Apărarea Patriei, martie 1961 (Anul 17, nr. 50-77)

1961-03-01 / nr. 50

„ „Ivi. Hivl------------- .. Pentru patria noastra, Republica Populară Romîna ! #APARAREA PATRIEI V Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XVII Nr. 50 (4512) Miercuri 1 martie 1961 ! 4 PAGINI — 20 BANI COMANDANTUL DE PLUTON De la Începutul anului de instrucție și pînă în prezent, în unitatea noastră s-au obținut în pregătirea de luptă și politică a militarilor unele rezultate pozitive. Nivelul de cunoștințe militare și politice al soldaților a crescut. In acest timp ei au învățat să îngrijească și să minuiască mai bine armamentul și tehnica de luptă din înzestrare, să execute corect și energic exercițiile tactice în cadrul grupelor și au trecut cu succes examenul tragerilor de instrucție și de luptă cu armamentul din înzestrare care au avut loc pina acum. O creștere evidentă se constată și în pregătirea gradaților. Majoritatea dintre ei și-au îmbunătățit metodele de muncă cu subordonații și conduc cu competență grupele și echipajele. Exercițiile tactice și tragerile de luptă executate nu de mult cu grupa au scos în evidență că avem posibilități sa obținem rezultate și mai bune. Obiectivul principal care stă acum în fața subunităților, a plutoanelor îndeosebi, este de a întregi și mai mult aceste cunoștințe, a dezvolta și perfecționa continuu deprinderile practice ale soldaților și gradaților, a face din fiecare pluton o subunitate bine închegată, care să acționeze repede și cu toată hotărîrea la ordinul comandantului, să fie capabilă să îndeplinească orice misiune de luptă. Și în îndeplinirea acestor sarcini, comandanții de plutoane au un rol principal. Dererea, și străduința acestora pricedepind în mare măsură succesele în instruirea și educarea subordonaților, îndeplinirea programului pregătirii de luptă și politice întocmit în companie. Experiența din anul trecut ne oferă suficiente exemple. La sfîrșitul anului trecut de instrucție, cel mai bun pluton de pușcași pe unitate a fost cel comandat de locotenentul major Florentin Iordache. Și aceasta nu întîmplator. El s-a străduit zi de zi să facă din fiecare subordonat un militar disciplinat, bine pregătit, capabil să îndeplinească la timp și bine toate îndatoririle serviciului. Semnificativ în activitatea acestui pluton este faptul că lupta pentru ridicarea continuă a nivelului pregătirii de luptă și politice, pentru obținerea de rezultate bune și foarte bune la toate categoriile de instrucție, nu a încetat nici un moment. Militarii acționau la instrucția tactică ca și în luptă, executau aproape zilnic la atelierul permanent antrenamente de instrucția focului, se întreceau cu însuflețire pe terenul de sport sau purtau discuții pe anumite teme legate de pregătirea lor ca luptători, ca ostași ai armatei populare. Cu sprijinul în primul rînd al comuniștilor și utemiștilor, al agitatorilor și gradaților, comandantul de pluton a reușit de fiecare dată să mobilizeze pe toți subordonații în îndeplinirea obiectivelor înscrise în plan. Și munca depusă perseverent, cu dragoste, a dat roade bogate. La concursul de tragere cu armamentul de infanterie pe unitate și pe marea unitate, plutonul a obținut locul întîi, iar la concursul pe Forțele Armate, la proba „Trageri de luptă cu plutonul după un marș de 20 km“, s-a clasat pe locul doi. Și în anul acesta de instrucție, plutonul comandat de locotenentul major F. Iordache ocupă un loc fruntaș în unitate. Rezultatele obținute de toate plutoanele noastre fruntașe sînt o urmare firească a preocupării comandanților lor pentru ridicarea continuă a nivelului de pregătire al subordonaților. Pe terenurile de aplicații tactice și la lecțiile politice, în poligoanele de tragere, în sălile de specialitate sau la întreținerea armamentului, la orele de activitate politico-culturală ca și în alte împrejurări ei sunt permanent în mijlocul subordonaților, ajutându-i să-și ridice nivelul pregătirii politico-ideologice și măiestria de luptă. In activitatea zilnică, comandantul de pluton trebuie să se străduiască să îmbine cu mai strîns pregătirea de luptă a subordonaților cu munca de educare a acestora pentru a-i forma ca oameni luptători conștienți de înalta misisiune ce le revine. Aceasta este Locotenent-colonel VIRGIL DRAGOESCU Comandant de unitate (Continuare in pag. 2-a) fffl^MÎÎSÂ *7. graua. .... ggw/JjaS It Miirilî! Votind candidații F. D. P. Vom Vota pentru inftorirea patriei, pentru fericirea poporului muncitor Edipt^à Y7 Aff SE PROöATEST FUt SIEGER I Tovarășii Petre Borilă, Mihai Dalea, Janoș Fazekaș și Alexandru Bîrlădeanu s-au întîlnit cu alegătorii In ultimele zile, tovarășii Petre Borilă, Mihai Dalea, Janoș Fazekaș și Alexandru Bîrlădeanu s-au întîlnit cu alegătorii din circumscripțiile în care au fost propuși candidați ai F.D.P. în alegerile de deputați pentru M Marea Adunare Națională. Tovarășul Petre Borilă, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, care candidează în circumscripția electorală nr. 1 Brașov, a vizitat Uzinele de autocamioane „Steagul Roșu“, întreprinderea „Metrom“, Uzinele „Strungul“, Uzinele nr. 2 și alte întreprinderi din acest oraș. Tovarășul Petre Borilă s-a întîlnit cu muncitori, ingineri, tehnicieni din aceste unități industriale. La întîlnirea cu alegătorii, care a avut loc marți după-amiază în sah Teatrului de Stat din Brașov, au luat parte muncitori, ingineri, tehnicieni din întreprinderile constructoare de mașini, textile, din unitățile C.F.R., cadre didactice, studenți, gospodine, și alți alegători din această circumscripție electorală. Tovarășul Mihai Dalea, secretar al C.C. al P.M.R., care candidează la circumscripția electorală nr. 1 Timișoara-Est, a vizitat Uzinele Mecanice, Întreprinderea „Industria Linii“, fabricile „Tehnometal“, „Bela Breiner" și „Ocsko Terezia“, Institutul de medicină, precum și cartiere ale orașului. El a avut mai multe întîlniri cu oameni ai muncii și alți cetățeni din circumscripția electorală. La întîlnirea cu alegătorii, care a avut loc sîmbătă după-amiază în sala clubului întreprinderii comunale orășenești, au luat parte metalurgiști, textiliști, muncitori de la alte întreprinderi din Timișoara, precum și cetățeni din circumscripția electorală nr 1. La Turda, unde candidează în circumscripția electorală nr. 6, tovarășul Janos Fazekaș, secretar al C.G. al P.M.R., a vizitat întreprinderea „Electroceramica“, Fabrica de ciment „Victoria socialistă“, Uzinele Chimice, Fabrica de sticlă, șantiere de locuințe și alte unități și s-a întîlnit cu muncitori, ingineri și tehnicieni care lucrează în aceste întreprinderi. La întîlnirea pe care a avut-o joi, în sala mare a grupului social al întreprinderii de prefabricate, au participat muncitori, ingineri și funcționari de la această întreprindere, dela Fabrica de ciment „Victoria socialistă“ și alți oameni ai muncii ce locuiesc în preajma unităților industriale respective. Tovarășul Alexandru Bîrlădeanu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, care candidează în circumscripția electorală Constanța-Est, a vizitat portul Constanța, Șantierul naval, Fabrica de semiceluloză din paie de la Palas, Uzina de acid sulfuric și superfosfați de la Năvodari, stațiunile balneare Eforie și Mamaia. El a avut mai multe întîlniri cu diferite categorii de oameni ai muncii și alți cetățeni din circumscripție. La întîlnirea cu alegătorii, care a avut loc miercuri in portul Constanța, au participat marinari, docheri, constructori navali, lucrători de întreprinderea de construcții hidrotehIanice, de la întreprinderea Rombans și din alte întreprinderi din port. Alegătorii aceste întîlniri care au luat cuvîntul la au scos in evidență transformările actinei,,, petrecute in țara noastră în anii puterii, populare, ca urmare a traducerii în viață, de către oamenii muncii, a politicii partidului de industrializare socialistă a țării, de transformare socialistă a agriculturii, de ridicare a nivelului de trai al poporului. Mecanicul de locomotivă Nicolae Căpățină a vorbit cu mîndrie despre marile transformări care au avut loc în regiunea Brașov in anii puterii populare. El a arătat că această parte a țării s-a transformat, ca urmare a politicii partidului de industrializare socialistă, într-o regiune cu o puternică industrie. Numai între anii 1955— 1960 au fost construite 65 de întreprinderi, printre care Fabrica de acid sulfuric de la Copșa Mică, cea de îngrășăminte azotoase de la Combinatul chimic din Făgăraș, Fabrica de formaldehidă din orașul Victoria, o fabrică de faianță la Sighișoara, una de utilaj chimic, o întreprindere de produse lactate. S-au dezvoltat uzinele „Steagul Roșu“, „Ernst Thälmann“, „Strungul“ și alte unități industriale. Brașovul este patria primului tractor romînesc, a primului autocamion, a primului rulment și a altor importante produse. Față de 1938, , producția industrială globală a regiunii a crescut anul trecut de 7 ori. Progrese importante au fost obținute în opera de transformare socialistă a agriculturii, în creșterea producției agricole, vegetale și animale. A crescut necontenit puterea economică gospodăriilor agricole colective și, pe a această cale, bunăstarea colectiviștilor. ilustrînd dezvoltarea pe care a cm (Continuare In pag. 3-a) Cu avînt sporit în întîmpinarea celei de-a 40-a aniversări a creării partidului Calitatea produselor — în centrul atenției Directivele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste în cinstea celei de a 40-a aniversări a partidului au fost întimpinate cu un viu interes de toți oamenii muncii din țară. Directivele au mobilizat din primul moment al apariției lor întregul popor muncitor în lupta pentru realizarea unor produse de calitate superioară. Fiecare om al muncii, însuflețit de chemările partidului, a pus în centrul atenției sale, realizarea unei radiați superioare a produselor. Numai produse de primă calitate Aceasta este pe scurt hotărîrea luată de la minoriștii uzinei „Republica“. Ea e pe deplin realizabilă : luna trecută numai 1 la sută din țevile produse de laminorul de țoli n-au fost de calitatea intîia. Dar muncitorii de aici sînt deciși să depună eforturi și mai mari pentru a reduce și acest mic procent. Ce măsuri au luat ? De pildă, laminoristul Mihalcea Tașcă, unul din fruntașii luptei pentru calitate, s-a obligat să acorde o mai mare atenție la manipularea laminorului, astfel incit să existe acordul corect, pentru ca găurirea țevii să se facă precis, la milimetru. Siderurgiștii hunedoreni — care anul trecut au îndeplinit și depășit cu succes angajamentele in cinstea Congresului partidului — și-au asumat acum sarcini sporite. Pornind de la realizările obținute pînă acum, acești harnici siderurgiști își îndreaptă atenția spre îmbunătățirea calității fiecărei șarje de oțel. De asemenea, ei se străduiesc să producă noi mărci de oțeluri de înlocuire, pentru a se reduce astfel consumul de metale deficitare. Reducerea rebuturilor este o altă sarcină pe care ei și-au asumat-o în cinstea aniversării partidului La nivelul fruntașilor Directivele se adresează și fiecărui lucrător din construcții, cerîndu-i să dea atenție deosebită îmbunătățirii calității finisajelor. Echipa lui Dumitru Stanciu — care lucrează la construcția marilor blocuri de pe Calea Griviței, din Capitală — citit cu atenție Directivele și a hotărî, să execute finisaje de cei mai bună calitate. Iată, echipele lui Constantin Ștefănescu sau Ilie Pavel dau numai lucru de bună calitate. Să-l ajungem — „pune zidarul furius Flonta — să-i ajungem și să-l întrecem ! Și chiar de a doua zi hotărîrea aceasta a și început să prindă viață. rea Efortul nu este ușor. Doar măricapacității secției de prefabricate a șantierului cu 50 la sută, încă din acest an, va imprima un ritm și mai rapid de construcție pe șantierul din cartierul ceferiștilor Marca fabricii o chestiune de onoare Uzinele metalurgice „Unirea“ din Cluj produc mașini pentru industria textilă. Calitatea mașinilor lor se reflectă și asupra produselor multor întreprinderi textile. De aceea, îmbunătățirea calității acestor mașini a preocupat pe muncitorii și tehnicienii de la „Unirea“. Luînd cunoștință de Directive, constructorii de mașini textile și-au propus să lichideze cu tot ce-ar putea arunca o umbră asupra produselor lor. Beneficiarii, de pildă, au reclamat deficiențe la executarea axului de la roata planetară și la echilibrarea tamburilor mari de la mașina de carda bumbac. Nici axele canelate ale mașinii de filat bumbac nu erau executate cu îngrijire. Asupra lichidării acestor lipsuri și-a îndreptat atenția în primul rînd colectivul uzinei clujene. Întrecerea socialistă în cinstea aniversării întemeierii partidului este de-abia la început. Însuflețiți de chemările Directivelor G.G. al P.M.R., oamenii muncii din întreaga țară lucrează plini de entuziasm, pentru a cinsti marea sărbătoare a gloriosului nostru partid cu realizări de seamă în lupta pentru o calitate superioară a produselor, DAN LAZARESCU Vom spori șeptelul — proprietate obștească Alembru gospo ALEXE CONSTANTIN daniei noastre colec- Președintele G.A.C. „1 Mai“-Otopeni tire au primit cu viu interes Directivele Gr. al P.M.R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste în cinstea aniversării a 40 de ani de la înființarea Partidului Comunist din Romînia. Directivele C.C. al P.M.R. și recenta hotărîre a partidului și guvernului care prevede măsuri importante pentru creșterea numărului de animale în gospodăriile agricole colective ne sînt de un mare ajutor în munca noastră de viitor, în dezvoltarea gospodăriei. In această etapă noi vom spori efectivul de animale proprietate obștească — sarcină deosebit de importantă subliniată și în documentele celui de-al IlI-lea Congres al partidului. In acest scop am și mărit numărul de vaci de lapte la 83 și al junincilor la 40. Pînă la sfîrșitul anului noi ne-am propus să avem peste 200 vaci de lapte și mai mult de 150 juninci. Concomitent cu creșterea numărului de vaci vom avea în vedere și sporirea producției de lapte. Aceasta va ajunge în 1961 la 3.000 litri pe cap de vacă furajată O mare atenție vom acorda, de asemenea, măririi în acest an a numărului de porci și a purceilor pe scroafă fătătoare prin montă dublă și îngrijire specială. Pentru a asigura o bună hrănire a animalelor vom cultiva, încă din această primăvară, cele mai valoroase culturi furajere ; peste 60 de hectare vor fi cultivate cu porumb siloz. Toate acestea le vom putea îndeplini în bune condițiuni datorită ajutorului pe care ni-l dau partidul și guvernul nostru. Creditele pe termen lung și fără dobîndă pentru cumpărarea de vaci și vitele în vederea sporirii șeptelului — proprietate obștească, pentru cumpărarea materialului lemnos și a cimentului necesar construcțiilor agro-zootehnice, ne sînt de un foarte mare ajutor. Folosind cu pricepere și cu spirit gospodăresc creditele acordate de partid și de stat, aplicînd cu fermitate în practică indicațiile cuprinse în Directive și în recenta hotărîre, desfășurind mai larg întrecerea socialistă, vom lupta pentru a ridica munca noastră la un nivel calitativ tră, vor spori lor, va crește nostru de trai mai înalt. In felul acesta noi vom întări și mai mult gospodăria noasveniturile colectiviștiși mai mult nivelul i&signi VOTATI CANDIDAȚI! sr gm g% ms& *r|| nmsg f wr Vw*. m w OI“ IW&CAC: MATI W. 1 l llil ACIE Wr~ arm Wtm MILITARI însuflețite adunări cetățenești ■m nmnm TSTmrs r&nmnmnmmmraT. Succesele noastre le datorăm partidului Aproape 900 de oameni ai muncii din circumscripția electorală Casa Scînteii au participat la adunarea cetățenească care a avut loc la Combinatul poligrafic „Casa Scînteii“. Acolo unde au văzut lumina tiparului și unele din scrierile candidatului lor din partea Frontului Democrației Populare pentru Marea Adunare Națională, scriitorul Demostene Botez, ei s-au adunat pentru a discuta despre apropiatele alegeri. Ți se umple inima de bucurie cînd vezi ridicîndu-se pe întreg cuprinsul țării fabrici și uzine noi, secții noi cu utilaj modern, cu muncitori care stăpînesc tot mai mult tehnica avansată — a spus printre altele Aurel Gavrilescu, inginer la întreprinderile ICSIM. întreprinderea noastră, de pildă, a contribuit în ultimii 4 ani la înzestrarea cu utilaje unor importante obiective triale ca laminorul de țevi de indusla Roman, Uzinele „Nicolae Cristea“ fabrica de lapte praf de la Remetea și altele. Viața orașului nostru și a locuitorilor lui, a spus Florea AAătăchiță de la întreprinderea TAROM, s-a schimbat radical în anii regimului de democrație populară. Acolo unde altă dată întîlneai maidane, gropi, maghernițe, se ridică astăzi locuințe luminoase. Parcuri de cultură și odihnă, stadioane, școli, acest măreț edificiu „Casa Scînteii“ din care zilnic, prin ziare, cărți și reviste, este răspîndit cuvîntul partidului în toate colțurile țării, sînt realizări ale regimului nostru care contribuie la înfrumusețarea vieții noastre, la ridicarea nivelului cultural. Luînd cuvîntul, tov. Florea Emilian, vicepreședinte al Sfatului popular al raionului I. V. Stalin, a arătat că în adunările și întîlnirile electorale s-au făcut în ultimele două săptămîni peste 1000 de propuneri și sugestii în legătură cu mai gospodărirea raionului. Numai buna în circumscripția electorală Casa Scînteii s-au făcut 240 de asemenea propuneri privind gospodăria comunală, întreținerea fondului de locuințe, ocrotirea sănătății etc. Dintre acestea 30 de propuneri, care se referă la lucrări,curente, au și fost înfăptuite și s-au luat măsuri pentru a se înfăptui alte propuneri și sugestii venite din partea cetățenilor. In încheiere a luat cuvîntul scriitorul Demostene Botez care a spus printre altele : Este foarte greu să cuprinzi în cuvinte tot ceea ce se înfăptuiește astăzi în București și în țara întreagă. In fiece clipă zidari pun cărămizi , la ridicarea unui nou magazin universal, a unei noi școli, zi de zi se construiește un trai mai bun pentru noi toți, pentru întregul popor. Fără grija partidului toate aceste realizări de care ne bucurăm cu toții nu ar fi fost posibile. Victoria socialismului este chezășia bunăstării întregului popor. Adunarea cetățenească a constituit un prilej pentru cetățenii circumscripției electorale Casa Scînteii de a-și manifesta atașamentul lor față de politica partidului nostru și hotărîrea de a da la 5 martie votul candidaților Frontului Democrației Populare. Minerii EMIL JURCA și ION HUNYADI sînt candidați în alegerile de deputați pentru sfatul popular regional Hunedoara. In clișeu: Cei doi candidați (primii din strngă) în mijlocul tovarășilor de muncă(Foto : Agerpres) Alături de oamenii muncit oare Națională, (3. Marton, rectorul Institutului de Agronomie din Timișoara, candidat în alegerile de deputați pentru sfatul popular regional, și N. Achimescu, directorul stațiunii de mașini și tractoare, candidat în alegerile pentru sfatul popular raional. Cu această ocazie au luat cuvîntul mulți alegători. Referindu-se la Manifestul F.D.P., la fapte din viața și munca lor, ei au arătat mărețele realizări înfăptuite sub conducerea înțeleaptă și clarvăzătoare a partidului de la ultimele alegeri și pînă astăzi. Ei au subliniat totodată minunatele perspective ce se deschid în fața patriei ca urmare a înfăptuirii sarcinilor trasate de cel de-al III-lea Congres al partidului. Participanții la adunare au manifestat îndelung pentru partid și guvern. Ei și-au exprimat hotărîrea de a munci cu forțe sporite pentru îndeplinirea sarcinilor ce stau în fața întregului nostru popor. La o adunare asemănătoare — ne informează soldatul fruntaș C. Veriu — au participat și militarii unității noastre. De față au fost tovarășul O. Buiac, candidatul F.D.P. în alegerile pentru Marea Adunare Națională, și tovarășa Matilda Oprițoiu, candidată pentru alegerile de deputați în sfatul popular orășenesc. Militarii au ascultat cu atenție cele expuse de candidați. Aceștia au ilustrat în cuvinte calde, entuziaste, bilanțul cu care întregul nostru popor, condus cu înțelepciune de partid, se prezintă în alegerile de la 5 martie. Mulți dintre militarii unității noastre votează pentru prima dată — a spus soldatul fruntaș Aurel Graur. Printre ei mă număr și eu. Voi da cu încredere votul meu candidaților F.D.P. N voi da fiindcă cei pe care-i vom vota la 5 martie sînt oameni care muncesc cu tot elanul lor pentru a înfăptui politica înțeleaptă a partidului ; sînt oameni care s-au dovedit gospodari pricepuți ai treburilor obștești. întreaga desfășurare a adunării a constituit o emoționantă manifestare a dragostei și atașamentului celor prezenți față de partid și guvern față de regimul democrat-popular. • In garnizoana noastră — ne scrie soldatul N. Popovici — a avut loc o adunare cetățenească , la care au participat și militarii subunității noastre. Au fost de față tovarășii Breitenhofer A., redactor șef al ziarului „Neuer Weg“, candidat, pentru alegerile de deputați în Marea Adu-