Apărarea Patriei, august 1961 (Anul 17, nr. 181-206)

1961-08-01 / nr. 181

Pentru patria noastră, Republica Populara Romîna ! #ANURAREA PATRIEI Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XVII Nr. 181 (4643) Marți 1 august 1961 4 PAGINI — 20 BANI Delegația de partid și guvernamentală a R.P. Romîne a sosit la Moscova Populația Moscovei a făcut o calda și prietenească primire solilor poporului romîn MOSCOVA. 31. — De la trimișii speciali Agerpres C. Răducanu și Al. Cîmpeanu, Moscova, gara Kiev, ora 14,20 de minute.. Sub cupola uriașă de sticlă și oțel fîlfîie drapela romînești și sovietice. In depărtare se zărește înaintînd încet trenul special care aduce în capitala Uniunii Sovietice delegația de partid și guvernamentală a R.P. Romîne, venită, la invitația C.C. al P.C.U.S. și a guvernului sovietic, într-o vizită de prietenie în Uniunea Sovietică. Piața gării, de la o margine la alta, este plină de lume. Au venit aici zeci de mii de moscoviți — reprezentanți ai oamenilor muncii din întreprinderi, ai colectivelor diferitelor instituții, ai organizațiilor obștești pentru a saluta pe înalții oaspeți. ..Salut frățesc oamenilor muncii din Republica Populară Română care construiește socialismul !”. ..Trăiască prietenia sovieto-romînă !“, „Trăiască Partidul Muncitoresc Romîn — organizatorul și inspiratorul victoriilor oamenilor muncii din R.P. Romină in lupta pentru pace și socialism !“. ..Trăiască și înflorească măreața comunitate a popoarelor țărilor lagărului socialist !“, „Trăiască unitatea și coeziunea de nezdruncinat a partidelor comuniste și muncitorești !“, — stă scris pe pancarte purpurii. Pe clădirea gării, uriașe drapele încadrează portretele tovarășilor Gh. Gheorghiu-Dej, N.S. Hrușciov, L.I. Brejnev, iar sub ele — în limbile română și rusă — este înscrisă urarea „Bine-ați venit“. In întîmpinarea delegației de partid și guvernamentale a R.P. Romîne au sosit tovarășii L.l Brejnev, N.S. Hrușciov, F. A. Kozlov, A. I. Mikoian, N.A. AAuhudinov, D.S. Poleanski, M.G. Pervuhin, G. I. Voronov, I. S. Kodița, vicepreședinte al Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., K.N. Rudnev, V. N. Novikov, vicepreședinți ai Consiliului de Miniștri al U.R.S.S., V. G. Bakaiev, B. P. Beșcev, A.A. Gromîko, M. A. Orșanski, N.S. Patolicev, miniștri, S. A. Skacikov, A. N. Șelepin — președinți ai comitetelor de stat ale U.R.S.S., mareșalul Uniunii Sovietice A. A. Greciko, E. I. Afanasenko, ministrul Invățămîntului al R.S.F.S.R., I. V. Andropov, șef de secție la C.C. al P.C.U.S. P. N. Demicev, prim-secretar al Comitetului Orășenesc Moscova al P.C.U.S., N. I. Bobrovnikov, președintele Comitetului Executiv al Sovietului Orășenesc Moscova, F.F. Molocikov, șeful secției Protocol din MAE al U.R.S.S., activiști de răspundere ai C.C. al P.C.U.S., (Continuare în pasa 4-a) LA SOSIRE, IN FATA GARÎI KIEV DIN MOSCOVA N. S HRUȘCIOV: „Oamenii muncii din Romînia socialistă au în poporul sovietic un prieten de nădejde și un frate“ Dragă tovarășe Gheorghiu-Dej, Dragă tovarășe Maurer, Dragi tovarăși și prieteni, Permiteți-mi ca in numele Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, al Prezidiului Sovietului de Miniștri, Suprem și al Consiliului în numele întregului popor sovietic să salut cordial pe pămîntul sovietic pe tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romîne, pe tovarășul Ion Gheorghe Maurer, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne, pe toți stimații membri ai delegației de partid și guvernamentale a Republicii Populare Romîne. Oamenii sovietici întîmpină cu dragoste pe solii poporului frate romîn, care, sub conducerea Partidului Muncitoresc Romîn, pășește cu încredere pe calea socialismului. In poporul sovietic, oamenii muncii din Romînia socialistă au un prieten de nădejde și un frate. Acest lucru a fost dovedit nu o dată în fapt, a fost confirmat de viață, de întreaga istorie a relațiilor frățești dintre Uniunea Sovietică și Republica Populară Romînă. De acest lucru vă veți putea convinge încă odată și acum, cu prilejul călătoriei dv. in Țara Sovietică. Acordăm, dragi prieteni, o mare însemnătate vizitei dv. în Uniunea Sovietică. Noi vedem în această vizită o nouă manifestare a năzuinței reciproce a popoarelor noastre, a partidelor noastre, de a întări și mai mult și a dezvolta unitatea și colaborarea între Uniunea Sovietică, Republica Populară Romînă, între toate țările lagărului socialist. Prietenia dintre popoarele țărilor socialiste reprezintă o forță atât de invincibilă, o avuție atît de mare cum n-a mai avut nimeni și niciodată în lume. Noi, comuniștii, suntem mîndri că ne-a revenit fericirea de a crea și a întări această uniune a popoarelor libere în numele unei vieți mai bune a oamenilor muncii, spre binele păcii în întreaga lume. Republica Populară Romînă, împreună cu celelalte țări socialiste, aduce o mare contribuție la cauza comună a întăririi unității și coeziunii puternicului lagăr socialist, apără cu hotărîre pacea în întreaga lume. Permiteți-mi să-mi exprim convingerea că vizita de prietenie a delegației de partid și guvernamentale romîne în țara noastră va contribui la întărirea continuă a prieteniei și colaborării frățești dintre popoarele sovietic și romîn, va sluji intereselor păcii și socialismului. Vom face totul pentru ca în timpul vizitei în țara noastră să vă simțiți tot atît de bine ca la dv. în patrie. împreună cu întregul popor sovietic vă spunem : Bun venit, scumpi prieteni ! — — __ — sl GH. GHEORGHIU-DEJ: „Vizita delegației romîne în U. R. S. S. va contribui la întărirea prieteniei dintre popoarele noastre“ Dragă tovarășe Hrușciov, Dragă tovarășe Brejnev, Dragi tovarăși și prieteni. Sosind în glorioasa capitală Uniunii Sovietice îngăduiți-ne, înaainte de toate, să exprimăm mulțumirile noastre cordiale Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și guvernului sovietic pentru invitarea delegației de partid și guvernamentale a Republicii Populare Romîne, pentru primirea atât de caldă pe care ne-o faceți și totodată să vă transmitem salutul frățesc adresat din toată inima de poporul romîn marelui popor sovietic Ca și alte ori cînd am avut prilejul de a ne afla în Uniunea Sovietică, venim și acum în mijlocul oamenilor sovietici ca la prietenii cei mai buni și cei mai apropiați ai poporului romîn. Poporul nostru urmărește cu admirație succesele epocale pe care obține poporul sovietic sub conducererea înțeleaptă a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, a Comitetului său Central, în frunte cu iubitul nostru tovarăș și prieten Nikita Sergheevici Hrușciov, a cărui activitate prodigioasă — pusă în slujba cauzei comunismului și păcii — i-a cîștigat în întreaga lume un înalt prestigiu, stima și dragostea celor ce muncesc. Victoriile repurtate de poporul sovietic în crearea bazei tehnico-materiale a comunismului, în dezvoltarea giganticei forțe economice a statului sovietic și în făurirea une vieți de înaltă bunăstare materiala și spirituală pentru poporul sovietic excepționalele realizări tehnico-științifice ale U.R.S.S., constituie un puternic factor mobilizator in lupta oamenilor muncii de pretutindeni, exercită o inrîurire profundă asupra întregii dezvoltări contemporane. In fața poporului sovietic se deschide perspectiva strălucită a construirii societății comuniste în următoarele două decenii. In proiectul program al Partidului Comunist noului al Uniunii Sovietice, publicat ieri de presa sovietică, noi vedem un document al marxism-leninismului creator, de însemnătate principială și practică imensă. Trasînd sarcinile concrete ale construirii societății comuniste în U.R.S.S., analizînd problemele fundamentale ale trecerii omenirii de la capitalism la comunism, programul P.C.U.S. va fi de un neprețuit sprijin pentru toate partidele frățești, pentru toate popoarele lumii. După cum vă este cunoscut, Republica Populară Română a obținut rezultate de seamă în construcția socialistă. Se dezvoltă continuu industria, agricultura socialistă, cultura, crește an de an nivelul de trai al oamenilor muncii. Poporul romîn muncește cu însuflețire și hărnicie pen (Continuare în pas. 4-a) Delegația romînă a vizitat la Kremlin pe N. S. Hrușciov și L. Brejnev MOSCOVA, 31 (Agerpres). TASS transmite : La 31 iulie, delegația de partid și guvernamentală a Republicii Populare Române a făcut o vizită la Kremlin tovarășului N. S. Hrușciov, prim-secretar al Comitetului Central al P.C.U.S., președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. La vizită au participat : tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al C.C. al Partidului Muncitoresc Romîn, președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romîne, conducătorul delegației de partid și guvernamentale a R. P. Romîne, Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Miniștri, vicepreședinte al Consiliului de Stat al R. P. Romîne, Nicolae Ceaușescu, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., secretar al C.C. al P.M.R., Leonte Răutu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., șeful Direcției de Propagandă și Cultură a C.C. al P.M.R., Alexandru Bîrlădeanu, membru al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al R. P. Romîne, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe, Nicolae Gumă, membru al C.C. al P.M.R., ambasadorul Republicii Populare Romîne la Moscova Din partea sovietică au participat : tovarășii A. A. Gromîko, ministrul Afacerilor Externe al U.R.S.S., I. V. Andropov, șef de secție la C.C. al P.C.U.S. rul Uniunii I. K. Jegalin, ambasadeSovietice în Republica Populară Romînă, S. T. Astavin, șeful secției a 5-a pentru Europa din Ministerul Afacerilor Externe al U.R.S.S. Intre tovarășul N. S. Hrușciov și membrii delegației de partid și guvernamentale a Republicii Populare Romîne a avut loc o convorbire care s-a desfășurat într-o atmosferă cordială. - frățească MOSCOVA 31, (Agerpres) TASS transmite : La 31_ iulie, tovarășul Gheorghi Gheorghiu-Dej, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romîne, conducătorul delegației de partid și guvernamentale a R. P. Romîne care se află la Moscova, și membrii delegației, tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Miniștri, vicepreședinte al Consiliului de Stat al R. P. Romîne, Nicolae Ceaușescu, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., secretar al C.C. al P.M.R., Leonte Răutu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., șeful Direcției de Propagandă și Cultură a C.C. al P.M.R., Alexandru Bîrlădeanu, membru al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al R. P. Romîne, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe al R. P. Romîne, Nicolae Gumă, membru al C.C. al P.M.R., ambasadorul Republicii Populare Romîne în Uniunea Sovietică, au făcut o vizită la Kremlin tovarășului L. I. Brejnev, președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. Intre tovarășul L. I. Brejnev, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej și membrii delegației de partid și guvernamentale a R. P. Romîne a avut loc o convorbire care a decurs într-o atmosferă cordială, prietenească La convorbire au asistat N. P. Kiciukin, locțiitor al ministrului Afacerilor Externe al U.R.S.S., I. K. Jegalin, ambasadorul U.R.S.S. în Republica Populară Romînă, S. T. Astavin, șeful secției a 5-a pentru Europa din Ministerul Afacerilor Externe al U.R.S.S. Tț un strălucit document al marxism-leninismului creator Proiectul de Program al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice MOSCOVA, 30 (Agerpres). .— TASS transmite La 30 iulie, „Pravda“, organ al C.C. al P.C.U.S., a publicat proiectul de Program al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. Proiectul de Program a fost aprobat în unanimitate de Plenara din iunie a C.C. al P.C.U.S. in conformitate cu hotărîrea Plenarei, proiectul de Program este prezentat tuturor comuniștilor, tuturor oamenilor muncii din U.R.S.S. pentru o largă dezbatere. Rezultatele dezbaterii , vor fi luate în considerare în cursul examinării definitive a proiectului de Program. Noul proiect de Program al partidului va fi prezentat spre examinare și aprobare celui de-al XXII- lea Congres al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, care se va deschide la 17 octombrie 1961. Proiectul noului Program al P.C.U.S. este alcătuit dintr-o introducere și două părți. Prima parte este intitulată „TRECEREA DE LA CAPITALISM LA COMUNISM — CALEA DEZVOLTĂRII OMENIRII“, cea de-a doua - „SARCINILE PARTIDULUI COMUNIST AL UNIUNII SOVIETICE IN CONSTRUIREA SOCIETĂȚII COMUNISTE". Prima parte a proiectului de Program cuprinde 8 capitole : inevitabilitatea istorică a trecerii de la capitalism la socialism ; importanța istorico-mondială a Revoluției din Octombrie și a victoriei socialismului în U.R.S.S.; sistemul mondial socialist; criza capitalismului mondial ; mișcarea revoluționara internațională a clasei muncitoare ; mișcarea de eliberare națională ; lupta împotriva ideologiei burgheze și reformiste ; coexistența pașnică și lupta pentru pacea generală. Partea a doua a proiectului de Program al P.C.U.S. cuprinde 7 capitole și o introducere „Comunismul — viitorul luminos al întregii omeniri". Primul capitol este intitulat „Sarcinile partidului în domeniul construcției economice, al creării și dezvoltării bazei tehnico-materiale a comunismului“. Acest capitol cuprinde trei subcapitole: dezvoltarea industriei, rolul ei în crearea forțelor de producție ale comunismului ; dezvoltarea agriculturii și a relațiilor sociale la sate ; conducerea economiei naționale și planificarea. Al doilea capitol este intitulat „Sarcinile partidului în domeniul ridicării bunăstării materiale a poporului“. Cel de -al treilea capitol al părții a doua a proiectului de Program este intitulat „Sarcinile partidului în domeniul construcției de stat și al dezvoltării continue a democrației socialiste“. Acest capitol cuprinde trei subcapitole : Sovietele și dezvoltarea principiilor democratice ale conducerii de stat ; creșterea continuă a rolului organizațiilor obștești Statul și comunismul ; întărirea forțelor armate și capacității de apărare a Uniunii Sovietice. Capitolul patru este intitulat „Sarcinile partidului în domeniul relațiilor între națiuni". „Sarcinile partidului în domeniul ideologiei, educației, învățămîntului, științei și culturii“ sînt expuse în cel de-al cincilea capitol care cuprinde patru subcapitole ce stabilesc: sarcinile în domeniul educării conștiinței comuniste ; în domeniul învățămîntuli public : în domeniul : științei ; în domeniul construcției culturale, al literaturii și artei. Capitolul șase este intitulat „Construirea comunismului în U.R.S.S. și colaborarea dintre țările socialiste“. Capitolul șapte este intitulat „Partidul în perioada construcției desfășurate a comunismului". Noi succese ale jurnaliștilor hunedoreni DEVA, 31 (Agerpres). Furnaliștii care deservesc cele două furnale moi de la Combinatul siderurgic Hunedoara au lunt cea de-a 10.000-a tonă elaborat fontă peste sarcinile de pian. Paralel cu sporirea producției, ei au redus prețul de cost al fontei, realizînd de la începutul anului economii de peste 4.600.000 lei Cea de-a 2480-a inovație La întreprinderea pentru industria bumbacului din București se aplică un nou procedeu — obținerea textilelor direct din fibra de bumbac fără ca aceasta să fie filată și țesută. Produsele obținute, astfel sînt folosite ca întăritori pentru confecții, priză de decor, suport pentru polivinil etc. Instalația pentru realizarea acestor materiale este concepută de un colectiv din întreprindere. Aceasta este cea de-a [i0-a inovație aplicată în acest an în fabricile industriei ușoare. Toate acestea au contribuit la creșterea productivității muncii, la îmbunătățirea calității produselor și la reducerea consumurilor specifice de materie primă. Introducerea în producție a acestui însemnat număr de inovații a dus la obținerea de economii în valoare de 21.556.840 lei numai în prima jumătate a anului. Această sumă depășește cu mai mult de 7.000.000 lei pe aceea obținută în urma aplicării de inovații în perioada corespunzătoare a anului trecut. Autorii inovațiilor aplicate au fost recompensați pînă acum cu premii în valoare de peste 1.800.000 lei. [Agerpres] ÎNCEPÎND DE IERI, 31 IULIE. A intrat în vigoare noua reducere de prețuri la unele bunuri de consum Pe baza Hotărîrii partidului și guvernului privind creșterea salariilor muncitorilor, cadrelor didactice și medico-sanitare, altor cadre de specialitate și personalului administrativ, precum și reducerea prețurilor de vînzare cu amănuntul la unele bunuri de consum și a unor tarife — începînd de ieri 31 iulie au intrat in vigoare noile prețuri reduse de vînzare cu amănuntul la unele bunuri de consum. Recenta Hotărîre a Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn și a Consiliului de Miniștri reprezintă o nouă și grăitoare dovada a grijii pe care partidul și guvernul nostru o poartă ridicării necontenite a nivelului de trai al celor ce muncesc. Aplicarea noilor in legătură cu noua hotărîre a partidului și guvernului, iată ce a declarat corespondentului nostru forjorul Gh. Nanu, șef de echipă la Uzinele „Ernst Thälmann" din Brașov : „Hotărirea C.C. al P.M.R. și a Consiliului de Miniștri al R.P.R. cu privire la creșterea salariilor muncitorilor, cadrelor didactice și medico-sanitare, altor cadre de specialitate și personalului administrativ, precum și reducerea prețurilor de vînzare cu amănuntul la unele bunuri de consum și a unor tarife, ne umple inima de mîndrie și bucurie. Aceste noi măsuri, îndreptate spre sporirea continuă a veniturilor oamenilor muncii, au fost posibile datorită dezvoltării economiei socialiste, creșterii venitului național ca urmare a aplicării politicii partidului. La obținerea de succese in îndeplinirea planurilor de producție a contribuit și colectivul sectorului nostru. Sarcinile ce ne-au revenit pe primul semestru al acestui an au fost îndeplinite în proporție de 101 la sută, iar procentul de rebuturi a scăzut sub cel admis. In atelierul în care lucrez, prinmăsuri — care fac parte integrantă din ansamblul de hotâriri ale Congresului al IlI-lea al partidului cu privire la creșterea salariului real al oamenilor muncii — vor ridica veniturile bănești ale salariaților și ale altor categorii ale populației în ultimele cinci luni ale acestui an cu circa 400 milioane lei, iar în 1962 cu peste 2 miliarde și 500 milioane lei. In 1963, cînd aceste măsuri se vor aplica pe un an întreg, în toate ramurile economiei naționale, acest spor va reprezenta o creștere de aproape 5 miliarde lei față de anul 1961. Ieri, populația din întreaga țară a putut cumpăra din magazine produse la noile preturi reduse. te alte măsuri, a fost pus în funcțiune un Umel de sablaj care a sporit mult productivitatea muncii. Recenta hotărîre de partid și de stat contribuie la sporirea din nou a veniturilor noastre bănești, la continua ridicare a nivelului nostru, de trai, împreună cu echipa pe care o conduc, vom răspunde acestei griji deosebite a partidului prin intensificarea eforturilor pentru a depăși cu 2 la sută sarcinile de plan lunare, dînd numai piese de bună calitate". Din Craiova, corespondentul nostru, C. Bîltac, ne-a transmis prin telefon următoarele : Luni de dimineață numeroși craioveni poposeau în fața vitrinelor, populau magazinele orașului, făceau cunoștință cu noile prețuri. în fața vitrinelor magazinului universal am întîlnit pe tînărul petrolist Mircea Popescu. El ne-a declarat : „Pe zi ce trece partidul nostru la noi și noi hotărîri care confirmă că între vorbele și faptele lui este o deplină concordanță. Noua reducere de prețuri, precum și mărirea salariilor, ne ridică și mai mult nivelul de trai. Ele sînt un rezultat al muncii avîntate a întregului popor muncitor în lupta pentru traducerea în viață a mărețelor hotărîri ale Congresului al II-lea al partidului. Nu vom precupeți nici un efort pentru a da patriei tot mai mult țiței, la un preț de cost cît mai redus. Așa răspundem noi, petroliștii, grijii părintești ce ne-o poartă partidul“. La raionul de confecții al magazinului nr. 41, de pe Calea Lenin, am întîlnit printre cumpărători pe Alexandrina Corneanu. Era bucuroasă ; își cumpărase o rochie pe care a dat în loc de 203 lei, cît costa înainte de aplicarea noii hotărîri a partidului și guvernului, numai 153 lei. Tot aici, l-am întîlnit și pe Titu Bălășoiu, lucrător în comerț, își cumpărase un sacou. In loc de 253 lei, cît l-ar fi costat cu două zile înainte, el a dat numai 189 lei. Exemple de acestea se pot da cu sutele. Magazinul nr. 41 a avut numai în dimineața zilei de ieri peste 500 de cumpărători. Și la Galați, ieri dimineața, chiar de la deschidere, noile magazine din centrul orașului au cunoscut o animație deosebită — ne transmite corespondentul nostru — M. Bîra. La raionul de încălțăminte erau numeroase cumpărătoare. Printre acestea se afla și studenta Dorina Filipescu, de la Institutul Pedagogic din Galați. Ea a cumpărat o pereche de pantofi cu 50 de lei, înainte costau 83 lei. Am primit cu nespusă bucurie noua reducere de prețuri — ne-a declarat ea. Și după cum vedeți am ținut să fiu printre primii cumpărători. Cum voi răspunde eu la această nouă măsură luată de partid și de guvern pen(Continuare în pag. 3-a) » mmm mm mm. imm s Ieri, pe întreg cuprinsul patriei noastre socialiste a intrat în vigoare noua reducere de prețuri la unele bunuri de consum. In clișeu. Primele cumpărătoare la raionul de țesători de in al magazinului universal „Victoria“ din Capitală