Apărarea Patriei, octombrie 1964 (Anul 20, nr. 233-259)

1964-10-01 / nr. 233

★ Pentru patria noastră, Republica Populară Române | apararea patriei V Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XX Nr. 233 (5626) Joi 1 octombrie 1964 ! 4 PAGINI — 20 BANI învățăminte din aplicațiile tactice in munți, cercetare multilaterală In organizarea, conducerea și executarea cercetării în teren muntos-împădurit sint unele particularități ca urmare a compartimentării terenului, a lipsei de drumuri, a existenței cursurilor de apă repezi — care sînt greu de trecut — a limitării posibilităților de bătaie, a stațiilor radio. Din experiența unei aplicații tactice cu trupe, executată nu de mult, redăm unele măsuri ce au fost luate și cum au fost ele transpuse în practică în organizarea și executarea cercetării. In organizarea cercetării pe timpul ducerii luptei ofensive, maiorul I.Holumba a ținut seamă de misiunea primită și de particularitățile terenului muntos. Stabilind misiunile cercetării pe direcțiile de acțiune, el a repartizat forțele și mijloacele în funcție de caracterul fiecărei direcții , pe direcția loviturii principale a format un detașament de cercetare din subunitatea de cercetare a marii unități. In detașamentele de cercetare ce au fost organizate au fost incluse și mijloacele și forțele de cercetare ale armelor. Pentru studierea terenului, a lucrărilor de apărare ale părții adverse și a barajelor, a fost folosită cercetarea de geniu ; pentru stabilirea gradului „de infectare“ a terenului, în special în locuibile obligate de trecere, au fost întrebuințate grupe de cercetare chimică și de radiație, iar pentru conducerea focului artileriei în timpul oportun asupra principalelor obiective descoperite, a fost utilizată cercetarea de artilerie. Au fost date dispozițiuni de luptă pentru cercetare tuturor subunităților, dispozițiuni ce au fost completate pe timpul ducerii luptei atît prin contact personal al șefului cercetării și ajutoarelor acestuia cu șefii cercetării de la eșaloanele subordonate și comandanții detașamentelor de cercetare, cît și prin mijloace radio. Pentru asigurarea unei legături neîntrerupte, pe timpul pregătirii aplicației au fost verificate funcționarea stațiilor de radio și alimentarea acestora. La exercițiile tactice de front executate înainte de desfășurarea aplicației în teren cît de cît asemănător cu cel muntos s-a insistat pe formarea deprinderii de a lucra in condițiile eșalonării în adîncime și transmiterea in bleu a informațiilor. Aceste măsuri au făcut posibilă asigurarea unei legături neîntrerupte cu stațiile din dotare, pe adîncimi suficiente. Pe timpul aplicației tactice, subunitățile de cercetare au dovedit că și-au însușit cunoștințele studiate în cursul anului de instrucție, aplicîndu-le în mod creator la situațiile ivite. Cercetașii au acționat continuu, atît ziua cît și noaptea, dovedind o bună rezistență și călire fizică. Subordonații locotenenților-majori Gh. Paraschiv, I. Negoiescu și alții au obținut informații utile pentru străpungerea apărării și apoi „nimicirea“ forțelor adverse ce acționau la sud de masivul muntos împădurit. Aceste subunități s-au apropiat în ascuns de adversar, au stabilit valoarea acestuia, transmițînd oportun informații detașamentului de cercetare și statului major al marii unități, după care, prin intervale și locuri ascunse, neangajînd lupta cu elementele izolate, și-au continuat misiunea în adîncimea apărării. Terenul muntos a creat unele greutăți ce nu au putut fi evitate. Astfel, grupul de cercetare comandat de locotenentul-major N. Bîrsan — la un punct obligat de trecere — s-a întîlnit cu o unitate din eșalonul doi al adversarului. Neavînd posibilitatea de a întoarce mașina, a părăsit-o, luînd stația radio și, intrînd în pădure, și-a continuat misiunea pe jos. Greutățile urcușului și ale întregii deplasări nu au constituit piedici pentru acest grup, care și-a continuat îndeplinirea misiunii transmițînd încontinuu informații despre adversar. Maior FLOROS In misiune de cercetare Foto . C. MIHAITA OPERATIVITATE ȘI CONTINUITATE Procurarea la timp a datelor despre adversar și teren necesare artileriei pentru desfășurarea în dispozitiv de luptă, deschiderea focului, precum și pentru executarea manevrei de material și foc impune o cercetare bine organizată și executată neîntrerupt Tocmai de aceea ofițerul Vasile Ujeniuc — pe timpul unei aplicații tactice executate în munți — a pus un deosebit accent pe organizarea și conducerea cercetării, ținînd cont de particularitățile terenului. In raport de direcțiile de acțiune— pe care le-a analizat multilateral — a dat misiuni concrete subunităților de cercetare. Ofițerul Useniuc a dat toată atenția trimiterii subunităților de cercetare pe acele direcții unde era posibilă pătrunderea adversarului , în lungul comunicațiilor, la defilee și văi, stabilind modul de deplasare a fiecărei subunități de cercetare, măsurile necesare instalării punctelor de observare pe creste și înălțimi dominante și dînd indicații privind cooperarea cu subunitățile de cercetare ale infanteriei. Date despre adversar, de o reală valoare, au fost transmise de către punctul de observare mobil, organizat și condus de maiorul Emil Itu, ofițer din statul major. Pe timpul cînd adversarul executa manevre în vederea reluării ofensivei și ajungerii spre defilee, maiorul Itu, împreună cu cercetașii-observatori subordonați nemijlocit și avînd aparate corespunzătoare, ocupaseră un punct de observare bine mascat, pe înălțimea cea mai dominantă, reușind să descopere cîteva coloane, puncte de observare și piese de artilerie care urmau să se desfășoare în vederea intrării în „luptă“." După interpretarea da Maior C. NEGREA (Continuare în pag. 2-a) In numărul de azi: Gh. Belu . Un tablou însuflețitor al dezvoltării Romîniei (pag. 2-a) Instantanee — Maior C. Dobîndă. Cu întreaga capacitate de luptă (pag. 2-a). FINALA CONCURSULUI FORMAȚIILOR ARTISTICE OSTĂȘEȘTI (pag. 2-a). A 15-a aniversare a proclamării R. P. Chineze (pag. 3-a). Cronica evenimentelor internaționale — G. Ionașcu: Călătoria președintelui de Gaulle în America Latină — V. Iosipescu : Italia Semnificația unui vot de neîncredere (pag. 4-a). Vizita conducătorilor de partid și de stat în regiunea Galați Tovarășii Gheorghe Gheorghiu- Dej, Chivu Stoica, Alexandru Bîrlădeanu, Gh. Gaston Marin, Gogu Rădulescu, Gheorghe Rădoi, ministrul industriei construcțiilor de mașini, Janos Fazekas, ministrul industriei alimentare, au făcut în zilele de 29 și 30 septembrie o vizită în regiunea Galați. Conducătorii de partid și de stat au vizitat șantierul Combinatului siderurgic de la Galați și Combinatul chimic de la Brăila, nava trauler de pescuit oceanic „Galați“, sosită de cîteva zile din prima cursă experimentală de pescuit, precum și faleza și scara monumentalăesplanadă din orașul Galați. In timpul vizitei, oaspeții au fost însoțiți de tov. Constantin Scarlat, membru al C. C. al P.M.R., primsecretar al Comitetului regional Galați al P.M.R., Constantin Dumitrache, președintele Comitetului executiv al Sfatului popular regional Galați, și alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat. De-a lungul traseului pe unde au trecut, oaspeții au fost întîmpinați cu căldură de oameni ai muncii (Agerpres) Sporește numărul militarilor și subunităților de frunte ca un bilanț, executat recent de către eșalonul superior, a reieșit că și în acest an unitatea noastră a obținut succese însemnate în toate sectoarele de activitate. A fost scos în evidență, de pildă, faptul că a crescut numărul militarilor de frunte , 18 grupe și 3 plutoane au obținut titlul de frunte. Se evidențiază subunitatea comandată de căpitanul Al. Graur, care își menține acest titlu pentru a treia oară consecutiv. De asemenea, toți militarii mecanici conductori din anul I au dobîndit brevetul de mecanic conductor, iar un număr de 37 mecanici conductori din anul doi și-au ridicat calificarea de clasă. Maior N. OGLAN Și în unitatea unde muncește ofițerul I. Niculescu s-au obținut rezultate frumoase în creșterea numărului militarilor și subunităților de frunte. In prezent, 186 de soldați și gradați sînt posesori ai insignei „Militar de frunte“, iar 16 grupe, 6 plutoane și bateria comandată de căpitanul Gh. Taben au cucerit titlul de frunte. Recent, și subunitatea comandată de căpitanul P. Cujbă a cerut să fie verificată pentru dobîndirea titlului de frunte. Plutonier D. SMEU Succese în întrecerea socialistă In unitatea noastră, întrecerea socialistă a fost de la început bine organizată. Militarii au muncit cu elan și hotărîre, avînd permanent în față exemplul comuniștilor. Succesele dobîndite pînă în prezent sînt motiv de legitimă mîndrie. Trei sferturi din numărul militarilor sînt purtători ai insignei „Militar de frunte“ ; 52 de grupe și 19 plutoane au primit diplome care le atestă titlul de frunte. Subunitățile comandate de ofițerii Gr. Iacob, Gh. Ghiorghiu, L Posa, M. Glămeanu sînt pregătite în vederea obținerii înaltului titlu. Căpitan T. BALEANE Montaje literare irîn t £ sanîe ! Recent, colectivul de recitatori de pe lângă biblioteca unității a pregătit și prezentat în fața militarilor montajul literar „Jurăm“, înregistrat pe bandă de magnetofon. In altă zi, tot la clubul unității, colectivul de recitatori condus de bibliotecara unității, tovarășa Lucreția Sîrbu, a prezentat montajul literar , „Eroismul ostașilor romîni oglindit in poezie“. Pentru prezentarea montajului literar la un nivel cit mai ridicat, colectivul s-a pregătit cu grijă. Materialele prezentate în fața militarilor au fost selectate din lucrările „Cîntece și Balade“ de Victor Tulbure, „Carbet de cazarmă“ de Nicolae Tăutu și „Te slăvim Romînie, pămînt strămoșesc“. Montajele rare pregătite litecu multă grijă au satisfăcut pe deplin exigențele militarilor. Maior GH. DIACONI La școala curajului și măiestriei Paralel cu efectuarea pregătirii teoretice, parașutiștii își desăvîrșesc antrenamentul la aparate speciale unde studiază practic, prin exerciții complexe, evoluțiile posibile și necesare în aer și modalitatea de înlăturare a neajunsurilor ce s-ar ivi în timpul căderii libere. La această școală a măiestriei ei își formează înalte calități morale și de luptă, precum și încrederea deplină în tehnica și materialul din înzestrare. Pregătirea deșănțării a intrat în faza de execuție: înainte de a se urca în avion, comandantul de subunitate execută minuțios ultimul control al echipării parașutiștilor pentru a avea certitudinea excluderii incidentelor pe timpul lansării ~~ *In raionul stabilit, din pîntecul aeronavelor apar, ca niște buchete, cupole alb-kaki care coboară în ușoare legănări, purtînd cu ele pe curajoșii parașutiști (clișeul din dreapta). Pe terenul aplicației au și ajuns primele elemente. Ostașii, mînuind armament cu mare putere de foc, sunt gata să facă siguranța subunității pentru ca aceasta să-și poată închega, nestingherită de focul inamicului, dispozitivul de luptă (clișeul din stingă jos). Parașutiștii militari și-au îndeplinit cu succes misiunile primite. Ei au contribuit intr-o mare măsură la obținerea celor mai bune rezultate în aplicația tactică la care au participat. Text : Locotenent-major EMILIAN NEACȘU Fotografiile : C. NISTOR DELTA DUNĂRII: Tovarășului MAO TZE-DUN Președintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez Tovarășului LIU MAO-ȚI Președintele Republicii Populare Chineze Tovarășului CIU DE Președintele Comitetului Permanent al Adunării Reprezentanților populari din întreaga Chină Tovarășului CIU EN-LAI Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze Dragi tovarăși. PEKIN Cu prilejul marii sărbători a poporului chinez, a XV-a aniversare a proclamării Republicii Populare Chineze, în numele Comitetului central al Partidului Muncitoresc Romîn, al Consiliului de Stat, al consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne și al poporului romin, va transmitem dumneavoastră și prin dumneavoastră întregului popor chinez un fierbinte salut frățesc și cele mai calde felicitări. Instaurarea Republicii Populare Chineze a încununat lupta revoluționară îndelungată dusă cu eroism și abnegație de poporul chinez, sub conducerea încercatului Partid Comunist Chinez în frunte cu tovarășul Mao Tze-dun, împotriva forțelor coalizate ale reacțiunii interne și internaționale, a inaugurat o eră nouă în multimilenara istorie a Chinei. Victoria revoluției populare chineze, eveniment de uriașă însemnătate istorică, a zdruncinat din temelii pozițiile imperialismului în Asia, a adus o contribuție considerabilă la schimbarea raportului de forțe pe plan mondial în favoarea socialismului, a dat un nou și puternic impuls mișcării de eliberare națională, luptei pentru progres social și pentru pace în lume. Luîndu-și soarta în propriile mîini, harnicul și înzestratul popor chinez, călăuzit de partidul său comunist, a înfăptuit adînci transformări revoluționare în toate domeniile vieții sociale, a desfășurat o gigantică muncă constructivă, obținînd remarcabile realizări în dezvoltarea economiei și culturii, în opera de construire a socialismului. Succesele Chinei Populare, ale tuturor țărilor socialiste sporesc continuu uriașa forță materială și moral-politică a sistemului mondial socialist, înrîurirea pe care acesta o exercită asupra dezvoltării sociale contemporane. In rezolvarea problemelor vieții internaționale, în lupta dusă de țările socialiste, de celelalte forțe iubitoare de pace pentru zădărnicirea acțiunilor agresive ale imperialismului, pentru menținerea și consolidarea păcii, Republica Populară Chineză are un rol de mare însemnătate. Nutrind sentimente de adîncă prietenie și stimă față de poporul frate chinez, poporul romîn se bucură din toată inima de marile succese obținute în cei 15 ani de existență a Chinei Populare. Ne exprimăm convingerea că relațiile de prietenie frățească, colaborare și întrajutorare tovărășească dintre popoarele romîn și chinez, dintre Republica Populară Romînă și R. P. Chineză se vor dezvolta continuu pe baza trainică a marxism-leninismului, în interesul ambelor popoare, al unității și coeziunii țărilor socialiste, al cauzei socialismului și păcii. In această zi de mare sărbătoare, vă adresăm, dragi tovarăși, dumneavoastră și întregului popor chinez, cele mai sincere urări de noi succese în făurirea vieții noi, în înflorirea patriei socialiste. Să trăiască și să se întărească prietenia frățească dintre popoarele romîn și chinez 1 GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn Președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romîne ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne Textul acestui mesaj de felicitări a fost înmînat de tovarășul Ion Gheorghe Maurer tovarășului Ciu Enlai cu prilejul întrevederii pe care a avut-o la Pekin în ziua de 29 septembrie. CAMPANIA DE RECOLTARE 9 «LUI E PREGĂTITĂ Stuful — această minunată bogăție a deltei solicitată de industria noastră de celuloză și hîrtie — a intrat în faza de maturizare. Peste puțin timp mecanizatorii vor începe iar strînsul lui. Deocamdată, la toate cele patru întreprinderi stuficole — Șontea, Rusca, Sulina și Pardina — se fac intense pregătiri pentru ca noua campanie de recoltare a stufului să se desfășoare în cele mai bune condițiuni. Pe această temă am adresat tovarășului inginer DASCALU CORNEL, directorul general al Trustului de amenajări și valorificarea stufului din Tulcea, cîteva întrebări de amenajări s-au făcut in deltă pentru actuala campanie de recoltare a stufului 7 . Campania de recoltare a stufului e pregătită. In mai multe puncte din deltă, unde sînt zone de exploatare, s-au executat noi canale de acces ce se întind pe o lungime de 50 km. Astfel, lungimea canalelor amenajate aici a ajuns la aproximativ 800 km. Au fost create de asemenea noi spații de depozitare a stufului : suprafața de platforme se întinde pe 150 ha. Cele mai multe lucrări de lărgire a spațiilor de dezvoltare s-au efectuat în Delta maritimă și zona de Plaur care vor fi larg exploatate în această campanie. In afară de aceasta se mai construiește o ecluză care va permite transportul stufului continuu fără transbordare, precum și stăvilare de aducțiune și evacuare a apei. Suprafața de stuf ce se va recolta în acest an va crește față de campania precedentă ? Da. Lucrările noi de amenajare a unor zone și în special a celor din Delta maritimă și Plaut vor permite creșterea suprafețelor exploatate în acest an cu aproape 60 la sută. Legat de aceasta aș vrea să arăt că prin aplicarea unor măsuri de îmbunătățire a regimului hidrologic și a planului de ardere a stufului nerecoltabil s-au creat condiții de sporire a productivității la hectar în zonele neamenajate în procent de cca 15 la sută. Ce ne puteți spune despre pregătirea utilajelor de exploatare ? Ținînd seama de prevederile planului de producție pentru această campanie ne-am planificat să folosim la recoltarea stufului un număr de circa 600 tractoare ușoare, dintre care 290or lucra ca agregate de recoltare. De asemenea, vor fi folosite peste 1000 de remorci pe șenile, 40 de ateliere mobile pentru întreținerea operativă a utilajelor și alte mașini pentru deservirea coloanelor. Pînă în prezent din utilajele existente au fost pregătite pentru lucru peste 95 la sută. 10 coloane mecanizate aparținînd întreprinderilor stuficoîe Șontea și Rusca sînt deja amplasate în teren și așteaptă semnalul de începere a recoltării stufului. In această campanie vom extinde procesul tehnologic de recoltare cu balotare în teren pentru organizarea a încă 2 coloane cu agregate de balotare și macarale de încarnare Pentru îmbunătățirea indicelor de utilizare a agregatelor s-a asigurat un număr suficient de mecanizatori care vor permite extinderea lucrului în 2 schimburi la 50 la sută din agregate. C.LA MBA TELEGRAMA Excelenței Sale Președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romîne BUCUREȘTI Profund mișcați de amabilele urări pe care ați binevoit să ni le adresați cu ocazia căsătoriei noastre, Regina și eu însumi rugăm pe Excelența Voastră să primiți mulțumirile noastre foarte călduroasei ATENA CONSTANTIN Regi