Ardealul Nou, 1947 (Anul 2, nr. 60-104)

1947-01-26 / nr. 60

4 Neregulile de la Economat (Urmare din pag. 1-a) confuze, datorită căror împrejurări la un moment dat unele mărfuri nu mai figurează înscrise iar altele se arată vândute in m nus 6u plus fată de realitate. Încheierile făcute la anumite epoce nu corespund cu inventarele făcute pe aceiași zi, tocmai de aceste motive In general toate registrele ajutoarele (registrele de distribuiri) nu sunt numerotate, şnuruite şi parafate, din care cauză pot fi dislocate uşor.* La pagina 16 ,constatăm ca la unele articole în timpul vânzării li s'a majorat preţurile în raport cu preţul mărimilor nou primite, fără ca comitetul de conducere să fi dat dipoziţii in acest sens.. Lipsgica 2 punctul 2: Apărarea Patriotică din Tg.Mureş, a predat diferite mărfuri Economatul pentru vânzare, începând încă din toamna anului trecut (nota noastâă procesul verbal a fost dresat în 15 20 Iunie 1946). Mărfurile prime nu au fost înregistrate in scriptele Economatului si tot asemenea nici deritele plăţi făcute in contul acestora“ ... Ori nu ştim ca Economatul să autorizat să şi procure măsuri de apărarea patriotică, şi chiar dacă ar fi, nu înţelegem de ce nu s'au trecut aceste mărfuri în registre. Se mai pune o întrebare: au fost sau nu aceste mârfuri , chitar către Apărarea patriotică? Din scripte nu rezultă nimic in legătură cu aceste mărfuri. Economatul a cumpărat o autocamioneta dela dna Teodora Cofariu din Abrud, al cărei conract de Vânzare cumpărare nu a fost semnat de cumpărător, iar în deciziuna Comitetului de conducere această maşină a fost cumpărată de la d. Suciu Ioan. La preluaria ei nu s'a făcut recepţionarea. Contractul nu a fost taxat la fisc (la data dresării procesului verbal mai sus amintit). Pentru repararea acestei maşini s au făcut cheltuieli fără a se respecta fermele ligale, ca autorizaţia Comitetului de conducere. Toate acestea fac ca nemulţumirile membrilor economatului funcţionari cu greutăţi familiare, cu lefuri modeste cari muncesc din zi în noapte să fie justificate. Conducerea defectuoasă a registrelor a făcut posibil favoritismul şi frauda. Ce s'a făcut cu acele mărfuri a căror ieşire n‘a fost înregistrată şi cari nu se afă totuşi în magazia economatului? Dece nu s'a trecut numele cumpărătorului în contractul de vânzare-cumpărare a autocamionetei și de ce nu s a taxat de către fisc. Procedeul e de cele mai suspecte și întrebarea vizează pe domnul Cioloboc gestionarul principal al economatului. Ce s'a făcut cu mărfurile cumpărate de la Apărarea Patriotică și cine are interesul ca chestiunea să rămâie nelămurită? D. Cioloboc are ceva de răspuns la această chestiune ? Din procesul-verbal rezultă, că s'a vândut cu 7048 de metri de stambă „Obic" mai mult decât s'a recepţionat. De unde acest plus? Justficarea responsabilor senzaţională. Plusul a rezultat din economia făcută la măsurătoare. Deci nu e deloc calomnioasă plângerea membrilor economatului, că pânza se măsoară în minus şi acest minus e plătit pe membri, funcţionari cu lefuri modeste. Economia se face în contul membrilor. Despre toate aceste ce va răspunde d. Cioloboc celor 14 500 de membri? Nar fi rău ca aceste inhibări şi altele să fie puse d-lui Cioloboc de justiţie, care va putea stabili tot ce s’a manoperat şi va limpezi o situaţie care nu mai poate dura. Postul de radio Budapesta transmite zilnic noui amănunte cu privire la complotul honhyst descoperit săptămânile trecute de pigi nele de s guraiţă ale Rubicii Maghiare. Faptul in sine, că o nană de ofiţeri epuraţi din armată au pus bazele unei o ganzaţii care urmărea punerea în afaa legi a regimului repubican şi readucerea în ţară a lui Horthy, nu prientă decât un interes poliţenesc. Asemenea organizaţii subversive nu reprezintă decât o jalnice şi o sperată încercare a conducătorilor fostelor reginuri de a pune dn nou mâna pe putere şi sunt souise de la început eşecului, în toate țările unde ordinea hitleristă ar fost înlocuită cu un regim democratic. Problema devine seioasă numai în cazul când e vorba nu de o simpă conjuaţie a câtorva elemente fasciste înderătate din viaţa publică, ci de o atiune care antrenează un partid sau o fracţiune dintr'un partid care exercită influenţă asupra maselor şi care define posturi de conducere în viaţa politică socială şi economică a ţării respective Ou', în complotul descoperit în Ungaria, în afara foştilor ofiţeri hortysti şi szalasişti, sunt implicaţi o seamă de personalitaţi marcante ale partidului micilor agrarieni, opt deputaţi, un fost ministru si patru membri ai Curfii Soprene Maghiare —toţi fâiârd pate din partidul agrarran — precum şi şirul organizafiei de tineret al aceluiaş partid. Presa democratică din Ungaria arătase cu mult in urmă, cu partidul agrarian a devenit o casă refugi a reacţionarilor şi semnalase opiniei publice pericolul ce reiese din această situaţie Până acum, conducerea partidului refizase să elimine fracţiunea reacţonată. Evenimentele au arătat însă, cât de primejilioasă poate fi atitudinea şovăitoare faţă de reacţionari. Acum, după ce partidului grarian s-a desolidarizat de membii implicaţi în complot, sunt speranţe căşi va primeni cadrele şi va adopta o linie politică sincer democratică. Pe de altă parte, modul energic în care ministerul de interne al Ungariei a procedat la despăturirea conjuraţiei demonstrează hotărârea adevăratei democraţi maghiare de a împiedica o reînviere a trecutului şi de a-şi consolida realizările de până acum.upă cum era de aşteptat alegerile din Polonia au rezultat o victorie categorică a Blocului Perfidelor Democratice. Agenţiile de presă anunţă că alegeiile sau desfăşurat în deplină libertate, marea majoritate a poporului polonez dându şi votul forţelor unite ale democraţiei. In cursul celor doi ani cari au trecut de la eliberarea ei sub jugul hitlerist, Polonia a făcut paşi mari spre democratizare şi reconsrucţie. Parlamentul nou ales şi guvernul care urmează să fie format, vor duce la bun sfârşi opera începută acum doi ani, contribuind astfel la consolidarea democraţiei în răsăritul Europei. Ceea ce pentru noi, care întreţinem cu Republica Poloneză cele mai copiate relaţii, constiue un fapt pe cât se poate de împucurător. ntre problemele coloniale care dau mult de lucru cancelariilor occidentale, chestiunea Paleslinei şi a Indochinei reţine pentru moment atenţa opiniei publice. In Ţara Făgăduinţa curge mult sânge în ultima vreme, Sacta sa datorită politicei externe a Marei Britanii, care în loc să caute o formula care ar mulţumi păţite interesate, urmăreşte să provoace destinare între evreii şi arabii de Palestina pentru a-şi asigura dominaţia. In fond, o aşa zisă problemă a Palestinei nu există. Ea a fost arta clar creată, prin trădare şi călcări de angajamente din partea puterii mandatare, cu scopul vădit de a justfica menţinerea în Palestina a forţeor sale armate şi de a împiedica frrţasca convieţuire a popoarelor conocuitoare. „O vida et hpera, rămâne deviza politicii externe britanice, şi pentru realizarea acestei poliţei curge azi atâta sânge nevinovat. n ţară întâietatea continuă să o aibă problemele economice şi în special cele alimentare. Astfel într un amplu expozeu făcut în faţa Perlamentului, d. ministru Săvulescu a infâţişat situaţia alimentară a ţârii şi perspectivele viitoarei recolte. După ce a prezentat situaţia agricolă şi enumerat deficitul de certaft şi nutreţ, d. ministru Săvulescu înşire trăsurile luate de guvern, subliniind că problema cea mai importantă a fost aceea a colectarilor de cereale Trecând la situaţia însemorţenilor şi la perspectivele viitoarei recole, d. ministru Săvulescu a ţinut să precizeze că, oricât ar fi de vitrege condiţiunile climaterice în anul ce vine, totuşi vom avea grâu de mânece în iulie şi că vom avea cel puţin 200 000 vagoane la o producţie minimală de 800 kg. la ha. în condiţiunile în care s-a făcut vegetaţia. In continuare, d. ministru al Agriculturii relevă nevoile de import şi încheie prin a arăta că guvernul, având sprijinul Parlamentului şi a opiniei publice, are toată puterea ca să şi ducă greaua misiune până la capăt. O altă problemă de interes general este stăvilirea risipei de alimente. In condiţiile actuale, risipă de alimente egaliză cu o sfidare a situaţiei şi acesta este motivul pentru care presa democrată şi numeroşi parlamentari opiniază pentru măsuri care să asgure o justă repartiţie a alimentelor prin raţionalizarea unor produse şi închiderea localurilor de lux. Fără îndoială, toate măsurile de acest fel, vor fi salutate cu satisfacţie de imensa majoritate a poporului. V. D. D CRONICA SAPTAMANII II ARDEALUL NOU 26 Ianuarie 1947 ŞTIRI DIN REGHIN Exemplul dat de muncitori La fabrica ,,Foresta Transilvaniei s'a spart în ziua de 22 Dec. cazanul din sala maşnilor, a căror reparare necesita, după calculele specialiştilor, circa două ani de zile. Muncitorii insă au fost de altă părere şi au reparat cazanul, muncind cu dârzenie, numai în 6 zile. In interesul fristei Cam în aceiaş vreme, Reghinul, din lipsă de combustibil, a tăims fără lutrică electrică pentru Crăciun. Lipsa se datora neglijenţei şi sabotajului celor care trebuiau să procure acest combustibil. Aceeaşi muncitori însăde la fabrica ..Foresta Transilvaniei) au luat iniţiativa de a remedia răul şi muncind toată noaptea Anului Nou, au aşezat stâlpi şi au tras fire electrice de la uzina fabricii, alimentând astfel Reghinul cu limină electrică. A. R. L. U. S. organizaţia Mureş, organizează în zia 24 ianuarie a. c. cu prilejul comemorării Unirii Principatelor, la orele 11 a. m. în sala mare al Palatului Cultural un festival artistic, își va da concursul ansamblul artistic și cultural al Corpul 5 Munte. Publicul este invitat să particip într’un număr cu mai mare. Intrarea Fberă. Comemorarea lui Lenin in sala arhiplină a palatului Cultural a fost comemorată moartea lui Vladimir Ilici Lenin. Scena a fost sugestiv decorată, iar artiştii au jucat şi cetit un fragment din „Aşa s‘a călit Oţelul*, apoi s‘a declamat Lenin de Maiocovsky. Dnii prof Sanduleac şi dr. Spielman au vorbit despre Lenin. (Asistent*) 1000 de scrisori au din U. R. S. S. în cele 17.000 de scrisori vecin dela prizonerii din l. R S. S. 1010 a buc. fmiilor, din jud. nostru,. Ele au fost distribuite de către F. D. F. R în câteva centre ale oraşului unde s au adunat familiile aceora cari au prinzonieri în U. R. S. S sau dispăruţi S-au desfăşurat cu această ocazie scene inpresionate când unele persoane nici nu mai credeau că cei dragi lor mai sunt în viaţă., O asemenea scena s a petrecut in şcoala Nr 1 unde venise o femee care primise vestea că băiatul ei a murit A venit totuşi din curiozitate parcă mânată de ceva. Mare a fost bucurie când a primit de la fiul ei o scrisoare în care el anunţă că este într un lagăr din U. R. S. S. că e bine sănătos şi că în curând se va întoarce acasă. Acţiunea pentru preîntâmpinarea epidemiilor Prntru a preîntâmpina posibiltatea unei eventuale epedemii de tifos îa judelui nostru, Sindicatul Sanitar in colaborare cu Serviciu! Sanitar — dr sub conducerea d lui dr. Matin s'au elaborat ordonanţe s'au constituit Comitete de sănătate cari şi au şi început activitatea. In cadrul Sedicatului Sanitar s'a luat hotâtîrea ca o echipa de medici specialişti să se deplasese în comunele vecine unde vor face monografia sanitară a fiecărei comune şi fişe familare sanitare. Se vor fne conferinţe de educaţii* sanitare arătându-se rolul higienei locuinţelor, fântânelor şi dependinţelor. Se vor forma sub auspiciile Sindi- catului sanitar şcoli de gospodărie pentru tinerele mame şi pentru fine,. Deasemenea sunt în curs de înfiinţare aoornative sanitare săteşti. BULETINUL ŞTIRILOR Guvernul Italian a demisionat» Preşedintele Republicii, dl de Nicola însărcinat din nou pe d. de Gassperi cu formarea guvernului Se crede câ d. de Gassperi va forma un guvern de uniune Naţională. „ Intr’o tabără militară din Egipt a avut loc o ciocnire între sodaţii britanici şi egipteni. Au fost rănite 69 persoane iar unul ament. . . D. Ramadier, însărcinat cu forma- a rea guvernului francez, şi-a terminat consultările cu şefii partdelor politice. Se crede că azi, d. Ramadier va reuşi să alcătuiască lista guvernului. Duminecă au avut loc alegri generale în Brazilia. Primele rezultate confirmă un câştig masiv de mandate obţinute de Partidul Comunist Brazilian şi celelate partide sprijnite de acesta. x Consiliul de Securitate a amânat discuţiile în legătură cu dezarmarea până la 4 Februarie. x TlPOutAHA „URMAIEA" , CaLVIn 1. —— ■5 ■. )