Apărarea Patriei, februarie 1962 (Anul 18, nr. 26-49)

1962-02-01 / nr. 26

Pentru patria noastră, Republica Populară Romînô ! #APARAREA PATRIEI TMF Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XVIII Nr. 26 (4799) Joi 1 februarie 1962 :1 4 PAGINI — 20 BANI llliu Ilill IIII ANIVEIUL CELOR DE FRUNTE/' Sînt hotăriți să-și respecte cuvîntul dat Printre ofițerii din unitatea „N“ care și-au propus să instruiască astfel pe subordonați încît majoritatea dintre ei să obțină insigna „Militar de frunte“, iar subunitatea în ansamblu titlul „Subunitate de frunte" se numără și căpitanul Gavrilă Iuhasz. Acțiunea care s-a extins în toate unitățile forțelor noastre armate i-a prilejuit și acestui comandant de baterie o analiză asupra stadiului la care a ajuns în drumul spre dobîndirea de către subordonați a măiestriei militare. El a chibzuit asupra noilor măsuri pentru a-și traduce angajamentul în viață — In acest an de instrucție — a spus căpitanul Iuhasz — am pornit la muncă mai organizat. Insistăm mai mult asupra pregătirii gradaților, asigurării bazei materiale și pe munca cu fiecare soldat în parte. Rezultatele — în marea lor majoritate bune și foarte bune — sînt mărturie. La tragerile reale cu autotunul pe care le-am executat de curînd, ziua și noaptea, atît asupra țintelor fixe cît și asupra celor în mișcare, echipajele au obținut calificativul „foarte bine“. In fruntea întrecerii se află plutonul comandat de locotenentul Gh. Bena și echipajele din subordinele caporalilor V. Țîrlea și C. Tanislav. Subordonații căpitanului Iuhasz nu-și pregetă eforturile în activitatea pentru a deveni luptători pricepuți, dîrji și conștiincioși. De-i vezi în sălile de specialitate, în poligon sau la cîmpul de instrucție, îți dai seama că-s înflăcărați în muncă, că luptă din toate puterile pentru a-și îndeplini angajamentele. Soldații se pregătesc intens pentru a susține cu succes examenul în vederea obținerii insignei „Militar de frunte“ Căpitanul Iuhasz s-a angajat, în adunarea comuniștilor, ca pînă la 23 August a.c. bateria de autotunuri pe care o comandă să devină .Subunitate de frunte“ Comandantul de baterie și-a luat acest angajament pornind de la hotârîrea subordonaților săi de a lupta pentru acest obiectiv. Despre această hotărîre a militarilor vorbesc rezultatele bune și foarte bune pe care ei le obțin în pregătirea de specialitate și în pregătirea politică, întrecerea vie dintre militari și întrajutorarea tovărășească, ordinea și disciplina fermă. — Vreau ca toate echipajele, plutoanele să meargă în aceeași cadență spre dobîndirea măiestriei militare — ne-a spus căpitanul Iuhasz. Comandanții își împărtășesc între ei metodele bune de muncă, experiența înaintată. Eu mă străduiesc să-i dau și lui Popescu ceea ce văd bun la Bena. N ajut pe caporalul Sala să-și instruiască subordonații la fel de bine cum șii pregătește caporalul Țîrlea, Insă o oarecare diferență în pregătirea subordonaților acestora, a plutoanelor și echipajelor există. Diferența însă nu-i prea mare. Avîntul general pentru ca fiecare temă exercițiu să fie însușit ele și meinic a cuprins pe toți autotunarii — Mai avem însă mult de muncit pentru a ne îndeplini angajamentele — ne-a spus el. Paralel cu activitatea pe care o desfășurăm pentru ca temele planificate să fie temeinic însușite, ca fiecare oră de instrucție să o executăm cu maximum de învățăminte, îndreptăm eforturile bateriei spre a ridica gradul de pregătire al militarilor la instrucția focului cu armamentul de infanterie și la pregătirea fizică, spre a aduce pe toți militarii, toate echipajele, la nivelul celor din frunte. Maior I. BIRA Căpitanul Teodor Stana, comandantul companiei de tancuri, execută la sala de specialitate pregătirea programului cu comandanții de plutoane. Iată-l pe ofițer lămurind subordonaților o problemă legată de funcționarea dinamului și a releului regulator, problemă care urmează să fie predată ostașilor din subordine. (Foto: M. Pojogeanu) Schimb de experiență La clubul de garnizoană unde muncește maiorul Ioan Stroe s-a organizat de curînd o consfătuire la care au participat toți comandanții de subunități și lucrători politici pe tema : „întrecerea socialistă, calea sigură pentru sporirea numărului de militari și subunități de frunte“. In vederea consfătuirii, participanții s-au pregătit temeinic. Ei au studiat Instrucțiunile cu privire la organizarea și desfășurarea întrecerii socialiste în armată și unele articole care au apărut în presă. Printre tovarășii care au luat cuvîntul se numără și locotenentul major D. Vlădescu. El a vorbit despre ajutorul pe care l-a primit din partea biroului organizației de bază de partid și a comitetului organizației de bază U.T.M. pentru mobilizarea tuturor militarilor în întrecerea socialistă Ca urmare a muncii de agitație duse de comuniști pe baza obiectivelor concrete pe care ni le-am propus în anul de instrucție care trecut — a spus vorbitorul a — majoritatea militarilor au fost antrenați în întrecerea socialistă. La menținerea și stimularea avîntului în lupta pentru dobîndirea celor mai bune rezultate în muncă am folosit și gazeta de perete. Aici s-au popularizat sistematic inițiativele bune, precum și militarii care și-au îndeplinit angajamentele , s-a luat atitudine împotriva celor care nu-și respectau cum trebuie cuvîntul dat. In continuare, locotenentul-major Vlădescu a arătat că după fiecare săptămînă de muncă el obișnuia să aducă la cunoștința militarilor rezultatele pe care aceștia le obțineau la categoriile de pregătire la care se întreceau. Cu acest prilej stabilea și ce ajutor să acorde militarilor care întîmpinau greutăți în îndeplinirea angajamentelor luate. In cuvîntul său, locotenentul major Ioan Chesa a scos în evidență ajutorul pe care l-a primit din partea organizației U.T.M. In adunări, utemiștii au raportat despre felul cum își îndeplinesc angajamentele luate. Tot aici s-au expus unele materiale educative care au contribuit la dezvoltarea răspunderii personale a atemiștilor pentru calitatea și rezultatele muncii lor. Locotenentul major Chesa a arătat că în funcția pe care o îndeplinește a fost ajutat mult de comandantul companiei, sfaturile acestuia privind stabilirea obiectivelor întrecerii, sprijinul acordat în pregătirea și desfășurarea unei munci politico-educative concrete în pluton au contribuit la menținerea unui avînt permanent în muncă. Drept urmare, la sfîrșitul anului trecut de instrucție 60 la sută din efectivul subunității a cucerit insigna „Militar de frunte“, iar 80 la sută au devenit specialiști de clasă. Mai mulți participanți la consfătuirea pentru schimb de experiență care au luat cuvîntul s-au angajat să facă din plutoanele pe care se comandă subunități de frunte. Pregătită cu grijă, consfătuirea și-a atins scopul Locotenent-colonel D. GROIȚA Caporal IOAN CIMOCA Caporal TRAIAN TURCEL Soldat-fruntaș VICTOR ROMAN Militarii pe care îi prezentăm mai sus s-au angajat să devină mecanici conductori clasa a lll-a, în sprijinul întrecerii socialiste Muncă politică de partid vie, permanentă In marea noastră unitate, urmînd exemplul comuniștilor, întreaga masă de militari își sporește eforturile pentru obținerea unor rezultate cît mai bune în procesul pregătirii de luptă și politice. Atitudinea nouă, socialistă, față de muncă a militarilor este viu oglindită în caracterul de masă și avîntul cu care se desfășoară întrecerea socialistă în unități pentru formarea de cît mai mulți militari și subunități de frunte. Cale sigură spre obținerea de rezultate superioare, de educare a militarilor prin muncă, întrecerea socialistă ne-a adus și în anul ce a trecut rezultate îmbucurătoare. Astfel, noi am avut unități și subunități în care numărul purtătorilor insignei „Militar de frunte“ cuprindea 70 la sută din efectiv , 42 la sută din totalul grupelor din întreaga mare unitate au fost declarate „Subunități de frunte“ etc. Rezultatul antrenării unui număr tot mai mare de militari la întrecerea socialistă s-a concretizat nu numai în obținerea de calificative bune și foarte bune în procesul de instruire, ci și în economiile obținute. Militarii, mobilizați de organizațiile de partid și de cele utemiste, au luptat în tot timpul anului pentru a-și îndeplini angajamentele luate în întrecerea socialistă, au acordat mai multă atenție prelungirii duratei de funcționare a mașinilor. Acestea au făcut ca pe marea noastră unitate să se realizeze în anul trecut economii în valoare de peste 600 000 lei. Desigur, aceste rezultate nu au venit singure, c’e la sine, ci în ele este materializată munca soldaților, gradaților și ofițerilor, munca rodnică a organizațiilor de partid și, sub conducerea acestora, a organizațiilor utemiste. Experiența anilor trecuți ne-a dovedit că atunci cînd organul politic privește cu răspundere problema întrecerii socialiste, cînd în această acțiune profund patriotică sînt antrenați toți comuniștii și aceștia la rîndul lor, mobilizează pe toți militarii, rezultatele nu întîrzie să se arate. In rîndurile de mai jos mă voi referi la unele aspecte ale activității organului politic și organizațiilor de partid, desfășurată în sprijinul întrecerii socialiste, folosind, bineînțeles, învățămintele și experiența căpătată pînă acum. In anul ce a trecut, orgianul politic a analizat de două ori desfășurarea întrecerii socialiste în unități și subunități, contribuția organizațiilor de partid și a organizațiilor U.T.M., lipsurile existente și măsurile ce trebuiau luate. Tot în scopul intensificării muncii politice de partid pentru sprijinirea întrecerii socialiste, secția politică a convocat o adunare a activului de partid în care s-au dezbătut metodele folosite de lucrătorii politici, de organizațiile de partid și de cele U.T.M. în vederea sporirii eficacității întrecerii socialiste. Adunarea activului de partid a constituit un prilej de analiză profundă a muncii comuniștilor, de generalizare a experienței dobîndite de subunitățile fruntașe, de combatere a unor deficiențe cu insuficienta grijă pentru îndeplinirea angajamentelor, stabilirea greșită a unor obiective etc. După adunarea activului, birourile organizațiilor de bază s-au ocupat mai mult de sprijinirea întrecerii socialiste, reușind să se repartizeze sarcini mai concrete membrilor și candidaților de partid, chemați să se situeze mereu în fruntea întrecerii. Cu multă răspundere au muncit în această perioadă organizațiile de bază de partid din care fac parte comuniștii locotenent-major N. Năstase și căpitanul Ioan Jebeleanu. Faptul că toți comuniștii din aceste organizații s-au aflat mereu în frunte în întrecerea socialistă, că exemplul lor însuflețit pe ceilalți militari, a dus la obținerea unor asemenea rezultate care îmbogățesc cu noi fapte patriotice tradiția subunităților. Una din ele a obținut patru ani la rînd, iar cealaltă trei ani consecutiv titlul de „Subunitate de frunte“ La cucerirea și menținerea acestui titlu și-au adus contribuția și organizațiile U.T.M., agitatorii. Gazetele de perete prin articolele publicate au popularizat experiența fruntașilor și au satirizat pe cei rămași în urmă. Un rol deosebit l-au avut și gradații care au muncit neobosit pentru a-și instrui cît mai bine subordonații, pentru a-i educa în spiritul disciplinei militare ferme Asemenea exemple vorbesc grăitor despre eficacitatea muncii politice de partid, despre necesitatea ca organizațiile de partid să desfășoare o muncă continuă în sprijinul întrecerii socialiste, asigurînd permanent rolul de frunte al comuniștilor în această acțiune cu caracter profund patriotic. în noul an de instrucție, noi ne-am propus să organizăm și mai bine munca, să îndrumăm mai îndeaproape activitatea organizațiilor de partid, în așa fel încît rezultatele ce le vom obține să fie superioare celor din anul trecut. Cu prilejul diferitelor convocări ce au loc la organul politic sau atunci cînd mergem în unități, noi generalizăm experiența pozitivă, le arătăm comandanților, lucrătorilor politici și organelor conducătoare de partid U.T.M. cum să muncească cu oamenii, și să le explice acestora că este o îndatorire patriotică pentru un militar să participe la întrecerea socialistă. De asemenea, ajungînd la concluzia că în anul trecut noi ne-am îndreptat mai mult atenția înspre întrecerea individuală, înspre formarea a cît mai mulți militari și grupe de frunte și am scăpat din vedere intensificarea întrecerii socialiste în scopul creșterii numărului de plutoane, companii și chiar batalioane de frunte, ne-am propus ca sarcină pentru acest an să muncim mai mult cu ofițerii comandanți de subunități, ca fiecare militar să tindă spre mobilizatorul obiectiv, toate subunitățile — la nivelul celor de frunte ! Despre atingerea acestui obiectiv au Locotenent-colonel MIHAIL BICLESEANU (Continuare in pas. S-a) Iii Diafilmele, in sprijinul lecțiilor politice Căpitanul C. Petrache folosește deseori diafilme în sprijinul lecțiilor politice. Astfel s-au prezentat diafilme oglindind momente din istoria partidului nostru, realizări din domeniul industriei chimice, imagini ale construcției socialiste în Republica Populară Romînă. Cu ocazia desfășurării lecțiilor politice legate de sarcinile trasate de Congresul al III-lea al P.M.R. cu privire la construcția socialistă la sate și dezvoltarea agriculturii s-au proiectat mai multe diafilme. Iată titlul acestora: „Cointeresarea materială a țărănimii în sporirea producției agricole. Contractările și achizițiile, rolul lor în formarea fondului central de produse agricole“, „Dezvoltarea multilaterală și întărirea economico-organizatorică gospodăriilor agricole colective. Importanța creșterii animalelor în dezvoltarea proprietății obștești". După proiecție, militarii au comentat cu însuflețire diafilitiele vizionare. Printre cei care au luat cuvîntul a fost și soldatul fruntaș Gh. Drăgnoiu, membru al G.A.C. „Alexandru Ioan Cuza“, din comuna Greabănu, regiunea Ploiești. Acesta a dat citire unei interesante scrisori primită de la părinți Din această scrisoare rezultă că părinții lui au primit pentru zilele-muncă efectuate în gospodărie peste 2500 kg. porumb, aproape 1.000 kg grîu, peste 100 kg fasole, zarzavaturi, 12 decaluri vin și alte produse. de Proiectarea diafilmelor a fost deosebit instructivă, interesantă și utilă. Roadele ei s-au văzut și la lecțiile politice, unde majoritatea militarilor iau dat răspunsuri bune și foarte bune Căpitan I. POP FAPTĂ LĂUDABILĂ Undeva pe întinderile Bărăganului, umezeala provenită din zăpada care începuse să se topească punea în pericol și pătulele cu porumb, multe la număr și pline ochi, ale unei gospodării agricole de stat. Deoarece cu forțele proprii nu s-ar fi putut înlătura într-un timp scurt acest neajuns, conducerea gospodăriei a făcut în cursul săptămînii trecute apel la ajutorul militarilor din subunitatea din care face parte și ofițerul Teodor Trifan După eforturi încordate depuse cu multă dragoste de militari, zăpada a fost îndepărtată și, o dată cu aceasta, pericolul de mucegăire a porumbului a fost înlăturat. Printre cei care s-au evidențiat în această acțiune patriotică se numără soldatul fruntaș C. Stoica, soldații C. Buzatu, E. Dogaru, S. Codruț și alții Maior I. CLENCIL Primirea de către tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej a unui grup de oaspeți sovietici In ziua de 31 ianuarie, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al C.C. al P.M.R., a primit pe tovarășii E. E. Alexeev, șeful Depoului de locomotive Moscova-Triaj, I. M. Condriatiev, pensionar feroviar, participant la primul suljotnic, V. N. Ghelașvili, inginer-șef tehnolog la Fabrica Ținandali nr. 1, L. S. Mamaladze, arhitectul Expoziției industriale din Tbilisi, D. Z. Romelașvili, directorul Trustului „Samtrest“ din Gruzia, V. D. Țiuișvili, specialist în vinificație, G. A. Tușmialișvili, directorul Fabricii de șampanie din Tbilisi, aflați în țara noastră într-o vizită prietenească ca invitați ai delegației de partid și guvernamentale a R. P. Romîne care a fost în Uniunea Sovietică în vara anului trecut. Cu acest prilej, oaspeții au relatat impresiile lor despre vizita făcută în R. P. Romînă și a avut loc o discuție prietenească. La primire au participat tovarășii Chivu Stoica, membru al Biroului Politic, secretar al C.C. al P.M.R., Ghizela Vass, membru al C.C. al P.M.R., și Constantin Lăzărescu, membru supleant al C.C. al P.M.R Furnalul nr. 2 de 700 mc de la Combinatul metalurgic Reșița produce fontă (Prin telefon). — Miercuri dimineață, furnalul nr. 2 de 700 mc din cadrul noii secții de furnale a Combinatului metalurgic Reșița a intrat în funcțiune. Constructorii reșițeni, proiectanții și colectivele întreprinderilor industriei noastre constructoare de mașini au obținut în acest fel un nou succes de seamă. In timpul încercării sale, toate procesele fizico-chimice din furnal au decurs în bune condițiuni. In ziua de miercuri 31 ianuarie 1962, la orele 18.34, a fost elaborată prima șarjă de fontă. In preajma elaborării primei șarje, în fața furnalului a avut loc o însuflețită adunare. Luînd cuvîntul în numele constructorilor, tovarășii Gancea Constantin, directorul I.C.M.M.R., și Tibru Petru, mentor, și-au exprimat bucuria și mulțumirea Pentru realizarea celui de-al doilea furnal, hotărîrea de a-și aduce și pe viitor contribuția la realizarea sarcinilor trasate de Congresul al III-lea al P.M.R. Reprezentanți ai Ministerului Metalurgiei și Construcțiilor de Mașini, Comitetului Central al Sindicatelor pe ramură, Comitetului Regional Banat al P.M.R., Comitetului Orășenesc de partid Reșița și directorul general al Combinatului metalurgic Reșița au felicitat călduros pe constructori, relevînd munca entuziastă, plină de abnegație pe care au depus-o pentru realizarea acestui important obiectiv al planului de 6 ani. Participanții la miting au adresat o telegramă C.C. al P.M.R., tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej prin care se angajează să lupte cu eforturi sporite pentru a contribui la îndeplinirea sarcinilor desăvîrșirii construcției socialiste în patria noastră. FRANCISC FABIAN Gînduri în ziua primei șarje In vechea cetate a metalurgiei, la Reșița, s-a aprins focul pe o vatră nouă. Al doilea furnal de 700 m.c., obiectiv important al industriei noastre, grele, a intrat in funclinie. Din mîinile constructorilor și montorilor, gigantul a trecut în ale jurnaliștilor. Dopul de la gura furnalului a fost străpuns, iar pe jgheaburile lui își fac loc primele șuvoaie de fontă încinsă. — plinea oțelăriilor și a industriei constructoare de mașini. El iși va aduce contribuția, alături de celelalte furnale din opă, la realizarea celor 1,6 milioane tone fontă pe care le vor da economiei noastre nationale siderurgiștii în acest an. Alături de ,,fratele“ său, furnalul nr. 1 de 700 m.c. — intrat In producție in august anul trecut — silueta masivă a noului furnal, cu instalațiile de încărcare, cu cauperele sale etc., domină orașul de pe malurile Bîrzavei, întregind peisajul reșițean de astăzi. Construirea lui înseamnă încă o victorie de seamă a oamenilor muncii din țara noastră, conduși de partid, in lupta pentru dezvoltarea continuă industriei noastre grele. El a fost construit potrivit celor mai înaintate cuceriri ale științei și tehnicii, încărcarea, supravegherea proceselor de topire a minereului, evacuarea fontei etc. se efectuează automat. Oameni cu o înaltă calificare conduc activitatea agregatelor și instalațiilor, în cea mai mare măsură de la panourile de comandă. Cele două furnale de 700 m.c. vor da împreună de 4 ori mai multă fontă decit s-a produs in tara noastră in anul 1938. Da, pe drept cuvint i se spune furnalului 2 mindrie a industriei noastre. Alături de muncitorii, tehnicienii și inginerii întreprinderii de construcții și montaje metalice-Reșița au muncit cei din combinatul metalurgic, colective de oameni din multe alte întreprinderi ale țării. Deși automatica este o ramură a tehnicii relativ tînără la noi in tară, lucrările de automatizare a furnalului, deosebit de dificile și pretențioase, au fost rezolvate (ca de altfel toate celelalte lucrări) numai de specialiști români. De asemenea, marea majoritate a instalațiilor și utilajelor, de înaltă tehnicitate, ale furnalului sunt produse in tara noastră. Cu vreo două săptămîni în urmă, pe platoul furnalului se adunaseră oameni mulți, ca la un miting. Era intr-o după amiază, la ora cind de obicei străzile încep să se aglomereze cu cei ieșiți la plimbare. Atunci, pe platoul furnalului se adunaseră sute și sute de constructori și montori in salopete care sărbătoreau aprinderea focului pe vatra noului furnal , era in ziua de H ianuarie, ora 17.52 . Ei au trimis o telegramă pe adresa conferinței regionale de partid, care se desfășura în acele zile, exprimindu-și bucuria de a fini măsură să raporteze o astfel de realizare. Primul lor grad se îndrepta atunci cu nețărmurită dragoste și devotament către partid, conducătorul, inspiratorul și organizatorul tuturor victoriilor noastre. Pentru constructori și mentori, darea în folosință a jurnalului a însemnat îndeplinirea unei sarcini încredințate de partid și în același timp un nou și exigent examen al capacității, talentului și maturității lor profesionale. îndrumați zi de zi de organizația de partid, ei și-au dăruit cu vrednicie elanul și puterea de muncă pentru a duce la bun sfârșit această sarcină, dovedind cu prisosință calitățile lor. Furnalul nr. 2 intră in funcție intr-un termen cu mult mai scurt decit primul. Si acest lucru constituie de a- Căpitan TRAIAN BUCURENCIU (Continuare în pag. 3-a) O nouă mîndrie a Reșițeîi Furnalul nr. 2 cu o capacitate de 700 mc.Foto»! Agecp&esl