Apărarea Patriei, decembrie 1964 (Anul 20, nr. 285-311)

1964-12-01 / nr. 285

Pentru patria noastră, Republica Populară Romînâ ! #aparari:a mtriei Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XX Nr. 285 (5678) 1 Mărfi 1 decembrie 1964 | 4 PAGINI — 20 BANI Intr-o atmosferă solemnă, sărbătorească Gînduri și sentimente de sentimente au încercat tinerii ostași in clipele solemne ale depunerii jurămîntului militar, ce ginduri nutresc acum, după ce au jurat credință patriei, poporului, conducerii de stat a republicii ? Despre toate acestea ne vorbesc militarii înșiși. Să le dăm deci cuvîntul . Soldat I. DUMITRESCU : „Cînd am rostit primele cuvinte ale jurămîntului, ochii mi s-au îndreptat spre drapelul unității. El mi-a amintit de steagul pe care îl împlîntam noi, zidarii, sus, la al noulea sau al zecelea etaj al fiecărui bloc nou construit în orașele de pe minunatul nostru litoral. Sub faldurile drapelului tricolor voi învăța cum să-mi apăr patria, cuceririle poporului, iar jurămîntul depus îmi va fi, îndemn în lupta pentru însușirea și perfecționarea măiestriei de cercetaș“ Soldat P.LUȘOI : „Plutonul de pistolari în care mă instruiesc este subunitate de frunte. De mai mulți ani, toate grupele păstrează o frumoasă tradiție : în aplicațiile tactice și în poligon obțin numai rezultate bune și foarte bune. Jurămîntul depus mă obligă ca, pe lingă o comportare demnă în toate împrejurările, să lupt din răsputeri pentru a-mi aduce contribuția deplină la menținerea și îmbogățirea acestei tradiții. Intr-un fel, mă și pot mîndri că începutul făcut pe drumul înfăptuirii acestei hotărîri este bun. La ședința de tragere executată recent am tras foarte bine“. Soldat GH. COCIOABĂ : „In ziua nașterii mele — sasesc se împlinesc 20 de ani de atunci — mamei i-a sosit o scrisoare. Era de pe front, de la un caporal. Familia era înștiințată că tatăl meu, într-o încleștare la baionetă, undeva prin împrejurimile Aradului, după ce a doborît mai mulți hitleriști, a căzut răpus de o schijă. In mina auriferă de la Zlatna unde am lucrat, am învățat să iubesc bunca. Am fost fruntaș în întrecerea socialistă. Și iată, a venit timpul să îmbrac haina de soldat în același regiment în care tata s-a instruit și a luptat împotriva fasciștilor. Acum, după ce am jurat — și am făcut aceasta din toată inima — voi căuta să cinstesc memoria tatălui meu, faptele sale vitejești, prin muncă sîrguincioasă la instrucție, prin urcarea treptelor spre măiestria de artilerist". Soldat C.MINAT : „In poligon, acum cîteva zile, am tras foarte bine. Rezultate bune am obținut la instrucția de specialitate. Pentru a deveni însă un tanchist destoinic mă voi strădui permanent să îndeplinesc întocmai cerințele jurămîntului militar, să le aplic în practică“ Soldat E. BACIU : „Am fost muncitor constructor pe Șantierul nr. 3 Călan. Acum îmi revine o nouă datorie : să învăț să apăr mărețele construcții socialiste ale țării noastre. M-am legat — și-mi voi respecta cuvîntul dat — să muncesc cu tot elanul meu tineresc pentru ca, împreună cu tovarășii mei de armă, să obțin numai rezultate bune și foarte bune la toate categoriile de pregătire" Soldat G. BORZE: „înaintea recentei ședințe de tragere mi-am luat angajamentul, ca și ceilalți, să obțin rezultate cît mai bune. Mi-am respectat cuvîntul dat. Am realizat 30 puncte din 30 posibile ! Am pornit pe drumul rezultatelor foarte bune și sînt hotărît să-l continui cu noi succese, așa cum am jurat“ Soldat E. HAMPAU : „Sînt deosebit de bucuros că mă instruiesc într-o unitate de artilerie. Tatăl meu a fost tot artilerist și mi-a povestit multe lucruri. Dar nu se mai aseamănă nimic cu cele din anii 1939—1940, cînd el a făcut armata. Avem condiții minunate de instruire și de trai. Sîntem înconjurați cu toată grija de către comandanții și șefii noștri. Acestei griji sînt hotărît să-i răspund prin fapte, să devin — alături de tovarășii mei — un bun artilerist. Este dorința mea și a tuturor militarilor din plutonul comandat de locotenentul-major Fl. Golea, pluton care deține cu mîndrie titlul dle „Subunitate de frunte“. Soldat C. POP : „Am așteptat cu multă nerăbdare să fiu chemat sub arme. Am un frate maior, ofițer tehnic într-o unitate de tancuri. Alți doi frați și-au satisfăcut stagiul militar în anii trecuți — unul a fost transmisionist și celălalt marinar. Amîndoi au venit acasă cu gradul de sergent și cu insigna „Militar de frunte". Nici nu mă gîndesc să mă las mai prejos decît ei. Intre noi, patru frați, eu reprezint „artileria". Vreau să fiu și eu la înălțime“ Soldat ION NEAGU : „Astăzi, în conștiința mea, cuvintele dîrz, cinstit, curajos, disciplinat, vigilent, și întregul conținut al jurămîntului militar, au căpătat o semnificație deosebită. îndatoririle de răspundere sînt hotărît să le îndeplinesc așa cum am jurat“, Soldat P. GHIȚAN : „Sînt comunist și muncitor, miner. Mi-s dragi frumusețile și bogățiile patriei, cuceririle ei socialiste. Astăzi m-am legat prin jurămînt să le apăr cu dîrzenie și vigilență. Sînt hotărît să devin un bun luptător, să continui drumul succeselor pe care le-am obținut în mină, pe frontul construcției socialiste“. Citiți în numărul de azi: Adunări de partid pentru dări de seamă și alegeri — Locotenent-colonel Ioan Costea : Contribuția comuniștilor la ridicarea calității instrucției (pag. 2-a). Maior Dobre Anghel : Cerință a instrucției radiofonc : Respectarea regulilor traficului fonic în rețelele radio aglomerate (pag. 2-a). Pe teme internaționale — După Congresul Partidului Social-Democrat din Germania occidentală (pag. 4-a). (Prin telefon). — Doi ostași din unitatea adunată pe platou. Doi dintre aceia care au rostit cuvintele jurămîntului, două secvențe de biografii. Soldatul Mircea Marinache. A adus în fața drapelului unității tinerețea, maturitatea și mîndria Oneștiului. Și cît de armonios a întregii insemnări Din toată m minima toate acestea, rostind cu demnitate și răspundere ostășească, cu adîncă emoție și convingere cuvintele solemne ale jurămîntului. Și, de fapt, sentimentul major al răspunderii care îl va însoți pe tot itinerarul vieții ostășești izvorăște — bogat, tumultuos — tocmai din dragostea față de marele combinat care l-a crescut, față de patria întreagă, al cărei chip se reflectă atît de fidel și în luminile de la Onești. Soldatul Costică Mihalachi în viața civilă a fost învățător. Cînd, la încorporare și-a luat rămas bun de la elevii săi — copiii din Băcioi, raionul Adjud — aceștia i-au spus : „La ora de istorie ne-ați vorbit despre luptele armatei noastre pe frontul antihitlerist și spuneaui că-i o mîndrie să fii ostaș al țării... Să ne scrieți din armată, tovarășe învățător“. „Tovarășul învățător“ le-a scris. A fost prima scrisoare a vieții lui ostășești: „Mă pregătesc sîrguincios să devin un bun luptător... Sînt mîndru că port uniforma de ostaș al țării“. Scrisoarea a trimis-o pe adresa său, Constantin colegului Tofilă, cu rugămintea de a fi citită copiilor. Și iată, zilele acestea a venit răspunsul : „Succese și numai succese vă urează elevii dumneavoastră“ Tocmai pentru succesele obținute de pe acum la începutul vieții din unitate, i-a revenit soldatului Mihalache cinstea de a depune printre primii jurămîntul militar; pentru succesele obținute l-a felicitat, în această zi solemnă, comandantul unității „Pe cînd la Băcioi predam istoria, căutăm ca din fiecare oră să fac o lecție de patriotism — ne-a spus soldatul Mihalache. Astăzi, depunînd jurămîntul, am trăit cea mai frumoasă lecție de patriotism a vieții mele“. .Doi tineri. Doi ostași, Colonei L. TARCO TINERII OSTAȘI AU DEPUS — I——■ [UNK]BP————— ■ ■'"■ [UNK] [UNK] [UNK] ■ ■'■ [UNK] [UNK] [UNK] 111 »■— JURAMlNTUL MILITAR (Prin telefon). — In prezența comandanților lor, militarii depun jurămîntul de credință față de poporul muncitor, față de patrie, față de conducerea de stat a Republicii Populare Romîne. Sînt clipe solemne, sărbătorești. Iată-l pășind în fața frontului pe soldatul I. Cizmaru. El se leagă din toată inima să-și însușească temeinic o zi de neuitat toate cunoștințele militare, să fie dîrz, cinstit, disciplinat și vigilent, să execute fără șovăire cerințele regulamentelor și ordinele, să devină apărător iscusit și neînfricat al patriei. Pe acest ostaș cunoscut în urmă l-am cu cîteva zile, la o ședință de instrucție de specialitate. Era foarte preocupat pentru a învăța cît mai repede să mînuiască aparatele de ochire. E conștient de răspunderea pe care o are față de apărarea a tot ce a făurit poporul, condus de partid, în anii regimului democrat-popular. înainte de armată a lucrat ca frezor la ..Reșița. Depunînd jurămîntul, și el s-a legat să muncească neobosit, cu perseverență, pentru a păstra și îmbogăți neîncetat tradiția subunității, de a obține rezultate bune și foarte bune în cunoașterea și mînuirea armamentului, în îndeplinirea tuturor misiunilor ce i se vor încredința. tul La rîndul său, soldaAndrei Constantin pronunță cuvintele jurămîntului din adincul inimii, înainte de a îmbrăca haina militară a fost șef de echipă, într-o gospodărie colectivă din raionul Costești — Argeș, grea a țăranilor Viața din trecut o știe numai din auziție. ■ Dar cunoaște bine marile transformări și realizări înfăptuite sub : conducerea înțeleaptă a partidului. Este de ’ o vîrstă cu ele, a crescut o dată cu ele, le-a trăit în cei 20 de anii pe care îi are. Hotărirea lui de a învăța să apere tot ce s-a făurit, pentru binele celor ce muncesc, capătă contururi mai precise și se reflectă în rezultatele obținute încă din primele săptămîni de instrucție. Foarte bine la ședința de tragere cu automatul, bine la instrucția de front și cunoașterea materialului de artilerie. „Jurămîntul militar pe care l-am rostit azi ne-a spus ostașul mă va însoți întreaga viață ca o fierbinte chemare la datorie. Prin el m-am legat să-mi slujesc cu credință poporul, să fiu oricînd gata să-i apăr libertatea și fericirea“ Locotenent-colonel I. SUCIU ,:....Jur să fiu gata oricinul și lupt pentru apărarea patriei mele... neprecupețind singele și viața mea, pentru dobindirea victoriei depline asupra dușmanilor“ — rostește dîrz soldatul Gh. Pop. El este hotărîî să apere în orice moment, cu vitejie, patria, așa cum a făcut-o și tatăl său, Alex. Pop, căzut eroic, cu două decenii în urmă, pe frontul antihitlerist. Foto: ST. IONESCU Viitorii ofițeri (Prin telefon). Pe platoul betonat al Școlii militare superioare de ofițeri „N. Bălcescu“ sînt adunați toți elevii in fața drapelului. Este ziua depunerii jurămîntului militar. Moment solemn în viața de elev. Rînd pe rînd, elevii din primul an de învățămînt, strîngînd la piept automatul, rostesc cu emoție în glas cuvintele jurămîntului. Printre primii transmisioniști ce se prezintă în fața comandantului subunității este elevul Ioan Cercel, candidat de partid, fiul comunistului Cercel de la Grivița Roșie De la începutul anului de învățămînt și pînă acum, el a obținut numai note foarte bune, bucurîndu-se de stimă și respect din partea colegilor săi. Ase^ncat lui„eî.vji Șt Catană, I. Baiu, C. Teodorescu, Gh. Voinicilă și Gh. Șerbănescu s-au prezentat în ziua jurămîntului cu rezultate demne de laudă în toate domeniile de activitate. Depunînd jurămîntul, ei s-au angajat să-și însușească cît mai bine cunoștințele predate în școală, pentru a deveni cadre de nădejde ale forțelor armate, gata oricînd să apere patria noastră socialistă. In numele celor care au depus jurămîntul militar a vorbit elevul Marin Ilie, fostul șef al promoției de la Liceul militar „Dimitrie Cantemir". Aceleași rezultate foarte bune le obține elevul Marin Ilie și aici în școală. In cuvîntul rostit și-a exprimat hotărîrea ca, împreună cu colegii săi, să facă totul pentru a-și forma temeinice deprinderi metodice de instructori și educatori, pentru a deveni mînuitori pricepuți ai armamentului și tehnicii de luptă din dotare. La acest moment solemn nu au lipsit nici delegații ale pionierilor din oraș care, cu respect față de prietenii lor mai mari, le-au transmis un voios salut de pionier. Căpitan ȘT. SALOMIR După depunerea jurămîntului soldatul Simion Iunescu este felicitat cu căldură de comandantul său, căpitanul V. Drăghici Foto : ST. IONESCU i ai patriei VASILE NICOROVICI Oră solemnă , un nou contingent de tineri depun jurămîntul militar. Unul este unul, ei rostesc, cuvintele sobre și înaripate: „Eu, cetățean al Republicii Populare Romîne, intrînd in rîndurile forțelor armate, jur să fiu devotat poporului muncitor, patriei mele și conducerii de stat a Republicii Populare Romîne". Le cercetez cu atenție fețele îmbujorate de emoție. Poate că i-am întîlnit și pe ei, în călătoriile mele în uzinele sau pe ogoarele patriei, dar n-am știut atunci că-i cheamă C. Ju'Verdeanu, mecanic S.M.T. din Vaslui, I. Petrescu, lucrător la „Electroputere" Craiova, C. Răuță, tîmplar, M. Pata — elev de școală medie.. . Patrie, iată fiii tăi. Tu i-ai crescut în uzine, pe ogoare și în școlile tale. l-ai învățat abecedarul graiului tău melodios și știința mașinilor și a ogoarelor, i-ai deprins cu frumosul arătîndu-le uzinele, munții și cîmpiile tale mănoase și i-ai făcut să se simtă mîndri de orașele și satele tale înnoite în anii socialismului. Acum ei au venit să învețe cum să-ți străjuiască uzinele, ogoarele și școlile, munții și apele, orașele și satele lale. Aici, în această subunitate de tancuri comandată de maiorul Ion Baltac, ei își vor însuși o bună pregătire de luptă și politică. Subunitatea este fruntașă , în ea muncesc ofițeri destoinici, bine pregătiți, exigenți, apropiați de ostași. Subunitatea are tradiții frumoase. Tinerii, care au depus jurămînt de credință Patriei, au de păstrat și de dus mai departe un renume bun, ca pe un steag de luptă Și ei o vor face fără îndoială. mbii Clipe de adînca emoție CEZAR BALTAG Momentul încărcat de adinci rezonanțe din viața tînărului ostaș, cînd acesta depune jurămîntul militar, l-aș asemui cu clipa cînd o floare își deschide brusc corola aurie. Este pentru conștiința oricărui tînăr momentul confruntării cu înalta sa datorie, momentul afirmării încă o dată a sentimentului de dragoste față de patria socialistă, pecetluită de hotărîrea de a nu precupeți nimic, niciodată, de a te dărui cu toată ființa fericirii poporului tău, apărării patriei. Am citit această hotărîre pe chipurile tuturor tinerilor ostași care rosteau, emoționați, cuvintele jurămîntului militar. Cei douăzeci de ani ai fiecăruia din ei sînt chiar anii de mari prefaceri ai țării. Inimile lor, care n-au cunoscut decît libertatea, vibrau în numele ei și în numele dragostei față de partid, făuritorul acestei libertăți înnoitoare. O dorință fierbinte de a-și însuși temeinic cunoștințele ostășești îi anima pe toți acești tineri. Dragostea de muncă și rîvna pe care le-au depus la locurile lor de muncă se reflectă cu limpezime și în viața de ostaș. Cu puțin înainte de clipa solemnă a rostirii jurămîntului, soldatul Vasile Manolache, care la tragerile recente a obținut calificativul foarte bine, mi-a mărturisit că dorește să devină militar de frunte. Privindu-i pe tinerii ostași în acel moment emoționant atît pentru ei cît și pentru comandanții lor, simțeam cum personalitatea fiecăruia se întregește și se maturizează, capătă aerul grav și bărbătesc al unei noi răspunderi , ostași ai patriei socialiste Vești amfera Cu planul anual îndeplinit Tot mai multe întreprinderi industriale, exploatări miniere și forestiere, șantiere de construcții anunță de pe acum realizarea planului anual. De la Constanța ne-a sosit vestea că Trustul minier Dobrogea este a 15-a unitate economică din regiunea Dobrogea care raportează îndeplinirea planului anual,, la producția globală și,, marfă. Acest succes se, , datorește în mare parte , realizării obiectivelor din planul de măsuri tehnico-organizatorice, printre care introducerea înlocuitorilor de lemn la susținerea în subteran, obținerea unui sortiment de barită flotată cu calități superioare, punerea în funcțiune a unei mașini de extracție etc. Cea lungii mare parte , a surplusului de produse s-a obținut pe seama productivității muncii care a crescut cu 6 la sută față de plan și cu 14,1 la sută față de aceeași perioadă a anului trecut. . Datorită aplicării în acest an a unui complex de măsuri tehnico- organizatorice care au dus la creșterea gradului de mecanizare și la valorificarea superioară a masei lemnoase, muncitorii forestieri din regiunea Bacău au realizat sarcinile anuale de plan la toți indicatorii cu 33 zile mai devreme. Pe baza îmbunătățirii cu 2 la sută față de prevederi a calității produselor, s-au realizat peste 8 900 mc cherestea rășinoase de calitate superioară. In vederea înfăptuirii ritmice a prevederilor de plan și în noul an forestier, s-au format stocuri suficiente de material lemnos, s-au instalat peste 70 funiculare și s-au construit și amanajat noi cabane pentru muncitorii forestieri de la gurile de exploatare. (Agerpres) Extinderea folosirii traverselor din beton precomprimat Anul acesta, pe liniile de cale ferată dintre Brazi-Cîmpina, Iași-Tecuci, Simeria-Petroșani, Brașov-Podul Olt, Teiuș-Oradea și pe alte trasee, a căror lungime depășește 300 km, s-au terminat lucrările de înlocuire a traverselor din lemn cu cele din beton precomprimat. Extinderea folosirii pe tot mai multe magistrale feroviare a noului tip de traverse cu o durabilitate de aproape 3 ori, mai mare contribuie la mărirea vitezei de circulație și la reducerea cheltuielilor de întreținere. Pentru refacerea într-un timp cît mai scurt a liniilor, constructorii folosesc procedeul mecanizat de înlocuire a șinelor uzate cu panouri de linii gata montate pe traverse. Astfel, productivitatea muncii sporește cu 20 la sută, iar durata de întrerupere a circulației se micșorează aproape la jumătate față de metodele obișnuite. Anul acesta, potrivit calculelor specialiștilor din Ministerul Transporturilor și Telecomunicațiilor, în urma montării traverselor din beton precomprimat se vor economisi 30 000 metri cubi bușteni de fag. (Agerpres) Reduc consumul de metal CRAIOVA, 30 (Coresp. Agerpres). La Uzinele „Electroputere“ din Craiova au fost făcute în ultimul timp o serie de perfecționări tehnologice menite să reducă consumul de metal. Lucrînd după proiecte moderne, constructorii de transformatoare folosesc anul acesta cu circa 1200 tone mai puține materiale decît în anul 1959. Din economiile obținute de ei la transformatoarele mari se pot confecționa 230 transformatoare mici. îmbunătățirea construcției separatoarelor tripolare de interior de curenți mari a dus și ea la economisirea unei importante cantități de laminate de cupru, iar simplificarea construcției bobinelor motorul de tracțiune al locomotilavei Diesel-electrice a condus — între altele — la diminuarea greutății bobinajului cu 12 kg. La o producție globală valorînd un milion de lei se face acum un consum total de metal mai mic față de anul trecut, cu 1,56 tone. Trei noi soiuri de cartofi . Specialiștii de la stațiunea experimentală regională Brașov au creat trei noi soiuri de cartofi. Soiul „Poiana" este mai timpuriu mai rezistent la boli și cu 37 la sută mai productiv decît soiul Viola“.' In zona de cîmpie a dat recolte de circa 25 000 kg la hectar. Celelalte două soiuri, „Padina“ — semitimpuriu și „Ghimbășan“ — tîrziu, au dat, de asemenea, recolte mai mari decît soiurile existente în cultură, au însușiri culinare bune și sînt rezistente la boli. La soiul „GhimbleCTVi" vinu rl " 1n 11 o w- aTî C v-1o IA în Muquil , UUUC v IC* UJOUIC XL A CXIXAlex'. experimentare a fost cu 13 la sută mai mare decît la soiul „Mercur“. Anul acesta au fost înmulțite, în stațiuni experimentale și gospodării de stat specializate din zonele cele mai favorabile pentru cultura cartofului, cinci soiuri autohtone, care începînd din primăvara viitoare vor fi folosite în cultură. (Agerpres) Sâptâmîna economiei In primele cinci zile ale economiei, Săptămînii 5500 cetățeni din au devenit Capitală depunători la C.E.C. Volumul economiilor bănești depuse în aceste zile la unitățile C.E.C. din orașul București este cu 13 la sută mai mare decît cel înregistrat în aceleași zile ale anului trecut. Numai într-o singură zi muncitorii de la „Electronica“ au depus la ghișeul C.E.C. din incinta uzinei sume în valoare totală de peste 40 000 lei De asemenea, în perioada 24—28 noiembrie peste 2000 de elevi din Capitală au devenit posesori de librete de economii. Din sumele depuse la C.E.C., elevii clasei a V-a de la școala nr. 146 din raionul Lenin vor face o excursie la Predeal în timpul vacanței de iarnă. La această școală, peste 95 la sută dintre elevi sînt depunători la C.E.C. CORESP. Uzina metalurgică din Bacău fabrică utilaj pentru industria petrolieră. In clișeu : Echipa de montori condusă de Constantin Haiagu lucrează la montarea vanelor de 800 și 1000 mm. loto 1 AGERPRES