovietice, Consiliul de Miniștri al Uniunii Sovietice și întregul popor sovietic vă felicită cordial pe dv. și prin dv. întregul popor romîn cu prilejul Anului Nou care vine. Anul 1959 a fost marcat prin întărirea continuă a puternicului lagăr socialist, prin slăbirea încordării internaționale, prin noi succese în lupta pentru pace în întreaga lume. Remarcabilele victorii obținute în anul care a trecut de harnicul popor romîn sub conducerea Partidului Muncitoresc Romîn în construirea socialismului umplu de bucurie sinceră inimile oamenilor sovietici. Suntem ferm convinși că prietenia indisolubilă și colaborarea rodnică dintre popoarele țărilor noastre frățești se vor dezvolta și în viitor în interesul întăririi continue a familiei unice a popoarelor lagărului socialist. Urăm din toată inima, dragi prieteni, poporului frate român succese și mai mari în construirea Romîniei socialiste, în lupta pentru triumful păcii în întreaga lume. NIKITA HRUȘCIOV ELIMENT VOROȘILOV Moscova, Kremlin, 31 decembrie 1959. Revelion în haine de lucru Pe măsură ce anul 1959 își depăna ultimele sale ore, sala de festivități a fabricii de hîrtie „Steaua Roșie“ din Bacău devenea tot mai neîncăpătoare. Muzica cînta, oamenii erau veseli, iar tinerele perechi se avîntau una după alta în viitoarea dansului. Apoi, deodată, luminile s-au stins pentru cîteva secunde și din piepturile celor prezenți a răsunat urarea . — La mulți ani, 1960 ! Cîteva minute mai tîrziu, din mijlocul mulțimii s-a desprins un tînăr, s-a apropiat de microfon și, cu vocea caldă, catifelată, a rostit următorul toast — Permiteți-mi, dragi tovarăș), ca împreună cu dumneavoastră să închin un pahar în cinstea acelora care, la locul lor de muncă, veghează la bunul mers al fabricii... Și, în timp ce zeci de muncitori goleau licoarea dătătoare de viață a paharelor, la numai cîteva sute de metri depărtare de ei, comunistul Munteanu Gheorghe remedia un incident ce s-a produs la mașina nr. 10. In apropierea sa, la o altă mașină, tovarășul Măgerescu Nicolae supraveghea — așa cum face de mai bine de 25 de ani — marea metamorfoză a hîrtiei, dînd primele baloturi cu inscripția „1960“. Cam în aceeași vreme, într-o alta parte a orașului, la locuința doctorului Popa Stelian a zbîrnit îndelung telefonul. — O fi vreo urare, sau vreun prieten — a gîndit el. Dar, nu. Medicul Popa era chemat de urgență la spital. Și, în vreme ce scaunul său de la masa Revelionului familial a rămas gol pentru cîteva ore, el a salvat din ghiarele durerii și ale pericolului două vieți. Pe la orele două noaptea, în registrul maternității a fost înscris primul născut al anului 1960. In aceeași noapte de Revelion, la vremea cînd orologiul marca hotarele dintre cei doi ani, caporalul Dobre Ilie a fost instalat în postul de santinelă la drapelul unității. Stînd neclintit, cu mina pe automat lingă tricolorul scump al patriei, gîndurile lui au colindat nestingherite în toate cele patru zări ale țării. Ii vedea parcă sărbătorind Revelionul pe muncitorii uzinelor „Steagul Roșu“ din Orașul Stalin, din rîndurile cărora a plecat, își imagina apoi, în aceeași veselie, pe părinții și frații săi, colectiviști din regiunea Constanța. Stătea în post și se gîndea la tot ce a făcut pentru el și pentru țara întreagă partidul clasei muncitoare. Căpitan GH. RODEANKi Un grup de muncitori de la Fabrica de confecții „Gheorghe Gheorghiu-Dej" din Capitală ridică paharele pentru fruntașii în muncă. (Foto : AGERPRES).